Missiya
Musa Namazovun xatirəsinə
1.
... sonra
yenə gülümsədi: bu səhər də həmişəki
səhərlər kimi olacaqdı - həmişəki kimi
yerindən qalxacaqdı, həmişəki kimi sərin
duşun altına girəcəkdi, sonra mətbəxə
keçib, həmişəki kimi yaşıl çay dəmləyəcəkdi,
bir fal qara çörəyin üstünə yağ çəkib,
pendir qoyacaqdı, həmişəki kimi bir stəkan acı
çayla o pendirli yaxmacı yeyib, həmişəki kimi də
Firuzə yuxudan oyanmasın deyə, ehmallıca evdən
çıxıb universitetə yollanacaqdı... ancaq... ancaq daha hər şey həmişəki
kimi deyil, həmişəki həyat daha həmişəlik
bir keçmişdə qaldı, indi fizika-riyaziyyat elmləri
üzrə fəlsəfə doktoru Səfi Qədirli
üçün yeni həyat başlayırdı - yalnız
onun üçün yox, bütün bəşəriyyət
üçün yeni, heç kimin ağlına gəlməyəcək
dərəcədə yeni bir həyat başlayırdı.
Yazı mizinin arxasındakı kresloda qısa bir yuxudan - əslində, bu, heç yuxu da deyildi, ayıqlıqla yuxu arasında mürgü döymək kimi bir şey idi - oyanmış Səfi Qədirli kürəyini kreslonun söykəncəyinə dirəyib, gözlərini yumaraq, qollarını geniş açıb bütün əzələlərinə heç vaxt duymadığı dərəcədə bir rahatlıq gətirən gərnəşmə ilə gərnəşdi və çarpayıda yatmış Firuzəyə baxdı, elə bil, Firuzənin şabalıdı saçlarının arasındakı o adda-budda ağ saçları ilk dəfə gördü və ani olaraq, onun ürəyi sıxıldı, ancaq bu sıxıntı elə o anda da yox olub getdi, çünki artıq sevimli Firuzənin bu ağ saçlarında ürək sıxan bir şey yox idi, çünki artıq hər şey məlum idi - bu gecə (bu tarixi, bu inanılmaz gecə!) fizika-riyaziyyat elmləri üzrə fəlsəfə doktoru Səfi Qədirli uzun illərin elmi axtarışlarından, hesablamalarından, əslində, elmi işgəncə və sarsıntılardan sonra nəhayət ki, insanın və ümumiyyətlə, yaşayışın bu dünyadakı missiyasının nədən ibarət olduğunu tapmışdı.
Xeyli illər bundan əvvəlki o yas mərasimi yenə Səfi Qədirlinin yadına düşdü: qonşuluqdakı cavan oğlan dənizdə boğulub həlak olmuşdu və onun meyitini tapıb evə gətirəndə həmin evdən qopan vay-şivən səkkizinci sinif şagirdi Səfini dəhşətə gətirmişdi - əgər insanlar ölürsə, onda yaşamağın mənası nə idi, əgər ölüm varsa, insan necə gülə bilir, niyə çalışır, oxuyur, öyrənir, axı qarşıda onu ölüm gözləyir? Hər şey bitir, insan yox olur, heç olur və insan özünə boş bir təskinlik verir, özü-özünü aldadır ki, hansısa gözəl xatirələrdə yaşayacaq və insan anlamır ki, milyardlarla illərin müqabilində bu xatirələr bir qara qəpiyə dəyməz, bu xatirələr heçdir, heç nədir.
Lap xırda çağlarından etibarən öz həmyaşıdlarından çox seçilən, dörd yaşında əlifbanı öyrənib, özündən böyük kitablar oxumağa başlayan, ikinci sinifdə altıncı-yeddinci, bəzən hətta səkkizinci-doqquzuncu siniflərin riyaziyyat misallarını asanlıqla həll edən Səfi Qədirli həmin yas mərasimindən keçən günlər ərzində bütün daxilini uçunduran bir dəhşət içində insanlara baxa-baxa fikirləşirdi ki, bəyəm bu adamların ölümdən xəbərləri yoxdur, bəyəm bunlar ölümün nə olduğunu başa düşmürlər, bu adamlar necə sakit-sakit yatıb-dururlar, işə gedib-gəlirlər, yeyib-içirlər, axı, onları tam bir heçlik gözləyir.
Səfi Qədirli ürəyini didib-dağıdan bu sarsıntı ilə təkbətək idi, heç kimə heç nə deyə bilmirdi, yalnız gecələr yerinə girəndə birdən-birə, gözlənilmədən ürəyindəkiləri Allahla bölüşməyə başlamışdı, nəsə bir təskinlik umacağı ilə suallarını Allaha verirdi, ancaq heç bir təskinlik yox idi və hər səhər gözünü müdhiş bir qorxu, dəhşət saçan bir nigarançılıq içində açırdı.
