“Türkləşmək, müasirləşmək,
islamlaşmaq” üçlü düsturu kimindir? - III məqalə
TÜRK-TÜRKLÜK- TÜRKÇÜLÜK- TÜRKLƏŞMƏK
Triadanın üç təməl prinsipindən biri
türkləşmək yuxarıdakı inkişaf yolunu
keçib; deməliyik ki, geridə qalan iki prinsipə görə
haqqında ən çox danışılan və onun
formalaşmasında haqqı olan fikir və ideya
adamlarımız çoxdur.
XX yüzilin əvvəllərinə, yəni
Ə.Hüseynzadənin “Türklər kimdir və kimlərdən
ibarətdir” məşhur tədqiqatına qədər təxminən
yarım əsrlik bir inkişaf yolu keçmişdir. Özü də
bu təməl prinsip böyük bir coğrafiyanı əhatə
etmişdir. Böyük mədəniyyətə
sahib bir çox imperatorluqlar quran, fatehlər yetirən
türklərin XIX yüzilin sonları XX yüzilin əvvəllərində
milliyyət arayışlarında iştirak edən faktorlar
arasında bu prinsip başlıca yer tutmuşdur. Biz bunun tarixinə getmədən yalnız onu deyə
bilərik ki, millət, dil, soy-kök, vətən bu dövrdən
başlayaraq siyasi cəhətdən yenidən şəkillənməyə
başlamışdır. Xalqın, millətin
keçmişini etnik özəlliklərilə qorumaq,
yaşatmaq və gələcəyini qurmaq üçün
milliyyətçilik ortaya girmiş, rasional, siyasi əsaslara
dayanan məfkurə oluşdurmağa
çalışılmışdır. Burada
dünyada gedən prosesləri də unutmaq olmaz; Avropa mədəniyyətinə
XIX yüzildə daxil olan millətçilik fikri Fransa
inqilabından sonra bir qədər də genişlənir,
Avropa xalqlarının (əsasən alman, italyan, fransız)
formalaşması prosesi baş verir. Bu
prosesdə hər bir millətin özünün dövlətini
formalaşdırması məsələsi ortaya
çıxırdı. XIX yüzilin ikinci
yarısından başlayaraq türk xalqlarının
yaşadığı ərazilərdə ümmətçilikdən
millətçiliyə keçid prosesində türk
adının işlənməsi və türklüyün
türk xalqlarının vahid ideologiyasına çevrilməsi
prosesi də buradan qaynaqlanırdı. İslamı
qəbul etdikdən sonra milli kimliklərini kənara qoyaraq
ümmət prinsipi içində yaşayan türklər
yenidən islami kimlikdən türk kimliyinə
dönüşməyə başlayır. Bütün bunlar türk-türklük fikrinin milliyyət
fikrilə eyni prosesdə ortaya çıxmasına imkan verir.
Türkləşmək də digər təməl
prinsiplər kimi birdən-birə yaranmamış, müəyyən
inkişaf yolu keçmişdir. Şübhəsiz,
burada elmi yanaşmanı ilkin mərhələ olaraq
götürmək mümkündür. M.Kaşğarlının
“Divani lüğətit-it-türk” əsəri bu cəhətdən
elmi-nəzəri baza kimi diqqəti çəkir. Eyni zamanda, türk dilində yazılan əsərlər,
yazışmalar, filoloji və arxeoloji qazıntılar türk
adının gündəmə gəlməsi və yeni şəkil
almasında nəzəri baza rolunu oynayır. Lakin bütün bunlar epizodik xarakter
daşıdığından, türk, türklük və
türkçülük adları, məfkurələri
Avropadakı milliyyət fikrindən sonra ortaya
çıxır. Bu dövrü ilkin mərhələ
də adlandırmaq olar. Triadanın mülliflərindən
biri hesab edilən Z.Göyalp türkçülüyün
Avropadan start götürdüyünə işarə edərək
yazır: “Türkçülüyün ölkəmizdə
ortaya çıxmasından öncə Avropada türklüklə
bağlı axım-hərəkat özünü göstərdi.
Bunlardan birincisi fransızca “türkeri” deyilən “Türksevərlik”dir...Avropada ortaya çıxan ikinci axıma-hərəkata
isə “Türkologiya” adı verilir. Rusiyada,
Almaniyada, Macarıstanda, Danimarkada, Fransada və İngiltərədə
bir çox elm adamları əski türklərə, hunlara,
monqollara dair tarixi və arxeoloji araşdırmalar aparmağa
başladılar” (Z.Göyalp. Türkçülüyün
əsasları. B., 1991, s. 25).
