Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Şirməmməd HÜSEYNOV
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə düşünmüş,
bizlərə nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq,
düşünək, bu günümüz üçün fəxr
edək!
GƏMİ
BATIYOR, FARELƏR QAÇIŞIYOR!..
Oxucularımız
iç səhifələrimizdə beynəlmiləl diplomasi
sahəsində bu vaxta qədər əmsalı görülməyən
bir skandalın hekayəsini bulacaqlardır. Bu
skandal bütün cahan qarşısında Sovet rejiminin nə
kibi çürük bir idarə olduğunu bütün
çıplaqlığı ilə göstərməkdədir.
Hökumətinin
etimadına malik böyük bir diplomat, səfirin qiyabında
bütün işləri öhdəsinə almış bir
şəxsiyət, öylə bir vəziyyətə gəliyor
ki, kəndi səfarətində kəndi hökumətinin
göndərdigi bir “müfəttişin” əlindən
canını ancaq hırsızlar kibi, yüksək divarlar
üzərindən aşaraq, fransız polisinə iltica etmək
surətilə qurtara biliyor.
Damdan-dama
qoşaraq tamaşaçıları qatılıncaya qədər
güldürən müptəzəl sinema akrobatlarına bənzəyən
bu diplomatın gülünc və fəci vəziyyəti qədər
sovet diktatorluğunun bugünki halını əks etdirən
bir simvol bulunamaz!
Təmsil
etdigi “sosyalist” hökumətin şərrindən, gərək
kəndisini və gərək ailəsi əfradını
“kapitalist” bir hökumətin zabitası sayəsində
mühafizə edən bu diplomatın macərası bizə bu
vaxta qədər sovet səfarətlərində cərəyan
edildigindən bəhs edilən faciələrin birər həqiqət
olduğunu düşünmək imkanını veriyor. Keçənlərdə Besedovski qabilindən sərkeş
bəzi məmurların Berlin Sovet Səfarətinin
bodromlarında cəzayə çarpdıqları şayə
olmuşdu. Netəkim Tehran Səfarətində
dəxi böylə bir hadisənin vüquunu vaxtilə xəbər
almışdıq. Qəzetəçilərə
verdigi bəyanatında Besedovski böylə bir aqibətə
məruz qala bilməkdən xilas olmaq üçün
qaçmaqdan başqa bir çarə
qalmadığını ələnən söyləmişdir.
Kəndi hökumətindən qaçan böyük
sovet məmuru anlaşılan yalnız Besedovski degildir. Onun
ifşaatından anlayırız ki, Sovet Dövlət
Bankasının müdiri Şayinmanla halı hazırda tədavi
bəhanəsilə Almaniyada bulunan xariciyyə komissarı
Çiçerin belə hökumətinin tələbinə rəğmən
Moskvaya getməkdən boyun qaçırmaqdadır.
Əmirdən qaçanlar və mərkəzə itaət
etmiyənlər yalnız diplomasi sahəsindəmidir? Xayır! Sovet
çürüklügünü götərən vaqeələrə
Rusiyanın daxilində də az təsadüf
edilməz. Bir gün sağlara, o biri gün
sollara qarşı şiddət və cəbr kullanaraq hərəkət
edən Stalinin, bəzən bütün bir vilayət və hətta
bütün bir məmləkət komunistlərinin üsyan və
sərkeşligi qarşısında qaldığı vaqidir.
Komunizmin ən benam liderləri şu və ya bu
şəkildə bugünki idarəyə asidir və bunlar
şu və ya bu şəkildə Besedovski kibi degilsə də
Şayinman və yaxud Çiçerin vəziyyətindədirlər.
Daha
dün Sovet rejiminin məddahı bulunan Romaniyanın məşhur
mühərrirlərindən “Romaniya Qorkisi” namını
qazanmış bulunan Panoyot İstarfi Sovet Rusiya haqqında
hazırladığı əsərindən bir fəslini “La
Nüvell Revu Fransez” məcmuəsinin birinci təşrin
(oktyabr) nüsxəsində nəşr eyləmişdir. Sovet qəzetələri vaxtilə Sovet Rusiyaya səyahət
edən bu mühərrir haqqında yazdıqları
yazılarda, onu hər dürlü təqdir və təmcidin
fövqündə tutuyorlardı. Sovet
münəqqidləri dəxi “Romaniya Qorkisini” təbcil etməkdə
idilər. Avropanın ixtilalçı
mühərrirləri arasında Panoyot İstarfi bolşeviklərcə,
Anri Barbüsdan sonra 2-ci mövqei tutuyordu.
