Şairi düşünərkən...
Atif Zeynallınıpn 90 illiyinə...
Şair Atif Zeynallı... Bəlkə də müasir poeziya həvəskarları
bu adla qarşılaşarkən sanki nəyi isə, kimi isə
xatırlayacaqlar. Lakin şübhəsiz ki, bu adın o qədər
də tanış gəlmədiyini etiraf
edənlər də tapılacaq. Həm də belələrinin,
xüsusən gənc nəsil arasında az
olmayacağı istisna deyil.
Halbuki 30-40 il
öncə, Azərbaycan poeziyasının, Azərbaycan
şeirinin yüksəliş mərhələsi olan 70-80-ci
illərdə bu ad çox şeir-sənət həvəskarlarının
ürəyində, hafizəsində özünə möhkəm
yer tutmuşdu. Bəllidir ki, o illərdə daha
çox orta nəsil kimi tanınan, sevilən, seçilən
istedadlı şairlər nəsli yetişib püxtələşmişdi.
Mayasında Vətən torpağının
füsunkarlığının, dağ vüqarlı Kəpəzin,
doğma Bakının, dəli Xəzrinin coşdurduğu Xəzərin
vəsfi dayanan milli poeziyanı yeni inkişaf səviyyəsinə
elə onlar qaldırmışdılar. Bu
poeziyanı rəvan, səlis dildə geniş oxucu kütləsinə,
xüsusən kənd zəhmətkeşlərinə onlar
çatdırırdılar. Zeynal Xəlil, Hüseyn
Arif, Fikrət Sadıq, İlyas Tapdıq, Əli Vəkil,
Famil Mehdi, Tofiq Bayram, Əliağa Kürçaylı,
Gülhüseyn Hüseynoğlu, Məmməd Aslan, Qaçay
Köçərli, Vaqif Nəsib, Gəray Fəzli, Davud
Ordubadlı, Aslan Kəmərli, Kələntər Kələntərli,
Oqtay Rza... kimi o illərin biri digərindən bir az
böyük, bir az kiçik orta nəsil şairləri hər
dəfə yeni kitabları ilə oxucuların
görüşünə gəlir, rayonlarda, qəsəbələrdə
sadə Vətən övladları, oğul və
qızları qarşısında şeirlərini
oxuyardılar. Onların içində Atif
Zeynallı da (1927-1991) vardı.
Atif Zeynallı haqqında
söz açmazdan əvvəl onun yetişdiyi ədəbi
mühitə nəzər salmaq lazım gəlir. Çünki
o, öz mühitinin, öz dövranının yetirməsi
idi, zəmanə onun poesiyasına öz
möhürünü vurmamış deyildi. Hələ yeniyetməlik illərindən ürəyində
şeirə məhəbbət oyanan şairin ilk poeziya
nümunələri ötən əsrin 40-50-ci illərinə
təsadüf etsə də, onun bir şair kimi
tanındığı, sevildiyi dövr məhz 60-70-ci illər
olmuşdu. Bu, o dövr idi ki, Azərbaycan
şeiri yeni intibah mərhələsinə qədəm
qoymuşdu, yaşlı nəslin
yaradıcılığına xas olan içi xoflu mühafizəkarlıq
buzu artıq əriyib getməkdə idi. Bu,
o dövr idi ki, şairlər Vətənin dünəni və
bu günü haqqında daha cəsur fikirlər səsləndirir,
şeirlərində bəzi məqamları
"örtüksüz" dilə gətirməkdən
çəkinmirdilər. Şübhəsiz
ki, Sovet dövlətinin, Sovet ideologiyasının ən
qüdrətli çağlarında Azərbaycan kimi
respublikada yaradıcı insanlara, ilk növbədə
şairlərə verilən bu imkanlar öz-özünə
yaranmamışdı. Bu imkanı onlara bəxş
edən, hələ o illərdən milli mədəniyyətin
qeyrətini çəkən, şeir-sənət
adamlarını təqiblərdən qoruyan, sonralar Azərbaycan
xalqının milli dövlətçilik, qürur simvoluna
çevriləcək ulu öndər Heydər Əliyev idi.
