Vətəndaşlıq mövqeyi, plyus
lirizm
Azərbaycan poeziyasında vətəndaşlıq ruhu,
ictimai mövqe, millilik amili bütün dövrlərdə
aparıcılıq təşkil etmişdir.
Əslində ictimai və milli ideal olmadan
bütünlükdə böyük ədəbiyyatı, o
cümlədən də poeziyanı təsəvvür etmək
olmaz. Lakin vətəndaşlıq mövqeyinin, ictimai
idealların üstünlük qazandığı məqamlarda
bəzən ədəbiyyatda, xüsusən də şeirdə
lirika arxa plana keçir, pafos, çağırış ruhu
ilhamın köhlən atını çəkib aparır.
Bir qədər vaxt keçdikdən sonra həmin
çağırışların aktuallığı
azalır və ya zaman digər ictimai sifarişləri irəli
çıxarır, beləliklə də şeir
yaradıcılıq faktından uzağa gedə bilmir. Böyük ədəbiyyat
ictimai idealları bədiilik faktoru ilə birlikdə təqdim
etmək funksiyasını yerinə yetirdikdə uzun
ömür qazanır.
Azərbaycan şeirinin orta nəslinin tanınmış
nümayəndələrindən biri olan Asim Yadigarın da
şeirlərində mümkün olduqca vətəndaşlıq
ruhu, ictimai və milli idealların poetik bədii vasitələrlə
obrazlı şəkildə ifadə olunmasına ciddi fikir
verilir. Daha doğrusu, Asim Yadigar şeirlərinin ictimai məzmununu
lirikanın dili ilə ifadə etməyi əsas məqsəd
kimi qəbul edib, yoluna davam edir. Hələ bədii
yaradıcılığının başlanğıc
dövründə, 1982-ci ildə yazdığı “Darıxan
məzarlar” adlı şeirində ana yurdun başına
dönən pərvanələri kimi dəyərləndirdiyi
Xaqani, Nəsimi, Füzuli, Məhəmməd Hadi, Mikayıl
Müşfiq şeirinə poetik qiymət verərkən
onların ictimai idealları ilə bədii düşüncələrinin
dərinliyindən söz açmaqla ədəbiyyatın,
poeziyanın bu not üstündə köklənməsinin əhəmiyyətli
olmasına dair qənaətlərini bəyan etmişdir. O,
Hüseyn Cavidin məzarının Vətənə
qaytarılması hadisəsini “qürbətin günəşi
buzdan soyuqdur” tezisi ilə mənalandıraraq, bədii təfəkkürün
nidası kimi meydana çıxan şeirin bəşəri
ideallarla yanaşı, ana Vətənə, doğma
torpağa, mənsub olduğun xalqa xidmət etməsini zəruri
saymışdır. Asim Yadigarın şeirə
- sənətə münasibəti baxımından “Gecələrim”
şeirindəki fikirlər çox əhəmiyyətlidir.
O, gecə və şeir mövzusuna çox orijinal mövqedən
yanaşaraq söz sənətinin ali niyyətinin
“gecələri şam kimi əritmək”, “gecənin
üstündən adlamaq” olduğunu obrazlı
düşüncələrlə aşağıdakı kimi ifadə
edir:
Dönür
duyğularım alova, oda,
Söz-söz alışırlar, söz-söz
yanırlar.
Gecə
duyğularım göyərçin kimi,
Bu ürək yuvamdan pərvazlanırlar.
Tuşlayıb
şeirini bəbəklərimə,
Hər gecə yuxumu odlayıram mən.
Elə
bil yazdığım şeirlərimlə
Gecənin üstündən adlayıram mən.
Burada Asim Yadigarın sənətə baxışı,
ictimai idealları ilə birlikdə öz obrazı da
canlanır. Ümumiyyətlə, Asim Yadigarın bir çox
şeirləri onun özünüifadəsi, avtoportreti kimi səslənir.
