Lev Qumilyov: “Damarlarımda Qızıl
Ordanın qurucusu Cuçi xanın türk qanı axır”
Avqust
Muran: Lev Nikolayeviç, Yakutiyada sizin “Qədim türklər”,
“Hunnlar”, “Xəzəristanın kəşfi”, “Etnogenez və
Yerin biosferi” kitablarınız yaxşı məlumdur. Bu yaxınlarda isə “Neva” jurnalının 3-4-cü
saylarında (söhbət 1989-cu ildən gedir -V.Q.) Rusiyaya tatar-monqol basqınından bəhs edən
“Apokrifik dialoq” məqalənizi oxudum.
Lev
Qumilyov: Məgər belə bir basqın olub? Sadəcə
30 min nəfərlik dəstə Ryazandan keçib və yoluna
davam edib.
A.M. Necə düşünürsünüz, 30 min nəfərlik
bir dəstə böyük Rusu işğal edə bilərdimi?
L.Q. Edə bilməzdi. Həmin dövrdə
Rusun sərəncamında yarım milyon könüllü, 100
min nəfərlik isə peşəkar ordu var idi. Bunlar mənim
yox, tarixçi
Karqalovun məlumatlarıdır (V.V.Karqalov. Monqolo-tatarskoe
naşestvie na Rus, Moskva, Prosvehenie, 1966). Hesab edirəm ki, rus knyazlıqları Qızıl
Ordanın tərkibinə könüllü daxil olmuşdular.
Səbəbi barədə yazmışam.
A.M. Bəs Yevpatni Kolovrata nə deyirsiniz? Bəs onun
monqol-tatarlarla mübarizəsi? Salnamələrdə öz əksini
tapan Ryazan torpağı
üçün tarixi ağı?
L.Q. Ryazanın poloveslərlə monqollara qarşı anlaşması
vardı. Poloveslərin darmadağın edilməsi Ryazanın
da eyni tale yaşamasına gətirib çıxardı.
Məgər sizə qəribə
görünmür ki, Kolovratın cəmi-cümlətanı
2700 nəfər döyüşçüdən ibarət
qoşunu Batının ordusunu dayandırmışdı?
A.M. Bəs Kiyevin xaraba qoyulması? Salnamələrdə
yazılana görə, Kiyev üzərinə elə
böyük ordu gəlmişdi ki, dəvələrin nəriltisindən
ağız deyəni qulaq eşitmirdi.
L.Q. Kiyevi dörd dəfə darmadağın ediblər. Birinci dəfə
şəhəri 1165-ci ildə Andrey Boqolyubski viran qoyub. İkinci dəfə bu işi 1203-cü ildə knyaz
Ryurik Rostislavoviç Smolenski görüb. “İqor polku
haqqında söz” dastanında tərənnüm olunan həmin
o knyaz! Üçüncü dəfə 1265-ci
ildə İzyaslav Çerniqovsi “rus şəhərlərinin
anasını” yerlə yeksan edib. Batı gələndə
şəhər bu üç dağıdıcı
basqından sonra sadəcə böyük bir xarabazarlıq
halında idi.Kiyev knyazı Mixail isə yerinə voyevodasını
qoyaraq Polşaya qaçmışdı.
A.M. Oljas
Suleymenovun “Az və Ya” kitabına
münasibətiniz necədir? Onun elmi dəyərini
necə qiymətləndirərdiniz?
L.Q. Mən onun atası, Cezqazqan mis mədənini kəşf
etmiş Ömər Süleymanovun dostu idim. Biz Norilsk həbs
düşərgəsində bir kameranı
bölüşmüşdük. Öməri
özümün ağsaqqal dostum sayırdım. Ona görə də Oljas Suleymenovun kitabına məhvedici
resenziya yazmaqdan boyun qaçırdım. Şəxsi
fikrimə gəldikdə, hesab edirəm ki, “Az
və Ya”nın elə bir mühüm elmi dəyəri yoxdur.
Yaxşı, siz mənə deyin, dostunuzun oğlunu
öldürə bilərdinizmi?
A.M. Mən, ümumiyyətlə heç kəsi
öldürə bilməzdim.
L.Q. Mən də türkəm və türk yasasına
görə heç kəsi öldürə bilmərəm. Lakin elə
hallar olur ki, düşməni öldürmək lazım gəlir.
