Şəbi-Yelda
Ən uzun gecə ən uzun kədər deməkdir. Ən uzun gecə
ən uzun sevgi deməkdir. Ən uzun gecə
əbədiyyət gecəsidir. Ən uzun
gecə bizim gecəmizdir.
...İnsanın sirrini ifşa edən gözdür. Bir
baxış çox-çox dərinliklərdə gizlədilən
daş-torpağa gömülən, divara hörülən
sirri bir anın içində açıb ayan edə bilir.
Min kilometr uzaqda, min illik məsafədə olsa belə sən
o baxışı elə o bir anın içində
görürsən, hiss edirsən və həmin o anın
içində də o sevgisiz keçmiş puç olmuş
ömrünün xaraba divarlarının dibinə
çöküb ilk və son deyə için-için
ağlayırsan.
O
baxış Şəbi-yeldada mənim yuxuma gəlmişdi. Allahın onu bu ən uzun gecədə göndərməyinin
səbəbini anlaya bilmədim. Daha sonra
geriyə yolu olmayan azmış bu eşqin qəfil gəlişinin
Allahın mənə son hədiyyəsi olduğunu anlamağa
başladım.
Yox, elə qəflətən, birdən-birə
anladım. Bir kəlmə söz kəsmədiyim, amma bu gecə
kimi uzun ömrümün hər anında gördüyüm və
ya görüşdüyüm, danışdığım o
utancaq, ala gözlü, xurmayı saçlı qız mənim
üçün səs, söz olmaqdan daha çox
üşütməyə, bəlkə də isitməyə,
titrəməyə bənzər bir halət idi. İldırım kimi çaxırdı və sonra
da öz işığının qaranlığında
(işığın qaranlığı qaranlıqların ən
qaranlığıdır) qeyb olub gedirdi.
...Məndən
bir sinif aşağı oxuyurdu. Bir sinif fərqi
dünyada ən uzaq və ən yaxın məsafə idi mənim
üçün. Hər tənəffüs ürəyim
az qalırdı yerindən oynayıb
çıxsın. Özümü sinifdən
çölə atırdım, yüz dəfənin birində
onu görə bilirdim. Məktəbin uzun səsli-küylü
koridoruna çıxmağı sevməzdi. Hay-küyü, ucadan danışmağı, əl-qol
atmağı sevməzdi. Ətrafa
baxmağı da sevməzdi. Oğrun-oğrun
baxmağı vardı. Mənə elə
gəlirdi ki, mənim ona baxdığımı heç kəs
görə bilməsə də bu baxışı bircə o
görə bilirdi.
Hərdən nəyə isə sakitcə gülümsəyirdi. O gülümsəyəndə
elə bilirdim ki, bu dünyada məndən güclü, məndən
xoşbəxt adam yoxdur. İstəsəm
uçardım, istəsəm bütün məktəbi,
bütün dünyanı, bir ovcumun içinə alıb
sıxardım. Mən onu maddi varlıqdan çox, ilahi
varlıq kimi hiss edirdim. Elə bilirdim bu
dünyaya işiğı, suyu, ətri o gətirib. Hər
il qara qışın bağrından
yayı o qoparıb çıxarır. Bütün
çiçəklər onun üçün açır,
bütün lalələr onun üçün qızarır.
Geyimi o qədər təbii, doğma idi ki, elə bil
anası onu o qəhvəyi donda, yaşıla çalan
paltoda, çiyinlərinə düşmüş kəlağayı
ilə bərabər doğmuşdu.
Məktəbimiz qəsəbənin şimal ucqarında
idi. Ayrı-ayrı yollarla məktəbə gedən ana
yola çıxsaq da, mən onun nə vaxt evdən
çıxdığını, ana yola nə vaxt addım
basacağını səhvsiz bilirdim. Bəzən
göz-gözə gəlsək də, salamsız-filansız
keçib gedərdik. Bəzən mən
öndə gedərdim dostlarımla, bəzən də o
öndə gedərdi rəfiqələriylə. Əzəmətli və əfsanəvi ədəbiyyat
müəllimimiz onun qonşusu idi. İşin
tərsliyindən müəllimlərimizin içindən mənim
ən çox qorxduğum, mənim ən çox sevdiyim Qabil
müəllim də ağır addımlarla məktəb
yoluna çıxardı. Qabil müəllim də
alagöz, ucaboy, enlikürək, qəribə bir adam idi. Həmişə mənə
elə gəlirdi ki, dünyanın bu ən ağıllı,
savadlı, gözəl, qeyri-adi adamını doğulub
yaşadığım bu balaca qəsəbəyə
sürgünə göndəriblər. Bu
sürgün hökumət sürgünü yox, Allah
sürgünü idi. Bir qızın
ürəyini qırdığı üçün Allah onu
bu ucqar qəsəbəyə sürgün eləmişdi.
