“Ölümüm çiçəklədi”
YAXUD İNCƏ ÇAYI AĞLAYIRDI...
Şairlər dünyanın İsaq- Musaq
quşlarıdı. Yazda gəlirlər oxumağa, ötməyə.
Payızda
varıb gedirlər yenidən gəlmək
üçün. İsaq- Musaq quşlarının
özünəməxsus cəhəti budur ki, gözə
görünmürlər (əslində hər gözə
görünmürlər!)
Özlərinin baxtı yatsa da yatan baxtları oyatmaq
üçün oxuyurlar.
M. Dəmirçioğlu
da o quşları görmək istəmişdi. Yazmışdı
ki, “Özünü görəmmədim, səsi Nuhdan o yana,
Elə layla oxuyur, yatan baxtım oyana”.
M. Dəmirçioğlu
da bu dünyaya şeir yazmaq, şair olmaq üçün gəlməmişdi.
İsaq-Musaq quşuna dönüb oxumaq üçün
gəlmişdi. Öz ölümündən yox,
İsaq-Musaq quşlarının öləcəyindən
qorxurdu o da...Şeir ha yazmırdı. Elə
özü də İsaq-Musaq quşuna dönüb oxuyurdu.
“ Tapdınmı?” “Yox,
tapmadım”.
Ömrü
boyu öz qibləsini, Söz qibləsini gəzirdi, deyirdi:
Qərib
olub yurd yerində,
Od-ocaqdan olan daşam.
Üz
tutub qibləyə sarı,
Bir mə zarda qalan daşam.
...Daş
yazımdı İncil, Quran,
Yazılıb-pozulmaz duran.
Qobustanda
qaval vuran,
Aveydə saz çalan daşam.
Ömrünün 65-ci ilində yarı yolda qalsa da min
yaşlı şairdi Məmməd Dəmirçioğlu. Özü
yaşının “ahıllığını” bilirdi. “Gördüm min illik yaşımı” deyirdi.
Yunus İmrə nəfəsi nəfəsinə
toxunmuşdu, “candan keçib Ruhuna qovuşmuşdu”. O da özündən əvvəl
yaşayıb-yaratmış şairlər,
aşiqlər, aşıqlar, ozanlar, ariflər kimi bilirdi ki, “çiçəyin
bağrı yoldur”, ölümlə hər şey
qurtarmır: “Ölümdən anrı yoldur”. Yol da qurtarmır.
Onu da bilirdi
ki,bütün yollar gedib bir yola çıxır. Bilirdi ki, “Bütün” yolların sonu Allaha sarı
yoldur!”
“Dünya beş gündü” deyənlər
bilmədilər ki, Məmməd Dəmirçioğlu
üçün “dünya nağıl, üç gün ömür göydən
düşən almadı”.
Məmməd Dəmirçioğlu duru gözünə
baxanda sözü görünən şairdi.
“Duru gözümə baxdılar, içimdə
sözüm göründü” fikrini söz gəlişi deməmişdi.
“Diri-diri bu dünyadan çıxmışam” fəlsəfi
yozumuna urfan dünyasıyla gəlib
çıxmışdı.
Məmmədin özünün və Sözünün
başına hava gəlmişdi. Başı havalı sözlər
yazırdı, deyirdi o! Başına hava gəldiyinə kim inanardı ki? Ağıllı-kamallı,
dost canlı, vicdanlı bir adamdı. Şairdi,
rəssamdı, memardı.
Bu dünyada deyildi yaranışından. Bu dünyanın adamı
deyildi elə bil o da!...
“Dünyadan çox uzaqdayam, dostum, bir məktub yaz mənə”
deyib dururdu.
O, öz inadından dönmürdü, biz də öz
inadımızdan.
“Ayə, bəs sən kimsən, Məmməd Dəmirçioğlu
deyilsənmi?”-
desək də, başını
bulayırdı. İşə getmək adıyla bizdən
uzaqlaşırdı və bizdən məktub gözləyirdi.
“Könüldən
könülə varın, yolları sahmana salın” deyə
-deyə özü könüldən könülə varır ,yolları səhmana salırdı...
