Sözün güneyləri
çağırır məni: Sadıq Elcanlı - 60
Ömür yolundan səhifələr
Sadıq
Elcanlı (İbrahimov
Sadıq Qurbanqulu oğlu) 1956-cı il yanvarın 12-də
Şabran (Dəvəçi)
rayonunun Surra kəndində anadan olub. 1978-ci ildə
Azərbaycan Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsini bitirib.
1992-ci ildə respublikanın
əməkdar jurnalisti,
2009-cu ildə Naxçıvan
MR Əməkdar İncəsənət
xadimi adına
layiq görülüb.
1985-ci ildən Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvüdür.
«Sirli səsin
sorağı» adlı
ilk kitabı (povest və hekayələr)
1985-ci ildə çap
olunub. 1992-96-cı illərdə «Azərbaycantelefilm»
Yaradıcılıq Birliyinin
rəhbəri – baş
redaktoru işləyib.
1997-ci ildən Azərbaycan Dövlət Televiziya və Radio Verilişləri Qapalı
Səhmdar Cəmiyyətində
Televiziyanın «Ədəbiyyat
və publisistika» baş redaksiyasının
baş redaktoru olub. 2006-ci ildən
AzTV-də «Ədəbi-dram
verilişləri» baş
redaksiyasının baş
redaktorudur. «Bəsdir,
ağlama», «Köhnə
kədər», «Qisasa qayıdış» bədii
televiziya filmlərinin,
ümummilli lider Heydər Əliyevə həsr olunan «Xilaskar», «Heydər Əliyev və Azərbaycan dili», «Heydər Əliyev və Naxçıvan», «Böyük ömrün anları», «Tikdim ki, izim qala»
filmlərinin, «Üç
zirvənin fatehi» (M.C.Paşa-yev), «Mətbuat
fədaisi», (N.İmanquliyev),
«Mirzə Cəlil möcüzəsi», «Naxçıvan:
Azadlığın addımları»,
«Şərqdə doğan
günəş», «Qarabağ
abidələri», «Qədim
yurdun baharı», «Mif», «Böyük yolun adamı» (Tofiq Hacıyev), «Əbədiyyət unvanı»,
«Əbədi zirvə»,
«Zərif işığın
Zərifəsi» (Zərifə
Əliyeva), «Ağ işığın möcüzəsi»
(Aida İmanquliyeva), «Həmid
Araslı həqiqəti»,
«Tarixin yollarında» (Vəli Əliyev), «Bir ömrün xatirəsi» (Nəsir Məmmədov), «Sirli salnamələr», bütövlükdə
əllidən artıq
sənədli telefilmin
ssenari müəllifidir.
«Sadıq Elcanlı
ədəbiyyatımızda yeni bir yol
başlayıb. Bu, nəsrdə
mifik-fantastik istiqamətdir…
Mənə belə gəlir ki, Sadıq Elcanlının, xüsusilə, «Qanlı quzğun meydanı» , «Yaddaş yarası» romanları gələcəyin əsərləridir.
(f.e.d. prof
Nizaməddin Şəmsizadənin
«Milli yaddaşa qayıdış» məqaləsindən).
«Sadıq Elcanlı
birinci növbədə
yazıçıdır, istedadlı
yazıçıdır, böyük
yazıçıdır, vətəndaş
yazıçıdır». (Akademik
Tofiq Hacıyev)
Sadıq Elcanlı 1977-ci ildən başlayaraq müxtəlif
qəzet və jurnallarda bədii, ədəbi tənqidi və publisistik əsərləri çap
etdirir, ardıcıl jurnalist fəaliyyəti ilə məşğul olur. «Sirli səsin sorağı» (1985), «Əbədi
sevginin xatirələri»
(1987), «Yaddaş yarası»
(1991), «Qanlı quzğun
meydanı» (1994), «Mənim
mövqeyim» (1999), «Sükutun
sonu» (2003), «Zülmət»
(2014) və başqa nəsr, publisistika kitablarının müəllifidir.
Milli televiziyanın «Vətən», «Vətəndaş»,
«Azərbaycan dili», «Molla Nəsrəddin», «Şam işığında»,
«Araz», «Poeziya», «Sənətkar ömrü»,
«Klassik irsimizdən» və başqa çoxsaylı daimi verilişlərinin yaradıcısı
və ssenari müəllifi olub. Əsərləri ərəb,
rus, ingilis, bolqar və s. dillərə tərcümə
olunub. Ailəlidir, iki övladı
var.
Sadıq
Elcanlı - 60
Bir ömrün monoloqu
Hər dəfə kitablarıma, xüsusilə, povest və romanlarıma gəlib çatan yolları düşünəndə
uzaq bir məktəb həyətində
çiçəkləyən meşmeşi ağacları
düşür yadıma...
