Şahmat dünyası və ilahə
Kaissanın kahinləri
ŞAHMAT: MƏNŞƏYİ VƏ İNKİŞAFI. OYUN QAYDALARI
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Müharibədəki döyüş taktika və
strategiyanın uğurlu sintezindən asılı olduğu
kimi, şahmatdakı döyüş də özünün
kiçik və iri planlarından xali deyildir. Oyunçu
geniş nəzəri və təcrübi diapazona malikdirsə,
oyun səhnəsində rəqibin hər gedişindən sonra
qarşıdakı pozitiv perspektivi və həm də təhlükələri
bütünlüklə nəzərə almaqla yanaşı,
özünün hərtərəfli həmlə
imkanlarını da yaddan çıxarmır. Şahmatda bilik, yaddaş, gözlənilməz
gedişi etmək bacarığı mühüm rol
oynayır. Bu gediş rəqibi
çaşdırmağa xidmət etməlidir. Həm də
rəqibin tətbiq etdiyi yeniliyə, tanış
olmayan gedişə cavab tapmaqda xüsusi qabiliyyət
nümayiş etdirməli, yeni çağırışı
mərdliklə qəbul etməyi bacarmalıdır. Şahmat kombinasiya bacarığı tələb edən
oyundur, burada kombinasiya oyunun inkişafında gözlənilməyən
yeni üfüqlər açır. Bilik, təcrübə
qalxan rolunda çıxış edirsə, cəsarət, təklif
olunan labirintdən çıxış yolu tapmaq
bacarığı, öz cəbbəxanasında olan “Ariadna
sapı” daha böyük əhəmiyyət qazanır.
Şahmatçının oyun boyu çəkdiyi zəhmət,
əsəb gərginliyi ölçüyəsığmazdır,
bunu məşhur ingilis zooloqu Cerald Darrelin “Kenquru balası” əsərindəki
bir oxşar mənzərə ilə müqayisə etmək
olar. Müəllif Avstraliyada kenqurunun bala
doğmasını müşahidə edib, bunu ustalıqla qələmə
almışdır. İri heyvan olan
dişi kenquru olduqca kiçik - kibrit qutusu boyda bir bala
doğur və o quş yumurtasından çıxan ətcəbalanı
yada salır. Bu kiçik varlıq
dünyaya gələn kimi, acından ölməmək, öz
həyatını hifz etmək üçün
ölüm-dirim mübarizəsi aparmalı olur. O, tez
qaydada anasının kisəsində olan məməsini əmmək
üçün, cod tüklərin arası ilə qala
timsallı o kisəyə qalxmalıdır. Bu uzun yolu,
özü də bədəninin az qala
deşən tüklərin arası ilə qət etməlidir.
Azacıq geciksə, aclığın nəticəsi
olan ölüm onun yenicə başlanan həyatına bir
andaca son qoyacaqdır. Böyük əziyyət
hesabına, bu kiçik canlı ət parçası, nəhayət,
dırmaşıb kisənin içərisinə girir və
ağzı ilə anasının məməsindən elə bərk
yapışır ki, nazik dodaqlarında qan əmələ gəlir.
Darrel kenquru balasının bu ilk və
ağır səfərini alpinistlərin Everestə
dırmaşmaları, bu ən yüksək zirvəni fəth
etmələri ilə müqayisə edir. O, ana kenqurunun
tüklərini nəzərdə tutaraq bu körpə
alpinistin iri ağacları olan meşə ilə zirvəyə
yüksəlməsini qeyd edir, bu isə çılpaq
qaya ilə ən iri zirvəyə dırmaşmaqdan da dəfələrlə
çətin bir işdir.
Şahmatçı da kenquru balası kimi uca bir zirvəyə
məlum olmayan yolla dırmaşmağa başlayır, bu vaxt
o, ancaq öz ağlına, gücünə bel
bağlamalıdır. Onun bu yoldakı əziyyətlərini də
həmin kiçik varlığın üzləşdiyi
ağır sınaqla müqayisə etmək olar. Həm də başlıca bir fərq də
orasındadır ki, şahmatçıya instinkt deyil, öz
ağlı və intellekti kömək göstərir.
