Mənəvi-mədəni
və ədəbi dəyərlər müstəvisində
modernizmə və postmodernizmə baxış
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Şərq mifologiyası, folkloru, etnoqrafiyası, tarixi,
coğrafiyası üstündədir. Bunlar kitabələrimizdə,
Dədə Qorqudumuzdadır.
Forma, süjet, kompozisiya xüsusiyyətləri Şərqin
sənət ənənələrində olmayıbmı? Sənətkarlıq,
bədii üslub yenilikləri olmayıbmı? Məgər Markesi, Borxesi, Kamünü və
yüzlərlə başqalarını bilməklə,
bunları əsərlərimizdə yamsılamaqla orijinal
oluruqmu, modernistə və ya postmodernistə çevrilirikmi?
Yenilik budurmu? Mən Qərbi
tanımaq və bilməyin əleyhinə deyiləm, təsirlərin
də əleyhinə deyiləm. Bəs 1960-80-ci illərin Azərbaycan
nəsrində
yenilik yox idimi? Onda gərək onların
hamısı modernist və ya postmodernist olaydı:
İ.Hüseynov, İ.Şıxlı, M.İbrahimov,
İ.Əfəndiyev, Anar, Elçin, Y.Səmədoğlu,
M.Süleymanlı, İ.Məlikzadə və başqaları.
Görün B.Vahabzadə nə deyirdi: "Əlbəttə,
dünya ədəbiyyatında yaranmış ən
böyük əsərlər böyük kədərin,
iztirabın, təlatüm və həyəcanın məhsuludur.
Böyük əsər soyuq mühakimənin, soyuq ürəyin
məhsulu ola bilməz. Şeir
çırpıntıdır, həyəcandır. İnsanın qeyri-adi vəziyyətinin ifadəsidir.
Hər qəlbin çırpıntısı və
həyəcanı isə başqa-başqa olur. Bu mənada sənət aləmində
"axtarış", "novatorluq" sözlərindən
xoşum gəlmir. Ona görə ki, sənətkar
yeniliyi axtarmamalıdır. Əsl sənətkarı
yenilik özü gəlib tapır. Məncə,
bir şair əgər həqiqətən şairdirsə, o,
hamının gördüyü, hamının
baxdığı predmetdə, hadisədə
başqalarının görə bilmədiyi cəhəti
görəcəkdir. Başqalarının
görə bilmədiyini görə bilərsə, demək
onun dediyi heç kəsin dediyinə oxşamayacaq. Məncə, əsl yenilik budur".
Şair
fikrini belə davam etdirirdi: "Elə şairlər var ki, ənənədən
oddan qorxan kimi qorxurlar... Dünyada hər fikrin,
hər hissin öz keçmişi var. Ən böyük, ən
yeni sənət əsəri ənənə üzərində
dayanır".
Bir
sözlə, Şərqin öz suyu var, biz onu içirik. Qərbin də öz suyu var, onlar da onu içirlər.
Nəticə:Şərqlə Qərbin suları
qarışmır.
Biz təbii ki, təsirə, əlaqəyə
inkarçı deyilik. Dünya yürüşdədir, ölkələr,
xalqlar iqtisadi-siyasi və mədəni olaraq bir-birinə
yaxınlaşır. Hibridləşirmi?
Bizə hibrid lazımdırmı? Hibridin,
cinsin verdiyi məhsul məlumdur: yadlaşma və eybəcərlik!
Dünya üçün, həyat
üçün təhlükə. Belə
hibridlərə Haqqın və təbabətin izni olsa,
Dünya yeyilər, həyat tükənər, xəstəliklər
dünyanı götürər. Gəlin
özümüzü, ədəbiyyatımızı
korlamayaq!
Gəlin bir anlıq düşünək. Nümunəsiz
dünya varmı? Allah-təala yer üzünə
özünün nümunə olaraq dörd səma
kitabını göndərib - məqsəd də budur:
özünü dərk et,
özünü təmizlə, mənə doğru gəl, məni
dərk elə! Belə olan surətdə
nümunəsiz, ideyasız ədəbiyyatdan danışmaq
olarmı? Bəs mövcud "Dədə
Qorqudumuz"? Bəs tarixi planda M.C.Həqiqi, Qara Yusif,
Uzun Həsən, Şah İsmayıl, Qacar, Nadir?.. Kimlər, kimlər, kimlər?..
Gəlin bir-bir tariximizi, tarixi və
çağdaş milli insanımızı, Azərbaycan
insanının libaslarını, mənəvi simasını
dəyişdirəyin, "dekonstruksiya" edəyin, hər
gün bir yeni "postmodernist" əsər yazağın.
