Mənim
İstanbul nağılım
Şahanə MÜŞFİQ
Onunla ilk
dəfə tanış olanda uşaq idim,
lap uşaq. İlk dəfə evimizdəki
köhnə dördkünc televizorun mavi ekranından
boylanmışdı mənə.
Ərincəklikdənmi,
yoxsa yaddaşsızlıqdanmı, adına gah "Təhminə",
gah da "Zaur" dediyimiz, amma bir türlü bu iki adı
qoşalaşdırıb "Təhminə və Zaur" demədiyimiz
o məşhur kino ilə tanımışdım onu mən də.
Ad məsələsinə heç vaxt beynimizi yormazdıq, biz
o adları qoşalaşdırsaq nə olacaq ki, ssenari müəllifi
Anar bu iki aşiqi əbədiyyən ayırandan sonra... Ədəbiyyat
dərslərimizin birində romanın həqiqi adını
öyrənəndən sonra filmin adı daha yaxşı
yadımda qaldı: "Beşmərtəbəli evin
altıncı mərtəbəsi". İstanbulla ilk
tanışlığım belə başladı mənim: Təhminə
ilə Zaurun nakam məhəbbət nağılı ilə. Bəlkə də ona görə elə o vaxtdan
İstanbul mənim üçün ayrılıqlar şəhəri
idi?!
Usta aktyorumuz Fəxrəddin Manafovun
canlandırdığı Zaur səhərin sönük şəfəqlərinin
altında yeni evləndiyi həyat yoldaşı Firanı
İstanbulun bir otel otağında yarıyuxulu qoyub Təhminənin
xəyalı və azanın sədasından yapışaraq
küçələri dolanarkən ilk dəfə İstanbul
ayrılıq libasını geyindi əyninə. Zaurunmu hüznü
çökmüşdü şəhərə, yoxsa şəhərinmi
hüznü Zauru alıb götürmüşdü nakam
sevgisinin, sevgilisinin yanına... Məlum deyil...
O məşhur
və möhtəşəm körpünün
yaxınlığındakı sahildə siqaret çəkə-çəkə
"heç bir təyyarə, heç bir gəmi insanın
özünü özündən uzaqlaşdıra bilməz"
deyə düşünən qəhrəman, bilmirdimi
torpağına ayaq basdığı İstanbul məhz
insanı özü-özündən uzaqladıra bilən
şəhərdir?!
Körpü
demişkən, o filmə baxan nə qədər insanın
arzusudur həmin körpünü yaxından görmək,
üstündə şütüyən maşınların
birinin pəncərəsindən açılan Bosfor
boğazının valehedici mənzərəsini seyr etmək,
kim bilir. Elə mənim kimi...
Avrasiya Yazarlar Birliyinin düzənlədiyi "Türk
dünyası gənc yazarlar görüşü"nə mənim
də qatılmağım təklif olunanda, düzü,
inanmadım. 22 ölkədən 60-a yaxın gənc yazarın
qatılacağı tədbirin dörd azərbaycanlı təmsilçisindən
biri kimi seçilmək, təbii ki, həm gözlənilməz,
həm də qürurverici idi. Axır ki, yeddi il öncə aldığım xarici pasportumun
da vərəqlərinə mavi, qırmızı
"çiçək qonacaqdı".
Bu səfər təkcə gənc yazarın Türkiyəyə
- İstanbula ilk səfəri deyildi, həm də bir gənc
qızın öz ölkəsindən ilk
çıxışı idi. Bu
çıxışın ilk həyəcanı, illərlə
sevdiyin ölkəni, arzuladığın şəhəri
görməyin sevinci, tanımadığın, yolunu, izini bilmədiyin
yad yerdə günlərini necə keçirəcəyinin tərəddüdü
çuğlamışdı bütün bədənimi.
Bir sözlə, hisslərin qol-qola, əl-ələ
içimdə tüğyan qaldırdığı iki
saatlıq uçuşdan sonra nəhayət, Atatürk Hava
Limanına ilk addımlarımızı atırıq.
Gecəyə gözlərini Bakıda yumub, günəşi
İstanbulda salamlamaq da varmış qismətdə...
Bizi
qarşılamaq üçün təyin olunmuş bələdçilərin
mehribanlığı, dilini bildiyimiz, başa
düşdüyümüz, rahat ünsiyyət qurduğumuz
insanlarla ilk görüş ürəyimdəki tərəddüdü
az da olsa aradan qaldırır. Mən ki yad ölkədə deyil, Azərbaycanın
dili bir, dini bir qan qardaşı Türkiyədəyəm.
