Mənim üçün Mopassan...
Şahanə MÜŞFİQ
Uzun illər öncəydi - hələ onda məktəbli
idim - anamın işlədiyi məktəbin kitabxanasında
kitabların yenilənmə işləri gedirdi.
Kitabxanaçı sinif yoldaşımın anası
olduğundan mənim kitablara düşkünlüyümü
bilirdi. Ona görə də anama xəlvəti demişdi ki,
Şahanəyə denən gəlsin köhnə kitablardan
ürəyi istəyəni seçib aparsın, onsuz da zibilliyə
atılacaq. Bunu mənə deməkmi olar?!
İki gün anamın şagirdləri ilə birgə evə
kitab daşıdıq, özü də nə az-nə
çox, üç yüzdən artıq...
... Onunla ilk tanışlığım da
yarıqaranlıq, kitabları yerlə bir olmuş, toz iyi kitab
qoxusuna qarışıb boğanaq bir ab-hava yaratmış həmin
kitabxananın gözdən uzaq bir küncündə oldu.
Əvvəllər onu heç görməmişdim,
nə yalan deyim, heç adını da eşitməmişdim.
O isə çox yaşlı idi. Bir küncdə
sakitcə büzüşüb qarışıqlığa
baxırdı, bəlkə də, ona nə zaman növbə
çatacağını gözləyirdi. Kitabların arasında gözlərimin
dumanlandığı, başımı itirdiyim halda onun necə
fərqinə vardım bilmirəm. Ancaq nəysə
məni özünə çəkdi elə bil. Görünür, kitabxanaçı onu çox
yaxşı tanıyırdı. Diqqətlə ona
baxdığımı görüb dedi:
-
Mopassandır...
- Necə?
- nə dediyini başa düşməmişdim.
- Deyirəm
ki, Mopassandır. Gi de Mopassan - fransız
yazıçısı... Çox maraqlı
hekayələri var, istəyirsən onu da götür.
Həvəslə
ona yaxınlaşdım, əlimi uzadıb götürmək
istəyirdim ki, əlim havadan asılı qaldı:
üstündə balaca bir kağıza həmin məktəbdə
işləyən bir müəllimin adı
yazılmışdı. Deyəsən,
gecikmişdim, məndən öncə kiminsə diqqətini
çəkmişdi artıq. Əlimi geri çəkdim:
- Bunu
götürüblər. Mopassandan yenə də
var?
- Yox, təəssüf
ki, elə bir dənədi.
Böyük
xəyal qırıqlığı ilə kitaba
baxdığımı görüb sakitcə
pıçıldadı:
-
Götür qoy kitablarının arasına, soruşan olsa,
bilmirik. O qədər kitab var ki burda, mən nə bilim kim götürüb? - gülümsəyib
göz vurdu.
“Kitab və
qələm oğurluğu haram sayılmır” təskinliyi ilə
qırmızı üzlü kitabı götürüb
öz kitablarımın arasına qoydum...
Həmin
kitabxanadan gətirdiyim kitablar arasında ilk oxuduğum da məhz
o oldu - fransız
yazıçısı Gi de Mopassanın Sovet dövründə
nəşr olunmuş “Dünya ədəbiyyatı
kitabxanası”na daxil edilmiş “Seçilmiş əsərləri”...
Əvvəlcə
kitabın mündəricatı ilə tanış
olanda gördüm ki, sən demə, Mopassan xırda hekayələr
yazırmış. Bir az da
araşdırmadan sonra öyrəndim ki, romanları, povestləri
olsa da, Mopassan bütün dünyada hekayə və novella
janrının ustası hesab olunur.
Onun yaradıcılığından ilk oxuduğum hekayə
“Gombul” oldu.
Sonra “Eybəcərlər anası”, “Həsirçi qadın”,
“Boyunbağı”, “Ehtiras”, “Şkaf”, “İntizar”, “Ay
işığı”, “Daş-qaş”, “Dəli”, “Simonun
atası”, “Bir yaz axşamında”, “Qol” və başqa hekayələri
səhifələri çevirdikcə bir-birinin ardıyca
düzülürdü. Daha sonralar “Həyat” və “Əziz
dost” romanları da Mopassan qələmi haqqında mənə
çox şeylər dedi.
