Mir Cabbar
ağanın yurdu
Doğma Qarabağımızın sayılan
simalarından olan Xurşidbanu Natəvanın
Seyid Hüseyndən olan övladı Mir Cabbar ağa haqqında bir sıra yazılarımda onun həyatının bəzi məqamlarına toxunmuşam.
Budəfəki yazımda isə
Mir Cabbar ağanın
Ağdam rayonunun İmamqulubəyli kəndindəki
yurdundan söhbət açacağam.
lll
İmamqulubəyli kəndi hələ keçmiş Sovet dönəmində Quzanlı
kənd sovetliyinə
aid edilmişdi. Kolxoz olaraq əvvəl "Papanin" adlandırılsa
da, ötən əsrin ortalarında kolxozların böyüdülməsindən
sonra "26 Bakı komissarı" kolxozuna birləşdirilmişdi.
Kəndin yaşlı sakinləri indi də bəzi
hallarda kəndi Çar Rusiyası dövründə olduğu
kimi "Ağalıq",
bəzən isə kommunist rejimi dövründə olduğu
kimi "Papanin" adlandırırlar.
lll
Əlavə edim ki, Quzanlı
kəndinin 300 illik bəlli tarixi vardır. Və bu kəndin Çar
Rusiyası dövründə
rəiyyət kəndi
olduğundan sakinləri
də azad kəndli kimi sərbəst şəkildə
kənd təsərrüfatıyla
məşğul olublar.
Ağdamın aran ərazisində bişmiş
(qırmızı) kərpicdən
tikilən evlərin sayı Xındırıstan
kəndindən sonra ən çox məhz Quzanlı kəndində olub. İmperiya dövründə kəndin
ətrafında olan bəy evlərini çıxsaq, 3 ikimərtəbəli
və 12 birmərtəbəli evin inşa edilməsi kəndin inkişaf səviyyəsinin əsas göstəricisi hesab edilə bilər.
Həm də bir məqamda
etiraf edilməlidir ki, kommunist rejimi
dövründə kənd
inkişaf etmiş və müəyyən infrastruktur
yaradılmışdır.
Mətləbə keçməmişdən əvvəl deməliyəm
ki, Sovet dövründə
Şəmsəddin Quliyevin
50-ci illərdə, Sahib Əliyevin
80- ci illərdə
"26 Bakı komissarı" kolxozuna sədrliyi kəndin inkişafının qızıl dövrü hesab edilir.
lll
Beləliklə, Quzanlı Kənd
Sovetliyinə daxil olan İmamqulubəyli kəndinin formalaşması
və inkişafı ötən
əsrin
70-80-ci illərinə təsadüf edir. Yaşayış məntəqəsi
olaraq isə İmamqulubəyli
kəndi X.B.Natəvanın
oğlu Mir Cabbar ağanın mülkü hesab edilirdi. Xan qızı özü də hərdən oğluna baş çəkmək üçün kəndə
gələr və ətrafda olan qohumlarını kəndə,
oğlunun evinə dəvət edərmiş.
Kəndin ətrafında
"Saqqız" ağacından
ibarət sıx meşənin
olması, yaxınlığından
daimi olaraq Xaçın çayının
axması və Soltanbud təpəsi kəndin strateji əhəmiyyətini artırırdı.
Mir Cabbar ağa isə dövrünün sayılan bəylərindən
olub. Onun da yaxın qohumu olan Həmidə
xanım Cavanşir öz xatirələrində
Mir Cabbar ağanın
adını çəkməklə işləmək
üçün onun yanına rusdilli gürcü xanımı göndərdiyini
də yazırdı.
Mir Cabbar ağanın
Soltanbud təpəsinin
kəndə tərəf
olan hissəsində ikimərtəbəli mülkü
olub.
Mülk
barəsində bir qədər sonra...
Mir Cabbar ağa haqqında müəyyən
məlumatları əldə
etmək məqsədiylə
İmamqulubəyli kəndinin yaşlı sakinlərindən biri olan, kənddə "Lətif oğlu Xasay" adıyla çağrılan Xasay Lətif oğlu Allahverdiyevlə görüşdüm.
Müsahibim 1928-ci ildə Laçın
rayonunun "Musurmanlar"
adlanan kəndində anadan olub. II Dünya Müharibəsi dövrü, təxminən 1942-ci ildə ailəlikcə İmamqulubəyli
kəndinə pənah
gətiriblər.
