Folklora bağlı ömür
Folklor xalqın bədii düşüncəsinin ifadəsi olduğuna görə daha zəngin və daha dözümlü mədəni irs hesab edilir.
Əhatə dairəsinin genişliyi ilə seçilən
folklor xalq düşüncəsi ilə bədii
düşüncənin harmoniyasının, həmahəngliyinin,
uyğunluq səviyyəsinin də təcəssümüdür. Folklor
nümunəsi mətnin məzmunu ilə xalqın istək və
arzuları arasındakı ziddiyyətləri və əksilikləri
qətiyyətlə rədd edir və əslində bu,
nümunənin hansı xalqa mənsubluğunun da
açarıdır.
Folklor
xalqın tükənməz sərvəti olduğuna görə
onunla xalqın istənilən nümayəndəsi məşğul
ola bilər və həmin nümayəndə
o barədə mülahizlər söyləmək arzusunu da
gerçəkləşdirmək səlahiyyətinə
malikdir. Amma o cür fikirlərin
inandırıcılıq gücü özünü
xalqın nümayəndəsi kimi təqdim etməkdə
deyil, bundan daha artıq dərəcədə irəli
sürülən fikirlərin nə qədər həqiqət
və obyektiv olmasındadır. Folklor
haqqında yazmaq və danışmaq kifayət qədər məsuliyyət
tələb edir. Böyük və
görkəmli folklorşünas olmağın bir şərti
və sirri mötəbər şəxsiyyət olmaqdan
keçir. Bu cür şəxsiyyətlər
arasında professor Qəzənfər Paşayevin adı
birincilər sırasında çəkilir.
Folklorşünaslıqla məşğul olan hər hansı
mütəxəssis hansı mövzuda yazmasından
asılı olmayaraq, həmişə müəyyən bir
fikri hədəfə götürür. Biri folklorda
xalq adət-ənənəsinin ifadəsini, biri xalqın
yaşayış tərzini, biri xalq məişətinin incəliklərini,
başqa birisi isə xalqın istək və arzularının
inikasını axtarır. Bunlar
hamısı doğrudur, çünki hədəfi bilinməyən
yazının, məqalənin, kitabın özü də
heç vaxt oxunmaz və tanınmaz. Bu
baxımdan professor Qəzənfər Paşayevin
folklorşünaslıq tədqiqatlarının hədəfi
birincisi, xalqın ruhu, ikincisi, xalqın psixologiyası,
üçüncüsü, xalqın tarixidir.
Professor Qəzənfər Paşayevin
folklorşünaslıq görüşlərinin ən bariz və
əhatəli ifadəsi “İraq-Türkmən folkloru”
monoqrafiyasıdır. Əbdüllətif Bəndəroğlu həmin
monoqrafiyanı “şah əsər” adlandırır. “İraq-Türkmən folkloru” monoqrafiyası
yalnız folklor məsələlərindən bəhs edən
kitab deyil, eyni zamanda tarixi bir hadisədir. Qəzənfər
Paşayevin İraq-Türkmən folkloruna dair
araşdırmaları coğrafi və mədəniyyət
baxımından kölgədə qalan bir etnosun yenidən kəşfindən
və tanıdılmasından keçir.
Folklorşünaslıqda bəzi janrlar var ki, onları
arxaik janrlar, yaxud da kiçik folklor janrları
adlandırırlar. Amma Qəzənfər Paşayevin tədqiqatlarında
“kiçik” sözü yoxdur. O, başqalarının
kiçik kimi gördüyü janrlara böyük mədəni
irs nümunəsi kimi yanaşır.
İnanclar, andlar, fallar, dualar və s. onun tədqiqatlarında
xalq düşüncəsinin alt qatlarından gələn
nümunələr kimi təqdim olunur. Professorun
araşdırmalarında bu arxaik janrlar həm İraq-türkmənlərin,
həm də qədim türklərin ortaq düşüncə
tərzinin ifadəsi kimi meydana çıxır və müəllifin
məsəllərə yanaşma üsulu öz
orjinallığı ilə seçilir. Nədir
bu orjinallıq? Müəllif həmin
arxaik janrlarda olan nümunələrin “Kitabi-Dədə Qorqud”
eposundakı faktlarla müqayisəsini aparır, beləliklə,
müştərəklik və ortaqlığın klassik
etalonu bəyan edilir. Bu klassik etalon
müqayisəli-tarixi metodun istifadə tezliyini də yüksəltmiş
olur.