Təsadüfi deyildi ki, o illərdə şairlərin
başından, necə deyərlər, bir tük belə əskik
olmadı, baxmayaraq ki, şeirlərindəki bir çox
misralar açıqdan-açığa milli özünüdərk,
bugünkü dillə desək, azərbayçançılıq
ahənginə kökləmişdi. Bu
imkandan, bu qayğıdan Atif Zeynallı da yetərincə bəhrələnirdi.
Onun şerilərindəki vətən
yanğısı, əzəmətli keçmişimiz, eləcə
də füsunkar təbiət lövhələrinin vəsfi
70-ci illər Azərbaycan poeziyasının sevilən, oxunan
nümunələrindən idi. Azərbaycanın
Cənub bölgəsinə yaradıcılıq ezamiyyəti
zamanı İran sərhədi yaxınlığında yolda
şlaqbaum görən şair "Şlaqbaum" adlı cəmi
iki bəndlik şeir yazmışdı. Birinci bənddə
avtomobillərin, qatarların toqquşmaması
üçün yolu kəsən şlaqbaumdan danışan
şair, ikinci bənddə yazırdı:
Şlaqbaum da var,
Qolu kəsir.
Bir bədənin iki əli,
Çatmasın bir-birinə...
Bu, sadəcə o dövrdə
dəbdə olan Təbriz mövzusu, Cənub həsrəti
deyildi. Bu, Azərbaycan torpaqlarını iki hissəyə
bölmüş, əski Çar Rusiyasının, o dövrdə
isə rəsmi Moskva siyasətinin açıqdan
açığa tənqidi, təhdidi idi. Təkcə
Atif Zeynallı yox, o dövrün başqa şairləri də
belə təlatümlü şeirləri yalnız 60-cı
illərin sonlarından - qayğını, himayədarlığı
hiss edib, duyduqdan sonra yazıb çap etdirməyə
başladılar.
Tale elə gətirib ki, məni
şair Atif Zeynallı ilə bir yox, bir neçə paralel
bağlayıb. Onu mən hələ gənclik illərimdən
tanımışdım və bu tanışlıq, mən
bunu dostluq da adlandırardım, şairin həyatının
sonuna qədər davam etdi. Bakının mərkəzində,
hələ bu günə qədər Baksovet deyilən ərazidən
iki tin yuxarıda, o zaman milli poeziyamızın, xüsusən
heca vəzninin inkişafında böyük xidmətləri
olmuş şair Vaqifin adını daşıyan küçədə
məşhur bir bina var idi, həmin bina indi də durur. Bu binada Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrinin xeyli qismi
yaşayırdı. Bu gün həmin
binanın yanından ötəndə, divarlara vurulmuş
çoxsaylı xatirə lövhələrini, barelyefləri
görəndə adamın ürəyi qürur hissi ilə
aşıb-daşır. Vaxtilə bu binada Əli Tudə,
İslam Səfərli, Əli Kərim, Cəlal Məmmədov,
Qulu Xəlilov, İslam İbrahimov, Əfqan Əsgərov kimi
şairlər, tənqidçilər, publisistlər və digər
nüfuzlu qələm sahibləri yaşayır, həm də
yaradırdılar. Yadımdadır ki, binanın
alt mərtəbələrində şair və
yazıçıların bir qisminin yaradıcılıq
otaqları da vardı. Bu otaqlarda
yığışan, bir-birinin bəhsinə şeiri şeir
dalınca oxuyan şairlər, xüsusən gənclər həvəslə
ədəbi söhbətlərə, mübahisələrə
girişərdilər. Bəzən bu
söhbətlər sübhə qədər çəkərdi.
Bu bina, bu həyət, bu mühit əsl sənət
məkanı idi, sənət mühiti idi, belə demək
mümkünsə, "milli poeziya mətbəxi" idi.
