Qələmlə yaxılmış rənglər
YAXUD YADDAŞLARDAN SİLİNMƏYƏN SƏMƏD MƏNSUR HİKMƏTLƏRİ
“Duyğular”
silsiləsindən
Cəfər
Cabbarlının qızı Gülarə Cabbarlıyla
görüşmək üçün onların Dağlı
məhəlləsindəki evlərinə gedərkən
özümü bir növ günahkar kimi hiss edirdim.
Onda 2005-ci ilin yanvarı idi və mən də 60
yaşın astanasındaydım. “Günah” yiyəsi
olmağım da ondan yanaydı ki, hələ yaşı 40-a
çatmadan dünyalarca yaşayacaq əsərlər
yaratmış bir sənətkarın, bizləri çox erkən
tərk etmiş Cəfər Cabbarlının əziz-girami
qız övladıyla görüşə gedirdim. Ona verəcəyim sualların
ağırlığı çiyinlərimdən ağır
yük kimi asılmışdı. Ən çox da biri:
“Sizə elə gəlmir ki, əgər bir az da
yaşasaydı, Cəfəri də 37-də güllələnənlərin
aqibəti haqlayacaqdı?”
Ağır da olsa, Gülarə xanıma verdiyim o
sualın cavabında qayıtdı ki, bilirsənmi İntiqam,
bu sualı mənə sənəcən də verənlər
olub. Sənnən uzaq, açığı bu mənim xətrimə
dəyib. Bilirsənmi niyə? Təki bizim ailənin də aqibəti 37-ci ildəkilərin
aqibəti kimi olaydı - bizi də tutaydılar, Sibirə,
Qazaxıstan çöllərinə sürgün edəydilər.
Təki atam 37-ci ilə qədər
yaşayaydı. O sürətlə,
ardıcıllıqla ki, o yazırdı, 2-3 ilə onlarla
bir-birindən gözəl əsərlər dünyaya gətirəcəkdi.
Üstəlik də ən azı 2-3 ildə onun o isti, o məhrəm
əllərini saçlarımda hiss eləyər, nəvazişlərinə
bələnərdim...
İndi
bildinizmi niyə o zaman özümü günahkar qismində
hiss edirdim?.. Bax, bu yazını yazdığım
məqamlarda da o zamankı ovqatı yaşamaqdayam,
çünki indi də 70 yaşın içindəyəm və
ötən əsrin, demək olar, əvvəllərində 47
yaşında ürək tutmasından dünyasını dəyişmiş
bir şair haqqında, onun gözəl şeiriyyatı barədə
söz demək fikrinə düşmüşəm. Səməd Mənsuru deyirəm. İndilər bu incə ruhlu, klassik lirika uyarlı, kəskin
satirik boyalar ustası şair haqqında danışmağa nə
var ki. Hünərin vardı, bu barədə 50-60 il öncə söz açaydın,
başına güllə çaxmasaydılar da, ağzına
torpaq doldurub susdurardılar. Ancaq ADU-nun Jurnalistika şöbəsində
oxuyarkən, 18-19 yaşımız vardı, bizə ərəb
hürufatını öyrədən istedadlı müəllimimiz,
unudulmaz pedaqoq Əli Fəhmi tədris elədiyi fənnə
aid olmasa da, bizləri Səməd Mənsur dünyasıyla
tanış elədi. Təkidlə bizdən tələb
elədi söyləyəcəyi Səməd Mənsur
yadigarı bir şeiri mühazirə dəftərimizə
yazaq. Bu, o gözəl şairin
yaradıcılığından tanış
olduğumuz ilk şeir - “Naz et” adlı mənzumə idi. Başqa tələbə dostlarımı deyə
bilmərəm, amma Əli müəllimin o diqtəsindən
sonra şeir canıma necə hopdusa, həmən əzbərlədim.
Sonralar,
70-ci illərin əvvəllərində mən Azərbaycan
radiosunda çalışarkən Əli Fəhmi tez-tez
redaksiyamızın qonağı olar və hər dəfəsində
görüşərkən özünəməxsus ərklə
deyərdi: “Alə, İsmayıllı balası, Səməd
Mənsur yadındadı, bir-iki ağız de, görüm
unutmamısan ki...”Və mən də əziz müəllimimin
sözünü yerə salmazdım.
