Sözün Sehri - Məmməd Araz
möcüzəsi!
Görüşünə
gəlmişəm böyük ustad!
Ad
gününüzdə məndən “Məmməd Arazın 65
illiyinə çox qısa dost sözü” istəyiblər.
Amma mən Sizin haqqınızda qısa, ən
başlıcası isə emosiyasız danışa bilməyəcəyəm...
Məmməd Araz yeganə adamdır ki, mən onunla
görüşəndə əlini öpüb gözümə
qoyuram. “Ana yurdum hər daşına üz qoyum”, deyən
şairin hər sözünə, hər misrasına üz
qoyur, onu and yerim bilir, qarşısında böyük ehtiramla
baş əyirəm.
Dost sözü iddialı səslənir,
özümü - M.Araz pərəstişkarı, onun sehrinə
düşmüş yüzlərlə - minlərlə
insandan biri hesab edirəm. Məclislərdə,
tədbirlərdə ağzı yağlı-içkili,
şeirdən, poeziyadan uzaq adamların yerli-yersiz durub
M.Arazın üzündən öpməsini qəbul edə
bilmirəm. Məzarı ziyarətgaha
çevrilmiş Mir Möhsün ağanın şəklini
görəndə, qeyri-iradi Məmməd əmi gözlərim
önünə gəlir. Yəqin səhhətlərindəki
oxşarlıq, paklıq məndə belə reaksiya
yaradır.
Ulduzlara barmaq silkib daş atan, şəlaləylə
qurşaq tutan şair, neçə illərdi məhrumiyyətlərə,
əzablara düçar olub. Ən adi işlərdə,
- paltarını geyməkdə, üzünü qırxmaqda
köməyə möhtacdı. “Azəri torpağı
son kəfənimdir, doymaram bu qara bezimdən mənim”
nidalı dahi; - keçəl yoxuşların, qozbel diklərin
dolayında, özündən özünə yol gedən M.
Araz, hələ əlli yaşında yazırdı:
Hələlik
düşüncəm, qəlbim duyğulu,
Kiməsə gəmiyəm, kiməsə yükəm.
Vay odu -
olasan yataq yorğunu,
Vay odu vədinə ölüm gecikə.
Lentin
yaddaşında saxladığım söhbətlərimizin
birində deyir: - “Xəstəlik mənim əlimi,
ayağımı, nitqimi, dilimi vurub. Ancaq ürəyimə,
beynimə dəyməyib”.
Nə qədər ağır olsa da, buna
da şükür, - deməkdən özümü saxlaya
bilmirəm.
O selablar
seləliyim yalanmış,
Ötən günlər çalağanmış,
çalanmış.
Bircə
kövrək xatirələr qalanmış,
Onu da ki,
ha çevrim, ha sanım...
M.Araz
sözünün sehrinə nə vaxtdan
düşdüyümü bilməsəm də, onu bilirəm
ki, şeir, məndən ötrü elə həmişə
möcüzə olub!
Nə
yanar kimsə mənə atəşi-dildən özgə
Nə açar kimsə qapım badi-səbadan qeyri.
Nəhəng,
azman Füzulimizin bu ölümsüz beyti
qarşısında neçə yüz illərdi insanlar riqqətə
gəlir! Məmməd Araz yozumu isə, oxucunun
Füzuli nəfəsini dadmaq, duymaq, ciyərlərinə
çəkmək, ona üz tutmaq imkanı yaradır.
“Sözün sehrinə bax, qüdrətinə bax!” - nidası
ilə başlayan M.Araz heyrətində belə bir güman
yeri var:
Sən
ki, məhvərisən söz dünyasının,
Niyə bir həmdəmin yoxundu sənin?
Bəlkə
külək deyil qapını açan,
Evinə
sığmayan ahındır sənin
Qəlbimdə
bir nəğmə dil açdı yenə,
Ay ellər,
bir sevda nəğməsidir o.
