İyirmi birinci əsrin
dramaturqu
İlyas
Əfəndiyevin şəxsiyyəti, ədəbi və
dramaturji yaradıcılığı əsərlərinin
teatr təcəssümü və onlardan qaynaqlanan mətləblər,
şəksiz ki, bu gün “İlyas Əfəndiyev
dramaturgiyası”na məhz yeni elmi
konsepsiyaların araşdırma üsulları ilə
yanaşmaq imkanı verir.
Təbii
ki, XX əsrin II yarısında Azərbaycan ədəbiyyatının
öndər simalarından sayılan, sağlığında
ikən “canlı klassik” deyilib çağrılan, milli
dramaturgiya məktəbinin davamçısı qüdrətli
qələm ustası İlyas Məhəmməd oğlu
Əfəndiyevin ədəbi-bədii fəaliyyətinin
bütün təzahürlərini kiçik bir məqalə
çərçivəsində əhatələmək
mümkünsüzdür. Ona görə ki, İlyas Əfəndiyev
çoxsaylı hekayələrlə, povestlərlə, irihəcmli
romanlarla, Azərbaycan milli dramaturgiyasının
yaraşığına çevrilmiş pyeslərlə
yanaşı, həm də miqdarı yüzlərlə
hesablanan elmi-tənqidi, filoloji, kulturoloji məqalələrin,
publisist yazıların, resenziyaların müəllifi
olmuş, respublikada teatrın yaşam ritmini, teatr prosesini tənzimləmək
qüdrətinə malik sənətkar səviyyəsinə
yüksələ bilmişdi.
Lakin ən önəmlisi budur ki, onun əsərləri
yalnız Azərbaycan oxucularına və seyricilərinə
yox, həmçinin dünya xalqlarının ədəbiyyatsevər
nümayəndələrinə də yaxşı məlumdur. Müəllifin
nəsrinin və dramaturgiyasının əcnəbi dillərə
tərcümə tarixi keçən əsrin 50-ci illərindən
başlayır. İlyas Əfəndiyev yaradıcılığının işığını,
poetikasını, bədii-estetik siqlətini, İlyas Əfəndiyev
dünyasının mənəvi parametrlərini
bütövlükdə özündə əks etdirən ən
bariz, xarakterik örnəklər ingilis, rus, alman, tacik, ispan,
fransız, çex, eston, slovak, litva, gürcü dillərində
nəşr olunub. Hətta kumik ədəbiyyatında da
İlyas Əfəndiyevin tərcümə edilmiş əsərləri
özünə layiqli yer alıb.
Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan sonra isə
İlyas Əfəndiyev, sözün əsl mənasında,
dünya masştabında, dünya çapında tanınan
bir yazar, şöhrətli bir dramaturq olub.
İlyas
Əfəndiyevin yazdığı 20 pyesdən düz 19-u Azərbaycanın
və eləcə də dünyanın müxtəlif teatrlarının səhnəsində
uğurla oynanılıb. Azərbaycan Milli Dram
Teatrının müasir tarixi isə birbaşa şəkildə
onun adı ilə bağlıdır. İlyas Əfəndiyevin
bu teatrın səhnəsində son 50 il ərzində
tamaşaya hazırlanmış “İşıqlı yollar”
(1947), “Bahar suları” (1948), “Atayevlər ailəsi” (1954), “Sən
həmişə mənimləsən” (1964), “Unuda bilmirəm”
(1968), “Məhv olmuş gündəliklər” (1969), “Mahnı
dağlarda qaldı” (1972), “Qəribə oğlan” (1973),
“Xurşudbanu Natəvan” (1981), “Büllur sarayda” (1983), “Bizim qəribə
taleyimiz” (1988), “Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı” (1989), “Hökmdar və qızı” (1994) kimi
pyesləri çağdaş teatr təfəkkürünün
inkişafına güclü təsir göstərib. Məhz lirik-psixoloji dram janrının nəzəri-estetik
prinsipləri, bədii qayəsi bu pyeslərin poetikası və
arxitektonik quruluşu əsasında ədəbiyyatşünaslıq
və teatrşünaslıq tərəfindən müəyyənləşdirilərək,
öyrənilir.
“Sən həmişə mənimləsən” (1964) pyesi
müəyyən bir dövrün, epoxanın, zamanın
simvoludur, rəmzidir, 60-cı illərin məişət
romantikasının, lirik-psixoloji münasibətlər şəbəkəsinin
güzgüsüdür, adi insan yaşantılarının
teatral poeziyasının ifadəsidir. Bu pyes dünyanın
60-cı illər mənzərəsində azərbaycanlı mənəviyyatını,
türk əxlaqını əks etdirən bədii bir sənəddir.
