Humanitar
elmi düşüncənin miqyası
Görkəmli dilçi
alim, akademik Ağamusa Axundov haqqında hələ orta məktəbdə
oxuduğum illərdə müəyyən maraqlı məlumatlara
malik idim.
Səhv etmirəmsə, keçən
əsrin altmışıncı illərinin ortalarında “Azərbaycan
müəllimi” qəzetində dərc olunmuş bir məqalədə
oxumuşdum ki, elm tariximizdə ilk dəfə olaraq Ağamusa
Axundov 32 yaşında doktorluq dissertasiyası müdafiə edərək
filologiya elmləri doktoru alimlik dərəcəsi qazanıb. İllər keçəndən sonra elmi mühitin
qayğıları ilə yaxından məşğul olanda
30-40 yaşda namizədlik dissertasiyası müdafiə edənlərin
kəmiyyət göstəricilərini real olaraq gördükdən
sonra cavan tədqiqatçının istedadının
miqyasını daha dərindən təsəvvür etdim.
Bu, təkcə Azərbaycan elmində deyil,
keçmiş Sovetlər İttifaqı masştabında nadir
hadisələrdən biri idi. Əslində
Ağamusa Axundov namizədlik dissertasiyasını da
aspirantlıq müddətində vaxtından əvvəl
müdafiə etməklə də yeni rekord əldə
etmişdi. Həm də bu rekordlar təkcə
yaş göstəricisinə görə deyil, eyni zamanda, elmi
yenilik və nəzəri səviyyə baxımından da
etiraf olunan, de-fakto qəbul edilən böyük nailiyyətlər
idi. Ağamusa Axundovun “Feilin zaman
kateqoriyası” probleminə həsr olunmuş namizədlik
dissertasiyası Azərbaycan dilçilik elmində hadisə
kimi qarşılanmışdı. Dilçilik elmində
ilk dəfə Ağamusa Axundov isbat etmişdi ki, “Azərbaycan
dilindəki zaman formalarının əsasında qədim feili
sifətlər və feili bağlamalar durur... Azərbaycan
dilinin feil zamanları üslub cəhətdən çox zəngin
olub, xüsusən keçmiş, qismən də indiki zamanda
cərəyan edən hal və hərəkətləri
bütün incəliklərinə qədər ifadə etməyə
qadirdir”.
Qeyd edilən mühüm elmi nəticələr
bir neçə cəhətdən xüsusilə əhəmiyyətli
idi: Əvvəla, dilin əsas bel sütunu hesab olunan feil
baxımından Azərbaycan dilinin zənginlikləri və
funksionallığının dəqiq dil materialları ilə
müəyyən olunması ana dilimizin möhkəm bünövrəyə
malik olduğunu meydana qoymuşdur. İkincisi,
Ağamusa Axundovun feil tədqiqatları Azərbaycanda digər
qrammatik kateqoriyaların da elmi-nəzəri cəhətdən
tədqiq edilməsinə yol açmışdır.
Üçüncüsü, Ağamusa Axundovun feilin
zamanları haqqında Azərbaycan dilinin daxili imkanları,
milli özünəməxsusluqları əsasında
formalaşdırdığı qrammatik təlim o vaxta qədər
dilçilik elmində geniş yayılmış nəzəriyyəni
hazır sxem kimi qəbul edib, milli ədəbiyyatdan təsdiqedici
bədii nümunənin göstərilməsi kimi “ənənəvi
axının” səmtini real elmə doğru dəyişmişdir.
Bütün bunlar Azərbaycan dilçilik elminin milli konseptual
əsaslarını yaratmaq baxımından da çox əhəmiyyətli
idi... Ümumiyyətlə, Azərbaycan dilinin
qrammatikası, xüsusən də morfologiya şöbəsi
üçün son dərəcədə əhəmiyyətli
olan bu elmi nəticələr Ağamusa Axundovu bu istiqamətdə
görkəmli dilçi alimlər arasında xüsusi istedada
malik elm adamı kimi tanıtmışdır.
