Milli azadlıq ideyaları və Mirzə
İbrahimovun hekayə yaradıcılığı
Xarici
müdaxilələr üzündən tarixin müxtəlif
dönəmlərində Azərbaycanın müstəqil və
stabil dövlət quruluşunun olmaması,
"Gülüstan" və "Türkmənçay"
müqavilələri ilə iki yerə bölünüb
param-parça edilmiş Azərbaycanın bu ağrılı
taleyi zaman-zaman bədii ədəbiyyatın ən çox
müraciət etdiyi aparıcı mövzulardan olub.
On illər boyu xalqın bu ayrılıq dərdi poeziyada
bütün acısıyla əks olunsa da, hələ o illərdə
mövzuyla bağlı ciddi nəsr əsərləri
yaranmamışdır. Ancaq XX yüzillikdə bu müstəvidə
kiçik hekayələrdən tutmuş, iri həcmli romanlar
daxil nəsr əsərləri daha çox yaranmağa
başladı. O da faktdır ki, istər çarizm
dövründə, istərsə də sovet hakimiyyəti illərində
yaranan yazılı ədəbiyyatda mövzu ciddi şəkildə
senzura basqıları altında olmuşdur. Belə
ki, Şimalda faciədən söhbət açılarkən
qələm əhlinə onu törədənlərin -
işğalçıların ünvanının dəqiq
göstərilməsi, adlarının çəkilməsi
ciddi şəkildə qadağan edilmişdi. Əksinə, uzun illər boyu Şimali Azərbaycan
torpaqlarının Rusiyaya birləşdirilməsi xalqın
nicatı, xoşbəxtliyi kimi təbliğ olunmuşdur.
Torpaqlarımızın bağrında qanlı
sərhəd məftilləri çəkənlər dərdimizi
ağlamağa da ciddi bir sərhəd qoymuşlar. Vətəni bölənlərin kimliyinə toxunmadan,
Azərbaycanın hansı işğalçılıq siyasətinə
qurban getdiyinin ünvanını göstərmədən,
yalnız dağı, daşı, əsasən də
zavallı Arazı qınamaqla ağlamaq azadlığı
vermişdilər bizlərə. Təsadüfi
deyil ki, böyük bir zaman kəsiyində ədəbiyyatımızda
yaranmış, qardaş ayrılığına həsr olunan
ədəbi əsərlərin böyük əksəriyyətində
əsas obraz kimi də Araz çayı
götürülüb.
"Cənubi
(Güney) Azərbaycan" - tarixi, siyasi-inzibati, coğrafi
anlayış kimi 1813-cü ildən mövcuddur. "Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatı" isə - daha çox ədəbi-estetik
kateqoriyadır, daha sonrakı onillikləri (əslində, əsrin
ikinci yarısından bərini) əhatə edir və əsasən
şərti, metaforik məzmun daşıyır: ədəbi
Cənub və Şimal arasında olan "Çin Səddi",
"Araz sərhəddi" heç bir siyasi və coğrafi
xəritələrdə olan miqyasda və kəskinlikdə
deyildir" (Y.Qarayev. Azərbaycan ədəbiyyatı: XIX və
XX yüzillər).
Sovet
hakimiyyəti illərində Şimali Azərbaycanda mövzu
daim gündəmdə saxlanılsa da, Cənubi Azərbaycandan
danışılarkən bu İran rejimi tərəfindən
işğal, Şimala gəlincə isə bu Azərbaycan
xalqının Rusiya ilə "könüllü" şəkildə
birləşməsi və mütərəqqi bir addım kimi
təbliğ olunurdu.
Təbii ki, Azərbaycan xalqı bu işğalla
heç bir zaman barışmamışdı. Xalqımız
on illər boyu istər Şimalda, istərsə də Cənubda
qanlı müstəmləkəçilərə
qarşı ölkənin hər bir bölgəsində şərəflə
mübarizə aparmışdı. Gəncə hakimi
Cavad xan, İrəvan hakimi Həsən xan, Bakı hakimi
Hüseynqulu xan rus çarizminə qarşı hansı vətənpərvərliklə
müqaviməti göstərmişdilərsə, Cənubda da
Səttar xan, Şeyx Məhəmməd Xiyabani, Seyid Cəfər
Pişəvəri milli özgürlük uğrunda eyni qəhrəmanlıqla
vuruşmuşlar. Nə yazıqlar ki, zaman o
zaman deyildi. Tarixin gərdişi
dönmüş, qüvvələr nisbəti qeyri-bərabər
olduğundan xalqımızın bu şərəfli
mübarizələri qanla boğulmuş, sonda millətin
müqavimət hissi zəifləmiş, düşmən
üstün gəlmişdir.
