Zamanların mozaikası: hadisələr və
şəxsiyyətlər
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Real həyatda və hətta tarixdə mütləq xeyir
təcəssümlərini tapmaq çətindir və əslində
qeyri-mümkündür.
Əksinə, mütləq şərə xidmət edənlər
vardır və onlar İblisə sitayiş etdiklərinə
görə hətta öyünürlər də.
Mütləq xeyirə, mütləq ləyaqətə gəldikdə
isə bu xüsusiyyətlərin ölçü vahidi,
hansısa bir etalonu yoxdur.
Bəzən
süni surətdə şişirdilən şəxsiyyətlər
müəyyən vaxt keçdikdən sonra əvvəlki
heyranlıq obyekti olmalarını itirir, onlara pərəstiş
tamamilə yoxa çıxır, bunların yerini isə əvvəllər
ört-basdır edilən şər əməllərin tənqidindən,
ifşasından, məhkum olunmasından yaranan, əslində
onu bütünlüklə qəbul etməmək, bəzən
hətta ona qarşı nifrətə yaxın bir münasibət
bəsləmək reallığı meydana çıxır.
Bütlər dağılmağa başlayır,
ən azı üzərində qərar tutduqları uca
pyedestalı artıq onlar tərk etməli olurlar.
Ümumiyyətlə, tarixə bütlər panteonu,
qalereyası kimi baxmaq da düzgün deyildir. Cavanlıqda gözəlliyi
ilə öyünən qız ətrafa ehtiras
qığılcımları yaydığı, hamını
özünə valeh etməyə çalışdığı
halda, yaşa dolduqda, qocaldıqda əvvəlki bahardan bu
payız dövründə əsər-əlamət də
qalmır, heyranedici füsunkarlıq və təravət təcəssümü
bütünlüklə yoxa çıxır, onları digər
adi qadınlardan, demək olar ki, heç nə fərqləndirmir.
Sitayiş edilən şəxsiyyətlər də
çox vaxt belə gözəl qızlara bənzəyirlər,
onlar da bir qədər sonra cazibədarlıq haləsini itirməyə
başlayır və ya ondan bütünlüklə məhrum
olurlar.
Bəzən öyünülən, iftixar hissi ilə əhatə
olunan həmin yarımmifik və ya mifik şəxsiyyətlərin
də digər cəhətləri ön plana çəkildikdə,
əvvəlki sitayiş haləsini hökmən itirmiş
olurlar.
Yəhudilər öz mənşələrinin 12 tayfadan
götürdüklərini iddia edirlər. Bunun
üçün ən etibarlı mənbə kimi, Bibliyaya
istinad edilir. Üç dünya dininin səmavi kitab
saydığı bu əsərdə həqiqətən də,
Yaqubun (İakovun və ya Ceykobun), onun digər adı isə
İsraildir,12 oğlundan törənən
tayfalar İsrail xalqını əmələ gətirdiyi qeyd
edilir. Həmin kitabı diqqətlə oxuduqda,
onun oğlu Yusifdən (İosif və ya Cozefdən) başqa,
digər oğlanları barədə verdiyi xarakteristika nəinki
öyünmək üçün əsas vermir, əksinə,
atanın dilindən onların əksəriyyəti haqqında
qəbul edilməsi çətin olan, daha çox ar gətirən
rəy meydana gəlir. Yaqub ölərkən
oğlanlarına son sözlərlə müraciət edir və
onların qüsurlarını heç bir ört-basdıra
yol vermədən səciyyələndirir. Ata bildirir ki,
böyük oğlu Reyven onun kənizi ilə intim
yaxınlıq etmiş, Simeon və Levi isə silahlı
basqınla zorakılıq törətmiş, xeyli adam öldürmüşlər. Bu iki
qardaş bacısı ilə məhəbbət əsasında
yaxınlıq etmiş başqa tayfadan olan oğlanın
atasının, həmin tayfanın
başçısının hər cür şərt əsasında
onların evlənməsi barədəki xahişini rədd
etmiş, buna yalnız tayfanın kişi cinsindən olan
bütün üzvlərinin, körpə uşaqdan tutmuş
qoca adama qədər hamısına sünnət olduqdan sonra
(yəhudilər körpə oğlan uşağı 8
günlük olduqda ona sünnət edirlər), bu izdivaca
razılıq verəcəklərini vəd etmişdi. Tayfa
başçısı problemi dinc yolla həll etmək naminə
bu ağır şərti qəbul etmiş, tayfada sünnət
olunanların hamısı - bütün kişi
cinsindən olanlar yaralarına görə xəstə
yatağında olanda, qızın anadan bir qardaşları
olan Simeon və Levi üçüncü günü
onların şəhərinə hücum edib, sakinlərin
hamısını qırmışdı. Onlar
şəhəri qarət etmiş, bütün
qadınları və qız uşaqlarını əsir
götürmüşdülər.
