Milli azadlıq ideyaları və Mirzə İbrahimovun
hekayə yaradıcılığı
Mirzə İbrahimov, ilk hekayələrindən tutmuş "Gələcək gün" kimi məşhur romanlarınacan, hər bir əsərində minillik folklor nümunələrimizdən, xalq yaradıcılığından böyük sənətkarlıqla yararlanıb.
O, xalqın həyatını, ruhunu,
dilini yaxşı bildiyindən əsərlərindəki
obrazlar da xalqın içindən çıxmış sadə
insanlar olmaqla, bütün parametləri ilə xalqın
özüdür. Onun qəhrəmanları ən qanlı
döyüşlərdə, ən ağır günlərdə
belə xalq nağıllarımızdan, əfsanələrimizdən
mənəvi güc alır, qüvvə toplayırlar. Yazıçı
"Tonqal başında" hekayəsində də
öz xəttinə sadiq qalır. Ağır
döyüşlərə hazırlaşan gənc fədailərə
tonqal başında maraqlı həyat hekayətləri
danışan Kərim dayı növbəti hekayətində
xalqın igid oğlu Elcanın qəhrəmanlığı
timsalında onlara mənəvi güc verir, xalq
qisasçılarının düşmənə olan nifrətini
daha da alovlandırır.
"... Düşməni doğma
yurda buraxmırlar... O igidlərin başında Elcan adlı
bir qəhrəman dururmuş... Elcan dava zamanı pələngə
dönərmiş, düşmən əsgərlərini
baş-başa vurub öldürərmiş... Nərildəyəndə
çöllər, dağlar da vahiməyə düşərmiş.
Bir dəfə qanlı Alpars özü dəmir
geyib davaya qoşulur. Elcanı öldürmək, eli qəhrəmansız qoymaq istəyir... O,
davadan qabaq həmişə adam ürəyi
yeyib qızarmış. Sonra meydana girərmiş.
Bir əsrin ürəyini yeyib Elcanın
qabağına çıxır. Lakin Elcan
meydandan qaçmır. Alparsla üz-üzə gəlir...
qılıncını vurub salır, qulağının birini
kəsib meydandan qaçmağa məcbur edir... O gündən
Alparsın adı tayqulaq qalır".
Əsərin bu hissəsində
yazıçının bənzətməsi
xalqımızın qanlı düşməni tayqulaq Androniki
xatırladır. Mirzə İbrahimov o zaman Andronikin
xalqımıza qarşı törətdiyi vəhşiliklərdən
yaxşı xəbərdar idi və çox güman ki, sovet
hakimiyyəti illərində Andronikin törətdiyi cinayətləri
qələmə almağa qadağa qoyulduğundan ədəbi
priyomdan istifadə edərək tayqulaq Alpars obrazı ilə
elə tayqulaq Andronikin obrazını yaratmışdı.
Yazıçının "Tonqal
başında" hekayəsində də xalqın mərd
oğulları onun azadlığı, düşmən əsarətindən
qurtulması uğrunda öz şirin canlarından belə
düşünmədən keçməyə
hazırdılar. İgid Elcan da insan qanı içən
Alparsdan xalqı xilas etmək üçün bir an belə tərəddüd etmədən
öz həyatından keçir.
Mirzə İbrahimovun əsərlərində
həm də xalqımızın tarixən malik olduğu
milli-mənəvi dəyərlərə,
tapındığı dini inanclara böyük diqqət və
sayğı duyulur. "Tonqal başında" hekayəsində
də xalqımızın əski inanclarından olan atəşpərəstliyin
izlərini görürük. Hekayədə
yazıçının oda müqəddəs bir varlıq
kimi yanaşması öz milli kökünə, mənəvi
dəyərlərinə necə böyük ehtiramla
yanaşmasının təzahürüdür.
"... 1945-ci il dekabrın 13-də
qaranlıq bir gecədə bir dəstə fədai belə bir
tonqalın başına toplanmışdı... Qədim Azərbaycan
adətinə görə onlar odun ətrafında halqa
vurmuşdular... Göylər buludlu, üfüqlər
qaranlıq idi... Bütün ətrafda ağır bir sükut
hökm sürürdü... Payızın həzin küləyi
gecəyə məxsus bir ağır sükutu xələldar
edə bilmirdi..."
