“Bədii mətnə aid heç bir
peşəkar yozum yanlış sayıla bilməz”
GƏNC
ŞAİR VƏ ƏDƏBİYYATŞÜNAS RAMİL
ƏHMƏDİN FİKRİNCƏ, ÜSLUB VƏ
ÜSLUBÇULUQ ÇAĞDAŞ ƏDƏBİYYATIN
ƏN ÖNƏMLİ CƏHƏTLƏRDİR
- Ramil, yaradıcılığında, ədəbi fəaliyyətində nə kimi yeniliklər olub son vaxtlar?
- 2015-ci
ilin fevral ayında “Zaman tuneli” adlı şeirlər kitabım
nəşr olundu. Elə həmin il
Bakı Dövlət Universitetində bakalavr təhsilimi
bitirib, Türkiyədəki Mimar Sinan adına İncəsənət
Universitetinin Müasir Türk ədəbiyyatı
bölümündə magistraturaya daxil oldum. 2015-ci
ilin sentyabrından Türkiyədəyəm. Son iki ildə daha çox təhsilimlə
bağlı kitablar oxuyur və yazılar yazıram. Uzun müddətdir mətbuatda şeirlərim dərc
olunmur. Hesab edirəm ki, son zamanlar mənim
şeir yaradıcılığımda yeni bir mərhələ
başlayır, əvvəlkinə nisbətən daha fərqli
şeirlər yazıram. Ancaq hələ
çap etdirməyə tələsmirəm. Gündəlik olaraq, təhsilimdən vaxt qaldıqca
çalışıram ki, oxuduğum kitablar, izlədiyim
filmlər haqqında esselər yazım. Bunlar
vaxtaşırı “525-ci qəzet”də çap olunur. Təhsilimlə bağlı isə deyim ki, daha
çox elmi məqalələr yazıram. Artıq 2-3 elmi məqaləm çap olunub.
- Ədəbi tənqidin
kitabına qarşı reaksiyası necə oldu?
- Vaqif
Yusifli, Nərgiz Cabbarlı, Gülnar Səma və Orxan
Cuvarlı kitabım haqqında yazıblar. Bunlar
mənim bildiklərimdir. Ancaq
ayrı-ayrı şeirlərim haqqında tənqidçilər
fikirlərini yazırlar. Etiraf etməliyəm
ki, son iki ildə Azərbaycan mətbuatında, ədəbiyyatında
gedən prosesləri əvvəlki kimi izləməyə
vaxtım olmur. Ona görə də son
dönəmlər yazılan yazılardan, yeni imzalardan xəbərdar
deyiləm. Əslində, kitab çap
olunmamışdan öncə ədəbi mühitdə mənə
qarşı xoş fikirlər olduğunu görürdüm.
Qəzet və jurnallarda çap olunan
yazılarıma qarşı müsbət reaksiyalar var idi.
Əlbəttə, bunlar insana əlavə stimul
versə də, mənimçün əsas önəmli olan
yaxşı şeirlər yazmaqdır. Mən o zaman
özümü daha rahat və xoşbəxt hiss edirəm. Bayaq da dediyim kimi, son zamanlar şeirlərimi çap
etdirmirəm. Düşünürəm
ki, bəlkə də şeirlərin çapından daha vacib
məsələ onların yazılmasıdır. Həm
də indi çap olunmaq heç də çətin bir
iş deyil, istənilən zaman hansısa qəzetdə,
portalda çap olunmaq olur.
- Səncə, kitabın haqqında
söz deyən tənqidçilər sənin o kitabda demək
istədiklərini kifayət qədər aça bildilərmi?
- Mənim
ədəbiyyat anlayışıma görə, bədii mətnlə
bağlı heç bir peşəkar şərh, yozum
yanlış sayıla bilməz. Orada
yazılanlar həmin müəlliflərin gəldikləri qənaətdir.