(Oljas isə ümumiyyətlə atasından
imtina edir!) Oljas Suleymenov yazır ki, məmlüklər
qıpçaqdırlar. XIV əsrdə
çərkəslər bütün qıpçaqları
sıxışdırıb aradan
çıxarmışdılar. Ona görə tam əsasla
düşünürəm ki, məmlüklər
qıpçaq ola bilməzdilər.
A.M. Məmlüklərin
qıpçaq olduqlarını Moskva ətrafındakı
Napoleon dövrünə (1799-cu il Misir
ekspedisiyasından sonra məmlüklər Napoleonun şəxsi
qvardiyasında xidmət edirdilər - V.Q.) aid fransız qəbirlərini
araşdırarkən tapılmış üzüklərdəki
qıpçaq damğalarına əsasən müəyyən
ediblər. Hər halda Oljas Suleymenov belə
yazır.
L.Q. Qıpçaqların qalıqları müasir rus və
Ukrayna xalqının tərkibində yaşamaqdadırlar. Məsələn,
nko ilə qurtaran Ukrayna soyadları (Dıbenko, Krılenko,
Qorenko və s.) daşıyıcıların qıpçaq əsilli
olduqlarını göstərməkdədir. Çünki bu türk suffiksidir.
A.M. Yakut alimlərinin fikrincə, qıpçaqların
bir hissəsi müasir yakutların əcdadlarıdır.
Onların qədim etnonimi olan “kanqlı” adı
yakut-kanqalaslara keçmişdir. Akademik Okladnikov isə həmin
yakut-kanqalasları yakut xalqının bədənində
yad cism sayırdı. Qıpçaqların digər hissəsi
isə şərqə - Anqara çayı hövzəsinə
getmiş və orada kurıkanlarla ( yakutların
əcdadları) qaynayıb - qarışmışdılar.
L.Q. Kanqlılar poloves yox, peçeneqlərdir. Peçeneqlərin
bir hissəsinin kurıkanlarla qaynayıb-qovuşmaları
tamamilə mümkündür. Çünki
peçeneqlər həqiqətən də cəsur, qəhrəman
xalq idi. Onların Rusiya hüdudlarından
izsiz-soraqsız yox olmaları da həqiqətdir. Qıpçaq-poloveslər isə Qərbə və
Cənuba tərəf çəkilmişdilər. Balxaş gölü
ilə Aral dənizi arasında köç edən
peçeneqlər olduqca qədim xalqdırlar. Kanqyuy adlı dövlətləri də olmuşdu.
Peçeneqlərin nəsilləri indi də
mövcuddur. Bir hissəsi Böyük Juz
qazaxlarının, bir digərləri isə yakutların tərkibinə
daxil olublar. Bu fakt tarixi baxımdan kifayət
qədər əsaslandırılıb. Peçeneqlərin
inkişafının
yüksək fazası bizim eradan əvvəl birinci
əsrə təsadüf edir. Uğradıqları
ən böyük fəlakət III əsrdə baş verən
quraqlıq idi. O zaman indiki Karaqanda altında yerləşən
böyük Bet-Pakdol düzü başdan-başa yanıb
qurumuşdu. Bax elə həmin vaxt peçeneqlər
şərqə - Mərkəzi Qazaxstana və Qərbi Sibirə
üz tutdular. Kanqlı xalqı haqqında
ilk məlumatı bizanslılar vermişdilər. Bizans tarixçiləri onları “padzınak”
adlandırırdılar. Rus dilindəki
“peçeneq” sözü də buradan yaranmışdır.
Əmələ Peçeneqlərin bir hissəsi
X əsrdə Qərbə köç edib Dnestr, Dnepr, Buq
çaylarının aşağı axarında məskunlaşdılar.
Gəldikləri yerlərdən madyarları
sıxışdırıb çıxardılar. Və 889-cu ildə artıq xeyli qüvvətlənmiş
peçeneqlər Ön Qara dəniz ərazilərinə
soxuldular. Mən hesab edirəm ki, yakutların etnogenezi Okladnikovun
düşündüyü kimi XVII əsrlə deyil, XI əsrlə
bağlıdır. Ksenofontov isə bu tarixi VIII əsr
hesab edir. Qavriil Vasilyeviç Ksenofontov
böyük alim idi. Onun “Uranxay saxalar” kitabını mən
Turuxanskda,
sürgündə olarkən oxumuşdum.
A.M. Bu kitab o zaman qadağan edilmişdi.
