Doğma el-obanın unudulmaz mərasimləri
("Yaddaşımın
lövhələri"ndən)
... Ana torpağın qoxusunu, onun
üzərində bitən güllərin, çiçəklərin
könül oxşayan ətrini ciyərlərimə çəkmək,
cəh-cəh vuran quşların möcüzəvi səslərini
yenidən ruhuma hopdurmaq istəyirəm!
Xəyalən Qara
bulağımızdan, göz yaşı kimi saf təmiz suyu
olan Sarı bulağımızdan, insanın gözünə
nur saçan Qoşa bulağımızdan ovuc-ovuc içmək
istəyirəm!
Saf, şəfalı, cənnət
rayihəli havanı hərisliklə udmaq, uşaqlıqda
yorulmadan dırmandığım dağların, içərisində
azmaqdan qorxmadığım zümrüd meşələrin
bir daha seyrinə dalmaq istəyirəm!
Şehli çəmənliklərdə
səhərdən axşamacan ayaqyalın dolaşmaq,
büllur sulu çaylarda yuyunmaq istəyirəm!
Səninlə bağlı istəklərim
birdimi, ikidimi, mənim doğma yurdum?!
Yəqin ki, hər kəsin qəlbində
belə istəklər çağlayır. Hərə
üçün də bu istəklərin ünvanı fərqlidir.
Mənim üçünsə bunların bir dəyişməz
ünvanı var: Qərbi Azərbaycan, Dərəçiçək
mahalı, Axundov kəndi! Dağları, meşələri,
çəmənlikləri ilə, çayları,
bulaqları ilə birgə yaddaşıma
köçürüb, indi həsrətindən qovrulduğum
əvəzsiz məkan!
Kəndimiz vələsi, cökəsi,
yabanı meyvə ağacları ilə məşhur
Qabaqlı meşəsi, Maraldoğan dağı, Koroğlu
qayası, Qələçəz zirvəsi, bir qədər kənardan
nərilti ilə, köpüklənərək,
şırıltı ilə axan Böyük Çayla
çevrələnib. Biz tərəfə təşrif
gətirmiş qonaqlar oradakı qeyri-adi mənzərələri
seyr etdikcə heyran olurdular. Bəzən
ayaqqabılarını çıxarar, suya girər, əllərini-üzlərini
yuyaraq rahatlanar, fərəhlənərdilər! Çayın axarınca atılıb yenidən suya
düşən gümüşü rəngli balıqlar sanki
qonaqlara "xoş gəldiniz" deyərdi. Qonaqlar da onlara nağıl, möcüzə kimi
baxardılar. Böyük Çay öz
füsunkarlığı ilə insanları heyran etdiyi kimi,
daşıb məcrasından çıxanda da amansız olur,
ziyanlıq verib fəsadlar da törədirdi. Daşqından sonra isə sakitləşib əzəli
yatağına qayıdar, heç nə olmamış kimi həzin
şırıltı ilə axardı. Seldən sonra
çayın kənarında qalmış qarabalıqlar,
"bığlı"lar və forellər
torba-torba yığılıb evlərə daşınar, ailə-uşaq
sevinərdi. Daşqından sonra balıq qoxusu
uzun müddət oralardan çəkilməzdi.
Kənd sakinlərinin əsas
məşğuliyyəti əkinçilik və heyvandarlıq
idi. Dağ mədənlərində və tikinti idarələrində
fəhləlik edənlər də olurdu. Ağır
işlərdə çalışsalar da, məvacibləri
çox aşağı idi, bu da güzəranı çətinləşdirirdi.
Axı, təbii gözəlliklər, mənzərələr
öz yerində, insanlara pul-para, dolanışıq da lazımdı...
Mənim uşağlıq
çağlarımda kəndimizdə elektrik
işığı olmadığı üçün neft
lampalarından istifadə edilirdi. Rabitə
qovşağı, kitabxana, çox kəndlərdəki kimi
klub yox idi. Başqa sahələrdə də
problemlər vardı, yaşayış asan deyildi.
Ancaq bütün bunlar o doğma
yurdun mənim yadımda müqəddəs məkan kimi
qalmasına mane ola bilməyib. Kəndimiz xatirələrimə ən əziz bir yer
kimi köçüb. Yaddaşımı
vərəqlədikcə kəndimizlə, onun insanları ilə
bağlı əhvalatlar, maraqlı hadisələr yenidən
gözlərim önündə canlanır. Həm kövrəlirəm, həm də ürəyimdə
həmin əhvalatları qələmə almaq istəyi
yaranır.
***
Qadağalar olsa da, kənd camaatı
hər il Aşuranı qeyd edir, bunun
üçün mərasim keçirilirdi. Çox
vaxt da Qara bulağın ətrafına toplaşırdılar.
