Din və məhəbbət - faciələrə
aparan ziddiyyət
Telman ORUCOV
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
İnsanlar sərt dini qaydalarla
barışmaq istəmirlər
Dinin yaranması insanlara cəmiyyəti müəyyən
ideologiya ətrafında birləşdirmək məqsədi
güddüyündən, əsasən nəcib bəşəri
dəyərləri təbliğ etdiyindən, onun nüfuz dairəsi
getdikcə genişlənir, inam gətirənlərin din
uğrunda fədakarcasına mübarizəsi, dinə
sitayiş edənlərin sayının çoxalmasına səbəb
olur.
Qədim Romada xristian icmalarına qarşı sərt təbdirlər
görülür, xristianlar qəddarcasına təqib edilirdi. Lakin bu,
xristianlığın yayılmasının
qarşısını ala bilmirdi. IV əsrin əvvəllərində
Roma imperatoru Konstantin nəhəng Roma imperiyasının -
imperiya Britaniyadan Afrikanın şimalınadək
uzanırdı, Avropanın yarısını və Kiçik
Asiyanı əhatə edirdi, vahid ideya altında birləşdirmək
üçün xristian dinini seçdi və əsrin sonunda
bu, dövlət dini elan olundu. İslamın
yaradıcısı Məhəmməd peyğəmbər də
doğma şəhərinin əhalisini və bədəviləri
birləşdirmək məqsədini güdməklə yeni
dini təbliğ etməyə başladı və az müddət keçdikdən sonra islam
geniş yayılmaqla xristianlıqdan sonra ikinci böyük
dünya dininə çevrildi.
Dini qaydalar, cəmiyyəti nizamlama prinsipləri sərt
xarakter daşımaqla sotsiumun idarə olunmasında, heç
şübhəsiz, müsbət rol oynadı. Lakin həm də bu idarəçiliyin
mənfi tərəfləri, sərt, bəzən amansız
qaydalarının tətbiqi özünü büruzə verməyə
başladıqda dinə qarşı narazılıq, din xadimləri
tərəfindən sui-istifadə halları isə ciddi etiraza
səbəb olmaqla, ona qarşı mübarizə
dalğası yaratdı. Papanın başçılıq
etdiyi katolik kilsəsinin Romada Müqəddəs Pyotr kilsəsinin
tikintisinin xərclərini ödəmək məqsədilə
indulgensiyanın tətbiqi hədləri aşıb, din xadimlərinin
varlanma mənbəyinə çevrildikdə, XVI əsrin əvvəllərində
alman islahatçı ruhanisi Martin Lyuterin
başladığı mübarizə dinin
parçalanmasına, protestantizmin meydana gəlməsinə səbəb
oldu. İngiltərədə isə kral VIII
Henri vurulduğu Anna Boleynə evlənmək üçün
arvadı Yekaterina Araqonlunu boşamasına Roma papası icazə
vermədikdə, katolitsizmlə əlaqəni kəsdi və
öz başçılığı altında olan anqlikan
kilsəsi yaratdı. Protestantizm Avropada
yayılmağa başladı. Xristian dini
üç məzhəbə katolik, protestant və pravoslav
(ortodoks) kilsələrinə parçalanmaqla, bir-birinə
qarşı barışmaz mövqedə dayandılar. İslam dini də parçalanmaya məruz qaldı -
sünnilər və şiələr meydana gəldi.
Dinin məhəbbət, eşq əhvalatlarına tez-tez
və zəruri bir səbəb olmadan müdaxiləsi onun
nüfuzunu möhkəmləndirmək əvəzinə əks
effekt verməyə başladı. Xristianlıqda sevgililərin müxtəlif
bəhanələr altında cəzalandırılması,
bir-birlərindən ayrı salınması, din xadimlərinin
kilsə qaydalarını - tselibatı pozaraq, qadınlarla
yaxınlıq etməsinə qarşı həyata
keçirilən tədbirlərdən qorxu, həmçinin
belə yaxınlıqdan meydana gələn uşaqların
taleyi dinin nüfuzuna xələl gətirən amillərə
çevrildi. Bir qayda olaraq, sevgililər bir-birindən
ayrılırdılar. Keşişlər
öz məhəbbətlərini gizli saxlamağa məcbur
olmaqla, əslində, onlarda şəxsiyyətin ikiləşməsi
baş verirdi. Çünki kilsəyə
guya sədaqətlə xidmət etdiklərini nümayiş
etdirməklə yanaşı, sevgi macəralarında iştirak
etməkdən də imtina etmirdilər.
Abelyar,
Montanelli və de Brikassar kilsə xadimləri olsalar da,
sevmiş və sevilmişdilər, onlar dinin
qadağasını pozaraq, eşq həzzini dadmış və
bu yaxınlıqdan isə axırıncılar dünyaya
bastardlar - nikahdan kənar uşaqlar gətirmişdilər.