L.Q. Ksenofontov həbs düşərgəsində
ölmüşdü. Lakin onun kitabı Turuxansk rayon kitabxanasında
var idi və nədənsə kitab fondundan
çıxarmağı unutmuşdular. Mən
də oradan götürmüşdüm. Ksenofontov
İntibah miqyaslı böyük alim idi. Hər
bir etnos öz landşaftı ilə bağlıdır.
Meydana çıxan, uşaqlıq və yetkinlik
dövrünü keçirən xalq öz landşaftına
uyğunlaşır,
etnopsixoloji keyfiyyətlərini burada qazanır. Hətta yaşayış məskənlərinin
dəyişmək məcburiyyəti qarşısında
qalanda elə yer seçməyə çalışır ki, ilkin vətəninə
bənzəsin.
A.M. Nə üçün Yakutiyada məskunlaşan
evenklər və evenlər meşələrdə
yaşamışlar və indi də yaşayırlar, yakutlar
isə heç vaxt meşələrdə deyil, göllərin
yaxınlığındakı talalarda - alaslarda məskunlaşırlar?
L.Q.
Yakutlar Anqara hövzəsindəki çöllərdən
sıxışdırılıb çıxarılanda ilkin vətənlərini
xatırladan düzənliklər tapmağa
çalışmışdılar.
A.M. Başdan-başa meşəlik olan Yakutiyada atları
sadəcə kollara, ağaclara da bağlamaq mümkün idi. Ancaq buna
baxmayaraq, yakutlarda at bağlamaq üçün xüsusi yer -
serqe var. Bu da çöldə keçən həyatla
bağlı yaddaşa hopmuş xatirədir?
L.Q. Şübhəsiz.
A.M. Kurıkanlar harda qurtarır, yakutlar harda
başlayır?
L.Q. IV əsrdə
Mərkəzi Asiyada nəmiş iqlimin yaranması ilə əlaqədar
kurıkanlar Çindən köç edirlər və
yaşayış üçün daha münasib saydıqları
Anqara hövzəsindəki düzənliklərdə məskunlaşdılar.
Siz Anqaraboyu çöllərdə olmusunuz?
Yox? Orada hava otların ətri
ilə doludur. Kurıkanlar zəngin mədəniyyətə
malik xalq idlər. Yakutlar qədim
kurıkan mdəniyyətinə xas cəhətlərin
çoxunu itiriblər.
A.M. İtiriblər?
L.Q. Bəli.
Biz hamımız itirə-itirə gedirik. X
əsrdə kurıkanlar buryatların basqınına
uğradılar.
A.M. O zaman buryatlar ayrıca xalq kimi mövcud idi? Axı belə
hesab edirlər ki, buryatlar kurıkanların bir hissəsinin qədim
monqollarla qaynayıb-qarışması nəticəsində
meydana gəliblər?
L.Q. Buryatlar qədim monqollardır. Onlarda türk
qanı yoxdur. Kurıkanlar isə elə
yakutlar özləridir. Bunlar eyni
xalqdır. Fərqli olan yalnız addır,
etnonimdir.
A.M. Nə üçün “kurıkan” etnonimi qorunub
saxlanmayıb?
Niyə müasir yakutlar özlərinin əzəli
tarixi adı ilə tanınmırlar?
L.Q. Bu sual artıq etnolinqvistlərə
ünvanlanmalıdır. Cavab tapmaq onların borcudur.
A.M. Yeri gəlmişkən, etnonimlər haqqında. Nə
üçün yakutlar özlərini həm uranxay, həm də
saxa adlandırırlar? Bunu nə ilə
izah etmək olar?
L.Q.
Ksenofontovun fikrincə, uranxaylar Lena hövzəsinin qədim
sakinləridir, saxalar (kurıkanlar) isə gəlmələrdir.
A.M. Amma qədim tuvalılar da özlərinə uranxay
deyirlər. Hətta inqilaba qədər Tuva Uranxay ölkəsi,
tuvalılar isə uranxaylar adlandırılırdı.
L.Q. Bəli,
hunnlara qədərki dövrdə, bizim eradan 2-3 min il əvvəl uranxaylılar iki hissəyə
bölünmüşdülər və onların bir hissəsi
indiki Tuva ərazisinə köç etmişdi.
A.M. Hunlar türklərin əcdadları idilər?
L.Q. Hunnlar özləri türk idilər.
A.M. Lev Nikolayeviç, türk mədəniyyətinin gələcəyi
haqqında nə düşünürsünüz?
