Mənəvi-mədəni-ədəbi dəyərlər
müstəvisində modernizmə və postmodernizmə
baxış
Son 20 ilə yaxın
müddətdə ədəbiyyat
və incəsənətdə,
elm və fəlsəfədə,
psixologiya və mənəviyyatda modernizm və postmodernizm "söhbətləri" intensiv
olub.
Modernizmin
müəyyən təzahür
xüsusiyyətləri: realizmə
etiraz; kubizm, sürrealizm, abstraksionizm, avanqardizm, impressionizm, imajinizm və digər axınlara rəğbət; fərdiyyətçilik;
mövcud ənənə
və gələnəklərin
dağıdılması və
ya onlara yeni dəyər verilməsi - dekonstruksiya; pozitivizmə meyil; rasionalizmə, "qəliblərə",
maarifçiliyə etiraz;
irrasionallığa meyil;
dinlə təmas; ehkamların dəyişdirilməsi,
klassik dəyərlərin
bərpası; eybəcərlik,
disqarmoniyadan imtina; gözəllik, harmoniya kimi klassik kateqoriyalara
qayıdış; internet, sosial şəbəkə imkanları
və sairdir.
Postmodernizmin müəyyən təzahür
xüsusiyyətləri: modernizmin
bətnində doğulması;
klassik ənənə,
insan və hadisəyə modernist baxışların
birikməsi; psixoanaliz;
semiotika, fəlsəfə
kimi çağdaş
konsepsiyaların əsas
olması; mübarizədən
imtina; böhranla barışıq; estetik fikrin paradiqmalarının
dəyişməsi; ezoterik
dillə danışma;
fraqmentlərə parçalanma,
semantik dairənin genişlənməsi; ekstensiv
inkişafın özəlliyi,
dünyanın elmi dərk yolunun inkarı; sinergetika; təbiət elmləri; cəmiyyətlə, bədii-estetik
fikirlə bağlı olan bütün elmlərin humanitar düşüncədə
yeri; postmodernist fəlsəfə,
postmodernist kulturologiya, postmodernist sosiologiya, postmodernist dilçilik,
postmodernist estetikanın yaranması;
mərkəzdənqaçma meyilləri; tarixə etinasızlıq,
əsasında mifin,
əlaqəsiz, yayğın
hadisələrin dayanması,
onun bir araya gətirilməsi və mif kimi
dəyərləndirilməsi; tarixin, zamanın parçalanması, fraqmentallıq;
tarixi hadisələrin insan iradəsindən asılı
olmaması - dünya iradəsi, futurologiya; vaxtilə deyilmişlərin
təkrarı; istehza
- hadisələrə ikili
münasibət; sənətkarın
əsər yox, mətn yaratması, dekonstruksiya; mətnin əvvəlki mətnlərlə
və dövrünün
mətnləri ilə dialoqu; hermenevtika; təsdiq və inkar momentləri;
məna baxımından
yazı və oxunun insanın yox, dilin həqiqəti
olması faktı və ilə axırdır.
Modernizmin
və postmodernizmin kökündə, təşəkkülündə müharibə
(I və II Dünya müharibələri) amili
dayanıb. Müharibə yeni fikir, düşüncə ifraz
edib. Eynşteynin nisbilik nəzəriyyəsi
də müharibə amilindən zahir olub. Postmodernizm də modernizm kimi II Dünya müharibəsindən sonrakı
tarixi şəraitin,
elm və mədəniyyətin yetirməsi
idi. Kainata yozum verdiyimiz
"MƏTN" - xaos, oyun
da əslində bir simmetriyaya - qanun və Konstitusiyalara
tabedir. Qanun hakim
və hakimiyyətin
adıdır. Harmoniya
olan yerdə insan
ağlı və dünya vardır. Necə ki, böyük kosmos sistemi və Yer də
onun tərkib hissəsi olmaqla mükəmməl simmetriyaya
tabedir. Nəticə:
Bizə postmodern mədəniyyət
yox, multikultural mədəniyyət gərəkdir.
Postmodernizm qaydasız oyun adlandırılır. Simmetriyasız, qanun-qaydasız heç
nə yoxdur. Varsa, nəyisə pozur, dağıdır. Kainatın özü,
cəmiyyətin özü
qayda üzərində
qurulub, mükəmməl
qurulub. Və Allah tərəfindən qutsal kitablarla, qanunlarla qorunur.
Professor Yaşar Qarayev
demişkən: Qərb,
Avropa "mənəm
meymun" deyir. (İnsanın meymundan yaranması/?!/), Şərq
isə "mənəm
Allah" deyir. (İnsanı Allahın xəlq etməsi, onun Adəmdən yaranması). Meymunda qaydasız oyun, insanda isə mükəmməl
simmetriya, toxuculuq vardır. Nəticə: Kosmos, kainat, həyat xaos olsa yaxşıdır, yoxsa ahəngdar olsa?!