Bəs milliyyət və türk fikrinin türk
xalqları arasında hansında ilk dəfə olaraq ortaya
çıxıb? Milliyyət fikrinin və hərəkatının Avropadan
qaynaqlandığını qeyd etmişik, deməli ki, bu fikir
avropalılarla daha çox təmasda olan türklər
arasında yayılmışdır: “Bu şərtlərə
sahib türk qövmləri, əskidən Osmanlı türkləri
deyilən Batı türkləri ilə Krım türkləri
və quzey türklərinin İdil hövzəsində
yaşayan qisimləriylə Kafkasiyada oturan Azərbaycan
türkləridir” (Y.Akçura. Türkçülüyün
tarixi. B., 2010, s. 22). Fikrimizcə, milliyyət
fikrinə türk xalqlarından ilk sahib olan elə
avropalılarla sıx təmasda olanlar olmuşdur. Avropada milliyyətin formalaşdırılması ilə
bağlı gedən hüquqi, tarixi, ədəbi söhbətlər
türklərə də öz təsirini göstərmişdir.
Məlumdur ki, alman, italyan, slavyan xalqları
arasında həm milli birlik, həm də məfkurə
(sosialistlik, xalqçılıq, hürriyyətçilik)
söhbətləri gedirdi. Osmanlının
Avropa ilə sıx siyasi, iqtisadi, mədəni əlaqələrini
nəzərə almış olsaq, milliyyət fikrinin ilk mərhələsində
Tənzimat və Yeni Osmanlıların ortaya
çıxması tamamilə təbiidir. Hələ
Osmanlının əvvəlki dönəmlərində də
dövlətin idarəedilməsində və bir çox məsələlərdə
xarici faktor yaxından iştirak etmişdir. Osmanlının Avropaya bütün parametrlərdə
(elm, texnika, siyasət və s.) uduzduğu və torpaq itkilərilə
rastlaşdığı bir vaxtda isə Tənzimatçılar
Avropa siyasi düşüncəsini Osmanlıya gətirməyə
çalışdılar. “Yeni Osmanlılar”
cəmiyyətinin yaranması da məhz bu zərurətdən
doğurdu. “Vətən”, “millət”,
“hüquq”, “azadlıq” sözləri Avropadan transfer olunaraq həm
Tənzimatçıların, həm Yeni Osmanlıların (Gənc
Türklərin) əsərlərində geniş şəkildə
işlənirdi.
Milliyyətçiliyin yeni bir mərhələsi olaraq
milli dildə bədii əsərlərin yazılması da əsas
amillərdən biri hesab olunur. Türkçülüyün
tarixini araşdıran Y.Akçuraya görə, milliyyət
fikrini oluşduran “kültürəl olayların ən önəmlisi
dildir”. Görünür, elə buna
görə də Y.Akçura türklərdən Əhməd
Vefik Paşa, Mustafa Cəlaləddin Paşa və Şinasi
Əfəndini ilk türkçülərdən hesab edir.
Ə.Vefik Paşanın “Şəcəreyi-türki”ni
(Türklərin soykötüyü”) Şərq türkcəsindən
Osmanlı türkcəsinə çevirməsi və
M.C.Paşanın “Əski və yeni türklər” (1869)
kitabını yazması isə artıq dil faktorundan
çıxaraq elmi, tarixi şəkildə
araşdırmanın ilk nümunəsi kimi diqqəti çəkir.
Z.Göyalpın yazdığına görə
Ə.Vefik Paşanın elmi türkçülüyündən
(Darülfünunda tarix fəlsəfəsi müdərrisi
olması) başqa, sənətdə də
türkçülüyü vardır; evinin bütün
mebeli, özünün, hətta ailə üzvlərinin geyimləri
bütünlüklə türk malından ibarət idi. Ə.Vefik Paşa hətta Molyerin komediyalarını
türk dilinə çevirərkən şəxslərin
adlarını da türkcələşdirmiş, türk gələnəklərinə
uyğun təsvir edərək səhnədə oynatmışdır.
Süleyman Paşa (1838-1892) da türklük və
türkçülük anlayışlarının
yayılmasında qızğın fəaliyyət göstərib.
İslamdan əvvəlki türk tarixinə və
təmiz türk dilinə maraq göstərən Süleyman
Paşa onların məktəblərdə öyrədilməsi
üçün bir sıra əsərlər
yazmışdır. O, türklərin dilinin Osmanlı
deyil, türk olduğunu müdafiə edənlərdən
olmuşdur.