Bir də qərib durna qatarı
kimi nigaran, yorğun bir səs gəlir qulağıma: “A bala, belə zülm olmaz, dur yat,
gözlərin tökülər...”
Sübh namazına duran anam eyvandakı balaca mizin arxasında
hələ də yazı yazdığımdan
qeyzlənmişdi, bütün
gecəni yazdığım
qalaq-qalaq yazılara baxa-baxa demişdi bu sözləri.
Sonra ağappaq
işıq selində
qapqara gözləri tökülə-tökülə aylar, illər keçib getdi.
Kimya-biologiya təmayüllü məktəbi
bitirib Bakı Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsinə
daxil oldum. Ötən
əsrin 70-ci illərində
“Ədəbiyyat və
incəsənət” qəzetində
ilk hekayəmin dərc
olunduğu günün
meşmeşi çiçəkləri
kimi ağappaq sevinci qalıb yadımda...
Günlərin bir günü “Yazıçı” nəşriyyatında
“Sirli səsin sorağı” adlı ilk kitabım çap olundu. Sonra Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının Üzvlüyünə
qəbul olundum. Sonra qalın jurnallarda hekayələrim, povestlərim,
romanlarım işıq
üzü gördü.
“Bəsdir ağlama”
adlı bədii filmim, onlarla sənədli filmim çəkildi. Sonra
“Ədəbi sevginin xatirələri”, “Yaddaş
yarası”, “Qanlı Quzğun meydanı”, “Mənim mövqeyim, “Sükutun sonu”, “Zülmət” və başqa kitablarım çap olundu, haqqımda məqalələr,
diplom işləri, dissertasiyalar yazıldı...
Uzaq bir məktəb həyətində,
meşmeşi ağaclarının
ağappaq çiçək
işığında ədəbi
taleyimin ilk cümləsini
yazdığım gündən
sənətin sehrinə,
tilsiminə düşdüm. Ürəyimdən xəbərsiz heç nə yazmadım. Hərdən
mənə elə gəlir ki, bütün romanlarım, povestlərim, hekayələrim
qəlbimdə, ruhumun
çöllərində məndən
xəbərsiz yaşayan
qərib xatirələrimdir.
Bəzən durna qatarı kimi
itgin düşən
o qərib xatirələr
sirli bir səslə zaman-zaman çağırıb, əzablı
yollarla çəkib aparıb məni. Və gedib sözün
əbədi sahillərində
əbədi bir an xoşbəxt olmuşam. Hər dəfə qəzetlərdə,
jurnallarda əsərlərim
ürəyimcə çap
olunanda, kitablarımın
ilk nüsxəsini görəndə
sevinmişəm – qızım
Günelin, oğlum Qurbanın, nəvələrim
Hüseynin, Qalibin dünyaya gəlişinə
sevindiyim kimi...
Mən nədən,
necə, nə üçün yazıram? Bu, mənim üçün dünyanın ən çətin sualıdır.
Həmişə kütləvi düşüncə
bazarından, kütlə
bozluğundan xalqa tərəf qaçmışam.
Çünki Ziqmund Freyd demişkən, “Kütlə
üzüyola heyvan sürüsünü, çobansız
yaşaya bilməyən
sürünü xatırladır”.
Mən həmişə illüziyanın
həqiqəti, irreal şüurun real gerçəkliyi
sıxışdırdığı kütləyə doğru
yox, xalqa, xalqın xilaskar fitri-tarixi gücünə,
etnogenetik yaddaş enerjisinə, ümummilli ruhun, insanın və xalqın qələbəsinə doğru
getmişəm. Məsələn,
Sovet dövründə,
adətən, insan, xalq ədəbiyyatı yox, toplum, kütlə
ədəbiyyatı yaratmaq
mexanizmi işləyirdi,
partiya maşınının
“təkərciyi” və
“vintciyi” hesab olunan ədəbiyyat çox halda xalqın kütləyə,
işlək, sərfəli
sosial sürüyə
döndərilməsinə xidmət edirdi. Və bu yerdə düşünürəm
ki, yazıçı
qələmi gizli nüvə enerjisi kimidir; o, insanın, xalqın, bütövlükdə
bəşəriyyətin xeyrinə
də, zərərinə
də işləyə
bilər. Məncə əsl
ədəbiyyat insanda
insan, kütlədə
xalq, xalqda millət oyatmalıdır.
Əsər yazmaq yayın məhşər istisində
ürəyi yanan adamın buz kimi bulaq suyundan
içməsinə bənzəyir;
bulağı içib
qurtarmaq hələ heç kimə nəsib olmayıb...
