Milli-mədəni mücadilə yolunun
layiqli davamçısı
Tanınmış nasir və dramaturq, fəlsəfə
və tibb elmləri namizədi Ramiz Əkbərin bədii ədəbiyyata
meyli orta məktəb illərindən başlayıb.
Onun mənə
bağışladığı kitablara baxıram: "Povest
və hekayələr", "Amerikan qulu", "Pyeslər",
"Nizami Gəncəvinin tibbi-fəlsəfi və
sosial-ekoloJi görüşləri", "Nizami Gəncəvinin
fəlsəfi-didaktik görüşləri" və bir də
ötən yubileyi ilə əlaqədar sənət
dostlarının ürək sözlərini bir araya gətirən
"Şəxsiyyətlə dialoq"...
R.Əkbər həm bədii, həm də elmi
yaradıcılıqla eyni dərəcədə fəal məşğul
olur və bu, onun cərrahlıq peşəsinə heç
bir xələl gətirmir. Bugünlərdə 60
yaşı tamam olan Ramiz Əkbərin həyatı, elm və
peşə fəaliyyəti müxtəlif aspektlərdən,
müstəvilərdən keçsə də, bədii
yaradıcılığı onun potensialını daha bariz
ifadə edir. Bu yazıda onun bütün
yaradıcılığı haqqında təfərrüatı
ilə söhbət açmaq istəməzdim, ancaq bir
neçə xarakterik məqam üzərində dayanmaq istəyirəm.
BİRİNCİ
MƏQAM: Yazıçı ilə həkimlik sənəti
arasında müəyyən oxşar paralellər, həm də
fərqli məqamlar tapmaq olar. Həkim xəstəni
müayinə edir, onu sağaldana, dərdinə əlac edənə
qədər bütün bilik və bacarığını sərf
edir. Onu həyata qaytarır. Təbii ki, o, xəstənin psixoloji durumunu da nəzərə
alır. Yazıçı
üçünsə əsas obyekt həyat
materialıdır, o, bir və ya bir neçə insanın timsalında
cəmiyyətin, mühitin, gerçəkliyin nəbzini
tutmağa çalışır, burada dərin müşahidə
və ümumiləşdirmə bacarığı, xarakter
yaratmaq ustalığı diqqəti cəlb edir. R.Əkbər nədən yazırsa-yazsın, öz
həyat müşahidələrinə arxalanır. Onun
"Manyak", "Ötən günlərimi qaytarın mənə"
və "Süd ilə gələn sümük ilə gedər"
povestləri və bir sıra hekayələri məhz
reallığın bədii inikası kimi diqqəti cəlb
edir. Oxuyursan və görürsən ki,
yazıçı özündən heç bir şey
uydurmur, sadəcə olaraq həyatda müşahidə etdiyi
insanları, hadisə və olayları bədii şəkildə
oxucuya təqdim edir. Amma onun təqdim etdiyi
obrazlar, hadisə və olaylar cəmiyyətdən, gerçək
aləmdən gəlir. "Manyak"
povestində biz həqiqətin, düzlüyün, ədalətin
necə çətin sınaqlar qarşısında
qaldığının şahidi oluruq, amma həqiqət qalib
gəlir, çünki onu təmsil edən insanlar son ana qədər
mübarizə aparırlar. Povestin qəhrəmanı
Nofəl ölüm cəzasına məhkum edilir, bu,
haqsızlıq onu sarsıdır, onu tanıyan insanları da
ümidsizləşdirir, lakin məlum olur ki, o, qatil deyil.
Və həqiqət qalib gəlir.
R.Əkbərin "Süd ilə gələn
sümüklə gedər" povestində isə başqa bir
mətləbə toxunulur. Burada insanın həqiqət
uğrunda mübarizəsi deyil, xisləti, kökü, hardan gəlib
hara getməyi, halallığı ya da bunun əksinə olaraq
haramzadalığı məsələsi qoyulur. Övladı olmayan məşhur professor Cəbiyev,
qapıları ağzına atılan bir uşağı
oğulluğa götürür, ona ad da qoyur (Sadıq), əsl
ata kimi ondan heç bir qayğısını əsirgəmir.
