Professor Məmməd
Quliyev: "Səhnə ifaçı üçün həmişə
nəsə bir surpriz hazırlayır..."
Dəyərli
musiqi xadimimiz, Üzeyir Hacıbəyli adına
Bakı Musiqi Akademiyasının professoru, Əməkdar müəllim
Məmməd Quliyevin bugünlərdə sinif konserti
keçirildi. Fədakar pedaqoqla bu söhbətimiz də elə
onun istedadlı tələbələrinin uğurlu
ifalarını dinlədikdən sonra, konsertin
yaratdığı xoş təəssüratlarla gerçəkləşdi...
- Məmməd
müəllim, bir dinləyici olaraq deyə bilərəm ki,
konsert möhtəşəm idi. Bəs siz bir
pedaqoq, çıxış edənlərin müəllimi
kimi necə qiymətləndirirsiniz konserti?
-
Ümumiyyətlə konsertin təşkili
planlaşdırılmamışdı. Əvvəlcə
Milli Konservatoriyadan təklif gəldi ki, orada konsertimiz olsun.
Mən də qərara gəldim ki, konsert
dekabrın sonları keçirilsin. Dekabrın
22-də Milli Konservatoriyadakı konsertdən sonra fikirləşim
ki, əgər orda çıxış ediriksə, niyə də
BMA-da ikinci konsert olmasın? Dekabrın
27-si bizim hörmətli rektor, Xalq artisti Fərhad Bədəlbəylinin
ad günüdür. Qərara gəldim ki,
burda da konsert verək və konsertimizi ona həsr edək.
Doğrusu, bizim sənət, yəni ifaçılıq elə
bir sənətdir ki, hər zaman "daha da yaxşı ola bilərdi" düşüncəsi
yaranır. Çünki ifaçılıqda sərhəd
yoxdur. Hər ifanın daha yaxşı
variantı mümkündür. Amma bir şey də var
ki, bundan pis də ola bilərdi
(gülür).Hesab edirəm ki, bu konsert uğurlu oldu. Məhz buna görə mən özümdə cəsarət
tapıb səhnəyə çıxaraq bir-iki kəlmə
söz deyə bildim.
- Sizinlə
söhbətimizə hazırlıq məqsədilə
haqqınızda ətraflı bilgi almaq istədim. Təəssüf ki, lazımi material - geniş məlumatlar,
müsahibələr tapa bilmədim. Niyə
belədir?
- Ümumiyyətlə, mən sevmirəm
bütün bunları. Olub ki, təklif eləyiblər,
mən istəməmişəm. Bu barədə
təvazökar insanam. İnformasiyaya gəldikdə
isə, təhsilim haqqında danışa bilərəm.
Musiqi məktəbindən sonra Asəf Zeynallı adına Musiqi Texnikumuna qəbul olmuşam. Orada oxuduğum illərdə də çox
çıxışlarım olub. Birinci
Respublika müsabiqəsində birinci yeri qazandım. Daha sonra Ramiz Məlikaslanovun orkestri ilə Raxmaninovun
Birinci konsertini, Maestro Niyazinin dirijorluğu ilə
Çaykovskinin konsertini ifa etmişəm. Həmçinin
Yalçın Adıgözəlov, Rauf Abdullayev kimi dirijorlarla
da çıxışlarım olub. Daha sonra
1980-ci ildə Konservatoriyaya (indiki Bakı Musiqi Akademiyası)
Elmira Səfərovanın sinfinə daxil olmuşam. 1984-cü ildə buranı bitirdikdən sonra Elmi
Şuranın qərarı ilə sənədlərim Moskva
Konservatoriyasına təqdim olundu. Mən
qabiliyyət imtahanlarını verdim və dahi pianoçu Lev
Vlasinkonun sinfinə daxil oldum. Bəlkə onu
çoxları tanımır, amma mən qeyd etmək istəyirəm
ki, 1958-ci ildə Birinci Beynəlxalq Çaykovski adına festivalda birinci yeri Van Klibern, ikinci yeri
isə məhz Lev Vlasinko tutmuşdu. Mən onun sinfinə 3 il təhsil aldım. Daha sonra
qayıtdım Bakıya və 1987-ci ildən burada pedaqoq kimi
çalışıram.
