Bitməyən nur yolunda
yeni bir işıq
Hələ 90-cı illərin əvvəlində
Naxçıvanda “Azərtac”ın xüsusi müxbiri kimi
çalışdığım vaxtlarda onun imzasını
muxtar respublikanın dövrü mətbuatının səhifələrində
ara-sıra görərdim.
“Şərq
qapısı” qəzetinin ədəbiyyat və incəsənət
şöbəsinin müdiri mərhum Cəlil Vəzirov Elman
Həbibdən, Asim Yadigardan, Rafiq Babayevdən və
başqalarından ürəkdolusu danışdıqca
ara-sıra gəncliyin, o cümlədən, Sona xanımın
kövrək və duyğulu şeirlərindən də danışmağı
unutmazdı. Hər dəfə də böyük bir inam hissi
ilə bildirərdi ki, zaman gələcək bu kövrək
duyğuların müəllifini bütün Azərbaycan
tanıyacaq, bu şeirlər çoxlarımızın
stolüstü kitablarında yer alacaq...
Bu
söhbətlərdən xeyli sonra, səhv etmirəmsə,
ilk dəfə “Çəhrayı rəngli dünyam”, bir az sonrasa “Arazbarı” deyilənləri
artıqlaması ilə təsdiq etdi. Ədəbi
mühitdə sevilən bu şeir kitabları
çoxlarımızın stolustu kitabı oldu, çünki
Sona xanım ürəyimizdən keçənləri söyləməklə
sanki bizləri- arzu və talelərimizi yazmışdı.
Yerindən, məkanından asılı olmayaraq “gilas
ağacı” təkcə onların Şərurdakı kəndində
yox, hər birimizin Tovuzdakı, Zərdabdakı,
Ağdamdakı, Şamaxıdakı həyətimizdə
bitmişdi... Yaxud valideynlərimiz yarı ciddi,
yarı zarafat hər birimizi “şəhərli balam” deyə əzizləyib
çağırdığı anları unutmaq olarmı?!
Bunları bizlərdən fərqli olaraq sözə
çevirib söyləmək xoşbəxtliyi isə Sona
xanıma nəsib olmuşdu. Bəlkə buna görədir
ki, az qala bütün ailə məclislərində təkcə
Məmməd Arazdan yox, Sona xanımdan da mütləq bir
şeir söyləyən bir duyğusal qohumum onun haqqında
hər dəfə danışanda deyir ki, ötən illər
ömrümüzdə çox şeyləri dəyişdi,
çoxlarını ədalandırdı,
çoxlarını... Amma Sona xanımın
fitrən gələn sadəliyinə, səmimiyyətinə
və ilhamına zərrə qədər də dəyə
bilmədi.
Bu sadəlik və ilhamla Sona xanım “Zaman xəbərsiz
ötdü” kimi daha sanballı bir kitab da ortaya qoydu. Bu müəllifin
müəyyən bir dövrdən sonra oxucular
üçün növbəti hesabatı olsa da, zəngin və
kövrək duyğuların hakimi olan incə ruhlu bir şair
və publisistlə yanaşı, həm də bizə azərbaycançılıq
ideyalarını bayraq edən bir alimi də bir daha
tanıtdı. Maraqlıdır ki, ədəbi
tənqid də bunlara biganə qalmadı və haqlı olaraq
mətbuat səhifələrində geniş polemika yarada
bildi. Bütün bunlardan sonra Sona
xanımın estetik-məfkurəvi imkanlarını yüksək
qiymətləndirən elitar oxucu müəllifdən bədii-publisistik
düşüncənin və elmi-nəzəri təfəkkürün
bəhrəsi olan epoxal bir əsər gözləməkdə
haqlı idi.
