Bəxti gətirən “Müfəttiş”
EYNİADLI TAMAŞA BARƏDƏ DÜŞÜNCƏLƏR
Cari teatr mövsümünün ilk “Müfəttiş”inin
gəlişi ilə Azərbaycan tamaşaçısı
maraqlı, həm də çoxlarına bəlli olan bir səhnə əsərinə yenidən
baxmaq imkanı əldə edib.
Söhbət Akademik Milli Dram Teatrında böyük rus ədibi, dramaturqu N.V.Qoqolun dünyaca məşhur “Müfəttiş” komediyası
əsasında tanınmış
rejissor Mikayıl Mikayılovun quruluş verdiyi eyniadlı tamaşadan gedir.
Xatırladaq ki, hətta öz zamanında bir sıra Avropa
ölkələrinin möhtəşəm
teatrlarında səhnəyə
qoyulmuş bu komediyanın mövzusunu müəllifə rus poeziyasının günəşi
A.S.Puşkin nəql etmiş və sonralar həmin əsəri yüksək dəyərləndirmişdi.
Azərbaycan səhnəsində müxtəlif illərdə
tamaşaya qoyulan əsərə, Akademik Milli Dram Teatrında sonuncu dəfə görkəmli teatr xadimi, müqtədir sənətkarımız, rejissor
Mehdi Məmmədov quruluş verib. 1952-ci ildə oynanılan tamaşa N.V.Qoqolun vəfatının 100 illiyi
münasibətilə səhnələşdirilmişdi
və sənət dostları bu əsəri M.Məmmədovun
quruluş verdiyi digər tamaşalar kimi, Azərbaycan teatr tarixində mühüm hadisə kimi qiymətləndirmişdilər.
Əsəri dilimizə Sabit Rəhman tərcümə
edib. Qeyd edək ki, həmin komediyanın Nəriman Nərimanov tərəfindən
dilimizə tərcümə
edilmiş versiyasının
da mövcudluğu ilə bağlı ehtimallar var.
Milli Teatrda bir qədər
əvvəl “Xanuma”, “Şah və şair”, “İlahi oyun” tamaşalarına quruluş verən rejissor M.Mikayılovun yeni yaradıcılıq işini sənətsevərlər
maraqla qarşılayıblar. Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin sifarişi ilə hazırlanan, bu ilin iyulunda
premyerası olan və xalq artisti
Rafael Dadaşovun 70 illik
yubileyinə həsr edilən “Müfəttiş”
tamaşasına hər
baxış anşlaq
keçir.
Tamaşanın quruluşçu rəssamı
əməkdar mədəniyyət
işçisi İlham
Elxanoğlu, musiqi tərtibatçısı Kamil
İsmayılovdur. Səhnə
əsəri üçün maraqlı
aktyor ansamblı müəyyənləşdirilib. Tamaşada xalq artistləri Rafael Dadaşov və Ramiz Novruz (Anton Antonoviç Skvoznik Dmuxanovski), Rafiq Əzimov (Osip), əməkdar artistlər Elşən Cəbrayılov
(İvan Aleksandroviç
Xlestakov), Şəlalə
Şahvələdqızı, habelə Nigar Güləhmədova
(Anna Andreyevna), Kazım
Həsənquliyev, habelə
Məzahir Cəlilov (Artemi Filippoviç Zemlyanika), Elxan Quliyev (İvan Kuzmiç Şpekin), Aslan Şirin, habelə Elnur Qədirov (Pyotr İvanoviç Dobçinski), Firuz Xudaverdiyev (Xristian İvanoviç Qibner), aktyorlar Rövşən Kərimduxt (Ammos Fyodoroviç
Lyapkin-Tyapkin), İlahə
Həsənova (Marya Antonovna), Rəşad Bəxtiyarov (Luka Lukiç
Xlopov), Ramin Şıxəliyev, habelə Cümşüd
Zeynalov (Pyotr İvanoviç Bobçinski),
Elgün Həmidov (Svistunov, meyxana xidmətçisi, Mişka,
Şeytan) və b. çıxış edirlər.