Həm
Z.Göyalp, həm də Y.Akçura M.F.Axundzadəni də
dilinə görə ilk türkçülərdən hesab
edir. Y.Akçura M.F.Axundzadənin ana dilində altı komediya
yazmasını nəzərdə tutaraq “Bu vəziyyətdə
Axundzadə Mirzə Fətəli dildə felən
türkçülük etmiş olur. Fəqət
Mirzənin milliyyətçiliyi ilə bağlı
düşüncə və görüşlərinə dair mənim
əlimdə ciddi məlumatlar yoxdur” (Y.Akçura. Türkçülüyün tarixi. B., 2010, s.60). Y.Akçuradan fərqli
olaraq bizim əlimizdə olan faktlar M.F.Axundzadənin birbaşa
türkçülüyünü təsdiq etmir. Çünki bu dövrdə hələ ümmətçilikdən
millətçiliyə keçid prosesi baş verməmişdi.
Doğrudur, M.F.Axundzadə bəzi məktublarında
“xalqım” sözünü işlətmişdir, ancaq bu
söz altında türk və türklüyü nəzərdə
tutmamışdır. “İslam milləti”
ifadəsi altında isə İranda yaşayan xalqları nəzərdə
tutmuşdu.
Türkçülüyün siyasi
çalarlarının formalaşması, hərəkata, cərəyana
və üç təməl prinsipdən birinə
çevrilməsi üçün onun yeni bir mərhələyə
keçməsi lazım gəlirdi. Türkçülük
bir siyasi düşüncə olaraq Türkiyədə XIX
yüzilin 70-ci illərində yeni bir mərhələyə qədəm
qoyur. Ötən məqaləmizdə Tənzimat
aydınlarının dil və əlifba məsələsilə
bağlı fəaliyyətlərini qeyd etmişdik.
Artıq osmanlı sözü yerinə
“türki”, “lisani türki” sözləri sıx-sıx işlənməkdəydi.
Şübhəsiz bu dövrdə
türklüyün, türkçülüyün bir fikir
sistemi halında işlənilməsi və yerinin müəyyənləşməsində
Əli Süavinin böyük payı vardır. Dövrün bir çox aydınlarının
türk, türkcə, türklük ilə bağlı
çalışmaları və fikirləri olsa da, bu fikri
sistemli şəkildə irəli sürən və müdafiə
edən Ə.Süavi olur. O, “...əksərən islami
bir zehniyyətlə təbdil və tərcümə əsərləri
yazmış, bəzən şüurlu bir Osmanlı vətənpərvəri
kimi düşünmüş, bəzən də
türkçü və bir türkoloji
araşdırıcısı kimi düşünmüş və
çalışmışdır” (Banarlı N.S. Resimli
türk edebiyyatı II. İ., 1989). Nədənsə
Ə.Süavini son illərə qədər araşdıranlar
onun islamçılığını daha çox
qabartmış, tükçülüyünü ikinci planda
qeyd etmişlər. Halbuki, o, bütün
sahələrdə radikal və yenilikçi kimi
çıxış etmişdir. O, islamı
yaxşı bildiyi kimi, Qərb mənbələrinini də
onun qədər bilir və bu dəyərlərə sahib
çıxırdı. 1870-ci illərdə
xilafətin dində yeri olmadığı, Peyğəmbərin
belə şəklinin çəkilə biləcəyi fikirlərini
irəli sürmüş, kitabına şəkil qoyduğu
üçün toplum tərəfindən “zındıq”
adlandırılmışdır. O,
türkçülüyü Osmanlaşmaq
ideologiyasının ən qızğın vaxtında ortaya
atmağa müvəffəq olmuşdur. Osmanlaşmaq
isə XIX yüzilin 20-ci illərində ortaya
atılmış Panslavizmə qarşı Osmanlıda tədricən
formalaşan ideologiyalardan idi. Osmanlaşmaq
tərəfdarları bununla Osmanlıda yaşayan bütün
xalqların (türklər, yunanlar, yəhudilər, ərəblər,
ermənilər, xorvatlar, serblər, rumınlar, macarlar və
b.) “Osmanlı milləti” adı altında
birləşdirməyə hesablanmışdı. Osmanlı imperiyasının dağılmamasına
yönəlmiş bu yeni məfkurə bir
çoxlarını heç cür razı salmırdı.
