70 yaşın zirvəsindən boylananda...

 

Qurban BAYRAMOV

Tənqidçi-ədəbiyyatşünas

 

Ədəbi-bədii sözün sehrinə sığınanlardan və Sözə sidq-ürəkdən ibadət üçün söz mehrabına doğru 70 ildir aramsız addımlayanlardan biri də şair, nasir, publisist Şahməmməddir!

 

Özünəməxsus yaradıcılıq yolunda şaqraq yerişli Şahməmməd!.. Respublika "Araz" Ali Ədəbi mükafatı, "Qızıl Qələm", "Zərdabi" mükafatları laureatı, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin və Respublika Jurnalistlər Birliyinin üzvü şair Şahməmmədin imzası ilə mətbuatımızdan çoxdan tanışam və onun yaradıcılığını ardıcıl izləyənlərdən, boy-boylayanlardan, söz söyləyənlərdən, fikir və münasibət bildirənlərdən biri də mənəm. Və Şahməmmədin 70 yaşını da qutlamaq istəyi buradan mayalanır, buradan rişələnir...

 

Tanıyanlar tanıyır, gənc və müasir oxuculara bildirmək istəyirəm ki, Şahməmməd Şahməmmədov 6 avqust 1947-ci ildə Azərbaycan Respublikası, Ağsu rayonu, Ləngəbiz kəndində anadan olub. Sabir adına Şamaxı Pedaqoji Texnikumu bitirib, Ağsu rayonunun Səfərli və Ərəbuşağı kəndlərində 2 il müəllim işləyib. Uzaq Şərqdə əsgəri xidmətdən və Azərbaycan keçmiş ADU-nun (indiki BDU) hüquq fakültəsinə daxil olduqdan sonra fəaliyyətini respublikanın hüquq-mühafizə orqanları ilə bağlayıb. 1982-84-cü illərdə SSRİ DİN-nin Moskva şəhərindəki Akademiyasında təhsil alıb. Bir sıra məsul vəzifələrdə işləyib, polkovnik rütbəsinə kimi yüksəlib. Bütün bu illər ərzində bədii yaradıcılıqdan bir gün də uzaq düşməyib.

 

50 ildən çox davam edən yaradıcılıq yolunda hansı məqamlar duyğularına öz təsirini göstəribsə, yalnız onları qələmə alıb. Şahməmmədin öz qələminin məhsulu olan və ya ona həsr olunmuş "Dağlar, səndə nəyim qaldı", "Nastalo vremya (Vaxt yetişib)", "Sevməsəydim, yaşamazdım", "Xatirələr ocağının işığında", "Çaylar geri dönmür", "Həyəcan dolu beş il", "Yerlə Göy arasında", "Ləngəbiz", "Bakı polisi: qısa tarixi və müasir dövrü 1840-2005", "İldırımlar qanadında", "Yollar", "Bu gün açılacaq yaylım atəşi", "O sevgini unutmaq olmur", "Nəğmələr dünyası", "+994552010290", "Şahməmməd 2006", "Qurban Bayramov: şəxsiyyətin böyüklüyü, böyüklüyün şəxsiyyəti", "Sözün də çəkisi var" kimi kitablar işıq üzü görüb.

 

2009-cu ildə beş cildlik "Seçilmiş əsərləri" çap olunub. Yeri gəlmişkən əlavə edək ki, "Seçilmiş əsərlər"in 1,2,3-cü cildlərdə müəllifin müxtəlif mövzulara - anaya, Vətənə, sevgiyə və uşaqlıq illərinə həsr etdiyi şeirləri toplanıb, həmçinin, birinci cildin əvvəlində şairin yaradıcılığı barəsində yazılmış məqalələr verilib; 4-cü cilddə məşhur "Karvan" poeması ilə birgə "Arxalı dağlar", "Əsgər qardaşıma", "Atalar, analar, oğullar", "Müstəntiq", "İki oğul atası", "Qızıl qan", "Vəfa", "Şamaxı dəftərindən", "Atamın nəsihətləri", "Kiş nəğmələri", "Çaylar geri dönmür", "Qarlı xatirələr", "Aktyorun portreti", "Qızıma məktublar", "Namuslu dünya" təkin lirizmilə yoğrulmuş on altı poeması təqdim edilib. Bunların hər birinin özünəməxsus ədəbi-estetik qayəsi və dəyəri vardır; 5-ci cilddə nəsr əsərləri, xatirələr, esselər toplanıb ki, burada müəllifin anadan olduğu Ləngəbiz kəndindən, uşaqlıq illərindən və bir də gənclik xatirələrindən bəhs edilir. Bütün cildlərin redaktoru və tərtibçisi Zülfüqar Şahsevənlidir. Heydər Əliyevə həsr olunmuş əsərlər toplusundan ibarət "Azərbaycan oxusun" adlı kitabda dahi liderə həsr etdiyi "Karvan" poeması, "Azərbaycan, bir də Heydər" şeiri ilə oxucuların görüşünə gəlib və bu kitab yüksək dəyərləndirilib. O, bir sıra kitablara redaktorluq edib, önsöz yazıb...