Digər oğlu Cudeh barəsində deyilir ki, gözləri
şərab içməkdən qan saçır, İsakar isə
heç də eşşəkdən də yaxşı deyil. Den yol kənarındakı
zəhərli ilan olacaqdır.
Ata sevimli
oğlu Binyamini (Bencamini) qəddar canavara, Yusifi isə
yaz guruna (kulana) bənzədir. Bencamin
öldürdüyü qurbanlarını çeynəyib
udacaqdır.
Yaqub onu da qeyd edir ki, Allah mənə görə sizə
də xeyir-dua verir. Buradan görünür ki, Allah da onun
oğlanlarını iyrənc qüsurlarına elə bir əhəmiyyət
vermirmiş. Ata öz
oğlanlarının eyiblərini söyləməklə, 12
tayfanın mənşəyinin əslində necə
olduğunu göstərmişdi.
Bibliyada qədim yəhudiləri Babilə sürgünə
qovan babilistanlılara nifrət yağdırılsa da, yəhudilərin
özlərinin digər xalqlara qarşı qəddarlığına,
qırğın törətmələrinə, qəribə
də olsa, haqq qazandırılır. Hətta peyğəmbərlər
çox asanlıqla yalana əl atırlar, qədim yəhudilərin
liderləri öz məqsədlərinə çatmaq
üçün bütün vasitələri məqbul
sayır, qan axıtmaqdan, insanları kütləvi şəkildə
məhv etməkdən çəkinmirlər. Kənan
(Xanaan və ya Kanaan) torpağına yenidən sahib olmaq
üçün yəhudi peyğəmbəri İosif Navin (Coşua) öz sələfi
Moiseyin bu barədəki tapşırığına əməl
etmək üçün hər cür qəddarlığa əl
atmağa hazırdır. Bunun üçün
o, İerixon şəhərini dağıtmağı, əhalisini
qırmağı qərara almışdı.
Keşişlər
yeddi dəfə şəhərin ətrafına dolandıqdan
sonra İosif Navin adamlarına dedi ki, Sahib (Allah) şəhəri
sizə vermişdir, şəhərdəki hər şey
dağıdılmalıdır. Təkcə yəhudi
casuslarına kömək etmiş fahişə qadın Rahaba
və onun yaxınlarına aman veriləcəkdir. Qiymətli olan şeylərin hamısı Sahibə
satmaq üçün götürülməlidir. Belə çıxır ki, Allah qırğına
olan kimi, qarətə də icazə vermişdir. Axı İosif Navinə Sahibin ordusu kömək
etmişdi. Sonra onlar şəhəri
yandırdılar. Görünür, yəhudilərin
köhnə vətənlərinə qayıtmaları
üçün Allah digər tayfaları bütünlüklə
məhv etməyə belə razı imiş.
Bədbəxt İerixon əhalisi onlara hücum edilən
vaxt yəhudilərə heç bir pislik etməmişdi, tam
günahsız idilər. Yəhudiləri ölkəsindən
buraxmaq istəməyən Misir fironuna görə Allah misirlilərə
dəhşətli bəlalar göndərmişdi. İerixonluları isə nədəsə təqsirləndirməyin
özü belə çətin bir məsələ idi.