Geniş mənada onu
dilçilik elmi ailəsinin yeni nəslinin istedadlı
nümayəndəsi kimi qəbul etmişlər. Bununla
Ağamusa Axundov morfologiyaşünaslığa öz
möhürünü vurmuşdur. Morfologiya
sahəsində tədqiqatlarını davam etdirəcəyi
gözlənildiyi halda, Ağamusa Axundov doktorluq
dissertasiyası mövzusu kimi tamamilə yeni istiqamət
seçmişdir. Onun morfologiyadan fonetikaya keçidi Azərbaycan
dilçilik elmində yeni istiqamətin açılmasına
səbəb olmuşdur. Ağamusa Axundovun
1964-cü ildə “Müasir Azərbaycan ədəbi dilinin
fonetikası” mövzusunda böyük uğurla müdafiə
etdiyi doktorluq dissertasiyası nəzəri qrammatikanın bu sahəsində
mühüm yenilik kimi qəbul olunmuşdur. Ağamusa müəllim demək olar ki, bütün
ömrü boyu fonetika ilə məşğul olmuş, bu sahədə
böyük uğurlara imza atmışdır.
O, Azərbaycan dilçilik elmində
fonetika məktəbi yaratmış görkəmli alimdir. Ağamusa Axundovun “Azərbaycan dilinin fonemlər
sistemi” monoqrafiyası (1973) qrammatika elmində
fonetikaşünaslığın nəzəri əsaslarını
təşkil edən ən mötəbər elmi əsərdir.
Görkəmli alimin “Azərbaycan dilinin tarixi
fonetikası” əsəri (1973) milli ədəbi dilin
reallıqlarına əsaslanaraq fonetik sistem yaratmağın əhəmiyyətli
nümunəsidir. Ağamusa Axundov Azərbaycan
dilinin tarixi fonetikası haqqında sistemli elmi təlimin
yaradıcısıdır. Dəqiq və
zəngin ədəbi dil tarixi materiallarına əsaslanaraq Azərbaycan
dilində sait və samit səslərin elmi təsnifatını
hazırlaması Ağamusa müəllimin böyük xidmətidir.
O, Azərbaycan dilində alınma sözlərdəki sait və
samit səslərin mövqeyini və inkişafla bağlı
taleyi məsələsini müəyyən etmişdir. Azərbaycan dilçilik elmində dilarxası, arxa
sıra, diftonq saitlər, ng samiti, yəni sağır nun hadisəsi,
udlaq samitlər kimi anlayışların dərin elmi-nəzəri
əsasları Ağamusa Axundov tərəfindən işlənilmişdir.
Fonetik hadisələr haqqındakı dərin
elmi konsepsiyası ilə o, türk dillərinin
fonetikasının qiymətli yeni fəsillərini
yazmışdır. Ümumiyyətlə,
Ağamusa Axundovun dilçilik tədqiqatları, xüsusən
də fonetika üzrə elmi təlimi böyük əks-səda
doğurmuş, Sovetlər İttifaqının sərhədlərindən
kənarda da yüksək qiymətini almış, öz
müəllifinə yüksək ad-san
qazandırmışdır. Ağamusa Axundovun XX əsrin
yetmişinci illərində Almaniyada nəşr olunan “Fonetika,
dilçilik: Kommunikativ tədqiqatlar” beynəlxalq elmi-nəzəri
jurnalının redaksiya heyətinin üzvü seçilməsi
öz dövrü üçün də, müasir dövr
baxımından da əhəmiyyətli hadisədir.
Azərbaycan dilçilik
elmində akademik Ağamusa Axundov “Ümumi dilçilik” istiqamətinin
də inkişafında xüsusi rolu və böyük xidmətləri
olan görkəmli elm xadimi hesab olunur. Uzun müddət
Bakı Dövlət Universitetinin “Ümumi dilçilik”
kafedrasına rəhbərlik etmiş Ağamusa Axundov bu sahənin
ölkə modelinin yaradılmasında və həmin istiqamətdə
yeni nəsil dilçi alimlərin hazırlanmasında
mühüm rol oynamışdır. Onun “Ümumi
dilçilik” adlı dərsliyindən qırx ilə
yaxındır ki, ali məktəblərin
filologiya fakültələrində əsas dərslik kimi
istifadə olunur.