Romaniya ədibi
dəxi vaxtilə Sovet Rusiya haqqında çox iyi şeylər
yazmış, Sovet qəzetələrilə “Hümanite”də
komunizm ixtilalı ilə “Sovet İttihadı” haqqında təqdirkəranə
nəşriyyatda bulunmuşdur. Halbuki, şimdi fransız məcmuəsində
nəşr etdigi “Şimdiki Sovetlər İttihadı” nam fəsildə
romaniyalı mühərrir, tıbqı Besedovski kibi, komunistləri
tərklə Sovyetlərin iç üzünü ifşaya
başlamışdır. Bu ifşaata görə
Rusiyada heç bir sosyalizm yox, yalnız insan həyatını
daxili müharibənin materyalı kibi sayan bir terror vardır.
Bu materyal kəndi zəfərinin təmini məqsədilə
əcibə təşkil edən yeni bir “Kast” tərəfindən
sərf olunmaqdadır. Panayot İstarfiyə
görə bu “Kast” “həm cahil, həm mübtəzil, həm
də əxlaqsızdır”. O, vaxtilə rus ixtilal
idealizminin şanü-şərəfini təşkil edən
qiymətləri nə biliyor, nə də bilmək istiyor. Panayot da, Qorki kibi əmələ sinfindən
çıxmış bir mühərrirdir. Öylə ikən, bu dəfə Rusiyayı tərk
edərkən, kəndisini hər hankı rejimdə istismar
olunan proletar sinfinə bizzat mənsub olduğu zamandan daha bədbəxt
hiss etmişdir. “İnsanları istismar, sadə
qara əkməklə yaşamaq zərurətində
bulundurmaq, kəndilərindən mırıldanmaq
haqqını da səlb etmək, - bir az yüksək səslə
bağırmaq cəsarətini göstərənləri
güllələmək - sadə bağırmaq - böylə
bir rejim dünyanın heç bir tərəfində, hətta
Muscolininin məmləkətində belə yoxdur!”
İstarfinin
təb edilməkdə olan əsərindən iqtibasla nəşr
etdigi fəsildən şimdilik bu qədər bəhslə
iktifa edərək, şu qədər biləlim ki, Romaniya
Qorkisi bugünki Sovyetləri “eşqiyalıq və terror məmləkəti”
cümləsilə tərif etməkdədir.
Qismi məxsusumuzdakı ifşaatından görüləcəgi
kibi, Besedovski, kəndi qaçışını izah edərkən,
bu hərəkətin hökumət ilə kəndi arasında
çıxan məfkurəvi bir ixtilaf nəticəsi
olduğunu söyləmişdir. Ona görə dəxi
bugünki Sovyet rejimi ixtilalın həqiqi prinsiplərindən
uzaqlaşmış, xalqdan təcərrüd etmiş,
köylüyə müsəllət olmuş bir idarədir ki,
həm Rusiyayı, həm də ixtilalı uçuruma
götürüyor. Öylə bir
uçurum ki, “qoca Rusiyayı Çinə qarşı belə
aciz bir halə qoymuşdur”.
Hər türlü həya və heysiyyət məfhumundan
ari bulunan bolşeviklər, kəndiləri üçün
ölüm təsirini yapan bu ifşaata qarşı, kimsə
üzərində təsir yapamıyan üsullarla müqabilə
etdilər.
“İstarfi”
Romaniya daxiliyyəsinin ajanı imiş,
Besedovski də səfarət paralarını
çalmış və sui-istemalı
görüldügündən çareyi qaçmaqda
görmüş imiş. Fəqət bu, sui-istemalı
görülən diplomat hadisədən bir gün əvvəlinə
gəlincəyə qədər səfir Dovğalavskiyə vəkalət
ediyor, Paristə sovyetləri təmsil edən ən
böyük məqamı tutuyordu. Fərzən
səfarətin bu xüsusdakı “izahatını” qəbul etsək
belə, bu “izah” Sovyet rejiminin şərəfini pək o qədər
də müdafiə edəməz.
