“Azərbaycan” qəzetində
parlament hesabatları və şərhlər
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin 100 illiyi qarşısında
I cild
(noyabr 1918 - aprel 1920)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
əlifbasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi: Şirməmməd
Hüseynov
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil Vəliyev, elmi işçi
Samir Xalidoğlu (Mirzəyev)
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Azərbaycan
Məclisi-Məbusanı və sosial-demokratlar
Sosial-demokrat firqəsinin fevralın 3-də vaqe olan
iclasında 10 səs əleyhinə, 14 əksəriyyət səslə
Azərbaycan parlamanına daxil olması qərara
alınmışdır.
Həmkarlar ittifaqının parlamanda nümayəndəsi
olmaq məsələsinə gəldikdə qərara
alınmışdır ki, həmkarlar ittifaqları siyasətcə
bitərəf olduqlarından parlamana daxil olmamalıdırlar.
lll
“Bund” yəhudi
təşkilatının fevralın 2-də vaqe olan ümumi
iclasında Azərbaycan parlamanına daxil olmaq məsələsi
həqqində Bluvşteynin məruzəsinə görə
böylə bir qətnamə qəbul edilmişdir:
1- Azərbaycana
münasibəti olan hamı məsələlərin həllində
iştirak edib, fəhlə sinfinin mənafeyini müdafiə
etmək qəsdilə sosial-demokratların Azərbaycan
parlamanında iştirak etmələri lazım
görülüyor.
2- Yəhudi
füqərayi-kasibəsinin və yəhudi demokratiyasının
mənafeyini müdafiə etmək naminə “Bund” nümayəndəsinin
Azərbaycan parlamanında iştirak etməsi arzu olunur.
3- “Bund” təşkilatı
sosial-demokrat firqəsinin muxtar bir hissəsi olduğundan vahid
bir firqə bayrağı altında parlamanda iştirak etməlidir.
Bundan ötrü də sosial-demokrat firqəsinə təklif
etməlidir ki, haman firqənin muxtar bir hissəsi
olmaq sifətilə “Bund” üçün parlamanda əlavə
bir yer tələb etsin.
“Azərbaycan”,
9 fevral 1919, ¹109
İnfial
- hirslənmə, coşma, utanma
Əşqiya
- kasıblar, həyasızlar
Mövqif
- stansiya
Tühəf
- təəccüb, heyrət
Məəhaza
- bununla bərabər
Tövdi
- təslim etmə
Yanlış
bir avaz
İstihalə
zamanlarında, yəni bir haldan digər bir halə keçmək
zamanlarında hökumət başında durmaqdan daha məsul,
cəmaət işi görməkdən daha müşkül
bir iş təsəvvür olunmasın.
Hər şey yerindən təprənmiş. Hər hal digər
gün olmuş. Yalnız hökumət
müəssisələri, məmurları, idarələri
degil, hər bir şey dəgişmiş, yalnız maddiyyat
degil, mənəviyyat da alt-üst olmuşdur.
Əxlaq başqa, nəzəriyyə başqa, hətta
namus və eşq məfhumları, məhəbbət və
nifrət mənaları da başqalaşmışdır.
Böylə
bir zamanda cəmiyyəti razı salmaq, məmnun edə bilmək
qədər təhlükəli və müşkül bir
iş təsəvvür olunmasın.
İştə böylə müşkül bir vəziyyətdə,
böylə məsuliyyətli zamanda Azərbaycan Məclisi-Məbusanı
müqəddərati-milləti əlinə almış,
cümhuriyyət gəmisini bu qaynar və daşar bir vəziyyətdə
olan tarix dəryasında üzdürərək Məclisi-Müəssisan
kənarına gətirmək yükünü yüklənmişdir.
Fətəli xan Xoyskinin hökuməti təşkil
olunduğu zaman, zaman və məkanın iqtizasını
ölçərək “Müsavat”, bitərəflərə,
sosialistlər və Əhrar fraksiyonları, milli əqəliyyət
nümayəndələri hökumətə etimadla tərzi-hərəkətlərini
bəyan etdilər. Firqə məqsədi degil, millət və
dövlət nəzəriyyəsi xatirinə bir çox
nöqsanlara göz örtməyi müvafiq gördülər.
Yalnız “İttihad” firqəsi başqa bir rəydə
qaldı. Fətəli Xanın təbirincə
“daşını cibində” saxladı.
O zamanlar
mərkəz firqələri, bilxassə “Müsavat” ilə bərabər
sosialistlər də cəhd ediyor, parlamana girmək istəməyən
qeyri-müslim sosialistlərə qandırmaq istiyorlardı ki,
Azərbaycan parlamanı xaricində bir idarə, bir çarə
yoxdur. Bu nöqteyi-nəzər üstündə duran türk
sosialistləri həqiqətən də bir dövlət nəzəriyyəsi
və iş zehniyyəti göstəriyorlardı. Firqə
propaqandasından, firqə məqsədi güdməkdən
ziyadə iş və məmləkət xatiri
görülüyordu.