Akademik Ağamusa Axundov Azərbaycanda
riyazi dilçilik elminin də ilk yaradıcısıdır. Onun 1979-cu ildə
nəşr olunmuş “Riyazi dilçilik” kitabı ölkəmizdə
bu sahəyə dair birinci elmi bələdçidir. Ağamusa müəllim bu istiqamətdə tədqiqatlarını
genişləndirmiş, ilk dəfə olaraq məsələyə
türk dilləri miqyasında baxmaq vəzifəsini uğurla
həyata keçirmişdir. “Struktur və
riyazi dilçilik metodlarının türk dillərinə tətbiq
edilməsinin bəzi xüsusiyyətləri haqqında”
adlı elmi məqaləsi modern türkologiyanın qiymətli
səhifəsidir. Bu, dil tədqiqatlarına
riyazi yanaşma baxımından meydana çıxan cəlbedici
təlim idi. Son dövrlərdə
formalaşmış “kompyuter dilçiliyi” həmin konseptual
baxışlar əsasında yaradılmışdır.
Dilin estetikası
anlayışı da Azərbaycan dilçilik elminə
Ağamusa Axundov tərəfindən gətirilmişdir. Bununla
dilçilik faktlarına fəlsəfi-estetik münasibətin
əsası qoyulmuşdur. Azərbaycan
dilinin orfoqrafiya qaydalarının müasirləşdirilməsi
və nəşrləri Ağamusa Axundovun adı ilə
bağlı olan mühüm xidmətdir. Akademik
Ağamusa Axundov nitq mədəniyyətindən durğu
işarələrinə, apostrofa, onomastik vahidlərə,
alınma sözlərin yazılışına, neologizmlərə,
əlifba, imla məsələlərinə qədər
dilçilik elmində sanballı söz sahibi idi. O,
bütün məqamlarda dəqiq dil faktlarına əsaslanmış,
dilin daxili imkanlarından çıxış etmişdir. Dil hadisələrini nəzəri cəhətdən
dərindən şərh etmək, dillə əlaqədar məsələni
sistemləşdirən dilçilik elmi səviyyəsinə
qaldırmaq bacarığı və elmi-nəzəri cəhətdən
ümumiləşdirmək istedadı görkəmli
dilçi alim kimi Ağamusa Axundovun yaradıcı
simasını müəyyən edir. Buna
görədir ki, dərin elmi-nəzəri təhlillər əsasında
irəli sürülmüş mülahizələri qrammatik təriflər
və qaydalar kimi səslənir. Ağamusa
Axundovun özünün danışıq nitqi də son dərəcə
elmi səviyyəyə malik olub, bütün qrammatik qaydaların
qorunması və yaşadılması əsasında
xüsusi intonasiya ilə ifadə olunan dilçi alimin
danışığına klassik nümunə idi.
Akademik Ağamusa Axundov
dilçilik elmi səviyyəsində də qüvvətli ədəbiyyatşünas
alim idi. Azərbaycan ədəbiyyatına həsr olunmuş
sanballı tədqiqatların müəllifi olan Ağamusa
müəllim müraciət etdiyi mövzularda ən mötəbər
ədəbiyyatşünas sözü demişdir. Ağamusa Axundovun ədəbiyyatşünaslıq fəaliyyəti
Azərbaycan elmində ənənəvi olan dilçi-ədəbiyyatşünaslığın
yeni səhifəsidir. Məlum olduğu
kimi, dilçi-ədəbiyyatşünasların ədəbiyyat
haqqındakı tədqiqatları daha çox ədəbi dil
tarixi zəminində meydana çıxmış
yazıçı və dil istiqamətinə aid olmuş,
yaxud da ayrı-ayrı müasir yazıçıların əsərlərinin
linqvistik poetika baxımından təhlilinə həsr
edilmişdir. Ağamusa Axundovun ədəbiyyatşünaslıq
tədqiqatları isə ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
ciddi problemlərinin həllinə aid olub, yüksək nəzəri
səviyyəsi ilə fərqlənən əhəmiyyətli
elmi əsərlərdir. Bu cəhətdən
Ağamusa Axundovun ədəbiyyatşünaslıq fəaliyyəti
əsasən ədəbiyyat nəzəriyyəsi məsələlərinə
həsr olunmuşdur. Ağamusa müəllim ədəbi
növlər içərisində şeirşünaslığa ardıcıl olaraq müraciət
etmişdir. Ağamusa Axundov Azərbaycan
şeirini təhlil edib qiymətləndirərkən həm
dil faktorundan istifadə etmiş, həm də sənətşünaslıq,
poetika istiqamətində sistemli tədqiqatlar
aparmışdır. Bu, alimin tədqiqatlarının
orijinallığını meydana qoyur.
Ağamusa Axundov Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elminin aktual problemləri ilə
ciddi məşğul olan, mühüm nəzəri problemlərin
həllinə şərəflə xidmət edən görkəmli
elm xadimidir.
