Yazıçı sözü, oxucu
alqışları və insanlığa
çağırış...
Lənkaran Dövlət Universitetində yazıçı-dramaturq, publisist Hüseynbala Mirələmovla görüşdən qeydlər
Dekabrın soyuq qış havasına baxmayaraq, cənub
bölgəsinin qabaqcıl təhsil ocağı və elmi-mədəni
mərkəzlərindən biri kimi ölkədəki imicini
gündən-günə möhkəmləndirən Lənkəran
Dövlət Universiteti sanki yeni “sınaq imtahanına”
hazırlaşırdı.
Müəllimlər tələbələrdən daha gərgin
və qayğılı görünürdülər. “Universitetdə
tez-tez müxtəlif toplantılar, hadisəyə çevrilən
tədbirlər keçirilir. Amma tədris ili
başlayandan belə canlanma və coşğu görməmişdim” deyə,
jurnalist həmkarım Bəxtiyar Hüseynov təhsil
ocağındakı qələbəliyə diqqət çəkir.
Səbəb
bizə məlum idi -
universitet yazıçı-dramaturq, millət vəkili
Hüseynbala Mirələmovla görüşə
hazırlaşırdı.
Tədbirin başlamasına bir neçə dəqiqə
qalmış Lənkəran Dövlət Universitetinin rektoru Asəf
İsgəndərov və Hüseynbala Mirələmov təhsil
ocağının həyətində avtomobildən
düşürlər. Müəllimlər, tələbələr
bir andaca yazıçını dövrəyə alıb
yüz ilin doğması kimi görüşür, hal-əhval
tuturlar. Çoxları, vaxtilə bu şəhərdə
böyümüş, ali təhsil illərindən
sonra burada əmək fəaliyyətinə başlamış
yazıçını şəxsən tanıyır deyə,
daha mehriban və doğma münasibət göstərir.
Bir qədər
sonra rektorla yazıçı-dramaturq universitetin, boş yer
qalmayan akt zalının qapısında görünəndə
hamı ayaq üstə onları alqışlayır. Və elə bu alqışlarla da onları səhnəyə
qədər müşaiyət edirlər.
Görüşü
giriş nitqi ilə açan rektor qonağı özünəməxsus
şəkildə təqdim edir:
"İşığına
toplaşdığımız bu söz və sənət
bayramının əsas səbəbkarı, ədəbi tənqidçilərin
“XX əsrin adamı və XXI əsrin
yazıçısı”, “Heydərnamə”nin müəllifi,
Qarabağ dərdimizin baş yazarı kimi təqdim etdikləri
yazıçı-dramaturq, publisist, texnika elmləri doktoru,
professor, Milli Məclisin deputatı Hüseynbala Mirələmovdur.
Tam əminliklə deyə bilərəm ki,
Hüseynbala Mirələmov Azərbaycan nəsrində öz
üslubu və dəsti xətti olan, müasir ədəbiyyatda
öz cığırını açmış söz
ustadıdır. Bugünki
görüşdə yazıçının nəsrinin,
dramaturgiyasının, publisistikasının ecazkar
sözünün istisini, sehrini, insanı duyğulandıran məqamları
daha yaxından, canlı olaraq görəcək və hiss edəcəyik.
Sənətkarın yeri oxucunun yanındadır. Oturuşmuş,
dünya çapında bəyənilmiş sənətkarla
üz-üzə oturmaq, sual edib cavab almaq oxuculara unudulmaz anlar
yaşadır və onların həyatında şirin xatirələrə
çevrilir. Hüseynbala Mirələmov
yazıçı-publisist, ictimai-siyasi xadim olaraq şöhrətin
zirvəsinə yüksəlib. Amma bir həqiqət
də ondan ibarətdir ki, bu gün ölkəmizin hər
yerində, eləcə də hüdudlarından
çox-çox kənarda haqqında çox xoş sözlər
deyilən, təqdir və təbliğ olunan Mirələmov
bu zirvəyə, bu sənət ucalığına birdən-birə
gəlib çıxmayıb.