Ümumiyyətlə, şahmat oyununda çox şeylər
məlum olsa da, bu rəqabət müəyyən qaydalara və
prinsiplərə əsaslansa da, hər bir oyunçu müəmmalar
aləminə, sirlər dünyasına səyahət etməli
olur. Bu, Kolumbun Amerikaya yollanmasını və ya
Magellanın Sakit okeanı üzüb keçməsini
xatırladır. Məqsəd, naviqasiya
prinsipləri aydın olsa da, onlar məchulluq
dünyasının ağır təsirinə məruz
qaldıqlarından qeyri-adi cəsarət və fədakarlıq
göstərməli oldular. Qorxaq adamdan səyahətçi,
tədqiqatçı olmaz, səyahət hamını heyrətə
salan igidlik, özünü fəda etməkdən qorxmamaq kimi
çoxlarına möcüzəli kimi görünən
xüsusiyyətlər tələb edir. Şahmat
oyunu müəyyən gözə çarpan, açıq
görünən mənzərələri ilə
yanaşı, əslində hər gedişdən sonra dəyişən,
təhlükələri getdikcə artan Terra İncognita - naməlum
torpaq təsiri bağışlayır. Hər
bir oyunda oyunçudan “Yeni Dünyanı” kəşf etmək,
tədqiq etmək bacarığı tələb olunur. Ona görə də şahmat heç də sadəcə
bir oyun olmayıb, özündə müəmmalar
yükünü daşıyan ağıl
sınağıdır. Bu oyun xəyalən
xoşbəxtlik və həm də bədbəxtlik
anlarını, variantlarını təklif edən mübarizə,
“qanlı” çarpışma meydanıdır. Şah öləndə qan axıdılmasa da,
“şah” çağırışına cavab tapılmayanda,
oyunçu nəhəng əsəb gərginliyinə, “qan verməyə”
məcbur edilir.
Oyunçunun sərəncamında hər cür hərəkət
etməyə qadir olan qoşun növləri - müxtəlif
fiqurlar vardır, onlardan nə vaxt, necə və hansı səriştəliliklə
istifadə edilməsi isə onun bilavasitə vəziyyəti
analiz etmə, düzgün qiymətləndirmə və
perspektivi görmək qabiliyyətindən asılıdır. Redutları möhkəm
olmayanlar dəlisovluqla döyüşə atılıb, az
keçməmiş məğlubiyyətlə üzləşdiyi
kimi, debütdə - oyunun başlanğıcında piyadalar və
ağır fiqurlar hələ lazımınca əlaqəli
qaydada hərəkətə gəlib, uğur vəd edən
mövqe yaratmadan, ağır fiqurlar ortaya atılıb meydan
sulaması çox vaxt uğursuzluqla nəticələnir,
onların mühasirəyə alınıb əsir
düşməsinə və nəticədə oyunçunun
maddi itki ilə üzləşməsinə səbəb olur. “Yüngül süvari” hücumu yaxşı nəticə
vermir. Ona görə də yaxşı
şahmatçısı mahir rəssamı xatırladır,
istedadlı rəssam hansı yaxmanı harada vurmağı
düzgün seçir. Bu, onun tablosuna
pozulmaz harmoniya bəxş edir.
Oyunçu da ixtiyarında olan qüvvələrdən
ehtiyatla, ən başlıcası faydalı şəkildə
istifadə etməyi bacarırsa, bu, nəticədə ona qələbə
sevinci gətirir, arzuya çatmaq mümkün olmadıqda isə
ən azı məğlubiyyətdən uzaqlaşmağı
bacara bilir.
Şahmatda
dünya çempionluğu zirvəsi
XX əsr həm də dünyanın şahmat ailəsinə
çox sayda görkəmli şahmatçılar, qeyri-adi
istedada malik olan ustalar bəxş etmişdir. Onların
yaradıcılığı sahəsində şahmat nəzəriyyəsi
və təcrübəsi xeyli zənginləşmiş və
dərinləşmişdir. Uzun müddət
ərzində SSRİ-də, sonra isə postsovet məkanında
çox qüvvətli şahmatçılar nəsli meydana gəlmişdir.
