Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Şirməmməd HÜSEYNOV
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə düşünmüş,
bizlərə nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq,
düşünək, bu günümüz üçün fəxr
edək!
AZƏRBAYCANDA
Dövlət
darülfünunu
1929 sənəsi sonlarında Azərbaycan Dövlət
darülfünununun 10 sənəligi tamam olacağından
darülfünun şimdidən 10 sənəlik yubiley
hazırlığına başlanmışdır.
1919 sənəsində
müstəqil milli Azərbaycan Cümhuriyyəti tərəfindən
təsis olunan bu darülfünun sovet qəzetələrinin
verdikləri məlumata görə 10 il içərisində
1000 təbib, 700 müəllim, 20 şərqşünas məzun
etmişdir.
“Müsavat”
fəaliyyəti haqqında bir münaqişə
“Komunist” qəzetəsi ilə (¹ 2446) genə Bakıda
çıxan rusca “Vışka” qəzetəsi (¹ 193)
arasında “Müsavat” firqəsinin qəzalardakı fəaliyyəti
ətrafında bir münaqişə gediyor. “Vışka”
qəzetəsinin iddiasına görə rus, erməni və yəhudi
əhalisi olmayan və sırf türklərlə məskun
bulunan Şamaxı, Göyçay, Şəki və Zakatala qəzalarında
hakimiyyət “Müsavat” firqəsinin əlində
bulunmaqdadır. Sovetlər, ziraət, maliyə,
kooperatif, əmələ birlikləri məzkur qəzalarda
müsavatçıların əlində imiş. Onlar istədiklərini yapıyormuşlar. “Yeni yol” qəzetəsi də “Vışka”yı
müdafiə ediyor, mərkəzdən göndərilən məmurları
geri qovan yerlərdə mütləqa “Müsavat”dan başqa
bir qüvvət təsəvvür olunamaz diyor.
“Komunist” qəzetəsi məzkur qəzalarda “Müsavat”
firqəsinin qüvvətli olduğunu etiraf ediyor, fəqət
o qəzalara türk olmayan və xalqın dilini bilməyən
məmurlar göndərməklə “Müsavat” daha da qüvvətlənə
bilir - diyor.
Neft sənayesi
1928 istehsal ilində Azərbaycan neft komitəsi 7.681.616
ton neft hasil etməgi təsəvvür etmişdi. Həqiqətdə
isə 7.560.000 ton hasilat olmuşdur. Eyni
müddət zərfində 161.000 ton qaz yağı istehsal
edilmişdir. Halbuki, proğram 204.784 ton təsəvvür
ediyordu.
Azərbaycan neft komitəsi Batum yolu ilə Avropa və
Asiyaya 1.937.000 ton neft və neft məhsulatı
çıxarmışdır ki, pud hesabilə 118.000.000 tutar. 1925-1926
istehsal ilində Batum təriqilə 1.008.000 ton neft və neft məhsulatı
çıxarılmışdır.
1926-1927 istehsal ilində isə ixrac olunan məhsulat
1.444.000 ton miqdarında idi.
1927-1928 sənəsində
çıxarılan petrolun 14,8% benzin və
liqroin olmuşdur. Hərbi ümumədən əvvəl
isə Azərbaycan petrol ixracatının 16% benzin oluyordu.
Azərbaycan neft komitəsinin 1928-1929 sənəsi
üçün yapdığı proğram Moskvada təsdiq
edilmişdir.
Bu proğrama görə 1929 istehsal ilində
yalnız dəniz vasitəsilə Rusiyaya sövq ediləcək
neftin miqdarı 5.368.500 ton olaraq təsbid edilmişdir. Bu
miqdar 1928 sənəsində Rusiyaya sövq edilmiş neft və
məhsulatından 5,57% artıq
olacaqdır.
Dövlət
büdcəsi
Azərbaycan
mali
yyə
komisarı Teymur Əliyev, Azərbaycan icra komitəsi plenumunda
“Dövlət və məhəlli büdcələr”
haqqında məruzatda bulunmuşdur.
Dövləti büdcə 71.000.000 manat, qəzaların
məhəlli büdcələri 60.735.000 manat, məcmui
131.735.000 manat.
Büdcədə 22.499.869 manat açıq
vardır, bu da Moskvadan verilən xüsusi təxsisat ilə
qapanacaqdır.
131.735.000 manatdan 24.730.000 manat Azərbaycanın Zakafkasiya
federal büdcəsinə verəcəgi hissədir. 39.140.322 manat
yalnız Bakı sovetinin büdcəsidir. 13.581.000
manat işsiz, rus əmələsinə, sahibsiz çocuklara
və rus mühacirətinə sərf olunacaqdır.
