Həminki Tofiq Abdin
O, 70
yaşında 60, 60-ında 50, 50 yaşda 40 yaşlı
insandan xeyli cavan görünürdü. Tükənməz həvəsiylə,
çılğınlığıyla, qaynar
çalışqanlığıyla, yenilikçi
düşüncə və yanaşmalarıyla!
Amma o,
20-30 yaşı olanda 40-50 yaşlı, 40-50 yaşa
çatanda 70-75 yaşlı, 60-na yetişəndə 80-ni
adlamış ağsaqqallar kimi dərin idi.
Tofiq Abdin parlaq idi.
Bir şair kimi də, bir publisist kimi də, bir jurnalist
kimi də, bir ziyalı və nəhayət, bir insan olaraq da.
O qədər
parlaq idi ki, onu görməmək və dəyərləndirməmək
mümkün deyildi. Lakin sanki sonacan onu əsl
böyüklüyü və dəyəri ilə nə
gördülər, nə qiymətləndirdilər.
Bu görməzlikdə bir qısqanclıq da vardı, həsəd
də, çaşqınlıq da, təkəbbür də.
Kənddən
gəlmiş bir traktorçu balasının bunca
üstünlüyünü, bunca
çağdaşlığını lap qabiliyyətləri,
istedadları olsa da, yağ içində
böyrək kimi bəslənmişlərin, həyatın sərt
sifətlərini duymadan böyümüşlərin elə
belə olmalıymış kimi asanca qəbul və həzm
etməsi çətin idi.
Tofiq Abdin 60-cılar nəslindən idi.
Onun Azərbaycan yazı, ədəbi zövq, ötkəm
düşüncə mühitinə gətirdiklərinin nə
qədər faydalı, təsirgöstərən, yolaçan
olduğunu ədalətli qiymət verməyi bacaranlar indi
dünənlərə vaxtın hündürlüyündən
nəzər salarkən təsdiqləyə bilərlər.
Tofiq Abdin qəliblərə sığan deyildi.
1960-cı
illərin başlanğıcında Mirzə İbrahimovun məşhur
“Gələcək gün” romanına işarə ilə “O
gün nə vaxt gələcək?” kimi cəsarətli
(gününə görə siyasi baxımdan həm də
çox təhlükəli) bir şeiri və bu qəbil
şeirlər silsiləsini yaradan Tofiq Abdin başqa cür
düşünən olmaq keyfiyyətini nə qədər
söyülüb-döyülsə də, qanadlarını
ütmək, kəsmək, qırmaq üçün nə qədər
cəhdlər və təhdidlərlə qarşılaşsa
da, axıracan tərk etmədi.
1970-ci illərdə mükəmməl bir yurdçuluq,
millətsevərlik, müasir yazı mədəniyyəti məktəbinə
çevrilmiş “Qobustan” incəsənət toplusunda teatr,
kino, musiqi şöbəsinin müdiri kimi
çalışdığı illərdə həmin dərginin
çöhrəsini müəyyənləşdirən əsas
simalardan biri o idi.
Yazıları ilə, cəlb etdiyi müəlliflər
və onlarla apardığı söhbətlərlə, redaktə
demokratiyası ilə.
“Redaktə”
deyəndə ki, Tofiq Abdin hər müəllifin üslubuna,
yazı tərzinə sayğının ovaxtadək Azərbaycan
Sovet mətbuatında kimsənin müşahidə etmədiyi
adil örnəyini yaratmışdı (şəksiz, bu da
hökmən ayrıca vurğulanmalıdır ki, həm
Tofiqin özünün azadlığının, həm də
jurnalla əməkdaşlığa dəvət etdiklərinə
yaratdığı sərbəstliyin dayaq nöqtəsi Anar
idi).
Bir eldə
doğuldum - mərkəzdən uzaq,
Üz tutub bir böyük şəhərə gəldim.
Başımı
soxmaqçün gəzdim künc-bucaq,
Nə bir soyuq bildim, nə isti bildim.
Döydüm
bir qapını, dedim ki, mənəm,
Gəlin tanış olaq, Tofiq Abdinəm!