Əgər mətn şərhə
açıqdırsa, ona olan iradlara da, təriflərə də
heç nə deyə bilmərik. Ancaq mənə
elə gəlir ki, “Zaman tuneli” kitabım və xüsusən
oradakı bəzi şeirlər, göndərmələr
haqqında yazılacaq çox şeylər qalıb.
- Türkiyədə ədəbi
prosesi izləyirsənmi?
- Türkiyənin önəmli qəzet
və jurnallarını oxuyuram. Məsələn, “Notos”,
“Arkakapak”, “Kitaplık”, “Sabitfikir” kimi dərgiləri, “Cumhuriyyət”
qəzətinin ədəbiyat əlavəsini daimi olaraq izləyirəm.
Türkiyədə həm akademik mühiti, həm
də ədəbi mühiti yaxşı
tanıdığımı deyə bilərəm. Zamanımın çoxunu akademik mühitdə
keçirirəm. Ancaq təbii ki, Yeni Türk Ədəbiyyatı
bölümündə oxuduğum üçün dosent Seval
Şahin, professor Handan İnci, professor Abdullah Uçman kimi
çağdaş ədəbiyyatın ən görkəmli tənqidçiləri
hesab olunan müəllimlərdən dərs alıram. Onlar da mütəmadi olaraq çağdaş ədəbiyyat
və onun problemləri haqqında danışırlar.
- Zaman tunelində ən çox
hansı dövrə səyahət etmək istərdin?
-
Keçmiş sadəcə mövzu kimi maraqlı olub mənə.
Ancaq keçmişə çox da
boylanmıram. Səyahətə qalanda isə həmişə
gələcəyə can atmışam. Yəqin
ki, gələcəyə getmək istərdim.
- Səninçün müharibə
nədir?
- Yaş
baxımından müharibənin içərisində
doğulmamışam, tank gurultusunu. mərmi
səsini eşitməmişəm. Ancaq
müharibədən sonrakı psixoloji sarsıntılar, təsirlər
var ki, o, mənim uşaqlığımda və eyni zamanda
şeirlərimdə qırmızı xətt kimi keçir.
Atam Ağdamdan, anam Şuşadandır, 1990-cı illər
hadisələrinin canlı şahidləri olduqları, bir
çox qohumlarımızı itirdiyimiz, bəzilərinin səhhətində
buraxdığı izlər, yaralar, vətən həsrəti,
torpaq itkisi, uşaqlığını keçirdiyi yerlərdən
uzaq düşmək dərdi olduqları üçün
müharibə və onun fəsadları, təbii ki, bizim ailəmizdə,
nəslimizdə tez-tez hallanan mövzulardır. Mənim
şeirlərimin bir çoxuna da bu söhbətlərin təsiri
olub. Əlbəttə ki, müəllif təxəyyülü
qaçılmazdır. Əgər fikir
vermisinizsə, müharibə mövzulu şeirlərimin bir
çoxunda əsasən uşaq psixologiyasından
çıxış edirəm. Çünki
mənə görə müharibədən ən çox əziyyət
çəkən məhz uşaqlardır. Bu mövzular da məni daha çox özünə
cəlb edir. Mənə görə, müharibənin
üç dövrü var: Birinci, başlanğıc
dövrüdür ki, burada gərginlik hökm sürür. İkinci əsas dövrdür ki, müharibənin
qaynar zamanlarıdır, itkilər, dağıntılar,
acılar məhz bu dövrdədir. Üçüncü
isə müharibədən sonrakı dövrdür, burada
müharibənin buraxdığı psixoloji təsirlər
özünü daha aydın göstərir. Mənə görə bu üçüncü
dövr bəlkə də digər ikisindən daha
ağırdır.
- Səncə, müasir
yazıçı nəyi yazmalı və nəyi yazmalı
deyil?