Orada qaldığım bir neçə gün ərzində
hələ çox şükür edəcəkdim ilk səfərimin
başqa, yad ölkəyə deyil, məhz Türkiyəyə
olduğuna.
Hava Limanı İstanbulun Avropa hissəsində, bizim
üçün təyin olunmuş otel isə Asiya
yaxasında yerləşdiyindən maşınla bir saatlıq
yol getməli oluruq. Elə yoldaca - görməyi
arzuladığım ecazkar körpünün üzərində
bizi ilk qarşılayan günəş olur. Sanki o da xəbərdardır içimdəki qeyri-müəyyən
hisslərdən, şəfəqi ilə sığallayır
saçlarımı, üzümü, "qorxma,
İstanbuldan qorxmaq lazım deyil, İstanbulu sevmək və
hiss etmək lazımdır" deyir sanki. Maşının
pəncərəsindən boylanıram bu ecazkar şəhərə.
Bir tərəfdə hündür binalar, son dəblə
inşa olunmuş göydələnlər, universitetlər, xəstəxanalar,
digər tərəfdə isə kiçik yaşayış
yerləri, yaşıl ağaclar, parklar. İstanbul
yalnız iki qitəni deyil, müxtəlif mədəniyyətləri,
kültürləri, təbiəti də özündə birləşdirən
nağıl şəhəridir.
Bir neçə dəqiqə sonra Boğaz
körpüsündən keçirik. Mavi suları ilə
İstanbulu qucan Bosfor boğazı həzin-həzin
dalğalanmağındadır. Səhərin lap erkən
saatları olmasına baxmayaraq, vapurların səsi bizə
"xoş gəldin" türküsü ifa edir sanki. Körpünün üzərindən keçərkən
İstanbul haqqında oxuduğum, müxtəlif mənbələrdən
öyrəndiyim məlumatları xatırlamağa
çalışıram. Bu qədim şəhərin
başı tarix boyu hansı bəlalardan keçməyib,
insanları hansı sınaqlara sinə gərməyib...
Otelə gələndən sonra açılış tədbiri
axşam olacağı üçün bir xeyli
zamanımız vardı. Bu zamanı boşa xərcləmək
olardımı? Əlbəttə ki, yox.
Bir az dincəlib şəhərlə
tanış olmağa çıxdıq. İnsanların,
maşınların çoxluğu, sıxlıq ilk
baxışda adamı yorsa da, zaman keçdikcə sanki bu səs-küyə
də alışırsan, doğmalaşırsan. Küçələrdə evinə, işinə tələsən
insanlar, gəzməyə çıxan tursitlər, bircə dəqiqə
dayanmayan dinamik hərəkət insanda baş
döndürücü təsir buraxır.
Açılış
tədbirində çıxış edən bir çox
iştirakçıların, qonaqların da dedikləri ortaq
fikir kimi, İstanbul yad deyildi və onunla tanış
olduqca heç zaman da yad olmadığını hiss edirsən.
Bu, doğmalıq fiziki doğmalıq,
yaxınlıq deyildi. Bizi bir-birimizə
yaxınlaşdıran könül
bağlılığı, mənəvi doğmalıq idi.
İki gün ərzində otelin daxilində keçirilən
tədbirlər, toplantılar, dərslərə görə
İstanbulu gəzmək fürsəti tapa bilmədik. Ancaq bu günlər ərzində
biz başqa səyahətə çıxmışdıq:
könül səyahətinə. Görüşdə
iştirak edən müxtəlif ölkələrin,
xalqların nümayəndələri bir-birinin dilini
yarı-yarımçıq anlayaraq və ya heç anlamayaraq
ünsiyyət qurmağı bacarırdı. Orada bu günlər ərzində bir türk
rüzgarı əsirdi sanki. Ədəbiyyat
adamına ədəbiyyatdan başqa nə lazımdır ki?