L.Q. Bu barədə bir söz deyə bilmərəm. Gələcəyin
modelləşdirilməsi elmi biliklərin obyekti deyil.
A.M. Lakin futurologiya adlı elm sahəsi mövcuddur.
L.Q. Mən belə bir sahə ilə məşğul
olmuram. Sadəcə onu deyə bilərəm ki, türklər
qüdrətli, böyük potensiala malik xalqdır.
Əgər gələcəkdə başqa xalqlara
qaynayıb-qarışsalar, hansı dildə
danışmalarından asılı olmayaraq, yenə də
tarixi proseslərin katalizatoru kimi qalacaqlar.
A.M. Hər hansı bir xalqdan danışarkən “vəhşi”
epitetindən istifadə etmək nə dərəcədə
mümkündür?
L.Q. Hər bir insan kimi hər xalqın da öz
yaşı var. Xalqlarda izafi enerji mövcud deyil. Xalq yer
üzünə gəlir və dərhal enerji israf etməyə
başlayır. Bildiyiniz kimi, insan öz həyatı
boyu müxtəlif mərhələlərdən keçir -
bura gənclik, yetkinlik, qocalıq dövrləri daxildir. Gənclik çağında insan daha dəliqanlıdır
və özünü vəhşi kimi aparır. Sonra tədricən səbirlilik və müdriklik
dövrü gəlir. Xalqlar da demək olar
ki, eyni yolu keçirlər. Gənc xalqlar
özlərini bir cür apara bilərlər, yetkin xalqlar
başqa cür. Romanın üzərinə
gedən germanlar gənc, romalılar isə artıq qocalıb
əldən düşməkdə olan xalq idilər. Ona
görə də hər ikisi özlərini fərqli şəkildə, yəni
yaşlarına uyğun aparırdılar.
Avropada geniş yayılmış təkamül nəzəriyyəsinə
görə, əvvəldə bütün xalqlar “heysiz” vəziyyətdə
olublar, sonra dirçəlməyə başladılar. Tam əksinədir.
Onlar
başlanğıc mərhələdə
inkişafda idilər, sonra mədəniyyətlərini sərf
edib qurtardılar. Xalqlar “vəhşi” ola bilməzlər, “vəhşi”
adlandırılanlar sadəcə enerjilərini, mədəniyyətlərini
sərf edib tükətmiş insanlardır. Onlar
sadəcə həddindən artıq qocadırlar. Amma təbii
ki, nə vaxtsa gənc olublar, Sizin neçə
yaşınız var.
A.M. 23 yaşındayam, necə bəyəm?
L.Q. Mənim isə 77 yaşım var. Siz yeriyirsiniz,
qaçırsınız. Mənim isə
ayaqlarım yer tutmur. Siz gəncsiniz, mən
qocayam. Gənc və qoca xalqlar da təxminən
bizim vəziyyətimizdədirlər. Avropasentrizm
nəzəriyyəsi nöqteyi-nəzərindən məsələn
deyək ki, Avstraliyadakı aborigenlər vəhşidirlər.
Bu, mümkün deyil. Əslində,
onlar sadəcə çox qoca xalqdır. Yer
üzündəki ən qədim xalqlardan biridir. Onlar nə vaxtsa
mövcud olmuş çox güclü, mədəni etnosun
qalıqlarıdır. Sadəcə əski
mədəniyyətlərini qeyb ediblər. Amma nə vaxtsa Avstraliya aborigenləri gənc və
qüvvətli idilər. Əgər belə
olmasaydı, nəhəng və təhlükəli Hind
okeanını necə keçə bilərdilər, yeni
materikdə necə məskunlaşa bilərdilər? Qocaldıqca əski mədəniyyətlərini
itirdilər, yorulub əldən düşdülər və
indiki vəziyyətlərinə gəlib çıxdılar.
A.M. Bəs sizin fikrinizcə, müasir yakutlar əldən
düşüblər?
L.Q. Yakutlar millət kimi bizim eranın IV-V əsrlərində
təşəkkül tapıblar. Hər bir etnosun
ömrü təxminən 1200 ildir. Bunun
üstünə aşağı-yuxarı bir neçə əsr
gəlmək, yaxud çıxmaq olar. Müqayisə
üçün deyim ki, onlar rus xalqından 1000 yaş
böyükdürlər. Bu isə yetərincə
çoxdur. Əgər yakutlar bir xalq kimi gənc
olsaydılar, XVII əsrdə gəlmə rusların
hücumlarını dəf edərdilər. Lakin bunu
bacarmamışdılar.
