“Azərbaycan” qəzetində
parlament hesabatları və şərhlər
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin 100 illiyi qarşısında
I cild
(noyabr 1918 - aprel 1920)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
əlifbasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi: Şirməmməd
Hüseynov
Transliterasiya
redaktorları: professor
Şamil Vəliyev, elmi işçi Samir
Xalidoğlu (Mirzəyev)
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Azərbaycan
Məclisi-Məbusanında 10-cu iclas
Məlikaslanov - (Təriq və məabir naziri) Ticarət
və sənaye naziri burada olmadığından bir məsələ
həqqində bən bir qədər məlumat vermək istərəm.
Qara bəy yeni təşəkkül etmiş olan
bürodan bəhs etdi. Onun sözündən belə
çıxıyor ki, guya məzkur büro heç bir işə
lazım degilmiş və onun mənfəəti yoxmuş.
Fəqət natiq bu məsələyə birtərəfli
baxıyor. Amma bən ərz ediyoram ki,
büronun mənfəəti vardır. Vardır da: ancaq
bu mənfəəti xəlq hiss etmiyor, görmiyor. Məzkur büroyu neft mədənçiləri
Sovet Syezdi təşkil etmişdir və hökumət bunu
biliyor. Özü də razı
olmuşdur. Onun təşkilindən məqsəd
budur ki, bütün neft bir pul ilə, bir qaidə ilə bir əldən
satılsın. Çünki satış
sərbəst olub neft ixracı üçün hamıya izn
verilsə, o halda işlər düz getməz. Söz
burasındadır ki, hal-hazırda Bakıda neft
çox-çoxdur və mədənçilərin pula
çox ehtiyacı var. Hətta o qədər ehtiyac var ki, bu
saat hökumət onlara pul ilə kömək ediyor, etməsə
heç biri mədəni işlədə bilməz, fəhləyə
maaş verə bilməz. Bundan dolayıdır
ki, əgər neft satışında sərbəstlik olsa
görürsən bir mədənçinin pula ehtiyacı
oldu. Götürdü neftin qiyməti 5-6
manat ikən o satdı üçdən bir qiymətə, bu
surətlə ucuz qiymətlə külli miqdarda neft satılsa
məmləkətin sərvəti hədər olar. Digər tərəfdən sizə bildirməliyəm
ki, o neftin həpsi mədənçilərin degil,
üçdə bir hissəsi hökumətindir. Ona
görə hökumət neftin dağılmasına heç vəqt
razı ola bilməz. İştə
böylə şeyləri mülahizə edərək hökumət
büronun təşkilinə razı olmağa məcbur idi.
Fəqət bununla bərabər hökumətin
fikri var. Büroyi bir qədər dəgişsin, qiymət və
sairəyi islah etsin, çünki neft işində bəzi
qeyri-məmul şeylər oluyor.
Rəsulzadə
M.Əmin - Bir məsələ üzərində çox
mübahisələr edildi. Bən də istər-istəməz
nitqimi o məsələyə qaytarmağa və cüzi də
olsa ondan təkrar bəhs etməgə lüzum
görüyorum. Çünki arada bəzi suyi-təfəhhüm
vardır: onları izah etmək məcburiyyətindəyəm.
Ağamalı oğlu türklər həqqindəki
danışığında “Müsavat”ı da əlaqədar
tutdu. Keçən nitqimdə bən,
sosialistlər türklərin düşmənidir deməmişdim.
Bənim sözlərimdən böylə bir məna
da çıxarılamazdı. Fəqət
möhtərəm Əhməd Pepinov cənabları kəndi
nitqlərində uzun-uzadı bir xüsusda bəhs edərək
hətta alicənab türk şairi Məhəmməd Əmin
bəy cənablarının qəlbinin tərcümanı
olaraq ən dərin guşələrindən qopub gələn
hissiyyatlarını misal gətirib o möhtərəm
şairin sərih vicdanına sığınaraq kəndilərini
müdafiəyə qalxmışdı. Fəqət
buna hacət belə yoxdu. Çünki
sosialistlər xəlq tərəfdarı olduqları
üçün heç bir millətə düşmən
olmadıqları kibi türklərə də düşmən
olmazlar. Zatən böylə olmasaydı
sosialist də olmazdılar. Bütün
dünya beynəlmiləliyyətini müdafiə etməzlərdi.