Məhəlli qəza büdcələrində 9.549.869
manat açıq vardır. Bütün bunlar
çıxıldıqdan sonra Bakı xaric edilmək üzrə,
Azərbaycanın ehtiyaclarına məcmui 34.732.808 manat
qalıyor. (“Komunist”, ¹ 2437)
Büdcə müzakirəsi çox hərarətli
olmuşdur.
Bu münasibətlə söz söyləmiş olan Dadaş
Bünyadzadə, İsrafil, Azad, Mir Bəşir v.s. kibi qəza
müməssilləri, büdcənin ehtiyaclara müvafiq
olmadığını, petrol, ticarət, nəqliyyat v.s. kibi
bir çox başlıca mənbədən vergi
alınmadığını, bunun müqabilində isə
vergilərin köylü üzərinə qoyulduğunu qeyd
etmişlərdir.
lll
Azəri
mühacirlər
Əsəfli
bir irtihal
Azərbaycan münəvvərlərindən Parisdə
oturan Abdin Mir Qasım bəy, keçirdiyi bir böhran nəticəsində,
kəndinə qıyaraq, fəci bir surətdə tərki-həyat
etmişdir.
Abdin bəy Bakının seid ailəsi deyə məruf
şürəfasından olub, vaxtilə Bakı “Nəşri-Maarif
Cəmiyyəti” tərəfindən təhsil
üçün İstanbula göndərilib də burada
Ğalata Saray lisesinə qəbul olunan 3 tələbədən
təhsilini əliyül-əla qurtarmış
olanıdır. Mərhum İstanbulda bitirdikdən sonra
davamı təhsil üçün Avropaya gedərək,
Parisdə hüququ bitirmişdi. Abdin bəy
türkcə ilə fransızcadan başqa, farsıca, rusca və
bir parça da almancayı biliyordu.
Bir
qaç zamandan bəri mərhum mətbuata intisab edərək,
türkcədən fransızcaya, fransızcadan da türkcəyə
tərcümələr yaparaq, həm həyatını təmin
ediyor, həm də “Promete” və Milli Azər nəşriyyatı
kibi mətbuatda iştirak ilə vətəni bir vəzifə
ifa ediyordu. Abdin bəy eyni zamanda fransız
müstəşriklərindən müsyö Masinyon tərəfindən
çıxarılan “Revü dü mond musulman” məcmuəsində
iştirak ediyordu.
42-43
yaşlarında, məmləkətə daha çox faidələr
toxunduracaq bir çağda ikən, fəci surətdə
dünyadan köçən vətəndaşın dəfni
ilə Parisdə mövcud “Azərbaycan Cəmiyyəti Xeyriyyəsi”
məşğul olmuş və bütün Azərbaycan
kolonisi cənazəsinin təşyiinə iştirak eyləmiş
və son hörmət borclarını ödəmişlərdir.
Azərbaycanlılardan maəda dəfn mərasiminə
qafqasiyalı və ukraynalı mühacir kolonilərindən də
gələnlər varmış.
lll
“Müsavat”
firqəsinin bir təmimi
İlk nüsxəmizdə “Müsavat” firqəsinin bir qərarını
rəvayətən nəşr eyləmişdik. Şimdi “Müsavat” firqəsinin
əcnəbi məmləkətlərdəki şöbələrinə
dəxi təmim edilən bu xüsusdakı qərarın əlimizə
keçən bir nüsxəsini eynən aşağıya
köçürüyoruz:
“Türk
Federalist “Müsavat” Xalq firqəsi icra heyəti:
1- Vaxtilə
Azərbaycanda tətbiq olunan latın hərflərinin
bolşeviklər tərəfindən Türkiyə ilə Azərbaycan
arasındakı harsi vəhdəti pozmaya mətuf bir hərəkət
kibi gördügündən “Müsavat” firqəsinin buna
müxalifət etdigini - şimdi isə Türkiyənin də
bu sistemi qəbul ilə - vəziyyətin dəyişdigini;
2-
Bolşeviklərin latın hərflərini
tətbiqdən məqsədlərinin şu olduğunu,
şimdi Türkiyədə tətbiq olunan yeni türk hərflərinin
həyata keçməsi üzərinə Bakı mətbuatında
vüqu bulan nəşriyatla artgıq mövcud bir surətdə
isbat olunduğunu;
3- İki
həmhüdud türk məmləkətində tətbiq edilməkdə
olan latın əsasından alınma yeni əlifba
sistemləri arasında, əsasda bir olsalar da, fərqlər
mövcud olduğu və bu fərqlərin dəxi
kültür münasibatını ixlal edəcəgini;
4- Azərbaycanlıların,
sadə bolşevik latın hərflərini
öyrənirlərsə, Türkiyədə intişar edən
nəşriyat və mətbuatı oxumaqdan məhrum
qalacaqlarını və bu üzdən münhəsirən
komunist ideyalarını nəşr edəcək sovet mətbuatının
mənəvi təsirində qalacaqlarını;
5- Halbuki,
Azərbaycandakı bolşevik latınca hərflərini bilən
bir adam üçün Türkiyədə tətbiq olunan yeni
türk əlifbasını ögrənmənin çox qolay
olacağını və pək cüzi bir əmək
müqabilində bolşevik ideolojisini nəşr edən zəhərli
mətbuata qarşı Türkiyədə müntəşir
milli mətbuat və nəşriyatdan bir penzəhər kibi
istifadə etmək imkanında olacağını nəzərə
alaraq, bütün firqə arkadaşlarına Türkiyədə
tətbiq olunan “Yeni türk əlifbası”nın öyrənilməsi
lüzumunu təbliğ edər. Müəyyən
bir müddət əsnasında yeni türk hərflərini
öyrənmiş olduqları görülən firqə əzasının
distipliner bir tərzdə müahizə edəcəklərini
dəxi elan edər”.