Bu qəsəbədə ondan qərib adam
yox idi. Ailəsi, oğlu, qızı var idi.
Ən gözəl futbol hakimi də o idi, ən
gözəl natiq, ən bilikli müəllim də o idi.
Bu qəsəbəyə sığmayan o qərib və
yalqız adamın da gözlərinin önündə sanki bir
tor var idi. Bu tor onu bu dünyada ayırdığı kimi həm
də onu qoruyurdu. Həmişə uzaqlara
baxardı. Bəzən çox gizli bir ah
çəkərdi. Bəzən dərsdə
danışdığı qəhrəmanın dili ilə nərildəyərdi.
Bəzən də dərin sükut içində
heç kəsi görmürdü, heç kəslə
danışmırdı. Qışda dərsi
yaxalıqlı paltosu, yayda uzunqol ağ
köynəyi o qədər təmiz olardı ki, elə
bilirdim, o köynəyə bir zərrə belə düşsə,
bu qəsəbə o gün batıb gedə bilər.
Qabil müəllim bizim üçün həm qeyri-adi insan, həm də qeyri-adi müəllim idi. Bir gün bizi dərsdən çıxarıb məktəbdən aralı çaylağa gətirdi. Daşların üstündə oturdu. “Kağız-dəftər çıxarıb bizə gördüyünüzü, hiss elədiyinizi yazın. Elə yazın ki, bu dünyada yazı yaza bilən ilk adam siz olmusunuz. Oxuduğunuz, yazdığınız hər şeyi unudun. Bu dünyaya, bu yerlərə yeni gəlmiş ilk adam kimi duyğularınızı ağ kağıza yazın. Bir kitab cümləsi sizin özünüzün özünüzə xəyanətidir...” - dedi bizə. O gün biz yenidən doğulduq. O gün mən özümü insan olaraq dərk etdim. Nə yaşadığımı bilmirəm, unutmuşam. Amma yazdıqlarımın mən özüm olduğunu dəqiq bilirəm. Bizim qapımızı bu dünyaya açan Qabil müəllim heç oxumadı. Topladı, cırıb atdı və dedi: “Bugünkü dərsimiz bitdi”.
Bir yaz səhərində ala gözlü Qabil müəllimlə, ala gözlü o qızla, necə oldusa, üz-üzə çıxdıq. Özümü itirdim. Qabil müəllimin əvəzinə o alagöz qıza “sabahınız xeyir” deyib ayağım dolaşa-dolaşa uzaqlaşmağa çalışdım. Alagöz qız məni görmürmüş kimi üzünü yavaşca yana çevirdi. Mənə elə gəldi ki, xəfifcə gülümsədi və bəlkə də mənim qıpqırmızı pörtmüş sifətimə, dolaşan ayaqlarıma baxıb heyrətini o gülümsəməklə ifadə etdi. Bəlkə də yolunu azmış “sabahınız xeyir”imə o gülümsəməklə cavab verdi - bilmirəm. Qabil müəllim məndən bir sinif aşağı oxuyan o alagöz qızın və ayaqları bir-birinə dolaşan bu zavallı oğlanın başının üstündən yenə də uzaqlara baxırdı. Onun xəyalı elə uzaq yerlərdə idi ki, o yerlərdən Qabil müəllimi heç bir qüvvə geri gətirə bilməzdi.
Bu Şəbi-yelda gecəsində mənim o ilk gənclik səhvim, ömrümün o qəribə səhvi yuxuma girmişdi. Bu yuxuda da o alagöz qız gülümsəyirdi. Alagöz ədəbiyyat müəllimim yenə bizim başımızın üstündən uzaqlara baxırdı və əlbəttə ki, bizi nə görürdü, nə də hiss edirdi. Amma o alagöz qız o yuxuda mənə elə baxırdı ki, o baxış mənə yaşadığım uzun ömrün sirrini açdı. O yuxuda mənə agah oldu ki, o utancaq qızın ilk və son sevgisi mən olmuşam.
Üstündən illər, aylar keçmiş, o, ana olub, mən ata, baba olmuşam. Amma o baxışı elə bir yerdə elə bir məhrəmliklə qoruyub saxlayıb ki, bu məhrəmlikdə, gizlilikdə sirr gerçək dünyada ola bilməz. Gerçək dünyada zərifliyə, təmizliyə dözə bilmək gücündə ola bilməz.
