Darıxan
misralar
Xeyli vaxt bundan əvvəl
“Ulduz” jurnalını vərəqləyirdim. Burda silsilə
şeirlərə rast gəldim. Bu
şeirlər çox xoşuma gəldi. Təzə
fikirlər, təzə gəzişmələr, poetik
duyğular məni aldı. Müəllifi
ilə maraqlanmalı oldum.
Gördüm ki, bu yeniliklərlə
dolu poetik sətirlərin müəllifi Kəmaləddin Qədimdir. Mənim indiki
bu yazdığım fikirlərsə, əslində Kəmaləddin
Qədimin şeirləri üzərində gəzişmələrimdi.
Şeirləri oxudum. Xoşuma gəldilər.
Jurnalda onların yerini qatlayıb
nişanladım. Elə bildim o şeirlər jurnalın vərəqlərində
darıxır - oxunmaq istəyir. Ürəyimdə
də oxunmaq istəyir. O şeirləri oxumaq istədiyimə
və o şeirlər
də oxunmaq üçün
darıxdığına görə Qulu Ağsəsə zəng
elədim:
- Ay Qulu, salam!
Axır vaxtlar “Ulduz”da yaxşı şeirlər çap eləyirsən,
maşallah! Həmişə belə elə.
Mən orda Kəmaləddinin şeirlərini
oxudum. Çox xoşuma gəldi. Mən Kəmaləddinin başqa şeirlərini də
oxumuşam. Çoxdankı şeirlərini.
Onlar başqa şeirlərdi. Sən indi onun telefon nömrəsini mənə ver,
onunla danışmaq istəyirəm.
Qulu dedi ki, Kəmaləddinin nömrəsi
onda yoxdu. Amma mənim telefonumu ona verər.
Beləcə, bir neçə gündən sonra
Kəmaləddin Qədim mənə telefon açdı.
Buna qədər biz heç vaxt zəngləşməmişdik,
görüşməmişdik. Dedim ki, ay Kəmaləddin,
bunlar gözəl şeirlərdi, həmişə belə
yaz. Müəyyən şeirləri haqqında
danışdım, söhbət etdik. Gördüm ki,
sözlərim onun xoşuna gəldi, bir az
qanadlandı. Fikirlərim onu
ilhamlandırdımı, daha hansı duyğuları
yaşadı, bunu dəqiq deyə bilmərəm. Amma bu sözləri dilə gətirməkdə məqsədim
var. Bizim poeziyada belə “darıxan misralar”ın sayı
çoxdu. Bunları bir-birimizə demək,
bir-birimizi fərəhləndirmək, bir-birimizdən öyrənmək,
fikirlərimizi, duyğularımızı
bölüşdürmək mənasında dilə gətirirəm.
Bu şeirləri oxuyandan
sonra yadıma ötən əsrin 70-ci illəri
düşdü. Bu illərdə poeziyaya həvəs
göstərənlər çox fəal idi. O zaman bizləri şeiri
kimin yazması yox, şeirin yaxşı yazılması
düşündürür, ayıldırdı. Yaxşı şeirləri bir-birimizə muştuluq
kimi çatdırırdıq. Şeirin kim
- hətta xatirini istəmədiyin şair tərəfindən
yazılmasından asılı olmayaraq. Məsələn, belə
mükalimələr çox olardı: “Əli Kərimin
“Daş” şeirini oxudunmu?” Qarşındakı
da deyirdi ki, əlbəttə oxudum, gözəl şeirdi.
Yaxud, “Vilayət Rüstəmzadənin “Zəngli
saat” şeiri də, maşallah, adamı lap yazmağa
ruhlandırır”. Və ya “Məmməd İbrahim Məmməd
Araz təxəllüsünə
keçəndən sonra çox gözəl şeirlər
yazır. Onun dünya haqqında və başqa poetik fikirləri
lap məni aldı”.
“Amma Əliağa
Kürçaylı “Azərbaycan” jurnalındakı silsilə
şeirləri ilə qan eləyib ha... Görürsən,
şeiri belə yazarlar: qısa, məzmunlu və gözəl”.