Kitablarından birinin adı olan
“Zirvə yolu” şeirində şair sənətdə
özünəməxsus yol açmaq üçün
“yoxuşlar”dan keçməyin çətinliklərindən
qorxmayaraq alpinisttək məsuliyyətlə
çalışmaqdan danışanda da avtoportretini
yaradır. Bütövlükdə Asim Yadigar
şeirlərində ictimai və milli ideallara sənətin
gözü ilə baxan, vətəndaşlıq ruhu ilə
şair mövqeyini vəhdətdə ifadə etməyi əsas
vəzifə hesab edən yaradıcı simalardandır.
Onun yaradıcılığında ictimai motivlərin poetik təqdimatı
əksər məqamlarda nəticə etibarilə sənət
faktına çevrilir:
Vətəndir
dünyada hər şeydən əvvəl,
İlk sevgim, son sevgim bu yurd, bu torpaq.
Məndən
inciməsin sevdiyim gözəl,
Vətəni sevmişəm mən ondan qabaq.
Asim Yadigarın siyasi lirikasında da ictimai
düşüncə ilə səmimiyyətin və
şeiriyyətin birgə ifadəsi onun haqqında
danışılan mövzulara, şəxsiyyətlərə
dair geniş ürəklə orijinal söz deməsinə
imkan yaradır. Şairin 2014-cü ildə “Əcəmi” nəşriyyatında
çapdan çıxmış “Bir nurlu heykəl yarat”
adlı kitabındakı şeirlərdə ictimai
motivlər şair baxışından keçərək mənalı
və təsirli fikirlərin canlandırılmasına səbəb
olur. Asim Yadigar xalqımızın ümummilli
lideri Heydər Əliyevə həsr edilmiş şeirlərində
ulu öndərin Azərbaycan dövlətçiliyi tarixindəki
və müasir inkişafımızdakı yerini fərqli
şəkildə mənalandırmağı
bacarmışdır. Heykəltaraşa müraciət edərək
görkəmli dövlət xadimi Heydər Əliyevin şərəfli
adına və misilsiz xidmətlərinə “nurlu bir heykəl”
yaratmaq arzusunu ifadə edən şair “fövqəlbəşər”
şəxsiyyət kimi vəsf etdiyi bu parlaq simanın
obrazını Azərbaycan coğrafiyasının rəmzləri
ilə birlikdə mənalandırır:
Xəzər
vuran ürəyi, Kür, Araz coşan qanı,
Qoşqar, Şahdağ, Savalan əyilməyən
başıdır.
Əlli
milyon insanın ən xoş sözü, kəlməsi,
Əlli milyon insanın fəxri vətəndaşıdır.
Asim
Yadigar görkəmli dövlət xadimi Heydər Əliyevin
böyük uzaqgörənliklə söylədiyi “Azərbaycan
dünyaya günəş kimi doğacaq” - sözlərini
2002-ci ildə yazdığı bir şeirində poetik şəkildə
obrazlı düşüncə ilə, dərin və qəti
inamla ifadə etmişdir:
Yollarında
min tufan, yüz külək əssə belə,
Yadigar
yolu üstə min silah düzsə belə,
Şərin
qara əlləri yolunu kəssə belə,
Onu tanrı qoruyur, o zülməti boğacaq.
“Azərbaycan dünyaya günəş kimi doğacaq”.
Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin rəmzi olan Azərbaycan
bayrağına xalqımızın “azadlıq nəğməsi”
səviyyəsində baxan Asim Yadigarın üçrəngli
bayrağımızın timsalında “bayraqlar cərgəsində
adicə bayrağım yox, millətlər cərgəsində
Azərbaycan görünür” - misraları da qürurla
deyilmiş poetik sözləridir. “Üçrəngli
bayrağımız bizim birlik rəmzimiz” - misraları da eyni
səviyyədə ictimai məna daşıyan şair
sözüdür. Bir sözlə, Azərbaycan
bayrağına həsr edilmiş şeirlərində Asim
Yadigar böyük ilhamla və inamla müstəqil Azərbaycanı,
milli dövlətçilik ideallarını vəsf edir.