Kərim dayının öz
həyatında baş verən ağrılı həyat hekayəsi
isə xalqın azadlığı uğrunda zaman-zaman
aparılan mübarizələrdə
qızlarımızın, qadınlarımızın kişilərdən
heç də geri qalmadıqlarını, həm də ən
ağır günlərdə onlara silahdaş, mənəvi
arxa-dayaq olduqlarından xəbər verir. Kərim
dayının gənc və gözəl həyat
yoldaşı Minurə də belə vətənpərvər,
cəsur qızlarımızdan biridir. O da əriylə bərabər
ilk gündən vətəninin azadlığı uğrunda
başlamış azadlıq mübarizəsinə
atılır, silah götürüb fədailər dəstəsinə
qoşulur.
Tarixdən məlumdur ki, Cənubi
Azərbaycanda baş qaldıran azadlıq mübarizələri
həmişə xarici imperalist qüvvələrinin əliylə
boğulub. Rus, ingilis, amerikan sümürgəçiləri Azərbaycanın
sərvətlərini talan etmək üçün həmişə
arxadan onun kürəyinə xəncər saplayıblar. Xalq nə zaman ki, öz azadlığı uğrunda
ayağa qalxıb, yadelli işğalçılar hər dəfə
bir mürtəce plan hazırlayaraq onun mübarizəsini qan
gölündə boğublar.
Təbriz hər zaman
İranda baş qaldıran azadlıq mübarizəsinin
beşiyi sayılıb. İranda Təbrizə hər zaman nicat
yeri, azadlıq simvolu kimi baxıblar. Təbrizin
hər dəfə ayağa qalxması İranda minillik səltənətləri
çökdürüb, qorxunc hakimiyyətləri yerindən
oynadıb. Ona görə də İrana
hakimlik edən bütün şahlar, tiranlar ən çox Təbrizdən
qorxub, Təbrizdən çəkiniblər. Bunun üçün də Təbrizin
çökdürülməsi, zəif salınması
üçün hər dürlü cinayətlərə əl
atıblar. "On iki dekabr" hekayəsinin
adı da simvolik olaraq Təbrizdə Azərbaycan
xalqının böyük oğlu Seyid Cəfər Pişəvərinin
başçılığı altında başlamış
"21 Azər" hərəkatının adından
götürülüb. Bu dəfə də
xalq həmin inamla, həmin coşquyla Təbrizin səsinə
səs verib milli mücadiləyə, son və qəti
döyüşə atılıb.
"... O zaman bütün Azərbaycanın,
bütün İranın gözü Təbrizdə idi... Hamı Təbrizə baxırdı. Onun nə
edəcəyini gözləyirdi... Bizim taleyimiz
onun hərəkətindən asılı idi. Azərbaycan torpağının gələcəyi,
İran azadlığının taleyi onun əlində idi.
Dönə-dönə qılınc götürüb
qanlı mübarizələrə girişmiş, səadət
qapılarını açacağı, azadlıq
bayrağını əbədi olaraq qaldıracacağı
yerdə bədbəxtliyə uğramış, taleyin qəzəbinə
rast gəlmiş, qolları bağlanaraq yenidən zülmət
zindanlara atılmış bu qəhrəman bir daha ayağa
qalxmaq, qılınc vurmaq üçün özündə
bir mətanət və qüdrət, ruh və rəşadət
tapacaqdımı?.. Biz Təbrizə baxır və belə
düşünürdük... Biz deyirdik ki, "Yox!.. Bu dəfə məğlubiyyət ola bilməz!.. Bu dəfə heç bir hiylə
və təzvir bu qəhrəmanın əlindən əbədi
azadlıq bayrağını qopara bilməz. Bu son və
qəti vuruşdur.. bu
vuruşda Təbriz qalib gələcəkdir..."
Hekayədə Təbrizin qüdrəti, əzəməti, Təbrizin Azərbaycan üçün, bütövlükdə İran üçün hansı rolu oynadığı bir daha göz önünə gəlir. Həm də yazıçı bütün varlığıyla inanır ki, azadlıq arzusu, özgürlük istəyi ilə yaşayan millət mütləq bir gün əsarət zəncirindən qurtaracaq.
