İngilis dili qrammatikasının tədqiqinə töhfə
Tarixin bütün dövrlərində Qərb, onun mədəniyyətinin əsas aparıcı nümayəndələri bütövlükdə Şərqə
olan maraqları çərçivəsində Azərbaycan mədəniyyətinə də öz münasibətlərini göstərməklə
yanaşı,
ondan bəhrələniblər. Bu gün
qloballaşma dünyada
mədəniyyətlər arası
dialoqun müəyyənləşməsinə
şərait yaradıb.
Çox yaxşı haldır ki, müstəqillik əldə etdiyimiz bir dönəmdə başqa ölkələrlə
müstəqil bir siyasətimiz müəyyənləşib. Bu müstəqil siyasətin
müəyyənləşməsində eyni zamanda, ədəbi
əlaqələrin də
yaranması, inkişafı
çox aktual və zəruri məsələlərdən birinə
çevrilir ki, bu missiyanın öhdəsindən gəlmək
üçün ayrı-ayrı
sahələrin üzərinə
konkret vəzifələr
düşür. Bu vəzifələrin
öhdəsindən gəlmək
baxımından dilçilik
elmi də başqa dillərin Azərbaycanda tədrisi və tədqiqi sahəsində müəyyən
əsərlərin müəyyənləşməsinə
şərait və imkan yaradan mövzular
tədqiq olunur. Təqdirəlayiq haldır ki,
belə əhəmiyyətli
zəruri mövzulardan
biri də məhz Azərbaycanda ingilis dilinin tədqiqi məsələsidir.
Bu mövzunun öyrənilməsi olduqca
vacib və aktual mövzu kimi ciddi elmi-ictimai
maraq doğurur.
Müstəqillik illərində - son iyirmi ildə aparılan tədqiqatlar yeni istiqamət alıb. Bu səpkidə
yazılan ən dəyərli əsərlərdən
biri də AMEA Naxçıvan Bölməsi
İncəsənət, Dil
və Ədəbiyyat
İnstitutu Dilçilik
şöbəsinin elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Leyla Səfərovanın
"Azərbaycanda İngilis dili qrammatikasının tədqiqi
tarixi" adlı monoqrafiyasıdır. Həmin
əsər bu yaxınlarda ADPU-nun nəşriyyatında işıq
üzü görüb. Əsərin elmi redaktoru filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Fikrət Cahangirov, rəyçiləri AMEA-nın
müxbir üzvü,
professor Əbülfəz Quliyev
və filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Adil Babayevdir.
Bəhs açdığımız bu
əsər Azərbaycan
dilçiliyinin aktual məsələlərindən birinə
həsr olunmuşdur. İngilis dilinin Azərbaycanda tədqiqi məsələləri istiqamətində
müxtəlif dövrlərdə
görkəmli alimlər
gərəkli işlər
görmüşlər. Həmin sahədə
geniş, əhatəli
və dərin tədqiqatlar aparılsa da, yenə də
bəzi məsələlərin,
ələlxüsus da
ingilis dili qrammatikasının Azərbaycanda
tərdisi və tədqiqinin daha da dərindən araşdırılmasına ehtiyac
vardır. Bu mənada Leyla Səfərovanın təqdim
etdiyi bu monoqrafiya ilk sistemli, əhatəli elmi-tədqiqat
əsəridir. Bu məziyyət
də monoqrafiya mövzusunun
aktuallığını şərtləndirən
amillərdəndir.İngilis dilinin yayılma arealını müəyyənləşdirərək, ölkəmizdə hansı
dövrdən öyrənildiyinin
tədqiq olunmasını
məhz bu əsərdə ilk dəfə
olaraq monoqrafik şəkildə və bütün ölçüləri
ilə öyrənilmişdir.
Monoqrafiya giriş, üç fəsil, nəticə, ədəbiyyat siyahısından
ibarətdir.
Birinci fəsildə
Azərbaycanda ingilis dili qrammatikasının tədqiqinin təşəkkülünü
dərindən və hərtərəfli araşdıran
müəllif qərb
dillərinin Azərbaycanda
tədrisi tarixini
1848-ci ildən başladığını
qeyd edir. İngilis dilinin tədrisinə
1936-cı ildən başlanmasına
baxmayaraq, bu dilin qrammatikası ilə bağlı Rüxsarə Qayıbovanın
ilk kitabı tipoloji dilçilik baxımından
xüsusi əhəmiyyətə
malik olmuşdur.
60-cı illərdən sonra
bu səpkidə aparılan tədqiqatlarla bağlı müəllif
belə qeyd edir: "1970-80-ci illərdə
artıq ingilis dilinin qrammatikası sahəsində müəyyən
dərəcədə elmi
potensial formalaşmışdı.