Azərbaycanın müstəqilliyi uğrunda mübarizənin
də şeirdə əsl sənət səviyyəsində mənalandırılması
yolunda ürəklə danışan şair “Dədə Heydərim”,
“Biz ona səs veririk”, “Səni döyüşə göndərirəm”, “Bir olaq
deyirik”, “Hücum əmri ver mənə”, “Döyüş
havaları çaldırmalıyıq”, “Qələbə
bayramı”, “Torpaq davası” kimi şeirlərində
güclü dövlət və milli birlik ideyalarını
poeziyanın ilhamlı və kəsərli sözü ilə
mənalandırır. Asim Yadigar müasir Azərbaycan
şeirində dövlət müstəqilliyi
ideyalarını ardıcıl olaraq ifadə edən şairlərdən
biridir. Müstəqil dövlət
quruculuğunun başlanğıc illərində
yazdığı “Səni döyüşə göndərirəm,
səsim” şeiri özünün orijinallığı ilə
tam fərqli bir poetik nümunədir. Asim
Yadigar ölkənin bütün potensialının, o cümlədən,
şairin səsinin də müstəqillik yollarında mərd
əsgər kimi iştirak etməsini ilk dəfə olaraq
şeirdə səsləndirir.
Bundan
başqa, Azərbaycan poeziyasında səngərdə əsgər,
döyüş anları haqqında çox yazılıbsa
da, xüsusi olaraq səngərə həsr edilmiş poetik
nümunələrə az rast gəlmək
olar. Asim Yadigarın
“Səngərin” şeiri bu mövzuda
yazılmış təsirli poetik nümunələrdən
biridir. Onun səngərdə əsgəri Vətən
torpağında bitən çinara bənzətməsi
yenidir, mənalıdır və yaddaqalandır.
Şairin “bir ola bilmirik” şeiri də
milli birlik ideyasının möhkəmlənməsinə xidmət
edən müdrik poeziya nümunəsidir. “Torpaq
davası” şeirindəki “Torpaq - torpaq altda qoruyar məni, onu
torpaq üstdə qoruyan mənəm” - misraları şairin məlum
mövzuya diqqəti çəkən qiyməti əlavələridir.
“Hücum əmri ver mənə” şeiri 1993-cü ildə
yazılmasına baxmayaraq, bu gün də,
torpaqlarımızın azad edilməsi, müstəqilliyimizin
daha da möhkəmləndirilməsi uğrunda mübarizə
davam etdikcə aktuallığını qoruyub saxlayacaq
şeirlərdəndir. Aradan illər keçdikdən sonra,
2010-cu ildə yazılmış “Döyüş əmri ver mənə”
şeiri mübariz azərbaycançılıq
ideyasının onun yaradıcılığında davamlı
bir xətt olduğunu göstərir.
“Hücum əmri ver mənə” şeirində
döyüş cəbhəsində komandirinə müraciət
edən şair vətənpərvər bir əsgərin
funksiyasını yerinə yetirir. “Döyüş əmri ver mənə”
şeirində isə Asim Yadigar müstəqil Azərbaycan
dövlətinin vətəndaşı kimi
çıxış edərək Ali Baş Komandana müraciət
edir, bu torpağın bütün oğullarının
döyüşə hazır olduğunu bəyan edir:
Hər
bir oğul bu yurdun vuran şah damarıdır,
Vətən yoxsa, biz nəyik? ...Quru torpaq, quru daş...
Səngərlərdə
qurd kimi marıqda dayanmasaq,
Bu yurda nə oğuluq, nə əsgər, nə vətəndaş?!
Vətəndir
canım-gözüm, odur şərəfim-şanım,
Döyüş
əmri ver mənə, Ali Baş Komandanım!
Ümumiyyətlə, Asim Yadigar müstəqillik
uğrunda mübarizənin çətin imtahanlarının ən
mühüm məqamlarını şeirlərində öz səsi,
öz nəfəsi ilə əks edirməkdə davam edir. Onun müstəqil
dövlətçilik ideallarını işıqlandıran
şeirləri ən yeni dövr Azərbaycan şeirinin
düşündürücü, mənalı və təsirli
nümunələridir. Şairin bu
mövzuda yazılmış şeirləri Azərbaycan ədəbiyyatında
böyük ənənələri olan siyasi lirikanı daha da
zənginləşdirməyə xidmət edir. Siyasi lirika istiqamətində yaratdığı
şeirlərdəki bədiilik faktoru bu poetik nümunələri
uzunömürlü sənət faktına çevirir. Asim Yadigar müstəqillik dövrü Azərbaycan
şeirində siyasi lirikanın əsas
yaradıcılarından biridir.