Xalqın
bütövləşməsini əngəlləyən əsas
amillərdən biri onun vahid milli ideologiyaya sahib ola bilməməsi ilə bağlı
olmuşdur. Bu amili dəqiq qiymətləndirən
işğalçı rejimlər hər iki tayda eyni
qısqanclıqla Azərbaycan xalqının milli ideologiyaya
yiyələnməsinə imkan verməmişlər. Elə hər dəfə azadlıq mücadiləsinə
qalxan millətin məğlubiyyətinin əsas səbəbi
də milli liderlərin milli ideoloji baxışlarındakı
(əsasən Cənubda) yanlışlıqlarla bağlı
olmuşdur.
Böyük
ədəbiyyatşünas-alim Yaşar Qarayevin bu məsələyə
yanaşması həmin acı reallıqları əks etdirir:
"Artıq iki əsrdən bəri
parçalanmış Azərbaycan bu gün
üçüncü əsrə də
bölünmüş ərazi və bütövləşməmiş
müstəqilliklə daxil olur. XIX əsrin bir "Türkmənçayı"na XX əsrin dörd "Türkmənçayı"
da (1918, 1947, 1957 və və 1988-in ərazi itkiləri və
deportasiyaları) əlavə olunmuşdur. Dövran
və Azərbaycan arasında birtərəfli rəftarın
bu qədər neqativ, təkrarlı, sürəkli, stereotipli
qəzadan gəlir, yoxsa bunun qlobal - geosiyasi, obyektiv-tarixi və
məxsusi-milli səbəbləri var? Xalis
məfkurəvi və bədii-estetik amilin millətə nəsib
olmuş bu tale və qismət payı üçün
günahda xüsusi, subyektiv rolu, təqsiri, suçu nə
olub?
Bu iki suala hər iki sahildə çağdaş humanitar
və milli-sosioloji fikir vəhdətdə cavab verməlidir.
Mətbuat
qeyd edir ki, ("Zaman" qəzeti, 1996-cı il,
sayı 7) İranda bəzi çağdaş tarixçilər
yaxın Təbriz və Tehran hadisələrinə hələ
də "Məmmədrza şahın və Qəvamüssəltənənin
gözü ilə baxır". Xüsusən Təbrizdəki
21 Azər hadisələrinə
hələ də Stalinin və Mir Cəfər Bağırovun
gözü ilə baxan alimlərə və rəyasət
adamlarına Quzey Azərbaycanda da rast gəlmək
olar".
Etiraf edək ki, müstəmləkə rejimləri nə
qədər qanlı və ağır olsa da, xalqımız nə
vaxtsa yenidən birləşəcəyi ümidini heç
vaxt itirməmiş, bunu folklorunda, xalq ədəbiyyatında
yaşatmış, eləcə də ayrı-ayrı ədiblərin
yaratdıqları ədəbi nümunələrdə hər
zaman böyük həsrətlə dilə gətirmişdir. Lakin ən
ağrılısı və təəssüf doğuranı
ondadır ki, xalqımızın daha böyük hissəsinin
yaşadığı Cənubi Azərbaycanın ən
böyük azadlıq mücahidləri, demokratik
düşüncə sahibi olan insanlar bu birləşməni
iki qardaşın vahid bir dövlətdə birləşib
müstəmləkəçiliyə son qoymasında deyil,
İranın siyasi sistemini dəyişib Azərbaycanın onun
tərkibində "azad" yaşamasında görmüşlər.
Bu yanaşma sonda Səttar xanın da, Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin də, Seyid Cəfər Pişəvərinin də
şəxsi və milli faciələri ilə sonuclansa da, təəssüf
ki, bu illüziyaya Cənubda bu gün də inanan
soydaşlarımız az deyil.
