Orijinallıq həmişə
müasirdir...
FƏXRƏDDİN
TEYYUBUN ŞEİRLƏRİNDƏN YARANAN TƏƏSSÜRATLAR
Yaz ağzı, fevral sonu təbiətdən çərşənbə
tonqallarının qoxusu gəlir. Elə bil təbiət
o tonqalları, göz dəyməsin deyə, öz
başında üzərrik kimi yandırır.
Fəxrəddin Teyyubun da şeirlərini oxuyanda eynən
mən təbiətin ətrini, xüsusən, yazın nəfəsini,
çərşənbə tonqalının iyini,
yaxışdan sonra otun qoxusunu duydum.
Elə
bil donubdu baxçalar, bağlar,
Qönçələr açılmır göz
dağı kimi.
Üşüyür
ağacda kiçik budaqlar,
Körpə
uşaqların barmağı kimi,
Gecikdi bu bahar, yaman gecikdi.
Bizim təbiət
şeirimiz M. Füzuli ilə mərhələyə
çevrildi, M. P. Vaqiflə yeniləşdi, içində
ictimai məzmun olsa belə, Səməd Vurğunla kamilləşdi,
Hüseyn Arif, Musa Yaqub, Məstan Günərlə davam etdi.
Hərçənd ki, biz təbiətə ciddi zərbələr
vururuq, fauna və floranı məhv edirik, okeanlarda balinalar,
balıqlar intihar edir, göyün ozan qatı deşilir. Biz sonda yeni
şeirlərimizlə təbiətin müdafiəsinə
qalxırıq.
60-cı illərdən üzü bəri təbiət
şeirimiz xeyli zəiflədi. Ona görə ki, bu
illərdə- köhnə sovet məkanında şeirdə
dönüş milli azadılıq ideyalarının təzahürü
ilə meydana çıxdı, təbiət azacıq da olsa
unuduldu, ictimai- siyasi yaradıcılıq stixiyası
üstünlüyü ələ aldı.
Bu illərdə Musa Yaqub və Məstan Günər
("otların içində ay çıxıb dizə")
təbiət şeirimizin ağırlığını
öz çiyinlərində daşıdı. İctimai
fikirdə çevriliş edən ədəbiyyət sanki birdən-birə
başa düşdü ki, nə qədər cəmiyyətə,
sosial realizmə müdaxilə etsə də, təbiətsiz
yaşaya bilməz. Əgər ədəbiyyat cəmiyyəti
dəyişmək istəyirsə, təbiətə
arxalanmadan heç bir iş görə bilməz. Sanki ədəbiyyat birdən-birə
bu boşluğu dərk elədi, ictimai-siyasi mücadiləni
ilkin mərhələsini yerinə yetirdikdən sonra yenidən
təbiətə qayıtdı.
Belə bir qayıdışı
yaradıcılığında əks etdirən Fəxrəddin
Teyyub bütün şeirlərində təbiətin küləyi,
yağışı, qarı, meşəsi ilə nəfəs
alır. Təbiətin səsini şeirlərinə
yazır, misralarına köçürür. Adi bir fakt. Onun təbiət
şairi Musa Yaquba münasibəti elə təbiətə
qayğısı kimi görünür.
"Buynuz"dan
çıxası olsan o başdan,
Sən bu şad xəbəri mənə səhər
ver.
Qorxuram
döngədən, eniş-yoxuşdan,
Gələndə zəng elə, getsən, xəbər
ver.
Musa Yaqubdan xəbər tutmaq təbiətin halını
soruşmaq kimi bir şeydir. "Döngədən,
eniş-yoxuşdan" qorxmaq təbiətin başına gələn
faciədən qorxmaqdır. Musa Yaqubun
ağrıması meşədə bir ağaca balta
vurmaqdır.
Təbiətin vəziyyəti Musa Yaqubun halından bəllidir.
Fəxrəddin
Teyyub birbaşa təbiətlə təmasda olsa da bəzən
onun sintezini , daxili
görüntüsünü, fəlsəfəsini Musa Yaqubun
şeirlərində tapır. Sanki Musa Yaqub təbiəti
tərcümə eləyir. Kal təbiət
onun şeirlərində yetişir. Təbiətin
fəlsəfəsi Musa Yaqubdan Fəxrəddin Teyyuba
keçir.
Dedin, kənddən
sənə nə gətirim mən,
Sərin
axşamların ayazın - dedim.