Makkiavellinin Florensiya tarixi haqqındakı əsərindəki
hökmdar Lorentso Mediçinin özünün bastard
olması barədəki ittihamlara verdiyi - əgər mən
bastardamsa, burada mənim heç bir günahım yoxdur,
günahkar yalnız xəyanətə yol vermiş valideynlərim
ola bilər, - cavab ən azı, həmin
uşaqların taleyinə ədalətli qaydada yanaşmaq
lüzumunu yada salır. Bəs keşişlərin
təqsiri nədə idi, onların pozduğu qadağa nəyə
əsaslanırdı, hansı bəşəri prinsipdən
doğmuşdu? Axı Bibliya peyğəmbərləri
də məhəbbətə biganə qalmamışdılar.
Bibliyanın “Şərqilər şərqisi”
kitabı çar Solomonla kəndli qızı Sulamitin sevgisinə
həsr olunmaqla yanaşı, məhəbbəti tərənnüm
edən ən qədim yazılı ədəbi nümunələrdən
biridir. “İncil”in özündə də qeyd edilir ki,
“Beləliklə, bu üç şey qalır: inanc, ümid və
məhəbbət, onlardan ən böyüyü məhəbbətdir”.
Diqqətlə baxdıqda görürük ki, din öz
xidmətçilərini kütlədən ayırıb,
onlara xüsusi saflıq haləsi vermək, ancaq Allaha sədaqət,
həsr olunmaq məqsədi altında təbiətin qanununa
belə bir zidd qadağa tətbiq etmişdi. İudaizm dini
saysız-hesabsız, sayı yüzlərlə
ölçülən qadağaları ilə dinin nüfuzunu
yüksəltmək, onun tələblərinə
danışıqsız əməl olunması
üçün onların hər birinə müəyyən
səbəblər də irəli sürmüşdü.
Xristian dini isə tselibatı tətbiq edərkən
əslində təbiətin insana bəxş etdiyi bir
xüsusiyyəti inkar etməklə, bu məhdudiyyətin təbiətin
çağırışı qarşısında hökmən
pozulacağı ehtimalını nəzərə
almamışdı. Ona görə də
tselibat müxtəlif, bəzən isə hətta ən eybəcər
yollarla pozulur, keşişlər şəhvətlərin
ödəmək üçün öz andlarını
pozmağı məqbul hesab edirlər.
Tselibat -
nikahsızlıq təbiətin qanunlarına ziddir, axı kişi və qadının
yaxınlığından uşaq doğulur, beləliklə,
bir seqmentdə nəslin artması dayandırılır. Digər tərəfdən dövlətin kiçik
hüceyrəsi olan ailənin yaranmasının
qarşısı alınır. Əgər
bu qayda geniş yayılsaydı, doğumun azalması, təbii
artımın aşağı düşməsi hesabına bəşəriyyət
üçün arzuolunmaz problem yaranardı. Sirakuza tiranı Dionisinin (b.e.ə. V-IV əsr) bu barədəki
ifadəsi ibrətamizdir. Saray əyanları qorxa-qorxa ona
anasının ərə getmək istədiyini bildirdikdə,
hökmdar belə cavab vermişdi: “Mən dövlətin
qanunlarını dəyişə bilirəm, təbiətin
qanunlarını dəyişməyə isə gücüm
çatmaz”.
Misal
çəkilən hər üç din xadimi kilsənin
gözündə təqsirkar olsalar da, bəşəri, insan
təbiəti nöqteyi-nəzərindən yalnız ürəklərinin
hökmü ilə qadınlara vurulmuş, eşq hissini kilsənin
münasibətindən, din qaydalarından üstün tutaraq,
bir insan kimi bu hökmü icra etməli olmuşdular. Onlar dinə görə böyük qəbahət
işlətdiklərini başa düşürdülər,
Allahın cəzasından qorxurdular, lakin məhəbbətin
hakim kəsildiyi ürək onları idarə etdiyindən,
ağılın diqtəsini rədd edərək, bu anda məhz
ürəyə məxsus olan iradə ilə hərəkət
etmişdilər. Məhəbbət ani
sevinc, bağlılıq və arzu aysberqinin zirvəsidir.
Onlar buna can atmışdılar, məqsədlərinin
həyata keçməsini özlərinin müqayisəyə
gəlməyən zəfəri kimi qəbul etmişdilər. Hər üçü həm də sevdiyi
qadınlardan qarşılıqlı münasibəti qəbul
etmişdi, məhəbbət daşqını isə kilsə
bəndlərini bütünlüklə uçurub
dağıtmışdı.