A.M. Bəs ermənilər? Onlar deyirlər ki, 5000 il yaşları var.
L.Q. Müasir ermənilər yalnız mədəniyyət
baxımından əski ermənilərin
davamçılarıdır. Etnik komponentlərinə,
məzmunlarına görə isə qarışıq
xalqdır. Onlar müxtəlif vaxtlarda ərəblərin,
səlcuqların, osmanlıların, farsların, romalıların,
yunanların, rusların hakimiyyəti altında olublar. Müharibələr baş verirdi, əsgərlər
yerli qadınları zorlayırdılar. Belə
şeylər kütləvi hal idi. Amma nədənsə
bu barədə danışmaq etikadan kənar sayılır.
Bu cür hadisələr nəticəsində isə
ermənilərin və digər qədim xalqların etnik məzmunu
tam şəkildə dəyişirdi. Başqa
sözlə desəm, qədim erməni adının
daşıyıcıları kimi onlar bu gün də
mövcuddurlar. Lakin müasir ermənilər,
yəhudilər, koreyalılar - mədəni ənənələrini
qoruyub saxlasalar da, etnik baxımdan artıq başqa
xalqdırlar.
Sonuncu passionar zərbə dalğası Yaponiyadan,
Koreyadan, Cənubi Çindən, Birmadan, Cənubi Afrikadan
keçmişdir. Aradan yüz il ötəndən
sonra bu ölkələrin xalqları energetik qüvvələri
ilə seçilməyə başladı. Passionarlıq -
mutasiya zamanı, yaxın kosmosdan sərt şüalanma nəticəsində
meydana çıxan qüvvədir. Tarix
isə müharibələri, xalqların
köçünü, əxlaqı, passionar təkanlardan
başqa bir şey olmayan mədəniyyət yüksəlişlərini
sadəcə qeydə alır.
Çoxlu sayda tarixi materialın təhlili göstərir
ki, bu cür təkanlar cəmiyyətdə şöhrətpərəst
iddiaları, necə deyərlər, kəlləçarxa
çıxan bir qrup passionar adamların meydana gəlməsi
ilə bağlıdır. Onlar öz enerjiləri
ilə nəhəng xalq kütlələrini
yoluxdurmağı bacarırlar və etnoslar arasında təsadüf
etdiyimiz “möcüzələr” də bu zaman baş verir.
Roma imperiyası, ərəb xilafəti, Osmanlı və Rusiya
imperiyaları məhz
belə meydana gəlmişdir.
Əgər bu məsələləri qlobal miqyasda izah
etmək zərurəti yaransa, artıq dediyim kimi, Yerin
biosferində barəsində vaxtı ilə akademik Vernadskinin
söz açdığı biokimyəvi enerjinin yüksəlməsi
prosesi baş verir. Burada Darvin təlimi artıq bir işə
yaramır. Sadəcə, müasir mutagenez nəzəriyyəsi
hökmünü verir. Yerin ətrafında 6
müdafiə haləsi var. Bəzən günəşin
şüaları onlardan keçir və Yerə
çatır. Bu isə insanlara, etnoslara
öz təsirini göstərir.
Lakin cəmiyyətin sosial həyat sferasında artıq
Karl Marksın ictimai formasiyaların biri-birini əvəz etməsi
qanunu fəaliyyət göstərir. Çünki insan sadəcə
dünyaya gəlmir, o sosial obyektə çevrilir. Onun doğulması, etnogenez -bu artıq bioloji hadisədir.
Ardınca dissipasiya mərhələsi - yəni etnosun
enerjisinin yayılması başlanır.. Mən bu məsələyə populyasiya səviyyəsində
yanaşıram, Belçika fiziki, Nobel mükafatı
laureatı İlya Priqojin isə molekulyar səviyyədə nəzərdən
keçirir.
Əgər etnosun hərəkət forması haqqında
danışmaq lazım gələrsə, bu, Avropada hesab
olunduğu kimi, proqres (irəliyə doğru hərəkət)
deyil, gərilmiş simin vibrasiyasının zəifləməsi
kimi tərəddüdlü hərəkətdir.
A.M. Müasir yakutlar haqqında başqa nə deyə bilərsiniz?
