Elçin yaradıcılığından
yazmağın məsuliyyəti
Hərə bu dünyaya gəlməklə öz təyinatını,
öz missiyasını yerinə yetirir.
Biri bu dünyaya gəlib
baxır, əylənib onu tərk edir. Bir
başqası isə adını yaddaşlara, bəşər
övladının təfəkkürünə həkk edir.
Və sanki o, dünyanın yaddaşına
ömürlük, əbədi, həmişəlik yazılmaq
üçün gəlir. O, nədənsə dünən
də, bu gün də özüylə, sözüylə, təfəkkürüylə,
həyatıyla, dünyaya orijinal baxışıyla ürəkləri
fəth edir, onları riqqətə gətirir, insanların
iç dünyasına səyahət edir, onların mənəvi
aləmini özünün içindən çıxarıb
kadrlarda nümayiş etdirildiyi kimi özünə göstərir.
Bəzən mifoloji aləmdən gələn səs,
ilğım kimi görünüb yaxınlaşır, sən
ona yaxınlaşdıqca o səndən uzaqlaşır.
Uzaqlaşdıqca daha maraqlı, sirli-sehrli bir aləmə
dönür. Elçin
yaradıcılığı da belədir.
Əvvəllər mənə elə gəlirdi ki,
yazıçıya nə var?! Hər hansı bir
mövzudur, ortaya qoyub müəyyən süjet xətti
yaradır, onun ətrafında cərəyan edən hadisələri,
olayları, obrazları, personajları yerləşdirir. Öz bədii təxəyyülünə söykənərək
ona rənglər verir, müəyyən məcra qurur, onun bu ətrafda
düzür. Beləcə bədii əsərin
ümumi həlqələri, düsturları yaradılır.
Oxucu da oxuyub ondan həzz alır. Lap əvvəllər
Elçinin yaradıcılığı ilə ilkin tanış olanda da mən hələ belə
fikirlərimdə israrlıydım. Lakin
yazıçının irihəcmli əsərləri, 10 cildliyi
araya-ərsəyə gələndən sonra fikrimi getdikcə dəyişərək
burada istedadı, Allah vergisini ön plana çıxarmağa
daha çox meylli oldum. Etiraf edim ki, Elçin elə
yaradıcılığa başladığı ilk dövrlərdən
diqqət mərkəzinə düşmüşdü. Çünki Elçin qələminin obyektivini, təfəkkürünün
səmtini hara çevirirdisə, orada orijinallıq
arayıb-axtarıb ortaya qoymağa
çalışırdı. Bu,
yazıçının 10 cildliyində daha mükəmməl
səviyyədə görünməkdədi. Oxucularla hər yeni görüşdə Elçin qələmi
ilə özünün nadir təfəkkür
daşıyıcısı olduğunu sübut edə bilir.
Elçin bədii məqsədə doğru israrla irəliləyir. O, dövlət və ictimai
xadim kimi çalışmasına baxmayaraq, ədəbi cameənin
zirvəsində yerini daim möhkəmlətməkdə davam
etdirməkdədir. Onu yalnız böyük
yazıçı - nasir kimi yox, həm də ünlü dramaturq,
ssenarist, ədəbiyyatşünas-tənqidçi kimi
yaxşı tanıyırlar. Orijinal bədii
yaradıcılığı ilə bərabər, praqmatik
xarakterli məqalələr müəllifi kimi oxucular, ədəbiyyatşünaslar,
tənqidçilər onu həvəslə oxuyur, mütaliə
edir, söylədiyi fikirlər ətrafında mübahisələrə
daha böyük meydan verirlər. Elçin az yazıb, saz yazanlardan yox, çox yazıb hər
dəfə qeyri-adi şeylər tapıb dəyərli
mülahizələr ortaya qoymağı bacaran fikir sahiblərindəndir.
Mövzuları, obrazları, sənət
dünyası o qədər rəngarəngdir ki, Elçinin
harada öz gəmisində, harada ondan kənarda olub üzməsini
söyləmək çətindir.
O, hər
yerdə, hər yanda özündədir, özü ilədir.