İştə bu nöqteyi-nəzərdən əfkar
və səmimiyyətlərinə bütün mövcudiyyətimlə
qətiyyən inandığım sosialistləri bu fikirdə
təsvir etməzdim. Fəqət ortada bir
yanlışlıq görülüyor ki, bu da türklərin
dəvət edilməsi məsələsindədir. Əvət bir millət müşkül vəziyyətdə
qaldıqda bir qonşusuna müraciət edər, yardım,
imdad istər. O qüvvə təbii o millətin fəhlə
və əkinçiləri degil, mütəşəkkil və
müntəzəm əskəri olacaqdır. Bu
surətlə bir qüvvə tələb edilirsə ərz
etdigim vəcə üzrə o qüvvə türk millətinin
əkinçi, yaxud başqa bir sinfi degil, ancaq o millətin
hökumət və müntəzəm qüvvə əskəriyyəsini
çağırmaqdan bəhs ediliyor deməkdir. Əvvəla
türk qüvvəsini buraya cəlb üçün hökumətə
təhrirən müraciət olunduqda “Müsavat” degil,
sosialistlərdən Əhməd Cövdət də bənim
ilə bərabər haman kağızı
imza etmişdi. Ağamalı oğlunun dili topuq
çala-çala söylədigi yanlış nitqinə
görə degil, “Hümmət” firqəsinin Tiflisdə nəşr
olunan “Probujdeniye” qəzetəsində türklərin Azərbaycana
çağrılmasını “Müsavat” tərəfindən
bir xəyanət kimi tələqqi edərək durmasından
dolayı bu örtülü məsələnin bir dəfəlik
üstünü açmağa məcbur olduq.
Çünki vəqt gəlmişdir, biz bu vəqti
qaçırmayaraq üzərində xəyalilə
oynanılan əfkarımızı və nöqteyi-nəzərimizi
xəlqə, Azərbaycan əhalisinə, hətta
bütün dünyayə elan edəlim ki, əvət
türkləri Azərbaycana biz çağırdıq, bu
fikrimizlə də millətimiz faidə təmin etdik və bu
çağırmaqlığımızdan qətiyyən
peşiman degiliz. Hətta heç bəgənmədigimiz
“İttihad və Tərəqqi” hökuməti idarəsindəki
qüvvəyi çağırdıq. Lakin
Türkiyəyə sultan hökumətmi, cümhuriyyətmi,
yaxud başqa bir tərzi-idarəmi lazımdır? Burası əsaslı bir məsələdir. Biz hələ iki yarım quberniyalıq Azərbaycanı
idarə etməkdən aciz ikən aləmşümul bir məsələdən
bəhs etməgin nə məkanıdır, nə zamanı.
Əhməd bəy cənablarının buyurduğu və
şeriyyəti sübut gətirdigi Məhəmməd Əmin
bəy cənabları döyüşkən türk millətinin
kəndlərinin halına ağlamaqla bərabər kəndisi
də eyni zamanda Məclisi-Məbusan əzasından biridir və
lazım bilsəydim ərz edərdim ki, Əhməd bəyin
oxuduğu şeirləri də şimdiki hökumətə
degil, Əbdülhəmid istibdad əleyhinə
yazmışdır və Əhməd bəyin bəgənmədigi
hökumətin icraatını təsvib ediyor. Keçəlim
sorğu məsələsinə:
Əlaqədar bulunduğumuz məsələ bizə
aydındır. Buraya gələn türk əskərlərinin
hərəkəti tənqid ediləməz. Zira onlar əskər halında gəlmişlərdir,
idarə üçün degil, dedilər. Əvət
bulunduğumuz Türkiyə mərkəzlərindən heç
birində bir türk siyasisinin ağzından “biz oraya idarə
məqsədilə gəlmək istiyoruz” deyə bir söz
eşitmədik. Biz bunu əlbəttə
bilirdik ki, türklər burayı idarə etmək və
Bakıyı İstanbula qoşmaq istəmiyorlardı. Fəqət burada bizim öz bəglərimiz və
paşalarımız vardı ki, nə surətlə olsa da
türkləri böylə bir siyasi xətayə sövq etdilər.
