Afaq Məsudun “Həllac Mənsur”u
Əməkdar incəsənət xadimi
Afaq Məsud Azərbaycan dramaturgiyasını
“Aktrisa”, “Can üstə”,
“O məni sevir”, “Qatarın altına atılan qadın”, “Kərbəla” kimi böyük istedadla qələmə alınmış
dram əsərlərilə zənginləşdirib. Və
Türk dünyasının
ilk pyes yarışması
olan “Beynəlxalq səhnə əsərləri
müsabiqəsi”ndə görkəmli
yazıçı-dramaturqun “Mənsur Həllac” pyesinin yüzdən çox əsər içərisində ilk yerlərdən
birini tutması tamamilə təbiidir.
Afaq Məsudun ümumən yaradıcılığı və
ya yazıçı üslubu üçün
səciyyəvi olan üç mühüm cəhət “Həllac Mənsur” faciəsində
də özünü
parlaq şəkildə
göstərir:
1) mövzunun aktuallığı,
yaxud son dərəcədə
müasirliyi, ümumbəşəriliyi
və xüsusi miqyas genişliyi;
2) təsvir və
ya təqdim olunan hadisələrin, təfsilatın və ya təfərrüatın
bilavasitə yazıçınını
ideya-məramına, məfkurəsinə
xidmət etməsi;
3) təhkiyənin dramatizmi, simvolizmi və informativ-estetik punktuallığı.
Bu gün dünyanın
(və onun əşrəfi olan İnsanın!) hansı qlobal gərginlik (və ümidsizlik) girdabında olduğu hamıya məlumdur. Və o da
məlumdur ki, bu gərginliyin (və ümidsizliyin) tarixi kökləri çox dərindir. Bəşər cəmiyyəti yaranandan
bəri İnsan azadlıq axtarır, ancaq azadlıq barədəki təsəvvürlərimizin
miqyası genişləndikcə,
praktik olaraq, azadlığımızın meydanı
daralır. Və təbii
ki, İnsan min illər bundan qabaq olduğu kimi bu gün
də təhtəlşüur
(lakin kifayət qədər mükəmməl,
bitib-tükənməz!) bir
enerji ilə Allah axtarır. Yerdəki
həyatı hər addımda pozulan qanunların konyukturları
ilə idarə edən, İnsanı köləyə, cinayətkara,
nəhayət, “üsyançı”ya
çevirib özünün
müxtəlif təzahürlərində
ona məhbus həyatı yaşatdıran
müxtləif səviyyəli
(ranqlı) yer “allahlar”ından fərqli olan mərhəmətli., mehriban, doğma
bir Allah!.. Ancaq o Allaha qovuşmaq üçün bu günün daha intellektual, daha texnoloji, daha təşəxxüslü İnsanının
imkanları min illər
bundan əvvəl yaşamış əcdadından
genişdirmi?
Afaq Məsud “Həllac Mənsur” da, hər şeydən əvvəl, İnsanın
“Allah axtarıcılığı”nın metafizikasını
təqdim edir...
Əsər kifayət qədər maraqlı dramatik (və zəngin!) struktura malikdir.
Dramın
birinci şəklində
Abbasilər sülaləsinin
sultanı İbrahimlə
saray əyanları Bağdadda peyda olmuş Həllac Mənsur adlı bir şəxsin “dinə zidd” təbliğatlarını, hərəkətlərini
müzakirə edib nəticə etibarilə qərara gəlirlər ki, o həbs olunsun. Ancaq belə bir qərarın
doğruluğuna müəyyən
şübhələr var. Çünki
Həllac Mənsurun ilahi bir gücə
sahib olması, xüsusi
missiya daşıması
özünü aydın
hiss etdirir... İkinci
şəkil bu qeyri-adi insanın kütlə-izdiham qarşısında
heç də hər kəs üçün anlaşıqlı
olmayan moizəsindən,
məşhur “ən əl-Həqq!” çağırışından
və Sultan İbrahimin
əmri ilə həbs edilməsindən danışır... Üçüncü şəkildə Sultan İbrahim
ilahidən gələn
səs-təlqin nəticəsində
ayılma-katarsis keçirir.
Və hakimiyyətdən
əl çəkib dərviş-mürid kimi səhraya düşür...