Postmodernizm Qərb (Avropa) sivilizasiyası və mədəniyyətlərinin dərindən dərk olunduğu universal, tarixi və çağdaş qavrayışdır: kibernetika,
hermenevtika, semiotika, sinergetika, qeyri-səlis məntiq, metafizika, fizika, kimya, cəbr, həndəsə,
bir sözlə, "cəmiyyətlə, bədii-estetik
fikirlə bağlı
olan bütün elmləri əhatə edən humanitar düşüncədə hakim mövqe" sahibidir. Postmodernizm belə bilgilərin yüksək bədiiliklə
zəmin olunduğu yerdə qazana bilib ki, bu
da artıq Avropa və Qərb üçün səngiyən kimidir.
Bizim elmi-nəzəri,
ədəbi-estetik fikirdə
isə postmodernizmin
yamsılanması, onun
zahiri effektindən yarınma baş alıb getməkdədir. Postmodernizm türk və islam müəyyənliyini
aşındırıb müəllifinə Orxan Pamuk kimi Nobel mükafatı da qazandıra bilər, bilərəkdən və
ya bilməyərəkdən
milli-tarixi şüur
yaddaşımızı aşındırıb
müəllifinə Əkrəm
Əylisli uğursuzluğu da gətirə bilər.
Bir var, ümumiyyətlə, modernizm
ədəbi cərəyanı,
konkret dövr olaraq mövcudluğu
(1910-cu illərdən 1930-cu illərə qədər),
bir var Şərq
və Qərb modernizmləri, bir də var modernizm
ədəbiyyatı, incəsənəti. Bunlar ayrı-ayrı
məsələlərdir.
Şərq və Qərb modernizmi ədəbi cərəyan deyildir. Adlanmadır. Bir anlıq xatırlayaq Şərq intibahı və ya Qərb
intibahlarını. Şərq və
Qərb intibahları da modernizmdir. İntibahın özü modernist qavrayışdır. Bu terminlərin fərqində
olmaq gərəkdir.
Qərb
(Avropa) intibahı Qərbə, Avropaya orta əsr intibahını,
klassisizmi, romantizm və realizmi, maarifçiliyi, şəhərlərin
inkişafı, iqtisadi-burjua
münasibətləri, millət,
milli dil, dövlətlərin əmələ
gəlməsi, coğrafi
kəşflər, günəş
sisteminin kəşfi,
milli ədəbiyyatların
formalaşması və
s. verib. Bütün bunlar Qərb modernizminin uğurları olub.
Şərq modernizmi Şərqə
intibahın dahi şəxsiyyəti Nizami Gəncəvini, Şərq romantizmini, klassik feodal ölkələrini və
s. verib. Bütün bunlar Şərq
modernizminin əsasları
və uğurları olub.
İntibah modernizm göstəricisidir. Modernist ədəbiyyat isə Şərq və Qərbə mənsub olan intibahın təzahürü deməkdir.
Bu ədəbiyyat hər bir milli
dövlətə, xalqa
mənsubdur. Müasir modernist ədəbiyyat dedikdə ədəbiyyatda siyasi quruluşdan asılı olaraq meydana gələn yenilik, intibah nəzərdə tutulur. Bu mənada
XIX və XX əsrlər
Azərbaycan ədəbiyyatında
modernist mədəniyyət xüsusiyyətləri mövcuddur.
Nəticə: Bu modernist ədəbiyyat
milli ədəbiyyatın
tərkib hissəsi kimi çıxış edib.
Tutaq ki, deyirik: modernistik və ya postmodernistik - yenidən quruluruq, -bunlar bizə nə verir? Bunlar bizə yeni ədəbiyyatmı, mənəviyyatmı verir? Məna və mahiyyət kökdə, islam dərkində, islam şəxsiyyətlərindədir. Biz isə bu özəyi, nüvəni atıb Avropa modernizminə meyil edirik. Mərkəzdə nə dayanır - mücərrədlik, anlaşılmazlıq. Bizə texnogen yox, İnsan, ədalət və həqiqət, ölçü, dəyər, əxlaq və mənəviyyat lazımdır. Əslində Qərbin özü: Hegel, Höte, Dante, Bayron və başqaları islam modernizminə meyillənməklə bəşəriyyətə böyük incilər bəxş ediblər. Onlar Qərbin oğurladığı Şərqi özünə qaytarmayıblarmı? Postmodernist əsər bizə nə verir? Şərqi, Azərbaycanı Qərbə qovuşdurmaqmı? Ədəbiyyatı - Avropaya, Qərbə qovuşdururmu? Və ya Qərbi Şərqə gətirirmi? Qurani-Kərimdə Aralıq dənizi ilə Atlantik okeanın suları bir-birinə qovuşmur, dünyaların ayrıcıdır. Şərq Qərbə, Qərb Şərqə qovuşa bilərmi? Bunların sivilizasiyaları, mədəniyyətləri, dinləri və həyat tərzləri ayrı-ayrıdır. Kökündən təhrif edilmiş dünyanı ədalət və həqiqətinə qovuşdururmu modernizm və ya postmodernizm? Nəticə: Onların Azərbaycana dəlaləti kifayət qədər azdır. Və belə də olmalıdır.