Xalqın
ruhu, psixologiyası və tarixi xalq mərasim və nəğmələrində
daha geniş şəkildə ifadə edildiyinə görə
Qəzənfər Paşayev “İraq-Türkmən folkloru”
monoqrafiyasında o məsələlərin təhlilinə
daha böyük önəm vermişdir. Mövsüm
mərasimləri, dini mərasimlər, məişət mərasimləri
və onlarla bağlı nəğmələr səciyyəvi
nümunələr əsasında izah və şərh edilir.
Burada da müəllifin müşahidə
qabiliyyəti daha qabarıq şəkildə özünü
göstərir. Bu müşahidə
qabiliyyəti nədən ibarətdir? Tədqiqatçı
xalq arasında yağışın yağması ilə əlaqədar
mövsüm nəğmələrinin digər nəğmələrlə
müqayisədə çoxluq təşkil etməsini təsadüfi
hesab etmir. Bunun başlıca səbəbini
İraq-türkmən regionunda hökm sürən
quraqlıqla əlaqələndirir. Beləliklə,
xalq düşüncəsinin məhsulu olan folklor nümunəsinin
xalqın məskunlaşdığı məkanın, relyefin
və iqlim şəraitinin təsiri altında yaranması real
bir tezis, yaxud müddəa kimi təsdiq edilir. Bununla bağlı olaraq təbiətlə insan
arasındakı harmoniyanın əbədiliyinə inam tədqiqatın
ciddi elmi nəticəsinə çevrilir.
Professor Qəzənfər Paşayev “İraq-türkmən
folkloru” monoqrafiyasında lirik və epik növlərə aid
materialları ayrı-ayrı fəsillərdə
araşdırır. Amma bütün hallarda monoqrafiya boyu
İraq-türkmən folkloru ilə Azərbaycan folkloru
arasındakı qırılmaz əlaqələr diqqət mərkəzində
olur. Tədqiqatçı İraq-türkmənlərdə
aşkar olunan xoyratlara geniş aydınlıq gətirir.
Xoyratlarda (bayatılarda) birinci misranın yarımçıq
olmasına, müəllifin özünün də etiraf etdiyi
kimi, vaxtilə Azərbaycan folklor toplayıcıları tərəfindən
şübhə ilə yanaşılmış və bu
şübhə birinci misranın toplayıcılar tərəfindən
“qeyri-qanuni” şəkildə tamamlanmasına gətirib
çıxarmışdı. Əslində belə
bir addım xəyali formada olsa da, kərkük və Azərbaycan
folkloru arasındakı əlaqə bağlarını qismən
zədələmişdir. Folklorşünas
alim üçün xoyratlarda, manilərdə, bayatılarda
misraların sayının az-çoxluğu, misralardakı
hecaların fərqliliyi deyil, onlar arasındakı ideya, fikir
müştərəkliyinin aparıcı olması əsasdır.
Bu düşüncə tərzi insanları və
nəhayət, xalqları bir-birinə yaxınlaşdırmaq
məsləkini öz daxilində yaşadan bir mütəfəkkirin
düşüncə tərzi deməkdir.
Professor Qəzənfər Paşayev epik növə aid
janrların, xüsusilə dastan və nağılların təhlili
zamanı xalq düşüncəsinin genişliyi və intəhasızlığı
məsələlərinə daha çox diqqət yetirir. Bu genişlik
və intəhasızlıq İraq-türkmən regionu ilə
müasir Azərbaycan coğrafiyası arasındakı əlaqlərin
bütövlüyünə xidmət göstərir. Beləliklə, İraq-türkmən və Azərbaycan
folkloru həm folklor janrlarında, həm nümunələrin
strukturunda, həm də coğrafi məkan sərhədlərinin
aradan götürülməsində vahid bir ideyanın
daşıyıcıları kimi çıxış edir.
Folklor nümunəsinin xalqın psixologiyasını əks
etdirmək baxımından Qəzənfər Paşayev
bütün folklor janrlarının bu və digər dərəcədə
əhəmiyyət daşımasını xüsusilə qeyd
edir. Müəllif belə bir fikir irəli sürür
ki, xeyir-dua İraq türkmənlərinin
danışıqlarını bəzəyir. Yəni, xalq deyimləri içərisində
duaların xalqın psixologiyası ilə
bağlılığı inkaredilməzdir. Struktur baxımından bir neçə duanın birləşmiş
formada üzə çıxması isə İraq kərküklərinin
xeyirxahlıqlarının tükənməzliyinin nümunəsidir.
Professor Q.Paşayev İraq-kərkük folklor nümunələri
ilə yalnız Azərbaycan folklorunu müqayisə etmir. Eyni zamanda,
İraq-türkmən folkloru nümunələri ilə Yusif Vəzir
Çəmənzəminli, Səməd Vurğun,
İsmayıl Şıxlı kimi sənətkarların əsərlərinin
də müqayisəsini verir. Bu isə
xalqın folklor irsi ilə sıx şəkildə
bağlılığının genetik yaddaşda ifadəsi
deməkdir.