Mübaliğəsiz deyə bilərəm ki,
Atif Zeynallının bir şair kimi yetişməsində,
püxtələşməsində bu məkanın, bu
mühitin böyük təsiri olub. Zeynal Cabbarzadə,
Zeynal Xəlil, Əli Kərim, Zeynal Vəfa, Ənvər
Yusifoğlu və başqalarının bəzən az qala hər
axşam toplaşdığı bu mühitdə Atif
Zeynallı ən doğma, ən məhrəm kəslərdən
idi. Yazdığı bir çox şeirləri
də ilk dəfə burada səslənər, müzakirə
olunardı.
O zaman hələ cavan olan, 40-ı
yenicə ötmüş şair Atif Zeynallıya da həmin
binada mənzil verilmişdi. O zaman, yəni 60-cı illərin
sonunda, mən hələ lap cavan idim. Özümüz
də bir müddət həmin binada yaşamışdıq.
Üstəlik, Atifgillə yaxın qonşu idik.
Mən onun yaradıcı ömrünün ən
məhsuldar çağlarının necə gəlib
keçməsinin şahidi olmuşam. Ona görə də
şairin yaradıcılığını cilalayan o mühit barədə ətraflı
söz açdım. Tale elə gətirdi ki, o
həyətdən köçəndən sonra biz yenə də
qonşu olduq. Şəhər mərkəzinin
digər başında, dənizin, bulvarın, Hökumət
evinin qonşuluğundakı görümlü,
yaraşıqlı binada yaşadıq. Bloklarımız
və mərtəbələrimiz müxtəlif olsa da, həyətdə,
küçədə tez-tez görüşürdük.
Bu, artıq 80-ci illərin sonu, 90-cı illərin
əvvəlləri idi. Həmin vaxtlarda gənclik illərimin
artıq arxada qalmasına baxmayaraq, böyük ruh yüksəkliyi
ilə çalışır, yeni təyin olunduğum məsul
vəzifədə, illər boyu baş müəllim, dosent,
dekan kimi çalışdığım o zamankı Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunun rektoru vəzifəsində
özümü doğrultmağa çalışır,
yeniliklərə, tədrisin səmərəsinin yüksəldilməsinə
can atırdım. Şairsə artıq
qocalırdı, bəlkə də elə
qocalmışdı. Əslində o, qoca
deyildi, yaşı 60-ı yenicə haqlamışdı.
Lakin bir tərəfdən hər xoşagəlməz
söhbətə, qan qaraldan xəbərə titrək
çırpıntılarla cavab verən kövrək şair
qəlbi, digər tərəfdənsə əlindən yerə
qoymadığı siqaret öz işini görməkdə
idi. Gücünü itirsə də, məğrurluğunu
itirmir, mənliyini uca tutmağa çalışırdı.
Şair Atif Zeynallı cavan yaşlarında da,
ixtiyar çağlarında da mənim xatirimdə bax belə
qalıb.
Atif Zeynallı ilə
münasibətlərimiz təkcə qonşuluqla məhdudlaşmayıb. Əksinə,
yetişib işindən çıxdığım mühit,
mənsub olduğum ailə bizi tez-tez görüşdürərdi.
Bu, bizi bir-birimizlə əlaqələndirən
ikinci paralel idi. Ədəbi mühit, ədəbi
həyat, vaxtaşırı gedib gəldiyim Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi mənə yaxın, doğma idi.
Atif Zeynallı da bu mühitin, bu ədəbi aləmin
bir parçası, zərrəsi idi. Doğrudur,
o, Yazıçılar Birliyində tez-tez görünməyi
xoşlamazdı. Lakin daşlarına, divarlarına
şeir, sənət hopmuş, pilləkənlərində Səməd
Vurğunun, Mehdi Hüseynin, Osman Sarıvəllinin,
Əbülhəsənin, Əli Vəliyevin ayaq izləri
qalmış bu müqəddəs ocaq mənim
üçün də, onun üçün də eyni dərəcədə
doğma idi. Mən dəfələrlə Atif
Zeynallını Yazıçılar İttifaqında, şəhərin
mərkəzində, İttifaqın ətrafinda parkda gəzişən,
qələm sahibləri ilə söhbətləşən, hətta
bəzən coşaraq mübahisə edən görmüşəm.