Açın
qapıları səba yelinə,
Açın,
Füzulinin nəfəsidir o...
Məmməd
Araz yozumunun qüvvəsidirmi, ya Füzuliyə ehtiram rəmzidirmi,
çox vaxt səhər-səhər; - pəncərəni
açım bir az Füzuli nəfəsi gəlsin,
deyirəm. Kənddə, təbiət qoynunda olanda tez durub, -
bir az Füzuli nəfəsi dadaq, - söyləyirəm.
“Badi səba”- səhər yeli, məndə ömürlük
bu assosiasiyanı yaradacaq!
Salam, a gədiklər,
salam a dağlar!
Yenə bir qayada göyərdin məni.
Salam, a
zirvələr, salam, a dağlar!
Yenə
bir nəğməlik köyrəldin məni...
Sən
demə, köyrəkliyin də ölçü vahidi
olarmış - “bir nəğməlik”!
Sən
demə, istəyin də - “yenə bir qayada göyərdin məni”
kimi M. Araz meyarları olarmış! Həm də vətən
sevgisi nə qədər sonsuz olmalıdır ki, mamır ömrünə qail olub, qayada göyərməklə
də təsəlli tapasan.
Yaxud,
torpağın, dərələrin, qayaların “gəzinti
vahidlərinə” fikir verin; - “daş-daş”, “qaş-qaş”,
“kaha-kaha”!
Bu
torpağı gəzməmişəm hələ
daş-daş,
Dərələri kaha-kaha, qayaları hələ
qaş-qaş.
Məmməd
Araz şerində insanı valeh edən, heyrətləndirən
cəhət, həm də şerlərdəki məna tutumu, -
böyük bir tarixi bir bənd şerə yükləyə
bilmək ustalığıdı.
Bəxtimə
bir yazı qurumu dəydi,
Taxtıma
iki əl qırımı dəydi,
Gözümə
bir Araz şırımı dəydi,
Yüz Araz töküldü gözümdən mənim.
“Araz şeirinin Araz şairi”, bu mövzuya onlarla şeir
həsr edib.
Lakin elə təkcə bu misraların daşıdığı
yük, tutum, məna kifayətdir ki, Türkmənçay -
Gülüstan müqavilələri, onu imzalayan iki əl, iki
dövlət, parçalanmış gözü yaşlı
Azərbaycan və onun faciələri haqda təsəvvür
yaransın. Həm də bu üsyankar səs o
vaxt ucalır ki, Azərbaycanda siyasi nəzarətin ən gur
çağlarıdı.
Bu bənddə də göz yaşı “vahidi”, - M. Araza
qədər işlənən bütün ölçü
vahidlərini; - “sel kimi”, “leysan kimi” və sair, hədləri
keçir.
Sel də, leysan da müvəqqətidi, tezliklə dayana bilir,
daima axan Arazdı, o ki, qala - “yüz araz” ola!
Yüz Araz töküldü, gözümdən mənim...
M.Araz sözünün sehrini, möcüzəsini,
tutumunu onun şeirlərini açıqlamaq cəhdi edəndə
bilmək olur.
Öyünəsi
bircəm idin, birimdin
Yön
tutası qibləm idin, pirimdin,
Taleyimə
dan ulduzu bilirdim,
Karvanqıran
olmağın da olarmış...
Dan ulduzu - Zöhrə ulduzu klassik Şərq ədəbiyyatında
və mifologiyasında məhəbbət rəmzidir. Məhəbbətdən
yaranan xəstəlikləri də o adla zöhrəvi xəstəliklər
adlandırıblar.
Rəvayətlər həqiqət deyil, lakin səbəbsiz
də deyil. Rəvayətə görə, gecə səfərə
çıxan karvan ən işıqlı ulduza, Dan ulduzuna
yön tutaraq hərəkət edir, təcrübəsiz Sarban
səhər açılanda görür ki, ulduz onu
“aldadıb”, - azıblar və karvan əhli susuzluqdan
qırılıb məhv olur. O vaxtdan Dan ulduzuna
“Karvanqıran” da deməyə başlayırlar.