Tədqiqatları göstərir
ki, Ağamusa Axundov əsasən Azərbaycan
şeirşünaslığının nəzəri problemlərinin
öyrənilməsi ilə dərindən məşğul
olmuşdir.
O, nəinki Azərbaycanda, daha geniş masştabda şeirin
sistemli linqvistik poetikasını yaradan nadir tədqiqatçılardandır.
Ədəbiyyat nəzəriyyəçisi olan
şeirşünaslar əsasən şeir
texnologiyalarının ədəbiyyatda sabitləmiş
ümumi normalarından, yaxud ayrı-ayrı şairlərin
yaradıcılığındakı fərdi təzahür
formalarından bəhs etdikləri halda, dilçi-ədəbiyyatşünas
Ağamusa Axundov dilin daxili imkanları və
qanunauyğunluqlarından çıxış edərək
şeirşünaslığın linqvistik əsaslarını
hazırlamışdır. Tərəddüdsüz
demək olar ki, akademik Ağamusa Axundov Azərbaycanda linqvistik
poetikanın əsas yaradıcısıdır. Azərbaycan şeirşünaslığının
linqvistik poetika istiqaməti Ağamusa Axundovun adı ilə
bağlıdır. Heç şübhəsiz, Azərbaycan
dilinin fonetik sisteminə aid sanballı tədqiqatları onun
“poetikası”nın möhkəm əsaslarını
təşkil edir. Bununla yanaşı, Azərbaycan
şeirinin çoxəsrlik təcrübəsini və
müasir inkişaf xüsusiyyətlərini dərindən
öyrənməsi, dil faktları ilə şeir nümunələrini
üzvi əlaqədə izləməsi Ağamusa Axundovun
şeirşünaslıqdakı fərqli yerini müəyyən
edir. Bu mənada Azərbaycan
şeirşünaslığında “dilin səs quruluşu və
vəzn” problemini ilk dəfə və nəzəri şəkildə
elmi problem səviyyəsində Ağamusa Axundov tədqiq edib,
nəzəri cəhətdən əsaslandırmışdır.
Akademik Ağamusa Axundovun Azərbaycan şeir vəznlərinin
linqvistik əsasları haqqındakı
aşağıdakı qənaətləri ədəbiyyat nəzəriyyəsi
nöqteyi-nəzərindən də yeni və əhəmiyyətli
müddəalardır: “Şübhəsiz, dilin fonetik
quruluşu ilə vəzn arasındakı möhkəm
qarşılıqlı əlaqə və vəznin dilin milli
spesifikasından asılılığı faktdır. Azərbaycan şeirində məhz heca vəznindən
ona görə geniş istifadə olunur ki, o, bizim dilimizin,
ümumiyyətlə iltisaqi dillərin fonetik quruluşuna daha
çox uyğundur. Azərbaycan şeirində əruz vəznindən,
yəni ölçülü vəzndən uzun müddət
ona görə geniş istifadə olunmuşdur ki, o, dilimizin
fonoloji sistemində özünə istinad nöqtəsi tapa
bilmişdir... Şeirimizdə fonetik vəzndən
heç vaxt istifadə olunmaması isə yenə də
dilimizin fonetik quruluşu ilə bağlıdır. Dilimiz üçün səciyyəvi olan sabit
fonetik vurğu vurğulu və vurğusuz hecaların növbələşməsinə
əsaslanan vəznin şeir dilinə yol tapmasına imkan verməmişdir”.
Ağamusa Axundov Azərbaycan
elmində yeganə alimdir ki, hecadan həm dilimizin fonetik hadisəsi,
həm də vəzni kimi müstəqil tədqiqatlar
aparmışdır. Azərbaycan şeirində qapalı
hecadan açıq hecaya, örtülü hecadan
örtüsüz hecaya doğru inkişaf proseslərinə
dair müşahidələri
şeirşünaslığın Ağamusa Axundov nəzəriyyəsi
adlandırıla bilər. Eyni zamanda, dil
attraksiyası hadisəsindən həm sintaktik konstruksiyalar, həm
də bədii dilin imkanları kimi bəhs etmək vəzifəsinin
hər iki qütbünün mükəmməl nəzəri dərkini
elmimizə Ağamusa Axundov gətirmişdir. O,
özünün dəqiq müşahidələri əsasında
isbat etmişdir ki, “hind-Avropa konstruksiyalı tabeli mürəkkəb
cümlə formaları Azərbaycan dilinin ruhuna uyğun
deyildir... Rus məktəblərində təhsil almış
yazıçılar rus ədəbi dilinə məxsus sadəliyi,
bədiiliyi dilimizə gətirməklə yanaşı, bəzən
istər-istəməz onun forma xüsusiyyətlərini də
gətirir, bu isə nəticə etibarilə iltisaqi dillərə
daxil olan Azərbaycan dilinin təbiiliyinə xələl gətirirdi...