Müqəddəs kitab əgər tam ədalətsiz
qaydada baş verən insan qırğınlarında adi hal
kimi qiymətləndirirsə, onda tarixdəki digər dəhşətlərə,
qan axıdılmasına da haqq qazandırmaq cəhdi
mümkündür. Bəlkə də, belə
haqsızlıqların əks-sədası bizim günlərə
də gəlib çıxır. Bu misallar
bir daha göstərir ki, keçmiş zamanda görkəmli
şəxsiyyət hesab edilənləri heç də
bütləşdirməyə ehtiyac yoxdur. Dinlərə gəldikdə, onlar öz
simvollarını, rəmzlərini yaradıb, onları
sitayiş obyektinə çevirmək üçün hər
cür vasitələrə əl atır, mif
yaradıcılığı ilə məşğul olmaqdan
da çəkinmirlər. Ona görə də
müqəddəs kitablarda yazılan müddəaları sadəlövhlüklə
qəbul etmək dini fanatizmə yuvarlanmağa aparıb
çıxarır. Çox təəssüf
ki, din xadimləri bir çox hallarda xurafatın güclənməsinə
rəvac verirlər. Dini fanatizm də
inancdan daha çox xurafata yol açır, mövhumatın əsarətinə
düşənlər dindən, daha çox öz qəbahətlərini,
təfəkkür zəifliklərini ört-basdır etmək
üçün istifadə edirlər. Qatı
cinayətkarlar bəzən ən sərt din, əslində
xurafat təbliğatçılarına çevrilirlər.
İnanc könülə, ruha aiddir,
şüuru, təfəkkürü mövhumata təslim etmək
isə inancın özünə xəyanət etməkdən
başqa bir şey deyildir.
Ona görə də tarixi hadisələr və şəxsiyyətlər barədə yazıları mütaliə edənlər hər sətiri, hər sözü sırf həqiqət nişanəsi kimi qəbul etməməli, bayağı cəhətlərə uymamalı, səhv nəticələrə gəlməyə yol verməməlidirlər. Onlar hadisənin baş verdiyi şəraiti, əks mövqedə dayananların qüvvələr nisbətini, baş aktyorun məqsədlərini, hansı siyasətə üstünlük verməsini, şəxsi ambitsiyasını və ya ölkəsinin, xalqının ümdə vəzifə və ehtiyacları rəhbər tutduğunu, bunlara xidmət etmək meylini araşdırıb, son qənaətə gəlməlidirlər. Tarixi hadisəyə və şəxsiyyətə qiymət vermək üçün hadisənin baş vermə səbəbini və ya şəxsiyyətin fəaliyyət vektorunu bilmədən, araşdırmadan səthi qaydada yanaşmaq səhv nəticə çıxarmağa gətirib çıxara bilər. Axı insanlar kimi hadisələr də dövrün məhsuludur, onların üzərindəki zaman möhürünü seyr etmədən hadisələrin hansı qütbə aid olduğunu müəyyən etmək də çətin olur. Səriştəli tədqiqat əvəzinə zahiri xüsusiyyətlərə görə hadisəyə və şəxsiyyətə bu və ya digər dərəcədə nişan vurmaq tarixi öyrənməkdən daha çox, onu təhrif etməyə gətirib çıxarır.
Tarix - əsasən hadisələr və onlarda mühüm rol oynayan şəxsiyyətləri təsvir edən bir zəncirvari mənzərədir. Hər bir hadisə keçmişlə əlaqədə olduğu, bəlkə də, birbaşa əvvəllər baş verənlərin davamı tək çıxış etdiyi kimi, keçmişin estafetini gələcəyə ötürməklə də məşğul olur. Onun həm də gələcəyə, yeni dövrə, mərhələyə təsir göstərmək imkanları olduqca böyükdür. Ona görə də öz övladlarını yeyən Kronosun adından götürülən xronika daim zamanı udmaqla məşğul olur, keçmişdən gəlib, indidən keçməklə gələcəyə ünvanlanır. Müasir insan özündə əcdadlarından, valideynlərindən gələn genləri daşıdığı kimi, müasir həyat da açıq müşahidə oluna bilməsə də, hətta uzaq keçmişin də əlamətlərini, xüsusiyyətlərini ən azı ənənələr şəklində özündə gəzdirir. Müasir həyat, insanın gözləri başın qabağında yerləşib, irəli baxdığı kimi, gələcəyə boylanır, öz xüsusiyyətlərini ona götürməyə cəhd edir.