"... - Görürsənmi, Mahmud, yüz minlərlə həmvətənimizin müqəddəs arzusu belədir. Azadlıq arzusu ilə yaşayan bir milləti əbədi əsarətdə saxlamaq qeyri-mümkündür!"
Azərbaycan xalqının tarixində ən xoşbəxt anlar, sevincli günlər onun azadlığa, özgürlüyə qovuşduğu anlar olub. Bəzən bu xoşbəxt anlar zaman baxımından çox qısa olsa da, onun təsiri, nəşəsi uzun illər xalqın yaddaşından silinməyib. Yazıçı bu anları elə dolğun, bədii boyalarla, hiss və həyəcanla çatdırır ki, aradakı zaman kəsiyinin fərqinə baxmadan sanki sən də o hadisələrin şahidinə, iştirakçısına çevrilirsən. Elə bədii sözün əsil gücü də məhz bundadır.
Mirzə İbrahimov təkcə ədəbi əsərlərində deyil, şəxsi həyatında - ictimai-siyasi fəaliyyətində də milli-azadlıq ideyalarına bağlı idi, Azərbaycanın bütövlüyü uğrunda mübarizə aparmağı özünə həyat amalı seçmişdi və bu ideyalar uğrunda da dönmədən mübarizə aparırdı. Cənubda xalqımızın məğlubiyyəti ona öz gücünü Şimalda reallaşdırmağa səfərbər etdi. İşlədiyi partiya və dövlət vəzifələrində həmişə milli mənafeni şəxsi mənafeyindən üstün tutmuş, Azərbaycan dilinin dövlət dilinə çevrilməsində, onun mətbuatda və ədəbiyyatda öz yerini möhkəmləndirməsində yazıçının əvəzsiz xidmətləri danılmazdır. Onun əsas ilham mənbəyi və güc aldığı qaynaq da elə xalqın azadlığa olan sarsılmaz inamı idi.
"... Biz sizin sağlığınıza badə qaldırarkən, sən sözümüzü kəsdin.
- Dostlar, - dedin, - bu gün vətənimizin üfüqlərində azadlıq günəşinin doğduğu gündür... Biz bu günü gördüyümüz üçün xoşbəxtik. Bu günün xatirəsi dərdli vaxtlarımızda belə qəlbimizə təsəlli və qüvvət verəcəkdir".
Azadlığa qovuşmaq nə qədər xoş, sevincli, nəşəli hissdirsə, onu itirmək qat-qat artıq kədərli, hüznlüdür. Yazıçı xalqın yaşadığı təzadlı hadisələri, sevincli-kədərli günləri də, ağrı-acıları da ədəbii-bədii cəhətdən çox böyük ustalıqla qələmə almışdır. Xalqın qələbəsi onu nə qədər sevindirir, qol-qanad verirdisə, onun məğlubiyyəti də yazıçını bir o qədər kədərə qərq edirdi. "İztirabın sonu" hekayəsində ədib yazır:
"... Fəlakət Təbrizin üstünü birdən almışdı. Üfüqlərdən aşıb gələn qara buludlar, bütün göy üzünü örtən kimi, Təbrizin də üstündə ölüm öz qanadlarını gərmişdi. O, ürəkləri vahimə ilə doldurmuş, qəlblərə sonsuz iztirab gətirmişdi. Minlərlə insanın həyatını matəm, göz yaşı, nalə və ümidsizlik pərdəsi ilə örtmüşdü. İdrak və vicdan sahiblərini meydandan çıxaran, cani və bıçaqçıları küçələrə tökən də bu fəlakət olmuşdu.
Bircə gün əvvəl sakit bir həyatla yaşayan, tezliklə artıb böyük və mədəni bir paytaxta çevrilmək ümidi ilə ruhlanan şəhərin küçələri insan cənazələri ilə dolmuşdu. Burda, orda, su arxlarının içində, ağacların dibində başı kəsilmiş, qarnı yırtılmış, əl-qolu sındırılmış meyitlər gözə dəyirdi. Bu meyitlərin içində cavan fədailər, günahı məlum olmayan ağ saçlı qocalar, körpə uşaqlar və lüt arvadlara rast gəlmək olardı".