Məgər sevginin qurbanı olan bədbəxt
qadınlar keşişlərə vurulduqlarına görə
Yer üzündə cəhənnəm əzabı çəkilməli
idilərmi? Axı onlar hansısa eqoistik məqsəd, fayda
götürmək xatirinə deyil, həmin kişiləri
öz aləmlərində səmimiyyət, alicənablıq
simvolları, hətta etalonları kimi qəbul edərək,
onlara vurulmuşdular. Burada hansısa mənfəət
güdən haqq-hesab yox idi. Onlar da öz
hisslərini şiddətlə alovlanmağa sövq edən
cavab aldıqları üçün, vurulduqları bu
kişilərdə hansısa saxtakarlığı ya görməmiş,
ya da görmək istəməmişdilər. Axı məhəbbət əks tərəfdəki
qüsurları bir qayda olaraq sezmir və ya onlara qarşı
bilərəkdən biganəlik göstərir.
Məhəbbət daim poezianın başlıca
mövzusu olaraq qalmışdı, onun tərənnümü
çox sayda üslublar yaratmışdı. Dantenin və
Petrarkanın lirikasında platonik məhəbbət vəsf
edilir, onlar vurulduqları Beatriça və Lauranı ilahə
səviyyəsinə qaldırırlar. Trudaburlar
isə rıtsar sevgisini, həyatın gözəlliyini tərənnüm
edirdilər. Ümumiyyətlə, şairlər
məhəbbət haqqında yazmağa min illərlə
ölçülən zaman sərf etmişlər.
Psixoloqlar və bütün növlərdən olan müəlliflər
isə bu müəmmalarla dolu hiss haqqında çox
yazmışlar.
Məhəbbətin ilk mərhələsində ən
başlıcası ehtiras meylinin yaranmasıdır. Xırda
qığılcım iri tonqalın yanmasına səbəb
olur. Eloiza, Qledis və Meggi heç də
ateist deyildilər, dinə bağlı idilər, lakin onlar məhəbbəti
daha böyük qüvvə hesab edərək, ona baş əymiş,
dinə itaətlərini pozmağa cəsarət etmişdilər.
Onlar məlum yasaqdan hali olduqları halda,
keşişlərə vurulmuşdular. Bu
qadınlar öz sevgilərinin zirvəsinə
çatdıqları anı həyatlarındakı ən
xoşbəxt gün hesab edirdilər. Və
axıra qədər öz hisslərinə sadiq qalmaları ilə
də fərqləndilər. Həmin sevgi dünyaya
uşaq gətirsə də, bu, onları xoşbəxt edə
bilmədi, birgə keçirdikləri anın şirin xatirələri
istisna olmaqla, onlar sonralar, ümumiyyətlə, bədbəxtlik
dənizində üzməkdən başqa, heç bir fərəh
hiss etmədilər. Bu övladlar da xoşbəxtlik
şirinliyini dadmağa nəsib olmadılar. Abelyarla Eloizanın oğlunu onlardan ayırdılar və
onun sonrakı taleyi barədə heç nə məlum
deyildir. Montanelli arvadı ilə
yaxınlıq etdiyi ingilis Berton tərəfindən Çinə
yollanmağa məcbur edildi. Məşuqəsi
xəyanətini ərinə etiraf etdi və bir qədər
sonra öldü. Onların dünyaya gətirdiyi
Artur öz doğma atasının xəyanətindən əzab
çəkdi və nəhayət, güllələndi.
Meggi ilə Ralf atanın oğlu Den əsl atasının kim olduğunu bilmədiyi halda, onun nümunəsi
əsasında keşiş olmaq istədi və gənc
yaşlarında iki qadını ölümün pəncəsindən
xilas etdikdə öldü.
Bu sevgi macəralarının
iştirakçıları olan qadınlar öz eşqlərinə
görə ağır surətdə cəzalandılar. Eloiza Abelyardan
ayrılmağa və rahibəyə çevrilməyə məcbur
oldu. Arturun anası oğlu hələ
kiçik olanda həyatdan getdi. Meggi isə
öz dünyası hesab etdiyi gənc və nəcib insan olan
oğlunu itirməli oldu. Yevripidin “Məhəbbət
- ağır yükdür” sözləri bu misallarda tamamilə
öz əksini tapır.
Eloiza və Meggi başlarına gələn fəlakət
üçün dini, xristian kilsəsini, müqəddəs
varlığı ittiham etməyə başladılar. Allahın
onlara qarşı ədalətsizliyinə dözməyib, ona
itaət etməmək qərarına gəldilər. Eloiza öz səhvlərini etiraf etməklə
yanaşı, birbaşa Allahı da onun səhvlərinə və
niyyətinə görə ittiham etməkdən də çəkinmədi.