Asim Yadigar məhəbbət lirikasında da ictimai motivləri
canlandırır. Şair məhəbbət
anlayışına həyat, sınaq, mənəviyyat faktoru
kimi baxır, təmiz sevgi üzərində qurulmuş ailəni
cəmiyyətin dayaq nöqtəsi hesab edir.
“Qoşa
ömür” şeiri məhəbbət mövzusunda olduğu
kimi, cəmiyyət mövzusunda da yazılmış mənalı
və ibrətamiz poetik nümunədir:
Hamıya
“can” deyən anadır torpaq,
Ondan ayaq üzən yıxılar ancaq.
Torpağa
kök atan
bir ağac olaq,
Bir budaq mən
olum, bir budaq sən ol!
... Təmizlik
yaşayır bulaq suyunda,
Saflıq timsalıdır bulaq da, su da.
Heç
nə istəmirəm, elə cahanda
Bir bulaq mən olum, bir bulaq sən ol.
Tarıma
çəkilmiş qoşa simik biz,
Sevgimiz müqəddəs, eşqimiz təmiz.
Dinəndə
nəğməli ürəklərimiz,
Bir dodaq mən
olum, bir dodaq sən ol!
Asim
Yadigarın poetik baxışlarından doğmuş “Saz kimi
köynəkdən çıxdı gözəllər,
Köklənib... əl dəysə dillənəcəklər”
- misralarında obrazlı düşüncə ilə məna-mətləb
birləşir. Yaxud onun “Hər qız bir ürəkdə
ürəyə dönüb, Qoşa ürək kimi
döyünər bu yaz” - misraları həm sədaqəti, vəfanı,
mənəvi birliyi ifadə etmək mənasında, həm də
obrazlı düşüncə baxımından yenidir. Həm də Asim Yadigar şeirlərində yenilik
xatirinə söz oynatmaqdan uzaqdır. Onun şeirləri
özünəməxsus poetik baxışın
orijinallığı ilə, mənalandırmaq istədiyi
mövzuya, detala fərqli tərəfdən baxmaq niyyəti ilə
yenilik qazanır. Bu şeirlərin ənənəvi
mövzularda, məlum şeir notlarında yazılmasına,
şeir mətnlərindəki fikirlərin müəyyən dərəcədə
təkrar olmasına baxmayaraq, həmin poetik nümunələrdəki
bədii cəhətdən cazibədar olan misraları da
görməmək olmur:
Gözündən
torpağa düşən o damla
Çiçək bitirəcək, ətirli
çiçək.
Kim baxsa, ətirli
çiçəyə, orda
Bizim əksimizi qoşa görəcək.
Asim
Yadigarın “İki sahil arasında bir çayam, sinəm olsa
sənə körpü” - misraları da məhəbbət
lirikasının yaddaqalan bənzətmələri sayıla
bilər. Dərin səmimiyyət, obrazlı
düşüncə və nikbinlik Asimin bir çox məhəbbət
şeirlərini mahnı kimi səsləndirir. Şair
özü də bir neçə şeirini - “Unutsam dözəcəkmi”,
şeirini, “Bir ömrün nəğməsi”ni
mahnı, nəğmə adlandırmışdır. Lirizm -
Asim Yadigar şeirində də həyatı müşahidələrdəki
incəliklərin, poetik detala obrazlı münasibətin ifadəsindən
süzülüb gəlir. Onun “Qurban olum”, “Sevda yolu”,
“Ömrümün baharı”, “Sənsiz”, “Sən varsan”, “Bahar
sevgi fəslidir” və sair şeirlərində də nəğmə
ruhu yaşayır. Bu şeirləri məktəb
uşaqları notsuz da nəğmə kimi oxuya bilərlər,
yaxud bəstəkarlar həmin şeirlərə mahnı bəstələməkdə
çətinlik çəkməzlər.