Dördüncü şəkildə Həllac Mənsurun həbsxanada göstərdiyi
möcüzələrdən danışılır. Üsyançı
tərəfdarları onu
xilas etmək istəsələr də,
razılaşmır... Və
nəhayət beşinci
şəkildə hətta
Sultan İbrahimin mane olmaq
cəhdlərinə rəğmən
(halbuki ölüm əmrini o vermişdi) Həllac Mənsur kütlənin-izdihamın gözü
qarşısında amansızlıqla
edam edilir...
Dramın baş qəhrəmanı,
heç şübhəsiz,
Həllac Mənsurdur. Və bu
böyük tarixi şəxsiyyətin (sufi-mütəfəkkirin)
obrazı Müsəlman
Şərqində (ümumən
Dünyada) nə qədər məşhur olsa da, fikrimizcə,
Afaq Məsud özünün (və müasir dövrün!)
Həllac Mənsurunu yarada
bilmişdir ki, bu da, ilk növbədə,
qəhrəmanın düşüncələrinin,
mükalimələrinin və
mühakimələrinin çağdaşlığında
təzahür edir.
Həllac Mənsur metafizikdir. Onun metafizikası, hər şeydən əvvəl,
heç bir alternativ qəbul etməyən “ən əl-Həqq” fəlsəfəsində
ehtiva olunur...
“...Adamlardan biri. Ucadan danış, Mənsur, biz səni eşitmirik! Allahı biz harda axtaraq?
O hardadı?..
Mənsur (yuxudan oyanmış kimi). Onu axtarmayın...
O hər yerdədi. (Ucadan) Ey allahı
axtaranlar! Qulaq asın, eşidin və agah olun!
(Həyətə sakitlik çökür).
Allahdan yuxarıda bir kimsə yoxdu ki, üstünə kölgə salsın.
Allahdan aşağıda bir kimsə yoxdu ki, Onu çiynində
saxlasın. Allahdan irəlidə
bir kimsə yoxdu ki, Ona
rast gələ bilsin. Allahdan arxada bir kimsə yoxdu, qaçıb Ona yetə bilsin. (Heysiz təslimlə) Nöqtə bölünməzdi...
(başı, gücü tükənmiş
kimi aşağı enir).
...İzdihamda çaxnaşma
yaranır. Müridlər yaşıl əmmaməli
hacının qollarından
tutub həyətdən
çıxarmaq istəyirlər.
Mənsur. Ona toxunmayın! (Meydana
sakitlik çökür.)
Qoy qulaq assın. Dinləyib agah olsun. Xilas - eşitməkdə,
anlayıb agah olmaqdadı! Odu ki, qulaq asın. Eşidin, anlayın və
xilas olun. (Başını aşağı
salır, özü ilə danışırmış
kimi astadan) Siz ey Allahı
axtaranlar... (Başını
qaldırır, ucadan)
Siz ey Allahı
axtaranlar! Onu kitablarda, şüurlarda, məntiqdə axtarmayın!
(Səsi enir) O nə məntiqə, nə kitablara, nə şüurlara sığan deyil. Əgər kimsə desə ki, “mən onu
dərk etdim”, bilin ki, o kəs
ondan xəbərsizdi.
O, bütün biliklərin
və kitabların o biri üzündədi! (Sim titrəyişini
andıran səs.
Səsi enir) Sizinsə lap yaxınınızdadı. Bunu anlasaydınız...
Sarı əmmaməli hacı. Bunu vaxtı ilə İsa da demişdi,
onu çarmıxa çəkdilər!
Mənsur. (sağ əlini şəhadət verirmiş
kimi yuxarı qaldırır). Siz ey Allaha inananlar!
(Səsi enir) Allaha inanırsınızmı?.. (İzdihama
sakitlik çökür.
“Allahumməsalli əla
Muhəmmədin və
ali Muhəmməd”
deyən asta səslər eşidilir). Eşidin və agah olun... İsa
Məhəmməddi... (sim titrəyişini andıran səslər) Məhəmməd Musadı...
Musa İbrahimdi... İbrahim
Adəmdi...
İşıq dəyişir. İnsanlar xof içində
bir-birinə baxırlar”.