Müasir azərbaycanlı psixologiyasının
ekzistensional mündəricəsinin öyrənilməsi yolunda
ilk bələdçi məhz “Sən həmişə mənimləsən”
pyesidir. Bunlardan əlavə “Sən həmişə mənimləsən”
pyesi Azərbaycan teatr mədəniyyətində yeni estetik mərhələnin
başlandığını müjdələyib, yeni
rejissuranın, yeni aktyor ifaçılığının meydana
gəlməsini şərtləndirib, Azərbaycan milli
dramaturgiyasının çağdaş
axtarışlarının dəyərli təzahürü
kimi əlamətdar olub, teatrımızın həm repertuar
siyasətinin istiqamətlənməsinə kömək edib, həm
də onun sonrakı inkişafı üçün
mühüm estetik koordinatları müəyyənləşdirib.
Elə 1964-cü ildəcə bu pyes əsasında
hazırlanan tamaşanın fantastik uğuru onu müasir Azərbaycan
teatrının özünəməxsus “Qağayı”sına
çevirdi. İlyas Əfəndiyevin Azərbaycan
teatr mədəniyyəti qarşısındakı təkcə
bu xidməti imkan verir ki, böyük dramaturji istedada malik bu
şəxs xalq tərəfindən mütəmadi şəkildə
anılsın, xatırlansın, yad edilsin. Müəllifin pyeslərinin uğurlu səhnə
taleyini Azərbaycan teatr tarixində konkret bir dönüş,
konkret bir mərhələ olduğunu dərk edən
teatrşünaslıq isə “İlyas Əfəndiyev
teatrı” terminini elmə daxil edir. “İlyas
Əfəndiyev teatrı” anlayışında 60-cı illərdə
Azərbaycan teatr poetikası, Azərbaycan teatrının bədii-estetik
prinsiplər cədvəli öz əksini tapır.
Azərbaycan
milli teatrını proses kimi götürdükdə, hətta
onun təsisatlı (institusional) mərhələsini belə
donmuş, statik hadisə kimi deyil, zaman içində bir hərəkət
kimi təhlil etməyi tərcih edirəm. Bu mənada,
Azərbaycan teatrında konkret zaman kəsiyində İlyas
Əfəndiyev amilini və ya fenomenini məhz prosesimizin əbədi
hərəkəti kontekstində araşdırmaq məqamı
yetişibdir. Obrazlı desək, “İlyas Əfəndiyev
fenomeni”ni açıqlamaq
üçün Jül Vernin məşhur romanındakı
Kapitan Nemonun sualtı qayığının devizini
xatırlamaq yerinə düşər: “Hərəkətli hərəkətdə”.
Yeni elmi düşüncənin əsaslarında duran
Kvant fəlsəfəsi qeyri-səlis məntiqlə izah olunur,
açılır və fövqəladə yeni, gözlənilməz
qənaətlərə gəlməyə imkan verir. Çağdaş
elmdə məhz bu yeni açılan perspektivlər məni
İlyas Əfəndiyevin yaradıcılığını ənənəvi
ədəbiyyatşünaslıq və ənənəvi
teatrşünaslıq mövqeyindən deyil, “Zaman içində
dalğa” fenomeni kimi araşdırmağa sövq etdi.
Odur ki, bununla bağlı tezisləri bəyan edərək, mətləbə
keçməzdən öncə bir şeyi tam əminliklə
və tam məsuliyyətlə demək istəyirəm:
İlyas
Əfəndiyevin şəxsiyyəti, ədəbi və
dramaturji yaradıcılığı, əsərlərinin
teatr təcəssümü və onlardan qaynaqlanan mətləblər
heç şəksiz ki, “İlyas Əfəndiyev
dramaturgiyası”na bu gün məhz yeni elmi konsepsiyaların
araşdırma üsulları ilə yanaşmaq imkanı
verir. Ən əvvəl ona görə ki, bu görkəmli
yazar yaşadığı dövrün, yəni onun payına
düşən zaman kəsiyinin demək olar ki, əksəriyyətinin
bədii-estetik, fəlsəfi, mənəvi-əxlaqi
inikasını yaradıb və bu inikas, yəni pyeslərinin
səhnə təcəssümü müasirlərinin
düşüncə-duyğularını
formalaşdırıb. Bu fakt aksiomadır
və mən elmi düşüncələrimdə bundan
çıxış edirəm.