- Məncə,
yazıçı üçün hər hansı bir
mövzu tabusu yoxdur. Biz dünya və milli ədəbiyyata
baxdığımız zaman ən müxtəlif səpkilərdə
yazılmış əsərlər görəcəyik.
Borxesin belə bir fikri var ki, ədəbiyyat
üslubların tarixidir. Mənə elə
gəlir ki, əsərdə önəmli olan başlıca
amil mövzu yox, üslub və ifadə tərzidir. Yazıçı hər bir mövzudan yaza bilər.
Ancaq baxır onu necə yazır. Fransız sənətşünası Jorj Polti
özünün kitabında otuz altı dramaturji situasiya və
bir çox məsələlərdə onlara paralellər
olduğunu göstərir. Əslində
yazılacaq mövzular elə də çox deyil. Həmişə
yazılan mövzular var: sevgi, ölüm, vətən və
sairə. Önəmli olan isə ifadə
forması və üslubdur. Məncə,
üslub və üslubçuluq çağdaş ədəbiyyatın
ən önəmli cəhətləridir.
- Həm
yaradıcılığında, həm də həyatında
özünə qarşı qoyduğun qadağaların
varmı?
- Bəlkə
də bu mövzunu oturub uzun-uzun düşünsəm nələrsə
çıxa bilər. Ancaq hazırda yadıma
önəmli heç bir şey düşmür, ümumiyyətlə,
nə həyatımda, nə də
yaradıcılığımda özümə qarşı
hansısa qadağa qoyduğumu düşünmürəm.
- Kimləri oxuyub yazmağa
başlamısan?
- Mən
ciddi şəkildə yazmağa universitet illərimdə
başlamışam. Düşünürəm
ki, elə ən yaxşı şeirlərimi də məhz həmin
zamanlarda yazmışam. Məni təsirləndirən
yazıçılar, şairlər, rejissorlar, rəssamlar var.
Bəlkə də konkret hansısa şeirimdən yola
çıxaraq onun hansı zamanda kimdən, hansı əsərdən
təsirlənib yazıldığını demək daha asan
olardı. Ümumi şəkildə isə
konkret bir-iki ad çəkməklə bitən deyil.
- Dindəki
“zühur” anlayışı ədəbiyyatda gerçəkləşsəydi,
hansı yazıçının zühur etməsini istərdin?
- Mənim
üçün yazıçıların əsərləri
ilə ünsiyyətdə olmaq, özləri ilə ünsiyyətdən
daha maraqlıdır. Doğrudur, Azərbaycanda və
dünyada yaşayan bir sıra yazarlar var ki, onlarla
görüşmək, tanış olmaq
istərdim. Ancaq xarakter baxımından məni
tanıyanlar yaxşı bilir ki, çox da ünsiyyətcil
birisi deyiləm. İnsanların çox
olduğu məclislərdə iştirak etməyi, şair və
yazıçılarla görüşməyi çox da sevmirəm.
Mənim üçün sakit bir otaqda
onların əsərləri ilə başbaşa qalmaq daha
maraqlı və cəlbedicidir.
- Türkiyəli oxucu ən çox
hansı janrı oxuyur?
- Janr
olaraq təkcə Türkiyədə deyil, bütün
dünyada hazırda roman daha böyük önəm kəsb
edir. Hətta şeir, hekayə yazan adamdan: “Bəs nə zaman
roman yazacaqsan” - deyə soruşulur. Bir növ
roman yazmaq, ədəbiyyatda özünü təsdiqləməyin
forması sayılır. Əlbəttə,
məncə, bu, yalnış bir düşüncədir.
Şeirin isə həmişə dəbdə
olan bir janr olduğunu düşünmürəm. Bu, keçmişdə belə idi. Antik dövrdə filosoflar, siyasətçilər
öz fikirlərini qafiyəli şəkildə, şeir
formasında deyirdilər. Bu da ən
çox şifahi nitqlə xalqın yaddaşında daha
yaxşı qalmağa hesablanırdı.