Şairlik
sevdası vardı başımda,
Bilmirdim dünyanın nizamı varmış.
Hardan biləydim
ki, bu yolbaşında
İnsan
öz-özünə bədbəxt olarmış -
Bəzən
qoymadılar danışam, dinəm,
Gəlin tanış olaq, Tofiq Abdinəm!
Tofiqi bütövlüyü ilə tanımaq
üçün bu gün artıq onsuz qalarkən
bütün yazdıqlarını başdan-sona oxumaq kafi deyil. Tofiqi
mübarizələri, mahiyyəti və tam tutumu, çəkisi
ilə qavramaqdan ötrü onu arxada qalmış keşməkeşli
onillərin axarında izləmək gərəkdir. Bu halda Tofiq Abdinin Azərbaycan yazı və
düşüncə aləmindəki əvəzsiz yeri
bütün dərinliyi və genişliyi ilə görünəcək.
Həm
boş qalan yeri, həm də çox işıqlı iziylə
daim dopdolu qalacaq yeri!..
O, ilk
şeirini yazanda 16 yaşı vardı, hələ kənddə
yaşayırdı və Bakıya, redaksiyaya göndərdiyi
həmin şeiri qəzet səhifəsində görəndə
bunu möcüzə saymışdı. Və bəlkə,
sonralar özünün ciddi qəbul edərək şeirləri
sırasına daxil etmədiyi həmin dərc olunmuş
yazı bir qığılcıma çevrilərək onun
bütün varlığını və taleyini qələm,
söz, ədəbiyyat sarı səmtləndirmişdi.
Tofiq Abdin rahat həyat yaşamadı.
Narahat zamanda, müharibənin lap
başlanğıcında dünyaya gəldi.
Tofiqin doğulduğu, sıxıntılı
uşaqlıq illərini yaşadığı Salyanın
Xarabakəndinin adını Şura hökuməti dəyişərək
Qırmızıkənd qoymuşdusa da, ora yüz cür məişət
və güzəran çətinlikləri ilə dolu bir yer
olaraq qalırdı.
Tofiq
Bakıya gəldi, ali məktəbə
daxil oldu, ədəbi aləmə qatıldı, məşhur
bir jurnalda şöbə müdiri işlədi, amma
dolanışığı elə ortabab səviyyədə
qaldı.
Mən şahid idim ki, o, zövqünə uyğun
geyim-kecim almaq, ailəsini dolandırmaq üçün nə
qədər əziyyət çəkir, özünü necə
oda-közə vururdu.
Elə
axıracan da dolanışığı ortababdan o yana keçmədi.
Lakin yaradıcılıqda Tofiq yolunun lap
başlanğıcından son nəfəsinə qədər
adilikdən çox uzaq oldu.
Ortabablığa,
bəsitliyə, basmaqəlibliyə,
yıpranmışlığa həmişə qənim kəsildi,
daim təzə söz deməyə, tam səmimi olmağa, tapdanmamış yollar açmağa can
atdı.
Ona görə də naftalin təfəkkürlülər,
burnundan irəliyə baxmağı bacarmayanlar ona lap gəncliyində
“xunveybin” damğası vurdular.
Tofiqlə
mən 1974-cü ildə, hələ tələbə ykən
“Qobustan” redaksiyasında tanış oldum və
aramızda xeyli yaş fərqi olmasına baxmayaraq, elə ilk
təmaslarımızdan səmimi dostluq münasibətlərimiz
yarandı. Lap az sonra “Qobustan”da işıq
üzü görəcək birinci yazımı da Tofiqə
verdim və o da təxirə salmadan xanəndə Mütəllim
Mütəllimov haqda həmin məqaləmi növbəti
nömrəyə daxil etdi.
O zaman mən
artıq radionun ədəbiyyat redaksiyası ilə əməkdaşlığa
başlamışdım və bir neçə müstəqil
verilişim də efirə getmişdi.
Tofiq radio ilə əlaqə saxladığımı
bilincə məni musiqi redaksiyasına da təqdim etdi.