Onları iğfal ediyorlardı. İştə bu cərəyanə qarşı idi
ki, “Müsavat” mübarizə ediyordu (Alqış). Əvət, türklər vəqtində gəlmiş,
bizi ümumi qırğından xilas etmişlərdir. Onların Azərbaycana təsbitən xidmətinə
qarşı azərbaycanlıların ürəgində minnətdarlıq
hissi o qədər ülvi, o qədər böyükdür,
necə ki, Bolqariyaya hürriyyət verən, bolqarları xilas
edən rus əskərilərinə qarşı bolqarların
hissi-alidir. Biz onların bu xidmətini əbədilik
xatirimizdə saxlamaq üçün məmləkətin
çox yerində abidələr qoymalıyız. Fəqət bu - o demək degildir ki, türklər hər
bir xətadan mübərradırlar və onları tənqid
etmək olmaz. Böylə bir ehtiram
üsulu əski zamanların bütpərəstlərinə məxsus
bir ehtiramdır. Müasir bir iş degildir. Türklərdən bəzilərinin işlədigi
xətaları tənqid etməsək, uğrumuzda
canını fəda etmiş türk qəhrəmanlarına səmimi
bir ehtiram bəslədigimiz təsəvvür olunmasın.
O fədailər böylə mərasi ehtiramlara
düşgün degildirlər. (Alqış) Əvət
təbiidir ki, heç bir firqə böylə tənqidin əleyhinə
olmaz. Fəqət buna da heç kəs
razı olmaz ki, imdad əlin vəqtində bizə yetirmiş
olan fədakar insanlar tənqid əvəzinə təhqir
edilsinlər. Qara bəy əfəndi türklərin bu fədakarlığını
hamıdan daha əvvəl bildiklərini söylədilər ki,
hələ 11 il bundan əvvəl Tələt Paşa, Ənvər
Paşa və sairləri bənim yanımda Qafqasiyaya gəlməyə
and içmişlərdi, bu ola bilər. Ehtimal
ki, doktor Qara bəy bu xəbəri tezlik ilə yetirmək
üçün dəxi yolunu yarımçıq kəsib
tezliklə Qafqasiyaya qayıtdı. (Alqış)
Sonra natiqlər burada bizə bir şey istinad etdilər. O barədə də
fikrimizi təshih etmək istərəm. Diyorlar
ki, “Müsavat” hökuməti müdafiə ediyor. “Müsavat” hökumət firqəsidir. Bunu bilməlisiniz ki, bizim bütün qüvvəmizlə
edəcəgimiz, bəzən hətta bilaşərt və qeyd
tabe olacağımız hökumət yalnız tamamilə
müsavatçılardan təşəkkül edərək
hökumətdir. Zamanı ki, hökumət tamamilə
müsavatçılardan degil və bu saat kolasyon (müştərək)dir. Böylə hökumətə biz bəzi
şərtlər ilə tabe olub onu müdafiə ediyoruz. Siz bilirsiniz ki, “Müsavat” parlamanda əksəriyyət
təşkil edən bir mərkəz degildir. Hökumət hamı firqələrdən təşəkkül
etmişdir. Ona görə heç vəqt
“Müsavat” firqəsi hökumət icraatının
bütün məsuliyyətini yalnız öz öhdəsinə
götürməz. Parlamentarizm və
müştərəklik əsasilə qurulmuş bu hökumətdə
də “Müsavat” əksəriyyət təşkil etmiyor.
Nəinki əksəriyyət, hətta məsuliyyətini
öhdəsinə götürəcək dərəcədə
məsuliyyətli surətdə belə iştirak etmiyor.
Ancaq söyliyəlim: hökumətin baş vəzirini biz vermədik.
Hətta baş nazir verərkən o ya bu nəzarəti
istiyoruq - deyə israr etmədik. Əgər
hal-hazırda hökumət daxilində bizim nazirlərimiz
varsa, onlar da istər-istəməz qalmışlardır.
Onə görə deyirəm ki, bizim müdafiə
etdigimiz hökumət degil hökumət fikri, məmləkdarlıq
fikridir. Müsavatçılar biliyorlar ki,
hökumət olmasa əhval pərişan, vəziyyət fəna
olar, məmləkət dağılar. İştə
bu mülahizələrlədir ki, müsavatçılar
qabaqca ölçər, biçər, etimad edər və bir
kərə etimad etdikdən sonra onu yarımçıq geri
alıb hökuməti düşürərək məmləkəti
başsız qoymaz. (Alqış)
Bizə burada dedilər ki, Quba qəzasında
Dağıstana meyl olduğu müşahidə ediliyor. Bən bunu kəmali-məmnuniyyətlə
qeyd ediyoram ki, bu xəbərləri tamamilə təkzib edərək
qəzanın bu barədə nə qədər münfəil
olduğunu Quba nümayəndəsi söylədi. Zaqatala nümayəndəsinin dəxi borcu idi bu
kürsüyi müəlladan Rəsulzadəyi tənqid etmək
əvəzinə bəyan edə idi ki, Zaqatalada qətiyyən
Gürcüstana meyl edən bir firqə yoxdur.