Doğrudan da o vaxt şeirlər çox gözəl
idi. Məsələn, onun belə bir şeiri var:
Ey ağaca bıçaq çəkən,
Tanımıram mən səni.
Amma adam öz
eşqiyçün
Yaralamaz özgəni.
Yəni baxmayaraq ki, iki sevənin
baş hərfləri
bıçaqla həkk olunub, amma bu adlar o
ağacı zədələyib. Böyük
şeydi. Adi sözlə çox gözəl
məzmunlu bir fikir yaradıb. Yaxud, həmin
müəllifin “Qala” poeması o dövrdə bütün cəmiyyətə
bir mesaj idi. Yalnız özünü düşünən,
yalnız özü üçün yaşayan, sevgilisini də
aldığı qala içində yaşadan, ancaq özləri
üçün yaşayan insanların gələcəkdə də yaranacağı
mesajını verirdi. Baxın, indi o qalalar necə
böyüyüb, villalara çevrilib, dənizimizi, meşələrimizi
hasarlayaraq görünməz edib, insanları buna həsrət
qoyub, gözümüzü dənizdən,
özümüzü meşədən,
sözümüzü bulaqdan ayrı salıb. Ona görə də belə “darıxan sözlər”i
poeziyadan daim oxumağımız lazımdı.
Əlbəttə, bunlar
hamısı sovet dövründən qalma poeziya nümunələridi. Bəs indi necə?
Söz indi də fəaldımı?
Yəni, bu fəallıq
Sovet hakimiyyəti, Sovet zorakılığı vaxtında
yaranmışdı. Baxmayaraq, bəzən söyləyirlər
ki, Sovet dönəmində poetik şeirlər yaranmayıb, ədəbiyyat
yalnız şüarçılıqdan ibarət olub-filan,
bunlar yalan sözdü. Həmin
şüarçılıqla, ritorika ilə birlikdə
çox gözəl ədəbi nümunələr
yaranıb. Səməd
Vurğunun, Rəsul Rzanın, Osman Sarıvəllinin və
başqalarının şeirlərində poetik fikirlər
daha çox idi. Məsələn:
Bu dumanlı dağın başı
mən olsam,
Dibinin ağlayan daşı mən
olsam,
Bir sərxoş əcəlin əlindən
düşüb
Nə zaman qırılan kaşı
mən olsam,
Şair yeni-yeni sözlər bulacaq,
Təbiət qaldıqca
şeir olacaq.
Şair bu misralarla deyir ki,
şeir bizimlə yol gedir, şeir həmişə olacaq. Amma
sözün poetikliyi isə birinci idi. Nə olsun ki, məsələn,
Müşfiqin:
“Əyil Kürüm, əyil
keç,
Dövran sənin deyil, keç”
- fikirlərinə görə onu ittiham edirdilər ki, necə yəni, dövran sənin deyil, Kürün dövranı nə deməkdir? Bu Sovet dövranıdır, ancaq bu dövrandan yazmaq lazımdı. Bu sözlərə görə Müşfiqi ittiham etdilər, gülləyə tutdular, öldürdülər. Onlar getdi, dövran da getdi. Sovet hakimiyyəti də, onun dövranı da, onun ritorik şeiri də getməyə başladı. Amma yenə də yaşayan, qalan narahat misralar - oxunmağa möhtac sətirlər oldu. Yəni əslində şeiri, sənəti, poetik sözü ustad sənətkarlar qiymətə mindirir və yaşadır.
Bəs indi? Adını çəkdiyimiz dövrandan sonrakı müstəqillik illəri? Bu illərdəki coşqunluqla şeirin özünün də coşqunluq illəri başladı. Müstəqilliyə həvəs zamanlarında, 80-90-cı illərdə ədəbiyyatın özü də yeniləndi. Şairlər daha təzə sözlər, azadlığa yol açan gözəl şeirlər yazmağa çalışdılar. Amma təəssüflər olsun ki, bu illərdən başlayaraq şeiri sanki asanlaşdırdılar. Elə bildilər ki, elə kim istəsə, hər əlinə qələm alan şeir yaza bilər. Əslində elə deyil axı... Tutalım, yuxarıda misal çəkdiyimiz Mikayıl Müşfiqin şeiri. Bu təkcə poetik ifadə deyildi, həmçinin şairin dövrana, zamana qarşı deyilən sözü idi. Bu, təxminən belə demək idi:
Ağ salıb gözümə pambığın ağı,
Açımmı sandığı, töküm pambığı,
Açsam öldürərlər, açmasam ölləm.