“Odlu-Yurd”,
nisan 1929, ¹ 2
Əsəfli
- təəssüflü
İrtihal
- ölüm
Şürəfa
- şəriətə və islama aid işlər
İntisab
- mənsub olma, mənsubluq
Müstəşriq
- şərqşünas
Təmim
- yayma, intişar etmə
Mətuf
- əyilmiş, bir tərəfə doğru
Mövsuq
- düzgün, mötəbər
İSTİLA
QURBANLARI
Yusifbəyli
Nəsib bəy
Bu mənhus günün nəticəsində Azərbaycan
istiqlal hərəkatının verdiyi ən mühüm
qurbanlardan birisi Yusifbəyli Nəsib bəydir.
İstilanın
vüqu bulduğu günlərdə, müstəfid bir halda
olsa da, baş vəkalət mövqeində bulunan Nəsib bəy
Bakının qızıl rus ordusu tərəfindən
işğalı üzərinə saxlanaraq, hüdud xaricinə
çıxmaq məqsədilə, yaxın arkadaşlardan
İbrahimli Yusif bəylə bərabər Gürcüstan
yolunu tutmuş, Siqnax qəzasında təfsilatı
şimdilik məchulatla dolu fəci bir qəzaya qurban
getmişlərdir.
Nəsib bəyin Azərbaycan istiqlal hərəkatındakı
rolu sadə nazirlikdə və baş vəkalətdə
bulunduğunu söyləməklə ifadə ediləməz. Onun hərəkatdakı
həqiqi rolu sonra tutduğu bu rəsmi mövqelərdən
çox daha əvvəl başlamışdır. Bu rol onun Gəncədə 1917-də “Türk Ədəmi-Mərkəziyyət
Xalq Firqəsi” namilə təsis edilən siyasi Azərbaycan
firqəsinin təşkilinə təşəbbüs etməsilə
başlar. Azərbaycan ideyasını
siyasi bir tələb maddəsi şəklində formula etmək
şərəfi mərhum Nəsib bəyindir.
Nəsib bəylə məarifəmiz bu tarixdən daha əvvəl
idi. Hərbi-ümumi sənələri idi. O, Gəncədə
bələdiyyə idarəsi əzalığında, bən
də Bakıda 1915-də təsis etdigim “Açıq söz”
qəzetəsinin başında bulunuyorduq. Nəsib
bəy idarə işləri üçün Bakıya
sıx-sıx gəliyordu. Və hər gəlişində
ilk ziyarətini “Açıq söz” idarəxanəsinə
verirdi. Daha ilk görüşümüzdə
rəhmətliklə aramızda kəndisindən
ayrıldığımız son Mayıs 1920 günlərinədək
zərrə qədər xələldar olmayan bir səmimiyyətlə
davam edən bir dostluq təəssüs etmişdi.
Bu dostluğu, şu qədər mətin bağlarla, bir
görüşmədə bağlayan şey, şübhəsiz
müştərək bir qayə, müştərək bir
ruh daşıdığımızı mütəqabilən
kəşf edişimiz idi. Bu ruhu müştərək
Gəncədə Nəsib bəyə siyasi bir firqə maddəsinin
yazılmasını təlqin etdigi zamanlarda, bənə də
Bakıda “Açıq söz” qəzetəsinə eyni tezi
müdafiə edən bir baş məqalə
yazdırtmışdı.
Nəsib
bəy mərhumda onun əqrarında ali təhsil
görmüş Azərbaycan münəvvərlərində əndər
bulunan bir xüsusiyyət vardı. O, ədəbi türkcədə
eyni mükəmməliyyətlə yazar və söylərdi.