Bircə Besedovskinin məlum tərzdə qaçaraq,
bolşevik əleyhdarı mühacirlərə
qovuşmasının ifadə etdigi məna sərihdir. Bu böyük rəzalətin
işarət etdigi böyük bir məna vardır ki, o da
qızıl diktatorluq gəmisinin batmaq üzrə olduğunu
ifadə edər!
Əvət,
möhtərəm oxucu, millətləri qızıl
süngü gücilə kəndi istilası altında,
demokrasiyi şeytani bir rejimin təzyiqi ilə hürriyyət
və insanlıq haqqından məhrum bir halda tutan, Sovyet gəmisi,
çarpdığı ekonomik böhran ilə köylü
müqavimətindən mürəkkəb tarixi və ictimai həyat
qanunlarının zəruri müqtəzəyyatından ibarət
sualtı daşlarının təsirilə
parçalanmış, cu veriyor və gün keçdikcə
bir az daha dolaraq təknədəki fareləri
qaçırıyor.
Bu “fare”lərin qaçmaqda olduğunu bizim kibi
bolşevizya daxilindən az-çox məlumat almaqda olanlar
çoxdan duymuşlardı.
Besedovski skandalı isə bu keyfiyyət üzərinə
bütün cahanın diqqətini cəlb etmiş oldu.
Əvət
öylə: gəmi batıyor, farelər
qaçışıyor!
“Odlu-Yurd”,
ikinci təşrin 1929, ¹ 9
Fare -
kiçik siçan
Təmcid
- böyütmə, tərifləmə
Təbcil
- ucaltma, tərifləmə
Mübtəzil
- alçaq, bayağı, şit, boş
Səlb -
zorla əlindən alma
Müsəllət
- hakimiyyəti altına almış
Təcərrüd
- soyuma
Məncə bu baş məqalənin müəllifi məcmuənin
baş mühərriri M.Ə.Rəsulzadədir. (Ş.H.)
28 MAYIS
1918 - 28
Mayıs - 1930
On ikinci
il dönümü!..
On bir il
bundan əvvəl hürr və müstəqil Azərbaycanın
paytaxtında və bütün şəhər və qəsəbələrində
Azərbaycan istiqlalının il dönümü təsis
edildigi zaman 1918 sənəsi 28 Mayısında elan edilən Azərbaycan
istiqlalının rus siyasi firqələrinin iddia elədikləri
kibi “məhdud bir zümrənin” fikrindən ibarət
olmayıb da bütün xalq kütləsi tərəfindən
bənimsənmiş ümumi məşəri bir fikrin məhsulu
olduğunu dost və düşmən hər kəs təsdiq
eyləmək məcburiyyətində qalmışdı.
Hərgah bu böylə olmasaydı, Azərbaycan və
onun hürriyyət və istiqlalı proğramilə meydana
atılan Azərbaycan millət sevənləri, əllərində
hökumət və təzyiq aparatı olmadığı
halda, ümumi və demokratik seçkilərdə xalqın
95%-ni qazana bilməyəcəklərdi.
O günü,
1919 sənəsində Bakı da, qalib cahan dövlətlərinin
gözləri önündə, Azərbaycan xalqını rus
zəncirindən buraxmaq istəməməkdə hala belə
israr edən rus siyasi firqələrinin qarşısında, Azərbaycan
xalqının 28 Mayıs bayramını görməli idi.
O bir
sınaq, bir imtahan günü idi... Və o
gün Azərbaycan parlamentosu rəisi doktor Həsən bəyin
“Azərbaycan” qəzetəsi mühərririnə söylədikləri
kibi bu sınaq günü “Azərbaycan türkünün
münəvvərlərindən əmələ və
köylüsünə qədər, istiqlalçı və
istiqlal məfkurəsini surəti qətiyyədə bənimsəmiş
olduğu” isbat olunan bir gün idi. O gün bütün məmləkət
bir gəlin kibi bəzənmişdi.