Fransız klassiki Gi de Mopassan dünya ədəbiyyatında
ən romantik müəlliflərdən biri hesab olunur. Onun, demək
olar, bütün əsərləri yalnız bir mövzuya -
ehtiraslı və hər şeyi unutduran sevgiyə həsr
edilib. Mopassanın əsərlərinin qəhrəmanları
həyatda gerçək sevgi axtarır və bəzən hətta
ağıllarını itirəcək dərəcədə
güclü sevgiyə təslim olmaqdan qorxmurlar.
Bu baxımdan diqqətimi çəkən və illər
keçməsinə baxmayaraq, heç zaman
unutmadığım hekayə “Həsirçi qadın”, yaxud
başqa adla “Əbədi sevgi” hekayəsidir. Hekayənin əsas
ideyası elə ilk cümlələrdən aydın olur:
insan bir, yoxsa bir neçə dəfə sevə bilər? Bu hekayədə sevgiyə aid bir neçə tərif,
fikir səslənir. Məsələn,
“Sevgi içki kimidir. Bir dəfə dadan əbədi
köləsinə çevrilir. Bu, ehtiras məsələsidir”.
Və ya “Sevginin bir dəfə baş çəkdiyi
qəlblər elə viran qoyulmuş, məhv edilmiş olur ki,
orda başqa heç bir hiss kök sala bilməz, hətta
arzular belə”. Hekayənin sonrakı inkişafında isə
on bir yaşından başlamış əlli beş
il boyunca, yəni, ta ölənə kimi bir qadının bir
kişiyə olan qarşılıqsız sevgisindən
söhbət açılır. Yəni, əbədi
sevmək də mümkündür.
Bu hekayədə
təsvir olunan hadisə və səslənən fikirlər
bir az da Mopassanın öz həyatını
xatırladır. Həyatının
bütün dövrlərində müxtəlif qadınlarla
eşq macəraları yaşayan yazıçının
ömründə heç zaman unutmadığı bir
qadın olur. Ermina adlı ailəli
qadını sevən yazıçı çox uzun illər
bu sevgisinə sadiq qalmış, heç zaman
qovuşmadığı məhəbbətini ürəyinin ən
dərin qatlarında qoruyub saxlamağı
bacarmışdı. “Çox az adam
bilir ki, yazıçı bir çox povest və hekayələrində
Erminanın obrazını yaradıb. Onların
münasibətləri Mopassanın sonuncu romanı “Bizim ürəyimiz”də
xüsusilə faciəvi notlarla təsvir olunub”.
Mopassan yaradıcılığında məni
özünə çəkən başlıca amil ən
xırda həyat hadisəsindən bir neçə səhifəlik
mükəmməl bir hekayəni yarada bilməsidir. Biri var əsəri yazmaq, qələmə
almaq, biri də var yaratmaq... Mənə görə,
Mopassan əsər yaradan yazıçılardandır.
Sonradan universitet illərində bizə onun “Gonbul” hekayəsi
tədris olundu. Əsər Fransa-Prussiya müharibəsinin
təsviri ilə başlayır. Prussiyanın
qələbəsi ilə başa çatan müharibə
özündən sonra dağıdılmış evlər,
xarabazara dönmüş küçələr, əzilmiş
ordu, ölü sükutuna qərq olmuş şəhər,
var-yoxdan çıxmış, olan-qalanını qəsbkarlara
yağmaladan bədbəxt fransızlar qoyub. Ancaq hadisələr irəlilədikcə müharibənin
yaratdığı xarabalığın insanların bir-birinin
ürəyində yaratdığı xarabalıqlardan dəfələrlə
zərərsiz olduğunu görürük.
Düşmən
tərəfindən zəbt olunmuş şəhəri tərk
edən on nəfərlik qrupda şəhərin əsilzadə,
zadəgən ailələri, sayılıb-seçilən
xanımları ilə yanaşı, vaxtından əvvəl
kökəlib yumrulandığına görə hər kəsin
“Gonbul” adlandırdığı əxlaqsız qadın da var.