Böyük dövlət, böyük siyasət, böyük güc söhbəti var. Bu "böyüklük" "xırdalığı" həmişə udmaq, həzm etmək əzmində olub. Bu "böyüklük" bizim mənəviyyatımızı, əxlaqımızı, dinimizi və dilimizi - mənliyimizi udmaq istəyindədir. Necə ki, Qərbin bütün islam dünyasına təpkilərini, islamafobiyasını görürük! Qərb bizim, Şərqin deyildir və olmayacaq da! Dünyanın müvazinəti və müvaziliyi bu ikilikdədir. Qərb həmişə Şərqin elm və fəlsəfəsini oğurlamaq cəhdində olub. Bu gün də belədir. Nəticə: Ona Azərbaycan, islam əxlaqı və mədəniyyəti gərək deyil...
Modernizmə və ya postmodernizmə aludəliyimiz məzmuna görədir, yoxsa formaya görə? Bəlkə hər ikisinə görə? Məzmun Şərq, Azərbaycan gerçəkliyi, psixologiyası, təfəkkürü, dini və dilidir. Azərbaycan həyatı, milli ruh, kolorit və psixologiya - milliliyin bütün atributlarıdır. Qərb məzmunu bütün bunlarda əriyə bilərmi? Təsəvvür edək, Avropa gəlib Azərbaycanda yaşayır, azərbaycanlılaşırmı, türkləşirmi? Ən əsası dini, milli ayrıntılar bunların qovuşmasına heç vaxt imkan verməz. Yaxud Qərb Azərbaycan həyatını, islam insanını özündə əridə bilərmi?
Bir anlıq qəbul edək Avropanın həyat tərzini, düşüncəsini, - yad həyatı, yad dini, yad adətləri, yad psixologiya və mənəviyyatı, - millilik yox olmurmu? Kulonluğu da unutmayaq! Növlərdən alınan süni cinsləri də xatırlayaq! Biz Avropa mövcudluğuna köklənə bilərikmi? Belə çıxır ki, biz öz kökümüzü itirməyə hazırıq. Bəlkə torpağımızı, tariximizi, dinimizi, dilimizi və mədəniyyətimizi Avropaya verək? Bu bizdə mənlik qoyacaqmı? Axı, bu halda beyin manqurtlaşır, milli kök, şüur, coğrafi ərazi, tarix və mədəniyyət basılır. Bizə bu lazımdırmı?
Məgər H.Caviddə dekonstruksiya yoxdurmu? H.Cavid modernizmə meyil etməyibmi? O, Qərb, yoxsa Şərq modernizmi ilə hərəkət edib? Biz H.Cavid modernist şairdir desək də, bu, o demək deyil ki, mütəfəkkir sənətkar Qərb yönlü modernistdir. Yox. O, Şərq modernizmindən bəhrələnmiş islam filosofudur. Baxın, məgər H. Cavid tarixi, tarixi şəxsiyyətləri ironiya (istehza) və ya təftişlə hərəkət edibmi? Nəticə: Əksinə, tarixən mövcud olmuş türkçülüyü, islamı milli mənlik şüuruna ötürüb,"ittihad, işdə ən böyük ideal"- deyib.
Bu günün çağdaş "modernistləri" və ya "postmodernistləri" Şərq və Qərb təfəkkürünü Caviddənmi artıq dərk edirlər? Bu suala müsbət cavab vermək çətindir. Ən azı ona görə ki, Cavid öz kökü üstündədir. İslam təfəkkürü ilə gəlib və kifayət qədər ciddi planda İslamı, onun qanunlarını, normalarını gözləyib. Bu günün mütəfəkkirləri isə islam dünyagörüşünə yetməkdə yetərli deyil və demək olar ki, əməli olaraq islam dininə riayət etmirlər. Onlar dini mühütdən də gəlməyiblər, Sovet stixiyasından, ideologiyasından gəlib və milli dəyərlərimizi aşındırıblar. Bu günün təkəbbürlü gəncliyi (müdrik gəncliyi yox) Dədə Qorqudu, Şah İsmayılı, Füzulini, Vaqifi, M.F.Axundzadəni, A.Bakıxanovu, Sabiri, Mirzə Cəlili, S.Vurğunu kökdən salır, onları islam müəyyənliyindən uzaqlaşdırıb, bayağılıq edir. Biz nə qədər kökdən düşürüksə, bir o qədər Avropanın yabançı dəyərlərinə meyil edirik, qloballaşır, milliliyi itiririk. Nəticə :Qeyri-müəyyən bəşəridənsə, milli müəyyənlik caiz deyilmi?
Xatırlayaq Avropanın islamafobiyasını, ərəb dünyasındakı fəlakətləri, faciələri. Bunları Qərb törədib, nəticələrindən özləri də xilas ola bilmir. Siyasi və mənəvi aşınmalar onların özünə qayıdıb. Bir vaxt gender bərabərliyini ortaya atmışdılar, - Şərqin, Azərbaycanın ailə institutlarını dağıtmaq üçün. Avropada ailə amili əsasdırmı? Qurani-Kərim insan hüquqları, azadlıqları və bərabərliyinin ideal nümunəsini göstərib.
(Ardı var)
Əlizadə
ƏSGƏRLİ
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
baş elmi işçisi, filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 12 oktyabr.- S.4.