Heç kim Səfinin daxilindəki bu çarəsiz, əlacsız pərişanlığın fərqində deyildi və bu dəhşətli pərişanlığı yalnız fizika müəllimi Mövsümzadə hiss etdi: “- Sənə nə olub belə?” səkkizinci sinif şagirdi Səfi bu suala bənd imiş kimi, birdən içini çəkə-çəkə - az qalırdı boğulsun - ağlamağa başladı: “- Biz hamımız öləcəyik...” Sevimli şagirdinin belə bir vəziyyəti Mövsümzadəni çox ağrıtdı və o, toxtaqlıq verməyə başladı: “- Həyat insana yaşamaq üçün verilir, gərək bu həyatı ləyaqətlə yaşayasan, öz vətəninin layiqli vətəndaşı olasan, elə xatirələr qoyub gedəsən ki, hamı səni rəhmətlə yada salsın” və s., ancaq Mövsümzadə özü də başa düşdü ki, bütün bu boş sözlər Səfinin daxilindəki o sarsıntı müqabilində tamam əhəmiyyətsiz bir şeydir. “Qulaq as,- dedi.- Amerikanın böyük yazıçısı var, Cek London, onun bir hekayəsi var “Həyat eşqi”, onu sənə danışacağam” və o hekayə doğrudan da Mövsümzadənin əvvəlki sözlərindən fərqli olaraq Səfiyə təsir etdi, sonra bu sözləri də o zaman Mövsümzadə dedi: “- Bilirəm, sən böyük fizik, böyük alim olacaqsan, buna şübhə yoxdu. Universitetə girəndə, fizikanı bir az da dərindən öyrənəndə, görəcəksən ki, elm hər şeyi izah edir” və doqquzuncu sinifdə bütün imtahanları ekstern verib, məktəbi əla qiymətlərlə bitirərək, respublikada ən gənc universitet tələbəsi olan Səfi fizikanı öyrəndikcə, fizika doğrudan da həyatda almanın ağacdan qopub yerə düşməyinəcən hər şeyi izah edirdi.
Üçüncü kurs tələbəsi Səfi daha gecələr Allahla danışmırdı, çünki onun içini doldurmuş bütün suallara fizika cavab verirdi və dördüncü kursda imtahanları yenə ekstern verib universiteti vaxtından əvvəl bitirən Səfi üçün dünyada hər şey aydın idi, onun yazdığı elmi məqalələr təkcə Azərbaycanda yox, xarici ölkələrin də ən nüfuzlu elmi jurnallarında dərc olundu, bir çox universitetlərdə, hətta Harvardda bu məqalələrin müzakirəsi keçirildi.
Aspirant Səfi Qiyaslı Nobel mükafatı laureatları Cerom Ayzek Fridmandan (ABŞ), Pyer Jil de Jendən (Fransa), Jores Alfyorovdan (Rusiya), Masatosi Kosibadan (Yaponiya), başqa məşhur alimlərdən məktublar almağa başladı və informasiya vasitələri bu böyük fiziklərin onun elmi tədqiqatları və ideyaları ilə maraqlanmasını bütün Azərbaycana yaydı, ancaq Səfi Qədirli fizikanın nəzəriyyəsi və fəlsəfəsi ilə məşqul olduqca, fizikanın daha dərinlərinə getdikcə, elə bil, hər şey get-gedə tərsinə çevrilirdi, çünki o dərinlərdə ortaya elə suallar çıxırdı ki, fizika, riyaziyyat onları izah etməkdə aciz idi və fizika-riyaziyyat üzrə namizədlik (indiki fəlsəfə doktoru) dissertasiyasını müdafiə etmiş (bu müdafiə də beynəlxalq elm aləminə səs salmışdı!) Səfi Qədirli Firuzəni görəndən, Firuzə ilə evlənəndən sonra gecələrin birində yanında yatmış Firuzənin gözəl sifətinə, ağappaq dolu və isti döşlərinə baxa-baxa təxminən səkkizinci sinif şagirdi Səfi kimi fikirləşdi ki, varlığı ancaq təmiz və zərif hisslərdən ibarət olan bu sevimli, məsum insan dünyaya nə üçün gəlib ki, nə üçün də ölsün? Firuzənin şeirlərindən, lap elə Safonun özünün şeirlərindən min ildən, on min ildən, milyon ildən sonra nə qalacaq? Milyon il isə kainat üçün heç saniyənin milyonda biri də deyil. Firuzənin və dünya bina olandan bu tərəfə milyardlarla firuzələrin övladları ona görə doğulur, böyüyür, özləri dünyaya yeni insanlar gətirir və sonra da ölürlər ki, insan nəsli qorunub saxlansın, vəssalam?
