Dost haqqında haşiyəli xatirə-oçerk
Dostum və
tanınmış şərqşünas həmkarım,
professor Elxan Əzizovun 70 yaşı münasibətilə (25
oktyabr 1946-cı ildə Ağdaş şəhərində
doğulub) əl ilə toxunan, astarı üzündən
oxunan zərif ipək misalı xatirə-oçerk
yazmaq üçün uyğun ovqata köklənmək
çətin olmadı.
Gecənin
gec saatlarında kompüterin qarşısında oturub, həssas
və güclü musiqi duyumlu, əfsunlu nəğmələri
ürəklərə yol tapan, xoş əhval-ruhiyyə oyadan
bəstəkar Kamalın nəğməkar şair Baba Vəziroğlunun
dərin poetik tutumlu sözlərinə bəstələdiyi həzin
“Xatirədir” mahnısını görkəmli xanəndəmiz
Alim Qasımovun ecazkar səsində dinləyirəm:
Xəyaldı,
yoxsa yalan,
Gəlib keçdi nə zaman?
Sevginin
ömrü bir an,
Qalanı xatirədir.
İlahi,
42 il nə tez gəlib keçdi?! Sanki
“yanıb külü qalacaq ocağın olanı”,
“yaşıl yarpaqların solanı”, “sevgi adasının hər
yanı”, nəhayət, “bu dünyanın gerçəyi və
yalanı” xatirələr musiqi diliylə fəryad edir. İllər öncə yazdığım və bu
mahnının sözlərilə səsləşən bir
şeirdə dilə gətirdiyim kimi, xatirələr dənizinə
dalan qəvvas üçün liman, yalnız bir anın
başqa bir anla müqayisəsində ortaya çıxan əlahəzrət
Zaman üçün sahil olmurmuş. Əslində,
saat təqvim gününün xatirələrə dilimlənmiş
zamanından başqa bir şey deyilmiş. Təqvimin özü isə ömrün zaman tunelində
xatirələrin dondurulmuş anları imiş. Əllərim
qeyri-ixtiyari klaviaturaya uzanır, hərflər pianonun dilləri
kimi enib qalxaraq ilk sətirləri ağ vərəq
üzərinə düzməyə başlayır...
Elxan müəllimlə ilk dəfə
görüşüb söhbət edəndə mən 20, o 28
yaşındaydıq. Mən Azərbaycan Dövlət
Universitetinin (indiki BDU-nun) Şərqşünaslıq
fakültəsi türk şöbəsinin IV kurs tələbəsi,
fakültənin komsomol təşkilatının katibi və
Elmi Şurasının üzvü idim. O, Azərbaycan EA
Yaxın və Orta Şərq Xalqları İnstitutunun (indiki
Şərqşünaslıq İnstitutunun)
aspiranturasındakı təhsilini (1970-1973) bitirmiş, “IX əsr
ərəb poeziyasında xürrəmilər hərəkatının
əksi”
mövzusunda dissertasiya müdafiə edərək
elmlər namizədi alimlik dərəcəsi
almışdı (1974). Tanış olduğumuz
ərəfədə o, 1964-1970-ci illərdə təhsil
aldığı və fəqlənmə diplomu ilə məzun
olduğu doğma fakültəmizdə, tanınmış ərəbşünas-pedaqoq
Ələsgər Məmmədovun müdiri olduğu Ərəb
dili kafedrasında müəllim kimi işə başlamağa
hazırlaşırdı.