O illərdə
Tofiqin müəllifi olduğu “Melodiya” radio klubu sevilirdi və
bu redaksiyaya ayaq açandan sonra mən də həm “Axşam
görüşləri” verilişini, həm də davamlı
olaraq ayrı-ayrı tanınmış sənətkarlar barədə
ifaçıların portretləri sırasından proqramlar
hazırlamağa başladım.
Tofiq Abdinin publisistikası, poeziyası ümumi axında
dərhal seçilən olduğu kimi, onun radio
jurnalistikası, veriliş yazma və aparma manerası da
büsbütün fərqli idi. “Melodiya” radio klubunda
apardığı müsahibələr
canlılığı, təbiiliyi ilə fərqlənirdi. Halbuki o vaxtlar radio-televiziyada, adətən,
bütün efirə gedəcək mətnlər irəlicədən
qat-qat redaktor süzgəclərindən keçərək təsdiqlənmiş
mətnlərdən üzünə oxunurdu. Bu isə qaçılmaz qeyri-təbiiliyə gətirib
çıxarırdı.
Tofiqin səsi də, mətni çatdırmaq tərzi də,
verilişində tətbiq etdiyi rubrikalar da yeniliyi, gözlənilməzliyi,
orijinallığı ilə diqqəti çəkirdi.
Bütün bunların bizdə örnəyi yox idi.
Bəs jurnalistikadakı, publisistikadakı belə təsirli,
cəlbedici, canayatan cəhətləri Tofiq haradan öyrənmişdi,
hansı müəllimlərdən mənimsəmişdi?
Bunu ona nə
Teatrşünaslıq fakültəsini bitirdiyi İncəsənət
İnstitutunda, nə də qiyabi ali
jurnalistika təhsili almış olduğu Bakı Dövlət
Universitetində öyrətmişdilər.
Elə təzəcə
tanış olduğumuz günlərdən birində öz
evində mənə İlya Erenburqun “Lyudi, qodı, jizn”
(“Adamlar, illər, həyat”) silsiləsindən olan
kitablarını göstərərək: “Bax mənim əsl,
əsas müəllimim bu kişi, bu kitablar olub”, - demişdi və
əlavə də etmişdi ki, sən də bunu mütləq
oxu (İlya Erenburqun həmin silsilədən olan
yazıları əvvəlcə siyasi senzuranın ciddi maneələri
ilə qarşılaşaraq nəşri
dayandırılmışdısa da, yazıçının
SSRİ rəhbəri Nikita Xruşşovla görüşündən
sonra Kreml tərəfindən “yaşıl işıq”
yandırılmış, bir-birinin ardınca 1960-cı illərin
əvvəllərində kitabın yeni cildləri işıq
üzü görmüşdü).
Oxumuşdum və mən də o müəllifdən, o əsərlərdən
çox şey öyrənmişdim.
...Azərbaycan
milli azadlıq hərəkatının dünənində,
dilibağlı Sovet dönəmində bu xalqın susmayan sərbəst
düşüncəsinin tarixində Tofiq Abdinin özünəməxsus
yeri var.
Bunun bir tərəfi onun bilavasitə
yaradıcılığı ilə bağlıdırsa, digər
tərəfi Sovetin “qan-qan” dediyi vaxtlarda “Qaranquş” adlı antisovet
gizli təşkilatına qoşularaq apardığı
mübarizələrlə əlaqədar idi.
Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsi onların
izinə düşmüşdü - hələ 28 nəfər
imişlər.
Nəzarətə götürülmüşdülər. 1966-cı ildə
hamısı bir-bir saxlanmışdı və Tofiqin KQB zirzəmisindən
yolu Sovet dövrünün qəddar ənənələrinə
və cəza vərdişlərinə uyğun olaraq ya
sürgünə, həbsə, ya da ən
ağıllını belə bir neçə günə
müvafiq iynələrlə dəliyə döndərə
bilən əsəb xəstəxanalarına gedib çıxa
bilərdi.
Tofiqin özündən əvvəl DTK-ya antisovet qoxu
duyduqları şeirlərini aparmışdılar.