Ona görə də Ə.Süavinin
türkçülük fikri çox böyük təpki ilə
qarşılanır. Türkçülüyün
Osmanlaşmağa qarşı qoyulması Süavinin saray tərəfindən
təqib olunmasına nədən olur. 1878-ci il mayın 20-də II Əbdülhəmidə
qarşı V Muradı yenidən taxta çıxarmaq məqsədilə
Çırağan sarayına basqın zamanı
öldürülür.
Türkologiyanın Avropada formalaşmağa
başladığı bir vaxtda Qərb
qarşısındakı aşağılıq duyğusundan
xilas olaraq bu mənbələri öyrənmiş və
türkülüyün tarixi, bugünü, türk irqi və
türk dilinin üstünlüyü ilə bağlı məqalələr
yazmış, araşdırmalar aparmışdır.
Yaradıcılığı hələ tam tədqiq
olunmamış fikir adamının “Xivə tarixi” və “Lisani
xətti-türki”, “Türk” əsərləri Türkiyə tədqiqatçıları
tərəfindən son zamanlar
araşdırılmışdır. Bu əsərlərdən
də görünür ki, Ə.Süavinin Avropadakı
türkçülük cərəyanından nəinki xəbəri
olmuş, özü də türkçülüyü elmi və
ideoloji şəkildə yaymağa
çalışmışdır: “Fəqət əsl önəmli
olan nöqtə onun bir türkoloq olması deyil,
Osmanlılıq şüuru yerinə Türklük
şüurunu oyandırmaq istəməsidir” (Ülken H.Z.
Türkiyede çağdaş düşünce tarihi. İ., 2005, s.80).
Yeni
Osmanlılar Cəmiyyətinin üzvü, qəzetçi,
fikir və siyasi mücadilə adamı Ə.Süavi türklərin
qədim tarixə malik olduğunu, onların çox geniş
bir coğrafiyaya yayılaraq dünya mədəniyyətinin
inkişafında müəyyən rol
oynadığını, türklərin və tatarların
eyni kökdən olduğunu irəli sürməklə
qalmamış, tarixi və bugününə aid
araşdırmalar aparmışdır. O, türkcənin digər
dillərdən üstün olduğu fikrindədir və bu
düşüncədə olan Qərb elm adamlarını da dəstəkləyir:
“Türkcə lisan pək mənadır, pək dadlı, ədası
pək ahəngli və tahsili tekellümü pek kolaydır”
(“Lisani Hatti-türki”). Eyni zamanda türkcənin fonetik,
morfoloji və etimoloji və sintaksis özəlliklərini fars və ərəb dili ilə
qarşılaşdırır. Ə.Süavi “Türk” adlı
məqaləsində Türk irqinin tarix səhnəsində
İskitlər, Hunlar, Tukyular, Xəzərlər, Uyğurlular
və Osmanlılar adıyla çox önəmli rol
oynadığını önə sürən Ə.Süavi
Türk irqini əskəri, mədəni və siyasi rolları
baxımından bütün irqlərdən üstün
tutmuş və qədim olduğunu göstərmişdir:
“Əli Süavinin elmi yazılarında Türklükdən,
tarix və coğrafiya sahəsi olaraq da Osmanlıdan kənarda
yaşayan türklərdən bəhs edilməsi onun
Türkçülük hərəkatının başlanğıcına
oturdulmasına gərəkçə oluşdurur (Okay O.
Batılaşma dövrü Türk edebiyyatı. İ., 2005,
s. 45).
Ümumiyyətlə, Ə.Süavinin türklər,
türklüklə bağlı bu fikirlərini
Türkçülük hərəkatının ilk
başlanğıcı hesab etmək olar. M.F.Köprülüzadə,
O.Akay, Banarlı, Sevgi Özgən və başqalarının
tədqiqatlarında da Ə.Süavi türklük
şüurunu oyandıran, onu nəzəri və tarixi cəhətdən
işləyən milliyyətçi zehniyyətli bir fikir
adamı kimi göstərilir. Bununla belə,
türkçülük onun əsərlərinin mahiyyətindən
irəli gəlirdi, “ittihadi-islam” sözünü işlətməsinə
rəğmən, hələ türkçülük,
türkləşmək terminlərini işlətmirdi. Türkiyə tədqiqatçısı
Şerif Mardinə görə “Süavinin “türk” kəlməsini
sıx kullanması və Orta Asiya məsələsinə
önəm verməsi nədəniylə ilk
“Türkçü” olaraq vermək yanlışdır” (Mardin
Ş. Yeni Osmanlı düşüncəsinin doğuşu.
İ., 1996, s. 410). Lakin əsas məsələ
heç də onun “ilk türkçü” olmasında deyil,
türk adının tarixi, bugünü, gələcəyilə
bağlı fikirlərinin elmi, siyasi mahiyyətli
olmasındadır.