Bu güc yalnız ilahi aləmdə və ilahi aləmin hədiyyə etdiyi yuxularda və xəyallarda ola bilərdi. O yuxudan oyanmaq o sevgiyə, o baxışın etiraf etdiyinə xəyanət olardı. Şəbi-yelda gecəsi yalnız uzun gecə deyil, həm də geriyə yol olmayan əbədiyyət gecəsi imiş...
lll
Şəbi-yelda yaradıcı adamların ən uzun iş gecəsidir. Fikir adamlarının ən uzun düşüncə gecəsidir. Eşq adamlarının ən uzun iş gecəsidir...
Şəbi-yelda qışın ilk gecəsidir. Qışın başladığı gün, qışın bitdiyi günün ilk gecəsidir. Şəbi-yelda ömrün ilk və son gecəsinin birgə yarandığı mübarək gecədir. Bütün ilklərin və sonların birlikdə olduğu hər şeyə salam olsun. Şəbi-yelda hər kəsin gecəsidir. Şəbi-yelda Füzuli gecəsidir.
“Şəbi-yelda kimisən...” deyən şairin gecəsidir və nəhayət, Şəbi-yelda mənim gecəmdir.
Bu Şəbi-yeldada o dilsiz ağızsız utancaq eşqin, ilk məhəbbətin mənə ömrüm boyu işıq verdiyini anladım. Bu işıqla dünyanı gördüyümü, məmləkətlər yaşandığını, ağrı-acını da sevimli, xoşbəxtliyi də doya-doya yaşadığımı duya-duya dərk etdim. Dərk edə-edə duydum.
Bu Şəbi-yeldada hər gün ruhlarına Fatihə oxuduğum müəllimlərimin mənə nələri verdiklərini anladım. Hər bir çiçəkdən bir zərrə şəhd alıb bal etdiyi kimi, biz də hər müəllimdən bir zərrə kamal, ağıl alandan insan oluruq.
Əziz Qabil müəllimin timsalında mən bu dünyanı görməyi və yazmağı öyrəndiyimi anladım bu Şəbi-yeldada...
Hərdən yoldaşım evdə, süfrə başında uzaqlara baxdığımı hiss edən kimi “yenə hara getdin” deyir. Mən zarafata salıb gülürəm. Amma əslində gözümün yol çəkdiyi o anlarda mən o “alagözlərin məmləkəti”nə gedirəm - alagöz, utancaq qızın və ala gözlü qeyri-adi müəllimim Qabil Hacıyevin.
“Qabil müəllim yaşadığı, işlədiyi Cəbrayıl rayonuna sığmırdı” demək çox azdır. Qabil müəllim öz ölkəsinə, vətəndaş kimi ona verilən hüdud və hüquqlara sığa bilmirdi. Şopenhauer demişkən, azadlıq üçün doğulmuş insanı cəmiyyət sürünməyə məcbur edib. Hərdən mənə elə gəlir ki, o alagöz utancaq qız mənim çiynimdəki görünməz mələklərdən biridir: günahımı, savabımı yazır...
Qabil müəllim üçün əsas düşünmək deyil, həm də düşündürməkdi. O bizə yalnız düşünməyi deyil, həm də düşündürməyi öyrədirdi. Düşündürən insan, düşündürən yazıçı, düşündürən alim.
O alagöz utancaq qız mənə sevməyi deyil sevdirməyi öyrətdi. Sevginin ucaltmaq missiyası da bu kritik nöqtədən başlayır.
Düşünmək və sevmək düşündürmənin və sevdirmənin yolunda qazandıqlarımıza şükür, itirdiklərimizə heyf!
Qonşu rayonlarda və ya rayondakı hərbi hissə komandası ilə dəyirman dərəsindəki stadionda keçirilən yarışların sevimli hakimi Qabil müəllim idi.
Qabil müəllimin gözəl ruscası vardı. Məktəbə gələn rus hərbçiləri, zabitləri ilə rusca mübahisələr edər, rus dili müəllimi kimi mahalda məşhur olan Yervant Qriqoryanın tələffüz, sonluq səhvlərini düzəldərdi. Hərdən də kinli-məkrli Yervant uçitelə “Bu ruscanı nə Mikoyan, nə də siz düz-əməlli öyrənə bilmədiniz” deyib şaqqanaq çəkir, bizim də ürəyimizdən tikan çıxardırdı. Beynəlxalq məsələlər və siyasətlə bağlı danışmağı direktorumuz İslam Məmmədov ona bir növ qadağan etmişdi. Sonralar öyrəndik ki, Qabil müəllimə bu yasaq “yuxarılardan gəlibmiş”.