Həmin gecə həyatın mənasının belə bir izahı Səfi Qədirli üçün çox sadəlövh göründü - bəs üç günlük çağa bu dünyaya niyə gəlir və niyə ölur? Təbiət seleksiya aparır? Niyə? Məqsəd nədir? Bu mücərrəd “təbiət” özü nədir belə? Və həmin gecə səkkizinci sinif şagirdi Səfinin təfəkkürünə layiq bu primitiv suallar elm aləmində çox məşhurlaşmış gənc fizik Səfi Qədirlinin bütün varlığını yenidən sarsıtdı, çünki fizika, riyaziyyat, astranomiya heç nəyi izah etmirdi, elmdə - materializmdə də, idealizmdə də, başqa hansısa “izm”lərdə də həyatın izahı yox idi. Ömrü üç gün və ömrü yüz il olan insanların arasında nə fərq var idi, axı onlar yaranmışdılarsa, bu dünyada onların hansısa bir missiyası da olmalı idi, nə idi bu missiya?
Sadə bir fikir Səfi Qədirli üçün mühüm bir kəşf təsiri etdi ki, Aristoteldən tutmuş, onu təkzib edən Qalileyəcən, Nyutondan, Faradeydən tutmuş Eynşteynə, Bora, Landauyacan bütün böyük (bütün kiçiklərlə bərabər!) fiziklər, riyaziyyatçılar, özləri bilsələr də, bilməsələr də, əslində, insanın və ümumiyyətlə, yaşayışın bu dünyadakı missiyasını axtarmışdılar və axtardıqlarını tapmamışdılar - təhtəlşüurları onları çox uzaqlara aparmışdı, ancaq mahiyyətin məsafəsi daha uzaqlarda idi.
Yalnız bu missiyanın nədən ibarət olduğu tapıldıqdan sonra, “kainat nədir?”- sualının da cavabı məlum olacaqdı və kainatı (görünəni və görünməyəni, olanı və olmayanı) hansı qüvvə (bəlkə qüvvə yox, insanın ağlına gəlməyən, insanın dərk edə bilmədiyi nəsə başqa bir şey?) idarə etdiyi (və nə üçün idarə etdiyi?) bilinəcəkdi. Səfi Qədirli yadına saldı ki, şahmat oynayanda növbəti gedişdən əvvəl bəzən adam xeyli fikirləşir və xeyli fikirləşdikdən sonra ilkin olaraq ağlına hansı gediş gəlmişdisə, həmin gedişə qayıdır, həmin gedişi də edir. İnsanın, yaşayışın, ümumiyyətlə, kainatın missiyası nədən ibarətdir? - bu sualda da təzə bir şey yoxdur, ancaq həmin gecə Səfi Qədrli üçün bu sual nə qədər adi, sadə idisə, bir o qədər də dərin idi. Bu sual onu az qala cismani surətdə məchul bir quyunun dibinə çəkib aparırdı və o quyu tam bir zülmət içində idi.
Və həmin gecə Səfi Qədirli varlığının bütün hüceyrələrindən keçən bir inamla dərk etdi ki, indiyə qədərki fizika qanunları, əslində, hələ başlanğıc mərhələsini yaşamağa başlamış insan embrionu kimi bir şeydir, ana bətnində onun bütün əzaları yaranmalı idi və o, tam formalaşdıqdan sonra doğulmalı idi. Yaşayışın missiyası nədən ibarətdir? - primitiv görünən bu suala cavab tapmaq üçün mövcud elmi paradiqmaların sərhəddini aşmaq lazım idi və hər şey yalnız o zaman məlum olacaqdı.
2.
O gecədən sonra illər keçdi və bütün bu illər də Səfi Qədirli üçün minlərlə düsturların yaranması və həlli ilə bərabər keçdi - bu düsturlar, bu hesablamalar onun təfəkküründə daimi hərəkətdə idi, daima bir-birini əvəz edirdi, biri pozulur, yenisi yaranırdı. Səfi Qədirli hesablamalarını dəftərə yazırdı və həmin dəftəri həmişə özü ilə gəzdirirdi, çünki yeni ideyalar bəzən ən gözlənilməz anda - avtobusda gedəndə, yaxud universitetin auditoriyasında, yaxud da Universitet Elmi Şurasının iclasında və s. - birdən gəlirdi və elə həmin anlarda da o ideyaların fikrində yaranmış düsturlarını, bu düsturların həllini dəftərə yazırdı, dəftər dolduqdan sonra onu elə bu cür bir qalaq dəftər yığılmış dolaba qoyub, təzəsini götürürdü.
O dəftərlərdəki hesablamalardan, yeni-yeni yaranan, həll olunan və yenə də yenisi gələn düsturlardan elm aləminin xəbəri yox idi, hətta akademik Sultan Sultanlı da Səfinin nə ilə məşqul olmasından xəbərsiz idi, çünki Səfi Qədirli əmin idi: məşqul olduğu problem o qədər ağlasığmaz bir şey idi ki, nəticə olmasaydı, bunu heç kim ciddi qəbul etməyəcəkdi, “donkixotluqdu” deyəcəkdilər - nəticə lazım idi, uzun illərin hesablamaları isə hələ ki, ortaya bir nəticə çıxarmırdı və Firuzənin sevimli şabalıdı saçlarına bir-bir dən düşürdü, ancaq Səfi Qədirli hələ ki, Böyük Nəticənin yaxasından yapışa bilmirdi - kiçik nəticələr çox idi, ancaq o kiçik nəticələr hələ ki, Böyük Nəticəyə gətirib çıxarmırdı.