Abelyarın onu Allaha, İisusa itaətə səsləməsinə
baxmayaraq, Eloiza özünə qarşı edilən qəddarlıqla
barışmadığını bildirdi.
Montanelli ingilis ərli qadından olan oğlu Arturu
çox sevirdi, Ralfdan fərqli olaraq, belə oğlu olması
ona əvvəldən məlum idi və onu təhlükədən
qorumaq istəyirdi. Lakin bu istək tam diametral əks nəticə verdi. Artur atası olan sevimli
müəlliminə - çünki onun özünün
atası olduğunu hələ bilmirdi, - gizli mübarizə təşkilatında
olduğunu demişdi. Montanellinin təklifi
ilə o, kilsədə tövbə edərkən,
ehtiyatsızlıq edib təşkilatın rəhbərinin
adını çəkmişdi. Az
keçməmiş Artur Berton və Covanni Bolla həbs edildilər.
Həbsdən buraxılan Artur öz
günahını anladı və həm də əsl
atasının Montanelli olduğu ona məlum oldu. Artur xəcalətdən
özünü intihar etməsi səhnəsi düzəltdi və Cənubi
Amerikaya qaçdı. Min cür əzablarla
üzləşdikdən sonra o, yenidən İtaliyaya
qayıtdı və mübarizəyə qoşuldu. O,
atasına və onun arxalandığı kilsəyə nifrət
etməyə başladı. Son anda o, atası
qarşısında ya dini, ya da doğma oğlunu seçmək
tələbini qoydu. Keşiş oğlunun
ölüm variantını seçdi. Artur
güllələndi. Bir neçə
gün sonra dəli olan Montanelli də həyatdan getdi.
Məhəbbətlərinə görə bədbəxtliyə düçar olmuş divanələrin taleyinə, qədimdə və indi yaşamalarından asılı olmayaraq, həqiqətən də adamın yazığı gəlməyə bilmir. Axı onlar öz saf hissləri ilə kimə pisllik etmişlər və ya öz hərəkətləri ilə cəmiyyətə hansə xətər toxundurmuşlar? Din niyə sevənlərin xoşbəxtliyini də öz zəfəri kimi qəbul etmək əvəzinə, sevginin özünü az qala cinayət qiyafəsinə geyindirir və bu bədbəxtlərə əzab vermək, zülm etmək yolunu tutur? Axı xristian dini onun banilərinin əsərlərində məhəbbəti heç də yasaq kimi deyil, Allaha da xoş olan bir davranış növü kimi qəbul edir. Biz buna “İncil”dəki İisusun apostolları olan Pavelin və İoannın məktublarında rast gəlirik. İoannın birinci məktubunda (4:7-8) buna geniş yol verilir: “Əziz dostlar, gəlin bir- birimizi sevək, çünki sevgi Allahdan gəlir. Kim sevirsə, o, Allahın uşağıdır və Allahı tanıyır, çünki Allah - məhəbbətdir... Heç kəs Allahı görməmişdir, lakin əgər bir- birimizi sevsək, Allah bizimlə ittifaqda yaşayacaqdır...
Allah məhəbbətdir və kim məhəbbətdə yaşayırsa, Allahla ittifaqda yaşayır”.
Pavelin korinflilərə birinci məktubunda isə (13:8) “Məhəbbət əbədidir” sözləri yazılmışdır. Əgər məhəbbət Allahın da gözündə belə qiymətlidirsə, niyə hissiyat sevgisi ostrakizmə məruz qalmalı, lənətlənməlidir? Niyə xristian dini onun beşiyi başında dayananların kamil məsləhətlərinə insafsızcasına belə laqeydlik göstərir.
Bu hadisələr reallıqdan və bədii təxəyyülün məhsulu olmalarından asılı olmayaraq, ibrətamiz xarakter daşıyır və əyani şəkildə göstərir ki, din insanın şəxsi həyatını bütünlüklə nəzarət etmək iddiasına düşdükdə, əslində, özünə qarşı loyallıqdan çox uzaq olan münasibət formalaşdırmağa başlayır. Axı Allaha sevgi heç də insanlar arasındakı sevginin xarabalığı, məhvi üzərində qurulmamalıdır. Təbiətin yaratdığı iki cins arasındakı dərin hisslər və yaxınlığa aparan məhəbbət olmasaydı, insan həyatı öz mahiyyətini müəyyən ölçüdə itirmiş olardı, belə bünövrədən məhrum olan ailə, nikah institutları da öz qiymətini aşağı salmaqla, yalnız inkubator tipli fabrikanı yada salardı. Sevgi kimi ülvi hissi danmaq, inkar etmək isə insanın mənəviyyatına vurulan ən ağır zərbə olardı.
SON
525-ci qəzet 2017.-
12 avqust.- S.22.