Professor Qəzənfər Paşayev folklor nümunəsinə
mücərrəd bir fakt kimi baxmır. Folklor
nümunələrində insanların arzu və istəklərinin,
hiss və duyğularının ifadəsinin mükəmməlliyini
görür. Bunlarla yanaşı, Qəzənfər
müəllim, bəlkə də, bizim
folklorşünaslığımızda heç vaxt rast gəlinməyən
bir cəhətin də əhəmiyyətinə həmişə
önəm vermişdir. Bəs bu cəhət
nədən ibarətdir? Qəzənfər
Paşayev insanların dəyərini də folklora görə
müəyyənləşdirir. Bu mənada
o, yazır ki, “Yaşar müəllimlə məni yaxın edən,
hər şeydən əvvəl, folkor olmuşdur”. Yaşar Qarayev özünün folklor nümunəsini
dəyərləndirmək səriştəsi ilə folklorun
regional xüsusiyyətləri ilə ümumi səciyyəvi
cəhətlərinin əlaqəsini, lətifənin nə qədər
gülüş doğursa belə, bir janr kimi Şəkinin
şöhrət və sərvətinə çevrilməsini,
müxtəlif xalqların folklor əlaqələrinin
insanları bir-birinə yaxınlaşdırmasının əhəmiyyətini
həmişə diqqət mərkəzində
saxlamışdır.
Professor Qəzənfər Paşayevin çox sevdiyi və
dərin hörmət bəslədiyi şəxsiyyətlərdən
biri Mikayıl Azaflıdır. Müəllif
Mikayıl Azaflının aşıq sənətinin
inkişafındakı yerini və mövqeyini müxtəlif məqalələrində
yetərincə qiymətləndirmişdir. Amma onun böyüklüyünü
aşıqlığında deyil, xalq ruhunu bacarıqla ifadə
etməsində, insanın amalının və mənəvi
qüdrətinin Azaflı yaradıcılığı
üçün ilham mənbəyi olmasında görür.
Qəzənfər müəllim
üçün hər hansı bir folklor nümunəsi, saz
musiqi aləti, yaxud el havası və rəqs insanı dərk
etməyin vasitəsinə çevrilir. Bu,
elə bir müdrik yanaşma və dəyərləndirmədir
ki, insanı həyata möhkəm tellərlə
bağlamağın, həm də şəxsiyyət səviyyəsinə
qaldırmağın yolu da məhz ordan keçir.
Professor Qəzənfər Paşayevin
folklorşünaslıq görüşlərinin müəyyən
bir hissəsini Xalq yazıçısı Elçinin
yaradıcılığının folklorla əlaqəsinə
dair məqalələri təşkil edir. Elçinin nəsri
həyatı əks etdirmək, yeni obraz yaratmaq və bədii
təhkiyə baxımından fərqli bir
yaradıcılıqdır. Elçinin nəsrlə
yazılmış əsərləri ədəbiyyat nəzəriyyəsinin,
ədəbiyyat tariximizin və Azərbaycan dilçiliyinin bir
çox məsələlərini aydınlaşdırmaq
üçün kifayət qədər fakt və material verir.
Onun yaradıcılığında folklorla
bağlı tərəflərin araşdırılması da ədəbiyyatşünaslığın
və folklorşünaslığın müəyyən bir
probleminin təhlili deməkdir. Qəzənfər
müəllim Elçinin əsərlərindəki folklorizm və
mifologizm faktlarına məhz bu yöndən yanaşır,
Elçinin yaradıcılığını yeni bir ədəbi
hadisə kimi dəyərləndirir.
Professor Qəzənfər Paşayev Elçinin də
şifahi xalq ədəbiyyatına sevgisini folklor sahəsində
nüfuzlu söz sahibinə çevrilməsini əsaslı
hesab edir. Tədqiqatçı xalq yazıçısı
Elçinin folklora olan bağlılığının əsas
istiqamətlərini onun dastanlara, nağıllara və
aşıq poeziyasına olan meyil və marağında
görür. Elçin bir yaradıcı sənətkar
kimi sadəcə nağıllardan öyrənmir, həm də
nağılın özünü yaradır. Bu nağıl-hekayələrin əsas keyfiyyəti
onlarda folklor ruhunun yaşamasıdır. Elçinin
qələmə aldığı nağıl-hekayələrin
əsas obrazları qoca palıd, qara qarğa, söyüd, ərik
və zoğal ağacları, ağlayan böyürtkən,
ağqovaq, göy göyərçin, müdrik
balıqdır. Qəzənfər müəllin
həmin nağıl-hekayələrə, həmin obrazlara diqqəti
yönəltməklə onların gücünü mətnlərdə
ifadə olunan xalq hikmətlərində görür. Beləliklə, Elçinin
yaradıcılığında folklora bağlılıq, sadəcə
olaraq, janr-forma məsələlərində deyil, fikirdə və
ideyada özünü göstərir.