Bu yazıları elə Tofiqin oturub-durduğu
yoldaşları ora çatdırmışdı.
Gizli antisovet “Qaranquş” təşkilatının proqram
və nizamnaməsini də əldə etmişdilər.
Sovetlər dönəmində hətta fərdi yazı
makinaları da nömrəsinə əsasən nəzarətdə
idi. Və həmin proqram və nizamnaməni
araşdıran xəfiyyələr asanca müəyyənləşdirmişdilər
ki, bunlar Tofiqin kirayənişin qaldığı mənzildəki
yazı makinasında çap edilib.
Proqram və
nizamnamədə isə bu gənclərin evini dərhal
yıxa biləcək qorxunc bəndlər vardı: Cənubi və
Şimali Azərbaycanın birləşdirilməsi, Azərbaycanın
müstəqilliyi ideyası, SSRİ-də hakimiyyətin
silahlı üsyan yolu ilə devrilməsi və sair belə-belə
o dövr üçün ağlasığmaz, müəyyən
mənada sadəlövh, lakin Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsi üçün ən kəskin addımları
atmağa əsas verən müddəalar.
Bir sıra dindirmələrdən sonra, nəhayət ki,
onları həmin dövrdə Azərbaycan SSR Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsi sədrinin müavini olan Heydər Əliyev qəbul
eləmişdi.
Təbii ki, diqqətlə araşdırmışdı
fəaliyyətlərini.
Bilirdi hamısı istedadlı, dəliqanlı
cavanlardır.
Rəva görməmişdi bədbəxt olsunlar.
Faktiki olaraq xilas etmişdi onları, imkan verməmişdi
heç nədən məhv olsunlar. Heç birinə cinayət
işi açılmamışdı (bütün bunları
Tofiq özü etiraf edirdi).
Heydər Əliyev nəsihət vermişdi gənc
dissidentlərə.
DTK-dakı
kabinetinin pəncərəsindən onlara 9 May faşizm üzərində
Qələbə bayramı münasibətilə
oçağkı Lenin (indiki Azadlıq) meydanına gedən
ağır hərbi texnikanı, müxtəlif qoşun
növlərinin nizamla irəliləyən əsgərlərini
nişan verərək təbəssümlə
demisdi: “Sizsiniz o Sovet hökumətini yıxmaq istəyənlər?
Görürsünüz də Sovet ordusunu?!Ağlınızı
başınıza yığın, gedin təhsilinizlə,
yazı-pozunuzla məşğul olun, bir də bura
qayıtmayın!..”
Söz yox, nə qədər ki Sovet quruluşu yerində
idi, Tofiq Abdinin də adı etibarsızlar siyahısında
qalırdı, gendən nəzarət də öz yerində.
Mənə
söyləyirdi ki, saxlanılmalarından bir müddət əvvəl
əlavə qəpik-quruş qazanmaqçün indiki Tofiq Bəhramov,
ovaxtkı V.İ.Lenin adına Respublika
Stadionunda axşamlar matç boyu elanları oxumaq
üçün diktor vəzifəsinə işə düzəlibmiş.
DTK-da “başına ağıl qoyulub” sərbəst
buraxılandan bir neçə gün sonra növbəti dəfə
işə çıxıbmış və o axşam
oxumalı olduğu elanların mətnlərini səliqəyə
salırmış.
Bir DTK əməkdaşı
daxil olur mikrofonların quraşdırıldığı
köşkə: “Abdinov, burdayıq ha, işini sahmanlı
apar, mətnlərdən qırağa çıxma!”
Tofiq Abdini düşünürkən həmişə
yaddaşımdan Rəsul Rzanın “Darısqallıq”
şeirinin misraları keçir.
Uzun illər
sıxdı məni:
gah
çəkmələrim -
bəzən uzunu, bəzən eni ilə.
Gah ötüb keçən ilə təəssüfüm.
Gah ümidim yeni ilə.
Gah
dünyanın dərdi, qəmi sıxdı məni,
gah
corablarımın boğazı.