İstər onun
yaradıcılığının ilk illərində qələmə
aldığı hekayələrinə (“Qatar. Pikasso. Latur, 1968”, “Hotel Bristol”, “Beş dəqiqə
və əbədiyyət”), istər uşaqlar
üçün yazdığı hekayələrinə (“Mən
lalə istəyirəm”, “Mən hər şeyi bilirəm”) və
nağıllarına (“Nigar, Yalçın və onların Dədəsi”,
“Humayın yuxusu”, “Qəhrəman Aysu, qara pişik və
cıqqılı siçanın nağılı”), istər
(“Dolça”, “Bayraqdar”, “Alman ovçu, vurma məni”,
“Hökmdarın taleyi”) povest və kinopovestlərinə, istər
(“Hövsan soğanı”, “O da aşiq olub, yaza dünyada...”,
“Mənim ərim dəlidir”, “Ah, Paris, Paris!”) kimi pyeslərinə,
istər “Mahmud və Məryəm”, “Ağ dəvə”,
“Ölüm hökmü”, “İlyas Əfəndiyev: şəxsiyyəti
və sənəti” kimi romanlarına, esselərinə, ədəbi
düşüncələrinə, Vətən və vətənpərvərliklə
bağlı qələmə aldığı
yazılarına, böyük şəxsiyyətlər
M.Ə.Rəsulzadə, N.Nərimanov, C.Cabbarlı, M.Hüseyn,
İ.Məlikzadə, V.Şekspir, M.Şoloxov və başqa
yazıçılarla, “Dədə Qorqud”, “Molla Nəsrəddin”
kimi abidələrlə bağlı obyektiv mülahizələrinə,
ədəbi tənqidimizin müxtəlif problemlərini
işıqlandıran poeziya, sənətin,
yaradıcılıq problemləri, tənqid və nəsr, ədəbiyyatda
tarix və müasirlik, tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
yaradıcılıq məsələləri barədə məqalə
və monoqrafiyalarına baxsaq, bütün bunların
hamısı ədəbiyyat və mədəniyyətimizin
estetik problemlərini çözmək və həll etmək
baxımından əsaslı mövqe qazanmaqdadır.
Sadaladıqlarım Elçinin əsərlərinin
eksklüziv, natamam mənzərəsidir. Sonralar Elçin qələmini
bir an belə, bir
gün belə yerə qoymadı. Araya-ərsəyə
gətirdiyi on cildliklə Elçin ədəbiyyatımız
üçün hər şey etdi. Yazdı.
Yaratdı. Yorulmaq nədi
bilmədi. Elə buna görə də
daim diqqət mərkəzində qaldı. Qaldı və ədəbiyyatımızda qələbə
çaldı. Onun haqqında çox
danışdılar, çox yazdılar. Məqalələr,
namizədlik və doktorluq dissertasiyaları və monoqrafiyalar
ortaya qoyuldu. Bununla belə, Elçin
yaradıcılığının çoxsaylı
problematikaları tam şəkildə hələ də ədəbi
tənqidimizdə öz təfsirini tapmadı. Hər bir tədqiqatda özünəməxsus
yanaşmalar, fərdi və fərqli nəzər nöqtələri
ortaya qoyuldu. Elçin
yaradıcılığının görünən və
görünməyən tərəflərinə nəzərlər
daha çox dikildi. Bu sətirlərin
müəllifi də Elçin yaradıcılığına
ayrı-ayrı rakurslardan yanaşmağa səy göstərdi.
Lakin hər dəfə elə göründü
ki, Elçin yaradıcılığı haqqında heç
də əsaslı yekun söz deyilməyib, fundamental fikir
söylənilməyib. Elə buna görə
hər dəfə də içimdə onun əsərlərinə
yenidən baxmaq ehtiyacı yaranırdı. Bu ehtiyac məni
daim narahat edir və yəqin ki, Elçin yazıb-yaratdıqca həmin
ehtiyac da mənimlə qalacaq.