Onun savadlı ərəbşünas-filoloq və səriştəli
mütərcim olduğunu eşitmişdim. 1953-1964-cü
illərdə təhsil aldığı Bakıdakı 172
saylı orta məktəbi qızıl medalla bitirmiş,
fakültəmizin ərəb şöbəsində o dövr
üçün ən yüksək təqaüd olan Lenin təqaüdü
ilə oxumuş, hələ tələbə ikən
1968-1969-cu illərdə Misirdə hərbi tərcüməçi
işləmişdi. Elmi-pedaqoji fəaliyyətə
başlamaq, öz nəzəri bilik və praktiki
bacarığını tələbələrə öyrətmək
onun ən təbii haqqı idi. Bəzi bürokratik əngəllər
aşıldıqdan sonra Elxan Zəkəriyyə oğlu
Əzizov fakültənin və Universitet Elmi
Şurasının qərarları ilə 1974-cü ildə
müəllim kimi işə başladı... Aradan
illər keçəcək, Elxan müəllim Ərəb
filologiyası kafedrasında baş müəllim, dosent,
professor vəzifələrini tutacaq, üç illik qısa
fasilə (1999-2002) istisna edilməklə 1991-ci ildən
hal-hazıra qədər Şərqşünaslıq
fakültəsinin dekanı olacaqdı. Həm də elə
bir dekan ki, 17 fakültəsi, 127 kafedrası, 2 Elmi-Tədqiqat
İnstitutu, 3 Elmi-Tədqiqat Mərkəzi, 1 Elmi-Tədqiqat
Hissəsi və 24 Elmi Tədqiqat Laboratoriyalarında
çalışan 3000-dən artıq əməkdaşı
olan BDU-nun rəhbərliyi tərəfindən 2015-ci ildə
“İlin dekanı” adına layiq görüləcək, bu
mükafatı ona Universitetin rektoru, dünya şöhrətli
kimyaçı-alim, akademik Abel Məhərrəmov şəxsən
təqdim edəcəkdi. Və bu da həqiqətdir
ki, insan başqalarını onu sevməyə vadar edə bilməz,
yalnız özünü onlara sevdirə bilər. Elxan müəllim böyük-kiçik yeri bilməklə
məhz özünü insanlara sevdirə bilən, öz həmkarlarına
və tələbələrə qayğıkeş
münasibət bəsləyən xeyirxah pedaqoq-təşkilatçı
olduğu üçün iyirmi ildən artıqdır ki,
dekan vəzifəsini şərəflə daşıyır.
“Titanik
sindromu” yaxud bunun tam əksi mənasında işlədilən
“qayıq sindromu” kimi bəzi “xəstəlik” növləri var
ki, onların izahını tibb lüğətlərində
axtarmaq əbəsdir. Bu qəbildən frazeoloji
birləşmələrin mahiyyəti, mündəricəsi,
onlardan dərs alınması, ibrət götürülməsi,
qissədən hissə çıxarılması
üçündür. Birinci halda, batmaqda
olan bir gəminin heç batmayacağını zənn edib, həyatlarına
olduğu kimi davam edən insanlar nəzərdə tutulur. “Qayıq sindromu” ifadəsi
isə, əksinə, insanın ömürboyu “mən
kiçik bir qayığam, həyat adlı bu nəhəng, təlatümlü
dəryada çox tez bataram” qorxu və təlaşı
içərisində yaşamasıdır. Zəngin həyat
və iş təcrübəsi, dərin elmi-pedaqoji bilik və
bacarığı olan Elxan müəllim üçün hər
iki hal yaddır. O, dünənini heç bir zaman unutmayan, bu
gününün daima fövqündə olan, sabahını
aydın şəkildə görən, öz üzərində
daim işləyən, təşkilatçılıq və
idarəetmə qabiliyyətini müntəzəm təkmilləşdirən,
bilmədiklərini öyrənməkdən, bildiklərini
başqalarına öyrətməkdən zövq alan insandır.
Elxan müəllim BDU-nun fakültələri içərisində
xüsusi yeri və çəkisi olan Şərqşünaslıq
fakültəsinə rəhbərlik etdiyi uzun illər ərzində
minlərlə tələbə ilə yaxın təmasda olub. Yüzlərcəsinə
bilavasitə dərs deyib və bu gün də deyir. Fakültənin dörd və Universitetin digər
onlarla kafedrasının çoxsaylı professor-müəllim
heyəti ilə çiyin-çiyinə işləyir. Fakültə Elmi şurasının sədri,
Universitet Elmi şurasının üzvüdür. Universitet dekanları və kafedra müdirlərinin əksəriyyəti
ilə çox səmimi dostluq münasibətləri var. Bu
günə qədər Elxan müəllimdən inciyən
yaxud narazı qalan olmayıb. Bunun bir çox səbəb
və hikməti var. Əvvəla, o, dekanlıq işini, tədris
proqramı, müəllimlərin dərs yükü, növbəli
saat bölgüsü, cədvəl tərtibi, auditoriya
seçimi kimi məsələləri mükəmməl
bilir, daşıdığı vəzifəyə məsuliyyətlə,
üzərinə götürdüyü öhdəliklərə
və verilən tapşırıqlara ciddi yanaşır.
İkinci səbəb onun özünün şəxsi
keyfiyyətləri ilə əlaqədardır. O, genişürəkli,
tolerant xislətlidir. Dedi-qodu, qarayaxma kimi
naqisliklərdən xalidir. Sözünü
açıq deməyi xoşlayır, gördüyü
nöqsanları, narazı olduğu məqamları mərd-mərdanə
üzə deməkdən çəkinmir. Müəllim və tələbələrə
qarşı dərsə davamiyyət, imtahan və yoxlamalar məsələsində
onun haqq-ədalət tərəzisi dəqiq işləyir.