Həmsöhbətim deyir ki, kənd əsasən
indiki Ağcabədi rayonunun İmamqulubəyli
kəndindən olanlardan,
Mir Cabbar ağanın
ətrafında çalışan
kəndlilərdən, habelə
Laçın rayonunun
müxtəlif kəndlərindən,
o cümlədən, Şəlvə,
Daşlı və digər yaşayış
məntəqəsindən gələnlərdən
formalaşıb. Laçın rayonundan gələnlərin
bir qismi hələ 20 - ci illərdən əvvəl,
bir qismi isə müharibə illərində məskunlaşmışdı.
Xasay kişi söyləyir
ki, Mir Cabbar ağanın Soltanbud təpəsinin ətəyində
ikimərtəbəli mülkü
olub. Mülkün ikimərtəbəli və ən müasir Avropa stilində olmasını bir çox adamlar da təsdiqləyir.
Mülkün ətrafında Mir Cabbar ağanın zəngin bağı olub. Bağın ətrafında sıx
gər ağacları
əkilmişdi. Bu ağaclardan
əsasən ev tikintisində tir kimi istifadə
edilirdi.
Bağın yeri və mülkün həyəti təsadüfdən
Lətif kişinin ailə üzvləri, oğlu Xasay və Azay
kişinin, o cümlədən, bacıları Tamaşa və Nübar xanımgilin həyətlərinə
düşüb.
- Biz bu ərazilərdə məskunlaşanda artıq
mülkün birinci mərtəbəsi sökülmüşdü.
O illərdə demək
olar ki, kəndə ev
tikən adamların əksəriyyəti məhz
Mir Cabbar ağanın
mülkünün materialından
istifadə edib. Sonuncu kərpiclərdən biz də istifadə etmişik. Deyirdilər ki, Mir Cabbar
ağa lay-lay olan kərpiclərin onuna bir qızıl onluq verib.
Maraqlıdır ki, bizim həyətə düşən
hissədə Mir Cabbar
ağanın öz əliylə əkdiyi
"Güleyşə" narının çubuğunu
kənddə paylamadığım
adam qalmayıb. Həqiqətən "Güleyşə" nar dənələri və rəngi çox qeyri-adidir.
Kəndimizin üst tərəfində "Ağalığın
çalması" deyilən
ərazidən düz
üzü Quzanlı kəndinədək "Saqqız"
ağaclarından ibarət
sıx meşəlik idi.
Mir Cabbar ağanın ən sədaqətli adamı onun darğası olmuş Əbdüləzim kişi idi.
Bir gün kolxoz quruluşu dövrü
Mir Cabbar ağanın
böyük oğlu Əbülfət ağa gecəykən Əbdüləzim
kişigilə gəlir
və bir torba qızılı gizlətməyi ondan xahiş edir.
Əbdüləzim kişi Əbbülfət ağanı
götürüb meşənin
iç tərəflərinə
doğru gedir. Ağac "kooşu" tapıb torbanı oradaca gizlədir.
Əbülfət ağa
şərt kəsir ki,
ara sakitləşəndən
sonra gəldimsə, qızılları götürəcəyəm,
gəlməsəm qızıllar
sənin halalındır.
Elə olur ki, bir müddətdən
sonra Əbülfət
ağa sağ-salamat gəlib çıxır. Və birlikdə
Əbdüləzim kişinin
ailə üzvlərinin
iştirakıyla həmin
ağacı tapıb qızılı götürürlər.
Əbülfət ağa
nə qədər istəsə də Əbdüləzim kişi ondan heç nə almır. Bununla da özünün
sədaqətini sonadək
nümayiş etdirir.
Lətif oğlu Xasay kişiylə söhbətim
xeyli çəkdi. Qardaşı oğlu Azərin iştirakıyla keçən
söhbətdə bir
çox məqamlara toxunduq. Əbülfət ağanın
taleyi barədə məlumatsız olduğunu
dedi...
Yurd yeri hər birimiz üçün əzizdir,
doğmadır. Yəqin ki, Əbülfət ağa üçündə bu yurd yeri doğma
olduğundan onun hətta əllinci illərin ortalarınadək
Soltanbuda gəldiyi
deyilir.
Hazırda bu nəslin nümayəndələrinin harada
olması haqqında hər hansı məlumat əldə edə bilməsəkdə
yaxın gələcəkdə
buna nail olacağıma
əminəm.
Vüqar Tofiqli
525-ci qəzet.- 2016.- 18 ktyabr.- S.8.