Elçin
haqqında Anar, Şamil Qurbanov,Tofiq Hacıyev, İsa Həbibbəyli,
Kamal Abdulla, Fikrət Qoca, Nərgiz Paşayeva, Abid Tahirli, Məryəm
Əlizadə, Tofiq Abdin, Adil Mirseyid, Afaq Məsud, Mövlud
Süleymanlı, İlham Rəhimli, Qurban Bayramov, Tehran
Əlişanoğlu, bu sətirlərin müəllifi və
başqaları çox deyib, çox yazıblar. Bu yazılardan hər birində mən xeyli pozitiv təhlil
məqamları görməkdəyəm. Bununla
belə Elçin yaradıcılığına həsr
olunmuş yazılardan biri diqqətimi daha çox cəlb
edir. Bu, türkiyəli araşdırmaçı Sədat
Adıgözəlin “Elçin: romanlarının
struktural-sosioloji təhlili” monoqrafiyasıdır. Müəllifin problemin çözümünə
münasibəti yetərincə özəl və
orijinaldır.
Yeddi
bölmədən ibarət olan bu kitabda ədəbiyyatın
sosiologiyası və struktural-sosioloji tənqiddən tutmuş
xeyli digər məsələlərlə bərabər,
Elçinin həyat və yaradıcılığı,
yazıçının “Ölüm hökmü”, “Ağ dəvə”,
“Mahmud və Məryəm” kimi əsərlərinin təhkiyəsi,
təhkiyənin tərkib hissələri, qaynaqları, rəmzləri,
xronotopları, ictimai mühit, mənzərə və s.
estetik incələmə üçün mühüm əhəmiyyət
kəsb edən məqamları təhlil obyektinə
çevrilib, ədibin yaradıcılığının
dolğun mənzərəsi yaradılıb. 2006-ci il səviyyəsindən baxdıqda Sədat
Adıgözəlin əsəri, heç şübhəsiz
ki, təqdirəlayiqdir. Lakin, yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, Elçin yaradıcılığının
dinamikası, çevikliyi və monumentallığı ədəbi
tənqidin onun əsərlərinə obyektiv və adekvat dəyərləndirməni
hər dəfə yeni yozumda, yeni izahda ortaya qoymağa ehtiyac
duyur. Son illərdə Elçin neçə-neçə
gözəl əsərlər yaradıb. Hamısı
da mövzu, obraz, incələmə baxımından əvəzsiz
əsərlərdir. Təkcə
“Canavarlar” hekayəsinin bədii tutumunu diqqətə çəksək,
burada romanın əhatə etdiyi qədər unikal bir mənzərə
göz önündə dayanar. “Canavarlar” hər
hansı sənətkarın həsəd apara biləcəyi
yüksək təxəyyül və təfəkkür
nümunəsidir. Bu əsərin ədəbi-mədəni,
ictimai-kulturoloji keyfiyyətləri haqqında fikir söylənilməsinə
baxmayaraq, məncə, onun xeyli cəhətləri təhlil
obyekti kimi hələ uzun zaman diqqət mərkəzində
dayanacaqdır. Buna ilk növbədə əsərin
məzmun və mahiyyətində oturan problemlər əsas
verir. Bədii
yaradıcılığın axarı Elçində məhz
belə keyfiyyətdədir. Çünki
onun əsərləri hər dəfə yeni yanaşmaya, yeni
oxunuşa yol açır.
Bir-birinin ardınca sıralanan həm bədii, həm də
ədəbi-fəlsəfi estetikanın nəzəri məsələlərini
özündə birləşdirən əsərlər
Elçini günümüzün aparıcı (həm də
tarixi-sosioloji yönümdə) tənqidçisinə
çevirib.
Son illərdə digər ədəbi-tənqidi əsərlərinin
adını çəkmədən onlardan yalnız ikisində
(“Sosrealizm bizə nə verdi?” və
“Aqoniya”, yoxsa təkamül?”) qoyulmuş
estetik problemlərə diqqət yetirsək, bu zaman
Elçinin geniş, məhsuldar təfəkkürlü, əhatəli
düşüncə və nəzəri-metodoloji
baxışlı ədəbi şəxsiyyət olduğunun
şahidi olarıq. Elçinin tənqidi, hər
şeydən öncə, obyektivliyi ilə seçilən tənqiddir.