Gah
alçaq buludların qalın pərdəsi;
Gah bir nadan qələmindən tökülən
yazı.
Gah avtomat qələmin bahalığı.
Gah
sözün ucuzluğu,
Gah köynəyimin yaxalığı.
Qırıb
çıxmaq istədim
“olar”, “olmaz” çərçivəsindən.
Dedilər:
- Yox, yox!
Dəblərə,
qaydalara gir!
Vərdişləri,
adətləri gözlə!
Sığallı
dillə yaz!
Tofiq Abdin
- içərisi gepgeniş olan bu nadir istedad sahibi həyatı
uzunu mühitin doğurduğu saysız-hesabsız
darısqallıqlardan, məhdudiyyətlərdən, maneələrdən
aşa-aşa yazıb-yaratmalı oldu.
Və ən
əsası odur ki, heç vaxt da müti olmadı,
löyün-löyün darısqallıqların əsirinə
çevrilmədi, özünü, sözünü hər an qoruya bildi.
Tofiq hiss
adamı idi, ürək adamı idi, qəlbi onu nəyə,
kimə doğru çəkirdisə, o haqda da yazırdı və
kimsəyə bənzəməyən tərzdə
yazırdı.
“Komsomolskaya
pravda”nın məşhur müxbiri
vardı - İnna Rudenko. Həmin xanımın
yazılarından birini oxuyandan sonra necə riqqətə gəlmişdisə,
Ukraynaya yola düşmüş, həmin yazının qəhrəmanını
tapıb söhbət eləmişdi (Zavallıya orada da
şübhəcil KQB əməkdaşı
yaxınlaşıbmış. Ukraynaya gedəndə
Abbas Abdulla ona Marçenko soyadlı bir köhnə dostunun
ünvanını veribmiş ki, köməyə ehtiyacın
olsa, ona müraciət et. Tofiq
tapıbmış həmin ünvanı. Ancaq
sən demə, antisovet fəaliyyətlərinə görə
o Marçenko deyilən artıq həbsə
atılıbmış.
Tofiq Ukraynadan Moskvaya yola düşür, Bolşoy
Teatrın qarşısındaymış, elə fürsətkən
bilet tapıb tamaşaya baxmaq istəyirmiş. Birdən
arxadan kimsə əlini qoyur onun çiyninə.
Çevrilir, tanımadığı bir adamı
görür.
KQB əməkdaşıymış həmin şəxs: “Siz
Tofiq Abdinovsunuz, biz sizi yaxşı tanıyırıq. Xeyir ola, Ukraynaya niyə getmişdiniz?”
Tofiq əsl səbəbi izah etsə də, yəqin, inanmamışdılar,
onu səfərinin əvvəlindən qayıdanacan
güdmüşdülər və ən azı,
dolayısı ilə başa salmışdılar ki, heç
arxayınlaşıb eləmə, mütəmadi nəzarətdəsən).
Böyük
yazıçı və kino xadimi Vasili Şukşin
dünyadan köçəndə onun
yaradıcılığını çox sevən Tofiq
Bakıda duruş gətirə bilməmişdi, həmin dəfn
mərasiminə yola düşmüşdü və
“Şukşinlə vida günü” adlı çox əks-sədalı
bir esse qələmə almışdı.
...Subay
vaxtlarında Xutordakı yarımzirzəmi kiçik həyət
evi də, sonralar yazıçı Anarın köməyi ilə
Əhmədlidə aldığı mənzili də,
“Qobustan”dakı iş otağı da bir ədəbi məclis,
klub kimi idi.
Tofiqin ətrafı
həmişə adamlı idi, süfrəsi daim dost
üzünə açıq idi.
Burada,
Bakıda yaşadığı illərdə də, 8 il Türkiyədə
çalışdığı dövrdə də.
Onun publisistikası da, şairliyi də, jurnalistikası
da Azərbaycan ədəbi mühitinin diqqətəlayiq hadisələridir
ki, yerli-yataqlı təhlilinə, öyrənilişinə
ehtiyac var.