Vaxtilə Gəncədə açılan “Mədrəsəyi-ruhaniyyə”
müəllimlərindən olub, eyni zamanda Gəncədə
türkcə kitablara məxsus bir kitabxanə təsis edən
Nəsib bəy, sonra Odessada hüquq fakültəsinə davam
etmiş və bu surətlə ali təhsil
görmüşdü.
Nəsib bəy, məşhur İsmayıl bəy
Qasprinski, mərhum kəriməsi Şəfiqə xanım əfəndilə
evlənərək, bu ailə ilə qərabət peyda
etmiş və bir müddət Baxçasarayda qalaraq “Tərcüman”
qəzetəsini dəxi idarə etmişdir.
Nəsib bəy qəzetəçilikdən maəda “Təslim”
namində yazdığı, mövzusu əski üsul məktəb
müəlliminin üsuli-cədid müəlliminə məğlubiyyətini
hekayə edən məfkurəvi bir romanı ilə Azərbaycan
ədəbiyyatında dəxi bir iz buraxmışdır.
1917 sənəsinin nisanında Bakıda toplanan Birinci
Müsəlman Qafqasiya Qurultayı, sonradan Azərbaycan siyasi fəaliyyət
sahəsində şu və ya bu şəkildə mövcudiyyət
göstərən qüvvətləri bəlirtən bir məşhər
hökmünü almışdı. Bu məşhərin ən
qüvvətli və bariz şəxsiyyətlərindən
birini də bizim Nəsib bəy təşkil ediyordu. Onun Qafqasiya qövmi xəritəsini açaraq
yuxarıda qeyd etdigimiz qurultayda çox müəssir bir səslə
“Kim dava (iddia) edə bilər ki, biz kəndini idarəyə səlahiyyətdar
bir millət degiliz!” - dedigi hala qulaqlarımda
çinliyor!
Bu qurultayda Nəsib bəy Gəncədə təsis
etdigi “Ədəmi-Mərkəziyyət” firqəsinin mətbu
proqramını tövzi ilə əsaslarını müdafiə
etmişdi. Bu müdafiətində o, milliyyətçilik,
türkçülük, xalqçılıq və
modernizasyon prinsiplərinə istinad eyləmişdi. Nəsib
bəyin zəkası yalnız bu müdafiətlə də
qalmamış, o qurultayda eyni əsasları müdafiə edən
“Müsavat” xalq firqəsi müməssilləri və
“Açıq söz” qəzetəsini təmsil edən cərəyanla
da anlaşaraq, bu yekdigərinə yaxın
axıntıların böyük bir nəhr halında birləşmələrini
təmin lüzumunu da görmüş və həmən tətbiqinə
təşəbbüs etmişdi.
Bir tərəfdən
Nəsib, digər tərəfdən Məhəmmədəli
Rəsulzadə ilə A.Kazımzadə tərəfindən təmsil
olunan Gəncə və Bakı milliyyətçi Azərbaycan
cərəyanlarının kəndi aralarında əqdi-ittihad
etdiklərinə aktif bir dəlil və şahid olmaq sifətilə
milli Azərbaycan istiqlalçılıq hərəkatında
çox mühüm əsərləri sonradan meydana
çıxan bu “ittihadın” hüsulunda Nəsib bəyin zəka
və səmimiyyətinin qəti rol oynadığını
burada təsbit etməliyəm. Bu “ittihad” üzərinə idi
ki, Qafqasiya qurultayını mütəaqib “Türk Federalist
“Müsavat” Xalq Firqəsinin” ilk qurultayı Bakıda
toplanmış və bu toplanış siyasi Azərbaycan həyatında
pək mühüm bir hadisə təşkil eyləmişdir.
Firqə qurultayında olduğu kibi, bundan sonrakı Azərbaycan
siyasi həyatının müxtəlif səhifələrində
dəxi Nəsib bəyi biz fəal bir xalq siyasisi olaraq
görüyoruz. Gərək Rusiya Müəssisan Məclisi
intixablarında, gərək Tiflisdə təşəkkül
edən Mavərayi-Qafqaz Seymində Nəsib bəy milli siyasətin
ən çətin və ən məsuliyyətli vəzifələrini
ifa ediyor. Azərbaycan istiqlalının təəssüs
etdigi dövrdə dəxi Nəsib bəy əvvəla məarif
nəzarətində bulunmaq, sonra da 2 dəfə baş vəkalətə
gəlmək surətilə aktif idarə işlərində
bulunmuşdur.
Nəsib bəy Azərbaycan istiqlal hərəkatının
ən müşkül zamanlarında istiqlalçılıq
tezini hər dürlü tərəddüdlərdən ari
olaraq, bütün səmimiyyətilə müdafiə edən
milliyyətçi zümrənin daima səmimi və
imanlı ərkanından olmuşdur.
