Rejissor taleyinin zirvə məqamları
Kino Azərbaycan
bədii mədəniyyətinin
mühüm tərkib
hissəsidir. Neçə-neçə onilliklər sovet
ideologiyasının basqısına
məruz qalsa da, kinomuz milli-mənəvi
taleyimizin, xalq həyatının canlı
aynası olaraq diqqətəlayiq uğurlar
qazanıb. Çağdaş Azərbaycan kinosunun nailiyyətlər qazanmasında
kinorejissorlarımızın misilsiz rolu olub.
Taleyini, yaradıcılıq ilhamını,
istedadını fanatik
bir vurğunluq, inam və inadla
kino sənətimizin dirçəlişinə həsr
etmiş belə kinorejissorlarımızdan biri
mənim atam, professor,
Xalq artisti Tofiq İsmayılovdur.
Ata haqqında
yazmaq çox çətindir. Burada əsas sənət
özünə körpəlikdən
ideal saydığın bir
insan barəsində mülahizələrində aludəçiliyə,
subyektivliyə yol verməməkdir.
Rejissor Tofiq İsmayılov təkcə istedadlı və əməksevər yox, həm də
olduqca iradəli adamdı. O, ilk filmini-
"Ananın çırağı"nı 1970-ci ildə, Moskvada ali rejissor
təhsili alarkən çəkib. Bundan əvvəl o, indiki Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin Aktyorluq və Teatr rejissoru
fakültəsini bitirmişdi.
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasında (1964-70)
zəngin kinorejissor
təcrübəsi qazandıqdan
sonra Moskvaya ali rejissor təhsili
almağa getmişdi.
T. İsmayılov
ilk filmindən təxminən
50 illik rejissor yaradıcılığı dövründə
çəkdiyi 25 tam, 6 qısametrajlı,
onlarla sənədli və telefilmləri ilə kino sənətimizə
əvəzsiz töhfələr
verdi.
Bu əsərlər Tofiq
İsmayılovun rejissor taleyinin mənəvi zirvələri
idi. Onun bu bədii zirvələri
fəth etməsində
rejissor fərdiyyətinin
orijinal sənətkar
şəxsiyətinin təşəkkülündə
görkəmli sənət
korifeyləri Ə. İsgəndərovun,
A. Rayzmanın, A. Tarkovkinin,
S. Bondarçukun
böyük rolu olub. Atam hər zaman
sənət müəllimlərini
qədrşünaslıqla yad edərdi.
O deyərdi:
"Keçmişi gələcəklə
birləşdirməyən sənətin ömrü çox qısa olar". Fəqət T. İsmayılovun keçmişə münasibəti
də özünəməxsus
səciyyə daşıyırdı.
O, keçmişə arxiv,
yaxud muzey əşyası kimi baxmırdı. Rejissor nüfuzunu tarixin
dərin, mənalı
və ibrətli qatlarına yönəldərək,
onu kinonun mövcud imkanları ilə müasirlik müstəvisinə çıxarmağa
nail olurdu. Tarixiliklə müasirliyin bədii- fəlsəfi vəhdəti,
T. İsmayılov sənətinin
başlıca estetik xüsusiyyətidir.
Uşaq vaxtı
ən maraqlı əyləncəm sərt
və dəmir iradəyə malik rejissor atamı iş prosesində, çəkiliş meydançasında,
məqamında müşahidə
etmək idi. Ondan-atamdan böyük
zövq alırdım.
Atam məni və mənim iki bacımı da kino lentinə əbədi olaraq həqq etdi. Bir neçə filmlərində
baş rolları ifa etdik.
T. İsmayılov
on beş ildən artıq Türkiyədə fəaliyyət
göstərdi. Memar Sinan
Universitetinin Sinema TV fakültəsində professor vəzifəsində
çalışdı. Sabit və ciddi
şəxsiyyəti, böyük
sənətkar istedadı
sayəsində o, Türkiyənin mədəni
həyatında əhəmiyyətli
nüfuz qazandı. Ötən on beş il ərzində Türkiyə və Azərbaycan mədəni münasibətlərinin təşkili
və intensiv inkişafında kinorejissor T. İsmayılovun
əvəzsiz xidmətləri
var.
Onun yaradıcılığı çoxşaxəlidir.Yeri
gəlmişkən qeyd
etmək istərdim, keçmiş SSRİ Yazıçılar
İttifaqının (indiki
AYB) üzvü olan T.
İsmayılov həm
də səmərəli
bədii yaradıcılıqla
məşğul olub. Ədəbi
fəaliyyətə ötən
əsrin altmışıncı
illərində başlamış
T. İsmayılov ilk hekayəsi "Ağ dəsmal"ı 1962-ci ildə
yazıb, "Qonşular"
(1978), sonralar "Sevincin
yuxusu", "Şəkil-
teatr", "Şəkil-kino",
"Diş ağrısı"
kitabları işıq
üzü görüb.
Uşaqlar üçün yazılmış nağıl
və hekayələrdən
ibarət 5 kitabın,
bir çox ssenarilərin müəllifidir.
Onu da qeyd etmək istərdim ki, onun ən mühüm
işlərindən biri
üç cilddən
ibarət "Türk
cumhuriyyətləri sinema
tarixi" kitabıdır.Türkiyədə çap olunmuş bu fundamental əsər türk xalqlarının mədəni-mənəvi birliyinə
xidmət edən unikal tədqiqatlardan biridir.
