Vətənə
və sözə məhəbbətlə yaşanan
ömür
90 illiyi tamam
olan alim və şair Atıf Zeynallı haqqında qeydlər
İndiki nəsil Atif
Zeynallı adlı bir şairi bəlkə də yaxşı
tanımır.
1927-ci ildə dünyaya gəlib, 1991-ci ildə
vəfat edib.
Sağlığında iyirmiyə yaxın kitabı
çıxmışdı, həm şair idi, həm də
alim. Şair kimi özünəməxsus
yolu, üslubu, fərdi deyim tərzi var idi. Alim kimi də müasir ədəbiyyatşünaslıqda
seçilirdi.
Atif Zeynallı Bakıda
doğulmuşdu. Elə uşaqlıqdan, orta məktəb
illərindən şeirə, sənətə maraq göstərirdi,
bu maraq getdikcə heyranlığa çevrilib. Bir xatirəsində
yazırdı: "Mərdəkanda evimiz kənd ilə dənizin
arasında-bağda idi. Dənizi çox
sevirdim. Yuxudan duran kimi ağ tut
ağacının başına dırmaşıb
yarpaqların arasından boylana-boylana saatlarla Xəzərə
baxardım. Ürəyim də Xəzərləşərdi,
özüm də. Mənə elə gəlirdi
ki, köpüklü nəhəng dalğalar sahildəki
qayaların üstünə yox, mənim köksümün
üstünə tökülür. Yəqin
ki, elə ilk nəğmələrimin ilk sətirləri də
Xəzər olub. Müharibənin son
gününə qədər bağda yaşadıq. Kitab əlimdən düşməzdi. Dərslərimi də elə ayaq üstə öyrənərdim.
Sözlər dodaqlarımda misralara çevrilərdi.
Anam gülüb deyərdi ki, sənə vergi
verilib. Bizə ədəbiyyatdan Hacı
müəllim dərs deyərdi. Sinfə
girən kimi gözləri məni axtarardı. İlk
sözü də bu olurdu: "Balaca, dur ayağa, görək
çinədanında nə gətirmisən?".
Mən də sıxıla-sıxıla ayağa
durub yazdıqlarımı oxuyardım. Hacı
müəllim bu gün bir misrası da yadımda qalmayan o
"şeirləri" tərifləyərdi. Mənim şeirlərimin vətəni Xəzər və
Abşeron torpağı olub. Sonralar bu
balaca Vətən böyüdü, Azərbaycana çevrildi.
Ən çox sevdiyim şair Səməd
Vurğun olub".
Atif Zeynallı ədəbiyyata
qırxıncı illərin sonlarında gəlib. İlk
şeiri "Azərbaycan" 1947-ci ildə "Azərbaycan
gəncləri" qəzetində dərc edilib. O, Azərbaycanı
qarış-qarış gəzmişdi, Mili, Muğanı,
Naxçıvanı, Qarabağı, Kəlbəcəri,
Daşkəsəni, Cənub diyarını vəsf edən
şeirlər yazmışdı, hər bir şeirində də
çalışırdı ki, Vətən
torpağının özünəməxsus gözəlliklərini
poeziya dilinə çevirsin. Amma ən çox
Xəzərdən söz açırdı. O, Xəzərin
sahilində düşüncələrə dalıb həyat,
ömür, dünyanın dünəni və bugünü,
insanlar haqqında duyğularını izhar edirdi. "Xəzərin qoynundayam, Duyğularım, hisslərim,
fikrim-zikrim sulardır. Şaha qalxan ləpələr
Elə bil hər gün məni Yaşadan arzulardır".
O, təbiətin vurğunu idi.
İlin fəsilləri, adi bir yarpaq, qocaman ağaclar, Azərbaycanın
dağları, dərələri, çayları, gölləri
onun şeirlərində bir rəssam duyğusuyla əks
olunurdu:
Yarpaqlar dəydikcə yaşıl budağa,
Elə bil simlərə mizrab toxunur.
Həzin bir səs düşür
arana, dağa,
"Qatar"mı
çalınır, "Şur"mu oxunur?
Yaxud:
Çal papaqlı Kəpəzin
Kürəkləri elə bil
Göyün tunc dirəyidir.
Əllərinə götürüb
Qucağına basdığı
Duman deyil, sis deyil.
Yuxulamış Göy gölün
Gəlinlik örpəyidir.
O dövrün poeziyasına xas olan
bütün mövzulara Atif Zeynallının şeirlərində
də rast gəlirik. Dünyada baş verən ictimai-siyasi
hadisələr, milli-azadlıq mücadilələri, mənəviyyat
aləmində baş verən proseslər, Cənubi Azərbaycanla
bağlı arzular-həsrət motivləri, elmi-texniki
inqilabın yaratdığı fəsadlar, ekoloji problemlər
və əlbəttə, ilk sırada müasir insanın
duyğu və düşüncələri Atif
Zeynallının da şeirlərində öz əksini
tapırdı.
Atif Zeynallı poetik
üslubu etibarilə Səməd Vurğun ədəbi məktəbinə
mənsub idi.