Sandığı açanda məlum olurdu ki, burada doğrudan da zəmanəyə qarşı deyilən sözlər var. Bu sözlər poetikliyindən çox cəsarət yükünə görə xalqın, oxucuların xoşuna gəlirdi.
Amma dövran dəyişdikcə bu şeirlərin çoxu çılpaqlaşdılar. Artıq belə cəsarətli sözləri demək adiləşdi. Bax, təzə poeziya onda yarandı. Yeni gəzişmələr, yeni məzmunlar, yeni formalar... Təəssüf ki, hamı bir sərbəstlik tapdı. Baryerlər, qadağalar götürüldü və hamı dedi şeir yazmağa nə var ki... Başladılar - kitablar çox, təqdimatlar çox, sözlər çox, poeziya isə yox... Burda gileylər əmələ gəldi və “darıxan misralar” başladı yenə də çoxalmağa. Oxunmağa həvəs göstərən misralar yenə qaldı kitabların içərisində. Çünki yaxşı pisə, pis yaxşıya qarışdı, onları ayırmaq çox çətin iş oldu. Onların içində qəribə bir şeir bazarı - hər şeyi maddiyyatda görən şeir bazarı formalaşdı. Şeir satıldı. Yəni nə mənada...sözlə satıldı... şeir bazara çıxarıldı. Amma şeirin bazara salınmağına biz öyrəşməmişdik. Bir sözlə, maddiyyatı qabağa saldıq, mənəviyyat arxa planda qaldı. Xatırlayırsınızsa, o dövrün bir qınaq sözü vardı: əvvəl gödəniyyət, sonra mədəniyyət. Məmməd Araz demişkən, “nəfsi gödəninə calaq millətin”. Yəni, doğrudan da nəfsi gödəninə calaq olanlar əsl poeziya yarada bilmədi. İndi mən ona görə deyirəm ki, Kəmaləddinin “Ulduz” jurnalında çap olunan şeirlərini gərək darıxqanlıq çəkməyə qoymayaq. Yəni, burada çox poetik suallar yaranır. Məsələn, Kəmaləddinin şeirində belə misralar var:
Qalmasa da o dağların havası,
Qalır ancaq qarı mənim
başımda.
Gözlərində ağ
çiçəkmi saçlarım,
Nə fırlanır arı
mənim başımda?
Doğrudanmı, hələ
arılar da, insanların beyni də ayılmayıb, hər
şey qarışıbdı? Arı insanın
saçına qonur, elə bilir ki, bu saçlar hələ
çiçəkdi, güldü. Bu
qarışıqlıq var, bu narahatçılıq var, bu
suallar yeni - darıxan misralar yaradıb.
Elə götürək
Naxçıvan Ədəbi Birliyini. Bilirik ki,
Naxçıvan qədim yurd yerimizdi. Dünyanın
mədəniyyət mərkəzlərindən biridi.
Burada Nəsirəddin Tusi, Memar Əcəmi kimi dahilər
yetişib. Burada dünyəvi şair olan
Hüseyn Cavid yetişib. Cavidi Sibirə
göndərənlər hələ səsini çıxara
bilmir. Hər
şey aydınlaşandan sonra yenə də bir
qarışıqlıq əmələ gəldi. Nədi bu qarışıqlıq? Sovet dönəmində Naxçıvanda da poeziyaya
bir məhdudiyyət vardı (Kəmaləddin Naxçıvanda
doğulduğu üçün bunu deyirəm), hamının
başının üstündəki o rejim hətta heç nə
deməsə də, çap eləmirdi. Elə bu kifayət idi söz, sənət adamları
üçün. Amma həmin dövrdə Müzəffər
Nəsirli, Hüseyn Razi və başqa şairlərin
ritorikasından sonra şeirlərindən yeni fikir
şüarları yaranırdı. Burada poeziyada fəallaşan
Məmməd Araz, Kəmaləddin Qədim, Adil Qasımov, Xanəli
Kərimli kimi şairlər poeziyanın yeni yolunu tutub
yazmağa başladılar. Onların birinci
arzusu o idi ki, yazdıqları kitabların arasında qalıb
darıxqan olmasın. Bəziləri
Bakıya üz tutdu, misralarını yaydı,
yazdıqlarını darıxqanlıqdan çıxardı.