Casus, fahişə, satqın, buqələmun,
obıvatel surəti yaradağın, axtarağın. Ümumiyyətlə, qəhrəman, əsgər,
insan obrazı yaradağın, sərhəd, əqidə, qeyrət,
mənlik, qəlb, ruh yox, xaos yaradağın, bunlar bizə nə
verir? Nəticə: Biz hara gedirik? Hara gedir
bu dünya?
Mirzə Fətəli Axundzadə Qərbə üz
tutanda belə Şərqlə Qərbin fərqini göstərirdi. Qərb həyatının
pozucu təsirini ifadə edirdi. Hüseyn Cavid Qərbi
göstərəndə tamamilə Şərq həyatının
"içində" ona yer verirdi - müqayisə və məqsədi
üçün. "İblis",
"Səyavuş", "Topal Teymur", "İblisin
intiqamı"nda belə deyildimi? Məgər
Cəfər Cabbarlı Avropanı oxumurdumu? Tərcümə etmirdimi? Öyrənmirdimi?
Şekspiri də, Şilleri də, Molyeri də,
Danteni də, Bayronu da, Höteni də, Hüqonu da oxuyurdu.
Onun da əsərlərində Avropa vardı.
İsmayıl Şıxlı, İsa Hüseynov, Mirzə
İbrahimov, Mehdi Hüseyn, İlyas Əfəndiyev, Anar,
Elçin də Qərbi, Avropanı öyrənirdi, xarici ədəbiyyatı
tərcümə edirdi. Avropaya meyllilik XX əsrin 60-cı illərindən
artmışdı. Belə
müəlliflərdə (əsərlərdə) Şərq
aşılmayıb... Bütün olanlar onların qəhrəmanlarına,
müəllif mövqeyinə, məqsədinə xidmət qədərdir.
Milli ruhu heç nə aşmayıb. Bu
gün də milli ruh, tarix, dil, din, əxlaq və mənəviyyat
imkan vermir Qərbin,
Avropanın Şərqi yenməsinə. Nəticə:Tərəflər qarışmır.
Qarışsaydı, bəşəri insan olardı, daha milli
insan yox! Hətta dünyanın etnik mədəniyyətləri
belə
qarışmır, multikultural mədəniyyətlər
və münasibətlər qarşılıqlı təmasda
yaşayır.
Müstəqillik dövrümüzün çox şairləri,
nasir və dramaturqları "modernist" olub. Bəs
müstəqillik dövrünün özü və XXI əsrin
yaşlı sənətkarları necə, modernistdirmi? Modernist deyilsə, kimdir?
Ənənəvi milli ədəbiyyat irəliyə
doğru inkişafdadır, yoxsa modernist və ya postmodernist ədəbiyyat? Biz modernist ədəbiyyatı
öncül, aparıcı hesab etməliyik, yoxsa ənənəvi ədəbiyyatı?
Poeziyada Bəxtiyar
Vahabzadə, nəsrdə Kamal Abdulla, dramaturgiyada Firuz Mustafa, tənqid
və ədəbiyyatşünaslıqda Yaşar Qarayev
filosofdurlar. İstərdik ki, onlar ədəbiyyatımızda
və yaddaşımızda modernist və ya posmodernist kimi yox,
ədəbiyyatımızın filosofları, müdrikləri
kimi qalsınlar. Mətn və ya müəllif
mövqeyinin bizim üçün heç bir məna və
başlanğıcı yoxdur. Bizdə təfəkkür
və idrak başlanğıcı vardır. Bizdə
Şərq müdrikliyi var, Qərb başıpozuqluğu yox!
Nəticə: Bizdə İslam və onun Əxlaqı
vardır!
Düşünülə
bilər: bu modernizm, postmodernizm qaçılmazdır. Yadda
saxlayaq ki, Qərbin, Avropanın bir sıra ədəbi-fəlsəfi cərəyanlarını,
- fikir axınlarını Şərq nəzərə
alıb, fəqət qəbul etməyib. Əslində
modernizm Avropa üçün ötüb. Postmodernizmi də ötürmək cəhdindədir.
Şərq itirmişdirmi? Modernizm
və postmodernizm - bunlar keçicidir. Mövcud
ədəbiyyat modernizminin bizdə xüsusiyyətləri, əlamətləri
olub. Bunu H.Cavid, M.Hadi, Ə.Hüseynzadə, A.Şaiq,
A.Səhhət, Ə.Cavad, M. Müşfiq, S.Vurğun, R.Rza, S.