L.Q. Müasir yakutlar - qarışıq xalqdır. Mədəniyyətlərinə
görə onlar yakut- kurıkandırlar. Energetik
qüvvələrinə, etnik məzmunlarına görə isə
fərqlidirlər. Bu təbiidir. Həm də burada
başqa etnopsixologiya (milli xarakter) mövcuddur.
A.M. Yakut xarakteri nədə
təzahür edir?
L.Q. Xarakter etnogenezin fazasından asılıdır. O dəyişir. Cavan xalqlar çox enerjili, qoca xalqlar - ətalətlidirlər.
Yeni qan köhnə etnosları
cavanlaşdırır. Məsələn,
xanımımın qardaşı qızı Marqarita
İvanovna Novqorodova yarı yakutdur. O, geologiya elmləri
doktorudur, aparıcı elmi işçidir, Moskvada
yaşayır ( söhbət
geologiya-mineralogiya elmləri doktoru,
professor, Rusiya EA A.E.Fersman adına mineraloji muzeyin direktoru
M.İ.Novqorodova haqqında gedir). O, çox fəal, enerjili, passionar
qadındır.
Bilirəm ki, bir çoxları Yakutiyaya qızıl və
almaz mədənlərinə işləmək
üçün gəliblər. Təbii ki, onların
hamısı heç də hər zaman rus xalqının ən
yaxşı nümayəndələri olmayıblar. Belə mühacirət artıq passionar tənəzzülün
nəticəsidir.
A.M. Xalqlar arasındakı sevgi və düşmənçilik
necə yaranır?
L.Q. Bioloji sahənin ritmləri simfoniya (“sevir”), yaxud
kakafoniya (“sevmir”) duyğularını ifadə edir. Pişiklər
və itlər də fərqli adamlara fərqli tərzdə
yanaşırlar. Bu xüsusiyyət
komplimantarlıq adlanır. Bir vaxtlar
tunquslar yakutları sevmirdilər. Tunquslar
ruslara daha yaxşı münasibət bəsləyirdilər və
buna görə də XVII əsrdə onları Yakutiyaya gətirdilər.
Yakutlar həmin ruslarla ümumi dil tapdılar.
Və müəyyən zaman keçəndən
sonra bu ruslar yakutlaşdılar.
A.M. Belə
ruslara yakut dilində “basınay” deyirlər.
Digər, gəlmə rusları isə
“nuuçça” çağırırlar.
L.Q. Görürsünüz, sizin dedikləriniz də mənim
fikirlərimin doğruluğunu göstərir. Yakutlar həmin
ruslarla ümumi dil tapa bilmişdilər. Və o ruslar
özləri də sonradan yakut oldular. Yeni gələn ruslar isə landşaftlarından
ayrı düşüblər, çünki fərqli
antropoqen landşaftda yaşayırlar. Bu
onların bioloji sahəsinə, psixikasına təsir edir.
Ona görə də şüuraltı şəkildə
hirsli, əsəbi olurlar. Psixoloji
sarsıntılara meyllidirlər.
A.M. Lev Nikolayeviç, bizim əsrin 80-ci illərinin əvvəllərində
Rusiyada Asiya kökənli xalqlara qarşı çox
güclü antipatiya vardı. Belə əhval-ruhiyyənin
meydana çıxmasına səbəb nə idi? Bundan kimlər yararlanırdılar?
L.Q. Əvvəla belə əhval-ruhiyyə sadə
xalqın cahilliyindən irəli gəlirdi. Onlar bilmirdilər
ki, özləri (yəni ruslar) yüzdə əlli Asiya əsillidirlər.
Çünki indi tarixlə maraqlanmırlar.
Maraqlananlar da birtərəfli yanaşırlar.
Tarix fənninin necə tədris edilməsi
haqqında isə ümumiyyətlə danışmaq istəmirəm.
Digər tərəfdən dediyiniz əhval-ruhiyyə
Çivilixin, Eydelman, İlya Qlazunov kimi adamların birbaşa
təbliğatı nəticəsində meydana gəlmişdi.
A.M. Rusiyada heç zaman irqçilik olmamışdı. Əks-təqdirdə
XIX əsrdə burada slavyanofillik və avroasiyalılıq kimi
cərəyanlar ortaya çıxa bilməzdi. Söhbət lap bu yaxın vaxtdan - əsrin əvvəllərindən
gedir.