Qət eləmişəm ki, doktorantlarımdan birinə
dissertasiya mövzusu olaraq Tofiq Abdin Məhərrəmoğlunun
ömrü və irsini araşdırmağı təklif edim.
Bu tədqiqatı canayatan və Tofiqə layiq səviyyədə
yerinə yetirməyə qadir cavanı hələ
axtarıram.
...Tofiq mənə
danışmışdı ki, ilk şeirini yuxuda
görübmüş və sərlövhəsindən,
birinci sözündən başlayaraq axırıncı kəlməsinədək
həmin şeiri yuxusunda nə təhər
görmüşdüsə, elə o sayaq da kağıza
köçürərək qəzətə
yollayıbmış.
Ədəbi yolu beləcə başlanıbmış.
...Ömür
bir yuxu kimi yaşandı, bitdi...
Yuxunu danışmasan, yazmasan, yozmasan, tezcə unudulub
gedir.
Tofiq unudulmuşlardan çox yazıb. Bu nisgilin nə
nisgil olduğunu yaxşı anlayırdı. Və özü ölümdən çox
qorxduğunu dəfələrlə boynuna alsa da, zənnimcə,
ölümdən daha artıq, unudulmaqdan qorxan bir insan idi.
Bəlkə unudulmaq burada tam dəqiq yerinə
düşən söz deyil. Tofiq, mənə elə
gəlir ki, unudulmaqdan daha əvvəl, diqqətdən kənarda
qalmaqdan, çağlayan ədəbi-mədəni həyatın
axarında yetərincə gözə dəyməməkdən
ehtiyat edirdi, tənha olmaqdan üşənirdi. Eyni davranış və hissiyyatı
ömrünün lap son illərində müğənni
Gülağa Məmmədovda da sezmişdim. Xatirimdədir
ki, vəfatından az qabaq “Amerikanın səsi”
radiosunun Azərbaycan redaksiyası üçün 1994-cü
ilin iyununda, növbəti ad gününün ərəfəsində
Gülağa müəllimdən müsahibə
almağım.
Demişdim ki, 5-6 dəqiqəlik söhbətdir, elə
telefonda yazaq.
Razılaşmamışdı: “Niyə telefonda, saat neçədə
deyirsən gəlim studiyaya!”.
Televiziyada
çıxışa gəlirmiş kimi qəşəng
geyinmişdi və hiss etmişdim ki, çox xoşbəxtdir,
bu qısaca müsahibəyə həddən ziyadə sevinir.
Min dəfələrlə
səhnəyə çıxmış, ekranlarda
görünmüş bu qiymətli sənətkar
ömrün xəzanında məhz diqqət umurdu, yaddan
çıxa biləcəyindən xoflanırdı...).
Nə qədər ki Tofiqlə azı bircə dəfə
təmasda olmuş, onun enerjisini duymuşlar var, əlbəttə
ki, onun canlı surəti diri qalacaq.
Lakin bizdən
sonra gələnlər var axı!
Tofiq Abdin
zəngin bir irs, rəngarəng
yaradıcılıq dünyasını yadigar qoyub gedib.
Yuxusuna gəlmiş
ilk şeiri ilə son əbədi yuxusu arasındakı
yaradıcılıq yolunun uzunluğu 57 il
sürdü.
Kim Tofiq Abdin adı çəkilirkən
heyranlığını, məmnunluğunu, minnətdarlığını
ifadə etmirsə, demək, bu parlaq yaradıcıya və bu
qiymətli irsə bələd deyil.
Heç kimi qınamıram. Gərək elə edək ki, bələd
olsunlar!
Hər
birimiz kimi Tofiq də mələk deyildi, onun da bir insan və
dost, yoldaş olaraq elə xüsusiyyətləri vardı ki,
birmənalı qəbul etmək çətin idi. Amma mən Tofiqi həmişə bütün tərəfləri
ilə qəbul edib sevmişəm, bu gün də həmin istək
qəlbimdədir.
