Dəlidən duyuq atlar...
Qaracanı
bağçanın ortasında ağacların
arasındakı kiçik talada hörükləyib
özüm də bir qıraqda durmuşdum. Qaraca Səməndərin
balası, Tufanın da bacısıdır.
İndilərdə onlardan
ayrı düşən Qaraca başını qaldırmadan
iştahla otlayır, birnəfəsə yamyaşıl otlardan
qırpdıqca dişlərinin arasından aramla
fısıldayan ərə səsini xatırladan səsinə
qulaq verirdim.
Daha doğrusu, ötənlərdən qulaqlarıma
tanış olan yaxşı kişilərin biri alt, biri də
üst qatda ayaq üstə duraraq güclü qolları ilə
ahənglə endirib qaldırdıqları, nəhəng
palıd, fıstıq ağaclarını əridib muma yox,
çöpə, lap düzü taxtaya, şalbana döndərən
ərə ahənginə uyğun səsinə dinşək kəsilmişdim.
Arabir belə “seyrangahlara”
güzarım düşəndə mənə yol
yoldaşlığı edən Səbuhi də
yanımdaydı. Səbuhi subay kişidir. İndiyəcən iki dəfə evlənib. Birinci nikahından iki övladı - bir oğlu, bir
qızı var. İkinci nikahından isə övladları
olmayıb. İkisindən biri uşağacan dözməyiblər,
ayrılıblar...
Əvvəllər ecgahan
vaxtlarımızda Aydınla - Aydın Tağıyevlə
çox yoldaşlıq edərdik. O zamanlar kişinin boş vaxtları
gen-bol idi, Peşə məktəbində psixoloq işləyirdi.
İndi az-az görüşürük. Aydın müəllimə təzə vəzifə
tapşırıblar, işi çoxalıb, əl vermir,
vaxtı olmur. Biz də Səbuhi ilə
birtəhər yola gedirik. Həm də
Aydın müəllimin yeri kitabxanadı, qiraətxanadı, mətbuat
yayımı, qəzet redaksiyasıdı. Onun nə
işi var Qaraca ilə mənim yanımda...
Bu bəstəboy kişi
- Səbuhi yaxşı adamdı. Söz eşidəndi, əlindən
də hər iş gəlir, bənnalıqdan tutmuş
xarratlığacan; suvaqçılıqdan tutmuş
qaynaqçılığacan... İşıq,
su çəkmək kimi işlər isə onun yuxarıda
sadaladığım böyük işlərin
qarşılığında, ustalığının
yanında bir uşaq oyuncağı, əyləncədir.
Bu kişidə tamah adlı şey də yoxdur.
Bir il sərasər “Murtuzəli” kimi nainsafın biri
üçün işləyə; divar hörə, tavanı
rəngləyə, dama kirəmid düzə, suvaq vura, lap
metlax döşəyə -insafın yol verib bu qədər
işin müqabilində bir abbası verməsən belə
yenə də dinib-danışmaz, diləy-dəzgahını
yığıb gəzdirdiyi dəmir qapaqlı, polad çərçivəli
çamadanını əlinə alıb, lal-dinməz yoluna
düzəlib çıxıb gedər. Bu adam dünyasında haq-baha etməz, qiymət qoyub
görəcəyi işi zay edib gözdən salmaz.
Səbuhi kasıbdı ha,
ancaq əsl aqillər, üləmalar deyən kişilərdəndi. Nəfsi ilə
cihad etməyi bacarır. Bu keyfiyyətlərə
malik bəndələrin də yeri cənnətdir, deyiblər,
deməli, Səbuhi də indidən cənnətin tən
ortasındadır. Kişi o qədər nəfsinə
ağadır ki, min bir həvəslə, öz əlləri
ilə tikdiyi təzə evinin qapısından o son evlilikdən
sonra hələ ki, bir halal süd əmmiş içəri
salmayıb. İllərdi ki, cılxa subay
gəzir. Canıyananı kimi çoxdandır əlləşirəm
ki, kişinin saqqızını oğurlayım...
Atası-anası məlum, ədəbi-ərkanı
üzündə, mərifəti-qanacağı gözündə
olan birisi ilə bu dostumu nə vaxtdır baş-ayaq eləmək
istəyirəm, ancaq hələ ki, niyyətimə müvəffəq
ola bilmirəm.
