Zəlimxan Yaqubun
"Hüseyn Saraçlı dastanı"
Zəlimxan
Yaqubun 2006-cı ilin payızında qələmə
aldığı "Hüseyn Saraçlı dastanı"
dastan-romanı nəsrlə nəzmin qarşılıqlı
vəhdəti şəklində yazılıb.
Əsərin
nəsrlə olan parçalarının təhkiyəsi
çox mükəmməldir. Dili son dərəcə səlis
və rəvandır. Həmin hadisələrin
təsviri nəzmlə verilsə, bəlkə də, əsərin
dilində xoşagəlməz bir yorğunluq yaranardı.
Poemanın yazılmasında
dastançılıq ənənəsinə kifayət qədər
əməl edilib. Əsər üç
ustadnamə ilə başlayır. Sonra isə
müəllif buta almanı xatırladan yuxu görür.
Bu əsərin yazılması üçün
şair ustad aşığın özündən xeyir-dua
alır. Əsər boyu müəllifin
obrazını da müşahidə etmək olur. O, bəzən
qəhrəmanı ilə həmsöhbət olur və ona həyati
suallar verir. Elə ilk sualları da
aşığın keçmişinə işıq
salır. Aşıq bu qədər dərdli
olmasının səbəbini on yaşı olarkən
atası Qurban ağanın Saraçlının Yuxarı
başında, Qaraqayanın döşündə, Qalxma
arxının üstündə şura hökuməti tərəfindən
rus beşaçılanı ilə güllələnməsi
ilə izah edir. "Qurban kişinin
ölümündən üç gün sonra hökumətdən
kağız gəlir ki, onu güllələmək olmaz,
bağışlamaq lazımdır". Bu epizodlarla
keçən əsrdə mövcud quruluş tərəfindən
xalqımızın başına gətirilən haqsız
müsibətlərin iç üzü göstərilir. Qərarı verilməmiş icrası həyata
keçirilən məqsədyönlü qətllərin məramı
aydınlaşdırılır.
Aşıq
ailənin ikinci övladı olduğu üçün
atasının öldürülməsindən sonra anası
Yetər xanımla ailəni dolandırmaq əziyyəti onun
üzərinə düşür. Bu cür
haqsızlıqların qurbanı yalnız onlar deyildi. Poemada eyni taleyi yaşayan tarixi şəxslərdən
bir neçəsinin adı çəkilir. Onlardan
şair Ağacanın və müəllifin ana babası Sərdəroğlu
Qurbanın da 1937-ci il sürgünlərinin
qurbanı olması həmin dövrün
reallıqlarını olduğu kimi göstərir. Əsas hadisələr müəlliflə
aşığın söhbətləri fonunda söylənilir.
Onların söhbətlərində tez-tez
folklora əsaslanan haşiyələr olur. Borçalı və ətrafında olan Azərbaycan
torpaqlarının kəndbəkənd adı çəkilir.
Danışılan əhvalatların
çoxundan Hüseyn Saraçlının şeirlərinin
necə yaranması tarixçəsi bəlli olur. Aşığın uşaqlıq illəri və nəsil
şəcərəsi barədə lazımlı məlumatların
verilməsi ilə poemanın ekspozisiyası yekunlaşır.
Hüseyn
Saraçlının atasının dostu Tomarrı Qurban
kişigilə Cücəkəndə getməsi və onun
qızı Şahsənəmə vurulması ilə əsərin
razvyazkası başlayır. Onun qızla əhdi-peyman
bağlayıb anasına bu xəbəri çatdırması
ilə əsərə düyün vurulur. Anası ona bildirir ki, bu sevda elə atasının da
uşaqlıq arzusu olub. Ata qəbrindən xeyir-dua
alıb nişan edirlər. 37-ci ilin fəlakətləri
onları iki il nişanlı qalmağa məcbur
edir. Evləndikdən sonra üç
oğulları, üç qızları olur.