Mənəviyyatca təmizdir, işində, vəzifə
borcunun icrasında təmənnasızdır.
Əxlaqı və mənəviyyatı doğub
böyüdüyü Zəkəriyyə kişi
ilə Nahidə xanım ocağının tərbiyəsindən
qidalanır. İmkansız və ehtiyacı
olanlarla son loxmasını bölüşəcək qədər
əliaçıqdır. Əlbəttə,
burada Elxan müəllimin ailəcanlılığını,
onu sevən və bütün işlərində dəstəkləyən
doğmalarının qayğısı ilə əhatə
olunmuşluğunu da xüsusi vurğulamaq lazımdır.
Özü kimi BDU-nun əməkdaşları olan
ömür-gün yoldaşı dosent Lalə xanım və
ilk övladı Ləman müəllimə, xaricdə təhsil
alıb gələn və tanınmış bir beynəlxalq
şirkətdə məsul vəzifə tutan kiçik
qızı Ayla xanım, eləcə də şirin ləhcəli
danışığını və böyüklərə
məxsus hərəkətlərini dilindən
düşürmədiyi, bu il birinci sinifə gedən və məktəbli
çantası özündən ağır olan nəvəsi
Amaldan ibarət xoşbəxt ailəsi var.
Üçüncü səbəb Elxan müəllimin həyat
prinsipindən irəli gəlir. Onun yaşam fəlsəfəsi
belədir ki, “İnsan pul qazanmaq üçün
sağlamlığını qurban verməməlidir,
çünki sonradan itirilən sağlamlığını
bərpa üçün pulunu qurban verməyə məcbur
olacaqdır”. Elxanın təvazökarlığının,
quru təkəbbürdən, lovğalıqdan
uzaqlığının mayasını məhz bu prinsip təşkil
edir. O, “şöhrətin külək kimi olduğunu, həmişə
eyni səmtə əsmədiyini” yaxşı bilir. Boğazdan yuxarı deyilən sağlıqlar daxildən
gəlmir deyə, heç bir zaman onun içinə sinmir.
Qurşaqdan aşağı vurulan zərbələri
kişiliyə yaraşdırmır. Tanrı
ətəyindən yapışıb, şeytana qulluq edənlərlə
işi yoxdur.
Dördüncüsü, o, öz dəyərli müəllimlərindən
miras aldığı fakültənin ən yaxşı ənənələrinə
sadiqdir. Yəqin
ki, çoxlarımız iş yerlərimizdə tez-tez
eşidirik: “Gedərsən, yerinə başqası gələr,
həyatda əvəzedilməz adam yoxdur”. Ehtimal ki, bu ifadədəki “əvəzedilməz”lə
nəzərdə tutulan obyekt insanın özü yox, onun icra
etdiyi vəzifədir. Mən isə gedənin
və gələnin bir olmadığına, bu dünyada hər
kəsin öz yerinin olduğuna, kimsənin bir başqasının
yerini ala və əvəzləyə bilməyəcəyinə
inananlardanam. Çünki hər bir insan tək,
təkrarsız və bənzərsizdir. Elxan
müəllimdən əvvəl də Şərqşünaslıq
fakültəsinin dekanları olub, ondan sonra da olacaq. Onun sələfləri də sırf özləri
idilər, şəxsiyyətləri, alimlikləri, müəllimlikləri,
dostluqları ilə biri digərinə bənzəmirdi.
Fakültəmizin Panteleymon Jüze, Bəkir Çobanzadə,
Əziz Qubaydulin kimi ilk məşhur şərqşünas-alim
və dekanları haqqında bilgiləri kitablardan oxuyub öyrənmişəm.