Nəsib bəyin xatirəsi istiqlalçı Azərbaycan
nəslinin zehnində səmimi bir milliyyətpərvər, demokrat
və həqiqi bir radikal olaraq qalmışdır. Müasir
Avropa kültürü ilə bərabər türkcədəki
iqtidarı və milli həyat, ədəbiyyat və tarixi
haqqındakı mərbutiyyət və əhatəsilə ərkanı
arasında mümtaz bir mövqe tutan bu mücahidin üfulu
bütün Azərbaycan gənclərini dərindən-dərinə
mütəəssir eyləmiş, hər kəsin qəlbini
ciddən qanatmışdır.
Mütəvazi
bir xalq adamı, idealist bir siyasət əri, mütəqid bir
demokrat, kəndi prinsiplərinə sadiq bir liberal, disiplinə
tabe bir təşkilatçı olan Nəsib, eyni zamanda
müsahibləri üzərində iyi təsir yapan, xalq
ruhiyyatına aşina bir adamdı.
Bununla bərabər, Nəsib bəyi sevməyənlər
də çox idi. Bu sevimsizlik üçün o,
şübhəsiz müdafiəsində israr etdigi prinsiplərə
mədyun idi. Müəyyən prinsipləri müəyyən
bir istiqamətlə müdafiə edənlərin dostlar kibi,
düşmənlər dəxi qazanmaları qədər təbii
bir şey olamaz! Fəqət bu düşmənlər
belə Nəsib bəyin şəxsini eqoizm şayibəsilə
ittiham edəməmişlərdir. Bolşeviklər
belə bir gün əvvəl atdıqları ittihamı 2-ci
gün bizzat təkzib etmək məcburiyyətində qalmışlardır.
Nəsib bəyin şəxsiyyətini, onu yetişdirən
mühitin xüsusiyyətini kamilən təhlil etmək və
nəticədə mərhumun tutduğu həqiqi mövqei
olduğu kibi təsbit etmək üçün, məqaləmizin
həcmi müsaid degildir. Bu qədər söyləyə
biləriz ki, o, milli Azərbaycan demokrasisinin yetişdirdigi ən
tipik müməssillərindən biridi. Öylə
bir müməssil ki, milli Azərbaycan hərəkatının
istiqlala müncər olan qayəsini formula etmək onun ismilə
mərbutdur.
Sadə bu mərbutiyyət Nəsib ismini Azərbaycan
tarixində ölməz və unudulmaz bir ism halına qoymaq
üçün kafidir.
Nisan matəmində intiqam əhdini təcdid edən
milli istiqlal nəslinin qeyrətini təhrik edən
böyük amillərdən biri də heç şübhəsiz,
Nəsib bəyin şəhadətidir.
Müzəffər istiqlal nəslinin ilk yapacağı
şükran vəzifələrindən birincisi siyasi azərbaycançılğın
ilk mübəşşirlərindən Nəsib bəy
namını əbədiləşdirmək və Bakı ilə
Gəncədə ona birər abidə tikməkdən ibarət
olmalıdır.
M.Emin
İbrahimli
Yusuf
Mərhum Nəsib bəyə talesiz səfərində
yoldaşlıq edən İbrahimli Yusuf Bakı civar köylərindən
Keşləli idi. Yusuf əfəndi əmələdən
yetişmə bir firqə adamı idi. “Müsavat”
firqəsinin Bakı komitəsinə mənsub olan bu vətəndaş
təşkilatçılığı ilə məruf olub, əmələ
arasında sözükeçən çalışqan bir
işçi idi.
M.E. (Məhəmməd
Emin)
Fətəli
Xan
Azərbaycan Cümhuriyyətinin ilk rəisi vükəlası
və son xariciyə vəkili bulunan mərhum Fətəli Xan
Milli Cümhuriyyətin təsisi və istiqlalının
müdafiəsində parlaq hizmətləri keçmiş,
xatirəsi istiqlalçı Azərbaycan nəslinin qəlbində
əbədiyyən hörmət və məhəbbətlə
saxlanacaq şəxis simalardandır. 1920-də Tiflisdə
düşmənlərin göndərdigi xain qatillər tərəfindən
öldürülmüşdür. (Tərcümeyi-halı
üçün M.E.Rəsulzadə - Azərbaycan Cümhuriyyəti
və “Azəri-Türk” il 1, sayı 10-a
müraciət oluna)
Ağa
oğlu Həsən bəy
Azərbaycan Məbusanı ikinci rəisi Ağa oğlu
Həsən bəy dəxi mərhum Fətəli Xan kibi
Tiflisdə xain düşmənlər tərəfindən qətl
edilmişdir.