Lakin Sadığın geni, kökü haram maya
ilə yoğrulduğundan o, bu ailənin şərəfinə
ləkə gətirir, pis yollara qurşanır. İdeal tərbiyə üzərində qurulan
professor ailəsi və bu halal ocaq onun qanındakı o
naqisliyi yuyub apara bilmir.
İKİNCİ
MƏQAM: Ramiz Əkbərin yaradıcılığında
satiranın və yumorun mühüm yer tutduğunu söyləyə
bilərik. Mirzə Cəlildən, Haqverdiyevdən
gələn satira ənənəsi; həyatdakı neqativ, mənfi
olayları tənqid hədəfinə çevirmək, mənfiliklərin
təcəssümü olan tipik obrazlar yaratmaq onun hekayələrində
də bariz nəzərə çarpır. Satirada
güldürməyə meyl şiddət halını alanda, yəni
həddini keçəndə, bu, şit gülüşə,
hırıltıya çevrilir. Amma bu
gülüş səni düşünməyə aparıb
çıxarmalıdır-o zaman əsl satira yaranır.
Gülürsən və həm də
düşünürsən - əsl satiranın yolu budur.
Təfərrüata varmayıb onun "Amerikan Qulu"
hekayəsinə müraciət etmək istəyirəm.
"Qulu vurulmuşdu Amerikaya. Kişi yuxularında da o nəhəng,
dünyaya meydan oxuyan..gözəl, rəngarəng
ölkəni tez-tez görürdü. Haradan,
kimdən bu ölkə haqqında nə eşitsə idi, o
saat qulaq kəsilərdi, əlinə düşən ədəbiyyatı
diqqətlə oxuyardı. Sonra əllərini bir-birinə
çırpıb: "Eh, gidi dünya, Allah qaranı çəkir
paxlanın üzünə, noxudu qoyur yana-yana",-deyib ah
çəkərdi.
Hələ
gəncliyində Amerikaya aid foto, qəzet şəkillərini
köhnə çemodanının iç qapağına,
üstünə xəmirlə yapışdırardı, əlinə
düşən qəşəng heyvan şəkillərini də,
onlarla yanaşı yapışdırardı. Sonra da
yaşıdları arasında danışanda o şəkillərdən
elə şeylər uydurub danışardı ki, müsahibi
onu hər şeydən xəbərdar bir adam
kimi qəbul edərdi. Qulu amerikan itlərini də
dünyanın bütün itlərindən yüksək tutar,
onları əfsanəvi heyvanlarla müqayisə edərdi.
Sadəlövh dostları da
ağızlarını açıb böyük maraqla onu
dinləyərdilər. Odur ki, adını
"Amerikan Qulu" qoymuşdular onun". Həmin bu "Amerikan Qulu" (ad da münasib
seçilmişdir- Qulu sözündə qul sözü də
var) okeanın o tayında çıxan bir jurnalda 90
yaşlı qoca Ceksonun şərəfinə oğlunun
adını Cek qoyur. Cekson ət yemədiyinə
görə oğlunu da bu nemətdən məhrum edir və
uşaq gün-gündən arıqlayır, bir dəri, bir
sümuk qalır. Ağır xəstələnir
və həkim çağırırlar. Həkim
də məsləhət görür ki, uşaq hər gün
xaş yesin, süd məhsulları və meyvə yedizdirin
ona. Qulu pərəstiş etdiyi Amerikaya da,
90 yaşlı Ceksona lənətlər oxuyur və oğlunun
adını da dəyişdirir.
İbrətamiz hekayədir və bu gün Qərb və
Amerika həyat tərzinə aludə olub ata-babasını, adət-ənənələrini
unudan "millilərimiz" üçün ibrət dərsidir
bu.