Sonrakı dekanlar - Məmməd Mübariz Əlizadə, Rəhim
Sultanov, Yusif Şirvan Əsgərov, Həsən Mahmudov,
Şulan Şirəliyev, Əbdüləli Kərimov, Vasim Məmmədəliyev
kimi görkəmli şərqşünaslarla, say-seçmə
alimlərlə birlikdə işləmək şərəfi
mənə də nəsib olub. Elxan müəllim
fakültəni miras aldığı bu sələflərinin ən
yaxşı ənənələrini davam etdirməklə
yanaşı, yuxarıda sadaladığım məziyyətləri,
səriştəli idarəçilik və mahir təşkilatçılıq
dəst-xətti ilə layiqli xələf olduğunu sübut
edib. Onun rəhbərlik elədiyi fakültədə
hal-hazırda 4 kafedra (Ərəb filologiyası, Fars
filologiyası, Türk filologiyası, Uzaq Şərq dilləri
və ədəbiyyatı kafedraları) və 8 şöbə
(türk, fars, ərəb, ibri, yapon, urdu, çin və koreya
şöbələri) fəaliyyət göstərir. Bu
kafedralarda 100-ə yaxın əməkdaş, o cümlədən,
1 akademik, 11 elmlər doktoru, professor, 27 fəlsəfə
doktoru, dosent, 50-dən artıq
baş müəllim və müəllim, 10-dan artıq
baş laborant və laborant işləyir. Fakültədə
Azərbaycan və rus bölmələrində olmaqla təhsil
forması bakalavr pilləsində əyani, magistraturada isə əyani
və qiyabidir. Bakalavr pilləsində 500-ə
yaxın tələbə, magistraturada 30-dan artıq magistrant təhsil
alır, 15-ə yaxın aspirant və dissertant elmi-tədqiqat
işi aparır.
Elxan müəllim mahir ərəb dili tərcüməçisidir. Keçmiş
SSRİ-nin müxtəlif ərəb ölkələrindəki
hərbi və mülki obyektlərinin tikintisi və
istismarında şifahi rus-ərəb dillərindən
qarşılıqlı tərcüməçi işləməklə,
necə deyərlər, dilmanclıq eləməklə
yanaşı, mütərcim kimi də xeyli kitabın tərcüməsinə
imza atmışdır. Məsələn,
1978-1982-ci illərdə Kuveyt Dövlətində baş
mütərcim işləyərkən onun tərcüməsi
ilə İran körfəzinin balıqçılıq təsərrüfatına
dair ərəb dilində iki kitabı nəşr
edilmişdir.
Elxan müəllim sözün geniş mənasında
filoloqdur. O, həm
dilçi, həm də ədəbiyyatşünas kimi bir
çox kitaba və sanballı elmi əsərə imza
atıb. Hələ 70-ci illərdə
keçmiş SSRİ məkanında ərəb
dilçiliyi və ədəbiyyatşünaslığının
ən çətin sahələrindən sayılan klassik ərəb
poeziyasının qrammatik məsələlərinə dair (bədii-sintaktik
fiqurlar, fonetik və qrammatik qaydaların pozulması və s.)
məqalələrlə çıxış edib, orijinal
elmi-nəzəri fikirlər irəli sürüb.
Elxan müəllimin bu günə qədər “İbn Hişamın “Əs-Sira ən-nəbəviyyə” kitabı ədəbi qaynaq kimi”, “Misir ədəbiyyatı Azərbaycanda” (ərəb dilində, Qahirə), “IX əsr ərəb poeziyasında xürrəmilər hərəkatının əksi”, “Mənalı ömrün anları (dünya şöhrətli şərqşünas və ilahiyyatçı alim, akademik Vasim Məmmədəliyev haqqında), “Yaxşılığa yamanlıq” (təmsillər və yumoristik hekayələr), “Fars körfəzində köpək balıqları” (ərəb dilində), “Kuveytdə balıq sərvətinin qorunmasının və balıqçılığın təşkilinin əsasları” (ərəb dilində) kimi 10-a yaxın kitab və monoqrafiyası, metodik vəsaiti, “Ərəb ədəbiyyatşünaslığının tarixi və metodologiyası”, “Mənbəşünaslıq” və “Ərəb filologiyasına giriş” fənləri üzrə dərs proqramları işıq üzü görmüşdür. O, 50-dən artıq elmi məqalə və tezisin müəllifidir. Elxan müəllim onlarla bakalavrın buraxılış, magistrin dissertasiya işlərinə elmi rəhbərlik etmiş, fəlsəfə doktoru yetişdirmişdir. O, bir çox dissertasiya işinin rəsmi opponenti olmuşdur.
Elxan müəllim səriştəli pedaqoqdur, şərqşünas kadrların hazırlanmasında böyük xidmətləri vardır. O, fakültənin bakalavr və magistratura pillələrində təhsil alan tələbələrə “ərəb ədəbiyyatı”, “mənbəsünaslıq”, “ərəb ədəbiyyatşünaslığının tarixi və metodologiyası”, “ərəb filologiyasına giriş” kimi fənlərdən mühazirələr oxuyur, praktiki dərslər aparır. Elxan Əzizov 2006-cı ildə uzun müddət səmərəli elmi-pedagoji fəaliyyətinə görə “Azərbaycan Respublikasının qabaqcıl təhsil işçisi” döş nişanı ilə təltif edilmiş, 2009-cu ildə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Sərəncamı ilə Azərbaycanda təhsilin və elmin inkişafındakı xidmətlərinə görə “Əməkdar Müəllim” fəxri adına layiq görülmüşdür.