Belə
bir məqamda Sona Vəliyevanın uzun, gərgin
axtarışlarının, ağır yaradıcılıq zəhmətinin
nəticəsi olan “İşığa gedən yol” irihəcmli
romanı (768 səhifə) ədəbi-elmi ictimaiyyətin
gözləntisini düşünüldüyündən də
artıq cavablandırdı. Bu fundamental ədəbi
nəşrin ərsəyə gəlməsi jurnalistikanın
çiyninə götürdüyü müqəddəs və
böyük missiyanı yerinə yetirmək ənənəsinə
sadiqliyinin yeni ifadəsi oldu. Azərbaycançılığı
ulu bir məfkurə kimi ictimai fikrə gətirmiş görkəmli
mütəfəkkirlərin, istiqlal mücahidlərinin mənəvi
atası sayılan Həsən bəy Zərdabi barədə
tarixi və elmi qaynaqlara əsaslanan bu irihəcmli bədii əsər
ədəbi-mədəni aləmdə ciddi və sevindirici
hadisə kimi qəbul olundu.
Əslində,
böyük Həsən bəyin vəfalı həyat
yoldaşı və silahdaşı Hənifə xanım
Abayeva-Məlikovanın, qızı Qəribsoltan Məlikovanın,
kürəkəni Əlimərdan bəy Topçubaşovun
xatirələrində, Zərdabinin ilk bioqrafı Fərhad
Ağazadə (Şərqli), filosoflardan Heydər Hüseynov,
Ziyəddin Göyüşov, İzzət Rüstəmov,
filoloqlar Abbas Zamanov, Əziz Mirəhmədov, Cəlal Məmmədov,
Vilayət Quliyev, mətbuat tarixçiləri Şirməmməd
Hüseynov, Vəli Məmmədov, Teymur Əhmədov, bioloq
Mirəli Axundovun, yer quruluşçusu Eldəniz Həsənov
kimi zərdabişünasların tədqiqatlarında Zərdabinin
həyat və fəaliyyətinin bir çox yönləri
geniş araşdırılsa da milli istiqlalçılar nəslinin
müəlliminin mükəmməl bioqrafiyasının
yaradılmasında və misilsiz irsinin çağdaş nəsillərə
tam çatdırılmasında bəzi boşluqların
qalması narahatlıq doğurmaqda idi. Tədqiqatçı
jurnalistlər Səttar Zərdablı, Şəmistan Nəzirli,
Vasif Quliyev, Abid Tahirli, Tahir Aydınoğlu, İsaməddin
Əhmədovun müstəqillik illərdə bu sahədə
ardıcıl çalışmaları da Həsən bəy
Zərdabinin yetərli bədii obrazının
yaradılması üçün faktoloji zəmini xeyli
qüvvətləndirmişdir.
Bu baxımdan “İşığa gedən yol”
bütün jurnalistikanın çiyninə
götürdüyü müqəddəs və böyük
missiyanı yerinə yetirmək cəhdinə sahiblik etməklə,
həm də bu müqəddəs və böyük
missiyanın öhdəsindən məzmunlu bir şəkildə
gəlməyi də bacardı. Düzü, mən
buna müqəddəs və böyük missiya ona görə
deyirəm ki, Zərdabini sevmək, ona ruhən bağlı
olmaq, onun yaşayıb-mübarizə apardığı
dövrün tələb və ziddiyyətlərini,
inkişaf meyllərini mükəmməl bilmək belə bir əsəri
yazmaq üçün kifayət etməzdi. Həsən
bəy Zərdabi kimi zamanı qabaqlamış, çoxcəhətli
fəaliyyəti ilə milli tərəqqiyə yön və məzmun
vermiş bir şəxsiyyət barədə ilk irihəcmli
romanı qələmə almaq nə qədər gərəkli
və məsul bir vəzifə idisə, onu gerçəkləşdirmək
üçün elmi-tarixi bələdlik və ədəbi- bədii
səriştə ilə yanaşı, İlahi bir dəstək--
ruhi-mənəvi enerji də tələb olunurdu. Elə kitabla tanışlığımın ilk
anındaca yadıma Çanaqqala qəhrəmanı - 275 kq
ağırlığında bir mərmini “uf” demədən
qaldıran Seyid Onbaşının məşhur qəhrəmanlığı
düşdü. Hətta sonralar şəkil çəkdirmək
üçün bu mərmini götürməyə cəhd
edən, amma yerindən belə tərpədə bilməyən
Seyidin bu qəhrəmanlığı, həm də bir Allah
işi idi!