(Alqış) O bunu unutdusa bən cəsarətlə deyirəm
ki, zaqatalalılar həqqində deyilən bu söz qətiyyən
yalandır və onlarda böylə təmayül olamaz.
Burada
sosialist natiqlərdən Əbilov onlar ilə bizim aramızda
olan fərqi isbata çalışaraq dedi ki, Rəsulzadə
dünki nitqində quldurlara qarşı tədbir görməkdən
bəhs edərkən kəndlərdə firqə şöbələri
açmağı təklif etdi. Fəqət demədi
ki, kəndlərdə zemstvo qurmaq lazımdır. Onlar isə zemstvo tələb ediyorlar.
Natiq bununla isbat etmək istiyor ki, guya biz kafi dərəcə
demokrat degilmişiz? Çünki zemstvodan əvvəl firqə
təşkilatı tələb etdik. Fəqət
bilməlidir ki, zemstvolar, bələdiyyə idarələri və
sair ümum cəmaət müəssisələri
imanı-kamil, etiqadı dürüst siyasi məslək xadimlərinin
tərvic etdikləri fikrilə əmələ gələ bilər.
Əgər firqə təşkilatı fədakar
xadimlər və demokratik fikr mürəvvicləri köylərə
getməmiş, xəlq içinə varmamış onları
anlatmamışlarsa demokratik müəssisələr təşkil
edilsə belə həqiqi demokratik olmaz. Və
böylə olan surətdə məqsəd ələ gəlməz.
Demokratik firqələrin fikri bir mayadır.
Maya vurmadan qatıq gözləməməlidir.
Odur ki, xəlq ruhuna bu mayayı vurmalı, sonra
demokratik müəssisə təşkilatı gözləməlidir.
Əhməd bəy türklükdən bəhslə diyor ki, biz də türküz. Bu doğru. Amma türklük ilə türkçilik arasında böyük fərq vardır. O fərq nədir? Türkiyəyi bizə misal gətiriyorlar. Diyorlar ki, orada demokratik firqə yoxmuş və onlar onun üçün onların başına gəliyormuş. Lakin bən diyoram: millətdə milli ruh, milli idrak, etirafi-milliyyə, şəxsiyyəti-milliyyə lazımdır. Biz millətə bunu verməgə çalışıyoruz. Sosialistlər ancaq proğram üzərinə danışırlar. İştə onlar ilə bizim fərqimiz budur. Əkinçiyə topraq, fəhləyə iş vermək şüarı hamı demokrat firqələrin proğramında var. Fəqət sosialistlər ilə bizim firqəmiz budur ki, onlar beynəlmiləlçidirlər, biz isək demokrat millətçi. Millətçi demokratlığın nə qədər cəmaətə faidəli, zamanın tələbinə müvafiq olduğunu Qafqasiya təcrübəsilə göstərərək, isbat edərək göstərə bilərəm ki, məsələn gürcü sosial-demokratiyası cəmaətə nicat vermək üçün nasyonal demokratlıq üsulundan başqa bir çarə tapmadı. O da artıq bu yola girdi. (Soldan: yalandır) Əfəndilər! İştə bu dövləti nöqteyi-nəzərindən məmləkətin əhvalını becərək, sorulan məsələləri ölçüyə vəz edərək tələb edirdik ki, bütün firqələr hökuməti tənqid edərkən zaman və məkan xaricində degil zamanın, məkanın daxilində olaraq tələbatlarını verməlidirlər. Müəyyən bir sorğu varsa əvvəldən bu sorğuyu mətləbdən uzaqlaşmayaraq məhdud bir vəziyyətdə müdafiə və müzakirə etməlidir. Məsələn nəzarətdən bəhs edərkən ümumi siyasətə keçmək və hər şeyə qulb qoymaq, yemək, içmək, yandırmaq şeylərdən bəhs edərkən məarif nəzarətini araya soxmaq səhih olamaz. Necə ki, dün neftdən, bezdən bəhs olunurkən gəlib qaradavoylarda durdular. Bizim söylədigimiz də bu üsuli tənqiddir. Bu hallar ilə biz pək iləri gedə bilməriz.