Əsirlərdən
bəri iztirab çəkən, zəncirlərdə inləyən,
yaşamaq, hürr və azad nəfəs almaq haqqından məhrum
edilmiş olan bir millət, saysız qurbanlardan, qanlı
mücadilələrdən sonra, qan və atəş içərisində
məhv olmaq üzrə bulunan bir məmləkəti
qurtarmış, bir parlamento, bir hökumət, bir ordu, bir
donanma yaratmağa, milli, hürr və sərbəst mədəni
bir cəmiyyət həyatı qurmağa müvəffəq
olmuşdu. Kəndi iradəsinin, kəndi
hürriyyət və hakimiyyətinin timsalı olan
üç rəngli milli bayrağının parlamento üzərində,
ordusunun başı üzərində, hər yerdə
dalğalanmaqda olduğunu görən, dünün məhkum və
zəncirbənd, bu günün isə hürr və hakim bir
xalqı nasıl sevincindən ağlamaya bilirdi? O gün
parlamento qarşısında xalq dəniz kibi qaynamaqda idi.
Burada köylərdən axıb gəlmiş köylülər,
petrol ocaqlarilə fabrikalardan gəlmiş on minlərlə əmələ,
burada məktəb tələbəsi, burada qadın və erkək
bütün xalq
toplanmışdı. Köylü və əmələ
xətiblərinin “İstiqlal üçün ölmək var
dönmək yoxdur!” - deyə gurultulu
alqışlar altında söylədikləri nitqlərlə
Azərbaycanın ilk baş vəkili və daimi xariciyyə
naziri Fətəli Xanın “Azərbaycan istiqlalını
göz bəbəyi kibi qorumaq namusumuz icabıdır!” kibi bəyanatını
müqayisə edərkən fikirlərdəki vəhdətin
görünməsi insanı sevindirməyə bilməzdi. Onun
üçündür ki, Milli Azərbaycan
Şurasının rəisi sifətilə Azərbaycan
istiqlalını elan edən Rəsulzadə Məhəmməd
Emin bəyin, xalqın o susmaq bilməyən
alqışları arasında:
“Bugünki
bayram açıq göstəriyor ki, Azərbaycan
türkü, qadın və erkək, ixtiyar və çocuqlar
da daxil olmaq üzrə, “İstiqlal” şüarı ətrafında
birləşməgə və onu qorumaq, onu göz bəbəgi
kibi mühafizə eyləmək üçün bila sinif,
vahid milli bir cəbhə yaratmağa müqtədirdir”.
Emin bəyin bu sözlərinə cavab olaraq o yüz minləri
keçən xalq dənizi bir səslə “Ölməgə
hazırız!” - deyə
bağırmışdı...
Əvət o gün böyük bir sınaq günü
idi. Qadınlar, qızlar, böyük-kiçik
bütün millət ən yeni əlbisələrini
geymişdi. Evlər, xüsusi binalar belə,
xalılar, çiçəklər və güllərlə
bəzənmişdi. Gənc, igid ordumuzun rəsmi
keçitdən qışlalara dönərkən hər tərəfdən
başına çiçəklər yağıyordu.
Bu qəhrəman ordu içərisində oğlu olan
anaların, bir qardaşı, bir yavuklusu olan qızların
sevincinə hüdut görünmiyordu. Bu dərin, kütləvi məşəri
istiqlal təzahürünün qarşısında Baş Vəkilimiz
mərhum Nəsib bəy pək haqlı olaraq diyordu ki:
“Azərbaycan istiqbalına bən pək nikbinanə
baxıyoram və cahan millətlərinin istiqlalımız
haqqında müsbət qərarını əndişəsiz
bəkləməkdəyim. Əgər bu böylə olmazsa Azərbaycan
türkü Avropa millətlərinin mədəni
olmalarında şübhə etməkdə haqqı
olacaqdır...”
Çarlığın
süqutundan, o gün, yəni 28 Mayıs 1919-da, iki il, iki ay keçmiyordu. Azərbaycan
türkü bu müddətin bir sənəsini inqilaba qədər
olan harsi, ictimai, iqtisadi və siyasi inkişaf hərəkətlərinə
bir nəticə vurmaqla keçirmişdi. Bu harsi
inkişaf hərəkatının məntiqi nəticəsi də
28 Mayıs 1918-də, Azərbaycan xalqını, onun fikir, əməl
və arzularını təmsil edən Şurayi-Millinin elan
etdigi “Azərbaycan istiqlalı” idi. Bu istiqlal Azərbaycan
harsi hərəkatının məntiqi nəticəsi
olduğu kibi müstəqbəl inkişaf və tərəqqisinin
dəxi yeganə qarantisi idi. Bunda şübhə edənlər
və bu xüsusata məxsus şübhə oyandırmaq istəyənlər
1919 sənəsində yapılan istiqlal bayramını
mütləqa görməli idilər...