Bundan
sonrakı bölümdə yenə müəllif yuxusunda iki dəfə
aşığı görür. Ona verilən suallar və
alınan cavablar türkün taleyindən
narahatlığı əks etdirir. Bu hissədə
çoxlu türk torpaqlarının adları çəkilir
və onların indiki durumundan gileylər verilir. Bununla yanaşı, bir çox ustad
aşıqların, kəndlərin, xalq oyunlarının,
milli yeməklərin, yol-izlərin adları çəkilir,
onları qorumağı türklüyü qorumaq kimi xarakterizə
edir. Həm də Hüseyn
Saraçlıyla bir çox başqa aşıqlar
arasında olmuş əhvalatlar milli örnək kimi təqdim
olunur. "Aradan 27 il keçib, mən niyə
bu xatirəyə qayıtdım? Qayıtdım
ona görə ki, köhnə kişilərin kişi xarakteri
var idi". Ümumiyyətlə, poemada
Hüseyn Saraçlı ilə bağlı bir çox əhvalatlara
yer verilmişdir. Onunla birgə digər sənətkarlarımız
haqqında da ibrətamiz bilgilər almış oluruq.
Digər
bölümdə Hüseyn Saraçlının Göyçəyə
Aşıq Ələsgərin ziyarətinə getməsi əhvalatı
söylənilir.
Bu hissədə biz aşığın
sazını, çəkməsini, papağını
ustalardan böyük hörmət və sayğı ilə
almasının şahidi oluruq. O, Göyçəyə
çatanda gənc şairlərlə rastlaşır, onlarla
şeirləşir, daha sonra Ağkilsəyə yol alır. Hamı Borçalı aşığını dərin
hörmətlə qarşılayıb onun şərəfinə
məclis qurur. Ələsgərin
sonbeşik oğlu 70 yaşlı Aşıq Talıb da getdiyi
toyu başa vurub, qonağının yanına tələsir.
Hüseyn Saraçlı həm Aşıq
Talıbla, həm də Ələsgərin qardaşı Məşədi
Salahın nəvəsi İsmixanla deyişib saz-söz məclisi
qurur. Müəllif qəhrəmanının
Göyçə səfərini məqsədli şəkildə
təfərrüatı ilə təsvir edir. Ermənilərin göyçəlilərə
tutduğu divanlardan bəhs edir. Erməni
zabiti Vahramın anasına yazdığı məktubun mətnindən
onların necə amansızlıqlar etdiyi bəlli olur.
"Elə bil aşığın sümüyünə
dammışdı ki, bir vaxtlar Göyçə boyda bir mahal
yerindən oynayacaq..." Ona görə də,
Zəlimxan Yaqub da fürsətdən istifadə edib,
Göyçə və göyçəlilərlə
bağlı bildiklərini oxucularına çatdırır.
Növrəs İmanla və Aşıq Ələsgərlə
bağlı həqiqətləri qələmə alır.
Aşıq Ələsgərin yeddi ildə bir dəfə
günün günorta çağları üç saat
gömgöy axan çayın suyundan içib
aşıqlıq vergisi aldığı qeyd olunur. O sudan içmək də hər adamın qismətinə
düşmür. Beləcə Hüseyn
Saraçlının Göyçə səfəri yeni
dastanların və xatirələrin yaddaşa həkk
olunması ilə başa çatır. O, yolüstü
qayıdanda Kəlbəcərə də baş çəkir.