Asim Yadigarın yaradıcılığında Azərbaycanın
tanınmış şairlərinin dilindən deyilmiş
şeirlər yazmaq ənənəsi vardır. “Darıxan məzarlar”
şeirində Xaqani və Nəsiminin, Məhəmməd Hadi
və Mikayıl Müşfiqin dilindən deyilmiş
parçalarda sənətkar və zaman, şair və Vətən
münasibətləri şərh olunmuşdur. Bu
məqamda Asim Yadigar qüdrətli söz ustadlarının
simasında hər bir insan üçün, xüsusən də
böyük ədəbi şəxsiyyətlər
üçün Vətən anlayışının qiyməti
və əhəmiyyəti haqqında orijinal poetik söz deyə
bilir. Məsələn, “məğrurluq heykəli” kimi
duran Nəsimi babanın şikayəti sənətkarın vətənsizliyinin
acı hekayətindən ibarətdir:
...
Qürbətdə bu qədər yaşadım - yetər,
Vətənsiz
yaşamaq, elsiz yaşamaq
Vallah soyulmaqdan betərdi, betər.
Başqa görkəmli şairlərin “dilindən”
şeir yazıb, həm də sənətdə öz
üslubunu, dəst-xəttini qoruyub-saxlamaq çətin və
məsuliyyətli bir yaradıcılıq işidir. Bu səpkidə
yazılan şeirləri göstərir ki, Asim Yadigar hər
hansı bir sənətkarın “dilindən” şeir
yazmağın münasib ruhunu tapmışdır. O, bu qəbildən
olan şeirlərində ya adından söz
açdığı şairin özünü
danışdırıb, bununla dövrə, zamana, ictimai
münasibətlərə sənətkar münasibətini
ifadə edir, ya həmin söz ustadının lirik notları
üstündə köklənmiş misraları ilə öz
qəlbini, həyəcanını ifadə edir.
Məsələn,
Xalq şairi Söhrab Tahirin dilindən yazılmış
“Görüşünə gələcəyəm” şeirində
Asim Yadigar əslində özünün ayrılıq və
milli-mənəvi bütövlük duyğularını ifadə
etmişdir. Nəriman Həsənzadənin
“dilindən” yazılmış “Sənsiz” şeirində xalq
şairinə məxsus kövrək və həzin notlar
üstündə Asim Yadigar öz lirikasını dilləndirmişdir.
“Sənsiz” şeirindəki dərin lirizm Nəriman
Həsənzadə kövrəkliyi ilə Asim Yadigarın mənəvi
bütövlük haqqında poetik düşüncələrinin
birgə ifadəsində məna tapmışdır. Asim Yadigar “Sənsiz” şeirində Nəriman Həsənzadə
həzinliyinin işığında sənsizliyin poetik mahiyyətini
özünəməxsus şəkildə açmış,
çox orijinal bir şeir meydana qoymuşdur. Nəriman Həsənzadənin “dilindən”
deyilmiş “Sənsiz” şeiri Asim Yadigar lirikasının
mükəmməl bir bədii nümunəsidir.
Dəyişir
təbiət donunu tez-tez
Qış gedir, yaz gəlir öz vədəsində.
Dünya
bir gəlindir, yol gedir elə
Min ildir bəzəkli gəcavəsində.
Könül,
əldən çıxan qayıtmaz geri,
Düşüb arxasınca ha yüyür, ha qaç.
Sən
torpaq altında bitən çiçəksən,
Mən torpaq altında quruyan ağac.
Fikrimizcə, Asim Yadigarın şairlərin “dilindən”
yazılmış şeirlərinə görkəmli sənət
adamlarına həsr etdiyi şeirləri də əlavə etmək
olar. Bu cəhətdən onun ustad Məhəmmədhüseyn
Şəhriyara həsr etdiyi “Eyləmisən” rədifli qəzəli
çox uğurlu lirika nümunəsidir. Asim
Yadigarın Şəhriyarın “Türkün dili” şeirinə
nəzirə kimi yazılmış qəzəli böyük
sənətkarın möhtəşəm obrazını
canlandıran mükəmməl şeirdir. Burada Asim Yadigar Şəhriyarı mədh etməmiş,
sənətin qüdrəti baxımından fəth
etmişdir. “Eyləmisən” qəzəli Azərbaycan poeziyasında
ustad Şəhriyara həsr edilmiş ən yaxşı
şeirlərdən biridir:
Bu dili,
Şəhriyarım, balü-şəkər eyləmisən,
Hər
sözə can verərək ləli-gövhər eyləmisən.