T. İsmayılovun
kino haqqındakı trilogiyası XX əsrdə
türk xalqlarının
mədəni birliyi haqqında yazılmış
fundamental əsərlərdəndir. Burada sənətkarın mədəniyyətlərin
birliyi üçün
gen ümumiliyi, dini və mənəvi vəhdət ideyası ön plana çəkilir.
Üç cilddən
ibarət kitablar göstərir ki, bədii təcəssüm
baxımından türk xalqlarının
kino sənəti ruhən bir-birinə nə qədər yaxın və doğmadır.
Bu konseptual trilogiyası ilə T. İsmayılov türkçülüyə
xidmət göstərmiş
şəxsiyyətlərdən biri kimi mədəniyyət
tarixinə daxil ola bildi.
T. İsmayılov
gözəl ailə başçısı, üç
qız övladın sevimli atası, qayğıkeş həyat
yoldaşı, beş oğul və bir qız
nəvənin əziz
babası idi. Ailə onun mənəvi dayağı, ruhunun tükənməz mənbəyi
olmuşdu.
Bütün bunlarla bərabər o, öz sənətinin vurğunu olan peşəkar kinorejissordu. T. İsmayılov
Azərbaycan kino sənətində özünəməxsus
yer tutan "Ananın çırağı"
(1970), "Oxuyur Müslüm
Maqomayev" (1971), "Gilas ağacı" (1972), "Bizim
məhəllənin oğlanları"
(1973), üç seriyalı
" Vulkana doğru gedirəm" (1976-1977), "Mən
mahnı bəstəliyirəm"
(1978), "Əzablı yollarla"
(1982), iki seriyalı
"Fövqəladə vəziyyət"
(1985), "Yay günlərinin
xəzan yarpağı"
(1987), "Sürəyya" (1989),
"Son tamaşa" (1990), "Özün və zaman haqqında" (1992),
"Prima" (1993), "Maestro", "Gəl"
kimi filmlərin müəllifidir.
T. İsmayılov
görkəmli pedaqoq,
rejissor təhsili sahəsində ciddi nailiyyətlər əldə
etmiş professor idi. O, 1988-1994-cü illərdə Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin "Bədii
kino və televiziya rejissoru" kafedrasına rəhbərlik
edib. Sərt tələbkarlıqla, humanist bir
qayğıkeşliyin vəhdəti
onu bir pedaqoq
kimi səciyyələndirən,
tələbələrinə sevdirən əsas cəhətdir . Atam istedad görəndə
ürəkdən sevinir,
onu həm qoruyur, həm də, necə deyərlər, sonuncu tərə qədər işlədirdi.
T. İsmayılov
Azərbaycan incəsənətində
70- ci illər ab-havasının yaradıcısı,
istedadlı nümayəndəsidir.
O, lirik-psixoloji üsluba
meylli sənətkardır.
Öz filmlərində milli-tarixi
taleyimizi ön plana çəkən T. İsmayılov musiqi faktorundan tipik bədii obraz səviyyəsində istifadə
edir. Musiqi onun realist filmlərinə
romantik bir ovqat gətirir.
Hesab edirəm ki, T. İsmayılovun sənətkar
fərdiyyəti üçün
dünyanı musiqinin
füsunkar aləmindən
keçirərək dərk
etmək meyli səciyyəvidir.
Atamın sənətkar şəxsiyyətinə,
onun sənətinə
olan məhəbbət
məni incəsənət
aləminə-sənətşünaslığa
gətirdi. Kino problemləri
üzərində tədqiqat
apararkən elmi rəhbərimlə bərabər, atam
T. İsmayılov da mənim müəllimim - rəhbərim olub. Mən kino sənətimizə də, həyat hadisələrinə də münasibət bildirərkən
onun sərt və tələbkar nəzərləri ilə
bərabər hərəkət
edirəm.
T. İsmayılovun
filmləri Azərbaycan
kino sənətinin tarixində özünəməxsus
yer tutur. Bu filmlər hələ çox-çox nəsillərin
milli-mənəvi tərbiyyəsinə
xidmət göstərəcək.
Məncə bütün atalar övlad üçün doğma və əzizdir. Məni atama doğmalaşdıran
bir orijinal fakt da var:
biz ikimiz də eyni ayda anadan
olmuşuq: atam aprelin 6-da, mən isə aprelin 4-də. Uşaqlıqdan çox sevərdim
bizim ad günlərimizi. Bu bir
təsadüf olsa da, mənim üçün atama bağlılıq baxımından
psixoloji əhəmiyyət
kəsb edir. Artıq ikinci ildir ki, beşindən altısına keçən
gecə saat 12-də mən telefon dəstəyini götürüb
ona zəng vura, ad gününü təbrik
edib, ona cansağlığı, uzun
ömür, işlərində
müvəffəqiyyət arzu
edə bilmirəm. Bu, bir ənənə
idi. Bu ənənəyə
sadiq qalaraq mən yenə də atamın ad gününü bu yazını yazmaqla təbrik edirəm. Ad günün mübarək,
əziz atam!
Aygül TOFİQQIZI (HÜSEYNOVA)
Bakı Xoreoqrafiya
Akademiyasının dosenti,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 6 aprel.- S.7.