Ə.Süavidən
Ə.Hüseynzadəyə qədər olan dövrdə
türk və türklüklə bağlı siyasi
düşüncəyə malik olanlar içərisində
C.Əfqani, H.Zərdabi və onun “Əkinçi” İ.Qaspıralı və onun “Tərcüman”
qəzetləri, eləcə də Y.Akçura öndə gəlir.
C.Əfqaninin türklük,
türkçülüklə bağlı əsərləri
olmasa da, onun ümumən fikirləri, dünyada gedən
ictimai-siyasi proseslərlə bağlı düşüncələri
türkçülük dünyagörüşünün
formalaşmasına öz təsirini göstərirdi. Y.Akçuranın C.Əfqanini türkçü
hesab etməsinin əsasında da məhz bu amillər
dayanır. “Milli vəhdət fəlsəfəsi və
dil birliyinin həqiqi mahiyyəti” adlı məqaləsində
həyatda insanlar arasındakı birliyin formalarını və
mahiyyətini araşdıraraq belə bir qənaətə gəlir
ki: “Millətdən kənarda səadət yoxdur, dilsiz də
millət ola bilməz. ...Heç
şübhə yoxdur ki, dil birliyi, yəni milli birlik dini
birlikdən daha möhkəm və sabitdir” (Ş.Qurbanov.
C.Əfqani və türk dünyası. B.,
1997, s. 186-187). Özünü türk hesab edən
C.Əfqaninin həyatının bir hissəsinin İstanbulda
keçməsi və sonrakı mərhələdə
türkçülərin dünyagörüşündə
böyük dəyişiklik etməsi də bunu deməyə əsas
verir. Bədii düşüncədə və elmi fikirdə
Məmməd Əmin Yurdaqul, Ə.Ağaoğlu,
Ə.Hüseynzadə, M.Ə.Rəsulzadə, Ə.Cavad,
C.Cabbarlı, C.Məmmədquluzadə, Ö.F.Nemanzadə
yaradıcılığının C.Əfqani fikirlərindən
qidalandığını nəzərə almış olsaq,
türkçülüyün gəlişməsində onun
rolu aydın olar.
Mahiyyət etibarilə millətçi olan
İ.Qaspıralı da yazılarında Rusiya müsəlmanlarının
keçmişi və bugünü ilə bağlı problemlər
qaldırır, Krım tatarlarını “türk-tatar”
adlandıraraq çox yerdə türklərin problemlərini
ümumiləşdirməyə çalışırdı. “Dildə,
fikirdə, işdə birlik!” formulunun əsasında da məhz
türklərin birliyi ideyası dayanırdı.
Y.Akçuranın yazdığı kimi: “Tərcüman”a
görə Kazan tatarı, Orta Asiya sartları,
turançılar filan yoxdur; bir dinə inanan, bir dildə
danışan türklər vardır”,- deyir və onu “Bütün
türkçülük axımının mərkəzi
siması saymanın doğru olduğuna” inanır
(Y.Akçura. Türkçülüyün
tarixi. B., 2010, s. 104). Bununla belə,
üç təməl prinsipin formalaşmasında
Y.Akçuranın özünün də rolunu xüsusi
göstərmək lazımdır. Sonralar “Türk
ocağı”nın qurucularından olan
Y.Akçura ilk dəfə olaraq əsərlərində
triadanın iki prinsipini (əslində üç prinsip, lakin
Osmançılıq sonralar təməl prinsipə
çevrilmir!) məfkurə şəklində irəli
sürmüşdür. O, türkçülük
savaşına gec qatılsa da (XX yüzilin
başlanğıcında) tez bir zamanda onun ətrafında
ictimai məfkurə yaratmağa cəhd etmiş və buna nail
olmuşdur. Varlı ailədən olması və
İ.Qaspıralının qohumu olması onu məfkurə
savaşına qatılmağa imkan vermişdir. Onun araşdırmaları bütünlüklə,
demək olar ki, türk tarixi və türkçülük məfkurəsinə,
Osmanlı tarixinə və çağdaş Avropada baş
verən hadisələrin siyasi, iqtisadi və sosial problemlərinə
həsr olunub. Onun 1904-cü ildə Misirdə
Əbdülhəmid istibdadına qarşı
çarpışan “Türk” qəzetinin 23, 24-cü
saylarında dərc olunan 32 səhifəlik “Üç tərzi
siyasət” əsərində ilk dəfə olaraq türklərin
yüzilliyin başlanğıcında siyasətinin
üç prinsipi müəyyən edilir. Y.Akçura yeni
siyasətdə irəli sürdüyü üç prinsipi
bundan ibarət idi: a) Osmanlı milləti meydana gətirmək;
b) İslamçılığa dayanan bir dövlət
yapısı qurmaq; c) irqə dayalı türk siyasi məfkurəsi
formalaşdırmaq. Özü də
Y.Akçuranın əsərində sələflərində
olduğu kimi, bu fikirlər mahiyyətdən doğmurdu,
Osmanlıçılıq, İslamçılıq,
Türkçülük terminləri birbaşa işlədilməklə
yanaşı, onun siyasi mahiyyəti də
araşdırılırdı. Ona qədər isə
türk, türk birliyi, islam birliyi kimi ifadələr
işlənmişdisə türkçülük sözü
işlədilməmişdi.