Tamaşaçılar çar Rusiyasının kiçik
bir əyalət şəhərində həyat
tərzi, yuxarı dairələrin komedik durumu ilə tanış olurlar. Bu gözdən uzaq, könüldən iraq şəhərdə
hər şey idarə və departamentlərə rəhbərlik
edən yüksək rütbəli çinovniklərin
mənafeyinə, onların
öz varidatını,
karyerasını artırmağa
xidmət edir.
Bu şəhərdə yollar tamamilə dağılmış, kanalizasiya
xətləri işləmir,
infrastruktur yenidən qurulmalıdır. Təhsil və səhiyyə
bərbad vəziyyətdədir.
Uşaqlara normal savad vermək
əvəzinə, pedaqogikaya
sığmayan bilgilər
aşılanır, hətta
əxlaqsızlıq açıq-aşkar
təlqin edilir.
Xəstələrin sağalma ehtimalı sıfra bərabərdir, ölüm faizi gündən-günə artır. Poçtla məktub
göndərənlərin zərflərini
açıb oxuyur, bağlamaları oğurlayırlar.
Məhkəmə qurumlarındakı
ədalətsizlik, rüşvətxorluq
da danılmazdır və bütün bunları şəhər
bələdiyyəsinin sədri
Anton Antonoviç Skvoznik
Dmuxanovski, təhsil sahəsinə nəzarət
edən Luka Lukiç
Xlopov, xeyriyyə və xəstəxana müəssisələrinin
baş məmuru Artemi Filippoviç Zemlyanika, poçt müdiri İvan Kuzmiç Şpekin, məhkəmə sədri
Ammos Fyodoroviç Lyapkin-Tyapkin
və digərləri
öz aralarında utanıb çəkinmədən etiraf edirlər. Onların eyş-işrətlə yaşadığı,
kasıb əhali ilə kobud, ədəbsiz davranışları
öz söhbətlərindən bəlli olur. Peterburqdan göndərilən müfəttişin gözlənilməz
gəlişindən canlarına
vəlvələ düşən
məmurlar vəziyyətdən
çıxış yolu
axtarır, məşvərət
keçirirlər.
Tamaşada iştirak edən aktyorların canlı, dinamik ifası onların yaratdığı
obrazların hər birinin öz təbii halını, xislətini, məsləkini
göz önündə
canlandırır.
Teatrda və kinoda rəngarəng obrazlar qalereyası yaratmış Xalq artisti R.Dadaşovun Anton Antonoviçin yüksək
intellektual səviyyəsi
olmasa da, o, hamını aldada bilir. Bələdiyyə sədri
öz başabəla idarəçiliyinin yarıtmazlığını
anlasa da, özünə təsəlli
verərək düşünür
ki, dünyada günahsız adam
yoxdur.
Bəzən yazıq görkəmi
alan Anton Antonoviç öz rüşvətxorluğuna haqq
qazandırır, şəhərin
ticarət əhlindən
ona müəyyən məbləğdə haqq
verməyi, arvadına
və qızına bahalı bəxşişlər
göndərməyi tələb
edir. O, kilsə tikintisi üçün
xəzinədən ayrılmış
pulu mənimsəyərək,
bu ibadətgahın guya yandığını
söyləyir. R.Dadaşovun oyunu təbii və inandırıcıdır.
O, obrazın xarakterini
ustalıqla açır,
sifətinin cizgiləri,
habelə jestləri ilə çevrəsində
olanlara münasibətini
açıq-aydın büruzə
verir.
Tamaşa boyu seyr etdiyimiz
digər çinovniklərin
heç biri, necə deyərlər, öz yerində deyil. Əgər belə olmasaydı,
xeyriyyə müəssisələri
imkansızlara əl tutardı, xəstələr
şəfa tapardı,
məktəblər idarəsi
uşaqların təhsilinə
qayğı göstərərdi.
Aktyor R.Kərimduxtun
ifa etdiyi məhkəmə sədri
Lyapkin-Tyapkin yalnız
ədəb-ərkanından danışır, özünü
hamıdan ağıllı
sayır. Əslində isə heç
bir şeyə etiqad etmir.
Dobçinski və Bobçinski (Aslan Şirin və Ramin Şıxəliyev)
daim özlərini çinovniklərə yaxın
göstərərək onların
əhatəsində gəzib-dolaşır,
eşitdikləri xəbərləri
çatdırırlar. Elə hər
şey də bundan sonra başlayır.