L.Q. Mən
avroasiyalılıq fikrinin tərəfdarıyam! 20 il yazdıqlarımı çap etməyiblər.
Durğunluq dövründə heç bir
kitabım çıxmayıb. Sonuncu
“Hunnlar Çində” əsərim 1973-cü ildə
işıq üzü görüb. “Rus və
Böyük Çöl” indi çap edilir. Artıq cəmiyyətdə sağlamlaşma prosesi
gedir.
A.M. Siz nə zamansa Yakutiyada olmusunuz?
L.Q. Şərqə tərəf çox gedə bilməmişəm. Ancaq Okladnikov məni ekspedisiyalarına
aparırdı.
A.M. Bəs
müasir yakut alimlərindən kimləri
tanıyırsınız?
L.Q. Ksenofontovdan başqa heç kimi tanımıram.
A. M. Yakutiya ilə Çinin qədim əlaqələri
haqda nə deyə bilərsiniz?
L.Q. Türk xaqanlığı dövründə
kurıkanlar heç kimlə qaynayıb-qarışmırdılar. Bir çox
yapon və Çin mənbələrində, o cümlədən
məşhur “Yuan Çao Bi-şi” salnaməsində yakutlar
haqqında danışılır. Yakut-kurıkanların
elçiləri Çində dəfələrlə
olmuşdular. Bu, mübahisəsiz
faktdır.
A.M. Yakut kurqanlarında çoxlu Çin mənşəli
bəzək əşyaları, qablar, silah və s.
tapılmışdır. Qədim Çin müəlliflərinin
yazdıqlarına görə ağ rəngli
yakut atlarını Çin imperatorlarına hədiyyə gətirirdilər.
Eyni zamanda, xanımı kurıkan əsilli olan
imperatorlar da vardı. Lakin ən qədim dövrlərdən
müasirliyə , bizim günlərə
qayıtmaq istəyirəm. Lev Nikolayeviç,
biz indi milli şüurun görünməmiş dərəcədə
artdığı dövrdə yaşayırıq. Necə düşünürsünüz, bu problem
çoxmillətli federal dövlətimizdə həllini necə
tapacaq?
L.Q. İndi Sovet İttifaqında yeni passionar təkana qədər
öz passionarlığını itirmiş xalqlar
yaşayır.
Yakutiya Rusiya tərkibinə könüllü
daxil olmayıb. Əgər Yakutiya müstəqillik
əldə etsə, o zaman öz nazirliklərini və digər
dövlət idarələrini yaratmalı olacaq. Yenidən bu qədər məmurlar dəstəsi
yetişdirməyə və bəsləməyə nə
ehtiyac var? Sadəcə ümumi evimizdə
insan haqlarına və biri-birinin ləyaqətinə hörmət
etməyi öyrənmək lazımdır.
A.M. Müasir Sovet (xüsusi olaraq vurğulamaq istəyirəm
ki, rus yox, məhz Sovet!) federal mədəniyyəti, dövlətçiliyi,
siyasəti, kütləvi informasiya vasitələri aydın
ifadə olunmuş avropasentrist xarakter daşıyır. Baykonur kosmodromu Qazaxıstan
ərazisində yerləşir, amma mən indiyə qədər oradan bir
nəfər qazağın kosmosa uçduğunu eşitməmişəm.
L.Q. Rusiya
Avropadan 600 il cavandır. O Qərbin
yiyələndiyi tarixi təcrübəyə malik deyil. Və təbiidir ki, Avropanın daha əvvəlki
dövrlərdə keçdiyi təcrübəni indi
keçərkən Rusiya Avropaya üz tutmağa məcburdur.
Avropa hələ də öz meyarlarının
və ehkamlarının ağırlığı ilə
Rusiyanı əzir.
Avropalılar
unudurlar ki, malik olduqları Avropa mədəniyyətindən
Asiyada beşi, Avropada isə yalnız biri var. Avropada bizim
eranın birinci əsrində yaranan Bizans superetnosu vardı,
lakin o özü üçün ayrılmış 1200 ili
yaşayıb məhv olmuşdu.
A.M. Onilliklər boyu yakut ziyalılarının bir hissəsində davamlı şəkildə Çinə və Yaponiyaya həm maraq və rəğbət hissi qorunub saxlanmaqdadır. Bu məsələnin mahiyyətini necə izah edərdiniz?