Osmanlılıq dedikdə-yeni məzmunda bir Osmanlı
milləti, dünyadakı müsəlmanların İslam
birliyinə və Türklərin siyasi birliyinə nail
olmağı düşünürdü. “Üç tərzi
siyasət”in girişində yazır: “Hesab edirəm ki,
Osmanlı ölkələrində Qərbdən feyz alaraq,
qüvvət qazanmaq və tərəqqi arzuları uyanalı,
bəlli başlı üç siyasi yol təsəvvür və təqib (ebauhcer) edildi:
Birincisi, Osmanlı hökumətinə tabe müxtəlif millətləri
təmsil edərək və birləşdirərək bir
Osmanlı milləti vücudə gətirmək. İkincisi, xilafət haqqının Osmanlı
dövləti hökmdarlarında olmasından faydalanaraq,
bütün islamları sözü gedən hökumətin
idarəsində siyasətən birləşdirmək
(Frenklerin “Panislamizme” dedikləri). Üçüncüsü,
irqə dayanan siyasi bir türk milləti (seçmələr
Y.Akçuranındır-B.Ə.) təşkil etmək.
Bu yollardan ilk ikisinin bir zamanların Osmanlı dövləti
ümumi siyasətinə mühüm təsiri oldu. Sonrakı isə
ancaq bəzi mühərrirlərin yazılarında
görüldü” (Y.Akçura. Üç
tərzi siyasət. A., 1976, s.19). Y.Akçuranın bir formul şəklində irəli
sürdüyü bu prinsiplər ona qədər müxtəlif
şəkildə işlənsə də bir yerdə işlənməmişdi.
Lakin Y.Akçuranın bu formulu
çağdaşları tərəfindən etirazla
qarşılanır; Əli Kamal “Cavabımız”, Əhməd
Fərid “Bir məktub” məqalələrilə həmin qəzetdə
çıxış edirlər. Daha maraqlısı
burasındadır ki, formulun şəriksiz müəllifli
hesab edilən Ə.Hüseynzadə elə həmin qəzetin
1904-cü il 56-cı sayında “Məktubi
məxsusi” məqaləsilə çıxış edir. O.Bayramlının yazdığına görə məqalə
Y.Akçuraoğlunun “Üç tərzi siyasət” adlı
məqaləsində “osmanlılaşmaqmı,
islamlaşmaqmı, türkləşməkmi” (əsərdə
osmanlıçılıq, islamçılıq,
türkçülük” kimi getmişdir-B.Ə.) sualları
ilə açdığı müzakirəyə cavab olaraq
yazılmışdır. Ə.Hüseynzadə
bu məqalədə islamçılıq və
türkçülük görüşlərindən bəhs
edərək, özünün nəinki
türkçülük, hətta turançılıq məfkurəsinin
tərəfdarı olduğunu bildirmişdir”
(Ə.Hüseynzadə. Seçilmiş əsərləri.