Biz də orada ədəbiyyatın tam mərkəzində
idik. Hələ açılış tədbirində
Avrasiya Yazarlar Birliyinin başqanı Yaqub Öməroğlunun,
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri, Xalq
yazıçısı Anarın, şair Ali Akbaşın və
başqalarının çıxışlarında bu
görüşə olan ümidlər, gənc yazarların
bir neçə cümləyə
sığdırdıqları İstanbul təəssüratları,
mənasını anlamayıb, hisslərini duyduğumuz
şeirləri önümüzdəki nağıl kimi
günlərin ilk müjdəçiləri idi. Sonrakı iki gün isə şeir, hekayə və
roman qruplarına ayrılaraq ustad yazarların müzakirələrini
dinləyib, öz ədəbiyyatlarımız haqqında
müzakirələr apardıq, türk dostlarımızı
məlumatlandırdıq, məlumatlandıq.
Tatarıstandan Fanil Gileji, Elvira Yılmaz,
Qırğızıstandan Altınbek İsmayılov,
Türkiyədən Semih Diri, Kiprdən Sezer Oza, İraqdan
türkmən dostumuz Ammar, İrandan Elyar Musevi, Özbəkistandan
Muhammədəmin Toxliyev və başqaları ilə
tanışlıq, ünsiyyət onların vətənlərindəki
həm ictimai, həm də ədəbi durumla
tanışlığımıza səbəb oldu. Bu müzakirələrdə ən çox dillənən
mövzu türk xalqlarının ortaq ünsiyyət dilinin
yaradılması, Türkiyə türkcəsinin ortaq türk
dili kimi seçilməsi idi.
İstanbulu daha yaxından tanımaq üçün bir
neçə saatlıq boğaz gəzintisi kifayət imiş. Biz də bu
şansı səfərimizin üçüncü
günü qazandıq. İstanbulla ilk tanış
olduğumuz gün üstündən keçib getdiyimiz
körpünün indi altından, Bosfor boğazının
sularının üzərindən keçərək bu
sirli-sehirli şəhərin həm Avropa, həm də Asiya
hissəsini eyni anda seyr etmək imkanımız
yaranmışdı. Hava qaraldıqca bizdən uzaqda qalan sahildə
sayrışan işıqlar, gecənin bir aləmi olmasına
baxmayaraq, hələ də harasa tələsən
maşınlar, ara-sıra restoranlardan, əzəmətli
villalardan qulaqlarımızı yalayıb küləklə
xoş ahəng yaradan musiqilər,
uşaqlığımızdan əzbərimizə
çevrilmiş türkülər bizə
"arzuladığınız İstanbul mənəm"-
deyirdi. Gəmiyə söykənib məşhur türk
şairi Orxan Vəlinin şeirində dediyi kimi
"İstanbulu dinləmək istəyirəm, gözlərim
qapalı..." Ancaq bu gözəlliyə göz yummaq
mümkün deyil ki... İki-üç dəfə
keçdiyimiz sahilə, ayaqlarımızın altında
nazlanan sulara acgözlüklə baxırıq. Elə onda başa düşürəm ki,
İstanbul həm də bu suları ilə doğmadır mənə.
Aylar öncə Türkiyədən Azərbaycana
qonaq gələn bir gənc şair demişdi ki, Bakı dənizi
ilə İstanbulu xatırladır. Onda
onun nə demək istədiyini anlamışdım. Amma
hiss etməmişdim. Boğazın suları üzərində
isə bunu hiss etdim. Bəli, İstanbul
suları ilə doğma Bakının Xəzərini yada
salmışdı.
Gəzinti zamanı İraq türkməni Ammarın
şeirləri, qırğız, qaqauz, çuvaş, qazax təmsilçilərinin
xalq mahnıları mədəniyyətləri
qovuşdurmuşdu. Bir balaca gəmiyə 22 ölkənin,
xalqın mədəniyyəti sığmışdı.
Bir də uzaqdan qızaran Türkiyə bayraqları... Bu şəhər
həm də buna görə sevimli idi: xalqının
bayrağına olan hörməti, sevgisi ilə...
...Sevdiyin
şəhərə onu sənə ilk dəfə
tanıdıb sevdirən adamla getmək də bir ayrı
zövqdür, gözəllikdir, zənnimcə. Yazımın əvvəlində adını çəkdiyim,
Zauru Təhminədən ayıran, Fira ilə evləndirib
İstanbula gətirən və İstanbulda yenidən Təhminəni
onun yadına salan Xalq yazıçısı Anar da bizimlə
birgə çıxmışdı İstanbul səfərinə.