Eyni dil xətaları təhsillərini fars
və ərəb dillərində almış
yazıçıların dillərində də nəzərə
çarpırdı... Bu ondan irəli gəlirdi ki, fars və ərəb dilləri də rus dili
kimi eyni dillər sisteminə, yəni inkisari dillər sisteminə
daxildir. Bu dillərdə kəlmələrin
kökləri dəyişilib şəkilçilər
başa, ortaya və sonraya gətirilir. Bundan əlavə,
Azərbaycan dili nəhvi dillər, rus, fars
və ərəb dilləri isə sərfi dillər zümrəsindəndir...
Azərbaycan cümlə quruluşu ilə rus,
fars və ərəb cümlə quruluşunda olan fərq də
buradan irəli gəlir.”
Akademik Ağamusa Axundovun “Şeir sənəti
və dil” problemi işığında yazdığı “Heca
vəzni”, “Sərbəst şeir”, “Əruz vəzni” silsiləsi
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında vəznşünaslıq
istiqamətində meydana çıxmış və
bütün vəznləri əhatə edən birinci tam vəzn
təlimidir. Ədəbiyyatşünaslıq elmində Ağamusa Axundovdan başqa, vəznlərin
hamısı haqqında elmi əsər yazmış ikinci bir
tədqiqatçı göstərmək mümkün deyildir.
O, vəznlərin hər birində professional vəznşünas
alim olduğunu nümayiş etdirir. Ağamusa
Axundov Azərbaycan şeir vəznlərinin linqvistik-poetik
sistemini formalaşdırmışdır. Onun
heca vəzni təlimində bu vəznin ənənəvi
ölçü və bölgü kimi təməl prinsiplərinin
müxtəlif təzahür formaları, fərqli əlamətləri,
üslubi xüsusiyyətləri nəzəri sistem halında
şərh olunur. Azərbaycan şeirinin
çoxhecalı ölçülərində yaranan bədii
nümunələrdə “təntənəlik, azhecalılarda
oynaqlıq avazı və poetik melodiya”, bəzi hallarda birincilərdə
“təhkiyəvilik intonasiyası”nın
ifadə olunmasına dair müşahidələr
şeirşünaslığın Ağamusa Axundova məxsus
kompleks yanaşma prinsipinin elmi əks-sədasıdır.
Bundan başqa, çoxhecalı şeirlərin bərabərhecalı
bölgülər üzrə yaranmasını, məsələn,
16 hecalı şeirin əsasən 8+8 heca bölgüsü,
yaxud 14 hecalının 7+7 heca bölgüsü əsasında
yaranmasını nəzərə alan alim bu təməl heca
bölgüsünü nüvə heca bölgüsü
adlandırmışdır. Nüvə
hecalı ölçülərin daxili bölgüsünə
dair müşahidələri Ağamusa Axundovun
şeirşünaslığa gətirdiyi yeniliklərdəndir.
Eyni zamanda, şeirdə müxtəlif
ölçüləri olan misraların vahid qaydada mövcud
olmasını və daxili bölgünün fərqli
ölçülərdə təşkilini texniki
çatışmazlıq yox, poetikanın xüsusi halı,
ipostasa hadisəsi kimi əsaslandırması və fikirlərini
konkret bədii nümunələrlə təsdiq etməsi
Ağamusa Axundovun şeirşünaslıq təliminin
müddəalarındandır. Bölgüdən sərbəst
istifadə etməklə ritmik xüsusiyyətləri olan
şeirlərin yaranması halının normal proses olduğu
da Ağamusa Axundov tərəfindən elmi şəkildə əsaslandırılmışdır.