Oranın meşəbəyinin oğlu Məhəmmədlə
Güləndamın da toyunu edib Dədə Şəmşirin
qonağı olur. "Onların heç biri bilmirdi,
heç vaxt da bilməyəcəkdilər ki, bu gün
toy-tamaşa meydanına çevrilən ana Kəlbəcər,
Ağdaban kəndi, Aşıq Qurban ocağı,
Ağdabanlı Qurbanın, Dədə Şəmşirin əlyazmaları
da Kəlbəcər oğulları kimi şəhid olacaq,
yanıb külə dönəcək və heç vaxt bu
yaralar sağalmayacaq". Əslində şairin bu səhnələri qələmə
almaqda məqsədi, torpaqlarımızın işğal
olunmasıyla bərabər itirdiyimiz milli-mənəvi dəyərlərimizi
də yada salmaqdır. Sonra
aşığın Qarabağa səfəri və orada
Aşıq Xaspoladla görüşündən və
deyişməsindən bəhs olunur. 80-ci
illərdə kərkük şairi Əbdüllətif Bəndəroğlu
ilə bizim şairlərin görüş xatirələri
danışılır. Şair bu xatirələri yada
salmağın məqsədini belə izah edir: "Şərə-böhtana,
qana- qırğına saldılar Qarabağı. Borçalıdan köç başladı. Yüz ildi bu köç yavaş-yavaş gəlirdi,
indi çox iti yerişlə gəlir. Nə
Kərkükdə başlanan talanın
qarşısını ala bilirik, nə Borçalıdan
başlanan köçün yollarını kəsə
bilirik, nə Qarabağımızı qaytara bilirik".
Bu kimi narahatlıq dolu misraları oxuduqca məlum
olur ki, əslində müəllif əsəri yazmaqla sadəcə
aşığın həyat tarixçəsini təsvir etmək
fikrində olmayıb. O, bu keşməkeşli həyat
tarixçəsi fonunda XX əsrdə Azərbaycanın bilərəkdən
parça-parça edilməsinin səbəb və məqsədlərini
bir növ təhlil edir.
Şair
yenə yuxusunda ustad aşıqla söhbət edir. Onun özünə şəyird
seçərkən hansı meyarlara üstünlük verməsindən
bəhs edilir. "Ay oğul, mən ağa nəslindən
şəyird götürmürəm" sözləri
aşığın dilindən verilən sitatdır. Həm də onun öz sözləri ilə şəyirdlərinin
adları sadalanır. "Mənim şəyirdlərimin
hər biri ad aldı, şan-şöhrət sahibi oldu. Sarallar Aşıq Əmir ilk şəyirdim olub.
Onun xəzinəsi çox zəngin idi. Məhəmməd
Sadaxlı, Əhməd Sadaxlı, Nurəddin Qasımlı, Sədi
Ulaçlı, ... son şəyirdim xətrini
çox istədiyim Aşıq Muraddı. Axırıncı
dəfə sazımı Dəllərdə onun oğlunun
sünnət toyunda çalmışam".
Poemanın
əsas leytmotivi Borçalıdan olan aşığın
timsalında Borçalının aqibətinə nəzər
salmaqdır.
Hüseyn Saraçlıdan sonra o mahalın necə
yoxluğa doğru getməsinin kədərini əks etdirməkdir.
Əslən Borçalıdan olub, sonralar didərgin
həyatı yaşayanların da obrazı yaradılır.
"Günlərin bir günü belə bir məktub
İstanbuldan - Qul Mehdidən gəldi. Aydın
oldu ki, onun şairliyi də var. Özü də şair Nəbinin
eloğlusudu, Faxralı kəndindəndi. Hasannılardandı.
İkinci Cahan savaşında almanlara əsir
düşüb, öz xilas yolunu Türkiyədə
tapıb". Hüseyn Saraçlı tezcə
Qul Mehdinin məktubuna cavab yazsa da, məktub yalnız onun məzarı
üstündə oxuna bilir. Poemada
aşığın haqq aşığı olmasına
işarə edən çoxlu haşiyələr var. Onlardan
biri də belədir. Aşıq Lök Candarına
toya gedərkən yolda bir insanla rastlaşır.Həmin
adamın qatil olduğunu və keçirdiyi hissləri
anlayır. Gedib toya çatarkən bəlli
olur ki, qatil elə həmin aşıq toyunu eləməyə
gəldiyi oğlanı öldürübmüş.
