Britaniya Muzeyi Nizami
Gəncəvini necə
təqdim edir...
İngiltərədə London şəhərinin Bloomsbury sahəsində
yerləşən British Museum - Britaniya muzeyi dünyanın müxtəlif
ərazilərindən bu
ölkəyə səyahət
edən insanların maraq dairəsində olan, dünya mədəniyyəti nümunələrini
təqdim edən məşhur muzeylərdəndir.
1753-cü ildə yaradılmış
muzey “insanlıq tarixi, incəsənət və mədəniyyətə
həsr olunmuş” muzey kimi dəyərləndirilir. Həqiqətən də, bu əzəmətli
sənət məbədinin
səkkiz milyonluq eksponat xəzinəsi Şərq və Qərb dünyasının
orijinal nümunələrini
əhatə edir, milladdan öncəki dövrün tarixi mədəniyyət inciləri,
tarixi hadisələrə
şahid olmuş əşyaları, ən qədim dövlətlərə
aid atributları qoruyub
saxlayır. Britaniya
muzeyi külli miqdarda kitab və əlyazmaların mühafizə edildiyi muzey
kimi də özünəməxsusluq kəsb
edir. Muzeyin Şərq Qanadındakı
The King's Library - Kral kitabxanası öz zənginliyi ilə seçilir. Muzeyin
Department of Ancient Egypt and Sudan - Antik Misir və Sudan bölməsi, Department of Greece and Rome - Yunan və Roma bölməsi, Department of the Middle East - Orta Şərq bölməsi, Department of Prints and Drawings - Çap və Rəsmlər bölməsi,
Department of Prehistory and Europe - Tarixöncəsi
və Avropa bölməsi, Çin, Yaponiya, İndoneziya, Tailand eksponatlarını əhatə edən
Department of Asia - Asiya bölməsi,
Department of Africa - Afrika bölməsi,
Department of Coins and Medals - Pullar və Medallar bölməsi, Department of Conservation and
Scientific Research - Konservasiya və Elmi Tədqiqatlar
bölməsi, Libraries and Archives - Kitabxanalar və Arxivlər və digər bölmələri
vardır.
Yaxın Şərqlə bağlı
eksponantlar XIX əsrdən,
xüsusilə də əsrin 20-ci illərindən
sonra muzeydə toplanılmağa başlayıb. Urartu, Assuriya və Babilistan, Şumer
mədəniyyətinə aid sənət nümunələri
Britaniya muzeyinin ən qədim əsərlərindəndir. Yaxın Şərq,
Sudan, Misir və digər ölkələrdə
aparılan qazıntılar
zamanı tapılmış
arxeoloji abidələrin
də burada yer almasını ayrıca qeyd etmək lazımdır.
Muzeyin tarixi qədimliyi və zənginliyi təqdim etməsi onun əsas özəlliklərindən biridir.
Burada, eyni zamanda, daha
yeni dövrün eksponatlarına - çap nümunələri, rəsm
əsərləri, medallar
və dekorativ əsərlərə də
rast gəlirik. Şərq nümunələri arasında
Misirə aid eksponatlara
daha çox təsadüf olunur. Department of Ancient Egypt
and Sudan - Antik Misir və Sudan bölməsində
qədim və əzəmətli Misir tarixi və mədəniyyət abidələri
yerləşdirilib. Qeyd etmək lazımdır
ki, Qahirədəki Misir muzeyi istisna
olmaqla Britaniya muzeyi dünyada Misir əsərlərinin geniş təqdiminə görə ən böyük mədəniyyət
ocağıdır. Misir eksponatları
yüz mindən artıq nümunəni əhatə edir. Predynastic and Early Dynastic period - Sülalədən
öncəki və ilkin sülalə dövrü, Old Kingdom - Qədim
səltənət, Middle Kingdom - Orta səltənət, New
Kingdom - Yeni səltənət,
Third Intermediate Period - Üçüncü orta
mərhələ, Late Period - Sonrakı
mərhələ, Ptolemaic dynasty - Ptolomey səltənəti
adı ilə təqdim olunan ayrı-ayrı sənət
əsərləri Misirin
qədim, çoxcəhətli
və zəngin mədəniyyət, eləcə
də tarixi nümunələrini dünya
xalqlarına sərgiləməkdə
mühüm işlər
görür.