Təbii, həyat boyu hansısa köhnə dostları,
tanışları itirirsən, kimlərdənsə uzaq
düşürsən, kimlərdənsə soyuyursan. Hərdən yeyib-içəndə
Tofiq aralı düşdüyü köhnə dostları yada
salaraq məşhur xalq oyunundakı bu deyimi dilə gətirərdi:
“Yoldaş səni kim apardı?”.
İtirdiyi, ondan cüda düşən dostlara görə
isə həmişə yalnız qarşı tərəfi
günahkar sayardı. Lakin gerçək həyatda adətən belə olmur
axı!..
Sərvətə
biganə qalmaq, Tofiq Abdin kimi müstəsnaları unutmaq olmaz!
Bu nigaran
misralar Tofiq Abdinindir:
Bəlkə...
bir daha şeir yazmadım,
yazmamağımın min bir nədəni var.
Bəlkə, min birdən də çox.
Minindən
biri
bu
dünyadan gedəndə
onları
tapşıra biləcəyim
kimsəm
yox!!!
Narahat
olma, mən varam, Tofiq!
Belə bir niyyətim də artıq qətiləşib
ki, bu payızda Nizami muzeyində Tofiq Abdin gecəsi təşkil
edim, onunla yaxın olmuş, onu yaxşı tanıyan
dostları, həmkarları toplayım.
Xatirələrimizi bölüşək, şeirlərini
dinləyək, özünün audio və videolentlərdə
qalan səsini eşidək.
Bir
neçə saat boyunca Tofiqlə birgə olaq...
Və
bütün bunlar sabah üçün
lentə alınsın.
...Tofiqin
adı odlu cəbhələrdən gəlmişdi.
Onun doğulduğunu Krım uğrunda döyüşlərdə
iştirak edən əmisinə yazmışdılar, o da cavab
yollamışdı ki, qardaşının ilk
övladının adı Tofiq olsun.
Sənədlərində doğum tarixi 1941-ci ilin 1
sentyabrıdır. Tofiq deyirdi ki, doğum tarixini dəqiq bilən
yoxdur, 1 sentyabrı elə həmin namüəyyənliyə
görə özü şərti olaraq təyin edib. Ehtimal eləyirdi ki, ya avqustda, ya noyabrda doğulub.
Sənəddə yazılacaq, sonra rəsmiləşib tərəddüdsüz
elə doğru kimi qəbul ediləcək doğum tarixini
özün seçə bilirsən. Ölüm tarixi ki belə deyil! Qəfildən gəlir, nə onun gəlişini ləngidə,
nə də ilini, ayını, gününü redaktə edə
bilirsən.
Ayrılıq günü 2014-ün 24 fevralında
yetişdi.
Ömrün
bitəcəyində yazdığı şeirlərindən
birində Tofiq Abdin belə düşünürdü:
Öləndən
sonra,
çox
demirəm,
bir
azacıq üşüyə bilsəydim,
qışda
canım
bir azacıq isinsəydi,
yayda
öləndən sonra darıxmaya bilsəydim,
o tənhalıqda
ah... bir
oyana bilsəydim,
hər
sabah
oyandığım kimi dan üzü
gəlib
öpə bilsəydim
balalarımın üzündən,
ruhum bir
duman olub
keçsəydi Muğan düzündən,
oyana
bilsəydim,
bir daha
ölməzdim, düşünürəm...
Əziz
Tofiq! Belə arzulayırdın.
Kim bilir, bəlkə də, bu istəyin gerçəkləşib?
Bəlkə, o səbirsiz, darıxan ruhun əbədi
ayrılıqdan sonra o qəriblikdə duruş gətirə
bilməyib?
Bəlkə,
elə axşamlardanmı, səhərlərdənmi birində
hamıdan xəbərsiz qayıdıb gəlmisən, hiss
olunmadan balalarının üzündən də öpmüsən,
sənsiz yetim qalmış yazılarını da seyr etmisən,
uçub gedib Muğana da baş çəkmisən?
Və qəflət yuxusundan oyana bildiyindən, bəlkə,
elə bu şeirində inandığın kimi daha təzədən
ölməmisən.
Qalmısan burada. Qalmısan bizimlə?
Sadəcə
biz görmürük səni!..