Adı hallanmayan müfəttişi
qarşılamaq və
mükafatlandırıb yola
salmaq üçün
yollar axtarılır.
Məxfi müfəttişin gəlişindən
xoflanan, vahiməyə
düşən şəhər
elitası peterburqlu kiçik bir çinovniki - cavan Xlestakovu yoxlama aparacaq dövlət məmuru kimi qəbul edir. Əməkdar artist Elşən Cəbrayılov
Xlestakovun əsl xislətini açan ifa nümayiş etdirir, çevik, canlı oyunu ilə bu obrazın bütün çalarlarını
- yalançılığını, boşboğazlığını, lovğalığını və
əxlaqsızlığını sərgiləyir.
Aktyorun istedadı ona arsızcasına nəql etdiyi, uydurduğu söhbətləri teatrlaşmış
dialoqlara çevirmək,
sanki səhnə içində səhnə
yaratmaq şansı
verir. Onun həm də özünü coşğun təbli şair kimi qələmə verməsi, cuşa gəlib şeir söyləməsi və bu məqamda hündür kürsüyə dırmaşıb
nümayişkəranə deklamasiya
etməsi və s. bu qəbildəndir.
Xlestakov
ona az
qala sitayiş edən yaltaq, rüşvətxor məmurların
pulunu alaraq aradan çıxır. Sonradan yayılan xəbər daha dəhşətli olur. Sən demə, Xlestakov yalançı və dələduz imiş.
Ən sonda isə saxta müfəttişin yazdığı
və poçt müdirinin gizlicə baxıb aşkar etdiyi məktub oxunur. Bürokratik elitanın
iç üzünü
əks etdirən bu məktub tamaşanın qəhrəmanlarının-
sadəlövh görünsələr
də, əslində ədalətsiz, qəddar,
zalım olan, imkansızların, kasıbların
malına göz dikənlərin paxırını
üzə çıxarır.
Bu şəxslər üçün
ən ağır olanı isə odur ki, əsl
müfəttiş artıq
şəhərə gəlib
və onları öz hüzuruna çağırır.
Beləliklə, “üç il
bu şəhərdən
at çapsan, yenə
də heç bir məmləkətə
çata bilməyin mümkünsüzlüyü”nü (N.V.Qoqol) əks etdirən bir mühitün ab-havası M.Mikayılovun rejissor yozumu və səhnə tərtibatı
ilə göz önündə canlanır.
Yeni quruluşda təqdim olunan tamaşa rəngarəng komik qatlarla, gülüş doğuran vəziyyətlərlə,
habelə musiqili
və rəqsli priyomlarla zəngindir. Xəbərçiliyi özlərinə peşə seçmiş
Dobçinski və Bobçinskinin, həmçinin
qeyri-adi həyat tərzi keçirən
Anna Andreyevna və onun qızı Marya Antonovnanın elastik hərəkətləri,
rəqsləri tamaşanın
dinamikasını, sürətini
artırır, mizanlar
dəyişir, əvəzlənir.
Bu komik obrazları yaradan əməkdar artistlər Aslan Şirin və Şəlalə Şahvələdqızının,
aktyorlar Ramin Şıxəliyev və İlahə Həsənovanın
rahat və yüngül oyununu bu
məqamda qeyd etmək yerinə düşərdi.
Qeyd edim
ki, müasir
tamaşaçının teatr
düşüncəsinin xeyli dəyişdiyi
bir vaxtda heç də bütün
səhnə əsərləri uğur qazana bilmir. “Müfəttiş”in
bu mənada bəxti gətirib. Tamaşa salonunda yaranmış xoş
ovqat, atmosfer, sənətsevərlərin
səhnədə cərəyan edən hadisələrə emosional münasibətinin hökm
sürməsi aktyorların maraqlı oyun nümayiş etdirməsini, rejissorun
çözümünə uyğun ritmi saxlaya bilməsini şərtləndirmişdi.
Zemfira MƏHƏRRƏMLİ
525-ci qəzet.- 2016.- 8 oktyabr.- S.18.