Binamızın Yazıçılar Birliyinə
yaxın olması, eyni yollarla, səkilərlə eyni məkanlara
gedib gəlməyimiz belə görüşlərin
sayını artırardı.
Əlbəttə, bu deyilənlər
şairlə bağlı xatirələrimin maraqlı məqamlarını
yada salır.
Lakin onunla mən, həm də iş yoldaşı olmuşuq.
Yazının əvvəlində məni
şairlə həyat yollarında qarşılaşdıran
çox paralellərin olduğunu bildirmişdim. Bunlardan ən vaciblərindən biri, bəlkə də
elə birincisi, respublikamızın baş elm məbədgahı
olan Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası idi.
Atif Zeynallının tərcümeyi-halından
bilirik ki, o, Moskvada, SSRİ Elmlər Akademiyasının Şərqşünaslıq
İnstitutunda aspirantura təhsilini başa vurub Bakıya
qayıdandan dünyasını dəyişən günə
kimi Elmlər Akademiyasının Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda işləyib.
O məkanda ki, orada Mirzağa Quluzadə, Məmməd Arif, Məmməd
Cəfər, Əziz Mirəhmədov, Kamal Talıbzadə kimi
söz, təfəkkür, düşüncə nəhəngləri
çalışıb. Atif Zeynallı o zaman
"Azərbaycan sovet ədəbiyyatı" adlanan
şöbədə çalışırdı. Şöbə müdiri öz yaxın dostu,
istedadlı alim və şair Qasım Qasımzadə idi.
İş elə gətirmişdi ki, mən
özüm də aspiranturanı bitirdikdən sonra xeyli
müddət Ədəbiyyat İnstitutunda işlədim.
Mövzum Hüseyn Cavid
yaradıcılığında ideyalar aləminə həsr
olunmuşdu. Müvəffəqiyyətlə
dissertasiyanı müdafiə edib köhnə dillə desək,
elmlər namizədi adını alandan bir müddət sonra məni
İnstitutda elmi katib vəzifəsinə təyin etdilər.
O illərdə Atif müəllimlə daha yaxın
tanışlığımız başladı, həm də
təkcə qonşu kimi, ədəbiyyat məftunu kimi yox, bir
iş yoldaşı kimi münasibətlərimiz genişləndi.
Bu, 70-ci illər idi, Atif Zeynallının həm
şair kimi şöhrətinin yayıldığı, həm
də ədəbiyyatşünas-alim kimi nüfuzunun
artdığı dövran idi.
Atif müəllim qəlbən həssas,
kövrək insan olmasına baxmayaraq, zahirən səsli-küylü,
danışdıqca coşan bir adam idi. Onun işə gəlişi ilə İnstitutun dəhlizlərində
sanki bir canlanma baş verirdi. Şöbəyə
gələ-gələ o, yolüstü, demək olar ki,
bütün otaqlara baş çəkir, əməkdaşlarla
görüşür, dostluq etdiyi, zarafatı olduğu
insanlarla zarafatından qalmırdı. Alim
kimi o, çox prinsipial, ədalətli idi. İnstitutun elmi katibi olduğum üçün
müdafiələrin, müzakirələrin əksəriyyətində
iştirak edirdim. Atif Zeynallının da prinsipiallığını,
kimlərinsə, nələrinsə xatirinə haqqa nahaq deməyə
cəhd edənlərin qarşısına kişi
kimi çıxmağını, istedadlı, lakin arxasız
aspirantlara, gənclərə dəstək olduğunu mən
orada dəfələrlə görmüşdüm. O, bunun
üçün heç kəsdən heç nə ummurdu,
onun əqidəsi belə idi. Eyni zamanda çətinliklərdən,
özünün qarşılaşdığı
haqsızlıqlardan danışıb şikayətlənməyi
xoşlamazdı. "Xasiyyətnaməm" şeiri elə
bu misralarla da qurtarırdı:
Budur yolum, budur andım
Mən bu yolda alışsam da,
Söyləmərəm,
Niyə yandım, necə yandım!