Naz et
Ey rəhmli
canan, eləmə ülfətə adət,
Nazınla vüqarın verir ətvarına zinət.
Bihudə
gülümsünmə, vüsalında nə ləzzət,
Sıx qəlbimi,
yansın cigərim, qanımı qəynət,
Cövründə
dəri-sirri-nihanı mənə baz et,
Naz et mənə, ey sevgili yarım, mənə naz
et.
Gər
olmaya dövründə gülün xari-dilənduz,
Gər
mümkün ola bülbül
üçün vəsl şəbü ruz,
Nə
bülbül olur dəhrdə, nə nəğmeyi-cansuz,
Qoyma ki,
camalın ola üşşaquva dilduz,
Hicrində
məkatib səbəbi-talei-firuz
Təhsilimi,
təlimimi, ey şux, diraz et,
Naz et mənə, ey sevgili yarım, mənə naz
et...
Səməd Mənsur XIX əsrin sonlarında Bakıda
anadan olub. İmkansızlıq üzündən təhsil ala
bilməyib, hələ yeniyetməykən ağır işlərdə
çalışıb başını dolandırmaq zorunda
qalıb. Amma söz sənətinə vurğunluq, o
dövrün adlı-sanlı söz sərrafları Mirzə
Əbdülxalıq Cənnəti, Buzovnalı Azər,
Əliabbas Müznib, Əliağa Vahid kimi şairlərə
olan sevgisi onu günlərin birində “Məclisi-şüəara”
adlı məşhur şairlər məclisinə gətirib
çıxarır.
Burda Səmədin 1-2 qoşqusunu dinləyən kimi onu
öz sıralarına qəbul edir, üstəlik
adının yanına “Mənsur” ləqəbi də
yaraşdırırlar. Tezliklə aşkar olur ki, Səməd Mənsur
digər şairlərdən həm də
yazılarındakı satirik ahəngi, tənqidə meylliyi ilə
seçilir. Belə ki, o, istər çar dövründə,
istər 23 aylıq Demokratik Cümhuriyyət zamanında və
həm də 1927-ci ilə qədər yaşayıb şahidi
olduğu sovetlər dönəmində
rastlaşdığı nöqsanlara, neqativ faktlara
qarşı lal seyrici kimi baxmayıb, həyatda üzləşdiyi
zülmə, cəhalətə, avamlığa,
şüarçılığa, yalana, kosmopolitizmə
qarşı kəskin münasibətini bildirib. Onun “ Cavan həkimlərimizə”, “Ya şeyx”,
“Bulvar qəhrəmanları”, “Bakılı”, “Vahid Rusiya”ya
ithaf” kimi şeirləri, “Ziyalılarımız” adlı silsilə
felyetonları buna misal ola bilər.
Səməd Mənsurun satirasından söz
düşmüşkən, onun “Qaçmaq günüdür”
adlı bir taziyanəsinin timsalında daxilimdə hasil olan bir
duyğumu sizlərlə bölüşmək istərdim. Əvvəlcə 1918- ci
ilin martında müsəlman qətliamından bir qədər
sonra “Şeypur” məcmuəsində nəşr olunan və
sovetlər əyyamında uzun müddət tədqiqatçıların
gözündən yayınan o şeirdən bir-iki bəndi
xatırlayaq, sonra o duyğuma qayıdaram.
Qaçmaq
günüdür
Top nərəsi,
qurşun səsi, at kişnəməsindən,
Köylər
dağılar, evlər uçar gülgüləsindən,
Türk
ordusu duysa ki, onun nərə səsindən
Aləm
dağılar, vaz keç hökumət həvəsindən,
Qaçmaq
günüdür, ingilis, Osmanlı gəlir, arş,
Qaçmaqa Mkrtıç sənə, Arşak sənə
yoldaş.
Derdin
Bakı, Dərbənd, Dağıstan sənin olsun,
Tiflis də
sənin, Qars da sənin, Van sənin olsun,
Hayrun
olasan, cümlə Hayıstan sənin olsun,
Türk
qoymadı əfsus bir ovdan sənin olsun,
Qaçmaq
günüdür, ingilis, Osmanlı gəlir arş,
Qaçmaqda
Mkrtıç sənə, Arşak sənə yoldaş...
Ötən
əsrin 70- ci illərinin sonunda Azərbaycan radiosunda müəllifi
olduğum silsilə “Maraqlı müsahiblər” verilişinin
bir sayını da respublikamızın Xalq artisti, Akademik Milli
Dram Teatrının baş rejissoru və...
