Zamanların mozaikası: hadisələr və
şəxsiyyətlər
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Mesopotamiya
cəmiyyəti üç təbəqəyə:
kübarlara, azad vətəndaşlara və qullara
bölünürdü.
Şəhərlərin sakinləri və kəndlilər
azad vətəndaşlar zümrəsini təşkil edirdi. Kübarlar isə
yüksək vəzifəli dünyəvi məmurlar, kahinlər
və hərbi xadimlər idi. Kənd əhalisi
isə getdikcə daha da güclənən
asılılığa düşürdü.
Üç yarım minillik ərzində Mesopotamiyada
özünəməxsus və nisbətən vahid mədəniyyət
formalaşdı. Bu ərazinin arxitekturası monumental
tikililərlə - saraylarla, möhtəşəm məbədlərlə,
hündür zikkuratlarla və güclü şəhər
divarları ilə fərqlənirdi. Tikintidə
əsasən çiy kərpicdən istifadə olunurdu.
Sütunlara az rast gəlinirdi. Sonralar dua edilənlərin heykəlləri meydana gəldi.
B.e.ə. I minilliyin
başlanğıcında isə hökmdarların heykəlləri
və relyeflər geniş yayılmışdı. Bu dövrdə divar rənglərinin əhəmiyyəti
artır. Bunun üçün
yandırılmış şirdən istifadə edilirdi, ilahə
İştarın mədədində və II Navuhadonosorun
Babildəki sarayında belə bəzəklər çoxdur.
B.e.ə. III minillikdə Şumerdə yazının icad
edilməsindən sonra Böyük Mesopotamiya
sivilizasiyalarının ədəbi yaradıcılıq
nümunələri meydana gəldi və onlar bizim dövrə
gəlib çatmışdır. Bunlar Allahlar
haqqındakı mifoloji tarixlər və hökmdarların
igidliklərini tərənnüm edən epik şeir nümunələri,
məbəd himnləri, dualar və cadulardır.
Alkad
dilində söz yaradıcılığının ən
yaxşı nümunələri şumer ədəbiyyatının
mövzuarından və janrlarından istifadə edir. Qəhrəmanların igidliyini təsvir edən epik əsərlərlə
yanaşı, buraya miflər, əfsanələr və
xronikalar, həmçinin hökmdarların şərəfinə
həsr edilmiş himnlər, dualar, zəburlar və cadu
daxildir.
Şumerlərin icad etdiyi piktoqrafık yazı bəşəriyyət
tarixində ən qədim yazı hesab olunur və IV minilliyin
ortası, III minilliyin başlanğıcı ilə tarixlənir. Ümumiyyətlə, Şumer öz sivilizasiyalarını yaratmaq
üçün çoxşaxəli iş
görmüşdü. Dəclə və Fərat
üzərində kanallar tikildikdən sonra şumerlər səhranı
inkişaf etmiş kənd təsərrüfatı olan
çiçəklənən dünyaya çevirmişdilər.
Onların idarəetmə sistemini yaratması məbədlərdə
və çar saraylarında yazının meydana gəlməsinə
səbəb oldu. Bu dahiyanə icadı şumer məbəd
məmurlarının xidməti saymaq olar, onlara ictimai işləri
idarə etmək etibar olunmuşdu. Mühüm
təsərrüfat işlərini qeydə almaq
üçün çox tezliklə piktoqrafiya təkmilləşdirilmişdi.
Yeni yazı gil lövhələrdə
qamış çubuqları ilə nəqş edilmiş
işarələrin formasına görə mixi yazısı
kimi tanındı. Qədimdən qalmış
lövhələrdə məbəd təsərrüfatı,
icarə barədə müqavilələr, görülən
işlərə nəzarət barədə sənədlər,
daxil olan malların qeydə alınması barədə məlumatlar
vardır. Bu lövhələr mixi
yazısının inkişafına dair tarixi nəql edir.