- Nə zamansa yazmaq kompleksin olub?
- Mən hesab edirəm ki, “Zaman tuneli” kitabımda bir şairin ilk kitabı kimi kifayət qədər cəsarətli şeir nümunələri var. Yalnız məzmun məsələləri deyil, həm də forma, üslub baxımından bu, belədir. Çünki böyük bir kütlə, hətta ədəbi mühitin özündə də bəzi tənqidçi və yazarlar şeirdə hələ də hecaya, qafiyəyə üstünlük verirlər. Bu kitabda isə bir çox üslub oyunları, müxtəlif üslubları yoxlamaq var. Bunlar da təbii ki, mənim şəxsi kəşflərim deyil. Bir sıra dünya şairlərinin təcrübəsindən təsirləndiyim, özümün də yazmaq istədiyim formalardır. Nə şeirlərdə, nə də esselərdə “cəmiyyət nə deyər” düşüncəsi üzündən yazmadığım, ya da yazıb çap etdirmədiyim heç bir nümunəm yoxdur. Ona görə də deyə bilərəm ki, yazmaqla bağlı heç bir kompleksim yoxdur.
- Şeirlərini
öz səsindən bəyənirsən, yoxsa
başqasının?
- Dostlarla bir məclisdə olanda adətən, başqa müəlliflərin sevdiyim şeirlərini səsləndirirəm. Öz şeirlərim həm hafizəmdə qalmır, həm də özüm öz şeirlərimi oxumağa bir az utanıram, sıxılıram, qıraqdan “öz şeirlərini təbliğ edir” düşüncəsinin yaranmasını istəmirəm.
- Səncə,
uğurlarının əsasında nə dayanır?
- Hələ o qədər də ciddi uğurlar qazandığımı düşünmürəm. Ancaq bu zamana qədər əldə etdiklərimin arxasında ən əsası ədəbiyyata olan böyük sevgim var. Universitetə qəbul olarkən çox yüksək bal toplamışdım. Şuşa məktəbində təhsil aldığım üçün Şuşa rayonu üzrə ən yüksək bal idi mənim topladığım. Onunla belə, on beş yerin hamısını Azərbaycan dili və ədəbiyyat müəllimliyi yazmışdım. O qədər yüksək balla həmin yerlərdən hətta ən zəif yerə də düşsəydim, tam səmimi deyirəm ki, gedib oxuyacağdım, təki bu sahə üzrə təhsil alım. Ancaq mütaliə, zəhmət və böyük səbr də vacibdir. Çünki ədəbiyyatdakı uğurlar aylarla, illərlə ölçülən zəhmət deyil, uzun bir zamana ehtiyac olan bir nəticədir. Günlük yazılar deyil, ədəbiyyat üçün həqiqətən maraqlı və lazımlı olan nələrisə yazmaq çox uzun zamanın işidir.
- Çoxları
müasir ədəbiyyatda bəsitlikdən gileylənir. Səncə,
bu, həqiqətən belədir?
- Təəssüf ki, bəziləri müstəqillik dövrü ədəbiyyatımızı bəyənmir, yalnız dünya ədəbiyyatını, klassikanı oxumağa üstünlük verirlər. Mənə elə gəlir ki, bunların hamısı düzgün və kifayət qədər oxumamaqdan irəli gəlir. Çünki müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında, xüsusən poeziyasında çox maraqlı və gözəl ədəbi nümunələr yaranıb. Və mənə elə gəlir ki, bu dövr ərzində bizdə dünya ədəbiyyatından səviyyəcə heç də aşağı olmayan nümunələr yaradılıb. Əslində, mənim fikrimcə, geniş kütlənin fikri ölçü meyarı deyil. Ümumiyyətlə, oxunub-oxunmamağı, kitab satıb-satmamağı elə də önəmli hesab etmirəm.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet 2017.- 12 avqust.- S.18.