Məşhur ədibləri - Səməd Vurğunu, Rəsul Rzanı, Süleyman Rəhimovu, İlyas Əfəndiyevi, Ənvər Məmmədxanlını şəxsən tanıyırdı. O zaman dəbdə olan “sərbəst - heca cəbhələşməsi”ni heç sevməzdi və söhbət düşəndə yerinə, məqamına görə Səməd Vurğundan, Rəsul Rzadan, rus ədəbiyyatının Tolstoy, Dostoyevski kimi yazarlarından sevə-sevə danışır, gedəcəyimiz dünyanın yolunu, yolağasını göstərirdi bizə. Ona yasaqlanmış yollarda, o böyük dünyada öz şagirdlərini görmək istəyi çox böyük idi Qabil müəllimin.
Şahmat və dama oynamağı sevirdi. Çox
düşünər və demək olar ki, həmişə qələbə
qazanardı. O zamanın məşhur “Sovetskiy sport” qəzetinin
oxumadığı sayı olmazdı. Rusca qəzetlər
onun uzaqdakı dünyasına daha yaxın idi. Qəzetə dalanda, bəzən öz-özünə
nəsə deyəndə biz bilirdik ki, Qabil müəllim yenə
o böyük dünyadadır. Domino oyunu cəbrayıllıların
ən çox sevdiyi, ən kütləvi oyunu idi. Qabil müəllim heç domino sevməzdi, nədənsə
domino, nərd oynayanlara baxmaq belə istəməzdi.
Bəzən bizə ədəbiyyatdan yoxlama yazı
yazdıranda mövzunu izah edir, o mövzuya dalır və elə
əsrarəngiz şeylər danışırdı ki, bunu
yalnız yazıçı, özü də sıradan olmayan
yazıçı danışa bilərdi. Bir dəfə
həyatından elə bir söhbət elədi ki, bu söhbətin
dadını mən Divanbəyoğlunun yazılarından,
Yaşar Kamalın Toros tərəkəmələrini təsvir
edən romanlarından, Mövludun “Köç”ündən əskik
bilmirəm. Çünki o,
danışdıqlarına yaşanmışlığı,
öz içinin həsrətini əlavə edib, olanlarla
olmayanların xəyali dünyasını yaradanlardan idi.
O söhbətlərdən yazılmayan, ya da yazılıb
yandırılan söhbətlərin yanıq qoxusu gəlirdi.
Heyflər olsun ki, heç kəs Qabil müəllimin
nə yaşadığını bilmədi.
Qabil müəllim çox vaxt dərsə gələndə,
Akademiyanın çap elədiyi ikicildlik “Azərbaycan dilinin
qrammatikası” kitabı qoltuğunda olardı. Bir dəfə
mənə stolun üstündə qalmış o kitaba baxmaq
fürsəti nəsib oldu. Kitabın səhifələri
müxtəlif rəngli qələm və karandaşla
yazılmış qeydlərlə dolu idi. Sanki
kitab ikinci dəfə yazılmışdı.
Qabil müəllim dindən danışmağı sevməsə
də özlüyündə çox dindar idi. Amma onda
panteist dindarlıq güclü idi. O, dağı,
daşı, ağacları, suyu, insanı... Allahın
təcəllisi sayırdı və bu təcəllinin ədəbiyyatdakı,
fəlsəfədəki və dindəki yorumu onun
üçün ayrı bir anlam kəsb edirdi.
Oxucum, elə bilmə ki, mən Qabil müəllimi
ideallaşdırıram və o mənim üçün xəyali
insandır. Əsla. Məndən ötrü
Qabil müəllim o vaxt da ideal deyil, ziddiyyət, sirr dolu insan
idi, indi də belədir. Açığı,
mən ona pərəstiş də etmirəm. Ancaq heyrətlənirəm və bu yazını mənə
yazdıran da bu heyrətdir. Bu heyrət həm
də zamanla insan haqqında düşüncələrin bir
qismidir. Mən bildiklərimin deyil, bilmədiklərimin
vurğunuyam və zamanı ifadə edən, onun tipik
obrazı olan insanları deyil, marjinalları daha çox sevirəm.
Mənə elə gəlir ki, tipik olanlar hər
hansı bir marjinaldan daha gücsüz görünür.
Standart düşüncə tipini, stereotipi
dağıdan o marjinal insanlar düşüncənin də,
xatirənin də, özünü qanmağın da təməlidir,
- düşüncəsindəyəm. Bir də
ki Qabil müəllim mənim məhəbbətimə
ünvan olan o alagöz utancaq qızın da gündəlik yol
yoldaşı, sevimli müəllimi idi. Yox,
mən Qabil müəllimi qısqanmırdım. Nədənsə Qabil müəllimi öz atası
həbsdə olan o qızın mənəvi atası bilirdim.