Başqa ölkələrdə də şahmat
iri addımlarla inkişaf etmişdir. 1970-ci illərdə
dünya çempionu olmuş Amerikanın
şahmatçısı Bobbi Fişer, şahmatın vətəninin
yetirməsi, XXI əsrin əvvəllərində bu adı
qazanan hindli Viştvanatan Anand, yeganə bolqar dünya
çempionu olan Veselin Topalov və nəhayət, şahmat səmasında
uzun fasilədən sonra parlayan Qütb ulduzu timsallı gənc
norveçli Maqnus Karlsen öz oyunları ilə şahmat
dünyasına yeni naxışlar vurmuşlar.
SSRİ-də
isə 1948-ci ildə dünya çempionu adına
sahib olan Mixail Botvinnik həm də dünya çempionluğu
matçlarına bir dramatizm elementləri gətirmişdi. O,
öz titulunu qorumaq üçün üç dəfə
iddiaçılarla mübarizə aparmış, bir dəfə
heç-heçə (12:12) nəticəsi ilə titulu əlindən
verməmiş, iki dəfə məğlub olduqdan sonra qisas
matçlarında qalib gələrək, yenidən çempionluğu
özünə qaytarmışdı. Beləliklə,
o, 1948-57, 1959-60 və 1961-63-cü illərdə şahmat aləminin
fəxri kürsüsündə əyləşmişdi.
İlk heç-heçəni 1951-ci ildə David Bronşteynlə
oynamış, 1957-ci ildə Vasili Smıslova, 1960-cı ildə
isə Mixail Tala uduzmuşdu, lakin sonradan onlardan titulu geri ala
bilmişdi. Lakin 1963-cü ildə Tiqran Petrosyana
uduzduqdan sonra dünya çempionluğu ilə birdəfəlik
vidalaşmışdı. Bu vaxt dünya
çempionu adını qazanmaq uğrunda yarışın
keçirilməsi qaydasında düzəliş edilmiş,
qisas matçının keçirilməsi ləğv
edilmişdi. Bu qaydaya görə uduzmuş
dünya çempionu iddiaçı olmaq üçün
başqaları ilə birlikdə yarışlar dövrəsinə
lap başlanğıcdan başlamalı idi. İki dəfə qisas matçı keçirərək
dünya çempionu adını özünə
qaytarmış Mixail Botvinnik yeni qayda ilə
razılaşmayaraq, iddiaçıların mübarizəsinə
qatılmaqdan imtina etmişdi.
23 yaşlı Mixail Talın isə Botvinnik üzərində
qələbəsi böyük hay-küyə səbəb
olmuşdu. Bu vaxtlar yeniyetməlik dövründə heç 13
yaşına çatmamış qrossmeyster tituluna yiyələnən
ukraynalı şahmatçı, hazırda Rusiya bayrağı
altında çıxış edən Sergey Karyagin hələ
dünyaya gəlməmişdi. Botvinnik
üzərində qələbə sensasiya xarakteri
daşıyırdı, özü də Talın dünya
çempionunu ağlasığmayan kombinasiyalarla udması
möcüzə kimi qəbul olunurdu. Mixail
Tal sadəcə dünya çempionu olmadı, o, populyar qəhrəmana
çevrildi. Lakin sonra o, qisas
matçını uduzdu və özünün o vaxtlar
anasına dediyi, ən gənc eks-çempiona çevrilməsi
barədəki sözlər indiyədək təkzib
olunmamışdır. Sonrakı illərdə
dəfələrlə SSRİ çempionu olsa da, bir daha həmin
parlaqlıqla işıq saça bilmədi. Bəlkə də ona spirtli içkiyə olan meyli
öz mənfi təsirini göstərmişdi. Tiqran Petrosyan isə onun bu zəifliyini xüsusi vəchlə
qeyd edir, Talın simasında alkoqolun adamı öldürməsinə
inanmadığını vurğulayırdı.