Sən
sözün bayrağını qaldıraraq Qaf dağına,
Şeirin
zülmət evini nurlu səhər eyləmisən!
...Sən
sözün Şəhriyarı, taxt da sənin, tac da sənin,
Dilimə
tac qoyaraq şahi-sərvər eyləmisən.
Asim Yadigarın təxmis janrında yazdığı
şeirləri də “dilindən” seriyasından hesab etmək
olar.
Məlum olduğu kimi, təxmislərdə hər
hansı bir şeirdən, daha çox isə klassik lirikanın
görkəmli yaradıcılarının şeirlərindən
bir beyt və ya şeirin bütün beytləri alınaraq,
ona üç misra da əlavə edilməklə yeni bir poetik
forma yaradılır və təzə fikir ifadə olunur. Bu yolla
başqa bir şairdən alınaraq şeirdə istifadə
olunan misralar elə bil ki, həmin sənətkarın dilindən
deyilmiş sözlər kimi səslənir.
Əslində, əlavə edilən üç misra da həmin
klassiklə birgə yazılan, yaxud şeirə
uyğunlaşdırıldığı üçün
sanki istinad olunan şairin şeiri təsiri
bağışlayır. Lakin əsl istedad sahibləri təxmis yazarkən
hər dövrün şairləri yaşadığı
epoxanın ideyalarını və ya şəxsi
düşüncələrini ifadə etməklə bu janrda
yeni söz deyə bilmişlər.
Asim
Yadigarın İmadəddin Nəsimiyə, Xurşidbanu Natəvana
və Məhəmmədhüseyn Şəhriyara həsr
olunmuş təxmislərində adları çəkilən
şairlərin şeirlərinin hər beytinə əlavə
edilmiş misralarda da həm vəzn və ahəng qorunub
saxlanılmış, həm də bu zəmində müasir
dövrün mətləblərinin ifadə olunmasına ciddi
fikir verilmişdir.
Beləliklə, klassik şeirin dərin fəlsəfi məzmunu
ilə müasir şeirin düşüncələrinin
harmoniyası əsasında yeni dövrün
çağırışlarını ifadə edən
maraqlı və düşündürücü poetik örnəklər
əmələ gəlmişdir. Əlbəttə,
İmadəddin Nəsimi, Xurşidbanu Natəvan və Məhəmmədhüseyn
Şəhriyar kimi qüdrətli sənətkarların məşhur
beytlərinə əlavə edilən misraları onların səviyyəsində
ifadə edə bilmək olduqca çətindir. Ona görə də Asim Yadigarın təxmislərini
həm də Nəsimiyə, Natəvana və Şəhriyara
ithaf şeirləri kimi düşünüb yazması həmin
çətinliyi aradan qaldırır. İthaf-təxmislərdə
şeirlərin həsr edildiyi qüdrətli sənətkarlar
haqqında uca, təntənəli söz deyilmiş, həm də
imkan daxilində yeni dövrün mətləblərindən bəhs
olunmuşdur.
Bundan başqa, hər üç təxmisin birinci şəxsin
dilindən deyilmiş poetik söz kimi ifadə edilməsi də
klassik şairlərin uzaqgörən fikirlərinin təsdiqi,
yaxud sintezi əsasında ağır çəkili müasir
bir şeirin yaranmasına səbəb olmuşdur. Asim Yadigarın orta əsr
Azərbaycan poeziyasının qüdrətli
yaradıcılarından olan İmaddədin Nəsimiyə
ithaf etdiyi və onun “Məndə sığar iki cahan, mən
bu cahana sığmazam” misrası ilə başlanan məşhur
şeirinə təxmis olaraq yazdığı şeirdə
böyük mütəfəkkirin sənəti, əqidəsi
və taleyi haqqında mötəbət sözlər ifadə
olunmuşdur:
Mən
zamandan ucadayam, vaxta, zamana sığmazam,
Şəkər
dilim, bal sözümlə, pətəyə,
şana sığmazam.