(Tərcümeyi-hal üçün “Azərbaycan Cümhuriyyəti”
nam kitabla, “Azəri-Türk” il 1, sayı
13-ə müraciət oluna)
Məhəmməd
Bağır bəy
İstilanın həmən 2-ci günü kəndi ailəsi
nəzdindən alınaraq “Çeka”ya götürülən
və oradan bir daha övdət etməyən mərhum Məhəmməd
Bağır bəyin ismi istila qurbanları sırasında ən
mötəna mövqe tutmağa layiq isimlərdən biridir.
Müstövlilər onu ilk sırada təqib etmək
haqqındaydılar, çünki onların xainanə məqsədlərinə
qarşı onun qədər canla və imanla mücadilə edən
və bu mücadiləyi bacaran digər birisi yoxdu.
Məclisi Məbusan əzasında ikən mərhum, digərləri
kibi, bu vəzifəyi sadə söz söyləmək və
sırası gəldikcə tənqidatda bulunmaqdan ibarət bilənlərdən
degildi. Məfkurənin tətbiqatında praktik bir
mücahid xilqətində yaradılmış olan Məhəmməd
Bağır bəy türkçülügünün
bütün səfvəti, demokratlığının
bütün səmimiyyəti,
istiqlalçılığının bütün eşqi və
azərbaycançılığının bütün hərarətilə
daima təhlükəli və məsuliyyətli işlərə
atılırdı. İştə bu
xüsusiyyəti idi ki, onu qızıl qüvvət nəzərində
aman verilməz bir düşmən halına qoymuşdu. Öylə ya, dəfalarla rus-bolşevik
komplolarını açan, Moskva hesabına
çalışan xainlərə göz verib də
işıq verməyən Məhəmməd Bağır xain
istilanı əfv edə bilərdimi?
Məhəmməd Bağır bəy Gəncənin məruf
Şeyxzadə ailəsinə mənsub idi. Bu ailə
milli ənənəyi, Azərbaycan xüsusiyyətini
mühafizə etmiş bir ailəydi. Məhəmməd
Bağır bəy mərhumda mənsub olduğu ailənin
qeyd etdigimiz şu müsbət cəhətləri əzəmi
surətdə mühafizə edilmişdi.
M.Bağır bəy idealist bir müsavatçı idi. Bütün
mövcudiyyəti, ruhu və varlığı ilə
böyük ideala bağlı bir istiqlalçı olan bu vətəndaş,
eyni zamanda əqidəli bir demokrat idi. Kəndisi,
mülk və topraq sahiblərindən ikən, firqə
konqresində toprağın bədəlsiz olaraq mülkədarlardan
alınaraq köylülərə verilməsini hərarətlə
müdafiə etmişdir.
M.Bağır
bəyi yaxından tanıyanlar onun şəxsində istiqlal
mücadiləsinin nə kibi aktif bir mücahid və fədakar
bir iş adamını qeyb etdigini bilirlər. İntiqam
günləri yaxınlaşdıqca Məhəmməd
Bağırların yeri daha ziyadə görünüyor və
bu açıqlıq verdigi təsirlə intiqam almaq vəzifəsində
bulunan istiqlalçı nəslin qeyrətini artırıyor!
Gündən-günə
artan bu qeyrət, əziz şəhid əmin ol ki, ruhunu
sevindirəcək, bu gün zəfər təranəsilə sərməst
olan düşmənləri yerlərə göməcək və
onun üzərində Məhəmməd Bağırlara
şükran abidələri tikiləcəkdir!
Azəri
(M.E.Rəsulzadə)
Piri
Mürsəlzadə
İstiqlalçı Azərbaycan münəvvər gənc
nəslinin idealist müməssili və Azərbaycan mətbuatının
vətən müdafiəsinə verdigi qurbanlardandır. (Tərcümeyi-halı
“Yeni Qafqasiya” il 1, nömrə 15-də)
Qəbulzadə
İslam bəy
Azərbaycanın idealist müəllimlərindən,
istiqlal fikrinin hərarətli mücahidi bulunan mərhum,
qızıl istila üzərinə məmləkəti olan
Zaqatalada qurşuna düzülmüşdür. (Tərcümeyi-halı
“Yeni Qafqasiya” il 1, sayı 5-də)
Köçərli
Firidun bəy
Azərbaycan
müəllimlər babası, Azərbaycan ədəbiyyat tarixinin
ilk tədqiqçisi, ağsaqqalı Firidun bəy Gəncə
üsyanı üzərinə Qazaxda idarə etməkdə
olduğu yüksək müəllim məktəbi
müdürlügündə ikən, vəzifəsi
başından alınaraq Gəncəyə gətirilmiş və
orada edam edilmişdir. (Tərcümeyi-halı “Yeni Qafqasiya” il 1, sayı 3-də)
Dr. X.B.Rəfibəyli
Məşhur
vətənsevən Əliəkbər Rəfibəylinin
oğlu Dr. operator Xudadat bəy Azərbaycanın
işğalı üzərinə, Gəncədə vali ikən
həbsə alınmış, axirən Gəncədə
zühur edən üsyan əsnasında edam edlimişdir. X.B. vətənsevərligilə məruf cəsur və
fədakar bir millət adamı idi.