Sonra Lənkəran Dövlət Universitetinin dil və ədəbiyyat
kafedrasının müdiri Yədulla Ağazadə
yazıçının həyat və
yaradıcılığı haqqında geniş məruzə
ilə çıxış edib.
Natiq
yazıçının ömür tarixçəsindən məlumat
verərək bildirib ki, Lənkəran şəhərində
orta təhsilini gümüş medalla, ali təhsilini Azərbaycan
Politexnik Universitetində fərqlənmə diplomu ilə
başa vuran Hüseynbala Mirələmov yüksək
hazırlıqlı mühəndis kimi birbaşa doğma
şəhərinə qayıdıb.
Çoxsaylı
müsahibələrində “mən eyni vaxtda içimdə
iki sənət yaşatmalı olmuşam. Biri
valideynlərimin arzusundan yaranan və cəmiyyətdə,
gündəlik həyatda mənim adımla yanaşı
çəkilən mühəndislik, biri isə içimdə
yaşatdığım yazıçılıqdır,”- deyən,
Hüseynbala Mirələmov ilk istehsalat uğurlarına da məhz
bu peşə həyatında imza atıb.
Qısa müddətdə peşəkarlığı
sayəsində Azərbayacan Respublikasının yanacaq-
energetika sənayesinin yüksək ixtisaslı,
tanınmış rəhbər simalarından birinə
çevrilib.
1979-cu ildə
qaz sənayesində əmək fəaliyyətinə görə
“Qırmızı Əmək Bayrağı” ordeni ilə təltif
olunan Mirələmov 1999-2006-ci illərdə MDB ölkələri
üzrə Moskvada keçirilən “MDB-nin 100 elm və sənaye
lideri” müsabiqəsində 7 dəfə “İlin direktoru”
adına, 2001-cildə Parisdə “Fransa sənayesinə dəstək
Assosiasiyası”nın keçirdiyi müsabiqənin “Napoleon”
Qızıl medalına, həmin ildə Ukrayna
Respublikasının “Qızıl Fortuna” Beynəlxalq Reytinq
Akademiyasının keçirdiyi “Yüksək əmək
göstəricilərinə və Zaqafqaziya ölkələrində
qaz emalı sahəsinin inkişafında xidmətlərinə
görə” nominasiyasının IV dərəcəli “Şərəf.
Şöhrət. Əmək” Georgiyevski
Qızıl medalına və diplomuna layiq görülüb.
Ən böyük mükafatı isə müstəqillik
illərində prezidentin sərəncamı ilə təltif
olunduğu “Şöhrət” ordenidir.
60-a
yaxın elmi əsərin, dərslik, monoqrafiya və dərs vəsaitinin
müəllifi olan Hüseynbala Mirələmov Azərbaycan
Neft və Sənaye Universitetində “Neftin, qazın nəqli və
saxlanılması” kafedrasının müdiri,
ixtisaslaşdırılmış namizədlik və doktorluq
Müdafiə Şurasının sədri, Beynəlxalq Mühəndislər
Akademiyasının müxbir üzvü, Əməkdar mühəndis, texnika elmləri doktoru, professordur.
Yeni Azərbaycan partiyası Xətai rayon təşkilatının
sədri
Hüseynbala Mirələmov üçüncü,
dördüncü və beşinci
çağırış Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin deputatı seçilmişdir. Amma bu gün o, bizim görüşümüzə
yazıçı-dramaturq, publisist kimi, söz və sənət
adamı olaraq gəlmişdir.
Y.
Ağazadə qeyd etdi ki, Hüseynbala Mirələmov
yaradıcılığı haqqında danışarkən ədibin
təlqin etdiyi, insanlara, bəşəri düşüncəyə
aşılamaq istədiyi əzəli və əbədi
missiyanın kökündə nəyin dayandığını
araşdırarkən, belə qənaətə gəldim ki,
iki əsas məqam həlledicidir. Birincisi məhəbbətdirsə,
ikincisi vətənpərvərlik, milli təəssübkeşlikdir.