Çünki misralar darıxqan qalmamaq
üçün daim hərəkətdə olmalıdır.
Təzə poeziya, təzə
söz, fikir indi hansı mərtəbədədir? “Açımmı
sandığı, töküm pambığı”? İndi biz bu dünyəviləşmiş
sandığın içərisini açıb o sözü
tapa bilirikmi? Aça bilmiriksə necə,
onlar kitabların arasında qalırmı?! Azərbaycan poeziyası öz qüdrətini
göstərə bilirmi? Bax, bu
lazımdı. İndi mən poeziyada nəyi
istəyirəm? Poeziyada dikəlmək istəyən, poeziyanı
sevən kəs Azərbaycanın milli dilindən, Azərbaycanın
mənəvi dünyası ilə tanış
olub-olmamağından çıxış eləməlidi. Məsələn, mən elə yenə Kəmaləddin
Qədimdən bir misal gətirmək istəyirəm.
Bizdə belə bir deyim var. İkiüzlü, xəyanətkar
haqqında deyirlər: saman altından su yeridən. İndikilər istəyirlər bunu başqa cür
ifadə eləsinlər. Axı necə
ifadə eləmək olar? Bu nə saman
deyil, nə samanlıq, nə də su. Saman
altından axan su nə dəyirman, nə xırman, nə
taxıl zəmisi deyil.
Onlardan poetik surətdə
qidalanan indi çox azdı. Ona görə də
Modernizmə - modern şeirlər yazmağa həvəslənirlər.
Necə desin ki, “dəyirmanın boğazından
salınıb unluğundan diri çıxsın”,
“üstümü unlu görüb adımı dəyirmançı
qoyub” və s. Bu sözləri necə poetikləşdirsin? Bu sözlər axı bizim milli mentalitetimizə,
yaddaşımıza daxil olan sözlərdi. Gərək dilimizi, keçmişimizi elə mənimsəyək
ki, onu qaldırıb ayaq üstdə saxlaya bilək. Kəmaləddində
belə gözəl bir bənd var:
Bu Qərbi yürüdən kimdi,
Bu Şərqi yürüdən
kimdi,
Nə fərqi yeridən kimdi,
Sular saman altındadı...
...Oğullar papaq altında,
Dağlar duman altındadı...
Bunun həssas tərəfi
“nə fərqi yeridən kimdi, sular saman altındadı” hissəsidir. Bunu bəlkə
də çoxları başa düşmür. Yəni, indi o qədər ikiüzlülər var ki,
o qədər fırıldaqlar, o qədər kinlər, o qədər
aldanışlar var ki, xəyanətlər o qədər
çoxalıb ki, sular tamamilə saman altındadır.
O vaxt suyun altına saman yeridənlərin yanından heç
olmasa piyada keçmək olurdu. Yəni, Kəmaləddin
gözəl bir fikri, əla bir fikri folklor dili ilə
çatdırmaqla bərabər, həmçinin indiki zamana
uyuşdurub deyir.
İndi Kəmaləddinin
bütün şeirlərini təhlil etmək fikrində deyiləm. Dediklərim
yalnız gəzişmələrdir. Yəni,
niyə istəyirəm ki, Kəmaləddinin bu misraları
darıxqan misralar olsunlar ki, onu hiss eləsinlər, oxusunlar.
O, təpədən-dırnağa şairdi, bütün
misraları doludu, bütövdü, ifadələri mükəmməldi
və Azərbaycan dilində yazılıb. O, dilimizin ən
gözəl xüsusiyyətlərindən istifadə eləyir.