Azərbaycan istiqlalı nöqteyi-nəzərində
duran demokratik firqələr böylə sabit bir nöqteyi-nəzər
təqibi ilə nəhayət bütün müariz firqələrin
də Azərbaycan parlamanını tanımasına səbəb
oldular.
Əvvəlcə türk sosialistlərinə
“müsavatçı” sosialist namı taxan “yoldaşlar”
artıq türk sosialistləri ilə birləşmək və
anlaşmaqdan bəhs edən məqalələr yazmağa
başladılar. Bunun təsiri ilə bizim sosialistlər də
məəttəssüf yanlış bir avaz (ton) götürməgə,
əgri bir yola sapmağa başladılar.
“Parlaman
demokratik görünmək istiyorsa da degildir” - deyə
başqalarının nəqəratını təkrarlamaqla zənn
etdilər ki, məqsədə müvafiq bir iş
görüyorlar. Firqə məqsədi, propaqanda həvəsi,
məmləkət mənafeyi, iş ciddiyyətinə faiq gəlməgə
başladı.
Zatən dedilər, biz bu cür Məclisi-Məbusan
düzəltmənin tərəfdarı degildik. Bunu “hakim firqələr”
yaratdılar - deyə şikayətləndilər. Halbuki Məclisi-Məbusan qanunnaməsini Azərbaycan
Şurayi-Millisi onların iştirakı ilə yazmış və
onların dəxi təsdiqi ilə nəşr eləmişdir.
Tutalım ki, parlaman onların istədigi kibi qurula idi. Nəticə nə ola bilərdi.
Vilayətlərdən,
komitələrdən, şəhərlərdən adam çağırılmayacaq, 44 adamlıq
firqə siyahıları bərfərz iki bərabər
artırılacaqdı. O zaman 20 Müsavat əvəzinə
40, 10 bitərəf əvəzinə 20, 4 İttihad əvəzinə
8, 11 sosialist əvəzinə 22 sosialist olacaqdı.
Əcəba, 22 sosialist bu, “həqiqi demokratlar” 120
kişilik bir məclisdə əksəriyyət təşkil
edə biləcəklərmiydi. Yaxud 40 nəfərlik
bir müsavat sosialistlər və yaxud bitərəflərlə
əqdi-ittifaq etmədən bir mərkəz bu vücudə gətirə
biləcəkmi idi? Təbii ki, etmiyəcəkdi.
O halda
sosialistlər bittəbii kəndilərindən daha mötədil
olanlarla bir ittifaq bağlamalı idilər. Bu
nöqteyi-nəzərdən ilk ittifaq bağlaya biləcəkləri
firqə “Müsavat” olacaqdı.
Halbuki “Müsavat”ı baltalamağa
başlamışlardır.
Bu baltalamaq bəlkə də sosialist propaqandası yapmaq
üçün işə yarar, fəqət məmləkət
işi üçün zənn etməyiz ki, faidəsi olsun.
Əcəba, sosialistlərimiz ümumi intixaba bu qədər
ümidvar ikən zənn ediyorlarmı ki, sosialist bir əksəriyyət
toplaya bilsinlər? Zənn etməm. Madam ki,
bu zənn yoxdur, o halda bugünki, yarınki və ehtimal ki,
daha o biri günki ittifaqdaşlarını nahaq yerə
tanımamazlığa gəlmiyorlarmı?
Yoxsa bu
günün “menşeviki” yarının “bolşeviki” deyə
mövcud olan nəzəriyyə bizim sosialistlərimiz həqqindədəmi
doğrudur?..
Biz buna inanmaq istəməyiz.
Biz qətiyyən arzu etməriz ki, Əhməd bəyin
idarə elədigi “Hümmət” Nəriman bəyin idarə
elədigi “Hümmət” kibi tənqidat və mübarizələrində
feodal və klerikal bir cərəyan müməssilləri olan
sağları unudub, demokratik mərkəz ilə elədigi
mübarizəyi zamanın təhəmmül edəmiyəcəgi
əndazə xaricinə çıxarsın.
O halda
ümid edəlim ki, parlamanımızın sol cinahını
təşkil edən sosialistlərimizdə son günlərdə
görülən yanlış avaz haman
fürsət var ikən təshih olunur.
M.Ə.