H.Mirələmovun yaradıcılığında məhəbbətin
sərhədləri hüdudsuzdur. Bunu onun ana dilinə olan həssas
yanaşmasında, sevgisində, doğmalarına
, millətinə, adət-ənənələrimizə
məhəbbətində aydın görmək
mümkündür.
İstedad çağlayan bulaqdır. Ən qatı
buludların arxasından boylanan Günəşdir. Hüseynbala Mirələmov kimi istedadlar ulu yaradandan
aldıqları gücü, enerjini zəhmətləri, əzmkarlıqları
hesabına daha da cilalayır, öz işıqlarından
hamıya pay verir, insanlığa, bəşəriyyətə
xidmətdən usanmırlar. Düşünürəm
ki, sevimli yazıçımız dünyanın hansı
nöqtəsində olarsa, hansı ekoloji mühitdə
yaşamaq zorunda qalarsa belə onun yazılarında, bədii sənət
dünyasında dağ havasının təmizliyini,
güllü- çiçəkli çəmənlərin,
yaylaqların ətrini, gözəlliyini, şaqraq şəlalərin
nəğmələrini, dağların, qayaların əzəmətini, mərdanə duruşunu görmək
mümkündür. Çünki Hüseynbala
Mirələmovun ədəbi irsində xalq ədəbiyyatına
bağlılıq olduqca güclüdür. Qüdrətli, yaşarı
sözün bir ünvanı da budur.
Hüseynbala Mirələmovun ədəbi
yaradıcılığında Vətənin şirinliyini, əvəzedilməzliyini
hər addımda hiss edirik. Yazıçının
ədəbi irsində bu keyfiyyəti önə çəkən
də əslində məhəbbətdir. Ana
torpağa, bu torpağın hər qarışına
vurğunluq, mücadilə əzmi, qüdrəti hər
birimizi hər an sərvaxt olmağa çağırır,
Cavad xanların, Vətənlərin sırasında
olmağımızı şərtləndirir.
Hüseynbala Mirələmov ilk hekayəsini 14
yaşında qələmə almışdır.
Anasının xəstəlikdən, aclıqdan öləcəyini
düşünən və buna dözməyən çəlimsiz
uşaq, qonşunun öz itinin qabağına atdığı “bir tikə çörəyi”
götürmək üçün həyatını riskə
atır. Əlbəttə indiki firavanlıq
günlərində “Bir tikə çörək” hekayəsinin
ağır yükünü başa düşmək, bəlkə
də bir çoxlarına çətindir. Amma həyatın belə acı və
ağrılı günlərini yaşamış insanlar bunu
yaxşı başa düşürlər. Beləcə, 7 noyabr 1961-ci ildə Lənkəranda
çıxan “Leninçi” qəzetində çap olunmuş
bu hekayə Hüseynbalanı ədəbiyyata
bağlamışdır. Sonra uzun illər
yazmasa belə ədəbiyyatla ünsiyyətini, dostluğunu
unutmamışdır. Əslində illərlə
yazmadıqları iç dünyasında yazılır, bəzən
sevinc sədaları, bəzən də göz
yaşlarıyla süslənirdi.
Filoloq alim qeyd etdi ki, bəzən bu fasiləni əsas gətirərək
fərqli fikirlər səsləndirənlər olur. Amma ədəbiyyat və sənət
tariximizdə belə hallar az olmayıb. Təkcə Nəcəf bəy Vəzirovu
xatırlamaq kifayətdir. Əgər 1961-ci ildə
yazılmış “Bir tikə
çörək” ədəbi yaradıcılıq yolunda bir
qığılcım idisə, 1986-cı ildə qələmə
alıb cap etdirdiyi , xalq yazıçısı Elçin
Əfəndiyevin, akademik Nizami Cəfərovun təbirincə
desək “ürək genişliyi və məsuliyyətlə dəyərləndirdiyi”
“Tənha durna uçuşu” artıq onun böyük ədəbiyyata
gəlişini bildirirdi.
“Tənha durna uçuşu” Hüseynbala müəllimə
sənət durnalarını qaytarır. Artıq
kiçik həcmli hekayələrin yerini mürəkkəb
süjet xəttinə malik povest səviyyəli hekayələr
tutur.