Yaxın Şərq, ortaq türk mədəniyyəti
nümunələrinin təqdim
edildiyi Department of the Middle East - Orta Şərq bölümü muzeyin zəngin və maraqlı hissələrindəndir. Ən qədim
mədəniyyət nümunələrinə
məhz bu bölmədə təsadüf
olunur. Mesopatomiyaya aid 330 min eksponatı ilə Britaniya muzeyi həmin mədəniyyətə məxsus
dünyanın ən əhəmiyyətli və
böyük kolleksiyalarından
birini təqdim edir. Qeyd olunduğu kimi, Şumer, Assuriya
və Babilistana aid dünya mədəniyyətinin
ən ilkin nümunələri də
burada təqdim olunub. Sözügedən bölmədə türk,
fars, ərəb,
Qafqaz, Orta Asiya və digər
Yaxın Şərq ölkələri və xalqlarının misilsiz əsərləri mövcuddur.
Muzeydə həm islamdan öncəki, həm də VII əsr erkən islam dövrünə
aid əsərlər vardır.
Arxeoloji abidələr
də daxil olmaqla 40.000 eksponatı əhatə edən islam mədəniyyəti
nümunələri də
öz zənginliyi ilə seçilir. Məlum olduğu kimi, islam
Şərqində dulusçuluq,
süşə və
keramika, metal əşyaları,
müxtəlif möhürlərin
hazırlanması geniş
şəkildə inkişaf
etmişdi. Bunların böyük bir
kolleksiyasına muzeydə
təsadüf edirik.
Türkiyəyə məxsus İznik keramikalarının dünyada
ən zəngin kolleksiyası məhz Britaniya muzeyində qorunub saxlanılır. Miladdan əvvəl 1600-cü ilə
aid Statue of Idrimi - Idrimi
heykeli, miladdan əvvəl IX-VI əsrlərə aid Urartu
bürüncləri, miladdan
əvvəl IX əsrə
aid stellər - daşlar
türk əsərləri
içində möhtəşəm
yer tutur.
Türk,
fars, ərəb,
hind və İspaniya islam mədəniyyətini
sərgiləyən Orta
Şərq bölümündə
ortaq Şərq və türk mədəniyyəti çərçivəsində
Azərbaycan sənət
əsərləri də
mövcuddur. “Anatolia and Urartu” adlanan
54-cü salon Anadolu və
Urartu mədəniyyətinə aid zəngin
və qədim ekponatları təqdim edir. Məlum olduğu kimi
Urartu dövləti Mesopatamiyadan şimalda, Şərqi Anadoluda - Türkiyədə Van gölü
ətrafında meydana
gəlmişdi. IX-VI əsrlərdə mövcud
olmuş bu dövlət Cənubi Qafqazın qərb rayonlarını, Van, Urmiya
və Göyçə
gölləri arasındakı
ərazini əhatə
edirdi. Muzeydə Urartu haqqında
verilən məlumatlarda
onun Avropa və Asiya arasında
əhəmiyyətli bir
ərazidə yerləşdiyi,
Türkiyə, Gürcüstan,
Ermənistan və İranın şimal-qərbini
əhatə etdiyi qeyd olunur. Əksər Qərb muzey və mənbələrində
rast gəlinən Azərbaycanın torpaqları
ilə bağlı yalnış faktlara burada da təsadüf
edirik, Azərbaycanın
tarixi əraziləri İranın, yaxud da Ermənistanın əraziləri kimi təqdim edilir. Halbuki Urmiya və Göyçə gölləri
ətrafındakı torpaqlar
bizim tarixi torpaqlarımızdır.
Məlum olduğu kimi, Urartu dövlətində əkinçilik, maldarlıq,
atçılıq, üzümçülük,
bağçılıq və
sənətkarlıq inkişaf
etmişdir. Eyni zamanda, dulusçuluq, metalişləmə, zərgərlik
sahələri diqqət
mərkəzində olmuşdur.