Bilirəm
saralıb bağ-baxça, çəmən,
Götür
gəl "Buynuz"un payızın -
dedim.
El bilir nə qədər ağrı-acın var.
Gözləri yol çəkən anan, bacın var.
Sözünə,
şeirinə ehtiyacım var,
Götür
qələmini gəl özün - dedim.
Təbiət, nə olursa olsun, hər bir adamın dərk
elədiyi qədərdir. Fəxrəddin Teyyubun baş
açdığı təbiət, əgər belə demək
mümkünsə, tərcümə elədiyi təbiət
bugünki şeirimizdə çox aydın görünən və
şairin yerini oxuculara dəqiq nişan verən bir lalənin
rəngidir. Şair təbiəti təkcə
fiziki mənada tərənnüm etmir, onun üzərindən
tozu alır.
Dadlı
olur söz bişəndə,
Meyvə kimi yetişəndə.
Gündüz
sözə toz düşəndə,
Gecələr yuyub yatıram.
Dərindən düşünəndə söz təbiətin
sinonimidir, təbiətin nişanıdır. Gündüzlər
sözün üzərinə qonan tozu şairlər gecə
silir. Niyə məhz gecə? Mənə elə gəlir ki, gündüz gecənin
kölgəsidir. Burda dərk edilməyən
bir sirr var.
Gecə gündüzün düşünən beynidir,
səhər üçün yeni hadisələr
hazırlayır. Hər şey gecəyə yüklənib.
Enerji, güc, fəhm, hiss, duyğu,
şüur, yuxu, ölüm, həyat, doğuş
-hamısı gecənin içindədir. Adamlar
ən çox gecə, səhərə yaxın
dünyasını dəyişirlər, analar ən çox səhərə
yaxın dünyaya uşaq gətirirlər. Demək, gecə ciddi və sirli bir
anlayışdır. Ona görə
şair sözə düşən tozu gecə silir.
Fəxrəddin Teyyub şeirlərində imzasını
heç vaxt önə çəkmir. Özünü
adi insanların biri kimi təqdim edir.
Şeirlərin müəllifi başqa bir məkanda və
məqamdadır.
Coşub
sevincindən qəlbi şan olsa,
Bir misra üstündə alışan olsa.
Şeirim
xoşa gəlsə, soruşan olsa,
"Allah bəndəsidir, yazıb biri" - de.
Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, şair bütün şeirlərində
təbiətə qayıdır, onun daxili dünyası təbiətin
halına uyğundir. Orda gah payız olur, yarpaqlar
tökülür, gah qar, yağış yağır
(anamı aparan qış), gah da gün çıxır.
Nə olur olsun, kədərin sonu sevincdir. Bu sevinc təbiətdən qanad taxır. Təbiətə aludəliyindən şair bəzən
onun müəyyən ştrixlərini unudur və bunu etiraf
edir. Bu etirafın özü şairin
peşəkarlığını göstərən
detaldır.
Balın
pətəyi qaldı,
Dağın ətəyi qaldı.
Çoban
tütəyi qaldı,
Vay... unutdum, unutdum.
Bu
şeirdə unutmağın özü sənətkarlıq məsələsidir.
Şair bilərəkdən və ya bilməyərəkdən
nəyi unudursa, digər bir təbiət lövhəsində hər
şeyi öz yerində və vaxtlı-vaxtında
görür.
Söykənib
çomağa çoban dincələr,
Quzular mələşər yamac dibində.
Buludlar
zirvəylə görüşə gələr,
Dağlar su gəzdirər dərə cibində.
Çomaq,
quzu, yamac, bulud, zirvə, dərənin cibi və s. elementlər
yerli - yerində olmaqla bərabər, həm də bu
detalları bir -birinə bağlayan əlaqə, hiss, enerji,
mif şeirin onurğasını təşkil etməklə,
ötürülən informasiyaları bir- başa beyinə -
düşüncəyə toplayır və onu
qidalandırır.
Şairin
başqa bir şeirinə diqqət yetirək:
Tanrı
yaza verib hər ixtiyarı,
Dağda şəlalə var, düzdə lalə var.
Yarpaqlar
boylanır günəşə sarı,
Gülün ləçəyində gülümsər
bahar.
Fəxrəddin Teyyubun şeirlərində elə
detallar var ki, sadə oxucuları kövrəldə bilər. Onları
nostalji hisslərə kökləyər. Amma ədəbi
fakt kimi, mətn kimi tənqidçi və tədqiqatçıların
araşdırma motivi ola bilər.