Mirzə
İbrahimovun əsərlərində milli satqınlar,
xalqın azadlığını miskin bir mənsəbə,
ucuz vəzifə kürsüsünə satan manqurtlar nifrətlə
lənətlənir. "İztirabın
sonu" hekayəsindəki Əmir Cahani də Tehran fars
rejiminin miskin bir nökəridir. Öz xalqına arxadan
bıçaq saplayan bu şərəfsiz Təbrizin
məğlub olmasında, xalqın işğalçı
orduların gülləsinə, qurğuşuna tutulmasında əlindən
gələn satqınlığı əsirgəmir.
İşğalçı ordunun qabağına
düşüb azadlıq mücahidlərini nişan
verərək onların ölümünə səbəb olan
Əmir Cahani kimi milli satqınlar ən dəhşətli
düşməndən də qorxuludur.
"Əmir Cahani adını
eşidən kimi Qəhrəman "Ah lənətə gəlmiş",
deyə hayqırdı... Neçə gündən
bəri Tehran işğal ordularının qabağına
düşüb demokratların və onlarla əməkdaşlıq
etmiş adamların yerini göstərən, bir-bir evlərini
talan etdirən, arvad və uşaqlarının başına
pislik gətirən mənfur sima gözlərində
canlandı".
Xalqımızın şərəfli
qəhrəmanlıq tarixində ara-sıra milli
satqınların, yadellilərin əlində alət olan əqidəsiz
insanların olması da istisna deyildir. Çox vaxt alınmaz
qalalarımız, məğlubedilməz ordularımız bir
satqının, boğazının qulu olan yaramazın
tamahı ucbatından, çirkin ehtirası üzündən
məğlub olmuşdur. Xalq da milli
satqınları, yurduna yağı kəsilən şərəfsizləri
heç bir zaman bağışlamamışdır. Fürsət düşən kimi xalqın qeyrətli,
igid oğulları həmin satqınları layiq olduqları cəzalarına
çatdırmışlar. Mirzə
İbrahimov bütün əsərlərində bu cür
milli satqınları, mənəviyyatsız vətən xainlərini
azad buraxmır, onları xalqın mühakiməsinə verir.
"... Dizləri əsən Əmir
Cahani nazik bir səs çıxardı:
- Mənim günahım nədir?
- Yetim qalmış uşaqların
göz yaşı. Oğulsuz anaların ah-naləsi,
közü sönmüş ocaqlar, işıqsız
qapılar, didilib parçalanmış Azərbaycan.
Budur sənin günahın!.. İndi sən
mənə de görüm, Azərbaycanı satmağa kim səni vəkil seçib? Onun irz-namusunu bir
itin ayağı altına atmaq ixtiyarını sənə kim verib?"
Zaman bütün yaraları sağaltsa da, vətən dərdi heç vaxt unudulmur. Xalqımız tarixi boyu çox ağır sınaqlardan keçib. Bəzən onun qanı sel kimi axıdılıb, şəhərləri, kəndləri əhalisi qarışıq atəşlərə verilib. Lakin məhrumiyyətin acısı nə qədər göynərtili, faciə nə qədər böyük olsa da, sonda xalq özündə güc-qüvvət taparaq yenidən toparlanaraq ayağa qalxır.
"... Nəhayətsiz çarpışmaların beşiyi olan torpaq isə zaman keçdikcə qoynuna aldığı cənazələri əridir, ağır iztirablara son qoymuş intiqamın izlərini itirirdi".
Cənubi Azərbaycanda neçə qərinədir ki, davam edən milli-azadlıq mübarizəsi son yüz ildə ədəbiyyatımızda geniş şəkildə öz bədii əksini tapıb. Bu mövzuda çox sayda romanlar, povestlər, poemalar, müxtəlif janrlarda saysız-hesabsız bədii əsərlər yaradılıb. Lakin Məmməd Səid Ordubadi istisna olunmaqla, Mirzə İbrahimov qədər bu hadisələri daha geniş spektrdən, bütün çalarları ilə və dolğun şəkildə işıqlandıran ikinci bir yazıçı olmayıb. Çünki onun özü bu ağrılardan, acılardan doğmuşdu. Bu baxımdan da onun 40-50-ci illərdə qələmə aldığı "Cənub hekayələri"ni xalqımızın milli-azadlıq mübarizəsinin canlı salnaməsi adlandırmaq olar.
(Əvvəli 26
aprel sayımızda)
İlham MƏMMƏDLİ
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 28 aprel.- S.4.