Elmin böyük fədakarı
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Akademik İsa Həbibbəyli
"Kitabi-Dədə Qorqud" ilk yazılı abidəmizin
araşdırılmasına da, müasirimiz, istedadlı
şair Rəşad Məcidin poeziyasına da qədirşünaslıqla
münasibət bildirib.
Şairin irihəcmli "Bir
də gəlməyəcək" (B., "Təhsil",
2015) poeziya kitabına akademik bir kitab tutumunca ön söz
yazaraq, təhlil süzgəcindən keçirib. R.Məcidin
yaradıcılığına yüksək qiymət verən
alim yazır: "... Rəşad Məcidin lirikası içərisində
olduğu cəmiyyətlə və doğma təbiətlə
birgə nəfəs alan cavan bir qəlbin
həyata şairanə şəkildə vurğunluğudur. Onun şeirlərində dünya da, vətən də,
ictimai motivlər də, milli duyğular da, sevgi də, təbiət
də, tale də öz şeiriyyətini təqdim edir. Mövzusundan asılı olmayaraq, R.Məcidin
şeirləri dağdan süzülüb keçən bulaq
suyu qədər saf, təmiz və təbiidir. O, cəmiyyətə
də, təbiətə də, tarixə də, müasir həyata
da şeirin gözü ilə baxır".
Sən demə, İsa Həbibbəyli
gənclik illərində şeir yazırmış. Əsl
yaradıcılığa şeirlə başlayan alim elmlə
məşğul olmazdan əvvəl yazıçı,
şair olmaq istəyirmiş. Təbii ki, gəncliyin
coşqun, həvəsli, sevgili vaxtlarında. İlk şeirləri də kiçik yaşlı
uşaqlar üçün yazılıbdır. Professor Y.Seyidov yazır ki, "... onların
yazılma tarixi 1972-ci ildən bu tərəfə keçmir.
Əsasən, 15 və 23 yaşları
arasında yazıbdır". İsa Həbibbəyli
1990-cı ildə "Arpa çayı daşa bilməz"
adlı mənsur poema yazıb. 2002-ci ildə
"Naxçıvan marşı"nı
yazıb və bəstəkar Aqşin Əlizadə bu şeirə
musiqi bəstələyib.
Mirzə Cəlilin pedaqoji fəaliyyətindən
bəhs edən məqaləsində akademik məktəbdarlıq
illəri fəaliyyətində onu xalq müəllimi kimi
dönə-dönə vurğulayır, etiraf edir və ən
yüksək, ləyaqətli qiymətini verirsə, başqa
bir mühakiməsində qeyd edir ki, "C.Məmmədquluzadə
bəlkə də Azərbaycanda birinci dəfə olaraq
1896-cı ildə Nehrəm məktəbində tarix muzeyi
yaratmışdır". Başqa bir
yazısında isə Mirzə Cəlili XIX əsrin
80-90-cı illərində məşğul edən əsas məsələlərdən
biri də qadın azadlığı problemidir, - deyir. İstər XIX sərin sonu, istərsə də XX əsrin
əvvəlləri Mirzə Cəlil, təbii ki, ziddiyyətli,
qarışıq, deyək ki, mürəkkəb bir dövrdə
yaşamış, yazıb-yaratmışdır. Elə 1906-cı ildə "Molla Nəsrəddin"in
fəaliyyətə başlaması illəri o karikaturalara,
replika və atmaca-sancmalara, felyetonlarına, molla-ruhaniləri tənqidinə
görə hər an ölümə məhkum oluna bilərdi.
Və yaxud 1930-cu illərin repressiyası ilə
əlaqədar professor Yaşar Qarayev demişkən, ölməsəydilər
C.Cabbarlı və Mirzə Cəlil də repressiyanın
qurbanı olacaqdılar. İsa Həbibbəyli
Mirzə Cəlilin şəxsiyyətini,
yaradıcılığını, işlədiyi yerləri
tarixilik prinsiplərilə öyrənib, bu əsnada
yanaşıb, faktlara, hadisələrə bu mövqedən
aydınlıq gətirməklə yanaşı müasirlərindən
eşitdiklərini də tədqiqatlara cəlb etməsi
faktların dürüstlüyünə, dolğunluğuna səbəb
olmuşdur.