Bütün yol boyunca bu əxlaqsız qadını özlərinə
layiq bilmədikləri üçün üzünə
baxmayan, saya salmayan əsilzadə xanımlar tələsik
çıxdıqları yola yemək götürmədiklərini
biləndə Gonbulun süfrəsində çörək kəsməyə
məcbur olurlar. Daha sonra Prussiya əsgərləri
yarı yolda onların karetini saxladıb Gonbula tamah salarkən
həmin zadəgan xanımlar və nüfuzlu bəylər
düşmən zabiti ilə bir gecəyə razı
olması üçün onu dilə tuturlar, yalvarırlar.
O isə baxmayaraq ki, bir çox kişi ilə
birlikdə olub, bir növ “sənəti” budur, ancaq yenə də
düşmən əsgəri ilə gecə keçirməyə
razı olmaq istəmir. Onlar isə “sənin
üçün nə fərqi var axı?”- deyərək öz mənafeləri uğruna
onu qurban verirlər. Sonrasımı? Sonra
isə bu qədər insanın düşmən əlində
məhv olmasına göz yuma bilməyən
əxlaqsız qadın onları azad etmək üçün
həmin zabitlə bir gecəyə razılıq verir. Nəticədə
hər kəs qurtulur, ancaq həmin o hörmətli, əxlaqlı
xanımlar və bəylər onları azad etmək
üçün yalvarışlara dözməyib
özünü fəda edən qadının bu hərəkətini
də əxlaqsızlıq adlandırıb ondan üz
çevirirlər...
Mən çoxlarından fərqli olaraq Mopassanı hekayələri ilə tanıdıqdan sonra haqqındakı maraqlı məlumatları öyrənmişəm. Məsələn, bir çoxunuzdan Mopassanın kim olduğunu soruşsaq, “Eyfelə nifrət etdiyi üçün hər səhər yeməyini Eyfeldə - Eyfelin görünmədiyi tək məkanda yeyən yazıçı” cavabını verərsiniz, ya da onun həyatı haqqındakı ən yaxşı bilinən fakta - qadınlara düşkünlüyünə diqqət çəkərsiniz. Mənim üçün isə Mopassan bunların heç biri deyil.
Mənim üçün o, otuz yaşında yaradıcılığa başlayıb çox qısa ömür içərisində - cəmi 10 il müddətinə oxucularına, ümumilikdə dünya ədəbiyyatına çox zəngin irs qoyub gedən məhsuldar yazıçıdır. 43 yaşında həyata gözlərini əbədi yuman nasir üç yüzə yaxın novella, hekayə və altı romanın müəllifidir.
Mənim üçün Mopassan sözü lakonik ifadə etməyin abidəsidir.
Mənim üçün Mopassan XIX əsr Fransa cəmiyyətinin və fransız insanının psixologiyasının ən mahir bilicisi və təsvirçisidir.
Mənim üçün Mopassan sevginin nə olduğunu hiss edən və hiss etdirən nadir yazıçılardandır.
Mənim üçün Mopassan qadını duyan kişidir.
Mənim üçün Mopassan romantik çalarlar fonunda həyatı realistcəsinə qələmə almağı bacaran söz ustasıdır.
Mənim üçün Mopassan aydın, səlis, dinamik və axıcı dildir. Adətən, dünya yazıçılarının dilini xarakterizə etmirəm. Çünki təəssüf ki, onları orijinaldan deyil, tərcümədən oxumaq imkanımız olur. Ancaq tərcümənin bu qədər axıcı, aydın və insanın könlünü oxşayan tərzdə olması orijinal dilin yüksək keyfiyyətinin xəbərçisidir. Burada yazıçının bir çox hekayələrinin tərcüməçiləri İsmayıl Şıxlı, Azad Yaşar və Hamlet Qocanı sayğı ilə yad edirik...
Və intihara cəhd etmiş, psixi problemlər yaşayan bir insanın bu qədər sakit, həzin və “ağlıbaşında” əsərlər yaratması mənim üçün hər zaman bir sirr və müəmmadır.
Beş avqust haqqında danışdığımız bu dahi yazıçının doğum günüdür. 1850-ci ilin bu günündə dünyaya təşrif buyuran və cəmi 43 il ömür sürən Gi de Mopassan artıq iki əsrə yaxın zamandır, yaşayır. Hələ bundan sonra da uzun, çox uzun illər yaşayacağına isə heç kimin şübhəsi olmadığını tam əminliklə deyə bilərik.
525-ci qəzet 2017.- 5 avqust.- S.24.