- Siz həm də Zaqafqaziya
müsabiqəsinin laureatı olmusunuz.
- Bəli. 1981- ci
ildə dirijor Rauf Abdullayev ilə birlikdə Yerevan şəhərində
Zaqafqaziya konkursunda çıxış elədim və
3-cü yerə layiq görüldüm. Bilirsiniz,
mən o zaman 2-ci kursda oxuyurdum. Texnikumdan sonra (indiki
A.Zeynallı adına musiqi kolleci nəzərdə
tutulur) Konservatoriya mühitinə uyğunlaşmaq asan deyil. İstənilən halda səviyyə fərqi var
idi. Buna baxmayaraq mən cəmi 1 ilə
müsabiqənin proqramını öyrəndim.
Heç kim gözləmirdi ki, mən o
müsabiqədə ümumiyyətlə hansısa yeri qazana
bilim. Nəinki, 3-cü yer. Əslində
bu böyük müvəffəqiyyət idi. Müsabiqədən sonra burda solo konsertim oldu.
1990-cı il faciəsindən sonra həmin
faciəyə həsr olunan konsertə dəvət aldım.
Orada Frans Listin
"Dəfn mərasimi" əsərini ifa elədim.
Daha sonra elə oldu ki, pedaqoji fəaliyyətimlə
bağlı səhnələrə daha az
çıxmağa başladım.
- Sonuncu dəfə nə zaman
çıxmısınız səhnəyə?
- Sonuncu dəfə 2005-ci ildə,
Elmira xanımın 80 illiyinə həsr olunmuş konsertdə
çıxışım olub.
-
İfaçılıq elə bir sənətdir ki, hər
gün saatlarla piano arxasında oturmaq lazımdır. Gəzmək, istirahət eləmək, dostlarla
görüşmək üçün vaxt qalmır. Yəni bir insanın gəzib əylənərək
keçirəcəyi gənclik illəri evdə, saatlarla piano
arxasında məşğul olaraq keçir. Necə gözə aldınız bu çətinliyi?
-
Bilirsiniz, bu işə yeni başlayanda insan bilmir ki, belə
çətinliklər gözləyir onu. Zaman-
zaman müəllimlərin tələbi, konsert məsuliyyəti
tələb edir ki, daha çox çalışasan. Əgər insanda ifaçılıq vicdanı varsa
özü də dərk edir bütün bunları. Əlbəttə, istedad və istək də
özü sözünü deyir. Mən tələbələrimə
də deyirəm ki, bu "Qara bədheybət"ə (pianonu
göstərərək) ömrünü həsr eləyəcəksənsə,
bəlkə də sənin heç şəxsi həyatın
da olmayacaq. Çox şeylərdən məhrum
olacaqsan. Mən tələbə
vaxtlarımda dərslər arasındakı 2-3 saatlıq
"pəncərə"də belə evə qaçıb
piano ilə məşğul olurdum. Sonra
qayıdırdım dərsə. Bəlkə
də bizim zamanımızda telefon, internet yox idi ona görə
saatlarla məşğul olurduq. Bilmirəm... İndi gənclərdə artıq bu sənətə
elə maraq yoxdur. Çünki fikirləşirlər
ki, burda yaxşı maddi qazanc əldə eləmək çətindir.
Ya da ki, sən ulduz olmalısan. İnanın o da çox ağır həyatdı.