Sonrakı
mərhələlərdə şəkillərin
üslublaşması baş verdi ki, bu da
yazı prosesini sürətləndirdi. Sadələşdirilmə
hesabına ayrı-ayrı simvollardan bir neçə dəfə
istifadə etmək olurdu. Sonra onun daha da təkmilləşməsi
baş verdi. Simvollardan əşyaları
və ya bənzər anlayışları ifadə etmək
üçün istifadə olunmağa başlandı. Beləliklə, simvolların bir neçə dəfə
istifadə olunması hesabına işarələrin sayı
üç dəfə azaldılaraq, 600-ə
çatdırıldı. Misirdə isə
müdriklik, hesablama və yazı allahı Tot yazını
icad etdi və adamları hesablamağa və yazıya öyrətdi.
Burada heroqliflər şəklindəki piktoqrafik
yazıdan istifadə olunurdu. Əvvəllərdə
hər bir heroqlif sözə və ya hətta bütöv
anlayışa uyğun gəlirdi. Heroqlifləri
papirusdan olan vərəqələr üzərində
qamış çubuqlarla yazırdılar. İşarələr üfüqi qaydada sağdan
sola yazılırdı.
Yüksək inkişaf etmiş mədəniyyətlər
sivilizasiyalara çevrildilər. İlk inkişaf
etmiş mədəniyyətlərin meydana gəlməsi ilə
bəşəriyyətin tarixi başlanır. Əvvəllər mövcud olan əkinçilik mədəniyyətlərindən
fərqli olaraq, ilk sivilizasiya mərkəzləri
çayların sahillərində meydana gəldi. Nil üzərində Misir çarlığı, Dəclə
və Fərat çayları üzərində Mesopotamiya
çarlıqları, İnd çayı üzərində
hind çarlıqları, Huanho üzərində Çin
çarlıqları yarandı. Əlbəttə,
mədəniyyətin səviyyəsi bir sıra əlamətlərlə
bağlıdır. Bunun mərkəzləri
kimi şəhərlərin, ticarət və hakimiyyətin
meydana gəlməsi, sosial təbəqələrə
bölünmüş cəmiyyətdə dövlətlərin
yaranması, ixtisaslaşma əsasında əmək
bölgüsü, kommunikasiya vasitəsi kimi yazının
yaranması və istifadə olunması, din, mədəniyyət
və dil vahidliyi əsasında adamların mənəvi
birliyinin formalaşması daxildir.
Qədim sivilizasiyalardan biri olan Misirdə kult
arxitekturasının inciləri sayılan piramidalar
tikdirilmişdi. Qədim və Orta çarlıqlar
dövründə misirlilər öz hökmdarlarını
piramidalarda dəfn edirdilər. İlk dəfə
firon Coser piramidada b.e.ə. 2600-cü ilə yaxın dəfn
edilmişdi. Yeni çarlıq
epoxasında (b.e.ə. 1551-1070-ci illər) artıq piramidalar
tikilmirdi. Ən böyük piramida Gizada
Xufu (və ya Xeopsun) piramidasıdır. Onun
hündürlüyü 137 metrdir.
Piramida
tikmək olduqca ağır iş idi, çünki əsasən
primitiv əmək alətlərindən istifadə olunurdu, iri
daş parçaları isə Nil çayı daşanda
daş karxanasından su ilə tikinti yerinə gətirilirdi,
sonra ağac tirlər üzərində dartılırdı. Beş tonluq bu bloklar torpaqdan tökülmüş
platformalar vasitəsilə lazım olan yerə qoyulurdu.
Daşlar o qədər məharətlə kəsilirdi ki,
onların arasındakı boş məsafə 0,5
mm-dən çox olmurdu. Sarkafaq (yunanca “cəsədləri
yeyən”) fironun meyiti ilə piramidaya gətirilirdi və
xüsusi kanalla sərdabəyə
çatdırılırdı. Piramidanı
qullar deyil, daşqın və quraqlıq vaxtı tarla işlərindən
azad olan kəndlilər tikirdi. Piramida tikintisində
iş görmək dini mükəlləfiyyət hesab olunurdu.
Xalq bunu Yer üzərində allahın təcəssümü
olan fironun naminə icra edirdi, çünki o, öləndən
sonra da ölkəyə himayə göstərə bilərdi.