Bu haqda
olan biliyimi artırmaq üçün ensiklopediyanı vərəqləyib,
Dan ulduzu haqda oxuyuram:
- Şərqdə Zöhrə, Romada Venera adlanan məhəbbət
və gözəllik ilahəsi. Öz oxu ətrafında
fırlanma istiqaməti, günəş ətrafına dolanma
istiqamətinin əksinədir. Ona görə
də Venerada fəsil dəyişməsi olmur və həmişə
Günəş yaxınlığında görünür.
Odur ki, Venera Günəş çıxandan az
əvvəl Şərqdə (Dan ulduzu), Günəş
batandan az sonra Qərbdə (Karvanvanqıran)
görünür. İki ad daşıyan bu
ulduzun bir çox sirləri uzun müddət
açılmamışdı.
Bir bənd şeirdə bu qədər məlumat tutumu əlbəttə
möcüzədir.
... Bu şeir parçasının bir acı qəribəliyi
də mənimlə bağlıdı. Dünyadan
vaxtsız köçmüş həyat yoldaşımın
qəbir daşına yazdırdığım bu bir bənd
şeirin, - həyatıma, taleyimə aid, yüzlərlə
açması, izahı isə həmişəlik içimdə
qalacaq!...
M.Araz şeirlərindəki təbiət lövhələri
isə məni hər oxuyanda sehrləyib. Sözlə təbiət
tablosu yaradır, təki əlini alnına qoyub bu tablolara
baxmağı bacarasan:
Bu dərə nə dərin, nə dar dərədir.
Bura muzey - dərə, məzar - dərədir.
Ürəyi
dolanda təbiət hərdən
Çəkilib
gecələr ağlar burada
Qasırğa
əlindən, tufan əlindən
Qaçırıb dumanın, saxlar burada.
Millət təəssübü, torpaq qeyrəti gələndə
isə tanınmaz dərəcədə sərtləşir M.
Araz. Ağlı gödəninə calaq millətin ruzisinə
- yem deyir.
Demədim
kimə şah, kimə yetimsən,
Bu qara millətin bu ac millətin.
Dedim ki,
yemini Allah yetirsin,
Ağlı
gödəninə calaq millətin!
Payını
it qapar maymaq millətin!
Yamaq millətlərə,
yamaq millətin!
Qadını
ər doğmaz qorxaq millətin!
Məni bağışlayan olarmı? - Çətin!
Və son olaraq oxuculara; - yaranma yeri-məkanı, şəraiti
haqda müxtəlif rəylər, “şahid ifadələri”,
mübahisələr doğurmaqda davam edən, “Əlvida
dağlar”- (Salamat qal), şeiri ilə bağlı bir
açıqlama ərmağan edirəm. Arxivimdə qorunan bu qiymətli
videolent M.Arazın öz dilindən söylənilən əziz
xatirə yadigarlardan biridir:
... 1991-
ci il iyul ayının axırıdır. M.Araz yoldaşı, nəvələri ilə birlikdə
Qubaya gedib. Sumqayıtdan Cəfər həkim və bir dəstə
M.Araz sevənlər, şairin ziyarətinə yollanır, -
qaldığı Digah kəndinə çatırıq. Şairlə görüşün, təmasın
yaratdığı xoş əhvali-ruhiyyə ilə bərabər,
qaldıqları köhnə, darısqal evin, həyətin
ümumi görkəmi ürək ağrıdır?!... Həyat
yoldaşı Gülxanım müəllimənin ata yurdudu.
Təklikdə yanaşıb soruşuram: - Məmməd əmi,
Şahbuza öz kəndinizə niyə getmirsiz, istəsəz
sizi aparıb rahatlayıb qayıdaram.