Bu təzahürat
o qədər dərin, o qədər qüvvətli və o qədər
səmimi idi ki, - bu hərəkat qarşısında Azərbaycan
istiqlalını, hətta onun ismini belə yaxına
buraxmayanlar susmuş, Rəsulzadə Məhəmməd Emin bəyin
1-ci ildönümü bayramında xalq mitinqlərinin birində
qeyd etdikləri kibi “Azərbaycan istiqlalını bilməcburiyyət,
şərt və şurutla da olsa qəbul etdiklərini elan
ediyor, bununla xalqın hüsnü təvəccöhünü
qazanmaq istiyorlardı.
Fəqət
bu istəyişlə Azərbaycan millət sevənlərinin
istəyişləri arasındakı fərq, Milli Azərbaycanla
Sovet Azərbaycanı arasında olan fərq qədər bir
şeydi...
Bəlkə
Azərbaycan xalqının bu təzahüratı “Yapma” idi?.. Bəlkə məşəri hərəkat
keçici bir hiss coşğunluğu idi?..
Millətin müqəddərat və
istiqbalı ilə məşğul bulunan hər bir millət
və yurd sevən Azəri bu sorğular üzərində
düşünmək zərurətindədir.
Hər bir xalq hərəkatı davamlı olursa
şüurlu ədd oluna bilir. Hər bir
şüurun dərəcəsi də müəyyən fikir və
qayə üzərində göstərilən inad və
israrın dərəcəsilə ölçülə bilir.
Əgər
Azərbaycan istiqlal fikri xalqdan doğmuş, xalqın harsi
milli həyat və xüsusiyyətinin təbii və zəruri
bir tələbi isə, əgər xalq bunun xaricində
heç bir həyat, heç bir səadət təsəvvür
etmiyorsa, əgər Azərbaycan xalqı yeganə həyat və
səadəti istiqlal və onun üç rəngli
bayrağının altında olaraq düşünüyorsa -
o zaman, xalqın, ölüm-dirim məsələsi qədər
mühüm olan bu istiqlal fikri üzərində israr eyləməsi,
inad göstərməsi, ölməsi fəqət əzmindən
dönməməsi lazım gəlir.
Fransanın
hüquqçularından Leon Doki, “Hakimiyyət və
hürriyyət” nam əsərinin bir yerində diyor ki:
“Bir millət yaşadığı bir ərazi üzərində
hürr və sərbəst olaraq həyatını qurmağa
əzm edərsə, vahid və müştərək vətənini
qanilə və canilə qurtarmağa qalxarsa, ölür fəqət
əzmindən dönməzsə, fikrində və qərarında
israr edərsə, yalnız o zaman bir millət ədd oluna
bilir”.
Dövləti
tərif edərkən dəxi:
“Dövlət - milliyyətini müdrik bir cəmiyyətin
millət halına gəldiyini və dövlət şəklində
təşəkkül eylədiginə denilir” denilməkdədir.
Biz Azərbaycan millət və istiqlal sevənlərinə
çarlığın süqut günündən
bugünkü günə qədər davam edən mücadilə
tariximizə dönüb bir baxmaq kafidir. Harsi, ictimai, iqtisadi, siyasi
sahələri ehtiva edən, heç sönməyən və
gündən-günə şiddət kəsb edən istiqlal
mücadiləmiz, ardı-arası kəsilməyən və
bu gün bütün şiddətilə davam edən müsəlləh
üsyanlar, çekaları, sibiryaları, solovki kibi buzlu cəhənnəmləri
doldurmaqda davam edən münəvvərlər, o ölən fəqət
əzmindən dönməyən xalqımız, məşəri,
ümumi istiqlal məfkurəsinin müvəqqəti,
keçici coşqunluq olmadığını, xalqın vicdanından
doğmuş bir ideal olduğunu isbat edən canlı dəlillərdir.