Ruhum cövlan edir göydə, deyir bir canə
sığmazam.
“Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam,
Gövhəri-laməkan mənəm, kövnü-məkanə
sığmazam”.
Bununla belə,
Asim Yadigar böyük söz ustadının qüdrətini
göstərməklə bərabər, həm də bu fonda özünün də sənət qayəsini,
həyata, zamana baxışlarını ifadə edə
bilmişdir:
...Həqqi
buldum - həqq söylərəm,
mən
də haqqın aşiqiyəm,
Həqiqətin carçısıyam, haqqı öyən
mərd kişiyəm.
Asim, de
ki, bir az sufi, bir azca da hürufiyəm.
“Gərçi
bu gün Nəsimiyəm, haşimiyəm, qureyşiyəm,
Bundan uludur ayətim, ayətü şanə
sığmazam.
Xurşudbanu
Natəvana ithaf olunmuş “Könlüm” rədifli təxmisdə
“Yenə yarəb nə qəmgindir mənim bu şad olan
könlüm” - misrası ilə başlanan qəzəlinin ahəngində
görkəmli şairənin kədərinin fəlsəfi
mahiyyəti açıqlanmış, sənətinin qayəsi
dəqiq mənalandırılmışdır:
Düşübdür
dərdü-möhnətə, mənim dilşad olan
könlüm,
Dönüb eşqin əsirinə bir vaxt azad olan
könlüm.
Üzür
yenə qəm gölündə, qəmdən bərbad olan
könlüm,
“Yenə
yarəb, nə qəmgindir mənim bu şad olan
könlüm,
Rümuzi-eşqdən ağah olub, ustad olan
könlüm”.
Təxmisin son beytində Xurşidbanu Natəvanın kədərinə
şərik çıxan Asim Yadigarın da nigarından pərmüjdə
olduğu bəyan olunur. Beləliklə, klassik şeirin “bərbad olan
könlüm” ideyası ilə müasir şairin “nigarın tənə
oxundan” naşad olan könlü arasındakı
doğmalıq bu təxmisin fərqli şəkildə olsa da
hər iki halda dərin ovqat şeiri olduğunu nümayiş
etdirir:
Ey Asim,
bir soruş, öyrən, nə etmişəm o nigarə,
Yadigarı
tənə oxun, qəlb evin dönüb şikarə,
Tapılmır dərdinə çarə, könlüm
min bir yerdən yarə.
“Baxın
bu Natəvan zarə, günü bəxtim kimi qarə,
Gəzər Məcnuntək avarə, mənim naşad
olan könlüm.”
Ustad Məhəmmədhüseyn Şəhriyara həsr
edilmiş “Azərbaycan” adlı təxmisdə klassik şairlə
müasir şeir arasında möhkəm ideya-mənəvi
birlik vardır. On altı hecada yazılmış, hər bəndi beş misradan ibarət olan bu təxmis
böyük bir məktəb yaratmış qüdrətli
şairin həmin məktəbin istedadlı şagirdi tərəfindən
eyni ahəngdə və mənada deyilmiş qüvvətli
söz çələngi kimi görünür:
Torpağı
zər, suyu dərman, qəlbi üm man, Azərbaycan!
Bir can nədir,
olsun min can sənə qurban, Azərbaycan!
Səndən
başqa cənnət yoxdur, ey gülüstan, Azərbaycan!
Könlüm
quşu qanad çalmaz, sənsiz bir an, Azərbaycan!
Xoş
günlərin getmir müdam, xəyalımdan Azərbaycan!
Ümumiyyətlə, janr baxımından Asim
Yadigarın lirikası zəngindir. O, heca vəznli şeirin qoşma, gəraylı,
bayatı, təcnis, əruz vəznli şeirin qəzəl,
rübai, təxmis, müxəmməs janrlarında yaddaqalan, təsirli
şeirlər yazmışdır.