Belə bir nəticəsizlik bəzən ümidsizlik yaradırdı və bu vaxt Səfi Qədirlinin yalnız təfəkkürü yox, elə bil, cismani varlığının da bütün hüceyrələri bu ümidsizliyə qarşı ölüm-dirim mübarizəsinə qalxırdı, o ümidsizlik qovulurdu, yenə də yeni ideyalar yaranırdı, yeni-yeni düsturlar həll olunur və bir-birini əvəz edirdi.
Bir dəfə Səfi Qədirlinin növbəti dəftəri yadından çıxıb kafedradakı mizin üstündə qaldı və o biri gün səhər universitetə gedəndə kafedra müdiri, hələ sovet dönəmində SSRİ Elmlər Akademiyasının həqiqi üzvü seçilmiş akademik Sultan Sultanlı həmin dəftəri öz seyfindən çıxarıb Səfi Qədirliyə qaytararaq: “- Dəftər mizin üstündə gözümə dəydi,- dedi.- Bağışla, ancaq özümü saxlaya bilmədim, açıb, baxdım... Kaş, heç baxmayaydım... Gecəyə qədər kafedrada oturub, bu hesablamalardan nəsə başa düşməyə çalışdım, amma heç nə başa düşmədim.” - sonra Səfi Qədirliyə baxa-baxa bir müddət susdu, Səfi Qədirli də susdu və Sultan Sultanlı o dəftəri eləcə dinməz-söyləməz Səfi Qədirliyə qaytardı.
Akademik Sultan Sultanlı da başqa akademiklər kimi elmdə bir az qısqanc adam idi, ancaq Səfi Qədirlinin istedadının elə bir miqyası var idi ki, bunu qısqanmaq mümkün deyildi, ya gərək Solyeri olaydın, ya da bu istedadla fəxr edəydin və Sultan Sultanlı elə ilk günlərdən tələbə Səfi Qədirlinin istedadını gördü, belə bir tələbəyə görə əsl fizika təəssübkeşi kimi get-gedə daha da artan bir fəxarət duymağa başladı və bu fəxarət hissi get-gedə elmi ehtirama, hətta elmi səcdəyə çevrildi. Sultan Sultanlı tamam əmin idi ki, tələbə Səfi dahidir, anadan olanda onun kodu fizika üzərində köklənib - bu tələbə məlum fizika qanunlarını öyrənmirdi, onları özü kəşf edirdi və buna təbii bir şey kimi baxırdı, elə bilirdi ki, belə də olmalıdır.
Səfinin universiteti ekstren bitirib, bir ilin içində namizədlik dissertasiyasını böyük uğurla mudafiə etməsi akademik Sultan Sultanlı üçün həqiqi bir bayrama çevrildi, ancaq universitetdə dərs deməyə dəvət olunmuş Səfi Qədirlinin birdən-birə susması, bütün elm aləminin gözlədiyi doktorluq dissertasiyasını davam etdirməməsi, neçə illər boyu bircə yeni məqalə belə üzə çıxarmaması akademiki sidq-ürəkdən kədərləndirirdi və o: “- Sən nə vaxt heç olmasa bir məqalə gətirəcəksən?”- soruşanda da Səfi Qədirlinin cavabı ancaq bu olurdu: “- Görək də...”.
Həmkarları bu fikirdə idi ki, Səfi Qədirli daha quruyub, o, bir vunderkind idi, parladı və söndü, onun da bir çox vunderkindlər kimi cəmi bircə atımlıq barıtı varmış - Səfi Qədirli isə susurdu, ABŞ-dan, İngiltərədən, Rusiyadan, Türkiyədən, Pakistandan, Yaponiyadan, İsraildən elm adamlarının sorğu məktubları gəlirdi: cənab Səfi Qədirlinin tədqiqatlarından niyə bir soraq yoxdur və bu məktublar da cavabsız qalırdı, yalnız akademik Sultan Sultanlı sövq-təbii hiss edirdi ki, Səfi Qədirli nəsə böyük bir problem üzərində işləyir, ancaq hərdən hətta akademikə də elə gəlirdi ki, fizika Səfi Qədirlini daha həmişəlik itirib.