Rüstəmin yaradıcılığına, 1920-30-cu illərə
aid edirik.
Professor Səlahəddin
Xəlilov böyük H.Cavidi nə panteist, nə də
obyektiv idealist kimi səciyyələndirib. Alim "mistika ilə rasionalizmin sintezindən
çıxış edib", təsəvvüfə
çox üstünlük versə də, onu ictimai amillərlə
birlikdə daha realist təqdim edib. O, Cavidi "qəlb dünyası
ilə ictimai həyatın bir küll halında
qarşılıqlı əlaqə və vəhdətində
nəzərdən keçirib". Professor S.Xəlilov
H.Cavidi fəlsəfi cərəyanlardan təcrid etməyib, fəqət
onu müxtəlifliyin birliyinə daha çox
yaxınlaşdırıb. "Cavid əvvəlcədən
filosof idi. O, yüksək təhsil görmüş, bir
sıra fəlsəfi təlimlərdən xəbərdar olan
və öz fəlsəfi konsepsiyası, ideyaları olan və
bu ideyaları bədii yolla, sənət vasitəsilə
çatdırmaq istəyən bir sənətkar idi. Cavid birdən-birə yüksək mərtəbədən
başlayır. İdeyalardan
başlayıb həyatın özünə doğru gəlir".
S.Xəlilov H.Cavidi Avropa və Qərblə bağlamaqla
bərabər, onu N.Gəncəvi, F.Əttar, İbn Ərəbi,
C.X.Cübran, M.İqbal, C.Əfqani, M.Ə.Sabir və
C.Cabbarlı ilə müqayisədə təqdim edib. Filosof H.Cavidə
münasibətdə hökm vermir, orta xəttə, münkəsirliyə
üstünlük verir. Çünki
modernist təfəkkür bir xətli, bir məcralı, bir
sistemli deyildi. Bu gün bizdə modernizm və
postmodernizmin özü yox, izləri vardır və bu gün
onlara etiraz artmaqdadır.
Mən hər bir Azərbaycan müəllifinin modernizm və
postmodernizm haqqında fikirlərinə, siyasi, ədəbi-fəlsəfi
təhlillərinə, onların fikir və düşüncə
mövqeyinə hörmətlə yanaşıram. Söhbət
təzahürdən yox, mahiyyətdən gedir. Mahiyyət
isə budur ki, Azərbaycanın ailə institutlarının
birliyi, əxlaq və gözəllik ruhu, din və ayin mübəlliğliyi,
patriarxallıq yaddaşı var. Biz Birdən, Odan qopmaqla,
ayrılmaqla itirik, kiçilir və böyük güclərin
qarşısında daha çox əzilirik. Necə ki, ney əslindən ayrıldığından həmişə
nalə çəkir. Əxlaq və şüurumuz
aşındıqca ayaqlarımız altındakı torpaqlarımız da kiçilir. Dahi Hüseyn Cavid,
Əli bəy Hüseynzadə, Cəmaləddin Əfqani, Ziya
Göyalp, Zəki Vəlidi Toğan, Namiq Kamal isə Turan,
ittihad və mədəniyyət deyib. Turan
bütün Aralıq dənizi və Atlantik okeanının sərhədləri,
ərazi və toplumun Şərq yönlü müəyyənliyi,
ərzin yarısı deməkdir. Xəlil Rza deyirdi ki,
"Türkü burunlayanlar həm dönük, həm
sönükdür, Ərzin yarısı türkdür,
türk dünyadan böyükdür"... "Biz
türkləriz, Vətənimiz başdan-başa Yer kürəsi,
Bayrağımız al günəşdir,
çadırımız göy qübbəsi".
Biz istəsək də, istəməsək də, bu
postmodernizm hələ təbliğ olunmaqda, dəyərləndirilməkdə,
haqqında tədqiqat əsərləri yazılmaqdadır. Lakin bunlar, məncə,
müvəqqəti başlanğıcdır. Müəyyən vaxtdan sonra sıradan
çıxacaq. Bu, labüddür.
Bizim milli, demokratik ədəbiyyatımız vardır. Tarix boyu
kökü üstündədir. Bu ədəbiyyat milli və
demokratik ruhunu dağıtmağa, postmodernist şüur axınlarına
yer verməyəcəkdir. Hələ ki, "qonağı hörmətlə"
qarşılayır. Amma etirazların da
kökü 1970-ci illərdədir. Professor
Yaşar Qarayev vaxtilə süni modernizmə toxunmuşdu.