Bir neçə düşündürücü və yığcam sərbəst şeiri olsa da, bu vəzn ümumən Asim Yadigarın yaradıcılığı üçün səciyyəvi deyildir. Şair poeziyamızda böyük ənənələri olan xalq şeiri və klassik lirika janrlarında yazdığı şeirlərində yeni poetik söz deməyə, müasir dövrün fikirlərini ifadə etməyə, həm ideyalı, həm də cazibədar şeirlər ərsəyə gətirməyə nail ola bilmişdir. Asim Yadigarın müasirlik üstündə köklənmiş lirikasında xalqımızın ictimai baxışları, insanın mənəvi aləmi, nəciblik və bütövlük xüsusi çəkiyə malikdir. Asim Yadigar şeirləri ilə əxlaq, öyüd-nəsihət dərsi vermir, mənəvi saflığı, pak vicdanı, sədaqəti tərənnüm etməklə oxucunu düşündürür və inandırır.
Peyzaj lirikasında Asim Yadigar daha şairanə görünür. O, sanki ana təbiətin dilini başa düşür və ruhu ilə yaşayır. İlin bahar fəsli və payız çağı onun lirikasında daha cazibədar şəkildə tərənnüm olunur. O, ilk baharı ilk sevgi kimi saf və təmiz, çiçəkli-göyçəkli fəsil olaraq canlandırır. Onun təbiət təsvirlərində məhəbbət duyğuları ilə səsləşən orijinal bədii təsvir vasitələri tapılmışdır:
Təzə xallar düşər, nəğmələr düşər
Baharda qızların ürəklərinə.
Baxışlar arıtək sancılar, qonar
Qızların çiçəkli köynəklərinə.
Bədii forma baxımından çoxçeşidlilik Asim Yadigarın lirikasına əlvanlıq, rəngarənglik gətirir. “Könlüm” rədifli, cinas qafiyəli təcnisdə forma aludəçiliyi yox, şairin zəngin söz yaradıcılığı qabiliyyəti və düşündürücü fikir demək bacarığı əsasdır. “Könlüm” təcnisi istedadla və ilhamla yazılmış axıcı, oynaq, təsirli və mənalı şeirdir. “Könlüm” təxmisində mahnı ruhu yaşayır, bu şeiri bəstəsiz də nəğmə kimi oxumaq olar:
Dostu yaxşı tanı, yaxşı sına sən,
Can qurban
de dostun yaxşısına sən.
Qoyma mərd
alçala, yaxşı sına sən
Sınmasın yaxşının qanadı könlüm!
Bayırda şaxtadı, qəlbimdə yazdı,
Qəlbim nə dedisə, əl onu yazdı.
Bir gözəl qəlbimi oxladı, yazdı
Yüz yerdən göynədi, qanadı könlüm!
Klassik lirikanın aparıcı janrı olan qəzəldə Asim Yadigar müasir fikirləri ifadə edə bilir. “Hər şeyin sonu var” (2007) kitabında çap olunan 17 qəzəlində sevgi şeirlərindən çox ictimai mətləblərdən söz açılır. Hətta bu qəzəllərdən bir çoxunda satira əlamətləri də vardır. “Şeytana papış tikən mələk oğlu mələksən. Sən ki başdan-ayağa kələksən ki, kələksən” mətlə beyti ilə başlanan şeir satirik qəzəl nümunəsidir.
Asim Yadigarın rübailər silsiləsi klassik bədii formada müasir dövrün söz rübabıdır. Bu rübailərdə fəlsəfi fikir də, müasirlik də ifadə olunmuşdur.
...Görürəm, çətindi yamanca işin,
Başına min oyun açıb vərdişin.
Bir ürək tapmadın isidə səni,
Hər gün bir ürəkdə - kirayənişin.
(Ardı var)
İsa HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının vitse-prezidenti, Milli Məclisin Elm və Təhsil
Komitəsinin sədri, akademik
525-ci qəzet.- 2016.-
17 sentyabr.- S.14-15.