O, bir çox şeirlərində S. Vurğunu hərarətlə
vəsf etmişdi. Səməd Vurğundan Vətəni
sevməyi, onu necə tərənnüm etməyi öyrənmişdi.
"Vurğun dedim-Tomrisləri. Fərhadları, Vaqif kimi ustadları Birər-birər
yada saldım, Xanların da komasında qonaq qaldım.
Biri mənə qürur verdi, biri hünər,
Biri isə qələm-dəftər. Dəli
dağa, Savalana çevrildim mən, Füzuliyə, Nəsimiyə,
Natəvana çevrildim mən".
Təkcə Səməd Vurğunu
deyil, Süleyman Rüstəmi, Məmməd Rahimi, Rəsul
Rzanı, Əhməd Cəmili də özünün
ustadları sayırdı
Atif Zeynalı poeziyasında
mövzu müxtəlifliyi ilə yanaşı, bu
mövzuların hər üç vəzndə işlənməsi
də nəzərdən qaçmır. O, hecada da, sərbəstdə
də, əruzda da eyni məharətlə yaza bilirdi. Onun bir çox qoşmaları bu "köhnə
hava"da yeni səs kimi diqqəti cəlb edir. Sərbəst şeirlərində isə sərbəst
idi, ilk növbədə, çalışırdı ki, o
şeirlərdə fikir, ideya olsun. Onun
"Əli Kərim təpələri" adlı süjetli
bir şeiri var. Bu şeir bir rəvayətin nəqli ilə
başlayır. Makedoniyalı İsgəndər
Azərbaycanı çapıb-talayır, o qədər
var-dövlət yığır ki, onun qızıl-gümüş
karvanı yükün ağırlığından yerə
yatır. Bu qədər var-dövləti
uzaq Yunanıstana necə apara bilər? Ona görə də
əmr edir ki, xəzinəmi torpağa basdırın,
üstünə o qədər qum
tökün ki, dağa çevrilsin və beləliklə,
Göyçaydan Xaldana sarı baş alıb gedən təpələr
həmin o xəzinələrin üstünə tökülən
torpaqlardan yaranıb. Amma şair heç də
o rəvayətə inanmır. Onun fikrincə, bu təpələr
böyük şairimiz Əli Kərimin söz incilərindən
yaranıb:
Bu çılpaq təpələrin
altında,-
Daş-qaşı
çoxdan da çox.
Lakin Makedoniyalı İsgəndərin
yox,
Bu, şair dostum Əli Kərimin
söz incisidir!
Ömrünün son illərində
xəstə idi. Amma nikbinliyini itirmirdi. "Yaşamaq istəyirəm" şeirində
yazmışdı ki, Dunayda, Yeniseydə çimsəm də,
əl-üzümü doğma Arazda yumamışam, Parisi,
Qahirəni görsəm də, Təbrizi görməmişəm.
Alpın zirvəsində Qartala dönsəm də,
Pamirə, Vitoşaya neçə dəfə qalxıb ensəm
də, amma Savalanın ətəyində durmamışam.
Bir şair kimi Atif
Zeynallının ədəbiyyatımızda, 1950-1990-cı
illərdəki şeir yaradıcılığı məlumdu. O, müharibədən sonra
ədəbiyyata gələn şairlər nəslinə mənsubdur
və bu şairlər arasında özünəməxsus fərdi
üslubu ilə seçilirdi.
Amma Atif Zeynallı həm də
ədəbiyyatşünas idi. 1944-1949-cu illərdə ADU-nun Şərqşünaslıq
fakültəsində təhsil almışdı, bir neçə
il müəllimlik fəaliyyəti ilə
məşğul olmuş, 1953-1956-cı illərdə Moskvada
SSRİ Elmlər Akademiyasının Şərqşünaslıq
İnstitutunun aspiranturasında oxumuşdu. Və 1956-cı ildən
ta ömrünün sonuna qədər Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunda
çalışmışdı. Elmlər
doktoru idi.
Atif Zeynallı XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının tədqiqatçılarındandı. Doğrudur,
onun şairliyi ilə müqayisədə bir alim kimi fəaliyyəti
o qədər də məhsuldar olmayıb, lakin nə
yazıbsa, o dövrdə etinasız qarşılanmayıb.
Bəxtiyar Vahabzadə haqqında belə bir dostluq
şarjı var: "Qatlayıb dizinin altına qoyar Alim Bəxtiyarı
şair Bəxtiyar". Bunu Atif Zeynallı
haqqında söyləyə bilmərik.
Atif Zeynallını bir ədəbiyyatşünas
kimi tanıdan və məşhurlaşdıran iki əsər
haqqında söz açmaq istəyirəm. Birincisi - "Keçilməmiş
yollarla, ikincisi - "Səməd Vurğun sənəti"
monoqrafiyalarıdır. "Keçilməmiş
yollarla" Xalq şairi Süleyman Rüstəmin
yaradıcılığına həsr olunub. Süleyman Rüstəmin
yaradıcılığı haqqında bizim o dövrdə elə
bir tənqidçi, ədəbiyyatşünas və
şairin qələm dostu olmayıb ki, yazmasın, tədqiq
etməsin, ürək sözlərini söyləməsin.