Təbii ki, ölüm-dirim döyüşü ilə ədəbi
yaradıcılıq fərqli qabiliyyət tələb edir və
bu fikirlər sonralar da romanı hər dəfə əlimə
götürüb oxuduqca beynimdən keçib. Sona
xanımın fitri istedadına, təşkilatçılıq
qabiliyyətinə nə qədər böyük inamım
olsa belə bu fundamental əsərin həm də bir ilahi dəstəyin
işi olduğuna zərrə qədər şübhəm
belə yoxdur. Ən azı ona görə ki,
“İşığa gedən yol” təkcə Zərdabi
haqqında roman deyil, həm də Zərdabinin
yaşadığı və fəaliyyət göstərdiyi
böyük bir tarixi dövrün reallıqlarını
mükəmməl bir şəkildə təqdim edən
tarixi-bədii bir əsərdir. Eyni zamanda milli
jurnalistikamızı yaratmış böyük
maarifçi-demokrat Həsən bəy Zərdabinin nəsillərə
nümunə olan ömür yoluna, onun milli istiqlal tariximizdəki
böyük mübarizəsinə həsr olunmuş ilk irihəcmli
roman olmaqla, həm də ədəbi-mədəni tariximizdə
bir hadisədir. Necə ki, “Əkinçi” təkcə
Azərbaycanda, Qafqazda deyil, bütün Rusiya imperiyasında
ilk türk qəzeti olmaqla tarixi bir hadisə olmuşdu...
Əsərin hər səhifəsində müəllif təhkiyəsi fakt və hadisələri qəlbinin dərinliyindən gələn sevgiyə o qədər hopdurub ki, cazibəli bir ruhi-mənəvi auradan çıxıb o biri səhifəyə keçmək çətin olur. Birincisi, “İşığa gedən yol” romanını oxuyarkən Həsən bəy Zərdabinin keçdiyi ömür yolunun az qala hər səhifəsini vərəqləmək şansı qazanırsan. Daha doğrusu yazıcı təxəyyülü, ciddi reallıqlara əsaslanan təqdimat, adət-ənənələrə və mühitə dərindən bələdlilik belə bir şans verir. Müəllifin ən xırda detallara belə duyğulu münasibəti, olduqca ağıllı təhkiyəsi hər bir hadisəni anbaan səninlə başbaşa qoyur, bütün hiss və həyəcanlarınla, taleyinlə istəyindən belə asılı olmayaraq bu hadisələrin içində olursan. İkincisi, əsərin elə ilk səhifəsindəcə torpağın, daşın, Kürün qumsallı sahillərinin, burulğanlı sularının da ruhu olduğuna şübhən belə qalmır. Fikirləşirsən ki, insanın nə qədər geniş və dərin intuisiyası olmalıdır ki, torpağın da, daşın da, qumun da, çayın da, ləpənin də - bütövlükdə, daim dəyişmədə olan ətraf mühitin daxili məntiqini anlaya, lal dilini belə məharətlə aça bilsin. Bu bələdlik və səriştənin nəticəsidir ki, adətən ağ və qara rənglərdə bizə gəlib çatan dünənimizin önəmli bir dövrü gözlərimiz önündə bütün təbii rəngləri və çalarları ilə canlanır. Məhz bu baxımdan bəlkə də vaxtilə bir şeirində dediyi kimi “Ürək adlı boxçamla, Qapına gəldim, İlahi!” deyən müəllifi - Sona xanımı seçilmiş adlandırmaq olar. Əslində Zərdabi də seçilmişlərdən idi, bu vergi bir vaxtlar Həsən bəyə də verilmişdi: məhz Vətən eşqi, millət məhəbbəti ilə dolan Zərdabi Azərbaycan dövri mətbuatının əsasını qoydu...
Dövrün tarixi həqiqətlərini hərtərəfli öyrənən müəllif Zərdabinin olduqca mükəmməl obrazını təqdim edir. Maraqlıdır ki, bu təqdimat o qədər əhatəli və dolğundur ki, burada hər bir incəliyi oxucu duyur və yaşayır. Təbii ki, bu deyilənlərin sübutu üçün romanın hər səhifəsində onlarca faktlar var. Böyük Zərdabinin anasının, babasının, nənəsınin, atasının hiss-həyəcanları ilk səhifədə “İyul, 1848-ci il, Kür çayının sahilləri” başlanğıcında nə qədər məsuliyyətlə təqdim edilirsə, eyni bir temp və gərginliklə oxucunu bütün əsər boyu maraqda saxlayır. Qısası iki hissəlik romanın 90-na qədər irili-xırdalı fəsillərində altı yaşla altmış beş yaş arasında keçən bir ömrün hər bir həftəsini, ayını yox, az qala hər gününü yaşadır müəllif bizlərə...