Y.Ağazadə
ədibin XX əsri son onilliyindən başalayaraq bir-birinin
ardınca çox maraqlı və sanballı əsərlər yazmasında
ölkədə, bütövlükdə regionda baş
vermiş hadisələrin böyük rol
oynadığını qeyd edərək dedi:
--Keçən
əsrin 90-cı illəri Azərbaycan xalqı üçün, o
cümlədən Hüseynbala Mirələmov
üçün taleyüklü hadisələrlə
yaddaşlara yazıldı. Ədibin bu illərdə qələmə
aldığı “Vicdanın cəzası”,”Ağıl ya bəxt”,
“Yeni həyat”, “Casus”, “Qarınqulu”, “Yuxu”, “Bir gecənin sehri”,
“Qaraçı qızı Darito”, “Gecə bənövşələri”
kimi hekayələri müxtəlif mövzulara həsr olunsa
da, onları birləşdirən bir ümumi cəhət var
ki, bu da ədibin gerçəkliyə və səmimiliyə
sadiq qalmasıdır.
Respublika ədəbi
mühitində Qarabağ
mövzusunu ədəbiyyata gətirən və müxtəlif
əsərlərində bu problemin ağrısını,
açısını bizə təkrar-təkrar
yaşadıb milli yaddaşımıza ibrət dərsi kimi həkk
edən yazıçı-dramaturq Hüseynbala Mirələmov
müvəqqəti işğal olunmuş Vətən
haqqında böyük vətəndaşlıq amalı ilə
yazan, sərt həyat həqiqətlərini olduğu kimi əks
etdirən realist nəsr ustasıdır. O, “Güllələnmiş
heykəllərin fəryadı”ndan tutmuş bütün əsərlərində,
Qarabağ ağrılarında, torpaq itkisində, Vətəndəykən
qaçqınlıq və məcburi köçkünlük
qınağının əzablarında, bu insanların xəcalətində
oxucunun da payının olduğunu gizlətmir və onlara da bu hissləri yaşadır,
eyni zamanda amansız düşmənlə mübarizəyə, qisas almağa
çağırır.
Qarabağın
“Xəcalət”ini çəkə bilməməyin
ağrısını yaşayan mərhum şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə Azərbaycanın
və azərbaycanlıların əzəli və əbədi
Qarabağ haqqını qorumağı müqəddəs borc
bilən və bu yolda heç nəyini
əsirgəməyən, “Güllələnmiş heykəllərin
fəryadını” yazıya
çəkən nasirə məktubunda yazırdı: “Hörmətli Hüseynbala Mirələmov,
"Xəcalət" povestinizi yalnız yarıya qədər
oxuya bildim. Qəhər məni boğdu, göz
yaşlarımı saxlaya bilmədim, bacarmadım. Bu boyda dərdlə qol-qola, baş-başa yaşaya
bildiyimə görə xəcalət çəkdim. Bəli, biz hamımız babalarımızın bizə
əmanət verib getdiyi cənnətməkan Qarabağı
düşmənə təslim edəndən sonra yenə də
yaşaya bildiyimizə görə, o müqəddəs torpaqda
yetişən dahilərimizin ruhundan utanmalıyıq (mənim
bu barədə "Utanıram" adlı şeirim var).
Əsərinizlə məni bir daha utandırdığınıza
görə, Sizə təşəkkürlərimi bildirir,
axıra qədər oxuya bilmədiyimə görə Sizdən
üzr istəyirəm, əfv edin, təsvir etdiyiniz o dəhşətli səhnələri
yaşamaq qəlbi və vicdanı olan hər kəs
üçün çox ağırdır.”
XX əsrin
dünya şöhrətli
yazarı, Nobel mükafatı laureatı,
Qırğızıstanın xalq yazıçısı
Çingiz Aytmatov Bakıda Akademik Milli Dövlət Dram
Teatrının səhnəsində “Xəcalət”
tamaşasına baxdıqdan sonra dostu Hüseynbala Mirələmovdan
və əsərlərindən yadigar qoyduğu müsahibəsində
deyir: “Hüseynbala ilə hər görüşəndə
ondan müsbət enerji qəbul edirəm, mənən bəhrələnirəm...