Səməd Mənsurun oğlu Tofiq Kazımova həsr eləmişdim. O veriliş ərəfəsində
böyük sənətkarla görüşdüm.
Onunla
aramızda olan mükalimələr, nəhayət, efirdə səslənən
lent yazısı bir ayrı söhbətin mövzusudur.
Bircə orasını deyim ki, veriliş istər baş
redaktorumuzun, istərsə də o vaxtkı radio rəhbərliyinin
o qədər xoşuna gəlmişdi ki, radionun Qızıl
Fonduna daxil eləmişdilər. Az sonra həmin
verilişin lent yazısı proqram rejissorumuzun səhlənkarlığı
üzündən pozuldu və bununla da çox nadir hallarda
müsahibə verən, ortaya yalnız bir-birindən
maraqlı tamaşalar qoymağı həyat kredosu hesab edən
bu əvəzsiz səhnə xadiminin çox maraqlı fikirlərlə,
teatr düşüncələri, aktyorlara, teatr ictimaiyyətinə,
sənətkarlara tövsiyələriylə zəngin o son
efir çıxışı yox oldu. Sonradan mən
Tofiq Kazımovla görüşüb onu daha geniş
formatlı “Sorğular, cavablar” verilişində təqdim etməyə
razı salmışdım.Təəssüf ki, amansız əcəl,
yaradıcılığının ən bəhrə verən
çağlarında onu haqladı, avtomobil qəzasında həyatını
əlindən aldı. Eynən atası - 47
yaşında faciəli surətdə həyatdan köç
etmiş atası Səməd Mənsur kimi...
İndi
budur, mən vaxtilə Cəfər Cabbarlının
Dağlı məhəlləsindəki mənzilinə, bu
gün onun adını daşıyan ev muzeyinə,
qızı Gülarə xanımla görüşə gedərkən
keçirdiyim ağır xəyallar əhatəsində qiyabi
olaraq Tofiq Kazımovun Milli Akademik Dram Teatrının 2-ci mərtəbəsindəki
rejissor otağına daxil olur və xəyalən ona sual verirəm
: “Tofiq müəllim, necə bilirsiz, əgər atanız
1927-ci ildən bu yana daha 10 il yaşasaydı, hələ
1919-cu ildə yazdığı, amma nədənsə
1926-cı ildə “Ədəbi parçalar” adlı məcmuədə
işıq üzü görmuş “Həpsi rəngdir” seirinə
görə onu həbs edib güllələyərdilərmi və
ürəyinizdən belə duyğu keçirmi ki, nə
yaxşı atam o dəhşətli repressiya illərinə gəlib
yetişmədi, yoxsa aqibətimiz necə olardı! Və Tofiq
müəllim də çox vaxt aktyorlara mizanları başa
salarkən yüksələn cingiltili səsilə guya mənə
belə cavab verir: “Onda mənim nə yaşım vardı ki -
3 ya 4. Atam 10 il də yaşasaydı, əlimdən
tutub məni məktəbə aparardı, əynimə
pal-paltar alardı, evimizi, ailəmizi firavan dolandırardı,
boyuma baxıb fərəhlənirdi. On il də
on ildir də. Nə qədər şeirlər,
satiralar, pyeslər, vodevillər yaza bilərdi. 47 yaş nədir ki - bir igidin ömrü də
deyil. 37-ci ilə qalsaydı, heç olmasa surəti hafizəmə
həkk olunardı...”