Mirzə Cəlil tədqiqatçılarından
bir neçəsi görkəmli ədibin həyat və sənətini
əsərlərindən öyrənmək vacibliyini sözdə
təkrar-təkrar irəli sürsələr də bəzən
işdə yanılmış, emosiyaya qapılaraq
intuisiyalarına ümid olub subyektiv fikirlərini ön
sıraya çəkmişlər. Yazıçı-dramaturqun
əsərlərindəki bioqrafik məlumatlara səthi
yanaşma ilə kifayətlənmişlər. İsa Həbibbəyli
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində ötən əsrin
(XX əsr - B.B.) 80-ci illərinin ortalarından sonra
başlayaraq böyük vurğunluq və sevgi ilə Mirzə
Cəlilin həyatını, mühitini, bədii
yaradıcılığını, "Molla Nəsrəddin"
jurnalını, həm də mollanəsrəddinçiləri
diqqətlə öyrəndi. Nəşrində,
təbliğində birinci oldu. Təbii ki,
biz subyektivliyə yol verməyərək istedadlı alim
Əziz Mirəhmədovun xidmətlərini daha irəli
çəkməklə qənaətlərimizi təsdiq
edirik. Professorlar Məmməd Məmmədov, Xeyrulla Məmmədov,
Əhəd Hüseynov, İslam Ağayev və başqa alimlərimizi
qədirşünaslıqla xatırlamalı və dəyərləndirməliyik.
1987-ci ildə işıq üzü görmüş "Cəlil
Məmmədquluzadə" (B, 1987) monoqrafik foto-albom və
"Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və
müasirləri" (B., 1997) adlı fundamental monoqrafiyası
bizə deməyə əsas verir ki, cəlilşünaslıqda
tədqiqat nöqteyi-nəzərindən onun kimi filoloq alim
çətin olar. Açığı, o, cəlilşünaslığın
fədaisi olub. Dərin elmi, həyati
müşahidə qabiliyyəti, nikbin əhvali-ruhiyyə
sahibi olub, vətənini - Azərbaycanını dərindən
sevən, öz mənəvi-estetik inkişafında sevdiyi, rəğbət
bəslədiyi klassikamızla bağlı olan gənc
istedadın ürək yanğısı ilə belə əsərlər
yazmasını mən təbii sayıram. Tale
belə ömürlük məhəbbəti hər kəsə
nəsib etməz.
1986-cı ildə tapılmış
ayrı-ayrı əsərlər alimin təqdimatında
1990-cı ildə işıq üzü
görmüşdü. Lakin 2004-cü ildə Prezident sərəncamından
sonra latın qrafikası ilə kütləvi
nəşrlərə başlananda Mirzə Cəlilin 4 cilddə
əsərlərinin nəşri sahibinə - tədqiqatçı
İsa Həbibbəyliyə tapşırıldı. Görünən kəndə nə bələdçi.
Hər kəs öz işini görməliydi.
İsa müəllim mükəmməl bir nəşri
hazırlayıb ortaya qoydu. İlk dəfə olaraq cildlərə
yazıçının yeni 1 hekayəsi, 2 tərcüməsi,
16 şeiri, 3 pyesi, 176 felyetonu, 36 məqaləsi və s. daxil
edilmişdir. Bütün bunlar da ədibin
yaradıcılığını - həyatını, əsərlərini
hər tərəfli təhlil edib öyrənmək
baxımından ədəbiyyatşünaslar
üçün qiymətli məxəz oldu. Biz alimin ayrı-ayrı yazıçı-şairlər
haqqında məqalələrində müşahidə
etdiyimiz, təvazökarlıqdan gələn, bəzən də
həmkarlarına mesaj verdiyi tövsiyyələri burada da
müşahidə edirik ki, çoxcildliyin tərtibində,
izahlarda alim "ən optimal və yeganə varianta" riayət
etdiyinə görə iddialı olmayıb. Akademikin
xarakterini, şəxsiyyət bütövlüyünü
duyub, hiss edib gördüyümüzə görə
iddiasız olduğunu çəkinmədən deyirik. Bütün bunlar da əsərlərin hansı
bölməyə daxil olunmasında, prinsip etibarı ilə
düzgün mövqe nümayiş etdirərək zəruri
bir məqamı oxucuya çatdırır ki, bu məsələnin
(yəni felyetondur, yoxsa hekayə - B.B.) janr aspektində öyrənilməsinin
vacibliyinin yolunu göstərir.