"Qərbin bir sıra ölkələrində
poeziya öz oxucusunu ona görə sürətlə itirir ki,
o öz mahiyyətinə - mənəvi vəzifəsinə sədaqəti
itirməyə (kursiv-Ə.Ə.) başlayır. Daha doğrusu, öz oxucusunu itirən poeziya yox,
antipoeziya olur, saxta, ifrat, süni modernist meyillər
(kursiv-Ə.Ə.) olur". Anar, N.Cəfərov
və bir çox başqaları da bu barədə fikir və
mövqe nümayiş etdiriblər. Professor N.Cəfərov
müsahibələrinin birində :"Postmodernizm,
modernizm... Son vaxtlar bu anlayışlar tez-tez
işlədilir. Sizcə, onları Azərbaycan ədəbiyyatına
tətbiq etmək düzgündür?" sualına haqlı
olaraq belə cavab verib: "Olmaz. Bu, bizə nə
verir? Məmməd Cəfər Cəfərov, Mehdi
Hüseyn nə deyirdisə, aydın idi və bizim
yadımızda qalırdı. İndikilər nə
deyir, onu mən bilmirəm. Bir var dərk olunmuş
anlayışdan, hansısa ədəbiyyatın
texnologiyasından çıxmış qəliblərdən
danışasan... Bir də var, kənarda yarananı öz ədəbiyyatına
tətbiq edəsən ( kursiv-
Ə.Ə.). Bu zaman material varsa da, yoxsa da
tapıb gətirəcəksən. Deyəcəksən
ki, Anar modernistdir, Elçin postmodernistdir... Bir də
var ədəbiyyatın təhlili. Son
dövr tənqidçilərimiz elə içi mən
qarışıq ədəbiyyatı təhlil edib hansı
anlayışı çıxarıblar ki, onu təhlilin nəticəsi
hesab eləmək olsun? Biz nəticəni
qoyub nəticəyə qədərki şeyi təhlil edirik.
Bəzən formanı qoyub yazıçıdan ona uyğun yazmağı tələb
edirlər. Yazıçı bədbəxt də
bilmir ki, bu, nədir. Yəni tənqid nəyisə izah
etmək, açmaq,
sfera müəyyənləşdirmək əvəzinə,
pəncərə qoyur və yaradıcı adamı gic vəziyyətə
salır. Tənqidin funksiyası hansısa model
yox, ədəbiyyat üçün fəza müəyyənləşdirməkdir".
Daha ciddi etiraz bir qədər vaxt istəyəcək.
Çünki hələ dünya, Avropa
durulmayıb. Şərq durulmayıb.
Qonşu ölkələr və Azərbaycan
durulmayıb. Xaos ədəbiyyat və incəsənətə
hökm edir! Xaos ədəbiyyat və incəsənətə xaos ötürür!
Bizim
yazıçılar Qərb (Avropa) modernizmi və Şərq
(Asiya) modernizmini, tarixən mövcud ədəbi cərəyan
olmuş modernizm və postmodernizmi, dünyəvi, dini-mənəvi
və əxlaqi bilikləri əxz edib modernist və ya
postmodernist əsər təqdim edə bilərmi? Fikrimizcə,
cəmiyyət və təbiət elmləri, islam
dini və təfəkküründən qidalana bilən əsərlərin
postmodern təsirlərindən danışmaq olar. Bizim Qərbdəki postmodernizmin nəzəri əsasları
və ya əhəmiyyəti ilə işimiz yoxdur. Nəticə:
Söhbət bizdə onun özünü nə qədər
doğrultmasından gedir.
Avropada, Qərbdə ərazi genişliyi, tarixin əlvanlığı,
dini-etnik müxtəliflik, sivilizasiya və mədəniyyət
panoramı vardır. Şərq isə nisbətdə daha çox konservativdır, Yaxın və
Orta Şərq əxlaqı, ailə, adət-ənənə
sabitliyindədir. Avropa elmi-texniki vərdişlərə,
ailəyə yox, fərdə açıqdır. Bu baxımdan Qərb daha çox başa
düşüləndir. Şərq isə
kökü üstündədir, kökdən ayrılmalara hacət
yoxdur. Nəticə: Beləliklə, Azərbaycanda
modernizm və ya postmodernizmin özündən yox, onun təsir
xüsusiyyətlərindən danışmaq olar ki, bu da milli ədəbiyyatlara
açıqdır...
Əlizadə
ƏSGƏRLİ
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun baş elmi
işçisi, filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 13 oktyabr.- S.6.