Tarix heç də yalnız təkcə böyük hadisələrin və faktların qeydə alındığı magistral yol deyildir, onların baş verdiyi dövrlərdə həm də, bəlkə də, çox sayda az əhəmiyyətli kiçik hadisələr də baş verir. Lakin onların irəli doğru gedişə bir təsir göstərmədiyini düşünmək də, hər bir zaman kəsiyinin mürəkkəbliyini inkar etməkdən, hadisələr toplumuna sxematik qaydada yanaşmaqdan xəbər verir. Ən böyük müharibələrdə belə, insan tələfatını və ya itkisini bildirən statistika ilə yanaşı, saya-hesaba gəlməyən faciələr- fərdə, ailəyə və ya bütöv xalqa aid olan bədbəxtliklər seriyası mövcud olur. Bu faciələr, bəlkə də, müharibələri təsvir etməkdə heç hansısa bir uyğun gələn fon rolunu da oynamır, lakin gənclərin həyatının döyüşlərdə ot kimi biçilməsi, gəlinlərin ailə səadətinin şirinliyini dadmamış dul qalması, uşaqların yetim qalıb, atasız böyüməsi, yaşlı valideynlərin öz həlak olan övladlarının timsalında həyati dayaqlarını itirməsi, salnamələrdə, ümumiyyətlə statistik göstəricilərlə müqayisədə kölgədə qalır. Milyonlarla insanın döyüşdə, arxada isə aclıqdan və ya soyuqdan həlak olması ən böyük faciə olsa da, müharibə barədəki tarixi sənədlərdə sərkərdələr barədə əfsanələrə daha çox yer verilməklə belə kütləvi faciələr nəzərdən qaçırılır, guya axı onlar qələbə üçün elə br əhəmiyyət daşımır. Qələbənin ildönümü bayram edilən ölkələrdə sağ qalan veteranlara müəyyən ehtiram hissləri nümayiş etdirilir, onlardan daha artıq qələbənin çalınmasına xidmət göstərmiş həlak olanlar kütləsi isə yalnız ümumi bir sözlə yad edilir. Axı onların çoxu heç ailə qurmamışdılar, övladlarının dünyaya gəlməsinə sevinməmişdilər. Onlar adsız qəbirlərdə uyuyurlar, məşhur Sovet mahnısında deyildiyi kimi, heç də ağ durnalara çevrilib göyə qalxmamışdılar.
Biz yazılı mədəniyyət abidələrinə böyük hörmətlə yanaşırıq, axı onlarda tarixi kitablar kimi əbədi, zamandan asılı olmayan dəyərlər öz əksini tapır. Sıxışdırılmış zaman onları səthə çıxarır və bu vaxt zamanın əbədiliyini hiss etməyə başlayırsan.
Tarixi hadisələrdən və şəxsiyyətlərdən bəhs edən kitablar, yazılar bizi daim ayıq olmağa, şər qüvvələrə qarşı mübarizədən çəkinməməyə çağırır. Biz həmin əhvalatlarda və faktlarda xeyirə qiymət verməyi öyrənirik. Xeyirin hər bir zəfərinə müasir həyatdakı uğurumuz kimi sevinməyə başlayırıq. Tarix bəşəriyyətin keçmişinə yönələn baxış, diqqət olmaqla yanaşı, minilləri əhatə edən zaman kəsiyində bizi düşündürən suallara cavab axtarmaq, öz maraq yanğımızı söndürmək cəhdidir. Tarixi öyrəndikcə zamanların əbədi əlaqəsi ilə tanış olmaq, onu hiss etmək imkanı qazanırıq.
Nə qədər ki, bəşəriyyət mövcuddur, o heç də öz keçmişinə biganə qalmayacaqdır. Çünki keçmişi öyrənmə, dərketmə gələcəyə olan yola, az da olsa, işıq salır. Gələcəyin bakirə səhifələrində də biz keçmişin izlərini görməyi bacarmalıyıq, çünki sabah dünənin və bu günün davamıdır, keçən günlərə söykənməklə öz mövcudluğunu daha dəqiq büruzə verə bilir. Ona görə də tarixə qısaca da olsa nəzər salmaq, ondan öyrənmək və nəticə çıxarmaq idrakın mühüm vəzifələrindən biri olmalıdır. Təklif olunan yazı da məhz belə faydalı işə xidmət etmək vəzifəsinə, azacıq da olsa, girişməyə cəhd edir. Tarix xəzinəsi o qədər boldur ki, orada çox sayda incilər tapmaq mümkündür və onlar heç də bəzək əşyası kimi deyil, təfəkkür üçün xüsusi dəyər kimi istifadə olunmalıdır.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2016.- 8 oktyabr.- S.22.