12 sənə
əvvəl, Azərbaycan xalqının rəy və istəklərinə
tərcüman olaraq elan edilmiş olan Azərbaycan istiqlal və
cümhuriyyəti, bu gün on minlərlə qurbanlara, əzmindən
dönməyən atəşin mübarizlərə, əlindən
silahını buraxmayan mücahidlərə, məzlumlara,
şəhidlərə, qəhrəmanlara, bir sözlə
istiqlalını almağa əzm etmiş, ölən,
qurbanlar verən, qanlar axıdan bir millətə malikdir.
Bir ay əvvəl
10-cu il dönümünü matəm
tutduğumuz istilanı, harsi, iqtisadi, ideoloji, əskəri,
siyasi cəbhələrdə təməlindən sarsıdan
bu qanlı mücadiləyi yapan Azəri münəvvəri,
Azəri köylüsü və Azəri əmələsidir.
İştə
28 Mayısın qüvvəti!..
Millətimizin
milliyyət dövrünün bitdigini, milli məfkurəsinin
artıq qəti olaraq təəssüs etmiş olduğunu
göstərən, millət həyatına girdigimizi isbat
üçün dəxi bir dövlət qurmaq yolunda
mücadilənin başladığını, eyni zamanda, elan
edən 28 Mayıs bəyannaməsinin yaratdığı bu
qanlı mücadilə dövrü, 3-cü dövrün,
müstəqil milli dövlət dövrünün mütləqa
gələcəgini göstərməkdədir. Başqa türlü də mümkün degildir.
Çünki hər bir şüurlu ictimai hərəkatın
məntiqi bir nəticəyə varması zəruridir.
11 sənə
əvvəl Nəsib bəy bu xüsusda nasıl nikbin idisə,
Rəsulzadə Məhəmməd Emin bəy 12 il əvvəl
nasıl “Bir dəfə yüksələn bayraq bir daha enməz!”
demişdisə, biz də bu gün elanı
istiqlalımızın 12-ci il dönümündə o qədər
nikbin və ümidvar olmaqda bərdavamız.
Biliyoruz ki, hürriyyət və istiqlal üçün
axıdılan qanlar parlaq bir milli günəşin taluunu təbşir
edən Azərbaycan üfüqlərinin şəfəq
qızartılarıdır.
Bunu
mütləqa işıqlı bir gün təqib edəcəkdir!
O gün
bugünki iztirablara əlvida deniləcək, o gün əbədi
sevinc və səadətlərə qovuşulacaqdır.
Mirzə
Bala
”Odlu-Yurd”,
28 Mayıs 1930, ¹ 16
Məşər
- cəmiyyət, xalq, camaat
Xətib
- natiq
Müstəqbəl
- gələcək
Şürut
- şərtlər
DİQQƏT
EDİLƏCƏK BİR İXTİFAL
24 həziranda İstanbul milli istiqlal uğrunda mücadilə
edənlərin diqqətlərini bilxassə cəlb edəcək
bir ixtifalə şahid oldu. Lehistan əskəri
heyəti tərəfindən Hələbdən alınaraq
Lehistana götürülən lehli Murad paşanın gəmiklərini
təşyi üçün Sirkeci stansiyonunda səmimi bir
ixtifal tərtib edildi.
Murad paşanın Türk və Leh bayraqlarına
sarılı bulunan tabutu üzərinə Türk ordusu,
Lehistan, Macarıstan, Fransız, Misir Səfarətləri ilə
digərləri namına birər çələng
qoyulmuşdu.
Tabut Lehistan Rəisi Cümhuruna məxsus salon-vağona
qoyulmadan əvvəl Lehistan səfiri müsyo Olşevski,
Türk ordusu naminə Emin paşa və sairləri tərəfindən
nitqlər irad edilmişdir.
Leh səfirinin
gözəl və mənidar nitqindən atidəki cümləyi
alıyoruz:
“Vətənini
tərkə icbar edilən bu qəhrəman Türkiyə
toprağında müsafirpərvərligə nail olmuş və
bu məmləkətdə təqdir edildigindən kəndisinə
yüksək bir əskəri rütbə tövcih
edilmişdir. Bundan dolayı Türkiyə
toprağına hörmətlər!”