L.Q. Çünki Avropanın əxlaq qaydaları yakutların xoşuna gəlmir. Bu, təbiidir. Bəzən hətta şüuraltı şəkildə də olsa asiyalı olmaq, asiyalı kimi qalmaq istəyirlər (bu xalqın təbiətindən irəli gəlir), lakin onları zorla avropalıları yamsılamağa məcbur edirlər. Bu da elə haqqında bayaq danışdığım avrosentrizmdir.
A.M. İndi SSRİ-də ziyalılar varmı? Axı ziyalılar sinfi dəyərləri, sinfi dünyagörüşləri irsi surətdə bir nəsildən digərinə ötürülən ayrıca sinifdir. Məsələn, biz proletariatın varislik əlaqələrindən, proletar nəsillərindən danışırıq. Eləcə də ziyalılar...
L.Q. Sizin dediyiniz mənada ziyalı artıq yoxdur. Xalqın dərdlərinə canı yanan subetnik qrup kimi o çoxdan yoxa çıxmışdır. Əslində xalq da dəyişib. Mənim müasirlərim ziyalılar deyil, mütəxəssislər idi. Lakin professorlarımızın arasında ziyalılar vardı. Boborıkin deyirdi ki, ziyalılar xalq üçün ürəkləri yanan natamam ali təhsilli adamlardır.
A.M. Leonid Nikolyeviç , siz Olonxonu oxumusunuz?
L.Q. Yakutların əcdadları olan Omoqoe və Ellyaye haqqındakı hissələrlə tanışam.
A.M. Sizin fikrinizcə, Olonxo nə zaman meydana gəlib?
L.Q. Olonxo yakut-kurıkanların Lena hövzəsinə
köçdükləri zaman yaranıb. Yəni
onların buryatlarla döyüşdə məğlubiyyətə
uğradıqları vaxt.
Gənc buryatlar Çingiz xanın Çində
gördüyü işi Sibirdə həyata
keçirmişdilər.. Kurıkanlar isə
bu zaman artıq əldən düşmüş qocalar
idilər.
A.M. Yenə bizim ağrılı məsələlərə
qayıdaq.
Qarışıq yakut-rus ailələrində doğulan
uşaqların yakut milliyyətini
seçdikləri barədə rəsmi nöqteyi-nəzər
mövcuddur. Əslində isə faktlar bunun əksini
sübut etməkdədir. Qarışıq
nikahdan doğulanlar əksər hallarda özlərini rus hesab
etməyə daha çox üstünlük verirlər. Bunu nə ilə izah etmək olar?
L.Q. Bu yalnız yakutların problemi deyil. Yakut mədəniyyəti
məzmunca rus mənşəli sovet mədəniyyətinin
qarşısına heç nə qoya bilmir. Çünki müasir yakutlar əhəmiyyətli dərəcədə
reliktdirlər (Lakin Sibirdə ən güclü və qüdrətli
reliktdirlər).
A.M. İnqilaba qədər yakut ailələrində orta hesabla 10-12 uşaq doğulur, lakin onların 1-2-si yaşaya bilirdi. Yakut alimləri hesablayıblar ki, əgər həmin uşaqlar sağ qalsaydılar, indi dünyada 5 milyon yakut vardı.
L.Q. Doğrudur, uşaqların çoxu
ölürdü. Amma
qalanlar ən güclü olurdular. Bu cür təbii
seçmə nəticəsində daha güclülər
yaşamaq haqqı qazanırdılar. Təsadüfi
deyil ki, yakutlar ən poetik, mədəni, uyğar xalqdır.
O hələ dünyaya özünü göstərəcək.
Mən yakutlara minnətdaram, çünki həyatımın
ən ağır dövrlərində onlar mənimlə,
kitablarımla, ideyalarımla yaxından maraqlanan yeganə xalq
olub. Mən universitetdə
yakut tələbələrdən imtahan götürəndə
yalnız bir sual verirdim: “Olonxonu” oxumusanmı?” və cavab
müsbət olanda qiymətini yazırdım (gülür).
A.M. Siz ana tərəfdən Çingiz xanın nəslindənsiniz? Anna Andreyevna
yazırdı ki, o, çingiziddir.
L.Q. Bəli,
mənim damarlarımda
Qızıl Ordanın qurucusu Cuçi xanın
türk qanı axır.
“Molodej Yakutii”, 30 mart 1989-cu il
Rus dilindən tərcümə edən Vilayət
Quliyev
525-ci qəzet.- 2017.- 29 aprel.- S.10-11-12.