Azərbaycan vəznşünaslıq elminə “hibrid vəzn”
anlayışını gətirən Ağamusa Axundov “heca vəznli
şeirlə sərbəst şeirin eyni poetik parça
daxilində qarışdırılması” əsasında
yaranan belə bədii nümunələrin ədəbi təcrübədə
çox olmadığını və heç də hər
zaman lazımi səviyyədə
alınmadığını, “vəzn aritmiyasını”
doğrulda bilmədiyini nəzərə
çarpdırır. Azərbaycan dilinin fonetik
hadisəsi kimi sözlərdə səs artımı və səsdüşümü
hallarının heca vəznli şeirdəki təzahür
xüsusiyyətləri də Ağamusa Axundov tərəfindən
elmi şəkildə araşdırılmış, nəzəri
cəhətdən qiymətləndirilmişdir.
Ağamusa Axundovun vəznşünaslıq serialının xüsusi bir fəsli olan “Sərbəst şeir” Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elmində bu şeir vəzni formasına həsr olunmuş ilk sistemli tədqiqatlardan biridir. Ağamusa Axundov şeirdəki sərbəstliyin konturlarını müəyyən etmiş, həddi və hədəfləri haqqında müşahidə etdiyi qaydaları nəzəri cəhətdən modelləşdirmişdir. Ümumiyyətlə, sərbəst şeirin poetikası, spesifikasının mahiyyəti, vəzn və qafiyə sistemi kimi çox mühüm məsələnin elmi izahı və cavabı Ağamusa Axundov tərəfindən verilmişdir. Ağamusa Axundov elmi cəhətdən əsaslandırmışdır ki, “Azərbaycan sərbəst şeirində vəznin əsasını ritmik vahidlər - taktlar təşkil edir. Necə ki, müxtəlif sayda hecası olan bölgülər heca vəznində əsasdır, sərbəst vəzndə həmin vəzifəni ritmika - intonasiyanın vahidləri olan taktlar yerinə yetirir”. O, haqlı olaraq qeyd edir ki, vəzn, qafiyə sərbəstliyi həmişə həqiqi poeziya yaratmır. Bəzən isə tamamilə əksinə, o yerdə ki, sərbəstlik vəzndən daha artıq fikrə, xəyala verilir, orada həqiqi poeziyadan danışmaq da çətinləşir”. Görkəmli elm xadimi nəticə etibarilə bu qənaətdədir ki, sərbəst şeir vəznlə, ölçü ilə sərbəstlik arasında olan qafiyəsizliyi yox, qafiyədə sərbəstliyi olan obrazlı şeir deməkdir.
Ədəbiyyatşünaslıq elmində mükəmməl əruz vəzni nəzəriyyəsinin mövcudluğunu nəzərə alan Ağamusa Axundov XX əsr Azərbaycan poeziyasında əruz vəznli şeirin yerini və rolunu, mövqeyini emi cəhətdən əsaslandırılmış şəkildə müəyyən etməklə kifayətlənir. Onun tədqiqatında əruzun arxa plana keçsə də, yaşaması, poetik dövriyyədə az yer tutmasının səbəbləri, xalq şeirində əruz vəzni kimi suallar özünün dəqiq elmi cavabını tapmışdır.
Akademik Ağamusa Axundovun “Azərbaycan sovet şeirində qafiyə”, “Şeirimizdə qafiyə meyilləri”, “Azərbaycan sovet şeirində bənd” kimi əsərləri, əvvəla, onun vəznşünaslıq nəzəriyyəsinin üzvi tərkib hissəsidir və poetika baxımından bu irsi tamamlayır. İkincisi, şeirdə qafiyə və bənd sisteminə həsr olunmuş elmi əsərlər o vaxtadək əsasən haqqında ədəbiyyat nəzəriyyəsi dərsliklərində ümumi şəkildə zəruri məlumatlar verilən bu anlayışlara aid ilk müstəqil elmi tədqiqatlardır. Üçüncüsü isə Ağamusa Axundovun vəznşünaslıq təlimi kimi, qafiyəşünaslığa və bəndləşməyə dair araşdırmaları da onun adı ilə bağlı olan linqvistik poetikanın qiymətli elmi-nəzəri örnəkləridir. Fikrimizcə, “Azərbaycan şeirinin fonetik təşkili” adlı iri həcmli tədqiqatı da Ağamusa Axundovun linqvistik poetikasının üzvi tərkib hissəsidir. O, Azərbaycan ədəbiyyat nəzəriyyəsi elmində ilk dəfə olaraq alliterasiya və assonası fonetik hadisə əsasında yaranan bədii təsvir vasitəsi kimi tədqiq etmişdir. Şeirşünaslığın əsaslarına daxil olan vurğu və intonasiya da Ağamusa Axundovun tədqiqatlarında canlı danışıq dilinin fonetik imkanları ilə şeir dilinin poetik təşkilinin vəhdəti əsasında qiymətləndirilmişdir. Beləliklə, Ağamusa Axundov Azərbaycan elm tarixinə həm də linqvistik poetika məktəbi yaratmış görkəmli elm xadimi kimi möhür vurmuşdur.