General
Tlexas
İşğal əsnasında Bakı valii ümumisi
bulunan general Murad geray Tlexas bolşeviklər tərəfindən
mühakimə edilərək edama məhkum və bu hökm həmən
icra edilmişdir. Murad gerayın bolşevik məhkəməsi
hüzurunda göstərdigi mətanət dost-düşmən
bütün Azərbaycan müxafilində böyük bir
lisani təqdis və hörmətlə yad edilməkdədir.
Vəsilə
xanım
Azərbaycan
müəllimlərindən Vəsilə xanım qocası
Əhməd bəyə qarşı göstərdigi bir əlaqədarlıq
üzündən edam edilmişdir. Milli Azərbaycan
Ordusu zabitanından bulunan Əhməd bəy Şəki-Zaqatala
üsyanını idarə etmişdir.Üsyanın
yatırılması üzərinə tövqif edilən
Əhməd bəyin mühakiməsi əsnasında, edam qərarı oxunurkən məhkəmə
salonunda hazır bulunan Vəsilə xanımın qocasına
xitabən “Qorxma!” deyə bağırması kəndinin də
südəmər çocuğundan ayrılaraq edamına mucib
olmuşdur.
Qaytabaşı
Azərbaycan
ordusu ərkanı hərb əzasından bulunan
Qaytabaşı, Bakının işğalı üzərinə
qızıl ordu təşkilat məxsusəsi tərəfindən
edam edilmişdir.
Qasımzadə
Qasım
Baş vəkil
mərhum Nəsib bəyin xüsusi katibligində bulunan
Qasımzadə Qasım münəvvər Azərbaycan gənclərindən
olub istilayi mütəaqib “Çeka” tərəfindən edam edilmişdir. (Tərcümeyi-halı “Yeni
Qafqasiya” il 4, sayı 15-də)
Həsənzadə
Dadaş
İstiladan sonrakı gizli mücadilə hərəkatını
idarə edən Dr. Həsənzadə Dadaş rus çekistləri
tərəfindən şəhid edilmişdir. (Tərcümeyi-halı
“Yeni Qafqasiya” il 5, sayı 2-də)
“Odlu-Yurd”,
27 nisan 1929, ¹ 3
Mötəna
- mühüm, əhəmiyyətli
Müstövli
- işğalçı
Səfvət
- saflıq, təmizlik
Xatimə
- son
Təəssüs
- əsas
Əqran
- eyni yaşda, eyni rütbədə olanlar
Əndər
- nadir
Qərabət
- qohumluq
Maəda
- başqa
Məşhər
- göstərmə, sərgi
Müəssir
- təsirli
Mütəqid
- bir şeyə inanan, etiqad edən
Mərbutiyyət
- bağlılıq, aid olma
Üful -
yoxluğu
Şayibə
- ləkə, nöqsan, qüsur, şübhə
Qeyd: Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin 100 illiyi ilə əlaqədar
“İstila qurbanları” kitabçasını hazırlayıb
nəşr etmək vacibdir. Bu sahədə Türkiyədə
mücahidlərin M.E.Rəsulzadənin baş mühərrirliyi
ilə nəşr olunan “Yeni Qafqasiya”, “Azəri-Türk”,
“Odlu-Yurd” redaksiyaları xeyli əməli iş
görmüşlər. Ş.H.
NADİR
XANIN ZƏFƏRİ
Amanullah xanın süqutilə başlayan
Əfğanıstan faciəsi, nəhayət Nadir xanın zəfərilə
qapanıyor.
Amanullahın
Əfğanıstanı tərkindən sonra da müzəffər
zənn olunan “Suçu oğlu” Həbibullaha qarşı
mücahidədə səbat göstərən Nadir xan, nəhayət
Kabili tutmaya müvəffəq olmuş və bu zəfərinin
şükranı olmaq üzrə el böyükləri ilə
ordu rəisləri tərəfindən Əfğan padişahı
elan edilmişdir.