Qara bəy bizi dünki nitqində sindikat ilə də qorxutdu. Bu xüsusda nazir də bəyanat verdi. Ticarət və sənaət nəzarətində üsulsuzluq daha çoxdur. Biz onların üstünü örtmək istəmiyoruz. Biliyoruz ki, birisinə məsəla bir şərtilə, digərinə də ayrı bir şərtilə icazələr verilmişdir. Qüvvətli bir tacir asanlıq ilə digər bir tacir isə pək güclük ilə icazə almağa müvəffəq oluyor. Siz bu üsuli dəyişə bilərsiniz. Əlinizdə ixtiyar vardır və mümkündür. Xüsusi bir komissiya intixab edərsiniz. Hətta əmr edə bilərsiniz ki, şimdiyə qədər verilmiş olan icazələr haman bu dəqiqə dayandırılsınlar. Böylə ixtiyar və imkan varkən hərçe badabad hökuməti düşürəlim, etimad etmiyoruz deməklə hökumət dəgişdirilsə, hətta bu hökumət istefa versə ki, onlar arzu belə ediyorlar, gələcək hökumət daha yaxşı olacaq? Və bunların yerində lazım olan bir hökumət bulundura biləcəkmisiniz, buna etiqadınız varmı? Madam ki, gələcək hökumətin bunlardan daha fəna olacağını özünüz də etiraf edərsiniz, o halda hökumətə ehtiram etməlidir. Biz etimadını ciblərində saxlayan “İttihad”ı söylüyoruz. Hərçəndi onlar belə Zaqatala yolları həqqində formul verərkən və qəbul etdirərkən kəndiləri bilmədən etimadlarını ciblərindən çıxarıb bir kərə hökumətə bəyani-etimad etmiş oldular. Fəqət onlar etimadlarını ciblərində saxlaya bilərlər. Amma ondan etimad etmiş olan firqələr o vəqt etimadlarını geri götürə bilərlər ki, ortada mühüm bir təbəddülat olsun. Yəni deyə bilsinlər ki, etimad verərkən filan şey vardı. Şimdi yoxdur, yaxud o vəqt yoxdu, şimdi var. İştə məsələyə böylə hökumət və dövlət nöqteyi-nəzərindən baxıb bizlər əvvəldən olduğu kibi şimdi də hökumətə etimadımızda baqi qalıyoruz. Ticarət və sənaye nəzarətindəki, bəzi yolsuzluqlar həqqində isə onların rəfi çarəsinə baxılmalı və bu xüsusda hökumətə yolilə ixtaratda bulunmalıdır. Kürsüdən düşmədən əvvəl Aslan bəy Qardaşovun bir sözü həqqində bir neçə kəlmə danışmaq istiyoram. Aslan bəy söylədi ki, nə üçün müsavat “xəyanət” sözünü işlətmiyor.
“Müsavat” firqəsi naminə söz söyləyənlər pək əla biliyorlar ki, hankı sözü nə vəqt söyləmək olar və nə vəqt olmaz. “Müsavat” söz söylərkən söylədigi sözü əvvəla vəzn edərək ölçər, biçər danışar. “Müsavat” xəyanət dedimi, sözünü haman isbatə qalxar və isbat edər. “Müsavat” biliyor ki, məbusluq sözü və kürsüsü minbərdir. Məbus söylədigi sözdən məsul degildir. Hər şey söyləyə bilər. Fəqət maddətən məsul degilsə də mənəvi məsuliyyəti vardır. Bu etibarla xəyanət sözündən bəhs etdikdə onu havaya tullamayır, məsuliyyəti düşünərək sözlərimizi boşa sərf etməyiz və bunu məbusanə dəxi tövsiyə etməyiz. (Mərkəzdən alqış).
“Azərbaycan”, 18 fevral 1919, ¹ 116
İğfal - qəflətə salma, aldatma
Münfəil - həyəcanlı, xəcalətli
Müəlla - yüksək
(Ardı var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2016.- 26 noyabr.- S.21.