Professor Qəzənfər Paşayev Elçinin dastanlara
bağlı yaradıcılığına da xüsusi diqqət
yetirir. Yazıçının “Mahmud və Məryəm” əsəri
“Əsli və Kərəm” dastanı motivləri əsasında
yaranan yeni bədii hadisə kimi dəyərləndirilir.
Qəzənfər müəllim “Mahmud və Məryəm”
əsərinin təhlili zamanı Elçinin
özünün folklora münasibətinin məzmununu “Kərəm
yanğısı ilə” ifadəsinə bərabər tutur və
ona yeni dəyər qazandırır.
Elçinin “Klassik aşıq poeziyasında Dünya obrazı” kitabı isə tədqiqatçının aşıq yaradıcılığına münasibətinin ifadəsidir. Q.Paşayev Elçinin ayrı-ayrı sənətkarların yaradıcılığı əsasında Dünya obrazı ilə bağlı apardığı təhlilləri bu sahədə ilk örnək tədqiqat kimi qiymətləndirir. Nəticə isə ondan ibarətdir ki, Elçin həm yazıçı, həm də tədqiqatçı kimi folklora münasibətdə eyni bir mövqenin daşıyıcısıdır. Bu mövqe folklorumuza sonsuz məhəbbətlə müşayiət olunur.
Əslində professor Qəzənfər Paşayevi bütün folklorşünaslıq tədqiqatları ilə yanaşı meydana çıxan və ona çox böyük şöhrət gətirən “Altı il Dəclə-Fərat sahillərində” kitabının da sirri müəllifin bu kitabda da xalqa və onun folkloruna bağlı olunmasındadır. Həmin kitabdakı “Adətim mənim, həyatım mənim”, “Dost dosta tən gərək”, “Əfsanəyə bənzər həqiqətlər” kimi fəsillər bu fikri işarələyir. Qəzənfər müəllim “Altı il Dəclə-Fərat sahillərində” kitabında İraqdakı adət-ənənələrdən danışarkən bu adət-ənənələrin rəngarəng olduğunu göstərir. Eyni zamanda, onların qonaqpərvərliyinin intəhasızlığını da qeyd edir. Müəllif yazır ki, “iraqlılar bununla fəxr edirlər”.
Qəzənfər Paşayevin folklora olan marağı və məhəbbətinin ardıcıl olmasını göstərən faktlardan biri “Altı il Dəclə-Fərat sahillərində” kitabının elə ilk cümlələrində Xaqaninin, Vaqifin, Vidadinin və Füzulinin adlarından əvvəl “Min bir gecə” nağıllarını xatırlamasıdır. “Altı il Dəcla-Fərat sahillərində” kitabı, sadəcə olaraq, “Min bir gecə” nağıllarının adını çəkməsi ilə başlamır. Eyni zamanda “Min bir gecə” nağıllarının nəqli ilə davam edir. Kitab bu nağılların ruhu ilə də başa çatır. Ola bilsin ki, Qəzənfər müəllimin “Altı il Dəclə-Fərat sahillərində” kitabına “İraq necə yaxın olur” adlı ön söz yazan Ayaz Vəfalı da Qəzənfər müəllimin folklora yaxın olduğunu bildiyinə görə həmin ön sözün birinci cümləsini “Bir gün duz-çörək kəsdiyin yerə qırx il salam ver” şərq məsəli ilə başlayır. Bu mənada Qasım Qasımzadənin kitaba yazdığı “Ömrün əbədiləşən illəri” adlı son sözünün ilk cümləsində “çox yaşayan çox bilməz, çox gəzən çox bilər” atalar sözünü xatırlamasını da təsadüfi hesab etmək olmaz. Görünür, bu elm adamları da Qəzənfər müəllimin insanların dəyərini folklora görə müəyyənləşdirməsi meyarını yaxşı bildiklərinə görə həmin meyarı məhz onun özünə doğru yönəltmişlər.
Professor Qəzənfər Paşayevin həyatı folklora bağlı bir ömrün simvoludur.
Kamran
İMRANOĞLU (ƏLİYEV)
Əməkdar
elm xadimi
525-ci qəzet.- 2017.- 8 aprel.- S.19.