***
Elə həmən o gün
də ağacların arasındakı kiçik talada
Qaracanı hörükləyib otlamağına tamaşa elədiyim
yerdə qulağım atın otladıqca xartıldayıb ərə
səsinə bənzər çıxardığı o səsdə
olsa da, ağlım-gözüm Səbuhinin yanındaydı,
yenə kişinin evlənmək söhbətini atmışdım
ortaya.
- Ay Səbuhi kişi,
bu nəfsi qoy bir tərəfə, evlən, - deyirdim. - Odur, elə
ey o “filankəs”. Sən bir “hə” de, gedək
qapısını kəsdirək, görüm necə vermirlər,
-deyə həsbi-hal edir, dostumu, elə özümü də
ürəkləndirirdim.
Elə bu andaca qəfildən
Qaraca ürkdü, otladığı yerdə
çırpınıb dartındı, fınxırıb
başını qaldıraraq qarşı tərəfdəki
kollara tərəf baxıb, ayaqlarını yerə döyərək
dartınmağa başladı.
Atın bu halını görsəydi,
buraların səliqə-səhmanına baxan Minə xala uzun
bir “bismillah” deyib, yemişan ağacına bərkidilmiş
süpürgəsini uzun donunun altında gizlədib bir əli
də çənəsində çəkilib kənarda durar, heyrətlə
baxardı. Ancaq Minə xala gözə dəymirdi.
Gün-günorta ötəndən sonra o
arvadın nə işi vardı buralarda. Yəqin həmişəki
kimi səhər camaat işə gələndə
süpürgə əlində gözə
görünmüşdü, sonra da sədası özündən
xeyli tez iş yerinə yetişən, səsi Minə
xalanı diksindirib tükünü ürpədən Nofəl
müəllim içəri keçib gözdən itən
kimi arvad da görünməz olmuşdu.
Nofəl müəllim at həvəskarıdı. Beş-altı atından biri də bu Qaracadı. Hə, onun da at minən vaxtları olub, sevənlərinin ağız dolusu “müəllim” çağırdıqları zamanlardan çox-çox əvvəl. Allah var baş üstə, özü də yaxşı minici olub ha! Ancaq indi...
O qədər belə işdər olur ey, bədən, can doyur, göz doymur...
Nofəl müəllimin
atlarına Paşa baxır. Nofəl özü
onu, Paşanı Sərkər çağırır. Əslində bu ad, Sərkər adı elə
paşanın boynuna biçilən addı. Nofəl müəllim o kişiyə bu adı
düz yaraşdırıb. Paşa həqiqətən
çox inzibatçıdır. Nofəldən: “Dayan,
Dur!” qorxusu olmasa dabandan qan alar.
Paşa üzdə bir şey deməsə
də arxada deyinib:
- Bu Nofəl müəllimin
işi oyundu, vallah, daha at minməyə, yəhərə
qalxmağa hünəri-heyi də qalmayıb, inçəsini
güclə çəkir, ancaq bunlar hələ azmış
kimi gedib yenə bir at da gətirib. Guya (yox, həqiqətən),
ingilis cinsiymiş, öz dilindən eşitmişəm, bəs
anası da Ərəb atıdı. Canım,
bu nə israfçılıqdı? Hesablamışam,
bu at gündə on altı manatlıq yem yeyir. Onun
gündəlik xərci, vallah, mənimkindən iki dəfə çoxdur,
- deyə tövşüyə-tövşüyə
üyüdüb tökürmüş.
Sərkər Paşa tanıyıb
soruşanlara söz arası bunu da deyirmiş ki, əşi,
bu kişi neynir ey bu atları, biri bəsidir
də. Kişi at yox ey, ilxı saxlayır, sonra da gülərək:
- Ata həvəsdə Kəlbi əmisinə oxşayıb da,
- deyə bir əlavə də edirmiş...
Bu Nofəl müəllim aralarında
xeyli yaş fərqi olmasına rəğmən Kəlbi əmi
ilə təkcə əmi qardaşoğlu deyil, həm də
dost olublar axı.
Ancaq sonacan duruş gətirə bilmədi,
Kəlbi əmi eləməzdi, bu Nofəl müəllim isə:
- Daha hünərim yoxdu, gücüm çatmır, saxlaya
bilmirəm, - deyib bu Qaracanın anası ilə
qardaşını, hərəsi on bir baş qoyuna Baba
dağın ətəyindəki Ruk kəndindən Baba kişi ilə əyir-dəyiş eləyir. Öyüb-öyündüyü Qarabağdan gəlmə
Səməndərin uruq-turuğu indən belə
dağların ətəklərində,
yalında-yamacında, enişli-yoxuşlu yollarında yürüyəcək.