2 cilddə, I c., B., 2008, s. 145). Məqalədə Y.Akçuranın “Üç tərzi
siyasət” əsərinin adı çəkilsə də, bir
neçə cümlə redaksiya tərəfindən
çıxarıldığından müəllifin bu əsərə
münasibətini aydın etmək olmur. Ancaq
məqalənin başlığındakı “Möhtərəm
qəzetənizin bilmiyorum hanki nüsxələrinin bir-iki bəndində
türklüyün nədən ibarət olduğuna tamamilə
vüquf göstərilməmiş və tatarlara, əlalxüsus
türklüyün madari-iftixarı bulunan Çingizlər,
Teymurlar kibi hərb dahilərinə həqarətamiz bəzi
sözlər işlədilmişdir” fikrindən aydın olur
ki, məqalədə siyasətin üç tərzindən bəhs
edilmir. Məqalənin sonunda isə
M.F.Axundzadə, Ə.Nəvai və Vamberidən bəhs edir və
“Sizlərsiniz ey qövmi macar bizlərə ixvan” misrası ilə
başlayan şeiri verilir. Bir il sonra
“Həyat” qəzetini türkcə cəridə adlandıraraq
onun cəmiyyət və millət üçün əhəmiyyətindən
danışır. Həmin il qəzetin
67-ci sayında “Türk dilini öyrənməyin rəvaidi” məqaləsini
dərc etdirir. Məqalədə “Zi Qrezend”-”dhe-Qresent”, yaxud
“Əl-hilal” qəzetinin 30 avqust tarixli məqaləsinə münasibət
bildirilir.
Ümumiyyətlə, Ə.Hüseynzadənin
üç təməl prinsipdən türkçülüklə
bağlı araşdırmaları sistemli və ardıcıl
xarakter daşıyır. Ə.Süavidən
sonra Y.Akçura ilə birlikdə Ə.Hüseynzadənin də
məqalələri və fikirləri
türkçülüyün formalaşmasında önəmli
rol oynayır. “Həyat” qəzetinin
4-cü sayından başlayaraq yazdığı və hissə-hissə
çap etdirdiyi “Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir”
əsəri türkçülük görüşlərini
ifadə edən ən mükəmməl əsəridir.
Məqalənin başlanğıcında müəllif
yazır: “Qəzetəmizin türkcə bir cərideyi-islamiyyə
olduğu hər nüsxənin başında zikr olunuyor:
“Türkcə” və “islamiyə” ibarələri hər nə
qədər surəti zahirdə qayət aydın və
aşkar sözlərə bənzəyirlərsə də, həqiqət
halda öylə degildir” (“Həyat”, 1905, N4). “Türklər
kimdir və kimlərdən ibarətdir” əsərində
Ə.Hüseynzadə türk sözünün mənşəyindən
tutmuş bu dildə danışan xalqların tarixi
keçmişi və bugünü ilə bağlı elmi, nəzəri,
ideoloji fikirlər irəli sürür. Müəllif
indiyədək türklər haqqında (moğol, tatar,
türk, turok, tu-ku-ye və s.) olan elmi-nəzəri fikirlərə
və son vaxtlarda bəzi qəzetlərdə gedən
yanlış məlumatlara münasibətini bildirir, Vamberiyə,
Şəmsəddin Sami bəyə, Nəcib Asim bəyə
istinadlar edir. Ə.Hüseynzadə
“türklərin səhvət tatar deyilən qismi”-azərilər
haqqında da fikir yürüdərək bildirir ki, onların
“dil və tarix cəhətindən moğollara bənzəyiş
və münasibətləri” çox azdır, yox kimidir, dilləri”
nisbətən qaba olmaqla bərabər Azərbaycan türki,
osmanlı, hətta cığatay şivələrindən
ziyadə türkcədir”.
Türk kimliyini Azərbaycanda ilk dəfə elmi nəzəri
şəkildə ortaya atan Ə.Hüseynzadə istər
“Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir” əsərində,
istərsə də ayrı-ayrı məqalələrində
türkçülük, türkləşmək ifadələrini
işlətmir.