Əslində isə Tal əsl şahmat passionarisi idi və özündən sonra gələn gələcək gənc dünya çempionları olan Boris Spasskiyə, Robert Fişerə, Anatoli Karpova, Qarri Kasparova və xeyli şahmat istedadlarına Edmund Hillari ilk dəfə dünyanın ən yüksək zirvəsi olan Everestə qalxmaqla digər alpinistlərə nümunə göstərdiyi kimi, şahmat zirvəsinin də gənclər tərəfindən fəth ediləcəyi şansının real mövcudluğunu nümayiş etdirdi. Çünki ona qədər şahmat aləmində yaşlı idmançılar ağalıq edirdi. Ən gənc dünya çempionu hesab edilən Kapablanka bu titula 33 yaşında yiyələnə bilmişdi. Tal isə öz qələbəsi ilə elə bil ki, qocaların inhasarına son qoymağa cəhd etdi və sonrakı gənclər bu işi birdəfəlik başa çatdırdılar və şahmat “ahılları” bir daha ali şahmat zirvəsinə yaxınlaşa bilmədilər və gənclər artıq öz inhisarlarını yaratdılar. Şahmat aləmindən təkcə yaşlı Sovet qrossmeysterləri deyil, həm də amerikan Semyuel Reşevski və argentinalı Migel Naydorf kimi patriarxlar da uzaqlaşdılar.
Şahmat öz təbiətinə görə beynəlxalq oyundur, onun məkanı bütün dünyadır. Təəssüf ki, başqa sahələrdə olduğu kimi, şahmat rəqabətinə də millətçilik, ideoloji təsirlər müdaxilə etməyə başladı. 1963-cü ildə Botvinniklə Tiqran Petrosyanın matçı başlananda Bakıda yaşayan ermənilər köhnə dünya çempionunu ələ salırdılar, hətta şahmat taxtası arxasında ördəklə (“bad” erməni dilində “ördək” deməkdir, bu üzdəniraq metafora məhz Botvinniki nəzərdə tuturdu), guya onu bir zərbə ilə əzməyə hazır olan erməni şahmatçının oynadığını təsvir edən açıqca onların arasında istehza vasitəsi kimi əl-əl gəzirdi. Qalib gələn Petrosyan az qala ermənilərin milli qəhrəmanına çevrildi. Kasparov Bakıda böyüdüyü kimi, Petrosyan da Tbilisidə boya-başa çatmışdı. Lakin bir qədər sonra o, qalib haləsini itirib, 1971-ci ildə Bobbi Fişerə heç bir müqavimət göstərə bilmədi, artıq onun öyündüyü müdafiə qalxanı da deşilib, əvvəlki qüdrətini itirmişdi.
1985-ci ildə Qarri Kasparov ilk dəfə dünya çempionu olanda bu hadisə, əlbəttə ki, onun vətəni olan Bakıda sevinc hissi ilə qarşılanmışdı. Onun şahmatçı kimi uğurlarında doğma şəhərinin, ona göstərilən qayğının payı az deyildi. Karpovla matçda isə kömək kimi hər cür vasitələrdən istifadə edilmişdi, hətta ekstrasens Tofiq Dadaşov da onun rəqibinə mənfi təsir göstərmək üçün mübarizədə kömək göstərməyə göndərilmişdi. Azərbaycanlı olan bir əyalət sakini hətta qələbə naminə dua yazdırıb, onu Kasparova verməsilə qürrələnirdi. Beynəlmiləlçiliyi ilə seçilən Bakı yeni dünya çempionuna öz doğma övladı kimi baxırdı, bu vaxt onun mənşəyi heç yada da düşmürdü. Lakin bir qədər sonra Kasparov doğulub, şahmatda ilk uğurlu addımlarını atdığı şəhərə minnətdarlıqdan çox uzaq olan münasibət göstərməyə başladı, anasının mənsub olduğu erməni millətinin marginallarının təsiri altına düşməkdən qaça bilmədi.
(Ardı var)
Telman
Orucov
525-ci qəzet.- 2016.- 9 yanvar.- S.26