Sıradan olmayan gözəlin sıradan olmayan
müəlliminin olması dəhşətli dərəcədə
xoşuma gəldiyini etiraf etməyə borcluyam. Özümü bu bütünlük içində
gördüyüm üçün də o zaman xoşbəxt
idim. O zaman nə qədər çəkdi, Allahım? Deyəsən, o zamanı mən o utancaq, alagöz
qızın və sevimli Qabil müəllimin həyatından
qəddarlıqla qoparıb öz həyatıma
qatmışdım. Onlar o həyatı itirmiş, mən
isə o həyatı qazanmışdım...
lll
Sənin
üzün-gözün mənə kədərli, məsum,
ümidsiz, bir az hər şeydən
bezmiş, bir az hər şeydən iyrənmiş,
yaddaşından başqa heç bir şeyi olmayan payız
çiçəklərini xatırladır. Xəzan
çağında ağacdan qopan yarpaqlar valeylənə-valeylənə
yerə qonduqca sənin tale yolunu xatırlayıram, Anam. Bugünkü kimi yadımdadır, o anlarda
qollarımın arasında necə gözəl
ölürdün, Anam. Özümə gələ
bilmir, sən məndən ayrıldıqca müqavimətim
azalır, böyük oğlum, ata dediyim övladımı
unudurdum. Unudurdum demək asandır... Bu
sözləri yazdıqca nəticən - mənim nəvəm,
balam Kamil əlindəki qələmlə mənim
yazdığım sözlərin üstünə xətlər
çəkir. Anlamadığı işarələri
anladığı xətlərlə cızıqlayır,
yeniləyir. Yeni başlanğıc
köhnələri sildikcə, köhnə mətnin üzərində
yeni mətn zühur etdikcə yeni damın ayaz qoxusu içində
boğulduğumu hiss edirəm. Uşaq
qaçıb gedir. Mən yenə səninlə
qalıram. Gözümdən axan son
damlalar mənim göz yaşıma qarışır.
Barmaqlarım boşalır və hiss edirəm ki, sən bədən
aləmilə vidalaşır, ruh aləminə daxil olursan. Gözlərimi titrəyən əllərimlə
qapayıram. Sənin ruhunu tavanda
axtarıram, pəncərəyə, pəncərədən
görünən göy üzünə baxıram. Qürub vaxtıdır. Sənin
ruhun günəşə qoşulub getmək istəyir.
Otağa girən bacılarımın ağlamaq səsinə
diksinirəm və ayıq-sayıq şəkildə dərk
edirəm: məni doğan, olmazın əziyyətlərə
qatlanan anam ölüb. Artıq bu dünyada anam
yoxdur. Dünyada son dayağımı,
ümidimi itirmişəm. İlahi, mən
bu dərdə dözə biləcəyəmmi?! Hiss edirəm
ki, nəsə etməliyəm. Anam
üçün namaz qılmalıyam. Ağlaya-ağlaya
namaz qılmaq çox çətindir. Namaz
qul ilə Allahın söhbətidir. Bu
söhbətdə ağlamaq olmaz. Bu
söhbətdə Allaha anamı təhvil verirəm. 2 yaşında yetimxanaya verilən, bir-iki həftə
sonra bibisi gəlib o yetimxanadan alaraq Şahvələdli kəndinə,
ata ocağına götürən o göyçək
qızı bağrıma sıxıb duz kimi yalayıram.
“Yazıq anam” - deyib hıçqırıram.
O zavallı qız mənə heyrətlə baxır. Mən qızcığazı Allahın
görünməz əllərinə uzadanda namazın son
sözlərini pıçıldayıram. O qədər
sakitləşirəm ki, sanki anam ölməyib, yenicə
doğulub.
Anamın
hüznün, təlaşın anlaşılmaz
burulğanın içindən gələn sözləri
varlığıma hopur: “Oğlum, kaş Allah bütün
anaları qədirbilən övladları arasında
öldürsün, kimin anası ölməyib ki...” Sakitləşdikcə hər şeyini itirmiş
balıqçı kimi dünya ilə razılaşıram.
Ölümə çarə yoxdu, yazıq anam, mələk
anam...
Yaşadıqlarını danışırsansa, sonradan onlar əfsanə, nağıl olar. Yazıya pozu yoxdur - deyirlər. Əslində yazıya da tarix boyu pozu var. Minillik yazılar olub ki, indi onları oxuyan yoxdur. Tarix özü onları pozub. Şair demişkən, “Yağış yuyub, gün qurudub”. Haqqın yazdığı yazıya pozu yoxdur. Çünki o yazını yazan Tanrı özüdür. Tanrıdan başqa kimsə onu poza bilməz. O yazının bir nüsxəsi, əsl nüsxəsi Lövhi-məhfuzdadır, o biri nüsxəsi insanın alnında. İnsanı öldürüb o yazını silə bilərsən, fəqət Lövhi-məhfuzda qorunan, hifz edilən lövhədəki yazını əsla bilə bilməzsən...