Kəndimizin mollası, həm də ağsaqqallarımızdan
sayılan Molla Kərim sakinlərə islam
dinindən, Aşuranın tarixindən danışar, dini rəvayətlər
söyləyib, mərasim iştirakçılarının
suallarına cavab verərdi. Nəzir-niyaz deyən
qadınlar özləri ilə gətirdikləri şəkəri
Qara bulaqdan götürülən suya qarışdırar,
şərbət düzəldib uşağa-böyüyə
paylayardılar.
Uşaq olduğumuz
üçün mənasını bir o qədər anlamasaq
da, Aşura mərasimləri bizim üçün də
maraqlı keçirdi, bu məclislər ürəyimizdən
idi. Çünki həmin gün bolluca şərbət
içər, böyüklərin söhbətinə qulaq
asar, mərasimə tamaşa edərdik. Bəzən
böyüklərimiz bizi də mərasimin
iştirakçısına çevirərdilər. Uşaqları sıraya düzər, "Həsən
vay! Hüseyn vay! Qərib ölən cavan
vay!" qışqıraraq kəndi dolaşmağı
tapşırardılar. Mərasimə getməyib kənddə
qalanlardan kimisi bizim harayımıza yola çıxaraq, kimisi
də evlərdən boylanaraq səsimizə səs verərdi!
Mərasim yerinə
qayıdanda Molla Kərim bizi tərifləyər,
başımızı sığallayıb, dua-alqış edərdi. Valideynlərimiz
buna sevinib, bizə fəxrlə baxardılar.
Aşura mərasimlərində
kəndimizin ağsaqqallarından Qulu babanın iştirakı
camaatın lap ürəyincə olardı. Qulu baba ipək parçalar
bağlanmış ələmi yuxarı qaldırıb,
yanıqlı səslə Qurani-Kərimdən ayələr
oxuması, qəmli şeirlər deməsi yaxşı
yadımdadır. Onun sayəsində mərasimin
matəm havası bir qədər də güclənərdi,
adamlar daha da kövrəlib ağlaşardılar. Sonra Qulu baba onları toxtadar, bu dəfə
Aşuraya aid başqa mövzulardan söz salardı. Yadımdadır ki, insanda mərdliyin,
xeyirxahlığın əhəmiyyətindən,
yaxşılıq etməyin vacibliyindən danışıb,
bu barədə misallar çəkərdi. Bir sözlə, Molla Kərimlə Qulu babanın əsl
el-oba böyüyü olmaları həmin mərasimlərdə
də özünü göstərərdi. Qeyd edim ki, rəhmətlik Qulu babanın nəslindən
olanlar, onun nəvə-nəticələri, yaxın-uzaq
qohumları Azərbaycanımızın və bütün
dünyanın müxtəlif bölgələrinə səpələniblər.
Onlar da əzəli yurd yerimizi, oranın
insanlarını unutmur, əziz ağsaqqallımızı
ehtiramla yad edir, ruhuna rəhmət oxuyurlar.
***
Kəndimizdə nişan-toy
mərasimləri öz adət-ənənələrimiz
çərçivəsində keçirilirdi. Ağsaqqal-ağbirçəklər,
kəndin sayılıb-seçilən sakinləri, əsas mərasimə
bir neçə gün qalmış, bir yerə
yığışar, hazırlıqlara nəzarət edər,
əyər-əskiyin tamamlanmasının qayğısına
qalardılar. Mərasimdə xidmət edəcək
cavanlar, yeniyetmələr müəyyən olunar, hər birinə
uyğun işlər tapşırılardı. İndiki dövrdə şadlıq mərasimlərimiz
nə qədər dəbdəbəli keçsə də,
çoxlu xərc aparsa da, əvvəlki vaxtların məclislərinin
yerini vermir. O zamanlar isə nə qədər
kasıbçılıq da olsa, şənliklər bir elə
təmtəraqlı keçməsə də, maraqlı və
urvatlı olardı. Buna görə də uzun
illər o məclislərin xoş ovqatı yaddan
çıxmazdı. Məsələn, mən
də, başqa yaşıdlarım da uşaq vaxtı kəndimizdə
gördüyümüz şadlıq mərasimlərini ətraflı
xatırlayırıq, həmin məclislərdəki söhbətlərin,
əhvalatların, yemək-içməyin dadı
damağımızdan getmir.
Nişan mərasimlərində
ancaq qadınlar iştirak edərdilər. Kişilərin
belə məclislərdə iştirakı və rolu qiyabi
olardı. O vaxtlar bizim kənddə valideynlərin
qızlarına nişan taxanda onların rəyini,
razılığını soruşması ağlagəlməz
iş sayılardı. Belə məsələləri
böyüklər öz aralarında həll edərdilər.