Bunun iki adını çəkdiyim əsərlərin
ruhunda daha rahat sezilməsi mümkündür. Əgər
müəllif “Sosrealizm bizə nə verdi?” kitabındakı
fundamental baxışlarında XX əsr ədəbiyyatına
rəngləri nə həddən artıq açmadan, nə
də qatılaşdırmadan münasibət sərgiləyib,
bir tərəfdən, sosrealizm metodunu, müsbət və mənfilərilə
birgə, estetik yaradıcılığa müvafiq təkanverici
cərəyan, bədii fikri staqnasiya halına gətirən
gediş kimi dəyərləndirirsə, digər tərəfdən,
adı çəkilən metodun bir sıra Azərbaycan
yazıçılarının
yaradıcılığında önəmli rol
oynadığını bədii faktlara istinad edərək
sübuta yetirir.
Ədəbiyyatşünaslığımızda, ədəbi
tənqidimizdə mübahisələrə, plüralist fikirlərə
meydan açan və XX əsr ədəbiyyatımızın
mükəmməl mənzərəsini yaradan bu fəlsəfi-sosioloji,
ədəbi-estetik yanaşmadan sonra Elçin ikinci bir
maraqlı “Aqoniya”, yoxsa təkamül?” adlı tənqidi
düşüncələrini mütəxəssis və ədəbiyyatsevərlərə
təqdim etdi.
Birinci əsərdən sonra burada müəllifin
ədəbiyyatımızın inkişaf mərhələsi
baxımından geriyə qayıdışı da başa
düşüləndir.
Əvvəla,
2013-cü ildən və ondan bir qədər əvvəllər
də sosial şəbəkələrdə, virtual məkanlarda,
kütləvi informasiya vasitələrində gah ara-sıra,
gah da sistemli şəkildə XIX əsr ədəbiyyatımızın
ümumi landşaftına və ayrı-ayrı sənətkarların
yaradıcılığına baxışda obyektivlik nəzərə
alınmadan çamurlar atılır, poetik-bədii təfəkkür
sahiblərinin və ədəbiyyatımızın XIX əsr
dönəminin aşağılanması cəhdləri
özünü açıq-aydın göstərirdi. Qeyri-obyektiv çıxış və fikirləri
müəyyən balanslaşdırılmış məxrəcə
gətirmək üçün Elçin kimi ədəbiyyatçının
və ədəbiyyatşünasın metodoloji
yanlışlıqlara, nəzəri-tarixi
çaşqınlıqlara, klassikadan kənarlaşmağa
çağıran hallara, sosioloji ifratlara, özünü qətiyyən
doğrultmayan radikal çıxışlara nöqtə
qoyması da bu zaman təbii görünürdü.
Çünki burada Elçin emosiyalara söykənib təftiş
etməkdən daha çox obyektiv bədii materialların və
ədəbi şəxsiyyətlərin özünün
köməyi ilə opponentlərinə cavab verməyi
üstün tutmuşdu. O, ədəbiyyatımızın
yalnız öz canının halına qalan aqoniya vəziyyətində
deyil, dinamikada, təkamüldə olduğunu faktlar və ədəbi
materiallarla sübut etdi.
Eyni zamanda öz mülahizələrini bəyan edərkən
bədii fikirdə varisliyin də nə qədər əhəmiyyətli
olduğunu vurğuladı. Və zənnimcə, əvvəlki
əsrlərdən gəlib ədəbiyyatımızda
özünü göstərən ənənələrin XX əsrə
uğurla gəlib çatdığını daha
doğru-düzgün metodoloji mövqedən ortaya qoya bildi.
Bunu “Aqoniya”, yoxsa təkamül?” ədəbi-tənqidi
qeydlərinin nəticə hisssəsində Elçin daha
düzgün şəkildə ümumiləşdirməklə
“Həsən bəy Zərdabinin o dəfn mərasimi ilə elə
bil ki, XIX əsr ədəbiyyatını və ictimai fikrini
ehtiva edən zəngin mündəricatlı böyük bir
epoxa öz missiyasını yerinə yetirərək estafeti
artıq formalaşdırdığı yeni bir mərhələyə
ötürürdü” (s.61), - şəklində
yekunlaşdırmışdı.