Yazıçılar da tale yaradırlar. Onlar xəyali dünyanın yaradıcılarıdır. Onlar öz yaratdıqlarını öldürə də bilirlər, yaşada da. Əgər dünya özü yalandırsa, guya Tanrı yalanıyla yaratdığı yaşam üst-üstə düşür. Gerçək görünən dünya ilə uydurulmuş dünya hardasa kəsişir. Fəqət Tanrının dünyasının zatı-kökü var, mübarək mənlərdə buyurulan ana yasası var. O dünyası, bu dünyası var. İnsanın hər iki çiynində xeyir və şəri yazan mələklər var. Cənnət var, cəhənnəm var.
Yazıçı kitabı insan əməlinin zirvəsidir. Tanrı xisləti kəsb etməyə cəhddir. Heç təsadüfi deyil ki, insanlar tanrının göydən endirdiyi kitablardan söz cənnətinin min bir incisini oxuyurlar, sevirlər, sevilirlər, yaradırlar və ölürlər. Dünyanın sirlərini anlayıb dərk etməkdə insanın yaratdığı kitabların da əhəmiyyətini kimsə inkar edə bilməz. İlanın silahı zəhər, aslanın silahı pəncəsi, qurdun silahı dişləri, dovşanın silahı ayaqları, qarışqanın silahı gecə-gündüz çalışmasıdır. İnsan yeganə canlıdır ki, onun silahı fiziki olaraq çox az, ağıl, düşüncə məhsulu olaraq qat-qat çoxdur. İnsanın zəhərli silahı olan kitablar yoxdurmu?! Əlbəttə ki var. Allah olan yerdə şeytanın olmadığına inanmayın. Belə də Allahın isbatı şeytandan keçir. Elmi təhlilin gücü çatmayan yerdə ədəbi təhlil çox dərinliklərə gedib, ölməz təcrübələri ilə insanın başının üstündəki göy üzünü genişləndirib, insanı Allahın zərrəsi səviyyəsinə yüksəldə bilib. Allah-şeytan teması böyük ədəbiyyatın baş teması olub və belə də qalmaqdadır. Zəhərli ədəbiyyatın örnəkləri də az deyil. O ədəbiyyatın ədəbiyyat olmayan örnəkləri əhəmiyyətsizdir. Təəssüf ki, ədəbiyyatda olan söz sənəti örnəklərini böyük ədəbiyyata məhkum edib. Başının üstündə Allahın nuru, şəfqəti olan böyük ədəbiyyat zəhərli ola bilməz. Zəhər insanı və insanlığı məhv edən yalandır. Vicdansızlıqdır, məkrdir, bir sözlə - Allahsızlıqdır.
Sözlə yalan toxunsa da, sözü aldatmaq mümkün deyil. “Şerin ən gözəli onun ən yalanlısıdır”. Şərq fəlsəfəsində min illər boyu sınana-sınana gəlmiş həqiqətdir bu. Belə yalan müqəddəs yalandır, təxəyyül gücü və xəyalın maddiləşdirilmiş nümunəsidir...
lll
Hər cəhəti ilə hər kəsin
gözü önündə olan Qabil müəllim insanlar
içində fərqliliyi ilə
yabançılaşmış,
yabançılaşdığı üçün də
yalnızlaşmışdı. Kütlə özü kimi
olmayanları, fərqli olanları sevməz. Bu mənada Qabil müəllim
çox sevilən bir insan deyildi, amma sayılan idi. Məsələ
onda idi ki, o, insanları sevirdi, ancaq özü insanların
sevgisinə ehtiyac duymurdu. Vaxtilə ehtiyac
duyduğu sevgi artıq onun üçün lazımsız
olmuşdu. Bəlkə də o sevgiyə
ehtiyac olan yerləri ağrıyla dolmuşdu. Mənim Qabil müəllim haqqında bu
düşüncələrim, əlbəttə, o vaxtkı
düşüncələr deyil. O vaxtdan bilgi kimi
alınan, mənim içimdə şifrələnən və
bu gün şifrəsi açılan mətn kimidir Qabil
müəllim. Bu, tək Qabil müəllimə
aid deyil. Mənim uşaqlıqdan
bağlandığım, bir hissəsi olduğum bütün
insanlar - atam, anam, bacı-qardaşlarım, əmilərim,
dayım, qohumlarım, övladlarım, müəllimlərim,
sevdiklərim, sevmədiklərim də belədir.
