Muğamla tanınan, muğamı
tanıdan dahimiz
BÖYÜK
XANƏNDƏLƏR SİLSİLƏSİNDƏKİ
ALİM QASIMOV UCALIĞI
Şahanə MÜŞFİQ
(Əvvəli ötən saylarımızda)
... Alim Qasımovun həyatı heç də asan olmayıb. Altmış il
öncə dünyaya
gələn körpəyə
atası Həmzə və anası Mədinə xanım Pənah adını verirlər. Zəif olduğundan xəstəlik
keçirən uşağı
Bakıya qədər
gətirirlər. Anası bir
qadının məsləhəti
ilə oğlunun adını dəyişir
ki, bəlkə düşərli olar.
Elə də olur, Pənahın adını dəyişib
Alim qoyandan sonra sağalır...
Valideynləri onun musiqiyə və xüsusilə muğama qarşı olan istedadını uşaqlıqdan biliblər,
ancaq ata-anasının
ona musiqi təhsili verməyə imkanları olmayıb. Onun ilk dəfə
ünsiyyət qurduğu
musiqi aləti əldədüzəltmə bir
dəf olub. Daha sonra övladının
həvəsini görən
Həmzə kişi
yenidən balaca Alimə musiqi aləti düzəldir-saz...
Bundan başqa, ətrafda hamıya aydın idi ki, musiqiyə
meylindən əlavə,
Alim həm də gözəl və çox güclü səsə sahibdir.
Alim böyüyür, 8-ci sinifdən
məktəbi tərk
edir ki, işləsin. Bakıda "Karamel" fabrikinə
sürücü kimi işə düzəlir, maşın sürə bilmədiyindən elə həmin gün yük maşınını
fabrikin divarına çırpir. Beləliklə,
bu, fabrikdə ilk, həm də
son iş günü olur. Sonra dəmiryol
deposunda vaqon təmiri üzrə usta, tikintidə mantyor işlərinə düzəlsə də, heç birində çalışa bilmir:
"Ailədə ata-anama
kömək etmişəm.
Təsərrüfatımız, mal-qaramız çox
olub. Yadımdadır ki, uşaq olanda ata-anamla Sabunçu vağzalında
ağartı məhsulları
satırdıq. Bir
az böyüyəndən
sonra fəhlə işlədim. Sonra isə sürücü
işlədim. Əsgərlikdə də sürücülüklə
məşğul olmuşam.
Axırda gördüm ki,
heç nə əmələ gəlmir,
muğama üz tutdum".
Muğam
aləminə gəlişi
barədə özünəməxsus
tərzdə, zarafatyana
söz açsa da, Tanrı onu böyük
xanəndə Alim Qasımov olmaq üçün yaradıbmışsa,
başqa cür ola da bilməzdi...
Və Alimin yolu musiqidən keçdi... Özü həmin günləri belə yada salır: "Qəbul imtahanımı xatırlayıram,
bilmirəm dədəmin,
ya kimin ağ köynəyini
geyinmişdim, bir quş da köynəyimi
əməllicə batırdı.
Dedim, bu nəydi, axı mən imtahana gəlmişəm, indi belə necə girəcəm içəri?
Deyinə-deyinə qalmışdım. Dedilər ki, bu, xoşbəxtlik
əlamətidi. Yadımdadır,
rəhmətlik Bəhram
müəllim, Əlibaba
Məmmədov, bir də Vasif Adıgözəlov
qəbul imtahanı götürürdülər. Rəhmətlik Vahid Abdullayev də mənə bir azca "Mirzə Hüseyn segahı" öyrətmişdi.
Soruşdular ki, nə bilirsən, dedim ki, "Çahargah", bir də "Mirzə Hüseyn". Əlibaba müəllim dedi ki, hamı gəlib
"Çahargah" oxuyub,
sən də "Mirzə Hüseyn" oxu. Mən də öz
bildiyim kimi, kəndli yolu ilə başladım oxumağa, zəngulə vurmağa. Dedilər ki, get, 5 aldın.
Düzdür, məni Xalq
artisti Səyavuş Aslan tapşırmışdı.
Ancaq tapşırığa 5 vermirlər
axı, ona görə sevinirdim ki, 5-i mən özüm almışam.