Bildiyimə görə, onda nişan mərasimləri
qızın əlinə və ayaq barmaqlarına xına
yaxmaqla başlayar, oğlan tərəfindən gətirilmiş
kəlağayını onun başına bağlamaqla
yekunlaşardı.
Nişan mərasimindən
sonra nişanlıların bir-birilə görüşmələrinə
icazə verilməzdi. Belə hallar baş verərdisə, valideynlərin də,
ümumən kənd camaatının da narazılığına səbəb
olar, hətta məsələ nişanın geri
qaytarılmasına qədər böyüyərdi! Nişanlıların görüşməsinə
ancaq ilin axır çərşənbəsində icazə
verilərdi. Ona görə də sevgililər
Novruz bayramını səbirsizliklə gözləyər,
günləri sayardılar. İlaxır çərşənbədə
oğlan hədiyyə ilə qız evinə gələr,
qızın valideynləri isə nişanlılar
üçün ayrıca otaq ayırar, onların söhbətinə
imkan yaradardılar! Nişanlılar o fərəhli
günü heç vaxt yaddan çıxartmaz, ömürlərinin
axırına kimi fərəhlə xatırlardılar.
Toy məclisləri əksərən
payız aylarına salınardı. Toydan əvvəl
nişanlı qızın anası qızına, bir dəst
yorğan-döşəklə bərabər, bəzəkli
sandıq cehizi hazırlayardı. Qızını
köçürəndə hazırlanmış əşyaları
cehiz kimi hədiyyə verərdi. Toylarda
yemək-içmək cəhətdən o qədər də
bolluq olmasa da, sakinlər hər belə məclisi həsrətlə
gözləyər, böyük həvəslə,
şövqlə yola verərdilər. Məclis
keçirilən yerdə oturmaq üçün skamya, stul
olmazdı. Toy iştirakçıları
evlərindən gətirdikləri kətillərin, bəzən
də daşların üzərinə qoyulan uzun tirlərin
üstündə oturardılar. Stulu olmayanlar isə, ot topalarının üstündə əyləşərək
qara zurnada çalınan havaları dinləyər, istəyənlər
qalxıb oynayar, qalanları da onlara maraqla tamaşa edər, əl
çalardılar. Hər toy camaat
üçün yaddan çıxmayan şadyanalıq
olardı.
Bəylə gəlin məclisə
çıxmaz, qonaqlar arasında oturmazdılar. Xatirimdədir
ki, o uzaq çağlarda, kəndimizdəki
yazılmamış qanuna əsasən, qadınların
kişilərlə birgə rəqs etməsi yasaq idi.
Böyüklərimizin danışdıqlarından yadımda
qalıb ki, gəlin köçdüyü evdə səhərlər
yuxudan ailənin qalan üzvlərindən tez durar, bəzi ev işlərini görüb, süfrəni
hazırlayardı. Səhər, günorta və
axşam yeməyi vaxtı gəlin qaynata-qaynana yanında
süfrəyə oturmazdı. Birinci
uşağı dünyaya gələnə qədər qaynata
ilə üz-üzə gəlib kəlmə kəsməzdi.
Sonralar nisbətən ünsiyyət yaransa da, gəlin
qətiyyən qaynata yanında uşağını əzizləməz,
deyib-gülməzdi. Qaynata da mümkün
qədər gəlinlə arada pərdə saxlayar, onu
çox dindirib-söylətməz, birbaşa buyurmazdı.
Belə qaydalara ciddi əməl olunması sayəsində
el-obamızda ailələr çox mehriban, möhkəm olar,
narazılıq, söz-söhbət yaranmazdı. Mən özüm də o kənddə, o mühitdə
doğulub-böyüdüyüm, adətlərimizi bildiyim
üçün həmişə bunlara riayət etməyə
çalışmışam. Bu adət-ənənələrimizi
indinin özündə də çox vacib və faydalı
sayıram, yeri gəldikcə, cavanlara xatırladıram.
Həyatımızda Novruz
bayramının o zaman da xüsusi yeri vardı. Əslində
bu bizim ən əziz bayramımız idi. Novruza
on gün qalmış evlərdə səliqə-sahman
yaradılır, təmizlik işləri aparılırdı.
Bayramqabağı qonşu qadınlar bir evə
yığışar, köməkli ərişdə kəsər,
kəsilən ərişdəni ipə düzərək
qurudardılar.