Bu şifrələnmiş mətnlər olmasa,
ömür boyu kodu açılmayan tükənməzlik,
sonsuzluq da olmazdı. Məsələn, mən hələ
atamın, anamın doğmalıq, sevgi, məhrəmlik,
müqəddəslik dolu o pərdəli və şifrəli
dünyasını açmamışam və ona
yaxınlaşmağa gücüm çatmayıb, bəlkə
də cəsarətim yetməyib.
İnsanı çözmək, analiz etmək olduqca çətindir. İnsan çözümünün formulları kitablarda, böyük ədəbiyyat, sənət əsərlərində, qismən də elmi araşdırmalardadır. Bütün tarixi əbədi abidələr, şəxsiyyətlər bu kodları açmaq cəhdlərindən başqa bir şey deyil. “Qılqamış dastanı” və ya “Avesta”, “Tövrat” və ya “Quran”, “Manas” və ya “Dədə Qorqud”, “Mahabharata” və ya “Nibelunq nəğmələri”, “Roland nəğmələri” insana və ya insanlığa dair sirlərin qapağını qaldırmaq üçün bəhanədən başqa bir şey sayılmaz. Çünki insan nə yazırsa özünü yazır, özünü qazır, özünü düşünür, özündən yazır və ya özünü kəşf edir. Qabil müəllim həyatı boyu öz tənhalığına hazırlaşmış, hazırlanmışdı. Tənhalıq onun özünümüdafiə vasitəsi, bir növ qalası idi. Bu qalada o yaralarını sarıyır, hər gün yaşamaq üçün səfərbər olurdu. Onun içindəki mürəkkəblik, sadə görünüm həyatın hər cür sınağından qorunmalı, günün mikrobu üçün hazırlıqlı, tədbirli olmalıdı. Bu mənada Qabil müəllimin müəllimliyi, tar çalmağı, hakimlik etməyi, şahmat-dama oynamağı, yaşadığı o könül qalasını, qəlb evini qorumaq üçün uydurulmuş, düzənlənmiş strateji tədbirlərə bənzəyirdi. Bəlkə bir az şişirdirəm. Amma içimdən gələn bir səs deyir ki, yox, Qabil müəllimin kodunu düzgün təşxis etmisən. Dünyada nəsli kəsilən canlılar və insan tipləri var ki, Qabil müəllim onlardan biri idi. Allahın hökmünü almış bu varlıqların kökünün kəsilməsi ağır və acı bir prosesdir.
Qabil müəllim o canlıların, mənim sevdiyim alagöz, utancaq qız o sevgilərin son örnəkləri idi.
Bu proses
ictimai olmaqdan daha çox, təbiət hadisəsi idi. Zəlzələ kimi, tufan kimi, vulkan kimi,
daşqın kimi. Təbiətin
yaşaması bu zəlzələlərdən, vulkanlardan, tufanlardan
keçir.
Yaranmaq və dağılmaq, yaşamaq və ölmək,
var olmaq və yox olmaq da təbiətin şifrəsidir. Və
bir-birini üzvi şəkildə tamamlayan bu proseslər və
ya hadisələr təbiidən də təbiidir.
Təbiətdə təsadüf yoxdur. Allah
dünyanı təsadüflərlə idarə etməz.
Təsadüf bizim gördüklərimizdir.
Şamın son şöləsi daha güclü olur. Suyun son
damlası da belədir. Son yeni
başlanğıca açılan qapıdır. Son nəfəs ölümsüzlüyə gedən
yolun birinci addımıdır.
Qabil müəllim Sovet dövründə ölməyə
məhkum olan Azərbaycan mədəni-insani
varlığının son nümunələrindən, o
alagözlü, utancaq qızın sevgisi də o sevgilərin
sonuncularındandı.
Böyük həyatda bizim üçün bunun ən
canlı nümunələri Məhəmməd Əmin Rəsulzadə,
Hüseyn Cavid, Üzeyir Hacıbəylidir. Onları insan
kimi yazmağa biz çox gecikdik. Zahirini yazanlar az deyil. Daxili, içərini
yazan yoxdur. Qapanan dünyalara girmək
çox çətindir, bəlkə də mənasızdır,
oxucum.
Elə bilməyin ki, mən Qabil müəllimi və ya
ilk məhəbbətimi yazdığımı
düşünürəm. Yox.
Yazdıqlarım mənim özümdən başqası deyil
və ola da bilməz.
Bədirlənmiş Ay nuru ilə işıqlanan bir
qış gecəsi oyanıb, yata bilmirəm. Şairin
“Burax gedim, Ay işığı, mən də sən deyən
deyiləm” misraları içimə çökür, qovurur
məni, yuxum qaçır. Bir az səbəbini
bilmədiyim qorxu ilə, bir az da məchul bir ümidlə
üzümü çevirib Aya baxıram. Qəfildən
baxdığım ismətli qadını
görürmüş kimi diksinirəm.