Qulağımız
əməlli- başlı karıymış ki! “ Özümə gəlmişdim,
köçdüm dünyadan” deyirdi, eşitmirdik,
inanmırdıq. Bu sözləri sadəcə
olaraq bir şair ərköyünlüyü sayırdıq.
Təzə kitablarını təbrik edir, təzə
şeirlərini oxuyurduq. Heç kim fikir vermirdi ki, bu adam can
verirmiş, ölürmüş... özü də
açıq-aşkar. “Hər günümün
birində bir ölüm var” deyə-deyə.
Gözümün önündə sağ-salim görünsə
də gözümü Allah yumubmuş,
görmürmüşük can verdiyini, dediyini:
Yuvam qurulmadı bu yer üzündə,
Qəbrimi böyütdü bu yer özündə.
Qəza-qədərin fəlsəfəsinə çoxumuzdan yaxşı bələdmiş. Qocalmaq istəmirmiş. Sanki ölümü diləyibmiş. “Allah, son anımı vaxtında göndər” amacıyla!
Bilirmiş amansız taleyini, yol ayrıcında durub yolunu gözləyirmiş. Deyirmiş:
Yolumu gözləyən ağca ölüm var,
Qaraca gözümdə tor eylər, eylər.
Aman Allah, şair ürəyinin böyüklüyünə bax, dediyinə bax. Ağca ölüm də olurmuşmu ki?
M.Dəmirçioğlu yaradılışından “Hoyy... dedim, hayy...hayy...dedilər” faciəsini yaşayırmış. ( Eşitmirik, nə deyirsən, dedilər.)
Gözümüzün qabağındaca çıxıb gedirmiş, görmürmüşük. (“Mən ölmürəm arkadaşlar, torpağa qurban gedirəm”).
Məmməd Dəmirçioğlunun qibləsi haqq söz, halal adammış “Ay halal Söz, halal adam, sən hardasan, oram Qiblə” deyirmiş.
Məhəmməd peyğəmbər deyirdi ki, “insanlar yatırlar, öləndə ayılacaqlar”. Məmməd Dəmirçioğlu bu fəlsəfədən halıymış:
Olub yuxuya getmişəm,
İnşallah, ölüb ayıllam!
M. Dəmirçioğluna görə yolların da dərisi varmış. Yolların dərisi izlərmiş. “Yolların dərisi kimi soyuldu getdi izlərim” fəlsəfi anlamına gəlmək üçün dərviş misal ömür sahibi olmaq gərəkdi.O dərviş könüllüydü.
Bu dərviş ölümün onu qışda yaxalayacağından halıymış.Yazda ölmək istəsə də. Bu misralar nəymiş bəs:
Ay ölüm, məni haqlama,
Yaxalasan qışda haqlama,
Yazın ilə apar məni!
Çay qırağında gördüyü göy əbalı, göy atlı kişiyə qoşulub getdi. Anası deyibmiş ki, nə istədin ondan? (Xızırdan!) “Gördüyüm bu daşı qum eylə,” dedim, deyib.
Bu dəfə yaxşı ki, heç nə istəməyib. (Dərviş könüllülər heç nə istəmirlər axı!)
M. Dəmirçioğlu heç kimə əyilmirmiş. Heç onu aparan ölümə də əyilmədi. (Onçün qəfildən apardı ölüm onu.) O, bilirdi ki, “əyilə-əyilə düzəlmək olmur”. Allaha əyildikcə düzəlibmiş. “Sənə əyildikcə düzəlmişəm mən” misrasını təsadüfi saymaq olmaz!
Bu şair, bu sənətkar ( rəssam, memar, aşıq, aşiq!) öz ölümünə razıymış, bir ayğır atım çatlayıb ölməsini sinirə bilmirmiş. Diri qaldığı üçün özünü günahkar sayırmış.
Ayğır at çatlayıb, ölüb,
Mən hələ diri qalmışam.
deyə öz-özünü ittiham edir, dara çəkirmiş.
Tanrını dərk etmişdi.
Nəğməsi Qu nəğməsi, səsi Durna səsiydi.Hayıf ki, onun da dilini başa düşmədilər.Özü də özü dediyi kimi, “adamlar ölkəsində”.Ölüm eşqiylə gül açan buta veribmişlər ona. “Ölüm eşqiylə gül açan butamı məndən sordular” misraları bu anlama gəlir.