Təkcə Firuzə... təkcə Firuzənin ürəyində azacıq bir tərəddüd belə yox idi və Firuzə tamam arxayın idi ki, Səfi axtardığını tapacaq. Firuzə Səfinin məhz nə axtardığının mahiyyətini dərk etmirdi, çünki bunu dərk etməyə nə imkanı, nə də həvəsi var idi, sadəcə, bilirdi ki, Səfi heç kimə demədiyi, bildirmədiyi böyük bir elmi axtarışdadır - bu gözəl və zərif qadın düsturlardan, riyazi hesablamalardan çox uzaq bir şairə idi (tənqidçilər onu “incə qəlbli romantik bir şairə” adlandırırdılar) və onun qəlbi daima poeziya aləmində döyünürdü. O, özünü yalnız poeziyaya həsr etmək istəyirdi, buna görə onların uşaqları da yox idi, ancaq Firuzə bütün bu illər ərzində Səfi Qədirliyə poetik misraları ilə mənəvi dəstək verirdi - hər halda özü buna tamam əmin idi. Ancaq məsələ burasında idi ki, Firuzənin Səfiyə həsr etdiyi və məlum səbəbə görə mətbuata vermədiyi şeirləri Səfi Qədirlinin düsturlarla, rəqəmlərlə dolu təfəkkürünə heç bir yüngüllük gətirmirdi, yeni-yeni ideyaların yaranması üçün beynində kiçicik bir tənəffüsə belə nail olmurdu - bu yerdə poeziya ilə fizika arasında heç bir doğmalıq yox idi. Firuzənin isə belə bir poeziya qəzasından, əlbəttə, xəbəri yox idi, çünki Səfi Qədirli Firuzəni sevirdi və bu barədə bir söz deyib Firuzənin poetik aləminə azacıq da olsa qüssə səpə bilməzdi.
Firuzə neçə müddət idi ki, Mitilenli Safonun şeirlərini Azərbaycan dilinə tərcümə edirdi və bu, çox ağır bir iş idi. Bərə sürən Faon Safonun məhəbbətini bölüşmədi, buna görə də Safo özünü Levkad qayalığından atıb intihar etdi, Firuzənin isə Faonu poeziya idi.
Firuzə gecə-gündüz Safo ilə bir yerdə idi, ancaq buna baxmayaraq, Səfiyə qol-qanad vermək üçün ona da şeirlər həsr edirdi və bu şeirləri Səfiyə oxuyurdu. Səfi Qədirli isə beynindəki rəqəmlərlə çarpışa-çarpışa bu şeirlərə qulaq asır və şeir bitdikdən sonra bir söz deməyərək, gülümsəyib, Firuzənin zərif əlini öpürdü. Bu öpüşün xəfifliyi poeziya sevdasına qarışaraq Firuzənin bütün varlığına yayılırdı və Firuzə daha coşğun bir poetik həvəslə Safonu tərcümə edirdi.
Dünən gecə də Firuzə yatmazdan əvvəl çarpayıda bardaş qurub oturaraq, Səfiyə həsr etdiyi yeni şeirini ona oxudu:
ləpələr də mənim ruhumla birgə
səssizcə deyir
sən axtardığını tapacaqsan
əzizim mənim
yoxsa
gün çıxmaya, səhər açılmaya bilər
qaranlıq və soyuq
əbədiyyət qazana bilər
meh də mənim ruhumla birgə
səssizcə deyir
sən axtardığını tapacaqsan
əzizim mənim
sən
insanlarçün yanırsan
insanların da ruhu
mənim
ruhumla birgə
dua edir
səninçün
hər
gün
gecə,
gündüz.
Səfi Qədirli
yenə Firuzənin zərif əlini əlinə alıb, öpdü,
ancaq birdən-birə onun bütün içini bir qüssə
bürüdü - əvvəllər belə bir şey olmurdu,
- sonra onun beynini dağıdan riyazi işarələr, rəqəmlər,
elə bil, yanan şamın mumu kimi əriyib yerə
töküldü, beyni tamam boşaldı və fizikanı
öyrənməyə başladığı o uzaq vaxtlardan
etibarən bəlkə də ilk dəfə rəqəmlərdən
azad olmuş beynin belə bir boşluğu Səfi Qədirlini
sarsıtdı, ona elə gəldi ki, bu, hədər getmiş
illərin - əslində bütün ömrünün
sonudur.
Firuzənin belə bir sarsıntıdan xəbəri
olmadı və Safonun tərcüməsi Firuzəni elə
yorurdu ki, bu dəfə də şeiri oxuyandan sonra,
gülümsəyib dərindən əsnəyərək
yuxuya getdi.
Səfi Qədirli
bir müddət varlıqla yoxluq arasındakı trans içində qaldı və həmin trans
içindən çıxdıqda isə o, artıq
insanın (və bütün yaşayışın, hətta
kainatın!) missiyasının
nədən ibarət oduğunu tapmışdı:
Böyük Nəticənin həll olunmuş disturu onun
gözlərinin qabağında idi.
Hər şey necə də sadə imiş.
Necə də yaxında imiş.
Elə bil, o, bu illər ərzində gözünə
taxdığı eynəyini axtarırmış.
Təzəcə
pöhrədən çıxmış yarpaq
yaşılında bir işartı birdən-birə Səfi Qədirlinin
beynində Böyük Nəticənin düsturunu
işıqlandırdı və o yaşıl işartı
yavaş-yavaş canlanaraq riyazi işarələrin, rəqəmlərin
üzərində gəzişməyə başladı, elə
bil, yarpaq yaşılındakı o işıq Səfi Qədirlinin
beynində yox, teatr səhnəsində oynayırdı və
bu oyunda elə bir doğmalıq, məhrəmlik vardı ki,
o, bütün ömrü boyu heç kimdə, hətta Firuzədə
belə bu dərəcədə bir doğmalıq hiss etməmişdi.