Ədəbi yolum işığa
heyrətdən, o heyrətin
yazdırdığı ilk cümlədən başladı:
“Yaz elə həvəslə, həsrətlə
gəlmişdi ki, ağaclar əcəl yuxusundan oyanıb, heyrətlə ağappaq gözlərini açmışdı”.
Və əlli yaşımı “Zülmət” adlı mifoloji-fantastik romanla, 60 yaşımı 20-dən artıq
əsəri birləşdirən
“Yeni hekayələr” silsiləsiylə qarşıladım.
Əslində “Zülmət”
romanı da işıq haqqındadır,
daha doğrusu, işığın ölməsi
haqqında; insanlıq
adlı uzun yolun əvvəlində başlayan sonuna güzgü tutmuşam..
Ədəbiyyat təsəllidir, əbədi
xoşbəxtlik ilğımıdır...
dünyanın bütün
yolları işıqdan
zülmətə doğru
gedir...
Bağımda əkdiyim, illər boyu nazını çəkdiyim ağacları
ən yaxın dostlarım kimi hiss edirəm. Yazda ilahi bir eşqlə
gül açan ağacların sevdalı gülüşlərini, bəzən
qəfil qəhqəhələrini
dinləməkdən, payızda
bar-bəhərə hamilə
ağaclarla könül
söhbətinə qoşulmaqdan
gözəl nə ola bilər!..
Hər ağacın öz səsi, sözü, öz dünyası var... Bu, badam ağacıdır, ən tez açan və ən gec solan çiçəkləri şahanədir; bu, alça ağacıdır, bir az gec, avqustun axırlarında yetişir, dadından doymaq olmur; bu, əzgil ağacıdır, elə bil böyüməkdən qorxur, xəsisliklə boy atır, dəmir kimi möhkəm, iradəlidir; bu qızılgülləri oğlum Qurban əkib, qışda, qar yağanda da cənnət ətirli sehirli, ovsunlu güllər açır...
Bəzi əsərlərim, etiraf edim ki, ağaclardan, onların sirri-xuda dediklərindən başlayıb. Məsələn, 25 il əvvəl “Azərbaycan” jurnalında çap olunan “Yaddaş yarası” romanımın ilk cümləsini Şabranda, dədə kəndim Surranın kəklikotu məskəni olan Daşlı dərəsində tənha bir qərbi ağacı pıçıldayıb mənə. “Susqun səsin soyuğu” adlı hekayəm ömrünün yaz fəslində, cavan çağında quruyan qəm qalası şabalıd ağacının danışdıqlarıdı, kədər kəməndi xatirələridi...
Uzaq dumanlar şəhəri Londondan, yaxın günəş paytaxtı Təbrizdən, əbədi ulduzlar şəhəri İstanbuldan keçdim. Şimal dənizinin sahilində, Norveçin Aberdin şəhərində qədim Qobustandan gələnlərin əbədiyyətə dönən səslərini eşitdim, Dəmir Qapı Dərbənddə, Oğuz, Hun qapılarında 1300 il əvvəlin Dədə Qorqud xatirələriylə əl tutub görüşdüm... Borçalıda, Qarayazı ellərində Aşıq Hüseyn Saraclının, Aşıq Əhməd Sadaxlının səs-söz sehrinə düşdüm. Qarabağda Boyat, Koroğlu, Şahbulaq, Əskəran, Şuşa qalalarının qonağı oldum. Böyük yazılardan, xüsusilə, romanlardan yorulanda 1600 yaşlı xatirələr qalası Çıraqqalaya pənah gətirdim; bu qalayla üz-üzə, göz-gözə, ürək-ürəyə ruhum dincəldi... Naxçıvanın ulu tarix yollarında dönə-dönə dolandım; bu müqəddəs məkanın şərəfli dünəni, uğurlu bu günü haqqında çəkilən 16 sənədli filmin ssenari müəllifi oldum. O filmlərin sonuncusu – “Şərqdə doğan günəş” filminin əvvəlində Naxçıvanın – Nuhçıxanın ilahi göndərişli tanrısal tarixinə heyrətləndim...
Əsərlərimi ömrümün zirvə həqiqətləri
kimi yaşadım. “Əbədi sevginin xatirələri” romanında Adəm
övladının həyat eşqinə, sonsuz
sevgisinə sevindim, “Yaddaş
yarası” romanında yurd yerinin
yaralı yaddaş yollarından keçdim, “Qanlı Quzğun”
meydanı romanında Oğuzun tarix meydanlarında dərdlə dola-dola düşündüm,
“Zülmət” romanında balaca
işığın ölümünə heyrətləndim...
Və “Gedər-gəlməz” adlı təzə romanımda
qalalı qəlbin quzey qarları üşüdür, Sözün
güneyləri çağırır məni...
525-ci
qəzet.- 2016.- 7 yanvar.- S.4