Emin
paşanın nitqindən dəxi atidəki fəqərəyi
qeyd ediyoruz:
“Ana vətənindən cüda olaraq ölən bu
müqəddəs ölüyü milli bir istiqlal qəhrəmanı
olaraq təbcil edərkən Türk ordusunda bir Türk kibi
hizmət və böyük rütbələr qazanan əziz
Ferikmizin ifa etmiş olduğu iyi hizmətlərini Türkiyə
Cümhuriyyəti Ordusu naminə təqdirən bir daha tezkar
etməgi vəzifə biliriz”.
Macarıstan səfiri ilə Lehistan əskəri heyəti
naminə dəxi birər nitq söyləndikdən sonra
böyük tabutu möhtəvi tren Türk əskəri qitəsinin
təzim mərasimini ifasından sonra hərəkət eyləmişdir.
Lehistan mültəcisi mühtədi Murad paşanın əsil
ismi general Bem-dir. Lehistan tarixində pək mühüm bir rol
oynayan bu general bütün həyatını mücadilə
içərisində keçirmişdir.
Rusiya, Avsturiya və Almaniya tərəfindən təqsim
edilən Lehistan, bir aralıq Napalyon tərəfindən
qurtarılmışdı. O zaman
Bem, yüzbaşı rütbəsində bulunmuş Lehli
regionunda böyük yaralıqlar göstərmişdir.
1830 sənəsində Lehistanın Rusiyaya qarşı
qiyam etdigi zaman Bem bu qanlı mücadilədə böyük
qəhrəmanlıqlar göstərmiş və general
rütbəsini almışdır.
İstiqlal hərəkatı əqim qaldıqdan sonra
hürriyyətpərvər general vətənindən
uzaqlaşmağa məcbur olmuşsa da vətəni
üçün uğraşmaqdan xali qalmamışdır.
1848 sənəsində
istiqlal mücadiləsinə atılan Macar qüvvətlərinin
başına keçərək, Macarıstan
istixlasını təminə müvəffəq olmuş, fəqət
Rusiyanın Avstriya yardımına göndərdigi 200.000
kişilik ordu ilə pək qəhrəmancasına hərb
etdikdən sonra Türkiyəyə iltica eyləmiş, Avstriya
və Rusiyanın müdaxilələrinə baxmayaraq,
Türkiyə tərəfindən himayə
görmüşdür. General Bem Türkiyədə
islamiyyəti qəbul ilə Murad paşa ismini almış və
Türk əskəri hizmətinə alınaraq orduda
böyük rütbələr qazanmış və nəhayət
Hələb valiligində ikən vəfat etmişdir.
Böyük istiqlal mücahidi şimdi mütəşəkkir
vətəndaşları tərəfindən hürr və
müstəqil Lehistana götürülüyor.
Nə məsud
ölü! Nə məsud Vətən!..
“Odlu-Yurd”,
temmuz 1929, ¹ 5
“Odlu-Yurd”çuların
vəsiyyəti də məncə budur! (Ş.H.)
İSTİQLAL
UĞRUNDA
Bir qaç sənədən bəri nəşr etdigi əsərlərlə
Azərbaycan milli həyat və istiqlal davasına mütəəlliq
məsələlərin tənviri yolunda məşkur hizmətlərdə
bulunan Milli Azərbaycan nəşriyyatı 7-ci sayısı
ilə bizə milli həyat və mücadilə nəşidələrindən
hörülmüş nəfis bir şeirlər məcmuəsi
vermişdir.
Azəri
xalqının düçar olduğu fəlakət və
istiqlal mücadiləsini millətin vicdanında yerləşdirmək
və yalnız bugünki gəncligin degil, ibtidai məktəblərdən
çıxan çocuqların siyasi və milli tərbiyəsi
nöqteyi-nəzərdən qayət qiymətli olan bu
şeirlər qayilinin şəxsi həyəcan və
hissiyyatına tərcüman olmaq və bu etibarla lirik bir ruhdan
ziyadə, ümumi və obyektiv bir övsaf və ruh
daşır. Bu ümumi ruhda bu gün rus əsarətində
yaşamaq istəməyən, sərvətinin ruslar tərəfindən
istismarını üsyanla qarşılayan, ana vətənə
sövq edilən axın-axın rus mühacirətinə:
hasili rusluk siyasəti, bolşevik məzalimi və sovet rejiminə
qarşı mücadilədə davam edən mişəri bi
vicdanın və bütün bunları devirib də hürr
topraqlarında xalq hakimiyyətini qurmaq, milli həyat və
harsının inkişafı üçün istiqlalına
qovuşmaq istəyən bir millətin ruhudur.