Xarici dili öyrənən tələbələrin
tələbatını ödəmək
üçün ana dilində ingilis dilinin qrammatik quruluşunu sistemli şəkildə əks etdirən dərsliyə ehtiyac hiss olunurdu". Bu təlabatı ödəmək
üçün yazılan
bütün monoqrafiya
və kitablar, tədqiqat işlərini gənc
tədqiqatçı konseptual
şəkildə araşdırmış
və maraqlı müqayisələr etmişdir.
Müəllif çox
doğru olaraq öncə Azərbaycan və ingilis dil əlaqələrinin tarixini, ikinci fəsildə isə "Azərbaycanda ali
məktəblər üçün
yazılmış dərslik
və dərs vəsaitlərində ingilis
dili qrammatikası"
məsələlərini tədqiqata
cəlb edir. O, ingilis dilinin tədqiqi və tədrisi ilə bağlı Azərbaycanda
hazırlanmış dərslik,
dərs vəsaitləri
və tədris proqramlarını ilkin mənbə kimi göstərərək hazırlanan
bu vəsaitlər içərisində dərsliklərin
yerini xüsusi vurğulayır və ön plana çəkir.
İkinci fəslin hər üç yarımfəslində ingilis dilinin qrammatikası ilə bağlı azərbaycanlı alimlərin
araşdırmalarını tədqiqat obyektinə çevirir və dəyərli fikirlərinə
mütamadi istinad edir. Azərbaycanda ingilis dili qrammatikasının tədqiqi
və tədrisi məsələlərinin müqayisəli-tutuşdurma
metodu ilə araşdırılması, hər
iki xalqın biri-birinin dilinə, elm və mədəniyyətinə
olan qarşılıqlı
marağının nəticəsidir.
Bu və ya
digər məsələlərin
hansı tarixdən başlanmasının sistemli
şəkildə araşdırılması
həm monoqrafiyanın
elmi yeniliyini şərtləndirir, həm
də müəllifin
hər iki xalqın dilinə dərin bələdçiliyinin
göstərir.Müəllif əsər boyu müxtəlif fikir və mülahizələrə
münasibət bildirərkən
konkret faktlara və nümunələrə
əsaslanmışdır.
Bu fəslin
ən maraqlı yarımfəsillərindən biri
"Müstəqillik illərində
yazılmış qrammatika
kitabları"dır.
Üçüncü fəsil "Azərbaycanda
yazılmış tədqiqat
işlərində ingilis
dilinin qrammatikası"
adlanır. Burda ingilis dilinin
morfologiyasına, sintaksisinə
dair aparılan tədqiqatlar təhlil müstəvisinə gətirilir.
Aydın
olur ki, XX əsrin ortalarından sonra aparılan bu tədqiqatlar həm nəzəri, həm də praktik baxımdan müasir dövrdə də öz aktuallığını saxlayır.
İngilis dilinin mətn dilçiliynə dair K.M.Abdullayevin, Ə.Ə.Abdullayevin,
A.Y.Məmmədovun tədqiqatları
və həmçinin
sonrakı tədqiqatçılara
stimul verməsi bu fəslin əsas qayəsini təşkil edir. Bu və ya bu
qəbildən olan digər məsələlər
bəhs etdiyimiz fəslin hər üç yarımfəslində
elmi izahını tapmışdır.
Monoqrafiyada verilən məlumatlarla tanışlıqdan sonra ingilis dilinin qrammatik quruluşu və onun tarixi
inkişafı haqqında
tam təsəvür yaranır.
Monoqrafiyanın "Nəticə" hissəsində
də tədqiqat boyu gəlinən nəticə və qənatlər yığcam
və dolğun şəkildə əksini
tapır, araşdırmanın
nəticəsini konkret
şəkildə başa
düşməyə və
mənimsəməyə imkan
verir. Mövzu ilə bağlı
əldə olunmuş
nəticələrin ümumiləşdirilməsi
monoqrafiyanın praktik
əhəmiyyətindən xəbər verir.
Bu əsərin ali məktəb tələbələri, magistr
və doktorantlar, həmçinin ingilis dilinin nəzəri problemlərinin müqayisəsi ilə
məşğul olan tədqiqatçılar üçün
dəyərli mənbə
rolunu oynayacağına
əminik.
Zülfiyyə İSMAYIL
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent,
AMEA
Naxçıvan Bölməsi böyük elmi işçisi
525-ci qəzet.-
2017.- 11 aprel.- S.7.