Bəh, dünya mənim idi onda!" Bununla da Alim Qasımov
Xalq artisti Ağaxan Abdullayevin sinfində muğamın sirlərini öyrənməyə
başlayır. İllər
sonra müəllimi Ağaxan Abdullayev onun kimi tələbəsi
olduğundan fəxrlə
danışıb: "Pedaqoji
fəaliyyətim dövründə
əgər mənim yüzlərlə tələbəm
olubsa, onlardan yalnız bir neçə nəfəri
tanınmış ola bilər. Amma Alim kimisi elə
bir dənə olur. Yəni müəllimin zəhməti
də hədər getməyəndə, 25-30 tələbənin
içindən bir Alim Qasımov çıxırsa, mənə
bəs edir. Düşünürsən ki, bəli,
zəhmətim hədər
getməyib. Alim böyük
sənətkardır və
əlbəttə ki, mən onunla fəxr edirəm".
Alim Qasımovun
səsini, ifasını
ilahiliklə bağlayan
nə ilk insanlarıq,
nə də son olacağıq. Bu fikir
onun adı çəkilən hər
yerdə səslənir.
Ancaq fikrimcə, bu mövzuda ən gözəl açıqlamanı
Alim müəllimin qəbul imtahanında iştirak edən, ondan "Mirzə Hüseyn segahı" oxumasını istəyən
Xalq artisti Əlibaba Məmmədov verib. O, Alim Qasımovun səsi, ifası haqqında bunları deyib: "Alimin səsinin sərhədi yoxdur. Sərhədi olmayan şeylər
çox azdır.
Bir Allaha olan məhəbbətin
və bir də insanların bir-birinə olan sevgisinin sərhədi yoxdur. Alimin səsinin sərhədinin
olmamasının səbəbi
də İlahi bir işdir".
Alim Qasımovun
onda bəxti gətirmişdi ki, Bakıda muğam məktəbinin ən tanınmış və istedadlı müəllimlərindən
dərs almışdı. 25 yaşında həyatında
birinci muğam müsabiqəsində müvəffəqiyyət
qazanan Alim, o vaxtlarda muğam sənətinin, xüsusilə
də "tarab" janrını araşdırmaqla
məşğul olurdu.
Alim Qasımov
gözəl səsə,
ifaya malik olmaqdan əlavə, həm də təvazökar, səmimi və saf qəlbə
malik insandır. O, müəllimləri,
dinləyib dərs aldığı ustadları
haqqında hər zaman böyük sevgi və sayğı
ilə danışır.
Məsələn, tələbə
olduğu müddətdə
qaçıb gizlincə
dərslərində iştirak
etdiyi Xalq artisti Hacıbaba Hüseynov haqqında müsahibələrinin birində
belə deyir: "Hacıbaba Hüseynov əla xanəndə idi. Ciyərim çıxırdı onun dərsinə girmək üçün,
xəlvəti, gizlincə
otağa girib bir küncə qısılırdım ki,
məni görməsin.
Çünki əgər məni
görsəydi, deyəcəkdi,
çıx bayıra.
Bilirdim ki, məni görəndə
hirslənir. Daha gözlərini
mazol eləmişdim də kişinin. Hər gün səhər tələbələrindən, musiqiçilərdən əvvəl
gəlib otururdum sinifdə. Axırda bir gün məni
yanına çağırıb
dedi ki, bir dəfə oxu, xoşum gəlsə, bundan sonra rahat gəl
otur dərslərdə,
icazə verirəm, xoşum gəlməsə,
daha səni burda görməyim... Necə yəni səni burda görməyim? Məni bundan məhrum eləmək olar? Axı mən onun dərslərində
feyziyab olurdum, qəzəllər oxunur, gözlərimdən yaş
axır, qəribə
bir hala düşürəm. Bir də
görürsən ki,
"iris" çıxardıb yeyir, qızlara da "iris" verir, orda bir əhval-ruhiyyə
var ki, onu
heç konsertdə görə bilməzsən.
Mən ora gəlməyə bilərəm? Nəysə
oxudum, bir az qulaq
asıb dedi ki, həə gəl, gəl. "Gəl" sözünü
eşidəndən sonra
düşdüm onun arxasınca, üstünü
çırpa-çırpa getdim evlərinə də girdim, məni toylara da apardı".