Həyatın hava limanı və konsert salonu
arasında keçir. O cür ifaçılar çox
zaman qastrollarda olduqları şəhərləri gəzməyə
belə fürsət tapmırlar. Amma səhnəyə
çıxıb "soyuq ağıl və isti ürəklə"
ifa etdikdən sonra o alqışları eşitmək hər
şeyi unutdurur. Hesab eləyin ki,
ifaçıya dünyanı bəxş edirlər.
- Təhsil
aldığınız illərdə sevmədiyiniz dərs
olubmu?
- Mən
konservatoriyada təhsil aldığım illərdə təvazökarlıqdan
kənar da səslənsə, necə deyərlər
"ulduz" idim (gülür). Ona görə
də bir çox dərslərdən, əsas da birbaşa
lazım olmayanlardan azad edilirdim. Harmoniya,
Musiqi tarixi kimi fənlər istisna idi. Onlarda
iştirak edirdim. Özümü borclu
bilirdim o dərslərdə iştirak eləməyə.
Amma "Kommunist partiyasının tarixi" kimi
dərslərə girmirdim. O vaxt bir qayda var idi ki, bu fəndən
3 alsaydın, Moskvada təhsil ala bilməzdin. Ona görə də
axrıncı aylarda oturub o fənni də öyrəndim ki,
heç olmasa "tramvay altında qalmış" bir 4
alım ki, aspiranturaya sənədlərimi qəbul eləsinlər.
- Sizin bu
sahəyə həqiqətən pedaqoq deyə biləcəyimiz
yeni kadrlar gəlirmi?
-
Bilirsiniz, hər şey zamandan, mühitdən
asılıdır. Həm də pedaqoq olmaq
zaman, təcrübə, peşəkarlıq tələb edir.
Mənə də pedaqoji fəaliyyətimin ilk
illərində başqa siniflərdən qovulan tələbələr
gəlirdi. Son 10 ildə isə mənim
sinfimdə demək olar ki, yer olmayıb. Yəni
müəllimdən çox şey asılıdır. Həm
də gözəl ifaçı ola bilərsən,
amma pedaqoq olmaq ayrı şeydir. O qədər yaxşı
ifaçı var ki, amma müəllim kimi nailiyyətləri
olmayıb. Gərək bütün tələbələri
yaxşı tanıyasan, hərəsi ilə bir dil tapasan, dərdini-sərini
biləsən, ifaçılıq imkanlarına bələd
olasan ki, onları irəli aparacaq repertuar seçə biləsən.
Yəni müəllim, pedaqoq kimi
özünü təsdiq eləmək hər kəsə qismət
olmur.
- Səhnənin
öz mistikası var. Bəzi ifaçılara görə bu
"səhnə məsuliyyəti", bəzilərinə
görə isə "səhnə qorxusu"dur. Ümumiyyətlə ifaçının səhnədən
qorxmağı normal haldırmı?
- Əlbəttə ki. Ümumiyyətlə səhnədən
qorxmayan ifaçı yoxdur. Hamısı
qorxur səhnədən. Bu gün mənim
tələbələrim də qorxurdu. Mən
də bu səbəbdən zalda otura bilmədim. Yalnız son ifada rahat əyləşə bildim
tamaşaçıların arasında. Yəni kim deyir ki, qorxmuram, yalan deyir. Çünki
səhnə ifaçı üçün həmişə nəsə
bir surpriz hazırlayır. Əgər
yarım saniyəlik belə olsa ifaçının fikri
yayınsa, əsər üzərindəki nəzarətini
itirsə, sonra o əsəri yığıb-yığışdıra
bilməyəcək. Ona görə də
ifaçı diqqətli olmalıdır, hər şeydən əvvəl.
Məsələn, rəssamın tablosu yüz
illərlə qalır, memar, yazıçı... onların
işi tarixdə bir dəlil olaraq var. Həm də istədiyi
vaxt əsəri yenidən redaktə edə bilər. Amma
ifa elə bir şeydir ki, həmin an
çalırsan və uçur gedir. Aylarla bir əsərin
üzərində işləyirsən, sonra bütün bu əziyyəti
4 dəqiqəlik çıxışla təqdim edirsən.