Mirzə Cəlilin həyatını,
dövrü və mühitini bilmədən, təbii ki, ustad
sənətkarın bədii
yaradıcılığını öyrənmək,
araşdırmaq mümkünsüzdür. Bu üç
cəhət - həyat, dövr və mühit bir-biri ilə
sıx bağlı məsələlərdir. Sözügedən cəhətləri
bütövlükdə öyrəndikdən sonra, ədibin həyat
və yaradıcılığından danışan
qaynaqları dəyərləndirmək, deyilənləri
saf-çürük etmək olar. İsa Həbibbəyli
özündən əvvəlkilərin düşüncələrini
bütün yönləri ilə mənimsəmək yox,
görülən işlərə elmi qiymət verməyin zəruriliyini
bildirirdi. O, mənbələri dəyərləndirilmədən,
öz nəticələri olmadan başqa tədqiqatçılar
haqqında hökmlər vermədi. Mirzə Cəlildə
nasirlik, dramaturqluq, publisistlik, mühərrirlik, ən əsası
qeyrətli vətəndaşlıq müqəddəs bir vəzifə
kimi qəlbində kök salıb
çülğalaşmışdı. Alimin
M.Cəlil haqqında yazdığı kitabların
hamısında başqa qaynaqların müqayisəli öyrənilməsindən
çıxarılan nəticələr dayanır. Bu isə bir aksiomdur.
Məhəmməd ağa
Şahtaxtlının seçilmiş əsərlərinə
(Bakı, 2006) ön söz yazan akademik M.Şahtaxtlının
Qərblə Şərq mədəniyyətləri
arasında "etibarlı körpü" hesab etməklə,
ədibi "Müsəlmanlarda məktəb həyatı və
"Konstantinopoldan məktublar" adlı silsilə məqalələrini
"ciddi ictimai-siyasi, yaxud maarifçi elmi əsərlər"
kimi dəyərləndirir və haqlı olaraq "Azərbaycan
publisistikasına silsilə məqalə ənənəsini Məhəmməd
ağa Şahtaxtlının gətirdiyini" bildirir.
İstər "Cəlil Məmmədquluzadə",
istərsə də M.Şahtaxtlının
"Seçilmiş əsərləri"nə (Bakı,
2006) yazdığı ön sözdə və məqalələrdə,
yaxud M.F.Axundzadəyə aid yazılmış bir kitaba ön
sözdə, yaxud İzzət Maqsudovun "Eynəli bəy
Sultanovun həyat və yaradıcılığı"
(Bakı, "Elm-təhsil", 2016) monoqrafiyasına
yazdığı giriş sözü və s. əsərlərdə
onun kitabları, ön
və ya giriş sözləri gələcək tədqiqatçılar,
əsasən də gənc ədəbiyyatşünaslar
üçün mötəbər məxəz rolunu
oynayır və bundan sonra da oynayacaq. Geniş
erudisiyaya malik alim ciddi axtarışlar aparmaqla faktların
nazı ilə oynayan ədəbiyyatşünaslardandır.
Bütün bunlar, zamanla üz-üzə
dayanmaq, zamanın fövqündə durmaq, onunla haqq-hesab
çəkib görünən və görünməz
işləri görmək, ancaq fenomen insanlara, şəxsiyyətlərə
xas olan bir xüsusiyyətdir.