Əsərdə
Hüseyn Saraçlının müxtəlif bölgələrə
səfərlərindən və orda qazandığı
hörmətlərdən də bəhs edilir. Onun Aşıq İslam
Ərdənərlə Borçalıda görüşü
vətəndən didərgin düşənlərin vətənə
dönüşünün simvolu kimi verilib. Təbrizin cəngavər aşığı
Aşıq Hüseyn Cavanla Gəncədəki
görüşü Təbriz həsrətini, vətənin
parçalanmasını ifadə edir. Dərələyəzdə
İbrahim kişinin bir həftə saz-söz məclisinin
qonağı olması, Sərraf Qasımla deyişmələri
bütövlük rəmzi kimi xarakterizə olunub. Bunların içərisində ən təsirli səfər
Qazaxıstan səfəridir. Otuzuncu illərdə
Füzuli rayonunun Kərimbəyli kəndindən sürgün
edilənlər haqqında ayrıca poeması olsa da, bu əsərdə
də həmin məsələyə toxunulub. Əskiparadan sürgün edilən Bimar Mehralı
adlı şairlə olan əhvalat repressiya illərinin
bütün acınacaqlı anlarını göz önünə
gətirir. Mehralının butası olan
Gülnara elçi gedirlər. İki il
sonra onlar aşığı Qırğızıstana
oğullarının sünnət toyuna
çağırırlar. Aşıq da
uşağın adını Vətən qoyur. Aşıq qayıdandan altı ay sonra Bimar
Mehralı ona məktub göndərir. Məktub
Hüseyn Saraçlıya yetişəndən bir həftə
sonra Bimar ayrılığa dözə bilməyib
ölür. Poemada Hüseyn
Saraçlı ilə bağlı əhvalatlar qələmə
alınarkən, məqamı gəldikcə digər sənətkarlarla
bağlı epizodlar verilir. O, bütün şəyirdləriylə
birgə Ağbaba mahalına qonaq gedir. Orda
baş verən hadisələr söylənilərkən
Aşıq Şenliyin Mehdixanların toyunda zəhərlənməsi
hadisəsi də qələmə alınır. Eləcə də Faxralıda şair Nəbinin qəbrini
ziyarət edərkən bir çox başqa sənətkarlar
haqqında da bilgi almış oluruq.
Əsərin
final hissəsini Zəlimxan Yaqub "Kim idi Aşıq
Hüseyn Saraçlı?" sualı ilə başlayır. Cavabı da özü verir
ki, əslində onun kimliyi onun böyüklüyündə
idi. Müəllif bu
böyüklüyü belə qiymətləndirir. "Böyük sənət də özünü
ağlayan, içinə enən, əslinə, kökünə
qayıdan sənətdi". Sonluğa
yaxın poemanın yazılmasının əsl səbəbinin
faciələrimizin yaddan çıxarılmaması, mənəvi
səfərbərliyə çağırış olduğu
məlum olur. Aşığın 70 illik
ömür yolunu qələmə almaqda şairin məramı
əsl insan həyatı yaşayanların örnək kimi dəyərləndirilməsidir.
Aşıq 1987-ci ildə dünyasını dəyişsə
də, şair onun qəbri üstə verdiyi sözə 20 il sonra əməl edir. Onun adına
dastan bağlayır. "O mənim Şəmsim oldu, mən
onun Mövlanası,- Aşıq Hüseyn
Saraçlı" misraları ilə səmimi
etiraflarını edir. Poemaya diqqətlə nəzər
saldıqda sanki elmi tədqiqat təsiri
bağışlayır. Hətta
poemanı folklor toplusu da adlandırmaq olar. Əsərdə çoxlu atalar sözü və məsəllər,
rəvayətlər, bayatılar işlədilməklə bərabər,
bir çox aşıq havalarının, aşıqların və
sairə adları çəkilmişdir. Xeyli
dastanların adlarına rast gəlirik.
Gülnar SƏMA
525-ci
qəzet.- 2016.- 22 sentyabr.- S.6.