Üzərində
çalışdığım konsepsiyanın I tezisini bəyan
edirəm:
İnsan varolmasının dördüncü
ölçüsü, boyutu olan Zaman
özü-özlüyündə paradokslardan və fenomenlərdən
ibarətdir. Zamanın bir neçə təzahür formaları
var. Bunları düşündükcə, çox tez dəqiq
elmi düşüncədən bədii-yaradıcı
düşüncəyə keçməli olursan. Fiziki zaman, astronimik zaman, təqvimi zaman, psixoloji zaman
nisbi (relyativ) zaman, fərdi zaman, mücərrəd zaman.
Paradoks elə burdan başlayır ki,
bütün bu sadalanan anlayışlar bir sözdə-hamının
rahatca istifadə etdiyi Zaman, vaxt söz-anlayışında
birləşir. İstənilən sənət
fenomenini məhz və yalnız Zaman anlayışını
paradoks kimi qəbul edəndə cüzi də olsa, anlamaq
mümkün olur.
İcazənizlə,
“İlyas Əfəndiyev fenomeni”ni
açıqlamaq üçün
quraşdırdığım bir sillogizmi sizə təqdim
edim:
1.
İlyas Əfəndiyev mədəniyyət və incəsənətimizin
fenomenidir.
2. Bu
fenomen artıq paradoks kimi qəbul etdiyimiz Zamana məxsusdur. Deməli, İlyas Əfəndiyevin özünü,
yaradıcılığını, konkret əsərlərini
və bütövlükdə əhəmiyyətini paradoks
çərçivəsində araşdırmaq
lazımdır.
Nəzərə alınsa ki, “paradoks” sözünün
lüğəti mənası ilk baxışdan qəribə
olan nə isə deməkdir, aydın olmalıdır ki,
İlyas Əfəndiyev irsinə bu rakursdan yanaşma da
yalnız ilk baxışdan qəribə kimi dəyərləndirilə
bilər.
İlyas Əfəndiyevin dramaturji əsərlərinin
adlarına müraciət edib, onları təklif etdiyim
rakursdan analiz etmək kifayətdir ki, irəlidə
açılan yeni məzmunların məna tutumunu
açıq görək. Misal: “Sən həmişə mənimləsən”
və yaxud “Boy çiçəyi” (əbədi zaman), “Məhv
olmuş gündəliklər” (yazıya həkk edilmiş
günlər), “Unuda bilmirəm” (yaddaş zamanı), “Bizim qəribə
taleyimiz” (mistik zaman), “Atayevlər ailəsi” (nəsillər-zaman),
“Sevgililərin cəhənnəmdə vüsalı” (infernal
(o tay) zaman). “Büllur
sarayda” (dondurulmuş zaman) və s.
Vaxtınızı alıb bütün pyesləri
sadalamayacağam, məncə aydındır ki, bu əsərlər
göstərdiyim aspektdən təhlil üçün son dərəcə
səmərəlidir.
I tezis:
Hamıya məlumdur ki, İlyas Əfəndiyev parlaq ədəbi
debütünə rəğmən (roman və s.)
özünü dramaturgiyaya həsr edən və sözün
bu mənasında ötən əsrin ikinci yarısında
yeganə xalis dramaturqdur. O da məlumdur ki, dramaturji əsərin
bütün məziyyətləri, ideya və duyğuları
teatr səhnəsinin konkret zaman-məkanında realizə
olunur. Bu baxımdan məni maraqlandıran ikinci məsələ
“İlyas Əfəndiyev fenomeni”nin
xronotop-yəni zaman-məkan vəhdətinin göstəriciləridir.
Bu göstəriciləri müəyyənləşdirmək
birinci məsələdən nisbətən asandır. Çünki İlyas Əfəndiyevin dramaturgiyasında
bədii düşüncəmizdə mövcud olan
xronotopların əksəriyyəti (kənd, şəhər,
dağ, aran, meşə, kabinet və s.) öz əksini
tapır. Mən əminəm ki, İlyas
Əfəndiyevin dramaturgiyasındakı xronotop məsələsinə
müxtəlif rakurslardan yanaşılma məhsuldar olan
teatrşünaslıq problemidir.