Urartu mədəniyyətinin ən
parlaq nümunələrindən
biri də daşüstü mətnlər-kitabələr
idi. Bütün bu qədim mədəni irsin nümunələrinə Britaniya
muzeyinin eksponatları
arasında da təsadüf edirik.
Kitab üzünün
təsvirini əks etdirən eksponatda Səfəvilər və Qacarlar dövrünə
aid sevgililər üçün
təşkil edilmiş
musiqi dəstgahları
səhnəsi muzey eksponatları içərisində
yer almışdır. Burada da
Səfəvilər və
Qacarlar dövləti yenə də “Səfəvi və Qacarlar dövründə İran” kimi təqdim olunur.
Muzeydə bizim üçün önəmli olan eksponatlar arasında dahi şairimiz Nizami Gəncəvinin “Leyli və Məcnun”
əsərinə çəkilmiş
ilustrasiya da yer alıb.
Şəklin altındakı
izahda bu sözlər yazılır:
“Leyli və Məcnun məktəbdə
görüşürlər. Əlçatmaz sevginin klassik hekayəsi, Leyli və Məcnun
hekayəsi ərəb
folklorundan alınmış
və İranda şair Nizami (1141-1209) tərəfindən məşhurlaşdırılmışdır...”
Sonra şairin “Xəmsə”sinə
daxil olan “Leyli və Məcnun”
əsərindəki qəhrəmanlardan
bəhs edilir. Göründüyü kimi, XXI əsrdə
dünyanın ən məşhur muzeylərindən
biri olan Britaniya muzeyində hələ də dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi İran şairi kimi təqdim olunur. Halbuki “İranda şair Nizami” təqdimatını
ən bəsit şəkildə Nizaminin doğulduğu və yaşadığı, eyni
zamanda, təxəllüsü
kimi götürdüyü
Gəncə şəhərinin
Azərbaycanda yerləşməsi
ilə təkzib etmək mümkündür.
Bu və bu
tipli məsələlər
tarix, ədəbiyyat sahələrində olduğu
kimi, müzeyçilikdə
də bizim üçün təsadüf
edilən ən mühüm problemlərdəndir.
Biz hələ də ən məşhur şairimizin, nəinki Azərbaycan, türk, Şərq, bütövlükdə
dünya ədəbiyyatına
ölməz əsərlər
bəxş edən Nizaminin milyonlarla insanın seyr etdiyi muzeydə dünyaya İran şairi kimi təqdim edilməsini sakitcə izləməkdə
davam edirik. Halbuki bu məsələnin sivil və hüquqi
çərçivədə beynəlxalq dairələrə
müraciət edilməklə
həll olunması mədəni irsimizin qorunması və təbliği baxımından
son dərəcə vacibdir.
Ümumiyyətlə, Qərb muzeylərindəki tarixi və mədəniyyət
nümunələrimiz ilə
bağlı iki əsas problemlə qarşılaşırıq:
1. Tarixən Azərbaycana
məxsus olan əsərlərin, ekponatların
İran adı altında təqdim olunması.
2. Azərbaycan, bötüvlükdə
türk və islam mədəniyyətinə
aid bu ərazilərdən
qaçırılmış eksponatlar.
Bütün bu problemlərin, təbii ki,
həlli yolları da mövcuddur. Elə qardaş
Türkiyədə Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi və Xarici
İşlər Nazirliyinin səyi nəticəsində
son on ildə dörd mindən artıq
qaçırılmış əsərin ölkəyə
qaytarılmasına nail olunub.
Bunların arasında ABŞ, İngiltərə, Almaniya, İsveçrə, Danimarka və digər Qərb muzeylərindən
geri alınmış əsərlər var. Bizim də bu təcrübədən istifadə etməmiz,
dünya muzeylərindəki tarixi və mədəniyyət abidələrimizə
sahib çıxmamız məqsədəuyğundur.
Bəsirə
ƏZİZƏLİYEVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2016.-
17 sentyabr.- S.20