Sonra da unudulur...
- Yəni
bir az vəfasız sənətdir...
- Bəli,
o barədə elədir. Heç olmasa indi texnologiya var. Lent
yazıları qalır. Amma keçmişdə
elə dahi ifaçılar olub ki, - Şopen, List kimi -
onların ifaları əfsanə kimi danışılır
sadəcə. Heç bilinmir, necə ifa
eləyiblər. Amma Rafaelin tablolarına
indi də baxa bilirik.
- Elə
bir tələbəniz varmı, onu həmişə xatırlayırsınız?
Xarakteri, ifaçılıq qabiliyyəti
baxımından.
- Mən
burada 28 ildir çalışıram. 40-a
yaxın tələbəm olub. Onların
arasında mən cəmi 2 tələbəmi xaric eləmişəm
sinfimdən. Niyə? Çünki
mən başa düşürdüm ki, onlar doğru
ünvanda deyillər. Mən də dedim ki, əgər
avaralıqla məşğul olacaqsınızsa mənim
vaxtımı almayın. Bu barədə
başqa müəllimlərə müraciət eləyin.
Məsələn, Emil Əfrasiyab mənim tələbəm
olub. O, caza meylli idi. Axı mən caz dərsi
demirəm. Mən tələb edirdim ki,
proqramı çalsın. Buna da onun
vaxtı yox idi. Onu da sinfimdən xaric eləmək
məcburiyyətində qaldım. Hərdən
düşünürəm ki, nahaq onu xaric elədim. Amma bütün tələbələrim istedadlı
olub. Elə tələbələrim olub
ki, əlli notu birdən ifa eləsən belə,
hamısını təyin edə biliblər.
- Niyə
musiqiçilər, əsas da ifaçılar digər sənət
nümayəndələrindən daha çox bağlı olur
müəllimlərinə?
-
Çünki bizim dərslər fərdi qaydada keçirilir. Müəllim və tələbə birbaşa
ünsiyyətdə olur. Biri var ki,
universitet müəllimi girir auditoriyaya, mühazirə, sonra da
portfelini vurur qoltuğuna çıxır gedir. Heç çox tələbəni tanımır.
Amma ifaçılıq sənəti belədir ki, sən tələbə
ilə bir neçə il təkbətək
məşğul olursan. Artıq şəxsi
münasibətlər qurulur. Təsəvvür edin ki,
bir insanı həftədə ən az iki
dəfə görürsən. Və bu 4, ya da 6 il davam edir. İstər-istəməz
mehribanlıq, səmimiyyət yaranır. 10-15 il əvvəl sinifimi bitirən tələbələrimlə
hələ də münasibətim var. Hərdən gəlirlər,
övladlarını da gətirirlər. Onlar da mənim nəvələrim
sayılır (gülür)
- Bəs
incəsənətə aid olmayan hansısa məşğuliyyətiniz,
xobbiniz varmı?
-
Avtomobillər (gülür). Səmimi deyirəm,
avtomobillərlə maraqlanıram. Uşaqlıqda
marka yığırdım. Məndə
bir albom var, bəlkə də indi hərraca çıxarsam,
böyük məbləğ təklif edərlər. Bilirsiniz, mən musiqi ilə ciddi məşğul olmağa
7-ci sinifdə başladım. İnandırım sizi,
5-ci sinfə qədər hər il musiqi
müəllimim dəyişirdi. Məni futbol
topu kimi ordan-ora atırdılar. Çünki
5-ci sinfə qədər not bilmirdim, nə eşidirdim, onu da
çalırdım. Sonra rəhmətlik
atam mənə bağımıza gedərkən qatarda
keçirdiyimiz bir saat yarımlıq vaxtda notları öyrətdi.
Özü cərrah idi, amma not kitabı alıb
notları öyrənmişdi ki, mənə də öyrətsin.