Türkçülük ideyasının yayılmasında türk arenasında Ə.Hüseynzadədən sonra M.Ə.Yurdaqul və Z.Göyalp ortaya çıxır. M.Ə.Yurdaqulun şeirlərində bədii, Z.Göyalpın şeirlərində və publisistikasında türkçülük ideyası elmi şəkildə geniş yayılır. Hər ikisinin XX yüzilin əvvəllərində Azərbaycan ədəbi, elmi mühitinə çox böyük təsiri olur. Z.Göyalp eyni zamanda şeirlərində Turançılıq ideyasının da ən çox yayanlardandır. Onun məqalələrini “Türk yurdu” dərgisində dərc etdirməsi, “İttihad və tərəqqi” partiyasına məxsus lisey yaradaraq orada sosiologiyadan dərs deməsi onda türküçülük düşüncəsini tam olaraq formalaşdırmışdır. Ona qədər ideya şəklində və elmi-tarixi cəhətdən ortaya atılmış türk, türklük Z.Göyalp və M.Ə.Rəsulzadə yaradıcılığında məfkurə halına salınmışdır. Belə demək mümkünsə, türkçülük 1908-ci ilə-Osmanlı inqilabına qədər elmi-tarixi, ondan sonra isə məfkurə, ideologiya şəklində yeni mərhələsini yaşayır. Y.Akçuranın “türkçülüyün təşkilatlanma dövrü” adlandırdığı bu mərhələdə Osmanlıçılıq ideologiyası nüfuzdan düşərək geri çəkilir və əvəzində türkçülük irəli çıxır. Bu mərhələ yalnız Z.Göyalp və M.Ə.Rəsulzadə ilə məhdudlaşmır, İ.Qaspıralı, Ə.Ağaoğlu, S.Hüseyn, füyuzatçıların sonrakı yaradıcılığı, M.Hadi, Y.Akçura, A.Şaiq və başqaları tərəfindən genişlənir. Yaranan “Türk dərnəyi”, “Türk bilgi dərnəyi”, “Türk yurdu”, “Türk ocağı”, “Gənc qələmlər” və s. dərnək və dərgiləri türkçülüyün bir ideologiya, proqram şəklinə salınmasında və yayılmasında böyük rol oynayır. Bu dövrdən başlayaraq bu təməl prinsiplərin hər biri ilə bağlı geniş müzakirələr gedir və bu məfkurənin başına Z.Göyalp keçir və bütün həyatını bu məfkurənin nəzəri və praktik (gerçəkləşməsi) məsələlərinə həsr edir. Türkçülüyün “İttihad və tərəqqi” partiyasının proqramında (1912) yer alması ilə təməl prinsip siyasət arenaya daxil olur. Z.Göyalp yaradıcılığında paralel olaraq Turançılıq ideyası da başlıca yer tutur, lakin zaman keçdikcə siyasi düşüncəsində dəyişiklik edərək yeni bir sistem irəli sürür. Onun “Türk yurdu” dərgisində 1913-cü ildən dərc etdirdiyi məqalələr “türkləşmək, müasirləşmək, islamlaşmaq” adlanırdı. 1918-ci ildə isə həmin adda kitab nəşr etdirir. Maraqlıdır ki, bu kitab (və ideoloji sistemi!) Y.Akçuranın “Üç tərzi siyasət” əsərindən sonra çox doğru olaraq “türkçülüyün nəzəri təməlinə qoyulan ikinci daş” (R.Muhammetdin. Türkçülüyün doğuşu və gəlişimi. İ., 1998, s. 91) kimi dəyərləndirilir.
M.Ə.Rəsulzadə də 1913-cü ildən başlayaraq müxtəlif məqalələrində millət və milliyyət anlayışlarının elmi izahını verməyə çalışmış, millət üçün dil, din, məfkurə birliyinin vacibliyini irəli sürmüş, azərbaycanlılardan bir millət olaraq bəhs etmişdir. Türkiyədə türkçülərin əhatəsində olan M.Ə.Rəsulzadə C.Əfqaninin “Milli vəhdət fəlsəfəsi və dil birliyinin həqiqi mahiyyəti” məqaləsini tərcümə edib “Türk yurdu” dərgisində çap etdirmişdir. O, Türkiyəçiliyi, Turançılığı deyil, məhz türkçülüyü müdafiə edirdi. 1915-ci ilə qədər onun dünyagörüşündə çoxdandır müzakirə obyekti olan formul artıq formalaşmalı idi ki, “Açıq söz” qəzetinin ilk sayında XX yüzili “milliyyət” əsri adlandıraraq “Tutacağımız yol” adlı baş məqaləsində xalqı “üç əsasa sarılmağa” çağırırdı: “Demək ki, sağlam, mətin və oyanıq məfkurəli bir milliyyət vücuduna çalışmaq istərsək ki, zaman bunu iqtiza ediyor-mütləqa üç əsasa sarılmalıyız:
Türkləşmək, islamlaşmaq və müasirləşmək” (Seçmə M.Ə.Rəsulzadənindir-B.Ə.) (“Açıq söz”, 1915, N1).
M.Ə.Rəsulzadə bu illərdən başlayaraq partiya fəaliyyətində də türkçülüklə bağlı düşüncələrini formalaşdırmağa başlayır. Partiyanın ilk proqramından sonrakı dövrdə xətti-hərəkətində türkçülüyün önə çıxması da bunu deməyə əsas verir. Partiyanın mətbu orqanı “İstiqlal” qəzetinin “Türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək” devizi ilə nəşr olunması isə hakimiyyətə gəlişindən sonra formulun siyasi həyatına aydın bir yol açmış olur.
Bədirxan
ƏHMƏDOV
525-ci qəzet.- 2016.- 9 yanvar.- S.18-19