Özü də zorla yox, məqsədlə yox.
Kəmaləddin özü xalq adamı, el
adamı olduğundan, xalqını və onun dilini sevdiyi
üçün belə şeir nümunələri ortaya qoya
bilir.
Mən Kəmaləddinin 60 illik
yubileyi münasibəti ilə bu günlərdə
işıq üzü görən - haqqında yazılan məqalələrdən
ibarət “Qonaqsevməz dünyanın şairi” və “Burdan
ayrılıq keçib” adlı son şeirlər
kitabını oxudum. Şairi 60
yaşının tamam olması münasibəti ilə təbrik
edərək, təzədən o “Ulduz” jurnalındakı
şeirlərə qayıdıb deyirəm ki, Kəmaləddin,
həmişə sənin səsin o darıxqan misraların
kimi gəlsin poeziyamızdan. Sən ürəklə,
ruhla yazırsan. Allah sənin bu darıxqan
misralarını bol eləsin və bu misraların ürəklərə,
qəlblərə çatsın, oxunmağa elə həmişə
darıxqan olsun.
Düzdür, indi şeir də yaranır, çox gözəl yazan gənclərimiz də var. Amma bizdə gah oxucunu, gah şairləri, gah yazarları günahlandırırlar. Amma günah nədədi? Bayaq dediyim kimi, günah maddiyyatı qabağa salmağımızdadı. Fikir verin, “bakuş”u reklam eləyirlər, amma kitabı yox. Kitabxanalar azalıb. 20 ildir kitabxanalara təzə kitablar daxil olmur. Oxucu hardan oxusun kitabı, şeiri? Kitab ticarəti tam qaydaya düşməyib. Yəni, şair əməyinə oxucu qiymət versə də, maddi qiymət verən yoxdu. Barıya daş qoyan belə axşama pulunu alıb gedir, amma şairin kitabı çıxır, pul verən yoxdu. Axı, bunlar da təsir eləyir yeni-yeni şeirlərin yaranmağına. Gərək qiymət verəsən, üstəlik, misralar oxunmaq üçün darıxmasın. Onun oxunması üçün də həvəs yaratmaq, reklam eləmək lazımdı. Qeyd etdiyim kimi, kitab mağazalarının çoxu yığışdırılıb. Bəs oxucu hardan tapsın kitabı?! Əvvəllər ən azı 5-6 min tirajla şeir kitabları çıxardı. Həmin kitablar satılıb-alınardı. Həmin adamlar yenə var, yenə reklam olunmalıdı ki, alsınlar, oxusunlar, yaxşını pisdən, ağı qaradan seçib ayıra bilsinlər. O seçmə, darıxqan şeirlər kitabların içərisindən çıxarılıb reklamlaşdırılmalıdı ki, millət onu oxusun, bilinsin ki, kim nə yazır. Bax, bu mənada mədəniyyətimizin inkişafına dayaq olan bir qurum, bir təşkilat olmalıdır ki, bütün bunlar formalaşdırılsın, kitab satışında müəyyən qaydalar yaransın. Nəticədə Kəmaləddin kimi şairlərin darıxqan misraları kitab arasında qalmasın.
Mən heç kəsi - vaxtı, zamanı, şairləri, kimisə mühakimə edib günahlandırmaq istəmirəm. Yəni ki, ittiham etmirəm, öz fikirlərimi söyləyirəm. Bunu bəyənən də olar, təsdiq edən də, bəyənməyən də. Bunları nəzərə almaq lazımdı. Mən gənc istedadlı bir yazar haqqında şeir yazdım. O yazarı da təhqir eləyirlər:
Təzədən Yesenin asdı özünü,
Təzədən Müşfiqi güllələdilər.
Yəni SÖZ həmişə güllələnir, düz SÖZ əyilir. Neyləmək olar ki?!
Sənə yeni-yeni
yaradıcılıq uğurları arzulayıram Kəmaləddin
Qədim...
Musa YAQUB
525-ci qəzet.-
2017.-15 aprel.- S.16-17.