Elxan müəllim yaradıcı insandır, bir neçəsi nəğmə və marş kimi bəstələnən gözəl şeirlər, təmsillər və yumoristik hekayələr müəllifidir. Hələ orta məktəb illərində ilk qələm məhsulları “Azərbaycan pioneri”, “Azərbaycan gəncləri”, “Bakı”, “Ədəbiyyat incəsənət” qəzetlərində, “Göyərçin”, “Pioner”, “Kirpi”, “Ulduz” jurnallarında dərc olunan Elxan Əzizovun “Telefon nömrəsi (uşaq hekayələri)” adlı ilk bədii kitabı 1972-ci ildə Bakıda 22 min tirajla buraxılmışdır. Onun 2007-ci ildə işıq üzü görən “Yaxşılığa yamanlıq” kitabında isə ibratəmiz təmsilləri, duzlu-məzəli yumoristik hekayələri, ərəbcədən tərcümə etdiyi atalar sözləri, xüsusən də “Eşitdiyim məzəli əhvalatlar və abıra saldığım lətifələr” rubrikası altında verilən dadına doyum olmayan orijinal lətifələri toplanıb.
Elxan müəllim həm fakültənin, həm də universitetin beynəlxalq əlaqələrinin qurulması və inkişafında yaxından iştirak edir. O, Türkiyə, Rusiya, İran, Misir və Koreyaya gedən rəsmi nümayəndə heyətlərinin tərkibində olmuş, Türkiyənin Egey Universiteti ilə BDU arasında əməkdaşlıq müqaviləsinin imzalanması (İzmir, 1991), İran islam inqilabının ildönümünə həsr olunmuş beynəlxalq simpozium (Tehran, 1992), Misir-Azərbaycan əlaqələrinə dair seminar (Qahirə, 2002), Boloniya prosesinə həsr olunmuş beynəlxalq konfrans (Sankt-Peterburq, 2004), Koreyanın Pai Chai və Sunlin Universitetləri ilə BDU arasında əməkdaşlıq müqavilələrinin hazırlanması (2007), Tehran Beynəlxalq kitab sərgisi ilə əlaqədar seminar (2008) kimi müxtəlif nüfuzlu tədbirlərdə, mötəbər elmi və elmi-praktik konfranslarda iştirak və çıxış etmişdir.
Bir haşiyə. Elxanla tələbə-müəllim tanışlığımızın dostluğa çevrilməsi üçün uzun zamana ehtiyac olmayıb. İlk gündən bir-birimizə ürək qızdırmış, altı il sonra isə həmkar kimi bir yerdə işləməyə başlamışıq. Heç birimizin kitabında “dönük”, “xəyanət” sözləri olmadığı üçün dostluq və həmkarlığımız qırx ildən artıqdır ki, davam edir. Sonuncu cümləni yazarkən qəfildən xatırladım ki, mənim tərəfimdən bir “dönüklük” olub. Təxminən 10 il əvvəl siqaret dostluğumuza “xəyanət” etmiş, papirosu tərgitmişəm. 2007-ci ilin o qarlı fevral günündən bəri hər oturduğumuz məclisdə Elxan müəllim çəkən vaxtlarımda papirosa həsr etdiyim bir şeiri mənə dedirtməyə çalışsa da, hər ikimizin dostu və ağsaqqalı, görkəmli türkoloq Allahşükür Qurbanov şahidim olsun ki, imtina edirdim. İndi “günahımı” yumaq naminə “Çarə” adlı həmin şeirin (“Xilaskarım” adlı möhtəşəm şeirin müəlifi, dostum Rəşad Məcidin qulaqları cingildəsin) təntənəli təqdimatını keçirirəm:
Can-ciyər
iki dost - siqaret, insan,
Xəyanət bu iki sirdaşa yaddır.
Baş-başa
qalanda dərd kədərinlə,
Bir içim papiros sənə imdaddır.
Tüstüdə
yox olur neçə ah, günah,
Dumanda boğulur neçə şər, qada.
Siqaret
tüstüsü üzərlik kimi,
Nəzərdən, nəfsdən qoruyur o da.
Yandırıb,
astaca dərin qullab al,
Bir az hövsələnə tüstü ver, qadam.
Bəzən zəhrimar da çarə
görünür,
Çarəsiz, naəlac qalanda adam...
Əsgər
RƏSULOV
525-ci qəzet.- 2016.- 1 oktyabr.- S.16-17