- Yox, -
orda yanıma gəlib - gedən çox olur, narahat oluram, həm
də uzaqdı.
Bir saatdan
sonra, artıq təbiətin “Qaya bulaq” deyilən bir guşəsində
M.Araz işığındayıq! Dostumuz
gözəl saz havaları, biz isə şeirlərlə Məmməd
Arazımızı laylaya tuturuq. Kəklik,
Salamat qal, Nə bilim oxunur.
On il cavanlaşdım! - deyir,
Məmməd əmi. Bir “Yurd yeri”
çalmağı xahiş edir. Və birdən
sazın, aşığın, yanıqlı səsinə
öz səsi qarışır - dağlar haqqında şeir
deyir...
Əhvalının yaxşı vaxtında “Əlvida,
dağlar” ın - (“Salamat qal”) necə yaranmasını
soruşuram. Açıqlayacağım da budur.
Cavabın
stenoqrafik mətnini verirəm:
- “Kəndə getmişdim. Onda kiçik
qızım heç yox idi. Kəndimizin
qırağında yastan var, yal var, keçib, qalxmaq istəyirdim.
Yoldaşım da yanımda idi, bir evin
yanından keçəndə hiss etdim ki, hasardan kimsə
boylanır.
Baxdım... O idi! Ta, siz də bağışlayın... təzə bitirib gələndə dərs demişdim ona,... Həə...”
Bu gərginlikdən istifadə edib, “pravakatorluq” edirəm, şeirlərindən müəyyən etdiyim bir ad çəkirəm, Pəri idi, filankəs idi?...
- “Yox, onu soruşmazlar. Həə... yoldaşım da heç hiss etmədi. Bir o bildi bir mən... arxaya çönmədim, ancaq hiss edirdim ki, boylanır, baxır... salamat qal dedim - ürəyimdə! Sonra, o şeir yarandı - Əlvida dağlar”.
Bəlkə bu yerlərə bir də gəlmədim;
Duman,
salamat qal, dağ salamat qal!
Dalımca su səpir yoxsa buludlar?!
Leysan,
salamat qal, yağ, salamat qal!
Qıy
vuran qartallar yox oldu çəndə,
Nərgizlər saraldı şehli çəməndə.
Ey
qaragöz pəri, dalımca sən də
Boylan,
salamat qal, bax, salamat qal!
Sözsüz
ki, bu yazıda bədii söz demək iddiasında deyiləm
və bir mühəndis - iş adamı kimi ixtisas sahəm də
başqadır. Lakin böyük ustadın 65-ci
payızını, şeirləri ilə bağrıma basmaq,
milyonuncu dəfə heyrətlənmək istədim. “Salam, a gədiklər, salam, a dağlar. Yenə
boynunuzu qucmaq istərəm” deyən şairin, bir-iki
şeirinin boynunu qucmaq , o şerlərdəki
hikmətə varmaq istədim, fəlsəfi şeirlərini
xatırlamağa qorxdum! O dəryaya baş vurmaqdan
özümü saxladım. Məmməd Araz sevənlərin
hər birinə bu incilər yaxşı məlumdur.
Mən
ancaq dəryanın kənarında gəzişdim...
Səndən
mənə bir ömürlük xatirə,
Məndən sənə nə qalacaq, nə bilim.
Çətin
bir də daş üstə daş bitirəm,
Niyə
uçdu bu qalacıq, nə bilim...
Güllər
mənə gün yazmağı unutdu,
Gülüm, günün güllərimi qurutdu.
Bu oyunda kim uduzdu, kim uddu,
Peşimanı
kim olacaq, nə bilim?
M.Araz şeirləri ruh nəğmələridir, nəğməyə
bir dəfə qulaq asmaqla bəyəm doymaq olur?!...
14 oktyabr, 1998
Aydın QACAR
525-ci qəzet.- 2016.- 26 noyabr.- S.17.