Səfi Qədirlinin
varlığında elə bir azadlıq hissiyyatı
yarandı ki, elə bil, o, tamamilə çəkisizdir, şəffafdır,
varlığında heç bir əza duyğusu, hərəkət
duyğusu yoxdur, yalnız öz şüurunun içindədir,
hara istəsəydi, eləcə bir yüngüllüklə
uça bilərdi, hara istəsəydi qona bilərdi.
Səfi Qədirli yazı mizinin arxasından qalxıb on
beşinci mərtəbədəki mənzillərinin balkonuna
çıxdı.
Aylı-ulduzlu gözəl bir yaz gecəsi idi.
Əvvəllər bu yaxın-uzaq ulduzlar
başdan-başa sirrlərdən ibarət bir aləmdən xəbər
verirdi.
Daha sirr yox idi.
Səfi Qədirliyə
elə gəlirdi ki, istəsə, o ulduzlardan hansınasa
uça bilər və üzünü daha da yuxarı
qaldıraraq, açıq-aşkar bir istehza ilə o ulduzlara
baxdı - Səfi Qədirli o ulduzların nəhəngliyi və
uzaqlığı qarşısında daha həmişəki
kimi misgin bir varlıq deyildi.
Səfi Qədirlinin daxilində böyük bir qələbə
həyəcanı var idi və o, hətta akademik Sultan
Sultanlıya telefonla zəng etmək istədi.
Ancaq gecə saat üç idi.
Onsuz da sabah bütün bəşəriyyətə hər
şey aydın olacaqdı.
Sabah kafedrada mütləq mətbuat konfransı keçirmək
lazım idi.
Səfi Qədirli otağa keçdi.
Firuzə şirin yuxuda idi.
Səfi Qədirli yatağa girmədi. Mizin
arxasındakı kürsüdə oturdu.
O,
yazı mizinin arxasında heç vaxt bu cür inanılmaz dərəcədə
gözəl bir həyəcan içində, bu cür rahat və
bu cür azad olmamışdı.
3.
... Və
həmin səhər Səfi Qədirli yazı mizinin
arxasındakı kresloda
bütün varlığına indiyədək
duymadığı bir rahatlıq gətirən o gərnəşmədən
sonra ayağa qalxıb, Firuzə yuxudan oyanmasın deyə, həmişəki
kimi səssiz yuyundu, həmişəki kimi də səssiz geyindi,
ancaq həmişəki kimi universitetə yox, Dənizkənarı
bulvardakı çayxanaya getdi - o, hələ ki, bu dünyada
Böyük Nəticədən xəbərdar olan yeganə
insan idi və heç olmasa yarım saat dəniz kənarında
beynindəki bu Böyük Nəticə ilə təkbətək
oturmaq, gözəl bir teatr tamaşası kimi bu Böyük Nəticənin
həllinə - yamyaşıl bir işıq altında
bir-birini əvəz edən işarələrə, rəqəmlərə
baxmaq, bir daha baxmaq istəyirdi.
Səfi Qədirli əvvəllər də hərdən
bu çayxanaya gəlirdi və yay vaxtları beynindəki
hesablamalarla məşqul ola-ola çöldə, böyük
söyüd ağacının altındakı mizin
arxasında otururdu.
Çayçı
Əlifağa:
- Salam, məllim!- dedi.- Çoxdandı görünmürsən...
Səfi Qədirli
gülümsəyərək:
- Salam,
salam!- dedi- Necəsən?- Və
Çayçı Əlifağaya əl uzatdı.
Çayçı
Əlifağa Səfi Qədirlini çay içə-içə
gözlərini uzaqlara zilləyib, hərdən də dəftərini
cibindən çıxarıb nəsə yazan sakit, qaradinməz,
heç kimlə dinib-danışmayan, həmişə də
tək olan bir müştəri kimi tanıyırdı və
bu dəfə səhər-səhər ilk müştərisinin
onu beləcə bir kefiköklüklə salamlamağı, ona
əl verməyi Çayçı Əlifağanın
özünün də kefini kökəltdi.
Çayçı “İnşallah, bu gün bazar yaxşı
olar!..” ümidi ilə söyüd
ağacının altındakı mizin üstünü
xüsusi bir cidd-cəhdlə sildi:
- Buyur, məllim!
Səfi Qədirli
Çayçı Əlifağaya baxa-baxa fikirləşirdi
ki, bu adamın, yəni Çayçı
Əlifağanın həyatı bugündən etibarən
tamam dəyişəcək, o, özünün bu
dünyadakı missiyasından xəbərdar olacaq və onun
qayğıları, dərdi-səri də, sevinci, nəşəsi
də o Böyük Nəticənin göstərdiyi
Böyük Missiya müqabilində özünə
gülünc və mənasız görünəcək.