İlahiləşmiş fironun qeyri-məhdud
hakimiyyəti həm ölkədə qaydanı, həm də
kosmosla harmoniyanı təmin edirdi. Piramida
kosmosun modeli idi və ciddi həndəsi formalara malik idi.
Onun tikintisində “Qızıl kəsişmə”,
“Sirli kvadrat” və “Müqəddəs üçbucaq” tətbiq
olunurdu. Ölçülərdə sirli rəqəmlər,
xüsusən üçlük və dördlük mükəmməlliliyi
rəmzləndirilməklə, mühüm rol
oynayırdılar.
Misirlilər o dünyadakı həyata inanırdılar. Fironun öz
ölümündən sonra göy qübbəsi boyunca
uçduğuna güman edirdilər. Ölən
fironu mumiyalaşdırır, beynini və daxili
orqanlarını çıxarırdılar. Quru hava cəsədin konservləşməsinə
kömək edirdi. Misirlilərin təsəvvürünə
görə, o dünyada da yer üzündə olduğu kimi,
bir hissə çalışır, işləyir, digərləri
isə hakimiyyətdən və var-dövlətdən istifadə
edirlər.
Xeopsun piramidasının tikintisində, “tarixin atası” Herodotun yazdığına görə, yüz min adam bu işi aramsız olaraq görürdü, onlar yalnız üç aydan bir dəyişirdilər. Piramida tikintisi çox baha başa gəlirdi. Axı əmək alətlərindən başqa, tikintidə işləyənləri çörəklə, ərzaqla təmin etmək lazım idi. Xeops axırda belə bir binamusluq vəziyyətinə düşdü ki, pula çox ehtiyacı olduğundan, öz doğma qızını fahişəxanaya göndərdi və ona əmr etdi ki, bir qədər pul əldə etsin. Herodot bunları kahinlərin danışdıqları əhvalatlardan götürmüşdü.
Babil - qədim dövrün ən füsunkar şəhərlərindən biri olmaqla, II Nabuhodonosorun hakimiyyəti dövründə (B.e.ə. 605-562-ci illər) Ön Asiyanın ən qüdrətli dövlətinə çevrildi. Onun paytaxtı isə - qədim dünyanın ən böyük paytaxtlarından biri idi. “Tarixin atası” Herodotun şəhadətinə görə, Babil təkcə çox iri şəhər deyildi, həm də bütün şəhərlərin ən gözəli idi. Onun içərisində çar sarayının və məbədin müqəddəs sahəsi olan iki divar yerləşirdi. Orada 100 min adam yaşayırdı, onların içərisində başqa ölkələrdən çıxmış çox sayda adamlar var idi. Bibliyada bu, “Babil həngaməsi” kimi təsvir olunur.
II Nabuhodonosorun göstərişi ilə şəhər divarları nəinki böyüdülmüş və möhkəmləndirilmişdi, həm də bəzədilmişdi. İlahə İştara həsr olunmuş şəhərin şimal qapıları xüsusən öz dəbdəbəsi ilə seçilirdi, yüksək qüllələrdəki mavi emal çəkilmiş kaşılardan olan rəngli relyeflərdə fantastik heyvanlar təsvir edilirdi. Babilin çox sayda məbədləri və sarayları içərisində iki bina müasirlərini xüsusilə təəccübləndirirdi. Saraylardan birinin damında çiçək və ağacların əkildiyi geniş terraslar mövcud idi. Su qaldıran cihazların köməyi ilə bu bitkilər suvarılırdı. Bu, tarixə dünyanın Yeddi möcüzəsindən biri olan “asılı bağlar” (Semiralina bağları) kimi daxil olmuşdur. Digəri isə iri kvadrat piramida üslubunda pilləkənli, 7 mərtəbəli tikili (zikkurat) idi, onun hündürlüyü 91 metr idi. Bu tikilini Bibliyadakı Babil qülləsinin prototipi sayırlar. Babil gəmiləri Persiya körfəzindən Dəclə çayı ilə üzüb, Ərəbistan və Hindistan mallarını gətirirdilər. Karvan yolları Babili Aralıq dənizi sahilləri və Persiya ilə birləşdirirdi. Yunun, toxuculuq mallarının, taxılın, şərabın, qiymətli və əlvan metalların, inşaat materiallarının gur ticarəti gedirdi. Babil həm də maliyyə mərkəzi idi.