Mən Alim Qasımovu ilk dəfə Əməkdar artist, müğənni Almaz Ələsgərova ilə birgə duetindən tanımışam. Vaqif Gərayzadənin bəstəsi olan "Səni axtara-axtara" adlı bu məzəli mahnı illər keçməsinə baxmayaraq, hələ də istər gənc, istərsə də orta yaşlı dinləyicilərin sevərək dinlədiyi mahnılardandır. Muğam ifaçısı, başında buxara papaqlı Alim Qasımovun gənc, şıltaq xanımla bu cür mahnı oxuması, təbii ki, tamaşaçını təəccübləndirməyə bilməzdi. Ancaq hələ o dövrlərdən Alim Qasımov öz fərqliliyini, muğama biçilən buxovları qırmaq istədiyini göstərmişdi. Bu duetin yaranma tarixini Alim müəllim belə xatırlayır: "Asta-asta muğam oxuyurdum. Bu təklif Vaqif Gərayzadədən gəldi. Mənə dedi ki, bura gəl, belə bir mahnı var. Dedim, yox e, mən oxuya bilmərəm. Amma elə oldu ki, mahnı alındı. Bu da bir qismət idi. Həmin ərəfədə bu, böyük uğur oldu. Həm də cavanlara muğam yeni versiyada təqdim edildi. O mahnıya qulaq asanların çoxu bu gün muğam həvəskarıdır. Düzdü, elə məqamlar olub ki, bir ifaya görə çox əziyyət çəkmişəm. Amma sonu çox yaxşı olub".
Tədqiqatçı Şakir Qabıssanlı Alim Qasımovun yubiley tədbirində xanəndənin sənəti ilə bağlı bu maraqlı fikirləri deyib: "Muğam Allahla insan arasında mələklərə qovuşan bir musiqidir. Yəni onlara gedib çıxan bir musiqi dünyasıdır. Və onun zirvəsində Alim durur. Alimi səmada parlayan bir şimşəyə, səhrada əsən bir küləyə və çəməndə ətirli bir çiçəyə bənzədirəm. Alim olmaq üçün ancaq Alim olasan gərək. Çünki Alimin səsində cənnətin qoxusu, behiştin yuxusu və bala itirmiş ananın ağrısı vardır. Alim muğam sənətindən yüksəkdə durur və buna çatmaq üçün Alim olasan gərək. Çünki onun səsi sanki Həzrəti-Davudun səsidir. Bu səs elə bil ölüyə can verən İsa nəfəsidir..."
Alim Qasımov həm də muğam sənətində çoxlu yeniliklər, improvizələr edən mahir sənətkardır. Hər bir yeniliyi qəbul etməkdə, ona adaptasiya olmaqda çətinlik çəkən xalqımız onun bu yeniliyini də birmənalı qarşılamadı. Hətta onun klassik üslubda oxuyan mühafizəkar sənət yoldaşları, korifey xanəndələr arasında da buna etiraz edənlər tapıldı, bir az da irəli gedərək, ona muğamın dağıdıcısı kimi baxır, fürsət düşən kimi üslubunu tənqid edirdilər. Əslində, bunu tam olaraq, yenilik adlandırmaq da doğru olmazdı. Alim müəllim bir çox yerdə bu məsələyə xüsusi aydınlıq gətirib: "Mən də onların yerinə olsaydım, tənqid edərdim. Çünki onların 30-50 ildə əldə etdikləri sənəti başqası ayrı bir tərzdə ifa edir. Bu, mənim də xətrimə dəyərdi. Əslinə qalsa, biz klassik ifa üslubundan çox aralanmışıq. Mənim ifa tərzim daha qədimi xatırladır, nəinki indiki modeli... 80-100 il bundan əvvəl, klassik xanəndələrə o qədər qulaq asmışam ki... Məni tənqid edənlər, mənim qədər həmin xanəndələrdən zövq alıb, onların halına düşə bilməz. Mən onların halında ifa edirəm, heç nəyi dəyişməmişəm".
(Ardı var)
525-ci qəzet 2017.- 17 avqust.- S.4.