Üstündə əcəb ağlayanı varmış. “Üstümdə ağlayan gözdü ürəyim” misrasına özgə nə cür məna vermək olar ki!?
M. Dəmirçioğlu ucuz ölümlə ölmək istəmirdi.Meydanda ölmək istəyirdi.
“Dəmirçioğluyam, öldür meydanda, bir ucuz ölümlə öldürmə məni “diləyi yerinə yetdi.Dediyi kimi, Meydanda öldü.
Meydanda ikən qəfildən dizi aynalı pəhlivan kimi dizləri yerə gəldi.
İnsan mələkləşə bilirmiş.Buna Dəmirçioğlu da inanırdı:
Mələklər biz özümüzük,
Özümüzü tapa bilsək.
Biz onu itirmədik. O, özünü tapan kimi, deyəsən, bizi itirib getdi?!
M. Dəmirçioğlu düşünürdü ki, kəkliyə dönüb oxusa dağlara əyan olacaq ki, bu oxuyan Məmməddir...
Görən kimi bir-birini tanımışdılar. Dağlar Məmmədi, Məmməd
dağları...
Şeir yazırdı Məmməd Dəmirçioğlu. Dağlarda bir kəklik
oxuyurdu!
Nə oxumuşdu ki? Nə yaşamışdı ki?! Amma deyəsən
yaşamaqdan cana doyubmuş.Nəhayət,
bir gün can verməkdən, can verə-verə yaşamaqdan
cana doydu:
Harda
qaldı arzumanım,
Uçub gedir xanimanım.
İllərlə
can verən canım,
Ölsə yaxşıdı, qardaşım.
Bu artıq adi bir şairin sözləri deyildi, ürfan əhlinin
fikirləriydi.
Adamların
arasında Ruh kimi gəzdiyini, dolaşdığını
özü də hiss edirdi:
Mən adam ha deyiləm,
Ruham, haləmdə
gəl, gəz!
Bu sözləri yalnız Ruh adamı deyə bilərdi. Sözün
quluna dönmüşdü, şahların şahı
olmuşdu. Sözlərin ahını
eşidirdi.
Yazdıqlarını adicə şeir
sayırmışıq. Osa sanki vəsiyyət edirmiş.
Ölümüm
çiçəklədi,
Bəlkə ömrümdə yazdı?
...Ölümdə
batır məni,
Mənə ömür dayazdı.
Bu
misralara adicə bir şair sözü demək olar!?
lll
Ölümündən
təxminən bir ay əvvəl Qazaxda Ədəbiyyat Muzeyində
az qala bir az tələsik, bir az da tənginəfəs
halda iş yerimə baş çəkmişdi, necə deyərlər,
dost yanına dəymişdi və bunu özünə borc
bilmişdi.
Mənsə
həm onun gəlişinə sevinmişdim, həm də ona
bir işim düşdüyünü bildirmişdim:
-
Yaxşı ki, gəldin, Məmməd! -demişdim. Sənə bir işim düşüb.
- Nə
iş?!
Beş il əvvəl
ki, bir əhvalatı xatırlatdım. Mən onun 60 illiyi ilə
bağlı bir məqalə yazmağı boynuma götürmüşdüm,
osa mənim 60 yaşımla əlaqədar
olaraq portretimi işləyəcəyini vəd etmişdi.
Bir-birinə sadiq dostlar, yaşıdlar kimi dediyimizi yerinə
yetirmişdik.
Məmməd Dəmirçioğlunun son zamanlar daha
çox populyarlaşdığı öz yerində. Rəssamlığı
da həmçinin.
Ona memarlığıyla bağlı işim
düşmüşdü. Dedim:
- Məmməd,
dünyaya vəfa yoxdu. İşdi,-
şayəd başım gizlənsə səndən bir
xahişim var.
- Buyur!
- Mənim
də qəbrimə başdaşını özün düzəldərsən?
Duruxdu,
heç bir neçə saniyə çəkmədi ki, dedi:
- Bə
birdən mən səndən qabaq ölsəm, onda necə
olacaq?!