“Azərbaycan”, 10 fevral 1919, ¹110
İstihalə
- halını dəyişmə, keçid
Müariz
- etiraz edən
Bərfərz
- fərz edək ki, tutalım ki
Azərbaycan Məclisi-Məbusanında 10-cu iclas. İkinci gün
Sədr - İclası açaraq Məhəmməd
ağa Vəkilovun qubernatorluqda qalaraq məbusluqdan istefa
verdigini və Seyidov ilə Tağıyev Əşrəfin iki
aydan bəri gəlmədiklərindən məbusluqdan xaric
hesab edildiklərini bəyanla fraksiyalardan xahiş ediyor ki,
çıxan məbusların əvəzinə sairlərini
göndərsinlər.
Ağamalov
- (Hümmət) Dünən nazirlərdən birisi dedi ki, hər
şeydən ötrü sorğu vermək olmaz. Nazirin sözündən böylə
çıxdı ki, sorğu vermək üçün bəzi
şərait mövcud olmalıdır. Əzcümlə
məsələn, o vəqt sorğu verərlər ki,
hökumətin ümumi siyasəti xəlqə zərər ola, daha məsələn, bir naçalnik
rüşvət alıb bu barədə sorğu verməzlər.
Bəli, nəzarətin siyasəti öylə olmalıdır ki, xəlqə ondan zərər dəgməsin. Amma bizim nəzarətlərimizin siyasəti böylə degildir, zərəri var və nə qədər bu siyasət dəgişməyib böylə də olacaqdır. Bu siyasət nə siyasətidir? Buna böyük diqqət vermək lazımdır. Bu siyasət imdi degil, türklər buraya qədəm qoyandan başlanıb davam ediyor və bir müddət də edəcəkdir. Bu siyasət xəlqi qorxuda saxlamaq siyasətidir. Şimdiki siyasət, sabiq hökumətin siyasəti, türklərin gəlməsi və onların hərəkətləri həp biri-birinə bağlıdır. Biz burada yoxduq, amma eşidirdik ki, türklər ağır yumruqlarını fəhlə və kəndlilər üzərinə qoyub onları sıxmışlar. Tərəf-müqabil dirilmiş, suvarılmış, yanmış ot kibi yenidən gögərmişdir. O vəqt hökumət tikildi. Fəqət parlaman çağrılmadı. Çünki parlaman xəlq səsi idi. Əgər hökuməti parlaman tiksəydi böylə olmazdı. Amma parlaman tikmədi Nuru Paşanın qanadı altında tikildi. Adını da qoydular… nə bilim Azərbaycan Cümhuriyyəti. Bu siyasətin ibtidasını o ağalar qoydular ki, imdi də gediyor. Bu hökumət də o hökumətin tayıdır. Bir məsəl var deyərlər erməninin yaxşısı olmaz, amma bu erməni o ermənidən yaxşı olar. (Abbasqulu Kazımzadə yerindən: Siz də yaxşı sosialistsiniz!). Bəli! Bu hökumət o hökumətin tayıdır. Bunun siyasəti də onunku kibidir. Bu siyasət də ibarətdir cəmaəti əzməkdən. Türklərin zəmanəsində qoyulan siyasət bizim hürriyyət və istiqlalımıza ziddir. (M.Əmin yerindən: Sağ ol!). Çünki bu siyasət fəhlə və əkinçiyi əziyor, ölüm veriyor. O yerdə ki, cəmaətin əksəri zillətdə oldu, o millətin gücü olmaz. Odur ki, biz diyoruz həqiqi istiqlal şəraitində yaşamaq istəyənlər həmişə cəmaətin əksərini təmin etməgə çalışmalıdırlar, nəinki əqəliyyəti. Bən yenə diyoram, bu hökumət böylə gəlib bir müddət böylə də davam edəcəkdir. Şimdi bəndən soruşarsınız ki, hökumət pis isə nə üçün sosialistlər onu qəbul etmişlərdir. Bunun cavabında diyoram ki, baxdıq gördük hər tərəfdən işlər fənadır, hər tərəf düşməndir. (Mərkəzdən və sağdan: Bravo!). Siyasət barəsində yoldaşım müfəssəl danışacaqdır. Ancaq indi bən bunu demək istiyorum ki, məmurlar böylə zənn ediyorlar ki, qüvvəyi quldurlarda, qaçaqlarda, adam öldürənlərdə tapmaq olar. (Məhəmməd Əmin yerindən: Hamı məmurlarmı böylədirlər?).
Bəli!... (Ümumi gülüş). Amma cəmaət qulduru hökumət yanında görəndə hökumətin zəifliginə istinad veriyor. Avropada adətdir: bir adamı qulluğa qəbul etdikdə, ondan attestat istərlər, bizim də attestatımız oğurluq, quldurluq, adam öldürməkdir. Gəncə tərəfdə polislər və starjniklər böylə adamlardandır.