II tezis bilavasitə İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılıqla məşğul olduğu konkret tarixi
dövrlə bağlıdır. XX əsrin ikinci yarısında Azərbaycanda,
SSRİ-də və dünyada baş verən mənəvi
xassəli problemlər
İlyas Əfəndiyevin dramaturgiyasında öz əksini
tapıbdır. Sirr deyil ki, bu dövrdə zatən
istedadlı və ləyaqətli sənətkarlar, obrazlı
desək, “düz sözü” ya zarafata salıb deyirdilər,
ya da dövr haqqında deyilən düz sözü qorumaqdan
ötrü onun ətrafında yayındırıcı
şirmalar qururdular. İndi dövr yetişib və biz
İlyas Əfəndiyevin dramaturji əsərlərində
quraşdırıcı şirmaları aradan
götürüb, əsərlərinin “xalis mahiyyəti”ni, dərin fəlsəfi mənalarını
adekvat, yəni necə var açıqlaya bilərik. Sözügedən bu əməliyyatların nəticəsində
əminəm ki, oxucu-tamaşaçıların gözü
qarşısında hardasa yeni, bəlkə də gözlənilməz
İlyas Əfəndiyev canlanacaq.
İlyas Əfəndiyevin əslində gələcəyə
ünvanlandırdığı mesajlar bu gün həssaslıq
və dəqiqliklə qəbul edilməkdədir.
İlyas Əfəndiyevin nəsri də Azərbaycan ədəbiyyatının
zirvələrindən biridir. O, “Söyüdlü arx” (1958),
“Körpüsalanlar” (1960), “Dağlar arxasında üç
dost” (1963), “Sarıköynəklə Valehin nağılı”
(1978), “Geriyə baxma, qoca” (1980), “Üçatılan” (1981),
“Qaçaq Süleymanın ölümü” (1993), “Xan
qızı Gülsənubərlə tarzən
Sadıqcanın nağılı” (1996) kimi əsərlərilə
Azərbaycan nəsrinin inkişafı yeni mərhələyə
yüksəltmişdir. İlyas Əfəndiyevin
ədəbi-bədii irsi XX əsr azərbaycanlısının
təfəkkürünün, düşüncələrinin,
psixologiyasının, ictimai-sosial həyatının, məişətinin,
yaşantılarının, duyumlarının aynasıdır,
problemlərinin, ağrı və acılarının,
iztirablarının, iftixarının və
günahının arxividir, öyrənc yeridir. Rəsmi şəkildə 1939-cu ildən ədəbiyyata
gələn müəllif ta ölümünə qədər
yazıb-yaratmış, qələmini yerə
qoymamışdır. Odur ki, İlyas
Əfəndiyev haqlı olaraq ədəbiyyatımızın
fəxri sayılır. Təsadüfi deyil
ki, bu gün İlyas Əfəndiyevin nəsri,
dramaturgiyası, teatr fəaliyyəti barəsində ədəbiyyatşünaslıqda
və teatrşünaslıqda yazılmış məqalələri,
resenziyaları, esseləri, bədii-publistik oçerkləri,
elmi-tədqiqat araşdırmalarını bir yerə
toplayıb bir ayrıca kitabxana yaratmaq mümkündür.
Belə yazıların sayı 1000-i keçmişdir və
maraqlısı budur ki, İlyas Əfəndiyevin zəngin bədii
irsinin öyrənilməsi və tədqiqatı hələ də
davam edir...
lll
Bir daha vurğulamaq istəyirəm ki, indi dövr yetişib və biz İ. Əfəndiyevin əsərlərində quraşdırıcı şirmaları aradan götürüb, onların “xalis mahiyyəti”ni, dərin fəlsəfi mənalarını adekvat, yəni necə var açıqlaya bilərik. Amma onu da etiraf edim ki, bu istər teatrşünas, istərsə də rejissorlar üçün o qədər də sadə əməliyyat deyil...