Bizim fikrimizcə, Ağamusa Axundovun “Dilin estetik məsələləri” tədqiqatı da geniş mənada görkəmli alimin linqvistik poetika məktəbinin əsas “iştirakçılarından” biridir. Həm də ona görə ki, Ağamusa Axundov dilin estetikasından danışarkən bədii dili əsas kimi alaraq təhlildən keçirmişdir. “Dilin estetikası” əsərinin tərkib hissələri olan “Bədii dil - yaradıcılıq məhsulu kimi”, “Bədii dildə tipiklik və surətlərin dili”, “Bədii dil və xəlqilik” kimi məsələlər geniş mənada ciddi poetika məsələsidir. Bu məqamda Ağamusa Axundov dilin poetikası ilə estetikasını bir yerdə dəyərləndirib, elmi qiymətini vermişdir.
Müşahidələr göstərir ki, Ağamusa Axundov həm Azərbaycan dilinin qrammatikasının, həm də ədəbiyyatşünaslıq məsələlərinin tədqiqində tarixilik prinsipinə ciddi əməl edir. Ən mötəbər tədqiqatlarından birinin adı olan “Azərbaycan dilinin tarixi fonetikası” əsəri geniş mənada Ağamusa Axundovun tədqiqatçılıq metodunun özünəməxsusluğunu özündə əks etdirir. Dilçilik və ədəbiyyatşünaslıq tədqiqatlarındakı “tarixilik” təcrübəsi onun sırf tarixi mövzuda sanballı müstəqil əsər yazmasına da səbəb olmuşdur. Alimin “Torpağın köksündə tarixin izləri” adlı əsəri dilçilik ağırlıqlı tarixi tədqiqatdır. Ağamusa Axundov dil hadisəsi olan toponimlərin tarixi mahiyyətini açaraq Azərbaycan tarixi üçün yeni elmi istiqamət yaratmağa nail olmuşdur. “Azərbaycan toponimiyasında omonim yer adları” və “Azərbaycan toponimiyasında sinonim yer adları”na həsr olunan tədqiqatları dilçilik üçün də, tarixşünaslıqda da yeni elmi baxışın ifadəsidir. Ən qiymətli cəhətlərdən biri də bundan ibarətdir ki, dilçilik istiqamətində isbat etdiyi yüksək elmi-nəzəri anlayışı akademik Ağamusa Axundov tarixşünaslıq baxımından da təsdiq edir. Beləliklə, Azərbaycan dilçiliyinə, ümumi dilçiliyə, ədəbiyyatşünaslıq problemlərinə, estetikaya, ictimai fikrimizin qayğılarına, tarixşünaslığa, nitq mədəniyyəti məsələlərinə həsr olunmuş sanballı əsərləri akademik Ağamusa Axundovun geniş elmi dünyagörüşə, böyük istedada, universal elmi düşüncəyə malik görkəmli elm xadimi olduğunu aydın surətdə nümayiş etdirir. Azərbaycan humanitar elminin bir dövrünü “Ağamusa Axundov mərhələsi” kimi adlandırmaq mümkündür. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Humanitar və İctimai Elmlər Bölməsinin akademik-katibi kimi də Ağamusa müəllim ölkəmizdə bu istiqamətin dərin elmi əsaslar üzrə inkişaf etdirilməsinə sanballı töhfələr vermişdir.
Akademik Ağamusa Axundovun elmi-nəzəri irsi ölkəmizdə və onun hüdudlarından kənarda humanitar elmi idrakın yüksək miqyasını bütün reallıqları ilə parlaq şəkildə əks etdirən zəngin və qiymətli örnəklərdir.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti,
Milli Məclisin
Elm və Təhsil Komitəsinin sədri, akademik
525-ci qəzet.-
2017.-15 aprel.- S.14-15.