 

Şahməmməd ədəbiyyata hay-haraysız gəlib. Mətbuatda "Çiçəklər" adlı ilk şeiri 1966-cı ildə, hələ tələbə ikən çap edilib. Mərkəzi mətbuatda ilk şeiri isə "Azərbaycan gəncləri" qəzetində işıq üzü görüb. Sonralar şeirləri "Bakı", "Sovet kəndi", "Ədəbiyyat və incəsənət", "Azərbaycan pioneri" qəzetlərində, "Təşviqatçı", "Ulduz", "Azərbaycan təbiəti", "Göyərçin" jurnallarında, Moskvada təhsil alarkən "Literaturnaya qazeta", "Sovetskaya milisiya" kimi mətbu orqanlarda moskvalı şairlərdən İrina Yefimova və Viktor Zabelişinskinin tərcümələrində və onların təqdimatında nəşr edilib. Həmçinin, onun şeirləri fars dilinə də tərcümə edilərək İslam İran Respublikasında yayımlanıb.

 

Məşhur müğənnilərimiz - M.Bağırzadənin, F.Kərimovanın, Z.Məmmədovanın, F.İbadovanın, C.Məmmədovun, T.Vəlizadənin, E.Şirvanlının, Y.Mustafayevin, B.Əşrəfovun, T.Eyvazoğlunun, E.Rəhimovanın, Y.Babayevanın, B.Mehdiqızının, aşıqlardan V.Mahmudoğlunun və başqalarının ifa etdiyi 30-a yaxın mahnının sözlərini də Şahməmməd yazıb, o nəğmələr vaxtaşırı efirdə səslənir...

 

Şahməmməd ruhən, qəlbən şairdir və ürəyində, içində Allah sevgisi, torpaq, Vətən, insan, söz məhəbbəti var. Həyatda sevinc və kədər üzərində köklənməyi, sarı sim üstə "Şirvan gözəlləməsi" ahəngində ötməyi də bacarır...

 

Onun özünəməxsus poetik kredosunda estetik dəyər səviyyəsində belə bir məqam var: "Oxunmayan şeir ölüm kimi bir şeydir". Ona görə də, bir qələm sahibi kimi onun oxucularına belə bir müraciətə tam haqqı çatır:

 

Ey oxucu! Dinlə məni bircə anlıq...

Sizlər üçün öz yerindən çıxıb ürək,

Bircə qətrə pıçıltınız bəsim olub.

Saçınızı döyüb yağış, söküb külək,

Vərəqlərə səpələnən səsim olub.

Kəlmə-kəlmə tərəzidə çəkilmişəm,

Titrəmişəm bir oyanış zəngi kimi.

Gözünüzdə ağac kimi əkilmişəm,

Yaşamışam içinizdə sevgi kimi.

 

Doğrudan da, Şahməmməd oxucularının qəlbində, iç dünyasında sevgi kimi yaşamağı bacaran şairlərdəndir və sözün "kəlmə-kəlmə tərəzidə çəkilməyin" məsuliyyətini dərindən dərk edir. Bu misralar onun yaradıcılığının estetik mahiyyətini və şair şəxsiyyətinin konturlarını göstərir.

 

O, şair ömrünün mahiyyətini, mənasını, cövhərini şeirə çevirməyi bacardığından özünə məxsus yaşantısı, duyğusu, ağrısı olan bir şair ömrü şeirləşib:

 

Keçən ömrüm hardan gəldi, hara getdi?

Keçən ömrüm rəqəmlərin toplusudur.

Doğan-doğdu, ölən-öldü, itən-itdi,

Keçən ömrüm xatirələr tablosudur.

 

Şahməmmədin şeirləri həyatın poeziyasıdır, onun şeirləri öz şirəsini, mayasını təbiətdən, doğma torpaqdan alır. Və elə buna görə də, onun şeirlərindən taxıl zəmilərinin bərəkətli ətri gəlir; laləli, çiçəkli, yoncalı biçənəklərin yel vurduqca tellənən lacivərd dalğaları görsənir onun şeirlərindən; bütün Şirvan dağları boylanır onun şeirlərindən:

 

Yaz gəlıb, budaqlar puçur-puçurdu,

Dağlar Şamaxıya çağırır məni.