Azərbaycan teatrında ilk dəfə bu mürəkkəb sənət əməliyyatını Azər Paşa realizə etdi və Yeni Zamanın tamaşaçılarını gözlənilməz İlyas Əfəndiyevlə (klassikin gücü də hər dəfə yeniləşməyə qadir olması ilə ölçülür!) görüşdürə bildi. Sözügedən görüş, söylədiyim kimi, İlyas Əfəndiyev dünyasının mənəvi parametrlərini bütövlükdə özündə əks etdirən “Boy çiçəyi” (iki hissəli lirik dram) tamaşası konteksində baş verdi. Azər Paşa parlaq teatr hadisəsinə çevrilən bu tamaşası ilə bir daha təsdiqlədi ki, İlyas Əfəndiyevin şəxsiyyəti, ədəbi və dramaturji yaradıcılığı, əsərlərinin teatr təcəssümü və onlardan qaynaqlanan mətləblər onun dramaturgiyasına məhz yeni teatr konsepsiyalarının üsulları ilə yanaşmaq imkanı verir. Gəlin görək, milli dramaturgiyamızın yaraşığına çevrilən bu pyes Azər Paşa kimi qüdrətli rejissorun YENİ ZAMANı güzgüləyən teatr düşüncəsini necə qidalandırdı?
Şəksiz ki, “Boy çiçəyi” pyesi insan varolmasının dördüncü ölçüsü olan ZAMAN və onu güzgüləməyi bacaran rejissor üçün cazibəli görünməyə bilməzdi. 1964-cü ildə USTAD rejissorumuz Tofiq Kazımov tərəfindən hazırlanan “Sən həmişə mənimləsən” tamaşasının əfsanəvi uğurunun bu günə qədər əsl sənət nümunəsi şöhrətini itirməməsi və onun müasir Azərbaycan teatrının həm özünəməxsus “Qağayı”sına, həm də ətrini əbədi qoruyan boyçiçəyinə çevrilməsi faktı da, görünür ki, Azər Paşanı cəlb edən “sirlər”dəndir. Görünür ki, sadaladığım və yaxud sadalaya bilmədiyim bir çox mətləbləri, gizli qatları ilə “Sən həmişə mənimləsən” Azər Paşanı cəlb etdi və o “İlyas Əfəndiyev fenomeni”ni milli teatr prosesinin əbədi hərəkət kontekstində araşdırma məqamının yetişdiyini duydu... Beləliklə də, Azər Paşanın rejissor düşüncəsi artıq paradoks kimi qəbul etdiyimiz Zamana məxsus olan “İlyas Əfəndiyev fenomeni”ni “Boy çiçəyi” müstəvisində (ƏBƏDİ ZAMAN), irəlidə açılan yeni məzmunların məna tutumu konteksində görümlü etməyə yönəldi...
lll
XXI əsr, Akademik Milli Dram Teatrı, 2 noyabr 2011-ci il. Tamaşanın müəllifi, rejissoru və rəssamı Azər Paşa Nemət. Yeni “Boy çiçəyi” əfsanəsinin yaranma tarixi...
Pyes iki dəfə doğulur: bir yazıldığı gün, bir də ki, premyera günü... Nə qədər özümüzü inandırsaq da ki, pyes teatrsız, səhnəsiz də yaşaya bilər, görünür, bu inamımız özümüzü aldatmaq istəyindən doğur.
2 noyabr 2011-ci il biz milli teatrımızda “Sən həmişə mənimləsən”in 1964-cü ildən sonrakı ikinci möhtəşəm doğuluş tarixini qeydə aldıq (hərçənd ki, bu pyes həm milli, həm də xarici rejissorlar tərəfindən dəfən-dəfən səhnələnib...).
“Sən həmişə mənimləsən” pyesi Azər Paşanın quruluşunda özünün teatral -zaman “geyimi”ni sonsuzluğa qədər dəyişmək potensialını bir daha ortalığa qoydu... XXI əsr öz yeni teatr qanunlarını diktə etdi və Azər Paşa çağdaş teatr mədəniyyətinin və sənətkar şəxsiyyətinin (həm rejissor, həm də aktyor) masştabının inkişaf dərəcəsini parlaq biruzə verən bu tamaşada özünün düşüncə-konsepsiyasını dəqiq rəsm edən rejissor qrafikasını da sərgiləyə bildi.
Beləliklə də, Azər Paşanın və aktyorların səmimi, sevgi dolu münasibəti yeni, naməlum, haradasa daha sərt İlyas Əfəndiyevi XXI əsrə gətirdi və beləliklə də, “Sən həmişə mənimləsən”ə (“Boy çiçəyi”) ikinci dəfə əsl teatral yanaşma, yozum baş verdi.
İnanıram ki, Azərbaycan teatrı XXI əsrdə İlyas Əfəndiyev dramaturgiyasına əsl teatral yanaşmaları ilə teatr tariximizi zənginləşdirməkdə davam edəcək...
Məryəm
ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq
doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2016.- 1 oktyabr.- S.14-15.