Mən Hüseynbala Mirələmovla ruhən o qədər
yaxınıq ki, "Xəcalət" tamaşasına baxarkən,
elə bildim bu əsəri özüm yazmışam”.
Hüseynbala
Mirələmovun Azərbaycan ictimaiyyətini silkələyən,
insanları ayıqlığa, həssaslığa,
paklığa, saflığa, ülvi hislərə sahib
olmağa, böyük məhəbbətə səsləyən
növbəti əsərlərindən
biri də tənqidçilərin “azad insan ruhunun qüdrəti
və faciəsi” adlandırdıqları “Gəlinlik paltarı” romanıdır.
Roman bu gün yazıçının oxucularının, xüsusilə
də gənc qizların ən çox mütaliə etdiyi əsərlər
sırasındadır.
Y.Ağazadə
yazıçının müxtəlif illərdə qələmə
aldığı “Coğrafiya çubuğu” “Həyat
eşqi”, “Qumru yumurtaları”, “Tənha
lalə”, “Taledən qaçmaq olmaz”, “Cəza” povestləri,
“Yanan qar”, “Qırxıncı qapı”, “Sonuncu fateh”
romanları haqqında da ədəbi düşüncələrini
tələbələr və görüş
iştirakçıları ilə bölüşdü.
Məruzədə maraqlı məqamlardan biri də
Hüseynbala Mirələmovun siyasi puplisistikası ilə
bağlı qeydlər oldu. Filoloq alim qeyd etdi ki,
yazıçı – dramaturq Hüseynbala Mirələmovun son
15 ildə yaratdığı və
müasir siyasi publisistika janrının ən gözəl
nümunələrindən sayılan, Moskvada "Moladaya
Qvardiya" nəşriyyatının nəşr etdiyi
“Görkəmli adamların həyatı” seriyasından
olan "Heydər
Əliyev", “İlham Əliyev” və “Zərifə
Əliyeva” əsərləri bütün dünya oxucularının
böyük maraqla qarşıladığı əsərlər
sırasındadır. Təkcə “Heydər
Əliyev” əsəri bu günə qədər
dünyanın 37-ə yaxın dilinə tərcümə
olunaraq nəşr edilmişdir. Çoxsaylı ədəbi
mükafatlara layiq görülmüş əsər
haqqındq danışanda haqlı olaraq qeyd edirlər ki, “.. yüz il sonra da heç bir başqa əsəri
oxumadan, təkcə H.Mirələmovun qələmə
aldığı “Heydər Əliyev” kitabını oxumaqla,
müstəqil Azərbaycanın memarı və qurucusu olan bu
dahinin şəxsiyyəti, siyasi fəaliyyəti, vətənkeşliyi,
qətiyyəti, müdrikliyi və xalqının
xilaskarlıq missiyası haqqında müfəssəl və zəngin
məlumat almaq olar...”
Yazıçı-publisit
Əliyevlər nəslinin Azərbaycan xalqı və
torpağı qarşısında xidmətlərini nəsillərə tanıtması,
ədəbiyyatçılardan birinin qeyd etdiyi kimi, “Heydərnamə”ni
tamamlaması üçün şübhəsiz “İlham
Əliyev” əsəri
yazılmalı idi və Hüseynbala Mirələmov
yüksək məsuliyyət tələb edən bu əsərin
öhdəsindən də uğurla gəldi. Nəhayət,
ötən il Əliyevlər ocağının başında
sərvaxt dayanan, böyük dahinin irsini ən qiymətli sərvət
kimi qoruyub inkişaf etdirən Azərbaycanın birinci
xanımı, Heydər
Əliyev Fondunun Prezidenti, UNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı
səfiri, Milli Məclisin deputatı Mehriban xanım Əliyeva
haqqında “Missiya” kimi möhtəşəm
bir kitabı oxucularının ixtiyarına verdi.