Həbibullahın süqutilə, heç şübhəsiz,
Əfğanıstanın koyu təəssübünü təmsil
edən qara bir qüvvət yenilmişdir. Həbibullah
Amanullahın əleyhinə nəşr eylədigi bəyannamələrdə
kəndi rejimini siyah peçeli bir qadın şəklində
təsvir ediyordu. Bu zülmət pərdəsi
yalnız əfğan qadınlığının
üzünə degil, tərəqqi və istiqlal məfkurəsini
tərviç edən bütün əfğan zümrə və
müəssisələrini qaplamış bulunuyordu. Əfğanıstan hadisələri haqqında daha
iyi məlumat ala bilən bəzi İran qəzetələri Həbibullah
idarəsini ən koyu bir vəhşət və zülm idarəsi
deyə tərif ediyorlar. Suçunun
oğlu lüzumsuz vəhşətlər icrasından adətən
zövq alır kibi imiş. Onun bu xüsusda göstərdigi
şiddət bir an əvvəl süqutunu
yaxınlaşdıran səbəblərdən
mühümünü təşkil eyləmişdir. Fərzən Xəzərə qəbiləsindən əsir
qadınları bazara çıxardaraq kəniz deyə
satdırdığı və Amanullah ailəsinə mənsub
ixtiyarlara belə aman vermiyərək həpsini
öldürdügü yalnız xəzər ellərini degil,
bütün əfğan qəbilələrinin namussevənliklərinə
ağır gəlmiş və bu tüğyanlara qarşı
kəndisindən üz çevirmiş, üsyan
bayrağı qaldırmışlardır. Əlavə olaraq, başına topladığı cəngavərləri
son zamanda doyurmaqdan aciz qalan Beçeyi Saqqa kəndinə məxsus,
ünf və şiddətlə əhaliyi soymağa
başlamış və bu surətlə bilxassə şəhər
əhalisinin nifrətini üzərinə cəlb eyləmişdir.
İşbu səfehligi üzündən son zamanlarda əfğan üləması dəxi Həbibullahdan üz çevirmiş bulunuyormuş. Nadir xan siyasi əfğan simalarından iqtidarını əvvəlcədən isbat etmiş bir rəcül və bir komandandır. O Əfğanıstan istiqlalının ingilislər tərəfindən tanınması ilə nəticələnən 1919 səfərinin məşhur komandanı olduğu kibi, eyni zamanda Paris Səfarətində iyi təsir buraxmış siyasi bir müməssil idi. Nadir xan vaxtilə Hindistanda nəşr etdigi qəzetəsilə tərəqqi və istiqlal fikirlərini yaymış bir idealisdir də.
Nadir xan ilə Amanullah arasında vaxtilə bəzi görüş ixtilafları vaqe olmuşdu. Nadir xan əsasda islahat tərəfdarı olmaqla bərabər, Amanullahın müfrit metodlarını tərvic etməmiş və bundan dolayı səfarəti belə tərk eyləmişdi.
Amanullahın metoduna müxalif olan bu vətənsevən Həbibullahın tərəqqi əsaslarını yıxan təcavüzünə qarşı laqeyd qalmamış, göstərdigi əzimi səbat sayəsində kəndi məmləkətini koyu təəssübün zəfərindən, eyni zamanda da təkrar əsarətə düşmək təhlükəsindən qurtarmaq həmləsini göstərə bilmişdir.
Nadir xan tərəfindən təşkil olunan hökumət ilk olaraq əcnəbi dövlətlərə göndərdigi təbliğində Əfğanıstan istiqlalı ilə islahat əsasları üzərində durduğunu bilxassə qeyd eyləmişdir.
Heç şübhəsiz Nadir xan əfğan taxtına çox müstəsna bir şərait daxilində çıxmış bulunuyor. Bu şərait daxilində yenə ələ keçirdigi iqtidar mövqeini möhkəmləşdirmək üçün kəndisinə yapılacaq daha çox işlər vardır.
Bu çox məsuliyyətli və müşkül işlərdə kəndilərinə hər türlü müvəffəqiyyəti təmənnə edəriz. Bu təmənnamızda səmimiyiz, çünki, yeni təəssüs edən bu idarənin çox ehtiyatlı, etidallı, fəqət mətin bir əzimlə istiqlal, islahat və tərəqqi yolunda yürüyəcəgini ümid ediyoruz.
Nadir xanın zəfəri bizcə Amanullahın süqutu ilə Əfğanıstan cəbhəsində çox müdhiş bir zərbəyə uğramış bulunan Şərq radikalizmini təlafi edəcək böyük bir hadisədir. Bu böyük hadisədən dolayı Əfğan tərəqqi sevənlərini təbrik edəriz.
M.E.Rəsulzadə
”Odlu-Yurd”,
ikinci təşrin (noyabr) 1929, ¹ 9
Tərif
- nadir
Fərzən
- tutaq ki
Ünf -
sərtlik
Təbliğ
- xəbəri yetirmə
(Ardı var)
525-ci qəzet 2017.- 26 avqust.- S.20-21.