Sual olunur: Heç bir fikrin müzakirəsiz, polemikasız özünə mövqe tapa bilmədiyi bizim dövrümüzdə Həllac Mənsurun bu cür mütləq metafizikası ictimai rezonans doğura bilərmi?.. Fikrimizcə, bilər... İlk növbədə ona görə ki, bu, xürafat deyil, əksinə, İnsanı bu dünyanın çoxüzlü, xərçənc kimi bəşəriyyətin canına daraşmış xırdalıqlarından, naqisliklərindən, hər şeylə al-ver eləmək psixologiyasından xilas etmək cəhdidir. Qaçılmaz olan müzakirələri, polemikaları daha yüksək səviyyəyə qaldırmaq, daha ali məqsədləri əhatə etməklə aparmaq istəyidir.
Sultan İbrahim dinamik, dramatik olduğu qədər də təbii, həyati (və müasir!) bir obrazdır. Və onun tərəddüdləri, şübhələri, müəyyən qədər passiv, sxolastik də olsa, həqiqət axtarışları (ümumən mənəvi-ruhi dailektikası) Həllac Mənsurun öz-özlüyündə heç bir şübhə, tərəddüd, mübahisə qəbul etməyən “ən əl-Həqq” metafizikasına qarşı dayanmaqla əsərin əsas dramatizmini müəyyən edir.
“...Sultan İbrahim (ovsunlanmış
halda Qonağa). Sən... kimsən?
(Səsi otaq
boyu əks-səda verir.)
Qonaq (ayaq saxlayır). Mən?.. (Etinasız) Yoldan ötən yolçu.
Sultan İbrahim (təəccüblə). Yolçu?.. (Əsəbi) Bura nə cürətlə gəlmisən? Sənə nə
lazımdı?
Qonaq (oturmağa
yer axtarantək oyan-buyanına baxır). Özümə bu karvansarada oturmağa münasib yer axtarıram.
Sultan İbrahim (heyrətlə). Karvansara?.. (Qəzəblənir).
Amma axı bura karvansara deyil, mənim sarayımdı! Nə cürətlə belə danışırsan?
Qonaq (halı dəyişmədən, ətrafdakılara). Burda kim mənə deyə bilər,bu saray əvvəllər kimin olub? (Divan üzvləri, vəzirlər vahimə içində susurlar.)
Sultan İbrahim (ayağa
qalxır, hiddətlə). Mənim
atamın!
Qonaq (əhvalı
dəyişmədən, Sultana). Bəs ona
qədər?
Sultan İbrahim. Babam
Sultan Cahangir ibn Osmanın!
Qonaq. Bir yerin ki, sakinlərinin biri gedib, o biriləri gələ, karvansara deyil, nədi?
Sim titrəyişini andıran
səs”...
Həllac
Mənsurla, Sultan İbrahimlə
yanaşı, əsərdə
çoxlu obrazlar iştirak edir ki, bunların bəzilərinin az-çox
öz simaları da var. Ancaq bu
“sima”lar, dramın ideya-məzmununa uyğun olaraq, daha çox kütlə-izdiham obrazında
birləşirlər... Saray
əyanları, dərvişlər,
müridlər, dustaqlar,
zindan keşikçiləri...
Hətta
dünya ədəbiyyatının
“fəxri” olan İblis də Sultan İbrahimə uğursuz bir təsir cəhdilə bu sıravi silsiləyə daxil edilə bilər.
Afaq Məsud, heç şübhəsiz, üslub
(poetexnologiya) ustasıdır.
Və bu özünü “Həllac
Mənsur”un hər şəklində göstərir...
Biz dramın bədii
strukturundan danışarkən
həmişə “pərdə”
yox “şəkil”dən
bəhs elədik. Müəllif əsəri iki “pərdə”yə ayırsa
da, bizə elə gəlir ki, bu, formaldır.
Və əslində, hər bir “şəkil” öz ideya-estetik tutumuna görə bir “pərdə” gücündə və ya səviyyəsindədir.
Onu da etiraf edək ki, əsəri
oxuduqca bir sıra suallar yaranır. Onların ən
mühümü budur
ki, görəsən haçansa
dünyanın hansı teatrısa bu
dramı həm ideya-məzmununu, həm də
poetexnologiyasını zədələməmək şərtilə
bu və ya digər dərəcədə
müvəffəqiyyətlə tamaşaya
qoya biləcəkmi?..
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2016.- 23 yanvar.- S.15