ÜÇÜNCÜ
MƏQAM: Ramiz Əkbərin nəsri həyat hadisələrinin,
insan münasibətlərinin kəskin konfliktləri üzərində
qurulmuşdur. Mərhum tənqidçi Yaşar Qarayev
yazırdı: "Ramiz Əkbər
yaradıcılığında əsas ideya xətti həyat
və ölüm, cəsarət və qorxaqlıq kimi zidd etik
kateqoriya cütlüyündə modelləşən və
onların hər ikisindən yüksəkdə duran insan və
onun ləyaqəti, mənəvi
sağlamlığıdır. Hətta özü gözəl
bir həkim olsa da,sağlamlığın
sirrini təbabətdən daha çox mənəviyyatda
axtarır". Mənəviyyatı təmiz
insanlar onun əsərlərinin əsas qəhrəmanlarıdır.
Bu qəhrəmanlar həyatda həqiqət
uğrunda mübarizə aparır və ağır, çətin
sınaqlardan sonra, məhrumiyyətlər bahasına olsa da,
qalib gəlirlər.
DÖRDÜNCÜ
MƏQAM: Onun dramaturgiyaya meylini də təbii sayırıq. Deyək ki, o, dram yazmağa nəsrdən sonra
başlayıb. Amma onun hekayə və
povestlərində dramaturji elementlər daha çox diqqəti
cəlb edir. O hekayə və povestlərin hər birini səhnələşdirmək
və pyes halına salmaq olar. Şair-dramaturq Cahangir Məmmədov
R.Əkbərin "Pyeslər" kitabına
yazdığı müqəddimədə bu cəhəti qeyd
edir ki: "Ramiz Əkbər peşəkar dramaturq deyil. Onun yalnız bir əsəri "Qulaq"
"İlham" miniatür teatrında tamaşaya qoyulub.
Hələ teatrların çoxu bilmir ki, bu
istedadlı müəllifin dramaturji
yaradıcılığında onlara fayda verəcək bir
sıra maraqlı pyeslər vardır". Cahangir müəllimin
sözünə qüvvət olaraq deyim ki, R.Əkbərin
kiçik həcmli üç səhnəciyi ("Avropa
Şurası", "Kim sevirsə idmanı",
"Vergi"), birpərdəli pyesləri ("Qulaq",
"Qulam xaricdən gəlir", "Kliniki
ölüm"), çoxpərdəli pyesləri ("Kələkbazlar",
"Eşqin çətin yollarında", "Xaş")
var. Özü də bu pyeslər janr etibarilə rəngarəngdir.
Məsələn "Qulaq" məzhəkədir,
"Qulam xaricdən gəlir" sırf komediyadır, "Kələkbazlar"
isə musiqili komediyadır. "Eşqin
çətin yollarında" psixoloji dramdır.
Onun pyeslərində komik situasiyaların bolluğu diqqətdən
yayınmır. Ümumiyyətlə, Ramiz Əkbərin həm
nəsrində, həm də dramaturgiyasında
gülüş arsenalı, komiklik momentləri ayrıca bir xətdir.
BEŞİNCİ
MƏQAM: Dünya ədəbiyyatının nəhənglərindən
olan Nizami Gəncəvinin yaradıcılığı əsrlərdir
ki, tədqiqatçıları araşdırmalara sövq
edir. Və əsrlərdir ki,
yaradıcılığı nəhayətsiz, sonu bilinməyən
nəhrləri, ümmanları xatırladan Nizamiyə hər
müraciət dəryadan bir damla götürməyə bənzəyir.
Ramiz Əkbər də Nizami Gəncəvi
yaradıcılığından bəhs edən iki
monoqrafiyası ilə o dəryadan iki damla götürməyə
cəhd edib. Böyük nizamişünas Bertels
yazırdı ki: "Nizami izah edilməyən bir
möcüzdür, onu ancaq öz miqyası ilə dəyərləndirmək
olar". Ramiz Əkbər də Nizami Gəncəvinin
tibbi-fəlsəfi, sosial-ekoloji və fəlsəfi-didaktik
görüşlərindən söz açanda bu dahi sənətkarın
öz dəyərləri ilə qiymətləndirməyə
çalışmışdır. İndi
də, üstündən səkkiz əsrdən artıq bir
zaman keçməsinə baxmayaraq Nizami bizim üçün
həmişə müasir olaraq qalır. Tədqiqatçı
R.Əkbər yazır ki, Nizami yaradıcılığı
bütün fəlsəfi vüsətinə, ümumiləşdirmə
səviyyəsinə baxmayaraq, peşəkar fəlsəfi əsər
yox, məhz poeziyadır. Qeyd etməliyik
ki, bu, orta əsr dini, poetik, elmi düşüncəsinin
spesifikası ilə bağlı hadisədir, Nizami
dövründə poeziya yüksək səviyyədi idi.