...Növbəti
Tofiqsiz gündə yenə onun ömrün son illərində
yazdığı şeirlərindən birini onun öz səsində
dinləyirəm:
Mən on
il əvvəlki Tofiq deyiləm,
heç
beş il əvvəlki Tofiq deyiləm.
Çıxıb
davalardan, çıxıb savaşdan,
qalıb
havalara bağlı bu ömür.
Onun necəliyi
buluddan gəlir,
Allaha, insana umuddan gəlir.
Mən
başdan-ayağa qəmli gileyəm,
aldı
öz içinə qorxular məni,
qorxutdu
qorxulu yuxular məni.
Bu qorxular
biri dünən vardı axı,
bu
gün yox,
bu
qorxular içində cəsarətim
çilik-çilik ox.
Mən on
il əvvəlki Tofiq deyiləm,
Heç beş il əvvəlki Tofiq deyiləm,
gəlib
dayanmışam bir ah içində,
quş
kimi çırpınnam günah içində.
Sevmək
cəsarəti sıfırın altda,
sevilməksə ondan bir aşağı.
Sabah
duaları dilimdə şəkər,
axşam
duaları sabahı çəkər.
Titrək
yarpaq kimi içim əsməkdə,
bu
yaşda, bu gündə, bu əsarətdə
yenə
də olanlar məni üzməkdə.
Mən on
il əvvəlki Tofiq deyiləm,
heç
beş il əvvəlki Tofiq deyiləm,
bəzən çiçəklər də incidir məni,
yazıq
böcəklər də incidir məni.
Nəymiş bu dünyanın bilinməz yeri?
Bu halla,
bu günlə, bu ağrılarla
yeri,
Tofiq Abdin, geriyə yeri
yeriyə
bilsən,
niyə
gəlmişdin ki,
niyə
bezmisən?
Dünya
elə buymuş,
dözüb yaşa sən...
Bu sözlər mənimçün yeni deyil. Bu şeiri
2010-cu ildə yazıb çap etdirsə də, həmin qənaətini
mənimlə o duyğuları misralara döndərməzdən
xeyli əvvəl bölüşüb.
Onda hələ XX əsr idi, 1990-lar, müstəqilliyimizin
ilk illəri.
Tofiq
Türkiyədə, İstanbuldakı Azərbaycan
konsulluğunda işləyirdi.
Bir axşam konsulluğumuzun o vaxt yerləşdiyi
İstiqlal caddəsi ilə Bosfora sarı gedirdik. Tofiq
qayıtdı ki, heç yatanda yuxuma girməzdi ki, gün gələcək,
Türkiyədə işləyəcəyəm, burada asudə
gəzib-dolanacağam, burada yaşayacağam, Türkiyə qəzetlərində
yazacağam. Bütün bunlardan sonra mən
daha əvvəlki Tofiq deyiləm.
O zaman da
Tofiqin bu fikrinə etiraz etmişdim, elə indi də
şeirindəki həmin düşüncəylə şərik
deyiləm. O vaxt söyləmişdim ki, axı niyyətin
hara, mənzilin ora deyiblər. Sən ömrün boyu məhz
belə olduğuna, bu yolda mübarizə apardığına
görə Allah müstəqilliyi görməyi də, sevdiyin
Türkiyəni də, burada yaşamağı da,
yazıb-yaratmağı da gec-tez sənə mütləq nəsib
etməli idi.
Dövrlər, siyasətlər, nəsillər, zəmanələr,
ab-havalar, dəyərlər dəyişdi. Tofiqsə elə həmin
Tofiq olaraq qaldı!
Saflığıyla,
işığıyla, həssaslığıyla,
mülayimliyiylə, hərdən kəskinliyi, bəzən
codluğuyla, sözünün sərrastlığıyla!
Və həmişə
də o cür qalacaq!
Həminki
Tofiq Abdin kimi!
Avqust,
2016
Rafael HÜSEYNOV
Akademik, Milli Məclisin deputatı
525-ci qəzet.- 2016.- 3 sentyabr.-
S.16-17.