O yay səhəri
dənizdən yüngül bir meh əsirdi və dənizin narın ləpələrinin
səsi söyüd yarpaqlarının
xışıltısına qarışaraq Səfi Qədirlinin
fikrini uzaqlara - səkkizinci sinif şagirdi Səfinin yanına
aparırdı: həmin unudulmaz anlara, dəqiqələrə
ki, Mövsümzadə ona Cek Londonun “Həyat eşqi” hekayəsini
danışırdı. Sonralar - artıq universitetin birinci
kursunda idi - Səfi oxudu ki, Cek London özünü
öldürüb və “Həyat eşqi”ni yazan bir adamın
40 yaşında özünü öldürməsi o zaman onu
heyrətə gətirmişdi, bu heyrətdə, eyni zamanda,
pis bir nigarançılıqla, müdhiş bir ərəfə
hissi ilə dolu qorxu var idi. Səfi Qədirli
Çayçı Əlifağanın xüsusi bir eşqlə
dəmlədiyi çaydan içə-içə bunları
yadına salıb gülümsədi: daha bu dünyada heyrətamiz
bir şey yox idi və bu gün o, mətbuat konfransı
çağırıb, Böyük Nəticəni
bütün dünyaya elan edəcəkdi - bunu gecikdirmək
olmazdı.
Böyük
Nəticəni ilk olaraq, əlbəttə, kafedradakı
yazı lövhəsində yazıb Sultan Sultanlıya göstərəcəkdi
və bunu fikirləşəndə Səfi Qədirli
Böyük Nəticəyə baxan akademikin sifətini
gözlərinin qabağına gətirdi - əslində,
Sultan Sultanlının heyrətdən bərəlmiş
gözləri ilə o yazı lövhəsinə bütün
fizika aləmi, bütün bəşəriyyət
baxırdı.
Fizikanın
əldə etdiyi bu Böyük Nəticə bəşəriyyət
üçün nə qədər taleyüklü bir hadisə
idisə, o qədər də sadə idi və bu Böyük
Nəticəni heç kimə xüsusi başa salmaq lazım
deyildi, Onu yaşından, milliyyətindən, dinindən,
irqindən asılı olmayaraq hamı başa düşəcəkdi,
insan bu dünyaya gələn andan necə bir asanlıqla nəfəs
alırdısa, Böyük Nəticəni də eləcə
bir asanlqla anlayıb, qavrayacaqdı.
Həmin
yay səhəri dənizin narın dalğacıqları
sakit-sakit bulvar sürahısının beton özülünə
toxunduqca ətrafa yayılan o yüngül şappıltı,
elə bil, o dəm Səfi Qədirlinin fikirləri,
düşüncələri ilə həmahəng idi və Səfi
Qədirli Firuzənin dünənki şeirini xatırladı:
o şeir də indi başqa bir qiyafədə idi - ləpələr
də, meh də şeirdəki o sözləri həqiqətən
pıçıldayırdı.
Firuzə
elə bilirdi ki, bu sözlər onun içindən axıb gəlir,
əslində isə bu sözləri Firuzəyə öz
şüurunun dərin qatları diktə edirdi, o qatlar ki, nə
Firuzənin, nə Mitilenli Safonun, nə də bu dünyaya gələn
və gedən milyardlarla
insanların həmin qatlardan xəbəri olub.
Bütün bəşəriyyətin - bax, bu gombul
çayçı da daxil olmaqla - nə qədər enerjisi
var idisə, həmin enerji bütün bu müddət ərzində
Səfi Qədirli ilə birlikdə olub və bu enerjidə mənfi-müsbət
qarşıdırması olmayb, çünki mənfi də,
müsbət də bu dünyadakı missiyalarının nədən
ibarət olduğunu bilmək istəyirdi, bu böyük istək
həmin missiyanın başlandığı andan bütün
insanların şüurunun həmin dərin qatlarında
ört-basdır edilmişdi.
Bu günə
qədər belə idi!
Və elə
bu vaxt Səfi Qədirli ağaclıqdan çıxıb asta
addımlarla çayxanaya tərəf gələn o adamı
gördü və o adam boş mizlərin
arasından keçib, Səfi Qədirlinin çay içdiyi
mizin arxasında, onunla üzbəüz oturdu.
- Salam.
- Salam,
salam!- Səfi Qədirli eyni ruh yüksəkliyi
ilə tanış olmadığı bu adamla
salamlaşdı.
Düzdü,
onlar tanış deyildilər, ancaq Səfi Qədirliyə elə
gəlirdi ki, qarşısındakı bu adamı hardasa
görüb və zövqlə geyinmiş bu adamın iri
yaşıl gözlərinə, yaraşıqlı, ancaq
solğun sifətinə, dən düşmüş və səliqə
ilə arxaya daranmış saçlarına baxa-baxa yadına
salmağa çalışırdı ki, onu harda
görüb.
Səfi Qədirli də, o Adam da bir-birlərinə
baxırdılar və araya anlaşılmaz bir sükut
çökmüşdü.
Səfi Qədirli,
görünür, bu sükutu pozmaq üçün:
- Necəsiniz?- soruşdu.