Məruzədən
sonra ədibin “Tənha durna uçuşu” əsəri əsasında
çəkilmiş eyniadlı film nümayiş etdirildi. Filmdən
sonra universitetin tələbələri
yazıçının əsərlərindən müxtəlif parçalar səsləndirdilər.Görüşün
ən maraqlı anları isə təbii ki,
yazıçı ilə canlı ünsiyyət, tələbələri
düşündürən suallar və ədibin onlara səmimi
cavabları oldu.
Yazıçı-dramaturq müxtəlif suallara cavab
cavab verərkən bildirdi ki, ədəbiyyat, incəsənət
müasir həyatımızı əks etdirəndə, orada
yaxşını və pisi, xeyiri və şəri, gülməli
və poetik olanı tapıb göstərəndə həyatın
gözəlliyinin mahiyyətini dərk edirik. Bu zaman həyat incəsənətin,
ədəbiyyatın cızdığı sərhədlərə
tabe olmağa başlayır. Mənim
düşüncəmə görə ən maraqsız ədəbiyyat
müasir həyatdan qidalanmayan ədəbiyyatdır. Çox vaxt abstrakt, sadə oxucunun qavraya bilməyəcəyi,
bir qədər də söz labirintinə bənzəyən ədəbi
məhsulu, fantaziyanı istedadın əlaməti kimi dəyərləndirirlər.
Mən bunu əllaməçilik sayıram.
Ədəbi
əsər insan qəlbində, düşüncəsində
elə iz buraxmalıdır ki, insan ondan ayrılanda da əsərdə
qoyulan problemləri, bədii fakti təkrar-təkrar
xatırlasın və bunlar onu narahat etsin, bu faktın
doğurduğu suallara cavab arasın.
Mənə elə gəlir ki, indiki şəraitdə, dünyanın böhran həddini aşdığı, cəmiyyətin bir çox qatlarının abırsızlığı, ədəbsizliyi, əxlaqsızlığı “demokratiya və azadlığın dəyəri” kimi qələmə verdiyi bir vaxtda ədəbiyyatın bir vəzifəsi də insanların içində can verməkdə olan insanlığa yardım etmək, onu çağırmaqdır. Biz çox tez-tez eşidirik ki, “dünyanın axırı yaxınlaşır, qiyamət günü gəlir.” Bu qiyamət günü göydən düşməyəcək, o bizim içimizdədir və biz onu zaman zaman yaxınlaşdırırıq. Yazıçı, dramaturq insan təbiətinin ciddi və dərin tədqiqatçısı olmalıdır. Əsərləri ilə insan təbiətinə müdaxilə edib onu dəyişməlidir. Ədəbiyyatın, incəsənətin də başlıca qayəsi bundan ibarətdir. Dünya çaplı rejissorlardan biri deyirmiş ki, “əgər ədəbiyyat, incəsənət dünyada heç nəyi dəyişməyə qadir deyilsə onda mən onun mənasını dərk edə bilmərəm.” Ulu Cavidi xatırlayın:
Kəssə hər kəs tökülən qan izini,
Qurtaran dahi odur yer üzün.
... Görüş başa çatdı. Son sürəkli alqışlar yazıçını salondan çıxışa doğru müşaiyət edir. Əgər yazıçı cəmiyyətin alqışlarını qazana bilirsə, demək əsərləri oxucularını öz sehrinə sala bilib. Bir tamaşaçı olaraq, şahid olduq ki, Hüseynbala Mirələmov, söz ustadlarından birinin dediyi kimi, dünyaya “yazı masasının arxasından baxan” yazıçı deyil. O cəmiyyətin içində, bəzən həyatın dibində baş verənlərin canlı şahididir.
Cəmiyyətdəki bəlaların, eybəcərliklərin bütün ağrısı onun içindən keçir və əsərlərində üzə çıxıb oxucularını narahat edir. Onun əsas məramı da insana, baş verənlərə biganə qalmağa imkan verməməkdir. Çünki biganəlik qorxulu bəladır. Əgər yazıçı buna nail olursa deməli, insanların içindəki insanlığı məhv olmaqdan qoruyur.
İlqar RÜSTƏMOV
“Xalq qəzeti”
525-ci qəzet.- 2016.- 6 yanvar.- S.8.