Zaman irəlilədikcı Elçin də ondan geri
qalmır, yorulmaq bilmir. Bu isə Elçin nəsri kimi, onun
dramaturgiyasının da ön plana çıxmasına səbəb
olur. Tamaşaçı rəğbətini
qazanmış əksər dram əsərləri kimi
Elçinin “Mənim sevimli dəlim” və “Şekspir” pyeslərinin
London səhnəsinə ayaq açması Azərbaycan
dramaturgiyasının uğuru kimi təqdir olunur. Onun bu
müvəffəqiyyətinin ardınca yenə də
Londondakı “St.James” teatrında “Cəhənnəm sakinləri”
pyesinin motivləri əsasında hazırlanmış “Gecə
yarısı” (“Midnight”) musiqili tamaşasının ingilis
rejissoru Matthev Qoldun quruluşunda, musiqi tərtibatçısı
Ceyms Kliv, musiqisi və sözləri Lourens Mark Whyte və
Timoti Knepmenin zəhməti ilə yaradılmış səhnə
təcəssümü, “West End” teatrının
tanınmış aktyorları Devid Hauter, Rebekka Trehern və
Nikolas Kolinos, Nik Heys, Tomas Satkliff, Qreq Kastilyoni, Kiara Ceys və
Cenni O'lirini və başqa bu kimi tanınmış aktyor və
aktrisaların iştirakı ilə uğurlu
premyerasının keçirilməsi olduqca sevindiricidir.
Elçinin
bu əsərində 1937-ci il
repressiyalarının müdhiş və həyəcanlı mənzərəsi
ingilis tamaşaçının gözləri
qarşısında canlandırıldı. Əsərdə
cərəyan edən hadisələrin real və irreal
dünyalarda baş verməsi onu qeyri-adi sənət nümunəsi
kimi yaddaşlara həkk edir. Yeri gəlmişkən qeyd
edim ki, Elçinin yaradıcılığı dramatik konfliktlər
müstəvisində daha maraqlı interpretasiya imkanları
yaradır və odur ki, “Gecə yarısı”nın
2016-cı ildə daha ardıcıl və planlı şəkildə
İngiltərənin digər teatrlarında da nümayiş
etdirilməsi nəzərdə tutulur. Bütün
bunlar Elçinin və Azərbaycan dramaturgiyasının
növbəti uğuru kimi yaddaşlara yazılacaqdır.
Elçin, İlyas Əfəndiyev ocağına, əslinə-nəslinə,
ədəbiyyatımıza başucalığı gətirən,
onun yaradıcılıq diapazonunu genişləndirən və
zənginləşdirən yazıçı kimi çox
mühüm işlər görüb və görməkdədir. Onun folklor, epik-etnoqrafik səpkili
“Mahmud və Məryəm”, mifoloji-dini cizgili “Ağ dəvə”,
esse-bioqrafik xarakterli “İlyas Əfəndiyev: şəxsiyyəti
və sənəti” adlı rəngarəng mövzulu
romanları ədəbi-tənqidin təhlil trayektoriyasında
xüsusi yer tutması da, bu baxımdan, qətiyyən təsadüfi
deyil. Bu əsərlərin adını çəkdim,
birdən “Ağ dəvə” romanı qeyri-adi mifoloji qiyafədə
gözlərim önünə gəlməklə fikirlərimi
yenə də özünə yönəltdi. “Ağ dəvə” haqqında, fikrimcə, hələ
xeyli deyilməmiş ədəbi-təhlili mülahizələr
qalmaqdadır.
Elçin qələmindən çıxan
daha bir böyük nəsr əsəri bugünlər ədəbi
gündəmi müəyyənləşdirən sanballı bədii
nümunədir. Onun İlyas Əfəndiyevin
xatirəsinə həsr etdiyi “Baş” romanında hadisələr,
tarix, siyasət, ictimai şəxsiyyətlər, hökmdarlar,
xanlar, xanlıqlar, çarlıqlar, knyazlıqlar, sərdarlar,
şairlər, aparıcı obrazlar, ikinci dərəcəli
personajlar, coğrafi realilər elə şəkildə qurulub
yerləşdirilib ki, burada xalqımız və vətənimiz
üçün keşməkeşli tarixi bir dövrün
geniş, indiyə qədər tam məlum olmayan panoramı
yaradılıb. Burada qaçılmaz bir zərurəti
vurğulamaq istərdim ki, Elçinin “Baş” romanının
doğru-dürüst incələnməsi və geniş təhlili
tədqiqatçılardan kifayət qədər elmi-analitik
hazırlıq tələb edir.
Nizami Tağısoy
525-ci qəzet.- 2016.- 23 yanvar.-
S.14-15