Səfərin bəlkə də ən qəribə
və xoş tərəfi idi bu. İstanbulun havasını
onu sənə ilk tanıdan adamla paylaşmaq, suyuna ortaq olmaq,
küçələrində qoşa izlər buraxmaq,
işıqlı sahillərini, boz sularını birgə seyr
etmək insana ilıq və məhrəm hisslər
yaşadırdı. Hiss edirdim ki, bu qədim və ecazkar
şəhər Anar müəllim üçün də həm
doğma, həm də buranı dəfələrlə
görməyinə, gəzməyinə baxmayaraq,
maraqlıdır. Onun "Otel otağı"
hekayəsində də hadisələr məhz bu şəhərdə
baş verir.
Televizordan,
filmlərdən, Orxan Pamukun, Rəşad Nuri Güntəkinin,
Ayşə Kulinin kitablarından küçə-küçə
gəzib, döngə-döngə dolandığımız
şəhəri indi öz ayaqlarımızın tozu ilə
yorur, addımlarımızla əldən salırıq.
Səhəri gün, gözlədiyimiz gəzinti -
İstanbulun tarixi məkanlarına ziyarət gerçəkləşdi. İlk
dayanacağımız məşhur və qədim Qız
qalası, türklərin deyimincə, Kız kulesi oldu.
Ən az Bakıdakı Qız qalası qədər
haqqında rəvayətlər danışılıb əfsanələr
uydurulan Kız kulesi Boğazın Mərmərə dənizinə
yaxın yerində balaca adanın üzərində tikilib. Qalanın üzərindən bütün Boğaz,
sahildəki İstanbul ayaqlarının altında qalır.
Kız
Kulesi - Qız qalasından sonra getdiyimiz ilk məkan Qapalı
çarşı olur. Dünyanın ən qədim
və ən böyük bazarlarından biri olan Qapalı
çarşıya kimisi alış-veriş mərkəzi,
kimisi isə tarixi məkan kimi yanaşır. Mənimçün çarşıdan daha öncə
tarixi məkan kimi maraqlı olan Qapalı çarşıya
Mahmut Paşa qapısından daxil oluram. Qarşımda
dörd gündür gördüyüm, öyrəndiyim,
tanıdığım İstanbuldan daha fərqli İstanbul
açılır. Burada mən əsl türk mədəniyyətinin,
keçmişinin canlı şahidinə çevrilirəm,
satılan əl işləri, tarixi özündə əks
etdirən divarları, dükanları, səni tanımasa da
üzünə gülən canayaxın mağaza sahibləri,
mallarını satmaq üçün insanları dükanlara
səsləyən satıcılarıyla birgə 17-18 əsr
Osmanlısına xəyali səyahətə
çıxıram. İstanbul küçələrində
burnunu oxşayan qovrulmuş şabalıd,
qızardılmış qarğıdalı qoxusunu burada ən
müxtəlif ədviyyələrin xoş rayihəsi əvəz
edir.
Nəhəng ölçülü bir labirint kimi, 60-a qədər
küçəsi, üç mindən çox dükanı
ilə Qapalı çarşı, İstanbulun görülməsi
lazım olan, bənzərsiz bir mərkəzidir. Sanki bir şəhəri
xatırladan, bütünlüklə qapalı bu yer zaman
keçdikcə inkişaf edib böyümüşdür.
XV əsrdən qalan qalın divarlı,
ardıcıl qübbələrdən ibarət olan iki
quruluşlu hissəsi olmuşdur, lakin sonrakı əsrlərdə
inkişaf edən küçələrin üstləri
örtülərək, bir neçə əlavələr
edilmiş bir alış-veriş mərkəzi halına gəlib.
Keçmişdə buranın hər bir
küçəsi müəyyən peşələrin
iştirak etdiyi və əl işi emalatxanalarından ibarət
olan, ticari əxlaq və adətlərə çox hörmət
göstərilən bir çarşı idi. Hər cür qiymətli parça, ləl-cəvahirat,
silah, antikvar əşyalar, nəsillərin mütəxəssisləşmiş
ailələri tərəfindən, tam bir təhlükəsizlik
vəziyyətində satışa təqdim edilərdi. Keçən əsrin sonlarında zəlzələ
və bir neçə böyük yanğın keçirən
Qapalı çarşı köhnəsi kimi təmir
edilmişsə də, keçmişdəki xüsusiyyətləri,
korlanaraq dəyişikliyə uğramışdır.