Hələ indiyə qədər
elmi rəhbəri və məsləhətçisi olduğu
onlarla doktorantını demirik (30-dan çox alimə məsləhətçi
və elmi rəhbər olub - B.B.). İsa Həbibbəyli Nizami Gəncəvidən
və Tusidən də, Aşıq Ələsgərdən də,
M.F.Axundzadə, Cəlil Məmmədquluzadə, Məhəmməd
ağa Şahtaxtlı, Eynəli bəy Sultanov, Hüseyn Caviddən
də yazanda (filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Lütfiyyə Əsgərzadənin 2015-ci ildə nəşr
olunan "Hüseyn Cavid - mühiti və müasirləri"
monoqrafiyasına ön sözündə akademik yazır:
"... şair dramaturqun məfkurəsi və sənəti
daha çox dövrünün ədəbi və ictimai mədəni
mühiti kontekstindən yeni arxiv sənədləri və
dövrü mətbuat materialları əsasında
araşdırılıb, ümumiləşdirilmişdir")
onların yaradıcılığı üzərində
dayanır, əvvəlcə tədqiq edir, arxivlərdə
axtarışlar aparır, nəhayət, bunların
timsalında nəsrimizdə və yaxud poeziyamızda hansı
meyillərin üstünlük təşkil etdiyini, hansı
meyillərin ədəbiyyatımızın inkişafına təsir
etdiyini, publisistikanın necə yöndə olmasını,
sözügedən ədiblərin ilham qaynaqlarını, xalq
yaradıcılığı və təfəkkürü ilə,
nəhayət, xalq ifadə tərzi ilə bağlı
olduğu qənaətinə gəlir.
Akademikin yazılarının maraq
doğuran cəhətlərindən biri söhbət
açdığı yazıçıların
yaradıcılığını ümumi ədəbi proses
kontekstindən təcrid olunmuş şəkildə
götürməməsidir. Bunlarsa onun sənətə,
ədəbiyyata və özünə qarşı daxili məsuliyyət
hissinin, əzmkarlığının, ciddi tələbkarlığının
nəticəsi kimi dəyərləndirilməlidir.
İzzət Maqsudovun "Eynəli
bəy Sultanovun həyatı və
yaradıcılığı" monoqrafiyası ədəbiyyatşünaslıq
elmimizin dəyərli, ilkin nümunəsidir. Əsərə
geniş, əhatəli ön söz yazan İ.Həbibbəyli
maarifçi-ziyalı, folklorşünas, tənqidçi-pedaqoq,
yazıçı Eynəli bəy Sultanov
yaradıcılığını elmi cəhətdən
düzgün səciyyələndirmişdir. Doğru olaraq ədibi Azərbaycanda milli teatr hərəkatının
əsas yaradıcılarından sayır. Həsən
bəy Zərdabi və Nəcəf bəy Vəzirovun Azərbaycan
teatrını yaratmaq üçün Bakıda gördükləri
işi Eynəli bəy Cəlil Məmmədquluzadə ilə
birlikdə Naxçıvanda həyata keçirmişdir, -
deyir. Azərbaycan realist nəsrinin inkişafında da
yazıçının xidmətlərini qeyd edərək
yazır: "İdeyası etibari ilə cəmiyyətin yeniləşməsinə,
dəyişməsinə mane olan meyllərə qarşı tənqidi
münasibət bəsləyən Eynəli bəy Sultanov məsələnin
bədii həllində kəskin etirazçı mövqedən
çox, islahatçı-maarifçi baxışların
ifadəçisi kimi çıxış etmişdir" (ədib
40 hekayə, 2 dram əsəri yazmışdır - B.B.).
Monoqrafiyanın tərtibçisi -
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Elxan Yurdoğlu
yazır ki, Eynəli bəy Sultanovun doğum tarixini 1862-ci il
yox, İsa müəllim Ermənistan Dövlət Arxivində
əldə etdiyi bir sənədə əsasən
yazıçının İrəvan Kişi Gimnaziyasında
oxuduğu illərə aid tərcümeyi-halda 5 may 1866-cı
ildə anadan olduğu qeyd olunmuşdur - deyir. Bütün
bu dəqiqliklər, gərgin axtarışlar, hər sənədə
ehtiyatla, hörmətlə yanaşma akademikin sənətkarla
yanaşı tarixi faktlara ciddi önəm verməsi ilə əlaqədardır.
Bütün bunlar onun sənət kredosudur.
(ardı
var)
Baba BABAYEV
Filologiya elmləri
doktoru
525-ci qəzet.-
2017.- 5 aprel.- S.6.