Bu şeirlərdən yüksələn səs də, gərək
ədəbi və gərək ictimai və siyasi həyatında
romantik dövrü yaşamış, bu gün real və fəal
bir dövrdə bulunub idealının təhəqqüqü
üçün yılmadan çalışan və
mücadiləsini davam etdirən mübariz və qəhrəman
bir nəslin səsidir. Əvət öylə bir nəsil ki, yurdunun
istixlası üçün əlzəm olan qüvvətin
“yalnız kəndisində olduğuna” iman edər və
bütün həyatı qüdrətini “arxasında bulunan
imanlı millətindən” alır.O, fikrində inadlı, iradə
və əzmində qəti və mücadiləsində
amansızdır. O, quru sözlə istiqlal əldə edilməyəcəgini
müdrik olduğu üçündür ki, hər
dürlü maddi və mənəvi məhrumiyyətlərə
təhəmmül edərək istiqlal uğrunda sürgünə
və ölümə sevə-sevə gediyor. Zira
istiqlalsız yaşamada bir mə-na bilmiyor. O, nə
şəkildə təcəlli edirsə-etsin istiqlalına
mane, hürriyyətini təhdid, demokratik ümdələrini
istehkar etməyə yeltenən hər hankı bir qüvvətə
qarşı eyni dərəcədə kin bəslər və
bu ünsürlərlə mücadilədən bir an fəriğ
olmaz. Eyni insiyakladır ki, istiqlal hissilə məşbu
bir qəllə, hürriyyət fikrilə mücəxxəs qəhrəman
bir dimağa malik bulunan bu mübariz nəsil istiqlalını,
bekçisi ölüm olan mərmər divarlar arasında
saklı görmüş olsa belə, ölümü
istihfafla qarşılar və candan dilədigi
istiqlalını əldə etməyə
çalışır.
İştə, bu etibarladır ki, Azəri xalqının şanlı mazisini, min bir sərgüzəşt və fəlakət anlarını ehtiva edən şimdiki halını və yaxın istiqbala aid iman dolu ümid və əngin üfüqləri təbşir edən bu misralar, bizə yalnız milli mücadilə hissiyyatının bədii və mövzun bir şəkildə təcəllisini degil, bəlkə milli həyat və məişətdən doğmuş bir ideal ətrafında mütərakim fədakar və imanlı bir xalqın tarixini, psixolojisini və ictimai xüsusiyyətlərini təlqin etmək kibi böyük məqsəd daşıyor.
Vaxtilə Poloniya romantik ədəbiyyatında layəmut və mümtaz bir mövqe ibraz etmiş bulunan A.Mitskevic (1798-1855) və Prodzinski (1771-1835) kibi vətən sevən şairlərin hakim fikirlər, əsarət altında inləyən vətənin fəlakəti, rus boyunduruğunun təhəmmülfərsa ağırlığı, hürriyyət və istiqlal fikirlərinin vəhşi və amansız bir surətdə tənkili ətrafında təmərküz edərək Polonya şeirinə qiymətli və eşsiz bir mənzərə verdi və min türlü işgəncələrə məruz buraxılmış, istibdad altında bulunan bir xalqın şüuru oldusa, eyni sürətlə oxuduğumuz zaman qəlblərimizdə vəhşət hislərini, dimağımızda üsyan fikirlərini qıcıqlayan bu şeirlər bu gün bolşevik məzaliminin qurbanları olan və başda münəvvər gəncligi olmaq üzrə istiqlalına doğru hər an zəfər təranələri ilə yaklaşan Azəri xalqının şüuru, iman və ümidinin canlı timsalıdır.
Y.Əli
”Odlu-Yurd”,
1 mart 1929, ¹ 1
Mütəəlliq
- aid, asılı, bağlı
Tənvir
- nurlandıran, işıqlandıran
Nəşidə
- məşhur beyt, misra
Qayil - deyən,
rəvayət edən
Mişər
- dərk etmə, mərasim
Təhəmmülfərsa
- dözülməz, üzücü
Tənkil
- rədd etmə, cəza vermə
İbraz
- üzə çıxarma
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2017.-19 avqust.-S.20-21.