Nofəl müəllim üzdə
özünü toxtaq göstərsə də, daxilən bu
işindən razı deyildi, gözünün biri yol çəkib
o biri qaşının kölgəsində gizlənə-gizlənə:
- Səməndərin yavrularından
arxayın oldum, aranın şoranından, qamışın
qurumuşundan, hününün diri-dişindən canları
qurtardı, daha dağların yaxasından üzü
yuxarı ötüb getdilər, bundan belə nə
hünü görəcəklər, nə çibin biləcəklər,
buz bulaqlardan içib yal belində, təpə
döşündə küləkləyib ötəcəklər,
- deyə özünə təsəlli, toxtaqlıq verir, beləcə
“Tufandan” ayrılığın acısını gizlətməyə
çalışır. “Tufan”ın cıdır
yarışında çempion olanda boynunu qucaqlayıb
yalından öpərək gözündən iki damcı
yaş düşdüyünü özüm
görmüşəm, - deyə sərkər Paşa söz
salanlara beləcə qayğılanıb dərdləşirmiş.
Qərəz, at
ayağını götürüb-qoyur, güc vurub
hörüyü yerindən qoparmaq istəyirdi.
Atdan irəlidəki həmişəyaşıl
kollarla əhatələnmiş çəpər tərəfə
göz gəzdirib nəzərdən keçirərək:
- Səbuhi, mənim gözümə
elə bir şey dəymir. Bir sən də diqqətlə bax,
bəlkə çəpər dibində, ya kolların
arasında itdən-çaqqaldan nəsə var, at niyə belə
ürkdü, - deyə ətrafa bir də zəndlə nəzər
salıb həmsöhbətimdən soruşdum.
O da:
- Elə bir şey gözə dəymir.
- Ətrafı bir də diqqətlə süzüb: -
Əşi, buralarda çaqqal nə gəzir, - dedi.
- Səbuhi, ilan olmaz? - mən
bir də xəbər aldım.
Səbuhi:
- Ay müəllim, ilin bu vaxtında
ilan nə gəzir. İlanların
oyanmağı yazın orta ayına düşür, ona da hələ
ki, bir ay var, - deyə mənə mükəmməl bir
zoologiya dərsi də keçdi, hətta xırda-xırda
güldü də.
- Bəs onda Qaraca nədən
ürkdü, hə, sanki səbəbkar elə Səbuhiymiş,-deyə
israrla soruşub dirənib durdum. Elə bil
doğru-dürüst cavabı da elə o verəcəkmiş...
Qaraca sol ayağını
qaldırıb zərblə yerə vuraraq başını
boynu bərabəri şahə qaldırıb yaşıl
çəpərin arxasından keçən yol tərəfə
döyüküb kişnədi.
Elə bu məqamda atın
döyükərək baxıb kişnədiyi yoldan uca boylu,
başı papaqsız bir kişinin sürətlə yeriyə-yeriyə
iri addımlarla bizim durduğumuz tərəfə gəldiyini,
qırmızı köynəkdə caydaq bir qadının da
arxadan qaçaraq ona yetişib irəli keçərək
qarşısını kəsdiyini gördüm.
Qırmızı donlu
qadını tanıdım. Rəna arvad idi, Malik
kişinin qonşusu. Rənanın Maliklə
qonşuluğunu, indiyəcən üç dəfə rəsmi
nigaha girmiş o kişinin gözünün bu dul qadın Rənada
olduğunu elə Səbuhidən eşitmişdim.
- Səbuhi, evlən, bax elə bu Rənayla,
dəryaz da çalır, taya da qoyur, boyu da, buxunu da, namxuda
öz yerində,-deyəndə Səbuhi də qayıdıb:
- Mümkün deyil, alınmaz, ay
müəllim,- demişdi.
Niyəsini də soruşanda:
- Malikin gözü var o arvadda, öz
ağzından eşitmişəm,-deyə məni işdən
hali etmişdi.
Ucaboy, qıvraq kişi
ilə Rəna arvadı yolun ortasında qoyub Səbuhiyə tərəf
döndüm.