Böyük
ədəbiyyatşünasımız, mərhum professor
Yaşar Qarayev də bu məsələyə dərin ürək
ağrısı ilə yanaşırdı:
"Tarix boyu həmişə İranın
bütövlüyü üçün cavabdehliyi Azərbaycan
öz üzərinə götürüb və hər iki
xalqı getdikcə güclənən dövlətçilik təməlində
sosial tərəqqi yolu ilə irəli aparıb. Yalnız dövlətçilikdə
parçalanmanı nəzərdə tutan mücadilədə
o, buna nail ola bilməyib. Səttar
xan da, Xiyabani də demokratiyaya bütünlükdə
İranı çıxarmaq yolu ilə gedib.
Nəinki intibaha, demokratiyaya meyli mütərəqqi hərəkatlar,
hətta irticaya keçidi də hakimiyyət xanədanları
İranda yalnız vahid İran dövlətçiliyi
miqyasında və bünövrəsində həyata
keçirmişlər".
Azərbaycan
türkləri İranda hakimiyyət başında olduqları
doqquz əsrlik bir zaman kəsiyində heç bir etnosa,
heç bir topluma qarşı milli kimliyi prizmasından nəinki
təzyiq göstərməmiş, heç hakim etnos olaraq
saray dilini də (Səfəvilərin Şah İsmayıl
dönəmi və ondan sonrakı az bir
müddət istisna olunmaqla) türk dili elan etməmişdilər.
Yaşar
Qarayev həmin əsərində yazır: "Özü də
çox maraqlı və çox ibrətlidir ki, yalnız fars
mənşəli şəcərə və sülalə
hakimiyyətə gələndə sosial və inzibati-siyasi
hakimiyyət bilavasitə etnik (!) hakimiyyət
kimi də gerçəkləşmişdir. İranda
türk şahlıq kodeksində və ənənəsində
isə etnik kult dildə və dövlətçilikdə
heç zaman hökmfərma olmamışdır. Əksinə, hətta xalis türk (Azərbaycan!)
hadisəsi olan inqilab və məşrutənin digər etnik
(qeyri-türk) çevrilişə (Məhəmməd
şahdan və Soltan Əhməd şahdan Rza Pəhləviyə)
gətirib-çıxardığı hallar da olmuşdu.
Əvvəllər də, sonralar da fars dili
ənənəsinə qarşı eyni dərəcədə
fəal türk alternativi olmayıb. Vaxtilə hələ
Sultan Səlim özü farsca şeirlər yazıb, az qala fərmanları
da farsca imzalamağa hazır olduğu kimi, Azərbaycan
hökmdarları da (İbrahim xan, Səlim xan) İkinci
Yekaterina ila farsca yazışmışlar (təkcə
qubalı Fətəli xan eyni ünvana məktubu türkcə
göndərib)".
Azərbaycan türkləri İranda azadlıq mücadiləsinə
qalxanda da yalnız öz haqlarını düşünməmiş,
öz itkiləri daha çox olsa da, digər xalqların da
azadlığı uğrunda mücadilə aparmışlar. Nə
yazıqlar ki, bitkin milli ideologiya qıtlığı və
xarici müdaxilələr üzündən sonda məğlubiyyətlərdən
qaçmaq mümkünsüz olmuşdur.
İranda Rza şahın hakimiyyətə gəlişi
Azərbaycan türklərini yalnız istibdada, zülmə məruz
qoymadı, eyni zamanda onu ağır həyata düçar edərək
milli kimliyini, dilini ağır assimlyasiyaya məruz qoydu. Azərbaycan
türkləri yaşayan kəndlər, qəsəbələr
düşünülmüş siyasətlə iqtisadi
inkişaf sarıdan çökdürüldü, xalqın
elmə sahiblənməsi, ana dilində təhsil alması
ciddi basqılara məruz qaldı.
İranda
hakimiyyət türk əsilli Qacar sülaləsinin əlindən
fars kökənli Rza şah Pəhləvininin əlinə
keçdikdən sonra onun ilk "islahatlarından" biri
ölkədə Azərbaycan (türk) dilinin rəsmən
qadağan olunması oldu. Özü də bu
qadağa heç bir insani ölçülərə, mənəvi
dəyərlərə sığmayan şəkildə, ən
vəhşi və quldur üsullarla həyata keçirilirdi.