Şair dostumun diqqətini bu məşum fikirdən
uzaqlaşdırmaq üçün hansı sözə əl
atdımsa elə bil, əlim boşda qaldı.
lll
Ölümündən əvvəl o, mənim
yaradıcılığım haqda “İnsan mənzərələri”
silsiləsindən hazırladığı kitabı
üçün iki məqalə yazıb çap etdirdi.
Dedi, indi
də Zəlimxan haqda yazıram. Bir gün zəng
etdi (onda ölümünə bircə gün
qalıbmış).
- Barat, -
dedi, - yaman çətin vəziyyətdə qalmışam.
Dediyim “İnsan mənzərələri” kitabını artıq
çapa hazırlamışam. Materiallar
çox olduğu üçün iki kitabdan ibarət olacaq.
- Bəs
çətinliyin nəylə bağlıdı?
- Sənin
haqda yazdığım yazını İncədən olan
insanlar haqda yazılarla birgə versəm etiraz etməzsən
ki?
- Ayə,
niyə etiraz edrəm ki? Onsuz da məni
çoxları İncəli hesab eyləyir.
Hər ikimiz şaqqanaq çəkdik.
Demək, razılaşdıq.
Mən
birdən belə bir sual verdim:
- Məqalələr
şəkillərləmi gedəcək?
- Hə!
Nədi ki?
- Gəlsən
belə eyləyək. Mənim haqqımda
yazıda çəkdiyin portretimi verərsən.
Duruxdu, az keçmədən səsləndi:
- O portret
məndə yoxdu... Sən belə et. O
portreti mənim emailimə göndər, yaxşımı?
-
Yaxşı,-
deyib sağollaşdıq.
...Portreti
səhəri gün gətirib göndərmək istəyirdim
ki, telefonuma zəng gəldi:
-Barat
müəllim, toxta
bir az, ağır bir xəbər verməyə məcburam.
-Nə
olub?
-Məmməd Dəmirçioğlu dünyasını
dəyişib.
-Nə
danışırsan? Hardan bilirsən?-deyə telefondakı gənc
qələm dostuma sual edəndə dedi:
-
İnternetdə hamı bu ağır faciədən
danışır,söhbət
açır.
...Göndərəcəyim
şəklin nə vaxt əlimdən
düşdüyünü bilmədim.
lll
Dəfnindən əvvəlki gecə obaşdan bir yuxu gördüm. Gördüm ki, Akif Səmədlə və bir neçə başqa dostlarla Məmmədi xəstəxanaya çatdırırıq. Həkimlər onu reanimasiya otağına götürürlər.
Akif məni bir az yana çəkib deyir:
-Mən
bunlara ad verildiyini
öz gözümlə görmüşəm. Sərəncamda
Məmmədin də adı var.
Deyirəm:- Yəqin axşam radio -televiziyada sərəncamı
oxuyacaqlar.
- Hə,-deyir
Akif.
Sonra əlavə
edir:
- Sərəncamın
elan olunduğunu eşidib biləndə mənə də
bildirərsən, zəng edərsən.
Duruxuram:
- Akif, hara zəng edim? Necə bildirim?
Axı sən təzə ünvanda
yaşayırsan.
- Düz
deyirsən,- deyə Akif qələmi
götürüb ünvanını yazıb mənə vermək
istəyəndə mən yuxudan
qalxıram, gözlərimi açıb
düşünürəm:
“Bu, nə qəribə yuxuydu”.
Amma bu, həm də həqiqətdi, yəni Akifin dediyi
ad məsələsi. Məmməd Dəmirçioğlu və
Məmməd kimilər (elə Akif Səməd də) Nəsimi
demişkən çoxdan “göyçək ad” sahibiydilər.
Onlar bu adı həm xalq, həm də haqq tərəfindən
almışdılar...
lll
Məmməd Dəmirçioğlunu dəfn etməyə
aparırdıq. Hamı cənazəsindən
yapışmağa çalışırdı.
Cənazəsinin baş tərəfindən adıyla bərabər
durna şəkli də yapışmışdı.
İncə çayının ilk dəfə
çox
ağladığını Ağamalı Sadiq
Əfəndi və Akif Səməd öləndə hiss
etmişəm.
İncə çayı bu dəfə də
axmırdı.
Ağlayırdı...
Barat
VÜSAL
525-ci qəzet.- 2016.- 30 yanvar.- S.27