İlham ürəyimi qəfil uçurdu,

Dağlar Şamaxıya çağırır məni.

Dərələr dumanlı, dağ şəlaləli,

Üfüqə bənzəyən düzlər laləli.

Onların baxışı şehli-şanəlı,

Dağlar Şamaxıya çağırır məni.

 

Əslində, həm bu "Dağlar" şeirində, həm də bütün poeziyasında Şahməmməd şeirinin bütün ölçüləri dağa köklənib:  poeziyasına həm məna, həm də forma gözəlliyini dağların özü verib. Ona görə də, dağlardan qopa bimir, dağlar həmişə onunladır; şəhərdə, kənddə, idarədə, istirahətdə, fərqi yoxdur, Ləngəbiz dağları bir an belə şairi tək qoymur. Körpə anasından ayrı dura bilmədiyi kimi, Şahməmməd də dağlarsız dayana bilmir:

 

Arxam da siz, qorxum da siz,

Dincliyim də, yuxum da siz,

Dolanırsız qanımda siz,

Sizsiz yoxam, heçəm, dağlar.

 

Hər bir şairin şeirinin öz rəngi var və bu rəng onu bir şair kimi seçdirir, məhz onun varlığının olduğunu bildirir. Şahməmməd poeziyası dağ rəngindədir. Dağların boyaları onun bütün Sözünə çöküb. Və bu, heç də təsadüfi deyil.

 

Onun şeirlərində həyatın məntiqi ilə poetik məntiq birləşə bilir; həyat həqiqəti estetik həqiqətə çevrilir.

 

Əslində, yaradıcılıq da, budur!.. Və bu keyfiyyətlər onun həm bir insan, həm də şair ömrünün tufanlı, ziqzaqlı, amma şərəfli yollarına işıq salır, çıraq tutur, onu dumanlıqlardan çıxarır, bəzən də torpağı daha yaxından, bütün azmanlığı ilə qucmaq istəyilə qanadlandırır, sevgisini sözə, şeirə döndərir, sözü zərrə-sərrə çəkərək ürəyini daima söz sorağında çırpındırır:

 

Ürəyim çırpınır söz sorağında,

Sözü zərrə-zərrə çəkəsiyəm mən,

Bir həsrət yaşayır könül bağımda,

Nə qədər canım var, çəkəsiyəm mən.

 

Onun haqqında İlyas Tapdıq, Məstan Günər, İsgəndər Etibar, Tahir Taisoğlu, Əli Rza Xələfli, Zülfüqar Şahsevənli, Vaqif Yusifli, Seyfəddin Rzasoy, Ramiz Əkbər, Sona Xəyal, Şahrza Ağayev, Zeynal Babayev, Emin Axund, Emil Tahiroğlu,  Aqil Hüseynov, Natiq Qocaman və başqaları mətbuat səhifələrində öz fikirlərini bildirib, Şahməmmədə bir şair-publisist kimi müxtəlif prizmalardan baxışlarını ortaya qoyublar. Xatırladım ki, mənim də, onun yaradıcılığı barəsində bir neçə məqaləm və "Poeziyanın sirri: çaylar geriyə axmır, dənizə can atır və yaxud, qəlbini nar təkin kağıza sıxan şair Şahməmmədin poeportreti: mini-modern monoqrafiya" kitabım çap olunub.

 

Artıq Şahməmməd 70 yaşın zirvəsində bardaş qurub. Bu zirvədən baxanda Şahməmmədin Azərbaycan ədəbiyyatına olduqca səmərəli, dəyərli bir yaradıcılıq bəxş etdiyinin şahidi oluruq! O, "Sanıram ki, dünəndi bu" şeirində keçmişinə nəzər salaraq yazır ki, illərin nə vaxt, necə gəlib keçdiyini hiss etməyib, çünki əlləri həmişə qələmdən yapışıb... Bir də baxıb ki, 70 yaşın dizini yerə vurub. Əziz qələm dostumu 70 illik yubileyini təbrik edir, ona uzun, sağlam ömür diləyir, bundan sonra da cavanlıq enerjisi ilə yaratmasını, ürəyinin daima söz sorağında çırpınmasını arzulayıram!..

 

525-ci qəzet  2017.- 1 avqust.- S.8.