Hakim zümrə, hətta türk adını və
dilini bir həqarətə çevirərək xalqı mənəvi
iztirablar burulğanına məhkum etmişdi. Təsadüfi
deyil ki, Rza şahın maarif naziri, şovinist-millətçi
Möhsüni belə bir insanlığa ləkə sayılan
irticaçı əmr vermişdi: "Hər kəs türki
danışsa, boynuna eşşək boyunduruğu vurub, axura
bağlayın".
Səttar xandan və Şeyx Məhəmməd Xiyabanidən
fərqli olaraq, Seyid Cəfər Pişəvəri Azərbaycanı
azad və müstəqil görürdü. Lakin onun faciəsi
də onda idi ki, o, sovet ideologiyasına, bolşevik
Rusiyasına ürəkdən inanırdı. Elə sonunda da məhz bolşeviklər onun siyasi və
fiziki məhvinə fərman verdilər.
S.C.Pişəvəri bolşevik ideologiyasına inansa da,
hadisələri məntiqlə analiz edə bilir və Azərbaycanın
İranın tarixində oynadığı tarixi və siyasi
rolu yaxşı anlayırdı. Bu həssas məqamlara diqqət
çəkən S.C.Pişəvəri yazırdı:
"Tarixən Azərbaycanı İranın başı və
gözünün işığı hesab ediblər. Bu yurdun övladları qeyrətli, vətənpərvər
və təmiz vicdanlı tanınıblar".
İki əsrdir ki, Cənubda yaşayan
soydaşlarımız hakim zümrənin əlində əslində
bir növ siyasi alətə çevrilib. XXI
yüzillikdə isə İranda azərbaycanlıların
varlığı yalnız seçkidən seçkiyə
yada düşür. Hər seçki
öncəsi onlara yağlı vədlər verən İran
siyasətbazları istədiklərini alandan sonra, nədənsə
azərbaycanlıların milli haqları və
varlıqları yadlarından çıxıb.
İranın keçmiş prezidenti Məhəmməd Xatəminin Azərbaycanda çıxışı da siyasətə hesablanmış bir jest olsa da, əslində Azərbaycanın, eləcə də Təbrizin İranda yerini və statusunu dəqiq göstərir: "Azərbaycan ölkənin ən dərin mədəniyyəti olan məntəqəsi və İranın fəxridir. ...Azərbaycan və Təbriz azadlıq hərəkatının əsas mehvərlərindəndir və İslami İranda mədəni cəmiyyətin qurulması bu şanlı xalqın cəhd və canfəşanlıqlarının nəticəsidir. ...İslam mədəniyyəti, İran islam mədəniyyəti, bizim birlik, mədəniyyət və təfəkkürümüz qəhrəman Azərbaycana borcludur... İslamdan əvvəlki və sonrakı böyük qədim və tarixi əsərlərin varlığı göstərir ki, mədəniyyət, ədəbiyyat və elm sahəsində bu məntəqənin parlaq keçmişi vardır... Azərbaycan hər biri təfəkkür və fəfəqih, alim, mütəkəllim, şair və sənətkarların yetişdiyi beşik olmuşdur".
Bəli, İran dövləti bugünkü varlığına və mövcudluğuna görə, Xatəminin də etiraf etdiyi kimi, Azərbaycana, Azərbaycan xalqına çox borcludur. Bu borcun əvəzində isə Azərbaycanın İrandan aldıqları dövlət səviyyəsində həyata keçirilən assimlyasiya siyasəti, milli varlığına və dilinə ara verməyən basqılar, iqtisadi diskriminasiya və sonu görünməyən faciədir.
Azərbaycan faciəsi mətbuatımızda və ədəbiyyatımızda hələ ötən əsrin əvvəllərindən başlayaraq Əli bəy Hüseynzadənin, Əhməd bəy Ağayevin, Cəlil Məmmədquluzadənin, Məmməd Əmin Rəsulzadənin, Üzeyir bəy Hacıbəylinin, Məmməd Səid Ordubadinin və onlarla digər yazarımızın yaradıcılığında xüsusi yer tutub. Azərbaycan xalqının milli özünüdərki istiqamətində o zamandan başlayan mübarizəsi bədii ədəbiyyatda aparıcı xəttə çevrilib.
(Ardı var)
İlham
MƏMMƏDLİ
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 25 aprel.- S.6.