Bir az dərindən baxanda isə əsərdə tarixi şəxsiyyətin obrazı diqqət mərkəzində olsa da XIX əsrə məxsus olan ziddiyyətlər- elmə, təhsilə, mədəniyyətə olan maraq, həm də fanatizm və savadsızlıq, insanların mənəvi azadlıq istəyi müxtəlif üsullarla oxucuya təqdim edilir. Biz burda- bu zəngin və qaynar mühitdə kimləri görmürük?! Həsən bəy Tiflisdə təhsil aldığı illərdə Mirzə Fətəli Axundzadənin məclisində Mirzə Hüseyn Qayıbov, İlya Çavçavadze, Mixail Kipiani ilə başbaşadır. Universitetdə təhsil illərində Moskvada rus demokratlarının əhatəsindədir. Təbii ki, bu kimi misalların sayını artırmaq da olar. Amma görünən budur ki, əsər Həsən bəyin parlaq və zəngin bioqrafiyasının yüksək estetik təqdimatı fonunda, onun dövrünün və mübarizəsinin olduqca geniş mənzərəsini oxucuya çatdıra bilir.
Əsərdə “Əkinçi”nin bədiiləşmiş xronikası da geniş yer tutur. Qəzetin işıq üzü görməsindən bağlanışına qədər keçdiyi iki illik yol 100 səhifəyə qədər yer tutur. Bu hissədə müəllif böyük Zərdabinin sevincini də, iztirablarını da, çıxılmaz vəziyyətə düşməsini də milli bəlalar və onların sağaldılması cəhdi kontekstində açıqlayır. Krım türklərinin böyük ziyalısı, “Sözdə, fikirdə, əməldə birlik!” şüarı ilə türkçülük təliminin özül daşlarını qoyanlardan biri İsmayıl Qaspralının özünə ustad saydığı Zərdabiyə etdiyi “Həsən bəy, sizi bütün Krım türkləri tanıyır, dəyərləndirir. Məncə, siz bir ovuc ideya toxumunu “Əkinçi”nin yayıldığı və oxunduğu bütün ərazilərə səpərək, əvəzində maarif, elm, təhsil və tərəqqi adlı məhsul yetişdirdiniz” deyimi yazıçı ideyasının açılması və təsdiqində təsirli köməyini göstərir. Müəllif möhtəşəm “Zərdabi məbədi”ni ucaltmaqda belə qızıl kərpiclərdən yerli-yerində və ustalıqla istifadə edir.
Sonda əsərin axır səhifəsində səslənən müəllif ricətini yada salmaq yerinə düşər. Həsən bəy Zərdabinin son mənzilə yola salınma mərasiminin olduqca təsirli mənzərəsinin ruhunu ifadə edən bu dəyərləndirmə əsrin qayəsini ifadə etdiyindən onun adında da əksini tapıb, həm də bu günümüz üçün rəmzi bir mənası var: “Həsən bəyin ruhundan zühur edən işıq seli, aləmi bürüyən ovliya nuru öz əbədiyyət yolunu davam edirdi. Bu işığın son dayanacağı hələ çox-çox uzaqlarda idi. Tükənməyən, bitməyən nur yolu, işıq seli heç vaxt bitməyəcək, sona çatmayacaq kimi millətin önünə düşərək gələcəyə doğru gedirdi”.
Üstündən uzun illər keçsə belə bu gün də “aləmi bürüyən ovliya nuru öz əbədiyyət yolunu” davam etdirməkdədir. Bizlərə bircə bunu əlavə etmək qalır: ümid edək ki, nə vaxtsa “İşığa gedən yol”un təkcə oxucusu yox, həm də böyük ekranlardan izləyicisi və tamaşaçısı olacağımız gün də uzaqda deyil...
Namiq
ƏHMƏDOV
Əməkdar
jurnalist
525-ci qəzet.- 2016.- 26 noyabr.- S.10.