Bayram yumurtalarının rənglənməsi
və bəzədilməsi üçün kimyəvi boyalar
olmadığından, əsasən soğan
qabığından istifadə edilərdi. İlaxır çərşənbədə
hər həyətdə tonqal qalanardı, od
üstündən tullananlar öz arzularını ucadan dilə
gətirərdilər. Uşaqlar əvvəl bir
yerə yığışar, sonra dəstələrə
bölünərək kəndi dörd dolanardılar. Evlərə torba və ya papaq atar, çərəz,
şirnilər toplayardılar. Bütün bunlar bizim
üçün sonsuz sevinc mənbəyi olurdu! Qız-qadınlar qapıpusduya
çıxardılar. Bu adəti bilən
camaatımız o axşam daha da mehribanlaşır, evlərdən
xoş söz əskik olmazdı. Qapı
pusanlar özləri ilə bayram şirniyyatı, qoz,
fındıq, boyanmış yumurtalar aparardılar. Onlar qapı-qapı gəzər, hansısa evdən
lap ürəyəyatan söhbətlər eşidiblərsə,
qapısını açar, gətirdikləri payı içəri
ataraq dərhal uzaqlaşardılar.
Qapıpusdudan söz düşəndə
həmişə bu əhvalatı xatırlayıram: Bir bayram
axşamı anam evdə sobanı yandırmağı mənə
tapşırdı. O vaxtlar balaca uşaqlara da cürbəcür
ev işləri tapşırılardı,
biz də əlimizdən gəldiyi qədər o işi yerinə
yetirməyə çalışardıq. Doğranmış
odunları səliqə ilə sobanın içinə
yığdım. Alışdırmaq
üçün qabdakı neftdən bir azca odunların
üstünə tökdüm. Kibrit
çəkib yandırmaq istəsəm də, heç cür
alışdıra bilmədim. Daha
doğrusu, neft alışsa da, bir qədər yaş olan
odunlar yanmaq bilmədi. O axşam bu iş mənə
tapşırıldığından evdəkilərdən kimsə
sobayla maraqlanmırdı, heç kəs də kömək
etmək fikrində deyildi.
Çox vaxt çətinliyə
düşəndə köməyimə çatan
böyük qardaşım Musa da indi mənə baş
qoşmurdu, bir kənarda bıçağı bülövə
çəkərək həvəslə itiləyirdi. Anam isə
qonşuya getmişdi. Çox keçmədən
qayıtsa da, mənə fikir vermədi, çirkli qabları
yumağa başladı. Sonra da süfrə
hazırlamaqla məşğul oldu. Mənsə
artıq neçənci dəfəydi, odunların
üstünə neft damcıladır, kibrit çəkirdim, gəl
ki, faydası olmurdu. Xeyli vaxt
ötmüş, bayırda qaranlıq
düşmüşdü. Odunların
üstünə bu dəfə daha çox neft tökdüm,
kibrit yandırıb onların üstünə atdım.
Ümidsiz vəziyyətdə gözləyirdim
ki, birdən odunlar alışdı, sobadakı alovdan
üz-gözüm işıqlandı. Elə sevindim ki,
özümdən asılı olmayaraq, yerimdən
sıçrayıb qışqırdım: "Baxın!
Baxın! Yandırdım! Axır ki, sobanı
yandırdım!" Evdəkilər təəccüblə
mənə baxırdılar. Əlimi sobaya toxundurub:
"Gəlin baxın! Toxunmaq olmur, adamın əli yanır!..." Bu sözlər
ağzımdan yenicə çıxmışdı ki,
qapımız açıldı, uzaq qonşularımızdan
iki qadın həyəcanla içəri keçdi.
Onlardan biri hirsli halda mənə yaxınlaşdı,
özünü saxlaya bilməyib, əlindəki boyalı,
bişmiş yumurtanı başıma çırpdı! Sonra
da üzümə bir şillə! Mən də,
anamgil də mat qalmışdıq. Qəfil
"qonaqlar" qayıdıb çıxanda həmin məni
vuran qadın hiddətlə dilləndi: "Səni
görüm, oda düşəsən! Niyyətimiz vardı...
Bu əziz axşamda yanmaqdan danışıb
qanımızı qaraltdın! Görüm elə, sən də
yanasan, xeyirsizin biri!.."
Onlar deyinə-deyinə
çıxıb getdilər. Anam qalxıb mənə
yaxınlaşdı. Gördüm ki,
yamanca acıqlanıb. Bəlkə də məni
döymək, acığını məndən
çıxmaq istəmişdi. Ancaq nə vurdu, nə də
bir söz dedi. Yanımdan keçib həyətə
çıxdı. Qəhər məni
boğurdu, iki əlimlə üzümü örtüb yerə
çökdüm. O bayram axşamı başqa
uşaqlar sevinib-gülürdülər, mən isə
için-için ağlayırdım. Çünki
həm günahsız yerə cəza görüb,
qarğış eşitmişdim, həm də evdəkilərin
yanında xəcalətli olmuşdum.
Ancaq bu, birinci belə hal
olmadığı kimi, sonuncu da deyilmiş. Tale sonralar da dəfələrlə
öz sərt üzünü mənə göstərib qəlbimi
yaralayacaqdı...
Nurəddin CƏFƏROV
525-ci qəzet.-
2017.- 11 aprel.- S.6.