Sonra
otağımdakı lampanı yandırmayıb... Ay
işığında qələmi əlimə alıb,
mövzusunu, qayəsini, şəkli-şəmalini bilmədiyim
qeyri-adi bir yazı yazmaq istəyirəm.
Və şübhəsiz ki, o yazını yaza bilmirəm. O dindar qız
uşağının bakirə soyuqluğuna
qarışmış dekabr havasını, Ay
işığına bürünmüş ən uzun
qış gecəsinin yuxusunu, yuxu aləmində
pıçıldanan qəribə kəlmələrin hərarətini
söz, çevirməkdə acizliyimi hiss etdikcə həm
utanıram, həm də xəcalət çəkirəm.
Yenidən uzanıb yatmaq istəyirəm, amma yata bilmirəm. O Ay
işığını anlamadığım
üçün də, onu küsdürdüyüm üçün də
peşmançılıq çəkirəm. Xəyali
dünyanı gerçək dünyaya çevirmək yuxusu rəhmətə
qovuşmuş anamı, həmişəlik itirdiyim sevgilini
görmək kimidir. Əlimi uzadıram,
barmaqlarım boşluqda qalır. Ürəyimdə adət
etmədiyim bir şeylər hiss edirəm. O şeyin adı nə
ağrıdır, nə sancı, nə sevincdir, nə kədər.
Ay işığına bürünmüş soyuq dekabr gecəsində yavaş yavaş anlamağa başlayıram ki, bu gecənin işığı Ay işığı deyilmiş. O işıq dindar bakirə qız uşağının son ümidi imiş. Taleyi əlindən tutub onu yaşlı bir şairin evinə gətirib. O evdə bir bərəkət də var, kitab-dəftər də, anamız da. O qadın o qoca şairi heç kəsə dəyişməz. Cavan padşahlara belə. Çünki o yaşlı kişi o yaşlı qadının yalnız əri deyil. Həm də atasıdır, dayısıdır, əmisidir. Hər şeyidir. Bu aylı dekabr gecəsində onun əlindən bərk-bərk tutub, yetər ki, Əzrayıl gəlib onun sevgili ərini, atasını, əmisini ondan ayırmasın. O yaşlı qadın bilmir ki, o dindar bakirə qızı bu evə taleyi gətirib. Xoşbəxt etmək üçün gətirib. Bəlkə bir dua üçün gətirib. Bəlkə də azıb. Bəlkə də aldanıb. Bəlkə də bir ünvan sormağa gəlibmiş. Bəlkə də bu dindar bakirə qızı ürəkdən söylənmiş duyğulu sözə, ümidə ehtiyacı olub.
O yaşlı şair bu aylı qış gecəsində bircə kəlmə də yazmaq gücündə deyildi. Yata da bilmirdi. Ağrısının nə yerini, nə də adını bilirdi.
Taleyi əlindən tutub qoca şairə gətirdiyi o dindar bakirə qız o evin önündəki tənha tutun dibindəki qoz kötüyünün üstündə oturdu. Sabaha qədər ağladı. Sabah azanında o tut ağacının dibində namazını qıldı və nə isə alıb getdi.
Bir kəlmə söz yaza bilməyən qoca şair tövbə etdi. Daha əlinə qələm almadı.
Yaşlı qadının ilk və son sevgisi isti əlindən tutub gündüzə qarışmış Ay işığına qovuşdu.
lll
...Dindar bakirə qız ölmüş, səhər qızın sirri ifşa olmuşdu. Qoca şairin söz mülkündən təmizlik qovulmuşdu. Heç demə, Əzrayılın alıb getdiyi şey ilə qoca şairin həmişəlik itirdiyi şey eyni imiş.
Şəbi-ərus ölüm və ya toy, gəlinlik
gecəsi, yara qovuşma, Allahla vüslətdir. Şəbi-ərus
bu dünyada qovuşa bilməyənlərin gecəsidir,
ayrılıb bir-birinin həsrətini çəkənlərin
gecəsidir. Bir şeyin bitdiyi, bir şeyin
başlandığı bu gecədə üzünü Allaha
tutub bir söz demək istəyirəm. O sözü yaza bilmədiyim
kimi, deyə də bilmirəm. O dindar bakirə və nakam
qızın hüznü içində çağladıqca
ölümün də, xilasın da Allahdan olduğunu
anlayıram. Sonra da mən bu yazını alır,
cırıb atıram və özümdən
yavaş-yavaş aşağıya düşürəm.
Kamil Vəli
NƏRİMANOĞLU
Türkoloq,
ədəbiyyatşünas
525-ci qəzet.- 2016.- 16 yanvar.- S.20-21