Bizdə bəzi yerlərdə şimdi bir adət var: Hər kəs şikayət etsə onu dögürlər, xüsusən qulluqçudan heç vəqt şikayət etmək olmaz: yüzbaşıdan pristava, pristavdan naçalnikə, xülasə bir qulluqçudan böyügünə şikayət etmək qadağandır.
Bir də Nikolay vəqtində, heç hürriyyət olmayan zaman yenə bir kəndxuda seçkisi vardı. Şimdi bu da götürülmüşdür. Bən Qazaxda olanda cəmaət məscid qabağına yığılmışdı. Yüzbaşı məsələsi vardı. Dedim yüzbaşınız pis isə yenisini seçin. Dedilər necə seçək ki, neçə min manat alıb Mahmudu təyin etmişlərdir.
Şimdi gələk sud məsələsinə: Məhkəmə işlərinin həpsi polis əlindədir. Sudyalar bekarçılıqdan alış-verişə qurşanmışlardır. Sud yoxdur.
Keçirəm dünki sorğu məsələsinə. Sorğuda deniliyor ki, məmurlar rüşvət alıyorlar. Biz də təsdiq ediyoruz ki, böylədir.
Sonra polis məmurlarının fəna hərəkətindən iki misal gətirərək diyor ki: rüşvətxorluq yalnız Qazaxda deyil, hər yerdə var. Nazirlər bunu bəndən yaxşı biliyorlar. Bunun qabağını almaq, çarə qılmaq lazımdır. Lakin çarə bu degil ki, hökuməti çıxarasan. Bu hökuməti dəgişsən də iş dəgişməz. Çünki Həsən keçəl, ya keçəl Həsən. Hökuməti dəgişmək lazım degil, siyasətin ruhunu dəgişmək lazımdır. Biz burada hökumətə etimad məsələsindən bəhs etmiyoruz. Çünki ümidimiz yoxdur ki, sonra gələn hökumət bundan yaxşı olsun.
Bəs nə etməli?
Bən deyirəm xəyanətdə tutulan məmurların həpsinə cəza lazım degil, var-yoxunu əlindən alıb 8 ay bundan qabaqkı halına salmaq lazımdır. Bunun üçün parlamanda iki komisyon təşkil edilsin. Biri istintaq, digəri qanun verən komisyon ki, cinayət açıldıqda xainlər milyonçu da olsa milyonları əlindən alınıb 6 ay əvvəlki hallarına salınsınlar, yoxsa nə hökumət yaşaya bilər, nə biz.
Soltan Məcid Qənizadə - Nazirlərdən birisinin dedigindən böylə çıxdı ki, bu işlər həp türklər gələndən bəri başlamışdır. Deməli, türklərdən əvvəl heç kəs hinə soxulmuyormuş. Biz istədigimizi bu yuca kürsüdən danışa bilərmişik. Natiq öz insafilə desin doğrudan da böyləmi idi?
Bən bu barədə çox danışmayacağam. Öz insaflarına buraxıyoram, qoy onların cavabını öz vicdanları versin. Amma bən diyoram ki, həmin bu istiqlal və hürriyyət biz azərbaycanlılara türklərin əlilə əta edilmişdir. Azərbaycan, Gürcüstan və Ermənistan hökumətlərinin öz rəsmi kağızları ilə isbat edərəm ki, nəinki Azərbaycan, hətta Gürcüstan və Ermənistana da istiqlaliyyəti türklər vermişlərdir. (Sağdan: Sağ ol!). Burada diyorlar ki, rüşvətxorluq və suyi-istemal talçokunu (hərəkətini) türklər vermişlərdir. Və elmi-təbii qanununa görə haman təhriki-sövqilə imdi də davam ediyor. Fəqət məlumunuzdur ki, o qanuna görə hər talçokun hərəkətini bir əks talçok saxlar. Şimdi o talçok türklərdən idisə, türkdən böyük bir qüvvə varsa, buyursun bir əks talçok çıxarsın və birinciyi dayandırsın. Bən bu danışıqlara Krılovun məşhur sözü ilə cavab verərəm ki, bu adamlar o şeyə oxşuyorlar ki, meyvədən yağlanıyor, fəqət o meyvənin hardan düşdügünü bilmək istəmiyor. Biləks bu gün məmləkətdə xəyanət və cinayət varsa ondandır ki, haman qüvvə getmişdir. Şimdi biz gərək çalışaq qara qüvvələri rəf və dəf edək. Ancaq o halda millətpərəstlik dili ilə bu minbərdə dediginiz kibi bayrağımız yucalar, cümhuriyyətimiz yaşar.
Yenə var.
“Azərbaycan”, 10 fevral 1919, ¹110
(Ardı var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2016.- 15 oktyabr.- S.21