Bir əsrə yaxın bir müddətdə Persiya dövləti də özünün qüdrətinin zirvəsinə və mədəniyyətin inkişafında yüksək dərəcəyə nail oldu. Bu dövrdə baş şəhərlər olan Suzada və Persepolisdə saray binaları tikildi, onlar Persiyanın dünya ağalığını bədii formada əks etdirirdi. I Dara Suzanı paytaxt etmişdi, şəhər Assuriya çarı tərəfindən b.e.ə. 750-ci ildə məhv edildiyinə görə yenidən tikildi. Suza Perisya dövlətinin ticarət mərkəzinə çevrildi. Burada Kiçik Asiyanı, Mesopotamiyanı və Persiya körfəzini birləşdirən mühüm yollar kəsişirdi. I Daranın sarayı şəhərin şimal hissəsindəki terrasda yüksəlirdi. Qəbul Sarayının salonunu üç sütunlu zal əhatə edirdi. Tavanı saxlayan 20 metrlik sütunların üstünü öküz başı şəklindəki kapitellər taclandırırdı. Sarayın divarlarını örtən şirli kərpiclərdəki relyeflərin ən mühüm motivi Dara ilə Misirdə olmuş “ölməzlər” qvardiyasının döyüşçüləri idi.
Persepolisdə isə çarlar baharın başlanğıcında Persiyanın ən böyük dini bayramı olan Novruzu qeyd edirdilər. Bu vaxt icra edilən mərasimlərdə Persiya dövlətinin 30 ölkəsinin xalqları sədaqət nişanəsi kimi hökmdara qurban və fəxri hədiyyələr gətirirdilər. Şəhər funksiya cəhətdən müxtəlif olan iki hissəyə bölünürdü.
B.e.ə. V əsrdə Yunanıstanda, Olimpiyada Zevs məbədi ucalırdı. Olimpiya həm də idmanın beşiyi kimi məşhurdur. Tədricən Olimpiya oyunlarının proqramı və gediş müddəti artdıqca, Olimpiya oyunları ümumyunan əhəmiyyəti daşımağa başladı. Onun xüsusi rolu ondan ibarət idi ki, hər cür çəkişmələrin əksinə, yunanlara öz mədəni birliyini saxlamağa və inkişaf etdirməyə imkan verirdi, müxtəlif tayfalardan olan vahid xalqı formalaşdırmağa şərait yaradırdı. İlk Olimpiadanın b.e.ə. 776-cı ildə keçirildiyi güman edilir. Bu vaxtdan antik dövrdəki yunan tarixinin yazılması başlamışdır. Məhz onda yunanlar Olimpiadadan Olimpiadaya olan dördillik tsiklik dövrün necə keçməsinin qeydiyyatını aparırdılar. Olimpiadanın qalibi olmaq ellin üçün ən yüksək şərəf idi.
Akropol isə Afinanın iftixarı idi. Perslər tərəfindən b.e.ə. 480-ci ildə dağıdılmış Akropolu bərpa edən Perikl yeni bir ümumellin müqəddəs yeri yaratmaq fikrinə düşdü. Bu məbəd toplusu ümumellin birliyi ideyasını ifadə etməli idi. Akropolun tikintisinə məşhur heykəltəraş Fidi başçılıq edirdi. Bir məbəd istisna olunmaqla, Akropolun tikintilərinin hamısı b.e.ə. 449-421-ci illərdə yüksəldilmişdi. İlahə Afinaya həsr edilən Parfenon dori orderində olan sütunlarla tikilməklə, mərmərdən ucaldılmışdı. Onun daxili salonuna girişi Fidinin yaratdığı ilahə Afinanın heykəli bəzəyirdi.
Assimmetrlilik Akropolda müxtəlif allahların məbədlərini yerləşdirməyə imkan verirdi.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2016.- 22 oktyabr.- S.22.