Atif Zeynallı həm də
geniş dünyagörüşünə malik, nəzəri
cəhətdən savadlı, hazırlıqlı tənqidçi
idi. Mən
onun ədəbiyyat nəzəriyyəsi və ədəbi tənqid
sahəsindəki elmi fəaliyyətini şairliyindən az əhəmiyyətli hesab etmirəm. Ədəbiyyat İnstitutunda bir yerdə çalışdığımız
illərdə mən onun elmi görüşlərinin mükəmməlliyinin
şahidi olmuşam. Müasir Azərbaycan
poeziyasının müxtəlif problemlərindən, xüsusən
orta və gənc nəsil şairlərinin
yaradıcılığından saatlarla söz aça
bilirdi. Belə söhbətlərdən o,
yorulmurdu, əksinə zövq alır, sanki ruhən dincəlirdi.
Səməd Vurğunu çox sevirdi. 60-70-ci illərdə qələmə
aldığı şeirlərinə sanki bir Səməd
Vurğun ruhu çökmüşdü. Həmin
illərdə yazdığı, doğma torpağın
gözəlliklərini əks etdirən şeirlərində
şair təbiətə sanki Vurğun gözü ilə tamaşa
edirdi. Bu şeirlərin çoxunda Vurğun şeirindən,
Vurğun vəznindən, Vurğun qafiyəsindən, hətta
Vurğun misrasından məharətlə istifadə olunub:
Vurğunun bu sözü necə də
düzdü,
"Nə gözəl yaraşır Muğana ceyran!"
Atif Zeynallı böyük Səməd Vurğunu Azərbaycan məfhumunun bir növ sinonimi, prototipi, bəlkə də elə portreti sanırdı. Onun nəzərində Vurğun da Azərbaycan kimi böyüklük, əzəmət simvolu idi:
Vurğun dedim, Vurğunlaşdım özüm də,
Azərbaycan dünya qədər nəhəngləşdi gözümdə!
O, XX əsrin əvvəllərində mövcud olmuş klassik ədəbi irsə də bələd idi. Xüsusən Cavid, Hadi və S.Mənsur romantizmini yüksək qiymətləndirirdi. Cavid barəsində söhbətlərimiz də olurdu. Bu, mənim elmi mövzum olduğundan məni çox maraqlandırırdı. Qəribədir ki, bir şair kimi bütün yaradıcılığı boyu təsviredici xarakterli, realist ruhlu oynaq, əlvan təbiət lövhələri yaradan, Vətəni və onun gözəlliklərini vəsf edən sənətkar ömrünün son illərində özünün də hörmət etdiyi, lakin yaxın getmədiyi romantizmə meyl etməyə başlamışdı. Həm də bu romantizm, əksər hallarda olduğu kimi, məhz bədbin ruhlu bir romantizm təsiri bağışlayırdı.
Şair müasir nəsrin inkişafında Mehdi Hüseyn, Hüseyn Abbaszadə, İsmayıl Şıxlı, Fərman Eyvazlı və başqalarının rolunu yüksək qiymətləndirir, İlyas Əfəndiyev dramaturgiyasını teatr sənətinin inkişafında mühüm mərhələ hesab edirdi. Xüsusən "Atayevlər ailəsi" onu çox təsirləndirmişdi. Söhbətlərimiz zamanı şair tez-tez İlyas Əfəndiyevin hekayə və romanlarından söz açardı. O, Elçin yaradıcılığını da layiqincə dəyərləndirirdi.
Atif Zeynallı poeziyasının əsas simvollarından biri Xəzər idi. Uşaqlıqdan çılğın Xəzərin qayalı, qumsal sahillərində böyüyən şair üçün dəniz bir növ Vətənin, Azərbaycanın simvolu idi. O, Azərbaycanı Xəzər, Xəzəri isə Azərbaycan sanırdı. Uzaq gənclik illərində nəşr olunmuş ilk kitabının adını "Sahildə" qoymuşdu. Bundan bir qədər sonra ikinci kitabı çapa hazırlananda onun da adını "Yenə o sahildə" qoydu. Beləliklə, coşqun dəniz mövzusu şairin yaradıcılığının əsas istiqamətlərindən oldu.