Bədii söz ilahi mahiyyətli, yəni Allahdan
gələn vergi idi. Doğru mülahizədir.
Lakin əlavə edib deyə bilərik ki, orta əsr
fəlsəfi fikri fəlsəfi əsərlərlə
yanaşı, bəlkə daha artıq poeziyada təcəssüm
edirdi. Poeziyanın elmlə əlaqəsi
haqqında isə çox yazılmış, çox
deyilmişdir. R.Əkbər Nizaminin tibbə
dair fikirlərini geniş şərh edir və ən
maraqlı cəhət burasındadır ki, onun şərhləri
müasir təbabət elminin nailiyyətləri ilə
üzvi şəkildə əlaqələndirilir. Ona görə də, R.Əkbərin bu fikri ilə
tam razılaşırıq ki, Nizaminin tibb elmiylə
bağlı əsərlərində gətirdiyi misallar
müxtəlif xəstəliklər, onların müalicə
üsul və vasitələri haqqında məlumat əldə
etmək baxımından əvəzsizdir.
Nizaminin fəlsəfi-didaktik
görüşləri barədə də az
əsər yazılmayıb. Ancaq Ramiz Əkbərin
monoqrafiyası bu barədə yazılanları qətiyyən
təkrar etmir, əksinə, bir çox hallarda maraqlı,
orijinal fikirləri ilə diqqəti cəlb edir. Ulu öndər Heydər Əliyev bir
çıxışında demişdi ki, Nizami Gəncəvinin
əsərləri təkcə ədəbi cəhətdən
deyil, fəlsəfi baxımdan da əvəzsizdir. "Nizami Gəncəvinin fəlsəfi didaktik
görüşləri" əsərində R.Əkbər,
deyərdik ki, elə məsələlər qoyub ki, onlar
nizamişünaslıqda yenidir. Məsələn:
"Dünya və insan münasibətlərinin ilahi
davranış modeli", "Qəflət və idrakın fəlsəfi-didaktik
anlamı", "Paxıllıq kateqoriyası və onun
didaktik fəlsəfəsi" və s.
Təbii ki, Nizamidən yazmaq, onun
yaradıcılığının müəyyən bir
aspektini tədqiqat hədəfinə çevirmək hər
bir araşdırıcıdan təkcə dahi şairin əsərlərini
oxumaq və dərk etməklə məhdudlaşdırıla
bilməz.
Bunun üçün həm də neçə əsrlik
nizamişünaslığı da izləmək, ən dəyərli
əsərlərlə tanış olmaq və
s. mətnləri, mənbələri əxz etmək lazım
gəlir. Hiss olunur ki, R.Əkbər bu çətin işin də
öhdəsindən gəlmişdir.
Əlbəttə, bir kiçik yazıda nasir-dramaturq və
alim R.Əkbərin yaradıcılığından geniş
söz açmaq imkanımız yoxdur. Biz yalnız bəzi
məqamları xatırlatdıq. Yazımızın
sonunda isə böyük alim Yaşar Qarayevin ruhuna ehtiram əlaməti
kimi onun Ramiz Əkbər haqqında söylədiyi bir fikrə
müraciət edək: "Gözəl həkim, istedadlı
yazıçı, yüksək intellekt
daşıyıcısı Ramiz Əkbəri mən milli-mədəni
mücadilə yolunun yolçusu, əsrlərdən qopub gələn
zəngin ənənənin layiqli davamçısı kimi
görürəm".
Vaqif Yusifli
525-ci qəzet.- 2016.- 30 sentyabr.-
S.4.