Daha sonra 14-15 yaşımda özümdə
maraq yarandı ifaçılığa. Yadımdadır,
Zaqafqaziya müsabiqəsinə hazırlaşanda yayın isti
günləri idi. Kondisionerlər də təzə-təzə
çıxırdı. Atam kondisioner
aldı və mən məcbur oldum pianomu keçirtdim həmin
otağa. O kondisioner mənim işimi qismən
yüngülləşdirdi. Səhər saat 8-dən
axşam saat 10-a qədər pianino ilə məşğul
olurdum. Arada anam gəzməyə
çıxardırdı ki, bir az hava al,
yoxsa müsabiqəyə sağ çıxa bilməyəcəksən.
-
Hansı ifaçılıq məktəbini yüksək qiymətləndirirsiniz?
- İndi belə dəb düşüb ki, hamı gedir Avropada, Amerikada oxuyur. Amma mən həmişə demişəm ki, ən güclü məktəb Moskva Konservatoriyası olub. Çünki orada Qoldenveyzer, Neyqauz kimi müəllimlər çalışıb. Elə Avropada sayılıb-seçilən müəllimlərin də çoxu Moskvada təhsil alıb. Mənim yadımdadır, Moskvada təhsil aldığım illərdə yataqxanada qalırdım. Çindən nə qədər tələbələr gəlirdi təhsil almaq üçün.Bütün yataqxananı sarımsaqlı balıq qızartmasının iyi götürürdü. İnanırsınız, sürətləndirilmiş kursda onlar rus dilini 3 aya öyrənirdilər. Və bu gün onların ifaçılıq məktəbi necə böyük pianoçular yetişdirir. Mən eşitmişəm ki, hazırda orada 60 milyona yaxın pianoçu var. Elə bizim Konservatoriyanın da təməlini Moskva Konservatoriyasının müəllimləri qoymuşdular. O vaxt dahi Üzeyir bəy oradan Brener, Knayskov kimi görkəmli pedaqoqları dəvət elədi. Amma təəssüflər olsun ki, o ənənələr artıq itib. Hazırda Culiard məktəbi (ABŞ) məşhurdur ki, elə onun da qurucuları Moskva Konservatoriyasının yetirmələri olub. İnqilab vaxtı immiqrantların çoxu Amerikaya getdi. Məsələn Raxmaninov, Metner... Əslində o məktəb də bu vəsilə ilə yarandı.
- Hansısa əsərin ilk ifaçısı olmusunuzmu?
- Cövdət Hacıyevin "Musiqi lövhələri" fortepiano silsiləsi var idi. Onun ilk ifaçısı mən olmuşam. O əsərin əlyazması da hazırda məndədir. Belə oldu ki, Elmira xanımın Azərbaycan bəstəkarlarına həsr olunmuş sinif konserti idi. Cövdət müəllim də konsertdən bir müddət əvvəl əsəri gətirdi. Və əsəri mən ifa elədim.
- Öz qənaətinizə görə, Məmməd Quliyevin əsas xüsusiyyəti nədir?
- Onu deyə bilməyəcəm, amma mənfi xüsusiyyətlərimi bilirəm. Sənətimdə, işimdə hədsiz tələbkar, tərs və "mızmızı"yam. Yaxşı xüsusiyyətlərimi də, yəqin ki, tələbələrim bilər.
Açığı, Məmməd müəllimin bu suala verəcəyi cavabı əvvəlcədən hiss etmişdim. Çünki konsertdən əvvəl onun tələbələrinə bir sual verdim: "Mamed Quliyevi üç sözlə necə ifadə edərdiniz?" Cavabları belə oldu:
- Məsuliyyətli, ciddi və səmimi!
- Savadlı, səviyyəli və təkrarsız!
Şəfaqət
MƏMMƏDOVA
ADMİU-nun III
kurs tələbəsi
525-ci qəzet.- 2016.- 8 yanvar.- S.6.