Yox, Səməd
Mənsur 1937-ci il repressiyasına çata
bilməzdi. Çünki o repressiya bir ayrı
sifətdə hələ 20-ci illərin
başlanğıcından özünü göstərməyə
başlamışdı və o vaxtacan dəyişməz qalan
Səməd Mənsur sovetlərin də düz-əməlli
quruluş olmadığını incə şair duyğusuyla
fəhm etmiş, ard-arda yazdığı şeirləri,
satiraları, taziyanələriylə millətin qanıyla
suvarılmuş meydanda at oynadan bolşeviklərin lap o öndə
gedənlərinin gözünün içinə nifrinlərini
yağdırmışdı. Belə ki “Ya rəbb!”,
“Meydana çıx “, “ Söyüşün”, “Yeznə, yəni
Nikolay dayı”, “ Bakılı”, “Bənzətmə “, “Vahid
Rusiya” ya ithaf”, “Cavan həkimlərimizə”,
“Çarşablı qadınlar”, “Bulvar qəhrəmanları”
şeirləri ilə Səməd Mənsur çoxdan kəfənini
boynuna dolamışdı və əvvəl-axır cəllad
qılıncı onun boynuna enəcəkdi. Odur
ki, zaman-zaman üstünə leysan kimi yağan tənələrə,
məruz qaldığı hücumlara, yaşadığı
məşəqqətli ömrə - günə 1927- ci ilin
ilk günlərinəcən dözə bildi. 47 yaşınacan. Sonralar
amansız rejim illərlə, on illərlə Səməd Mənsuru
unutdurmağa, yaddaşlardan silməyə cəhd elədi.
Bəzən buna nail də oldu. Bununla belə çətinliklə də olsa qorxa-qorxa,
ehtiyatlana-ehtiyatlana elə oğullar, elə xanımlar ortaya
çıxdı ki, Səməd Mənsuru əvvəlcə
qismən, daha sonra bütün boyu, dəst-xətti, hüsn-təravətilə
gün işığına çıxara bildilər. Bu yolda Əli Fəhminin, Əliheydər
Hüseynovun, Abbas Abdullayevin, Təranə Hüseynovanın
adlarını minnətdarlıq hissi ilə çəkmək
yerinə düşərdi. Səməd Mənsur
şeirlərinin mahir ifaçıları olmuş Mikayıl
Mirzənin, Həsən Əbluçun, Həsənağa
Turabovun, bu günümüzdə yaşayıb-yaradan, yeri gələndə
S.Mənsur yaradıcılığının hələ
açılmayan səhifələrinin tədqiqilə məşğul
olan istedadlı qiraət ustası Əli Nurun adlarını
çəkməyə bilmərəm.
S.Mənsur ağır maddi çətinliklərə baxmayaraq, hələ 1917-ci ildə “Turan” adlı elektrik mətbəəsi təsis etmiş, burada ta 1920-ci ilin may ayına, bolşevik istilasına qədər naşirlik işiylə məşğul olmuşdu. Məhz bu illərdə ölkədə baş verən gərgin olaylar onun şüurunda ciddi təkamülə səbəb olur, şeirlərinin siyasi-ictimai mündərəcəsi daha da kəskinləşirdi. Bəlkə də sonrakı daha qəddar repressiya illərində onun xatirəsinin xalq yaddaşında yaşamasında həmin illərdə qələmə alıb dərc etdirdiyi “Sən mənim olsan”, “Naz et”, “Gülməlidir”, “Həpsi rəngdir” şeirlərinin böyük rolu olub. Və zənnimcə, bu möhtəşəm şeir qafiləsinin, onların da sarbanı olan “Həpsi rəngdir” adlı əbədiyaşar mənzumənin buçağacan olduğu kimi bundan sonrakı əsrlərin də sərhədlərini aşıb uzaq qərinələrə, yüzilliklərə getmək şansı, hüququ, haqqı var.
Həpsi rəngdir
Uyma ey dil, xəlqdə yoxdur sədaqət, rəngdir.
Məscidü meyxanə rəng, eyşü ibadət rəngdir.
Mey riya, məşuqə qəşş, hüsnü vəcahət rəngdir
Rəngdir hər dürlü matəm, hər məsərrət rəngdir.
Anla ey əbnayi-xilqət, cümlə xilqət rəngdir.
Görmədim
bir zərri-xalis buteyi-nasutidə,
Mənəvi
min ləkə gördüm ləldə, yaqutidə,
Biqərəz
insan olur görmək fəqət tabutidə,
Bilməzəm
varmı sədaqət aləmi-lahutidə,
Azma, fikrim, cümlə ecazi-kəramət rəngdir.
İndi
ki mümkün deyil aləmdə olmaq kamiyab,
Ey
gözün qurbanı, saqi, ver genə sagər şərab,
Ver genə
sagər şərab, ey saqiyi-alicənab,
Bəlkə
badənlə edə Mənsur rahət iktisab,
Yoxsa bu aləmdə yoxdur istirahət, rəngdir.
İntiqam
Mehdizadə
525-ci qəzet.- 2016.- 9 yanvar.- S.30