Fateh
Sultan Mehmetin Qapalı çarşı inşaatına
başladığı il olan 1461 -
Qapalı çarşıın quruluş ili kimi
götürülüb. Əsl böyük
çarşı isə Qanuni Sultan Süleyman tərəfindən
inşa etdirilib. Köhnə zənginlərin
ləl-cəvahirat, qiymətli mədən, kürk və
murassa silah kimi qiymətli əşyalarının yanında
dövlət xəzinəsinin böyük qismi də
buralardakı kassalarda mühafizə edilirdi. Övliya Çələbi buranı böyük
güclü bir qala kimi təyin etmişdi. Hər dövrdəki həyatımızı əks
etdirən çarşı, xarici səyyahların
kitablarında, xarici rəssamların fırçalarında
min bir gecə nağılları kimi
yaşadılmışdı.
Qapalı çarşı dünyanın ən qədim bankıdır, ən qədim və ən böyük örtülü bazarıdır. Dünyanın səkkizinci möcüzəsi olan Qapalı çarşı tarixi və mədəniyyətilə yalnız bizim deyil, bütün dünyanın malıdır.
Nəhayət, Qapalı çarşını zaman baxımından tam gəzə bilməsək də, müəyyən qədər dolanıb tanış oldqdan sonra gəzintimizi başqa tarixi yerlərdə davam etdiririk.
Uzaqdan ucalan minarələri ilə Sultan Əhməd məscidi qarşımızdadır. Yalnız müsəlmanların ibadət yeri deyil, həm də turistlərin görməyə can atdığı tarixi məkan olan bu məscid öz əzəməti, illərə meydan oxuyan duruşu və zövqlü naxışları ilə ta uzaqdan "mən buradayam" deyib səsləyirdi bizi. Addamlarımızı yeyinlədib çatdıq ona. Burada da insandan çox yenə də insan tapmaq mümkün idi. Ən çox isə turistlər... Məscidin içərisi hündür, çox hündür tavanı, divarlarındakı ornamentləri, rəsmləri ilə bir ayrı aləm açır qarşımızda.
Sultan Əhməd Məscidində dünyamız, xalqımız, dövlətimiz, ailəmiz, sevdiklərimiz və özümüz üçün dualar etdikdən sonra üz tuturuq məşhur Aya Sofya muzeyinə. Məscidlə üzbəüz inşa edilən muzey pəmbə rəngi ilə kövrək ab-hava bəxş edir insana. Sanki Suultan Əhməd Məscidi bir kişi, Aya Sofya isə onun sərtliyini, kobudluğunu səssizcə qəbul edib, öz kövrəkliyi ilə bu sərtliyə mülayimlik qatan qadını xatırladır.
Təəssüf ki, icazəmiz olmadığı üçün muzeyin içərisinə girə bilməyib həyətində, binaların arasında dolanmaqla yetinməli oluruq. Ancaq bu belə o möhtəşəm tarixi hiss etməmizə əngəl olmur.
Tarixi məkanların gəzintisinə İstanbulu dünyada tanıdan tıxacı son qoyur. Otelimizə qayıdarkən Boğaz körpüsünə çatmamış düz üç saat tıxacda vaxt keçirməli oluruq. Bu müddət isə bizə İstanbul yollarını, nəqliyyatının hərəkətini daha yaxından tanıdır.
Əsrlərin o tayında bu bənzətməni Təbriz üçün edən Xaqani Şirvaninin ruhundan üzr istəyərək təkrarlamalıyam ki, anasından ayrı düşən yavrunu ovudan ata kimidir İstanbul. Qoynuna rahatlıqla sığına, başını sinəsinə könül xoşluğu ilə qoya, gözlərini dincliklə yumub asudə yuxunun ağuşuna atıla bilərsən. Bilərsən ki, yuxuda olduğun müddətdə sənə heç bir xətər, heç bir ziyan dəyə bilməz. Ancaq yuxudan oyanıb gözünü açanda atanın əllərindən bərk-bərk yapışıb ananı axtararsan, onunçun ağlayarsan. İstanbul da eləcə... Bir neçə gün sonra mən də gözəlim İstanbulun əllərindən yapışıb anam Bakını axtarmağa başlamışdım. Beləcə, İstanbula "ilk fürsətdə yenə də gələcəyəm" - deyərək göylərə doğru bir təyyarə qanadlanır...
525-ci qəzet 2017.-
23 avqust.- S.7.