Ancaq Atif Zeynallının "Keçilməmiş
yollarla" monoqrafiyası indiyə qədər
yazılanlardan seçilir. Bu monoqrafiyada
Süleyman Rüstəm yaradıcılığı sistemli
şəkildə tədqiq olunur, sovet dövründə
yazılmasına baxmayaraq, Süleyman Rüstəmin
poeziyası və dramaturgiyası obyektiv elmi meyarlarla təhlil
hədəfinə çevrilir. Monoqrafiya S. Rüstəm
yaradıcılığını əhatə edən
dörd mükəmməl fəsildən ibarətdir:
"İnqilabi lirika yollarında", "Xalq həyatının
geniş bədii təsviri və tərənnümü",
"Poeziya Vətənin müdafiəsində",
"Çətin zirvələrin fəthi". Hər fəsil S. Rüstəm
yaradıcılığının müəyyən bir mərhələsindən
söz açır. İnqilabi lirika
yollarında Süleyman Rüstəm təkcə komsomol və
proletar şairi kimi deyil, həm də bir yenilikçi, novator
şair kimi səciyyələndirilir. Qətiyyətlə
deyilir ki, S. Rüstəm o dövrün gənc şairlərinin
önündə gedirdi, Sonralar Səməd Vurğun da etiraf
edəcək ki, "Biz Sovet Azərbaycanının
bütün şairləri Süleyman Rüstəm yoldaşa
borcluyuq. O,şeirimizin Mayakovski tipli
tribunudur". Heç şübhəsiz,
Süleyman Rüstəmin yaradıcılığında
müharibə dövrü xüsusi bir mərhələ təşkil
edir. "Gün o gün olsun ki...",
"Ana və poçtalyon" kimi şeirlər, Azərbaycan
döyüşçülərini qələbəyə səsləyən
əsərlər, həmçinin "Cənub şeirləri"
bu illərdə yazılıb. İyirminci-otuzuncu
illərdə daha çox komsomol və proletar şairi kimi
tanınan Süleyman Rüstəm müharibə illərində
vətənpərvər bir Azərbaycan şairi kimi
şöhrət qazanır. "Təbrizim"
kimi nadir şeir incisi illər keçdikcə bədii təravətini
itirmir, Azərbaycanın o tayı-bu tayı arasında mənəvi
birliyin, vahid Azərbaycan idealının təcəssümünə
çevrilir. Bütün bunlar Atif müəllimin
monoqrafiyasında öz elmi həllini tapır.
Atif Zeynallı bir kitabına yazdığı ön sözdə qeyd edir ki, onun bir şair kimi yetişməsində, formalaşmasında Səməd Vurğun poeziyasının böyük rolu olmuşdur. Elə bu sevginin təzahürüdür ki, Atif Zeynallı səksəninci illərdə "Səməd Vurğun sənəti" adlı monoqrafiya yazdı (redaktoru professor Əkbər Ağayev). Bu monoqrafiya üç fəsildən ibarətdir. Birinci fəsildə Səməd Vurğun lirikası, bu lirikanın mərhələləri və şairin yaradıcılığında Azərbaycan mövzusu tədqiq olunur. İkinci fəsildə şairin poemaları təhlil edilir, üçüncü fəsil isə S. Vurğunun "Vaqif" dramından və onun səhnə təcəssümündən söz açılır. Monoqrafiyada üç başlıca amili qeyd etmək istərdim. Birincisi; Atif Zeynallı Səməd Vurğun haqqında qələmə alınan bir sıra monoqrafiyaların sxeminə, yəni mövzu üzərə qruplaşmasına (lirik şeir, poema və sonra dram əsərlərinin təhlili) sadiq qalsa da, mümkün qədər S. Vurğun yaradıcılığı haqqında təzə söz deməyə çalışır. Xüsusilə böyük şairin fəlsəfi ümumiləşdirmələrlə diqqəti cəlb edən şeirlərini, poemalarını poeziyamızda yeni bir tendensiya kimi qiymətləndirir. İkincisi; Səməd Vurğunun Azərbaycan dili uğrunda mübarizəsini, şeirlərində bunu necə reallaşdırdığını nəzərə çarpdırır. Üçüncüsü; ayrı-ayrı vurğunşünaslarla (xüsusilə, Bəxtiyar Vahabzadə ilə) polemikaya girişir, öz fikrini sübuta yetirmək üçün tutarlı, məntiqli arqumentlər gətirir. Və nəhayət, Səməd Vurğun sənətinin əbədiyaşarlığının sirrini açıqlayır.
Mən bir şair və alim kimi tanınan Atif Zeynallını oxuculara bacardıqca təqdim etdim. Ruhu şad olsun, - deyirəm!
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya elmləri
doktoru
525-ci qəzet.-
2017.-14 aprel.- S.7.