O, hətta öz övladının da adını Xəzər qoymuşdu. Bu məqam məni şairlə, onun ailəsi ilə, övladı ilə birləşdirən paralellərdən biridir və bu gün də davam edir. Deyirlər şairlər övladının şair olmasını istəmir. Amma bildiyimə görə, Atif Zeynallı yeganə oğul payı Xəzərin şair olmağını çox arzulayırdı. Qoy şair təəssüf etməsin ki, oğlu onun yolunu davam etdirmədi. Lakin həyatda atasının ümidlərini doğrultdu. Mən bunu elə-belə, tərif xatirinə demirəm. İş elə gətirib ki, mən Atif Zeynallını yaxşı tanıdığım kimi, onun oğlu Xəzəri də yeniyetməlik illərindən lap yaxından tanımışam. Mən Xəzərin oxuduğu o zamankı İncəsənət İnstitutunda onun müəllimi, dekanı olmuşam. Yadımdadır ki, İnstituta sənəd verəndə o sənədləri də mən qəbul etmişdim, üstünü yazıb imtahanlara buraxmışdım. Sonralar rektor işləyəndə qabiliyyətli bir gənc olduğunu görüb onu təhsilini başa vuran kimi İnstitutda müəllim saxladım. O, etimadı tamamilə doğrultdu. Xəzər bu gün də rəhbərlik etdiyim kollektivdə müəllim işləyir, mədəniyyət təhsilinin inkişafında yaxından iştirak edir. Həm də elə müəyyən mənada atasının yolu ilə gedir - uzun illər onun işlədiyi Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında məsul işlərdə çalışır. Mən hər dəfə onu görəndə atasını xatırlayıram, xatirələr məni çəkib o illərə, öz gəncliyimə aparır.
Bugünlərdə şair Atif Zeynallının 90 illiyi işlədiyi Ədəbiyyat İnstitutunda geniş qeyd edildi. Tədbir şairin xatirəsinə uzun illər çalışdığı kollektiv tərəfindən bir ehtiram, yaddaş nişanəsinə çevrildi.
Atif Zeynallı XX əsrin
ikinci yarısı Azərbaycan poeziyasında öz dəst-xətti
ilə seçilən, böyük poeziya ümmanında
özünə yer tutmağa nail olan şairlərimizdəndir.
Zaman bizi addım-addım o dövrün çoxsaylı
adlarla təmsil olunan ədəbi mühitindən
uzaqlaşdırdıqca, biz sanki o mühitin mənəvi
inkişafımızdakı rolunu daha dərindən duyaraq qiymətləndirmək
imkanı əldə edirik. Zaman dəyişsə də, vaxtilə
milli poeziyaya yeni nəfəs gətirən 60-80-ci illər
lirikası, bu lirikanı öz yaradıcılıq
dünyagörüşü ilə cilalamış adlar,
imzalar bu gün də xatirələrdə yaşayır. Biz onları unutmamalıyıq, çünki o ədəbi
irs bizim bu gün daha da inkişaf etmiş, sayca artmış,
texnogen zəmanənin imkanlarından yararlanaraq özünə
daha çevik təqdim, reklam imkanları əldə etmiş
müasir şeirimizin yaxın keçmişdən boylanan, hələ
köhnəlməyə macal tapmayan sələfidir. Bu
şeirlərin bir çoxunda özünü büruzə
verən düşüncə ziyası, fikir
işartıları bu gün üçün də
aktualdır. Və nə qədər ki, yaxın
keçmişin zəngin poetik irs qoyub getmiş poeziya təmsilçiləri
unudulmayıb, gündəmdən silinib getməyib,
istedadlı şair, tanınmış ədəbiyyatşünas-alim
Atif Zeynallı da onların cərgəsində daim
xatırlanacaq.
Timuçin
ƏFƏNDİYEV
Əməkdar elm
xadimi, professor
525-ci qəzet.- 2017.-27 aprel.- S.7.