Adam:
- Həmişəki
kimi...- dedi və Səfi Qədirli bu səsdə adamın bəlkə
də gizlətmək istədiyi həzin bir qüssə hiss
etdi, eyni zamanda, bu səsdə aşkar bir doğmalıq, bir
cazibə var idi.
Səfi Qədirliyə elə gəldi ki, o həzn,
qüssə də, o doğmalıq, o cazibə də üzbəüz
əyləşib ona baxan bu adamın iri yaşıl gözlərinin
dibinə çöküb və bu an o iri yaşıl
gözlərdən xəfif bir işıltı axıb
keçdi.
Elə həmin anın içində də Səfi Qədirlinin
cismani və mənəvi varlığı, elə bil, bir maye
kimi əriyib töküldü və onun boşalıb, heydən
düşmüş bədənini soyuq tər
bürüdü.
Adam Səfi Qədirlinin gözlərinin içinə
baxa-baxa yüngülcə başını tərpədib, Səfi
Qədirlinin başa düşdüyünü,
anladığını təsdiq etdi.
Böyük
Nəticənin düsturu Səfi Qədirlinin gözlərinin
qabağında idi və o, var gücünü toplayıb
qışqırmaq, Böyük Nəticəni dünyaya
bildirmək istəyirdi, ancaq bu mümkün deyildi,
Böyük Nəticənin göstəricilərini
açıqlamağa onun nəfəsi çatmırdı.
Adam
ayağa qalxıb, arxasını Səfi Qədirliyə
çevirərək dənizə tərəf addımladı
və elə bil, onun varlığı bir maqnit gücü ilə
Səfi Qədirlini öz ardıyca çəkirdi - Səfi Qədirli
də ayağa qalxıb onun ardınca addımlamağa
başladı.
Çayçı
Əlifağa təəccüblə:
- Məllim,
hara belə? - soruşdu.
Səfi Qədirli çox güman ki,
çayçı Əlifağanı eşitmədi.
O, bir
duman içində nə qədər gücü
varıydısa, çalışırdı ki, adamın
ardınca getməsin, ancaq bu mümkün deyildi və onlar
bulvarın daş sürahısına çatanda, adam sürahının üstünə
çıxdı.
Səfi Qədirli də onun ardınca sürahıya qalxdı.
Arxadan çayçı Əlifağanın çığırtısı eşidildi:
- Məllim,
bu nədi belə!? Nə edirsən?..
Çayçı Əlifağanın
çığırtısından, ya nədənsə Səfi
Qədirli bir anlıq, yalnız bir anlıq dumandan
çıxdı və həmin anda da gözəl bir
uşağın siması təzə-tər yaşıl bir
işıq ilə işıldayan Böyük Nəticə
göstəricilərini dağıdaraq onun gözlərinin
qabağına gəldi.
O vaxtlar
ki, təzəcə evlənmişdilər və Firuzə
poeziya aləmindən ayrıla bilər deyə, uşaq istəmirdi,
həmin vaxtlar Səfi Qədirli də hərdən beyninə
bir az dinclik vermək üçün, xəyal aləmində
doğulmuş o uşağı bulvardakı bu
sürahının üstünə çıxarıb, onu bərk-bərk
qucaqlayırdı - birlikdə dənizin uzaqlarında üzən
gəmilərə baxırdılar.
Sonra adam sürahının üstündən dənizə
doğru addım atdı.
O gözəl
uşağın siması duman içində əriyib yox oldu
və Böyük Nəticənin rəqəmləri yenə
də təzə-tər bir yaşıl işıltı ilə
duman içindən çıxıb, Səfi Qədirlinin
gözlərinin qabağında
işıldadı.
Və Səfi Qədirli adamın ardınca
addımladı.
4.
“Çayçı Əlifağa Mürşüd oğlunun Bakı şəhəri 113-cü polis bölməsinə yazdığı
İZAHAT
Mən, çayçı Əlifağa Mürşüd oğlu yazıb bildirirəm ki, mənim müştərim Səfi Qədirli söyüd ağacının altında oturub çay içirdi. O, tək idi. Sonra kiminləsə salamlaşdı. Mən baxıb, heç kimi görmədim. Birdən kimdənsə soruşdu ki, “Necəsiz?” Mən yenə baxıb, heç kimi görmədim. Elə bildim telefonla danışır. Ancaq əlində telefon yox idi. Sonra ayağa qalxıb dənizə tərəf getdi. Mən təəccüb etdim, soruşdum ki, hara gedirsiz? Cavab vermədi. Sonra dənizin daş sürahısının üstünə çıxdı. Mən qışqırdım ki, bu nədi belə, nə edirsən? Cavab vermədi. Sonra elə bil, düz yolla gedirdi, addım atıb daş kimi düşdü dənizə. Mənim qışqırığıma adamlar yığışdı. Xilasedicilər onu dənizdən çıxaranda, o bədbəxt artıq rəhmətə getmişdi.
Özüm yazmışam, imza da mənimdir.
Çayçı Əlifağa Mürşüd oğlu”.
2016
ELÇİN
525-ci qəzet.- 2016.- 15 oktyabr.- S.14-15;18