Biz hər gün yolda, küçədə
çörək qırıntılarına rast gəlirik. Adi bir
çörək qırıntısına şair sosioloji bir rakursdan
baxır. Onu dəyərli bir mətnə
çevirir.
İlahi,
hamıya özün yetir ki,
Bəndə nə darıxsın, nə qəmə
batsın.
Çörək
qırıntısın yerdən götür ki,
Qoy bir gün əllərin çörəyə
çatsın.
Şeirdə əsas fikir budur ki, çörək
qırıntısını götürəndə əllərin
çörəyə çatır. Çox
maraqlıdır. Hərəkətə
fikir verək: əyilib götürəndə əllərin
çörəyə dəyir, daha doğrusu, çatır. Bu ilk baxışda tez anlaşılan bir mənadır.
Amma əsas məsələ bu, deyil. Yenə
baxaq: Çörəyi əyilib götürdüm. Morfoloji bir cümlədir. Sintaksisi
də aydındır. Əsas məsələ
burda əl və çörək arasındakı məsafədə
əxlaqın, mədəniyyətin dayanmasıdır. Bu əxlaq onu təlqin edir ki, əyilib çörəyi
yerdən götürsən, onu dəyərləndirsən gələcəkdə
daha varlı olacaqsan.
Demək, əsas məsələ Allahın yanındadır, Allahın diqqətindədir. Çörəyi verən odur. Şair bu şeirində də oxucuya-bir abzas yer qoyur və deyir sən burdan başla və yeni şeirini yaz. Məsələn, mən bu şeiri oxuyandan sonra yəni şeirimi bu şeirin başqa bir tərəfindən başlardım: o yerə düşən çörək kiminsə maaşından, qazancından ayrılıb yerə düşüb. Əgər o çörəyin bir parası yerdədirsə, o biri paranın bərəkəti olmayacaq. Yenə də əxlaq məsələsi. Çörəyi yerə atanın əxlaqı yoxdur.
Şair bu cür detallarla öz fikrini bədii şəkildə oxucuya çatdırır. Bədii fikrin dayaqları həyat detalları üzərində qurulur.
Köhnə misralarım köynək kimidi,
Bəzən sapı qaçır, tez gəlirəm mən.
Oxşar qafiyələr eynək kimidi,
Biri o birindən utanır bəzən.
Köhnə misra, köynək, sap, qafiyə, eynək detallarının üzərində maraqlı bir şeir dayanıb. Köynəyin sapının qaçması adamı evə tez gətirir. Nə qədər maraqlı, dəqiq bir ifadədir. Oxşar qafiyələrin eynəklə müqayisə edilməsi və bir-birindən utanması orijinal şair səciyyəsi daşıyır.
Aşağıdakı şeirdə arx möhürə bənzədilir. O, bərəkətin təsdiqi kimi yerin, torpağın üstünə vurulub. Özü də bu möhürün sahibi o böyük Yaradandır.
Möcüzədi, sehirdi bu,
Arx deyil ki, nəhrdi bu.
Bir ilahi
möhürdü bu,
Hamı gəlsin ziyarətə.
Və
yaxud
Alnından
tər axır, bəzən görürsən,
Buraxdığın səhvi anlayan zaman.
Alındakı tərlə buraxılan səhvin əlaqəsi
maraqlı bir görüntüdür. Adətən tər zəhmətin
nişanəsidir və bilirik ki, tər xəcalətin də əlaməti
ola bilər. Amma alında tər
həm də səhvin göstəricisidir.
Şair dostumun yeni şeirlərini oxuyanda çox
sevindim. Həm
80-ci illər ədəbiyyatının o saf havasının ətrini
hiss elədim, həm də bu şeirlərin müasir ədəbi
prosesdə özünəməxsus yeri olduğunu
gördüm.
Fəxrəddin
Teyyubun şeir küləyi, təbiətin təbirincə desək,
şeir iqlimi 80-ci
illərdən 2000-ci illərə əsir, 3000-ci illərə
də əsəcək. Həmişə belə
olur. 60-cı illər də əsir, 50-ci ,
30-cu illər də. Amma hər külək
öz dövrünün ətrini yayır,
yaşadığı zamandan özünə nəsə
qatır, onu müasirləşdirir. Orijinallıq həmişə
müasirdir. Uğurlar diləyirəm!
Qəşəm NƏCƏFZADƏ
525-ci qəzet.- 2016.- 6 oktyabr.- S.8.