- Bu nə məsələdi, ay Səbuhi,
o kişi kimdir, Rəna arvad onu niyə qovur (ardınca
qaçır demədim), bəlkə sən biləsən,- deyə üzünə baxdım.
Səbuhi gülürdü, asta-asta:
- Ay müəllim, o yazıq kişi dəlidir, tanıyıram, adı da
Maarifdir. Əvvəllər sap-sağlam adam
imiş. Cavanlığında rusun ordusunda əsgərlik də
çəkib, evlənib də, başı sonralar
havalanıb,-deyə bir izahat da verdi. -Arada
buralarda da görürəm. Əlində
dörd girvənkəlik çəki daşı ilə gəzib-dolaşır.
Bəzən piyada burdan yola düşüb ta mərkəzəcən
ac-susuz, pay-piyada gedir. Ancaq kimsəyə
toxunub zərər verdiyi də yoxdur.
Mən də: - Ay Səbuhi, məgər
doğuluşdan, anadan gəlmə dəli olan eşidib
görmüsənmi? Dəli elə sonradan-sonraya dəli olur
da...- dedim. İndi o kişi əlində
daş biz tərəfə gəlirdi. Rəna arvad da yəqin
ehtiyat edib, qorxub ki, dəlidi də, gəlib bizə
yetişib, iraq, bir xətər yetirər,
sədəmə toxundurar. Elə bu niyyətlə
də yəqin ki, bərai-ehtiyat ardınca yüyürüb
onu yoldan qaytarmaq üçün qaçır.
Həqiqətən elə bu
məqamda Rəna özünü yetirib kişini ötüb
keçdi. Yanından
ötəndə də nə dedisə, Səbuhinin dəli
dediyi o şəxs əlini qulağının dibinə
qaldırıb arvada bir əsgəri təzim
edərək cəld geri döndü, elə gəldiyi kimi də
sürətlə uzaqlaşıb gözdən itdi.
Özümü saxlaya bilmədim:
- Ay Səbuhi, həqiqətən sən
deyəndi, bu kişi ağ dəlidi,
gördün. Rəna arvadın bir sözünə
necə dönüb geri getdi? Ağlı olsaydı...
Qarşılaşdığım,
şahidi olduğum bu mənzərədən tamam
çaşıb qalmışdım. Yəni, at uzaqdan Səbuhinin
dəli dediyi o kişinin gəlişini duymuşdu?
Atların məzarlığın yan-yörəsindən ötüb keçəndə üşəndiyini, yan-yörəsinə döyüküb fınxırdığını, dartınıb yerişini yeyinlədib tez uzaqlaşmağa güc verdiyini, tabut görəndə isə dik durub sanki baxışları ilə yol ötürdüyünü müşahidə eləmişdim. Ancaq belə halını, hələ uzaqdan üzünü görməzdən dəlinin gəlişini, yaxınlaşmasını hiss edib duyduğunu nə görmüşdüm, nə də eşitmişdim. İndi şahidi olurdum.
Məzarlıqdan ötəndə üşənib-ürüksə də at atdır, kişinin, iyidin dirisini də, ölüsünü də ancaq belində qəddini əymədən, ayağı büdrəmədən gəzdirir.
Nənəmin dilindən eşitmişdim, öz gözü ilə görüb şahidi olmuşdu. Danışırdı ki, oğlum, atdan başqa hər heyvan hər yükü daşımaz, heç daşıya da bilməz. Qırmızı papaqlılar (30-cu illərin çekistləri) əksinqilabçıdı deyib dövlətdi kişilərdən olan Bəhmənin Sərxan oğlunu Korasıq meşəsində atışmada güllələmişdilər. Sərxanın nəşini bizim ala öküzün belində palan üstə büküb Gönçüyə, öz kəndinə apardılar. O öküz o nəşi daşıyandan sonra düzəlmədi, özünə gəlmədi, əridi-əridi, sümüyü qaldı, sonra da öldü.
Nənəm:
- At atdı, atını yaxşı saxla, bala, hünərinə güvən, -deyə bərk-bərk tapşırardı.
Qaraca isə sanki ağır bir bəlanı dəf edəndən sonra bir arxayınçılığa qovuşmuşdu, əmin-arxayın öz işində, otunu otlamaqda idi.
12.04.2017
Novruz
NƏCƏFOĞLU
525-ci qəzet.-
2017.- 22 aprel.- S.18.